'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Iedereen mag klagen, 't haalt alleen zo weinig uit. :slight_smile:
Dreetje, alles valt en staat met je vriend zĂ©lf. Hoe zit hij in elkaar, hoe ver zou hij tegen de wens van zijn ouders ingaan, hoe ver ,vindt hij, zou jij eventueel moeten veranderen, of misschien wel helemaal niet? Mannen
 ik vind ze in Nederland vaak wat onnavolgbaar, maar Egyptische mannen overtreffen hen met een factor tien. Vooral die van m’n vriendin
 :slight_smile:

klagen kan wel heel erg opluchten

1 like

Tuurlijk. De Joden hebben er een muur voor gebouwd
 :slight_smile:

Ik weet gewoon dat hij niet lekker in zijn vel zit om allerlei problemen en zorgen daar en dan wil ik gewoon dat hij zich om mij niet druk hoeft te maken.

En ik weet ook dat als we er even samen over praten dat hij weer wat rust in zn kop krijgt en nu lukt dat niet en maakt hij zich hier weer zorgen om. Gaat hij zich rare dingen in zn hoofd halen en voel ik me rot omdat ik niets voor hem kan doen en ik hem ook gewoon onwijs mis en hem even wil horen.

En dat is nu al een aantal dagen moeizaam
 (we zijn gewend iedere dag te bellen). Blegh

Tja en hoe ver hij bereid is te gaan
 ik weet het niet. Ver denk ik. Gezien ons afgelopen jaar. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Volgens mij is het moeilijk in te schatten hoe het zit als puntje bij paaltje komt. Weet niet hoe ver zijn familie wil gaan. Onterven, familiehuis uit gezet worden ed doet hem niks (naja hij laat zich er in elk geval niet door tegenhouden) maar ik weet niet wat ze nog meer kunnen doen

Ik vind het ergens misschien wel eng of zo

zonnetje,
van zaken verzinnen in Egypte schrik ik er in 80percent van de
gevallen niet meer van,-
de moeder is ziek,plotseling heeft er iemand n,ingreep nodig-bij jou is de smoes overleden(nou heeel tactvol!) gij is n,haai,die zoekt waar gij de beste vis vangt-en jou naar hurghada sturen?? - mischien kun je via je reisbureau n,ander land kiezen(als jou dit intressant lijkt)
als je tog gaat,geniet gewoon van t,zonnetje(zaaaaaaaalig)
nb- ja meid ,zoek nederlanders op,doe excursies

met een man ben je (niet altijd)veiliger hoor ginder,
dat ie maar in sharm blijft !

wauuuu petry das ngoeie factor 10

ja thaalt weinig uit,- late we ook voor onze muur gaan staan als we ginger op vakantie zijn(grapje)
x

Egyptische mannen met slechte bedoelingen en die uit zijn op geld doen dat niet allemaal alleen bij westerse meiden/vrouwen maar ook gewoon bij hun eigen landgenoten.
Mijn vriend is ook opgelicht voor veel geld door ‘een vriend’ die ‘een zieke moeder’ had
 En zijn vader zelfs door zijn eigen broer

Mijn vriend wil als ‘goede moslim’ graag mensen om zich heel helpen die het nodig hebben dus als hij een kreupel mannetje ziet lopen dan biedt hij die een lift aan maar hoe vaak t niet gebeurd dat ze doen alsof ze kreupel zijn terwijl ze niets mankeren of het gebeurd dat ze een lift krijgen en vervolgens komt er een enorm geweer onder de jurk vandaan, of je even je geld wilt afgeven
 Gaat wel een stap verder. Maar het is niet alleen maar tegen westerse vrouwen gericht

Klopt, er zijn overal boeven. Wat betreft dat goede moslim zijn. Misschien kun je dat beter eens vergelijken met goed christen zijn. Wij prefereren te denken in termen als goed mens zijn, en er zijn legio Egyptenaren die dat goed moslim zijn alleen maar voor de schone schijn doen. Die óók een eigen idee over goed en slecht hebben, dat niet persé hoeft overeen te komen met de islamitische principes. Die blijven er echter wel, voor de buitenwereld.
Het is moeilijk. Voortdurend in een spagaat, tussen goed en slecht. Bijna alles wat in zo’n toeristenplaats gebeurd valt onder de noemer ‘haram’. Tóch voelt alles niet ‘haram’. Dat brengt soms gewetensbezwaren maar in elk geval wroeging

Klopt, ik zet in mijn berichtje goede moslim ook tussen aanhalingstekens omdat het niet aan mij is om te oordelen wie goed en wie slecht is.
Ik merk bij mijn vriend ook wel dat hij de balans soms moeilijk vind, tussen wat ‘goed is’ en ‘goed voelt’ maar tegelijk merk ik wel dat hij niet klakkeloos zijn gevoel volgt. Daarvoor is zijn geloof te belangrijk.

Juist omdat hij zo uitdraagt dat hij het belangrijk vindt om voor mensen om zich heen te zorgen, ze te helpen en er voor ze te zijn heb ik het idee dat er nog wel eens misbruik van gemaakt wordt. Door vrienden, collega’s maar ook door familie. Jammer. Maar het weerhoudt hem er niet van er iets in te veranderen. Iets wat ik dan weer erg in hem waardeer en waar ik nog wel wat van kan leren

Nja, of ik ooit een antwoord mag krijgen op mij facebookmail, god zal het weten

Ik ga het zo laten, want ik het heeft geen zin er nog tijd in te steken.

Trouwens, ik begin mij eigenlijk wel een beetje zorgen te make om skyblue

Moest die al niet laaaaang terug zijn?

Dreetje, sinds wanneer werkt het netwerk niet meer?

xxx

Zo ik ben vandaag meer te weten te komen , ben 2 maand zwanger 

Zo nu nog aan het denken wat te doen 
 en hoe .
Hou jullie op de hoogte .

Oh het werkt iedere dag wel alleen nogal wisselvallig
 Vooral s avonds, hoe later het is hoe lastiger het wordt. Sinds vandaag dan afgesproken dat we eerder bellen en dan nog is het matig. Ongelooflijk. k Geloof dat we straks alleen nog s ochtends kunnen bellen

pfffff
heb weer even een dipje en dat alleen maar doordat ik mijn ouders elkaar een snelle kus zie geven. shit zeg, wou dat ik die kus ook nog kon krijgen. maar ja het is beter zo, vorige week dit tijdstip was ik gewoon nog in egypte
 het lijkt al jaren en niet nog nieteens een week.
phoe phoe, even doorbijten zucht. het zou dus best goed kunnen dat ik tch iets minder actief zal worden op deze blog, want t doet natuurlijk veel herinneringen opwaaien, waarvoor ik liever eerst een plaats wil geven. anders maak ik t alleen maar moeilijker voor mezelf. tis lastig allemaal, maar ik wil zeker jullie verhalen bijhouden hoor!

en idd ik hoop dat alles goed gaat met skyeblue, kan haast neit anders, maar je weet t natuurlijk nooit.

shisha ik zeg het toch: gefeliciteerd met je toekomstige kleine! misschien een erg lastige situatie, maar je komt er altijs beter en sterker uit, dus hou vol en geloof in jezelf en in je eigen toekomest en de mogelijkheden die je hebt!

suusje, aftellen!! je kan niet wachten heh en wieweet is ze al uti je buikje gekomen en zo niet, nou nog heel even want ze is er zo goed als klaar voor :wink: en jij natuurlijk ook veel sterkte met M., blijf sterk heh meid en geniet er van!

groetjes suus

zonnetje, sky is gewoon in het land! Dus geen zorgen! Wat een rot situatie zit je in zeg, weet je al wat je met je ticket gaat doen? Als ik had mogen vliegen had ik hem graag van je overgenomen!
Suusieme, dat soort dingen blijven lastig
even een knuffel of een kus! Je mist waarschijnlijk niet eens hem, maar gewoon iemand!
Hier nog gee babytje helaas! Hopelijk laat ze niet de lang meer op zich wachten, nu 38 weken en hoop dat ze eerder komt dan de 40 (of zelfs 42) weken! Maar voel me erg goed op het moment dus verwacht nog niks!
Shisha, gefeliciteerd! Heb je al wat verteld aan je (ex) man? of weet je nog niet wat je er mee aan moet?

Hoi Suusieme

Dank je ik heb het gezien op de echo , en ja dan lig je hmmm was zo mooi dat je dit samen had gedaan .
Maar goed voor jou is het ook niets , snap dat je hem mist .
Het is niet makkelijk maar hij zou altijd een plekje in je hart houden .

Hoi Suusje

Dank je , nee heb het nog vertelt aan mijn man 
 weet niet hoe , wanneer .
Maar vindt het niet eerlijk om het niet te zeggen , maar wanneer is het er tijd voor 

NOOIT of nu nog niet 

Maar wens je jou en je baby het beste toe , want het niet makkelijk om het allemaal alleen te doen , petje voor je af want je moet sterk in je schoenen staan .
Ik hoop dat alles goed komt voor jou en je baby .

Ken deze vorm van orfi niet, maar weet wel dat je** goeie voorwaarden voor** jezelf moet neer zetten, om goeie rechten te ( be )houden !!

Zijn voorwaarden zijn o.a. " you accept me as an husband " and " accept live together ", weet jij precies wat hij hier onder bedoeld ( of wat er over het algemeen mee wordt bedoeld ) ??
Zoek dit even goed uit, zodat hierdoor later geen moeilijkheden kunnen ontstaan !!

En dan, let goed op jouw eigen belangen, zoals jouw recht om te scheiden, recht om te werken, recht om alleen te reizen, allerlei zaken ( rechten ) die wij , Europese vrouwen, vanzelfsprekend vinden, maar daar in Egypte zeker niet vanzelfsprekend zijn !!
En ook al lijkt dat nu misschien ver gezocht en onnodig, ik denk altijd veiligheid boven alles en kennis geeft macht
en baat het niet , dan schaad het zeker niet !!
Vooral wanneer de relatie heel serious begint te worden en je aan kinderen wilt beginnen, zorg dan dat je een goed contract afsluit !! ( Omwille van jezelf en evt. kinderen ).
Denk er niet te licht over

Ben je al bij zijn familie geweest ??

En waarom wil hij ( of jullie trouwen ), puur uit praktiserende redenen of vanwege het geloof of omdat jullie echt voor elkaar willen gaan ??

Nogmaals ken deze orfi-vorm niet, dus weet niet hoe rechtsgeldig dit alles is, maar zou, wanneer ik jou was, dat even goed uitzoeken !!

Succes.

Groetjes :zon02:

ik ken deze vorm wel. Het is eigenlijk zo als bij ons ondertrouw. Het is dus een Orfi contract, dat je ondertekent en wat vervolgens naar de rechtbank wordt gebracht door een advocaat. Daarna wordt je weer opgeroepen wanneer het voor is geweest bij een rechter. Met dit papier ga je dan naar Cairo om het verder te legaliseren.
Ik vergelijk het met ondertrouw, omdat het een meerwaarde heeft door de stempels van de rechtbank. Dus wanneer je samen wil reizen, is het meer waard. Je wordt dan ook anders behandelt. Bijvoorbeeld als je een kaartje voor de trein moet kopen, krijg je dan het tarief wat voor egyptenaren telt en niet voor toeristen. Het duurt ongeveer 2 maanden dat je het vervolg papier op kan halen bij de rechtbank, en dan kan je met dat papier het verder afmaken. Zo zou het eigenlijk moeten gaan met alle Orfi’s maar zoals je weet, gebeurd dat niet.

Hoi Mandyla,

Hoe rechtmatig is deze vorm van orfi dan ??
Ben je wannneer het gelegaliseerd is, dan voor de Egyptische wet getrouwd of alleen voor de Sharia ( moslim ) wet??
En wordt het ook ergens vast gelegd ???
Kun je dan ( bij problemen ) makkelijk scheiden ??

Ben gewoon nieuwgierig en vind het interessant om te weten

En natuurlijk is deze informatie ook erg belangrijk voor Suzannevanes en andere vrouwen, die er misschien mee te maken kunnen krijgen !!

Misschien hebben andere vrouwen ook nog meer informatie over deze vorm van Orfi ??

Groetjes :zon02:

Als je de Arabische naam doorgeeft, vraag ik het eind van de maand wel na.

Net met mijn zoon naar de intocht van Sinterklaas in Harderwijk zitten kijken. Vanmorgen pepernoten gebakken en vanavond mag Karim zijn schoen zetten. Echte hollandse dingen blijven we dus in Egypte ook gewoon doen! 5 december vieren wij hier ook Sinterklaas en Sinterklaas komt zelfs naar de ambassade in Cairo. Na Sinterklaas komt ook de kerstboom in huis te staan en blijft zelfs staan tot begin februari! (gezellig!) Voor ons heeft de kerstboom geen verdere betekenis, puur voor de gezelligheid. Met Ramadan versier ik ook heel het balkon met lichtjes!
Volgende week met het Offerfeest wordt er een schaap geslacht.
En met oud en nieuw bak ik ook oliebollen en appelflappen!!!
Alleen 31 december 24.00 uur heb ik heimwee naar Nederland; dan mis ik al het vuurwerk!!! Hier maar heel weinig vuurwerk te zien. :wereld:

Suusje, alles goed met je en met je kleine meisje??? Nu is het aftellen echt begonnen!! Ik wens je heel veel sterkte en geluk met je kleine meisje. Insha Allah komt alles goed voor jullie!!

De rest van jullie wens ik nog een heel fijn weekend en volgende week een fijn Offerfeest!!! :dag: