'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

WO III??? De president van Iran maakte alweer een beginnetje door zijn minister van nucleaire zaken te ontslaan. Uberhaupt al het feit dat je een minister van nucleaire zaken hebt…
Ik zat vorige week in het vliegtuig naast een jonge Palestijn die tevens VN medewerker was. Hij woonde op de Westbank en was zeer geinteresseerd in wát de media hier over de Palestijnse kwestie publiceerden. Ik moét zeggen dat hij heel wat genuanceerder klonk als bijvoorbeeld een Gretta Duisenberg of een Wilders. Het leven was zo slecht nog niet op de Westbank, en tuurlijk was een eigen staat gewenst, maar hij was heel gelukkig met zijn werk en zijn leven. Had nét gehoord dat hij voor het eerst vader werd en was hier dolgelukkig mee en kocht de hele sieradenvoorraad van het vliegtuig op om zijn vrouw te verwennen. :slight_smile:
Vroeg advies over wat te doen en te laten met zo’n nét zwangere vrouw.
In Egypte was alles als vanouds. De chauffeur die té vaak op de vuist ging als ultieme oplossing voor alle meningsverschillen, de bawab die werd opgelicht door een straatverkoper met mobiele telefoons voor 150 EP, de bureaucratie in zowat álles, de Mogamma schijnt verbouwd te gaan worden en er komen wijkkantoren om alles te regelen.
Op het vliegveld de ‘helpers’ die heel onbeschoft “give me money” sissen, waar ik zwaar beledigd op reageer zodat zij zich vlug uit de voeten maken.
Egypte verandert voortdurend en het verandert nooit…

1 like

Petry, Ik moet toegeven dat je verhalen verslavend werken. Ik vind het gewoon fantastisch om naar te luisteren. Ooit een job in de media geambieerd? Wat doe je op dit moment in Egypte en welke job beoefen je, als ik vragen mag?
Nog nieuwtjes ???

Sneeuwt het écht in Alexandria?
Is dat vaker zo… of een heel nieuwe gewaarwoording?

volgens de egyptische gazet toch :slight_smile:

http://bikyamasr.com/wordpress/?p=23426

heb mijn ‘bronnen’ in egypte nog niet gehoord ma kijk…

Dat van die zandstormen in Cairo klopt, daar hoorde ik vd week over. Het zicht was minder dan 3 meter, mensen konden amper autorijden!

Ik woon in Alexandria en ik heb gisteren geen sneeuw gezien!

Julie, op de site gekeken die je vermeld hebt en ik zie het inderdaad. Die auto heeft een egyptisch kenteken. Heb niks gezien gisterenavond, maar ook niet echt op het balkon gekeken enzo. Het weer was niet normaal!!!
Gisterenmiddag zei ik wel tegen mijn zoon; het sneeuwt en hij zei; nee joh, dat kan niet! Ik zei toen dan is het hagel. Jammer dan dat ik het niet gezien heb.
Gelukkig is het weer nu beter, maar wel koud!! :zon02:

Ik had in september al een brandend verlangen om naar de zon te gaan en morgen dan mag ik dan eindelijk ( inshallah ).
Probeer wel wat zon mee te nemen, maar denk niet dat ik hem de Middellandse Zee over krijg.

Je kunt nu nog wel goedkoop all-inclusieve reizen boeken, net even voor de kerstvakantie aan.
Misschien een idee ??

Groetjes Hadiya :zon02:

ooohhh heerlijk fijne vakantie

mmmmm,Petry stemt tot nadenken
Egypte verandert voortdurend maar nooit…
goede reis hadiya
grtjes terug karolientje

Ik ben alweer terug in Nederland! Ik was daar om mijn (Egyptische) vriendin op te zoeken. Zij heeft jaren in Nederland gewoond, keerde 6 jaar geleden terug en sindsdien zoeken we elkaar enkele malen per jaar op. Mijn werk heeft daar niks mee te maken, afgezien van het feit dat het me in de gelegenheid stelt dat een paar keer per jaar te doen. Ik denk dat het binnenkort afgelopen zal zijn, want ze komt <als het goed is> weer terug.
Preciés 7 jaren zijn het dan geweest, haast symbolisch. :slight_smile:
Eigenlijk hoop ik het vurig, want het leven voor haar is in Nederland beter dan dat in Egypte, óndanks de bawab, de chauffeur, de hulp in de huishouding en het grote huis. Een leven mét status in Egypte is nog altijd slechter dan een zónder status in Nederland. Zeker als je zolang in Nederland hebt gewoond…

Tja het zal mss in 1 klein uithoekje van Alexandrië gesneeuwd hebben en dat haalt dan het nieuws uiteraard :wink:

hier ook terug koud hoor van gisteren!! bbrrr… té koud naar mijn zin om gezellig de kerstmarktjes af te lopen…

Ja heb ook al heel veel mooie promo’s en last-minutes gezien maar helaas kan ik mij geen verloef meer veroorloven dit jaar, ben al 3x op reis geweest dit jaar en nu is het ff op de tanden bijten en doorstaan…

wet ook nog steeds niet wanneer ik zou mogen vertrekken met jetair dus vérschrikkelijk erge periode voor mij nu… :frowning:

Hadiya, ik wens je een leuke reis toe! (ggrrmbl jaloers :p)
Geniet er ten volle van, inshallah! :wink:

Werk je dan bij Jetair Julie?

NOG niet… Ben gaan solliciteren en ben geslaagd (positieve evaluatie gehad) maar er waren veel meer sollicitanten dan ze vacatures hadden en mensen met ervaring in de sector hebben voorrang gekregen… Dus is het afwachten tot er mensen afhaken of onverwachte ontslagen ed, en dan bellen ze mij op…
Dus weet absoluut nog niet hoe dit gaat geregeld worden, wanneer ik dan zou kunnen vertrekken en naar waar… Zal allemaal redelijk last-minute worden vrees ik :frowning:
Kut ook om te regelen met mijn werk nu, maar in janurai moet ik hen nog eens contacteren, om te zien of ze al iets meer weten.

hey dames, ik heb een beetje meegelezen, maar lang niet alles.
het is hier in ieder geval onwijs koud! heb het wel al erg naar mijn zin en heb al veel (leuke) contacten gemaakt!
valt me alles mee! erg koud is het zeker, veel sneeuw gevallen en heb al met sneeuwkettingen moeten rijden hihi!

hie gaat het verder met de dames en hun mannen?

liefs suusieme

Nou, vriend is veel gezegd. Een neef van onze bawab woont ergens buiten Luxor op het platteland, daar ben ik een keer te gast geweest. Het is een verzamelingetje huizen die daar gebouwd zijn op de grond die niet eens van hen is, en dat is niet eens ongewoon! Ze bouwen zelfs gewoon nieuwe huizen op de grond die niet van hen is, haha.
De begane grond is open, en daar loopt het klein vee, en de vrouwen en kinderen lopen daar doorheen. Langs de huizen is een open riool. Het is er écht vies.
Op de verdiepingen wat meer comfort, een en ander afhankelijk van het inkomen van de kostwinner(s). Zonen die voor moeder, zusters, vrouw en kinderen moeten zorgen, daarvoor twee banen en een boerderij hebben… de armoede waarvoor wij naar het openluchtmuseum gaan omdat het té lang geleden is dat zoiets voorkwam. Alle mannen dragen een gallabya en een tulband, viel me op.
Ik vroeg me daar af wat een Westerse vrouw in godsnaam moét als ze iets met zo’n man uit een hotel of iets dergelijks krijgt, want het is erger dan terug naar basics zoals in Robinson.
Naast die armoe krijg je dan ook nog te maken met lokale gebruiken zoals eerwraak, (veel) geweld, en andere tradities die gerelateerd zijn aan onopgeleid en arm zijn.
Die neef was trouwens een zachtaardig type… :slight_smile:

Irm, ik denk dat het fantastisch wordt. Natuurlijk vragen we ons voortdurend af “wat een Westerse vrouw in godsnaam moét met zo’n man uit een hotel of iets dergelijks” (=Quote Petry)

MAAR wat je hier vergeet is dat LIEFDE ALLES overwint. Dat laat zich niet sturen. Dat laat zich niet stoppen. Liefde kent geen cultuurverschillen, armoede, afstand of vervelende mama’s.

Ik spreek uit ervaring. Ik ben een rijkeluiskind, altijd geleefd als GOD in Frankrijk en alles gekocht wat ik wilde. Nu ben ik verliefd op die arme zoon van een arme boer uit een piepklein boerendorpje, met oh zo weinig geld.

MAAR oh zo lief, super aantrekkelijk, de mooiste ogen van de wereld, een prachtig lijf, met de mooiste handen, die ik ooit heb gezien en heerlijk zoooo liefdevol en hij houdt van mij en ik zielsveel van hem. Tja en nu??

Zo vergaat het ons hier voor 50% op dit forum. We blijven ons maar afvragen hoe dit toch kan, dit onmogelijke, maar toch kunnen we niet anders. Liefde is te sterk en ik heb me er bij neergelegd dat dit is wat ik wil. Ik was niet gelukkig met de tijd dat ik alles en alles had, waar deze mensen alleen maar van kunnen dromen. Nu wil IK terug naar de basis van het leven. En dat is volgens mij: LIEFDE. Ik voel me nu drie keer gelukkiger dan voorheen!!

4 likes

Prachtig gezegd Mloos!!
Idd hier kies je uiteraard niet voor, en als je dit overkomt, als je alles vind wat je zoekt bij die ene andere, die je alles geeft wat jij nodig hebt om op PERSOONLIJK vlak gelukkig te worden/zijn/blijven… DAT is onbetaalbaar!

Ben nu ook op het punt om Belgie in te ruilen voor andere dingen, Egypte of niet, dat zullen we nog zien, maar HIER blijven leven aan dit tempo, mijn werk en met alle nodige stress… Nee dank je!
Als ik gelukkig kan worden en een iets ander leven kan leiden dan hier, ruil ik daar graag wat luxe en comfort voor in.

Want man! Wat worden de mensen hier extreem materialistisch en egoïstisch en ZO wil ik NIET eindigen…

2 likes

niet iedereen in belgie-nederland leeft materialistisch
ik heb heel lang in de zorgsector gewerkt,ook hier is veel “armoede”(mischien dan meer verdoken),ook hier zijn mensen die honger hebben
ja petry die westerse vrouwen kiezen ervoor hee,moete ze de gevolgen dan bijnemen…-je weet dat het een andere cultuur is, en ik ben vaak al langere periodes in egypte geweest ,ht is er ook ieder voor zich hoor,-corruptie viert er hoogtij -geen recht op meningsuiting enzov…the grass iss always greener at the other side"…

het gras is niet groener aan de overkant, het zou dom zijn dit te denken.
de ideale omgeving en leefsomstandigheden bestaan niet
en hetis gewoon ieder voor zijn eigen die moet uitmaken wat hem/haar gelukkig maakt

belgie maakt mij NIET gelukkig (ben trouwens verpleegkundige van opleiding) en als ik mij enigzins kan verbeteren dan doe ik dit graag! Zal ik mij op sommige plaatsen verminderen van comfort of leefsomstandigheden of verloning of luxe of weet ik veel wat ergens in het buitenland, natuurlijk, die kans zit er dik in, maar andere vlakken primeren voor mij.

En raks, heb al vernoemd dat ik nooit in algemeenheden praat dus ik herhaal: scheer niet iedereen over dezelfde kam
VEEL mensen vind ik, in mijn ogen, materialistisch, OOK IK! ben gaan alleen wonen en dan is het toch zo leuk om die nieuwe meubels te hebben en dat schaaltje voor op u tafel, en die bloemetjes en nieuwe gordijnen want die dat er hingen waar toch zo mijn ding niet, en toch maar die nieuwe auto ipv een tweedehandse etc…
Omdat we nu eenmaal in een consumptiemaatschappij vol luxe leven en dit wil ik voor mij persoonlijk veranderen.

2 likes

Raks: Ik had ook niet verwacht dat je zou begrijpen waar dit onderwerp over gaat. Het gaat namelijk niet over KEUZES, het gaat over LIEFDE. Ik heb juist aan willen geven dat in liefde geen keuzes bestaan. Alle vervelende zaken, die je opnoemt, zoals corruptie en geen recht van meningsuiting vind ik irritant, niet onderbouwd en absoluut niet in overeenstemming met het onderwerp. Sterker nog ik voel me rottig en aangesproken door je opmerking over “die westerse vrouwen…” Ik weet zeker dat Petry dit ook niet zo had bedoeld!

Je hebt steeds een negatief oordeel klaar. Daar hebben al verschillende mensen hun mening over gegeven. Als ik niet begrijp waar het over gaat, hou ik meestal mijn mond, omdat het dan niet bijdraagt aan de conversatie. Natuurlijk mag jij er weer door heen met negativiteit, dat is jouw recht, maar het is mijn recht om te schrijven dat ik dit niet prettig vind!!

2 likes