Ja, misschien ben ik wel een beetje negatief, maar ik heb zo het gevoel dat ik,raks en petry de enigen zijn dat sommige mensen hier met beide benen op de grond houden. Aanmoediging inzake zo’n dingen, is ook niet altijd het juiste pad hoor, dat is nogmaals is bewezen… Ik wil wel eens weten hoeveel zich hier al op het forum dolverliefd hebben aangemeld en dan toch moesten toegeven dat het toch wel allemaal een beetje verkeerd is gelopen. Inclusief ik!
En het ergste is dat bijna iedereen hier, waarmee het is misgelopen, iemand uit de toeristische sector heeft leren kennen (op de uitzonderingen na), dus ik denk dat dat ook wel een aanwijzing is. Als je met een Egyptenaar praat die in Cairo of in Alex woont, die zeggen toch ook allemaal dat 90% van de mannen in toeristische sector doordrongen is van slechte mannen, die misbruik maken van vrouwen. Misschien is dat wel een gegeven waar ook rekening mee moet gehouden worden, ze zeggen dit immers niet voor niets…
En ik denk wel dat dat Dreetje reacties wil op haar posts, Julie. Daar dient immers een forum voor. En reacties kunnen positief en negatief zijn, en die 2 moet je allebei kunnen accepteren, anders sta je niet sterk in je schoenen.
Ik vind het heel moedig van jou dat je je relatie beiindigd hebt op de juiste moment. Het is maar hoe je er zelf tegenover staat, maar als ik de historie van Dreetje overloop als rationeel mens, dat niet verliefd is op die kerel, denk ik dat er nu toch wel stilaan een belletje moet gaan rinkelen hoor. Hoe lang is dit spelletje al niet aan de gang. En sorry dat ik het weer maar eens onder je neus druk, Dreetje, maar het is de waarheid en ik wil je alleen maar helpen.
Suusje, veel plezier als je daarginds gaat!
Suuuusieme!! Hoe is het bij jou daar!? Frisjes?! neuuu?
Nee idd zonnetje daarin heb je zeker gelijk! Maar denk dat ik het gewoon soms moeilijk heb met het geschreven woord en hoe het soms overkomt.
Weet zeker dat je de beste bedoelingen hebt, net als iedereen hier, en ik reageer noch positief noch negatief op Dreetje haar verhaal, ieder heeft hier zijn verhaal. Daarom ook dat ik persoonlijk mijn verhaal hier nooit gepost heb omdat ik zo al genoeg beinvloed wordt en vind dat ik zelf volwassen en wijs genoeg ben om zelf de juiste beslissingen te nemen.
En heb al veeeel meer negatieve ervaringen gehad met de Belgen dan met de Egyptenaren want ken wel een paar immens goede eerlijke Egyptenaren (jammer genoeg allen al bezet of te oud haha ) maar vind niet dat dit me het recht geeft om er een oordeel op na te houden.
In elke relatie kan het goed of fout lopen, en het is waar met een BP maak je je het net iets ingewikkelder, maar foutlopen kan het overal.
Wil al niet vertellen hoeveel mensen ik hier ken die slaag krijgen van hun man dus wil maar zeggen…
Laat je negatieve ervaring zich niet vormen tot het oordeel dat je iedereen als zo zijnde beschouwd. Of dit nou over een Egyptenaar gaat of over een ander
Jij wist ook wel wat je waard was he zonnetje, en hebt je er ook niet door laten doen! en zo moet het
denk dat als het goed zit, je dit wel voelt in je hart, zeker als je zowel al het positieve als het negatieve meegemaakt hebt, je voelt dit gewoon…
Inderdaad, Julie. Woorden komen niet altijd over zoals je ze bedoelt.
Om even in te pikken op die Belgische en Egyptische mannen. Laten we uitgaan van de goeie aard van het beestje, dan denk ik echt wel dat het merendeel van de mannen in Egypte meer respect heeft tegenover vrouwen en andere levende wezens dan dat er mannen zijn in België. (weer op de uitzonderingen na en los van godsdienst). Maar ik denk dat de morele waarden en elementaire beleefdheid in Egypte toch wel net iets hoger ligt dan in de Westers landen. Neem nu bijvoorbeeld de deur open houden voor een vrouw, het is maar iets stoms ik weet het. Maar daar het wordt als respect beschouwt, terwijl hier er boerenpummels rondlope niet normaal! En dan zijn er nog zo van die dingen, waardoor je zou zeggen voor mij geen westerling. Daarom misschien ook dat er zoveel vrouwen zijn waarvan misbruikt gemaakt wordt in zo’n landen, omdat men hier zo niet meer met vrouwen omgaat en toch gelijkwaardig worden beschouwt als mannen. Maar dat is mijn visie
Ik heb gisteren een heel gesprek gehad over de verschillen in het omgaan met tricky zaken. In ieder gezin gebeuren weleens dingen die binnenskamers gehouden worden, we hebben er zelfs een spreekwoord over: ieder huisje heeft zijn kruisje. Iedereen heeft ook weleens zaken die voor zichzelf gehouden wordt. Structureel zaken geheim houden, opvoeden in de wetenschap dat men zaken geheim moét houden voor gezinsleden, liegen over wat er plaatsgevonden heeft, vooral als het te maken heeft met sexualiteit en relaties; dat kom je dáár veel meer tegen dan hier. Verder speelt iedereen, man én vrouw, machtsspelletjes.
Dat is zó tegengesteld aan de manier waarop wij met elkaar omgaan… natuurlijk loopt men hiermee niet te koop, maar er wordt ontzettend veel geheim gehouden, weggemoffeld, doodgezwegen, verdraaid enz. Niet omdat men daar oneerlijker is, maar vanwege zaken als eer, reputatie, status, macht, aanzien.
Het verliezen van de goede reputatie is rampzalig, want het heeft gevolgen voor de hele familie.
Ik denk dat er veel van wat wij als ‘leugens’ zouden zien, in feite zulke verdoezelacties zijn.
En dan heb je natuurlijk nog de mannen die structureel verdoezelen omdat ze ver buiten het bereik van hun families zijn, en dingen doen waarvoor ze thuis de kan niet krijgen, en waar ze thuis ook écht niet mee aan hoeven te komen. Simpelweg omdat de familie andere plannen heeft… dat kunnen wij als totaal irrelevant zien, maar daar beslist de familie over het individu…
mooi gezegd petry, je kan het steeds zo goed verwoorden
en idd zonnetje dat is iets dat ik ook bij mezelf moet toegeven… die mannen kunnen je zo charmeren (of rond hun vinger winden, is maar hoe je het beziet lol) en hebben veel ‘kwaliteiten’ dat ik idd bij westerse mannen mis… zeker omdat het bij mij om die kleine dingen draait, een blik een woord een aanraking een gebaar… (klinkt cliché i know maar is gewoon zo).
plus dan nog het feit bovenop dat mijn mannetje écht wel heeft ‘afgezien’ met mij… heb het hem zeker niet makkelijk gemaakt en dan domme dingen, zet hij ineens de tafel om te eten zonder dat ik hem ook nog maar iets gevraagd had, en dan zeg ik woaw (al zéker als je rekening houdt met het cultuurverschil en dat dit niet zomaar vanzelfsprekend is voor hun).
ze kunnen je de koning te rijk laten voelen… en ja… soms ook nét weer niet haha
Hallo dames,
tis heel gezellig hier en met de kou valt het op dit moment wel een beetje mee.
Dreetje, wat ben je van plan om te doen?? wat voel je voor hem? vertrouw je hem nog?
wat zegt je hart? wat zegt je verstand?
Het is idd zo dat die mannen wel echte charmeurs zijn, maar niet alleen egyptische kunnen dan, er bestaan ook nederlanders die dat kunnen!
MAAR ik heb ngo nooit meegemaakt in NL dat een man wil dat ik aan de binnekant loop om me te ‘‘beschermen’’ haha. Dat is wel onwijs lief!
ik weel niet meer wie precies wie t zi, maar over de egyotische amnnen met een westerse vrouw, dat het vooral uit het toeristische sector is, helemaal gelijk in. Daarbij is het meestal het geval dat de vrouw ouder is dan de man, elkaar ontmoet tijdens n korte vakantie, denken dat het een ‘‘vakantieliefde’’ is, maar toch blijven ze zo veel in contact en charmeren waardoor je toch terug gaat.
ja het gebeurd vaak!
Toch vind ik het wel ownijs leuk om te zien dat de egyptische manne geen sterio typ westerse vrouw willen.
netzoals op dit forum hebben we echt ontiegelijk veel wisselende mensen. jong, oud, blond, bruin, zwart, miss ook rood harigen haha. gewoon echt heel wisselend. Ook van degene die ik ontmoet heb, zijn t gewoon allemaal heel andere types! Dat vind ik erg leuk om te zien!
Ik moet toegeven dat ik Egypte best wel een beetje mis, het zonnetje, de warmte vn de mensen en de winkels in de avond allemaal geopend. en ook de parfumerietjes
heb hier nogsteeds een parfum vanuit egypte en gister waren der 2 verschillende jonges die zeiden dat ik een lekker geurtje op had… afgelopen week ookal iemand!
Ook mis ik het om iemand te hebben om tegenaan te kunnen praten, maarja ik heb nog wel even hier.
Het is hier zo compleet anders dan egypte, en als ik even ga vergelijken komt egypte veel respectvoller over.
Wat ik me nog wle herinner is dat verschillende mannen een proberen om vragen heen te draaien. je vraagt: is het blauw of groen? en dan krijg je te horen: gras is groen en lucht is blauw. en dan heb je dus geen antwoord gekregen, om t even makkelijk uit te leggen ;). In die zin zijn nederlandse mannen wat meer recht door zee… denk ik…
maaja ik ga weer stoppen, vanavond wolter Kroes in de kroeg! gaat lachen worden!
Ik begrijp Egypte en respect niet
tis veelal uit zelfbelang en zoals petry mooier verwoord vooral "verdoezelen "
Waar ze vooral respect voor hebben is om geholpen te worden …
veel plezier bij Wolter kroes(bij ons niet zo bekend) suusieme.
Ik bedoelde dat niet negatief! Ik las vanochtend iets van een Egyptische hoogleraar die had een mooie vergelijking: ze schilderen de buitenzijde, maar vergeten dat het bouwtechnisch niet deugt. Op den duur stort het dus alsnog in. Het lijkt alleen maar mooi…
Het is als een waardeloos iets met een mooi cadeaupapiertje en een strik erom.
Men hecht er waarde aan dat die buitenzijde mooi is. Een man, een vrouw, een gezin, een familie, het moeten allemaal toonbeelden van deugd, ijver en vlijt zijn. Achter die mooie verpakking gaat alsnog het waardeloze of het negatieve schuil, maar dat zie je in eerste instantie niet. Men streeft er naar om het zo lang mogelijk schone schijn te laten, zelfs binnen het gezin!
Ik weet niet hoe het in het algemeen is in Egypte maar bij M heb ik heel veel respect gezien naar zijn medemens. En dan doel ik niet op bekenden maar op vreemden op straat, jong, oud, maakt niet uit. Heel mooi om te zien.
Enige eigenbelang dat ik er in kon ontdekken was dat het ook gebeurd om een goede moslim te zijn…
Suusieme ik weet nog niet hoe ik er nu in sta. Merk dat ik toch wel terughoudend ben. Ik weet een beetje in wat voor situatie hij nu op dit moment zit en dat is niet makkelijk maar ik wil graag eerst zijn hele verhaal horen voor ik bedenk wat ik hier verder mee wil. Zou ik bij ieder ander ook doen.
Petry wat ik er van begrepen heb zijn ze sowieso niet zo heel goed in bouwen Zeker niet als het voor de overheid gebeurd (zag ik) en laat je privé iets bouwen dan moet je er ook met je neus op staan om te zien of alles onder dat mooie laagje wel goed gedaan wordt. Maar ik snap dat je daar niet op doelt
Anyway, ik ben mijn fantastisch mooi verpakte kadootje nog aan het uitpakken, weet nog steeds niet precies wat er in zit…
Met regelmaat storten er hele appartementsgebouwen in. Als je over de Gesr al Sweis ( Cairo) rijdt, staat er op gegeven moment ineens een flatgebouw op de weg. Niet te geloven!
Maar dat bedoelde ik inderdaad niet.
Ik bedoelde wat ik zei ook niet zuiver negatief. Soms zijn die verdoezelingsacties om personen te beschermen. Ik zal een extreem voorbeeld geven. Neef en nicht wonen in een familiehuis, elk op een andere verdieping. Op een onbewaakt ogenblik maakt neef zijn nicht zwanger. Ik zal de details weglaten, maar zodra het uitgesloten is dat neef met nicht trouwt en zij wél zwanger is, komt er een (illegale) abortus. Er wordt gestreeft naar ultieme geheimhouding, want niemand wil dat nichts’ huwelijkskansen verdwijnen door dit akkefietje.
Máár, voor een illegale abortus zijn mensen nodig die dat kunnen regelen, én kunnen betalen.
Er wordt dus als het ware met de pet rondgegaan om dat te bekostigen, en in de vriendengroep wordt discreet geinformeerd naar een arts die dat wil doen.
Als dat achter de rug is weten er dus een behoorlijk aantal mensen van die abortus, maar die zijn allemaal gebonden aan geheimhouding. Binnen de familie wordt zoiets geheim gehouden voor de mannelijke familieleden, want anders zouden zij neef weleens op zijn gezicht kunnen slaan. Op zijn minst!!! Nicht krijgt eveneens slaag. Zij brengt schande over de familie.
Dus dan krijg je een heleboel mensen die allemaal proberen het cadeaupapiertje heel te houden terwijl er een paar staan te scheuren…
Hallo,
het is alweer een tijdje geleden…
ben net weer terug na 11 dagen Hurghada…Frisjes overdag maar toen ik hier terug kwam lag er een laag van 15 cm sneeuw, dus geen klagen meer voor mij over kou in egypte…haha…
Fijne vakantie gehad. M. had plots 10dagen vrij…Lekker lui nix gedaan…Veel geslapen, op de bank gehangen, wat uit geweest en vooral egyptisch eten thuis laten bezorgen…
Nu maar weer kijken hoe we het verder gaan doen en wat we willen…Er zijn heel veel vragen van hem en mij en anderen ideeen over de toekomst…We blijven een beetje aan het sukkelen, omdat we veel voor elkaar voelen. Harten zeggen heel hard JA, maar dan is het verstand wat om de hoek komt kijken…
We willen graag nadenken komende tijd over hoe en wat…Hij weet bijv. niet of hij voor altijd naar NL zou willen komen, dus daarom weet hij ook niet of hij het wel voor tijdelijk wil…Hij zit slecht in zijn vel met het werk en financien. Wil geen financiele steun van mij, dus dat maakt het ook moeilijk. Ik zeg juist dat hij eerst moet checken of hij NL wat vindt door hier naartoe te komen voor tijdelijk, maar hij wil eerst voor zichzelf duidelijk hebben of hij naar NL zou willen voor altijd…(net weer een andere denkwijze die ik moeilijk kan begrijpen).
Ik laat hem nu even nadenken, rust geven in zijn hoofd en geen Mandy die ieder uur smst, why i hear nothing, how are you, time for skype? haha
Nou iedereen alvast een hele fijne kerst gewenst! Ik heb er persoonlijk niet zoveel zin in, want ik voel me vreselijk alleen. Ben net 2 dagen terug en moet nog steeds wennen aan het alleen in bed liggen, vooral met deze kou…Bah…
Suusje, goed te lezen dat het goed gaat met jullie 2tjes…Ook verstandig dat je met een vriendin teruggaat en niet alleen…
suusssieme, ook goed te horen dat jij je leven weer hebt hervat en nu in het koude oostenrijk zit…
Dreetje, wat een ontzettend vervelende toestand. in je laatste post typte je dat hij weer wat heeft laten horen via de sms…Was dit positief of heeft hij een uitleg gegeven hoe en waarom? Ik hoop dat het weer goed komt en dat je duidelijkheid krijgt.
Irm, jammer dat het visum is afgewezen…
Zijn er nog meer mensen bezig met een visum of pasgeleden een visumproces zijn begonnen? Met succes of allen afgewezen…
Ik bedoelde verdoezelen in een andere context
maar wijd er hier verder niet op uit- en ook over dat eigenbelang wijd ik niet uit
…
nb-hihi ??goe gaat ie
hiihie leuk hee suusieme, je bent dr nog maar en ziet al bn-ers!
wie weet wie volgt nog…
Alhoewel ik over de laatste paar pagina’s niet zo’n behoefte had om te posten toch even dit. Ik wil jullie laten weten dat het met mij en mijn lief nog steeds goed gaat en dat al een hele tijd.
Dreetje, apart dat hij weer wat heeft laten horen. Inmiddels al iets meer dan alleen het smsje? Met wat meer uitleg over hoe en wat. Hoe sta je er zelf nu tegenover? Lijkt me lastig hoor, elke keer die onzekerheid is echt niet prettig. Ik denk aan je.
Suusje, wat fijn dat het zo goed met je schatje gaat, tuurlijk heb je de liefste en het leukste kindje:wub:
Deena, fijn om te lezen dat je weer geweest bent en dat het goed met jullie gaat.
Ik wil iedereen een hele fijne kerst toewensen. Geniet er goed van!
Ook van mij voor iedereen lekkere, ontspannen feetsdagen.
Irm, ik begrijp je heel goed, dat is ook heel moeilijk om te beslissen. Ook ik heb een zoon hier, voor mij geen optie om daar definitief heen te gaan. Afgezien van het feit dat ik dat niet wil en ook niet kan maken, kunnen wij daar ook niet makkelijk genoeg verdienen om de ksoten hier te bekostigen.
Ik ga eind januari met mijn oudste zoon voor 10 dagen naar Egypte. Hij is daar nog nooit geweest. Ik verheug me er op om mijn man weer te zien. Hij is eind november weer terug gegaan. Ook voor hem is het moeilijk om de stap hierheen te amken, heeft ook kinderen waar hij de verantwoordelijkheid voor heeft. Ik hoop zijn moeder nu weer te ontmoeten. We hadden laatste tijd nogal eens woorden omdat ik er moeite mee had dat zij mij niet accepteerde. Het schijnt nu uitgesproken te zijn. Ik zie hoe het gaat.
Suusje, ik hoop voor je dat je in februari heen kunt en met steun van een vriending gaat het vast goed. Ben wel benieuwd hoe hij op dat prachtige kleintje reageert.
En voor iedereeen die binnenkort naar Egypte gaat of haar vriend/man hier laat komen een hele fijne tijd gewenst.
Wat me opviel: Op de Nederlandse uitgave van het boek staat ze afgebeeld met een hoofddoek, en op de Egyptische tv draagt ze er geen. Welke bedoeling zou daar achter zitten?
Het werd de Egyptische Bridget Jones genoemd, het is ook in die stijl geschreven, maar soms vond ik de humor té flauw. Maar ook hier weer die bevestiging van het feit dat iedereen er bezig is met de eigen machtspolitiek: de moeders die hun zonen dwingen tot huwelijken met meisjes in de buurt, om hun zonen dichtbij te houden en hen daardoor dwingen regelmatig ‘thuis’ te komen ( en voor moeder te zorgen), de jonge vrouwen en hun families die ‘hard to get’ spelen en mannen financieel proberen uit te kleden. Als je het een beetje overziet… dan blijkt ook weer uit dit boek dat iedereen elkaar probeert af te troeven. Misschien is dát wel de juiste uitdrukking.
Ze willen allemaal elkaar te slim af zijn, zelfs *in *relaties, man-vrouw, ouder-kind, enzovoort.
Je moét daar eigenlijk wel in meegaan, anders ben je voortdurend slachtoffer. Je kunt er alleen maar boven staan ( en niet meedoen) als je volkomen onafhankelijk bent, en dat ben je in de meeste gevallen niet.
Wij zijn dat niet gewend. Wij zijn gewend aan samenwerken, aan water bij de wijn doen, aan geven en nemen, aan delen.
Is toch wel idd het cliché van de eenzame, steeds alleenstaande, vrijgezelle ‘westerse’ vrouw, omringd door haar minimum 1 kat
die ze dan ook nog es betutteld en behandeld al was het haar eigen kind
Btw…ik "haat"katten…ehehehe…maar het is wel opvallend dat de mensen in egypte een totaal ander beeld hebben/krijgen van westerlingen c.q. westerse vrouwen…