'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

:vak02:

iedereen n fijna jaarwisseling gehad?

ik heb gewerkt :slight_smile: dus bij mij alles rustg verlopen :slight_smile:
oef! want ben niet voor die feestdagen…

Komt je zus nou nog af Suusemie?

me zus komt volgende week zondag t/m donderdag, gaat echt gezellig worden :wink: heb er veel zin in!

Ik ga 17 januari even kijken hoe het in Hurghada is. Gewoon even 2 weken een beetje relaxen :slight_smile:

Hoi Biancos, hoe is het met je? Lang geleden dat je op t forum was. Ik kan me herinneren dat ik destijds nog gestemd heb op je zoontje bij ā€œde mooiste babyā€ of iets dergelijks…toch?
Hoe gaat het met jullie en met je relatie? Misschien kun je er iets over vertellen of ervaringen delen…

Ben er ook weer eind januari :zon02:

en wij zijn er dan ook :wink: dus het word nog gezellig daar!

Hoi allemaal!!! Voor iedereen een super 2011 dat je wensen maar uit mogen komen.

Hier gaat het supergoed. Ik geniet nog steeds met volle teugen en ben blij dat er nu geen datum vaststaat dat hij al weer terug zou moeten. Inmiddels al weer ruim twee maanden samen in Nederland.Ik ben blij dat ik deze stap heb genomen.

Ik ben zo blij voor je Marmah!! Het is ook zo geweldig om hem bij je te hebben.
Jouw keuze was een goeie en dat voelde je natuurlijk al eerder. Ben erg blij dat er verhalen zijn zoals met jou. Dat geeft de burger moed … :slight_smile:

Ik vind het steeds maar heeel vervelend als hij weer weg gaat. We waren met kerst heerlijk samen in Alexandrie, maar ik had een reis terug naar Nederland geboekt op 27 december. Ik was dus de jaarwisseling in NL. Ik vind dat je de feestdagen eigenlijk gewoon verplicht samen met je geliefde moet zijn, vinden jullie niet??

Ja dat vind ik ook. Ook al heeft M. natuurlijk niks met Kerst en OUd en Nieuw.
Het eerste jaar was ik natuurlijk net aan het twijfelen wat ga ik hiermee doen.
Vorige feestdagen gelukkig ook samen geweest en nu…was heerlijk.
Wederom geen liefdes over uit Egypte met all you need is love.
Waarschijnlijk te moeilijk.

zo ben ook weer bij…
ik hou me de laatste tijd even afzijdig van het forum maar ik ben nu weer bij met lezen…

Allemaal nog een heel gelukkig nieuwjaar en ik wens iedereen veeeel liefde en geluk voor dit nieuwe jaar!!!

xx

En hoe gaat het nu met jou Deena

Dan zou je moeten weten wat het Egyptische equivalent van de Nederlandse Jan Modaal is…
Omdat er maar een heel kleine middenklasse is, meer dan 1,2 miljoen leeft onder de armoedegrens van € 1,50 p.p.p.d. 67% van de armen leeft in het Zuiden van het land. Het contrast tussen Noord en Zuid is niet alleen cultureel groot; het jaarinkomen ook: € 1.800 voor het Zuiden tegen € 13.500 voor het Noorden !!! Per J A A R !!!
De armste mensen in Egypte zijn de weduwen, chronische zieken en gehandicapten. Voor hen is het bijna onmogelijk om werk, en dus een inkomen, te krijgen.

Statistische gegevens van de wereldbank: http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Economy_of_Egypt

Het zijn cijfers, wetmatigheden. Je zou stil moeten staan bij wat het betekent om in zo’n situatie te moeten verkeren. Niet alleen voor de symbolische Jan Modaal, maar eveneens voor de familie en de omgeving van zo’n Jan. Want; zodra Jan het beter kan krijgen wordt Jan geacht te delen! Dat betekent dat een ieder die bereid is Jan te helpen zijn situatie te verbeteren óók de vader en de moeder, de broertjes en de zusjes, de neefjes en de nichtjes van Jan helpt. Want het is Jan’s eer en morele plicht dat te doen…
Daar gaat het vaak mis. Want de Nederlandse vrouwelijke Jan Modaal ziet het niĆ©t als haar morele plicht en eer om ervoor te zorgen dat heel die uitgebreide familie wordt onderhouden in de breedste zin des woords: onderdak, voeding, kleding, onderwijs,etc. Dan komt het voor dat je zĆ©lf zuinigaan moet doen, of je eigen kinderen geen woning cadeau doet, terwijl die in Egypte wĆ©l zoiets schijnen te moeten krijgen…

Dat geldt overigens niet alleen voor de Nederlandse vrouwen, ook Egyptische vrouwen hebben moeite met de zg. zorgplicht van hun echtgenoot. Want: Wat is nodig??? Is het nodig dat neefje M naar een duurdere universiteit gaat, een appartement krijgt als hij wil gaan trouwen, de bruiloft, het goud en al die zaken door oom betaald worden, terwijl de eigen kinderen eveneens hun eisen stellen? Een Egyptische man die zijn zaakjes financieel voor elkaar heeft wordt als pinautomaat voor de hele familie gezien…

2 likes

Goed gezegd Petry,

Inderdaad, waar is de grens ??

Ook in Nederland is het vaak moeilijk rond te komen, lopen ook veel mensen bij de voedselbank, hebben schulden, moeten elk dubbeltje twee keer omdraaien en afwegen wat ze kunnen kopen.Vaak kunnen mensen niet op vakantie of moeten er hard voor sparen om een keer op vakantie te gaan.
Natuurlijk kun je ons ( in Europa ) niet vergelijken met de situatie in Egypte ( of andere moslimlanden ).
Maar zoals ze vaak denken in Egypte, zijn de meeste mensen hier niet rijk of ligt het geld hier voor het oprapen.

Natuurlijk zijn de " armste " mensen hier " rijker " dan de armste mensen in Egypte en we hebben een goeie sociale voorziening.

Ik denk zeker dat het voor veel Europese vrouwen belangrijk is om dit te weten ( hoe dit en andere dingen in deze cultuur werkt ) en dat je er vaak financieel erop achteruit gaat, juist doordat er geacht word, dat jouw Egyptische partner financieel voor zijn ( armere ) familie zorgt.

En inderdaad, waar ligt dan de grens ???

Graag gedaan, irm!

Ik weet dat er laatst een discussie was over de invoering van een soort minimuminkomen. Door de gestegen voedselprijzen vonden velen dat dit minimaal € 400,- moest zijn. Zoals bekend zitten velen daar nu onder en leven ze bij de dag. Daarnaast bestaat wel de druk om kinderen naar universiteiten te sturen en te voorzien in appartement en inrichting als de kinderen gaan trouwen. Ik had laatst discussie met iemand in egypte. Tweedehands niet goed, dan ben je geen goede vader. Dan denk ik ook wel, sorry maar hier krijgen de kinderen niet de hele inrichting en moet het ook nog aan bepaalde esien voldoen. Ben het wel eens met dat je met een egyptische partner moet oppassen dat je hier niet te ver in meegaat.

Maar ja daar speelt toch meer wat anderen van je denken.

Natuurlijk! Een man zal eerder zijn eigen gezin minder geven dan ā€˜tekort schieten’ ten opzichte van zijn eigen familie, juist vanwege die sociale druk. Het is weinig eervol om je zuster nooit iets te kunnen geven, het is weinig eervol om niet bij te dragen aan hun ontwikkeling of aan die van hun kinderen, de neefjes en nichtjes. Het wordt vaak afgeschilderd als een grote fout of iets zeer negatiefs van zo’n man, maar je moet niet vergeten dat het woordje ā€˜eer’ veel meer inhoudt dan wat wij gewend zijn. Je moet aardig thuiszijn in de cultuur om je daar voorstellingen bij te kunnen maken, maar dan nog moet je beiden in staat zijn om daar de balans in te vinden…

Dat vind ik persoonlijk heel moeilijk.
Al ken je nog alle ā€œregelsā€ van de moslimcultuur of van Egypte specifiek, dan nog is het soms moeilijk om dit te snappen.
Je kan wel weten dat ze dit doen en waarom, maar als dit niet in jouw opvoeding zit en je kand dit niet ten volle snappen, hoe leg je dit dan aan elkaar ut?
En hoe vind je die gulden middenweg?

Een gulden middenweg vinden is afhankelijk van de bereidheid van beiden om water bij de wijn te doen. Nu is het poldermodel iets typisch Nederlands, en water bij de wijn doen daardoor dus ook, bovendien zijn de m/v verhoudingen in Egypte onderhevig aan ietsje meer onbalans, dus komt het er meestal op neer dat de vrouw water bij de wijn doet.
Dat gaat goed, als het voor een tijdje is, of incidenteel. Maar als je structureel de gevende partner bent, dan is er dus sprake van geen enkele balans, en gaat dat op den duur tegenwerken. Er is immers geen mens die continu wil geven zonder ooit te krijgen.
Dan krijg je dus problemen…