'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Camilla, je weet niet wat je zegt. Cairo is een hele grote stad en er zijn hele gebieden waar je pertinent zeker NIET alleen kunt lopen. Als je me niet gelooft, vraag het je vriendje maar. Als je er niet geweest bent, betekent dat niet dat het niet bestaat…

Ik ben meer in Cairo geweest dan jij weet ik ben geen leek hier hoor.

ik denk dat het inderdaad heleboel"scheelt omdat jij er met je man loopt camilla
alhoewel,je hebt wel een punt-je word er inderdaad niet aangestaard als een aap,en in toeristische gebieden wel ,.
zoals elke "grootstad zijn er ook in Cairo delen waar het niet veilig is alleen-zelfs niet ver van tahrir, waar er vele bioscopen zijn loop je beter niet alleen, zelfs in een taxi is het niet veilig alleen(ondervinde ook veel arabische vrouwen)ik bedoel maar camilla ,jij hebt je man bij jou,dat maakt n,hemelsbreed verschil - ,
oo ik heb ook geen problemen met slaap in cairo, er is daar zoveels te zien-beleven,als ik terug in het hotel kom val ik gelijk in slaap tot laat in de middag(op zn arabisch)zeg maar hihi
het enige wat ik nu na al mn reizen naar egypte nog nooit zag is alexandrie en de oase(westelijke woestijn) bahariya enzov,schijnt mooi te zijn
x

Laten we beginnen om te stellen dat élke grote stad onveilige plaatsen heeft, dus ook Cairo. Als ik in Cairo ben, woon ik in Alf Maskan. Duizend huizen is de Nederlandse vertaling. De naam beschrijft de overbevolking. Het is een oude wijk, gelegen naast Ain Shams, dat misschien wat beter bekend is. (als achterbuurt) El Zaytun ligt er ook naast.
Dus het is de overbevolkte wijk grenzend aan een achterbuurt.
Je kunt vooraf natuurlijk nooit stellen wát er gaat gebeuren als ik alleen naar buiten zou gaan. Ik heb het nog nooit gedaan, want de familie laat geen vrouwen onbegeleid rondlopen. Het zal ongetwijfeld als onfatsoenlijk worden ervaren. Buiten dat zal de massa mannen zich niet onbetuigd laten.
Ik heb grote bezwaren tegen de benadering van mijn posts, alsof ik dingen uit mijn duim zuig. Irma spreekt over de grote stelligheid waarmee ik dingen zei, mag ik je er even aan herinneren dat het een VERWEER was? Ik schreef iets en Camilla zei simpelweg dat het niet waar was.
Ten eerste kan ze dat natuurlijk nooit zegen, ten tweede is het zoals ik begon: Elke stad heeft onveilige plekken. Als jij 's avonds in een achterafsteegje moet zijn voel je je misschien ook wat minder gerust. aat staan als het in Amsterdam is, waar de de dealers je voortdurend aanspreken en je hoort over berovingen etc.
Nu, misschien is het nieuws voor jullie, maar ook in Cairo worden mensen beroofd, vrouwen verkracht en lastig gevallen. Ook daar wordt ingebroken en ik zie er een factor x keer meer vechtpartijen op straat. Tasjesdieven zijn er ook, en sinds vorig jaar worden er mensen staande gehouden op rustige stukken van de rondweg of autosnelweg, en daar beroofd.
Zoals ik al eerder zei, dat je het niet gezien of gehoord hebt, betekent niet dat het niet bestaat. Vraag het anders aan je vriendje voordat je hier mensen voor leugenaar wegzet…dan zal hij je wel effe bijpraten…

Ik zeg niet dat het niet waar is er zijn stukken waar je beter niet kan komen maar om helemaal niet alleen de straat op te kunnen in Cairo is onzin.
Zoals ik in Gouda in bepaalde wijken niet kom, is dat in Cairo ook zo.
Maar je egenoeg mensen alleen lopen of gezinnen en dat kan ook en dan voel ik mijn niet onveilig.

Camilla, jij bent toch niet overal in Cairo geweest??? Het is géén onzin!!! Ik ga hier geen welles/nietes spelletje van maken, ga d’r maar kijken. Het liefst alleen. Dan weet je dat het waar is…

Je zal eens moeten weten wat ik heb gezien/gedaan nogmaals ben geen leek maar waarom het gevaar opzoeken blijf lekker weg uit die stukken.
I go working.

http://www.politicsforum.org/forum/viewtopic.php?f=32&t=111968 Discussie, tussen buitenlandse en Egyptische mensen, onderwerp : sexual harassment in Egypt, wat is ENORM probleem is. Vorige week sprak ik een meisje wat er drie maanden had lesgegeven aan Dutch School. Ze woonde in het nieuwe deel van Ma’adi, zéker geen achterbuurt. Ze kon niet eens water gaan kopen in de supermarkt om de hoek. Taxi’s die de deuren afsloot en in de verkeerde richting gingen rijden. Niet een keer, maar voortdurend.
Het meisje is 23, vond het een verschrikkelijke ervaring. De enige tijd dat ik me veilig heb gevoeld, was in Dahab, zei ze. Een toeristenplaats aan de Rode Zee.
Uiteindelijk be-eindig je je discussie met te zeggen dat ik dan maar weg moet blijven uit die buurten. Maar begon je niet de discussie met te stellen dat die niet bestonden?
Nou, ze bestaan, en mijn vriendin woont er. Maar, zoals ik zei een deel als nieuw Maádi waar geen enkele buitenlander scheen te wonen, is dus ook niet veilig voor een vrouw alleen.
Het gegeven dat een vrouw alleen is, vormt voor veel mannen al een legitieme reden om haar lastig te mogen vallen. Want een fatsoenlijke vrouw gáát niet alleen over straat. Zij heeft een man, een vader of een broer die haar begeleid, en die wellicht haar flessen water haalt.
Dát is het grote verschil. Zowat ELKE vrouw die alleen in Cairo woont, wordt lastig gevallen, jong en oud, gesluierd en ongesluierd.

Mijn man kijkt vaak satelliet t.v. ( arabissche zenders ) en dit onderwerp komt ook vaak terug ( vrouwen die in Cairo lastig worden gevallen, o.a. ook jonge vrouwen en meisjes , die naar school moeten ).
HET IS INDERDAAD EEN GROOT PROBLEEM IN BEPAALDE WIJKEN IN CAIRO !!

Kan me voorstellen hoe onveilig dit kan aanvoelen ( en ook kan zijn ), wanneer je als vrouw alleen over straat moet !!

Ik vind het al irritant, wanneer ik in Hurghada constant wordt aangesproken en aangestaard ( en dan ben ik " netjes " gekleed en niet blond ), maar het is alleen irritant, heb me daar nooit onveilig gevoeld.

Het maakt inderdaad een heel groot verschil wanneer ik daar alleen loop samen met mijn dochter of wanneer we samen met mijn man daar lopen.

Ben nog niet in Cairo geweest ( mijn man wel ) , maar zou daar dus niet snel alleen ( zonder mannelijk gezelschap ) naar buiten gaan, o.a. ook om deze problemen te omzeilen en vind het zowieso een prettig idee om iemand bij me te hebben die de taal verstaat ( en evt. ook spreekt ).

Groetjes :zon02:

petry,
camile zegt duidelijk niet: het is neit waar wat je zegt. ze zegt dat ze zelf NIET op die plekken WILT komen. dus beide hebben gelijk.

iedereen ziet andere dingen en op die plekken waar je als vrouw zijnde niet aleen naar buiten mag, is vooral dus vor de eigen veiligheid. waneer iemand het dan toch doet, is het eigen verantwoordelijkheid.
Dat k in El Minia zat, mocht ik ook neit zonder (politie) begeleiding alleen naar buiten, dus zelf een rondje lopen door de stad was onmogelijk. Ook wanneer mijn toenmalige vriend me ging ophalen van het hotel moest hij werkelijk al zijn gegevens doorgeven, waar we heen gingen, telefoonnummers enz. enz. allen voor mijn veiligheid. Maar als ik daar rondliep voeld eik me totaal neit onveilig. Ja het was voor iedereen heel iterresant dat er een westerse in hun dorp was en dat heb ik gemerkt ook, maar daardoor heb ik me neit echt onveilig gvoeld.
In cairo ben ik alleen geweest samen met mijn ex, en ook doordat we samen waren geen last gehad…
toch zou k zelf neit graag zonder iemand over straat willen lopen, liever iemand bij em die de weg kan wijzen haha!

Julie praten ook veel over cairo waar dingen gebeuren, maa rin die 8 maanden heb ik toch ook heel veel dingen meegemaakt in Hurghada hoor. meisje word aangerand door de schoonmaker, taxichaffeur verkracht een klant… als die dingen gebeuren neit aleen in Cairo hoor.
In de afgelopen (laatse) week dat ik er was heb ik gezien hoe een russisch meisje uit de auto weg probeerde te vluchten, waarop de egyptische man haar achterna rent en bruut haar arm vast pakte. ze huilde en wilde niet mee, maar hij sleurde haar gewoon terug in de auto. end e politie die er zat??? die deden helemaal NIETS!!! want ja die vent zei dat ze getrouwd waren. echt ongeloofelijk. ik had de politie toch geroepen, maar toen ging die egyptenaar er snel vandoor, met de rus in zijn auto. Het kentekennummer was genoteerd, maar ik dnek dat er niks aan gedaan is.
Even later een groot gevecht in een van de zijstraten bij sherry. eerst iemand die met een sort mes probeerde te steken en dan een met een schep die aan het slaan warne en toen was er gelijk een mega groep die erop af renden en begonnen te slaan.

Dus deze dingen gebeuren ech niet alleen in Cairo, op die manier kan je ook zeggen dat Hurghada otnzetted onveilig is en dat je daar niet alleen over straat wil/zou moeten lopen.
Zoals al werd gezegd: OVERAL in ELKE stad is er wel een ‘onveilige’’ wijk of straat…

1 like

Mijn vriendin woont eigenlijk precies tussen de ouderlijke huizen van haar en haar man in. Ik weet niet hoe de wijk was op het moment dat ze daar dat huis kochtten, en ik moet zeggen dat ik met hém erbij inderdaad nooit geen problemen heb gehad, maar zowat elke keer als ik alleen met haar de deur uit ga. Dat varieert van naroepen en hinderlijk kijken tot regelrechte achtervolging, zelfs in de auto!
Je went eraan, maar het blijft irritant. Soms word ik boos, de ene keer kun je er beter mee omgaan als de andere. Het vervelende is dat je erg argwanend wordt.
Ik wilde een keer terugvliegen, toen mijn vlucht gecancelled werd. Het was inmiddels 2 uur 's nachts en omdat ik om 12 uur met Alitalia zou vliegen (als alternatieve vlucht) heb ik gebruik gemaakt van het aanbod van de maatschappij, en die brachten me in het Sheraton onder, om een paar uurtjes te slapen. Geen moeite is mijn vriedin te veel, maar anders zou ik weer naar huis moeten, een paar uurtjes hebben moeten slapen en dan zou ze me wéér naar het vliegveld moeten brengen.
Dit leek me een rustigere optie voor beide partijen. Mijn vriendin was hevig bezorgd. Ik zei haar geen zorgen te maken, het Sheraton is een goed hotel, dus wat kan er gebeuren?
Haar zorgen in mijn achterhoofd houdend, heb ik tóch maar de veiligheidsketting op de deur van de slaapkamer gedaan, en inderdaad ging die deur 's ochtends vroeg open. Ik had geen “Niet storen” kaartje aan mijn deur, dus dat kan ook een verklaring zijn, maar tóch…
Ik kon niet meer slapen en ging vroeg ontbijten. Staat daar de betreffende schoonmaker direct achter me om op een ongepaste manier opmerkingen te maken.
Ik dronk een keer koffie bij Cilantro, 's middags, met mijn vriendin. Aan het aangrenzende tafeltje zaten twee jongens in de leeftijd van mijn kinderen. Die misdroegen zich verbaal zó schunnig dat mijn vriendin bijna stikte van kwaadheid. Ze bekende dat ze niet wist wat ze moest doen. Dit gebeurt wél in een lokatie zoals Cilantro (Korba), niet als in een Chantilly (Roxy). Beetje publieksafhankelijk. In Korba komen veel studenten en die is 24 uur open, dan komt er een ander soort publiek. In Korba zitten ze te blowen.
Iedereen kent de gebeurtenissen tijdens EID. Op Youtube staan filmpjes van hoe jonge vrouwen, zelfs begeleid door hun man, door massa’s aangevallen werden. Voor iedereen vrij om te kijken.
En dan gaan ze mij vertellen dat ik zit te liegen…

je zit neit te liegen en dat zeggen we ook niet! Anderen hebben het niet zo dichtbij gezien/gehoord en weten het niet of beter gezegd: sommigen WILLEN het niet weten, want er zijn genoeg andere dingen voor ons om zorgen over te maken. dna maar gewoon voorkomen om alleen over straat te gaan…

Petry,

niemand vreet je op, niemand valt je aan. Relax!
Het kan wel eens voorkomen dat iemand het gewoonweg niet met je eens is. Jij bent het toch ook zo vaak niet met anderen eens? Vind jij dan dat ze liegen? Nee. Je bent het gewoon niet met ze eens.

dus, relax, en laat ieder in zijn waarde. Zo heeft Irm heel netjes verwoord dat je in het algemeen een negatieve klank in je posts hebt, maar dat dat ook schijn kan zijn. Dat is geen aanval, eerder een constatering waarbij al direct de relativiteit ervan is aangegeven. Ze stelde dus mijn vraag, alleen duizend keer meer netjes.

niemand valt je dus aan of af.

1 like

Ik vond Hurghada wat betreft lastig vallen inderdaad erger dan welke andere plaats dn ook. Ik was er met mijn man die op zeker moment me vertwijfeld vroeg: Wat moet ik doen om dit te stoppen? " Eigenlijk is er maar een antwoord dat ze zullen begrijpen"zei ik grijnzend “slaan!”
Dat hebben we maar niet gedaan. Maar hij moest wel náást me gaan zitten in plaats van tegenover me. Hij moest wel mijn hand vasthouden in plaats van los naast me lopen, allemaal van dat soort dingen.
Het is een aparte wereld. Ik was in Maart in Luxor, dat eveneens een zekere reputatie heeft, maar daar heb ik helemaal niks vervelends meegemaakt. Wel dat mijn vriendin voortdurend lastig gevallen werd door verkopers. Ze is lichter dan ik, haar accent is niet van upper Egypt, dus ze zagen haar als toerist aan en mij niet. Dat vond ik wel grappig… :slight_smile:

Ik sprak Camilla aan. Die zei, zelfs meerder keren, dat het niet waar was, en dat je in Cairo gewoon veilig over straat kon lopen. De problemen begonnen met de stekeligheden van Teigetje. Lees maar terug.

ieders mening is gebaseerd op de eigen ervaringen. Suusieme, als reisleidster krijg jij daar natuurlijk alleen maar de erge dingen te zien. ALs 1 klant van jou verkracht wordt (wat ik heel erg vindt), wil dat dus in principe zeggen dat dat 1 iemand gebeurd is. Toch beïnvloed dat jouw beeld van dat land. Heel begrijpelijk. Maar ik hoop ook dat jij begrijpt dat (hypothetisch gezien) als ik dat niet meegemaakt heb en ik niemand ken die dat meegemaakt heeft, mijn beeld dus anders is!
(zonder nou op enige manier afbreuk te willen doen aan jouw beeld! Het is en blijft een heel ander land dan Nederland, en ondanks dat in Nederland ook rottige dingen gebeuren, is Egypte nou eenmaal een ander niveau)

Zo kan dus ook (nogmaals, hypothetisch gezien) mijn beeld van de veiligheid juist heel positief zijn, omdat ik er al vaker alleen heb rondgelopen en mij nog nooit wat gebeurd is.

allemaal een kwestie van je ervaringen, kennis en kader.

stekeligheden?:question:

het was meer bedoelt als oprechte interesse om je redenaties te begrijpen. (en dan kan ik het beter gewoon direct vragen dan voor mezelf dingen invullen die nergens op gebaseerd zijn, toch?)
excuses als je je daardoor beledigd voelt.

hey teigetje,
ik bedoel ok zeker neiet da tik me onveilig voel als ik rondloop on Hurghada hoor, misschien komt het wel even zo over, maar ik bedoelde meer te zeggen dat er overal nare dingen gebeuren. Zelfs bij mijn zus op amsterdam centraal is er iemand geweest met losse handjes… Het kan werkelijk OVERAL gebeuren, maarals we op die manier het leven in gaan en naar de dingen toe gaan, zal je altijd en overal bang moeten zijn? nee, hoe zelfverzekerder je bent, hoe mnder kans zeg ik altijd maar. en ik voel me in egypte veiliger op straat dan in Nederland. Daar liep ik zonder echt grte zorgen met 2000 of meer euro op straat vanwege de verkoop van de excursies. In Nederland zou ik em dna echt neit prettig voelen en in Eg had ik er geen problemen mee…

hee dat had ik ook met mn vriendin zij werd voor toerist aangezien(en is egyptische)
en ik werd aanzien als iemand uit mansoura??(jee wat hebbe we lol gehad)
petry,ik vind dat jij niks uit je duim zuigt ,maar rustig meid…,wat een temperament heb jij(buitelands bloed???)hihi
het is inderdaad irritant die mannen die on voor "oprapen"bekijke
ik had er eentje rond khan-el lilly die me volgde, resultaat-heb mn schoen genomen en hem een klap voor zn kop verkocht, verscheen er plots applaus van omstaanders??? ey you egyptian woman???
tip voor onveilig gevoel in egypte met irritante mannen- gsm bij de hand en luid praten 126 ,iedre egyptenaar kent dit nummer

haha klopt ja, des te zelfverzekerder je loopt, des te minder je lastig gevallen wordt :smiley: en wat je zegt over dat geld is heel herkenbaar. Ik heb daar al vaker bij een juwelier gezeten en als je ziet hoe “onbeveiligd” die goudhandelaren binnen komen lopen, met al het goud en diamanten in krantenpapier in een aktentasje… in Nederland zou dat in een tankproof koffertje met handboeien bevestigd aan je pols in een beveiligd busje verscheept worden ^^ en dan nog zou je je onveilig voelen!

inderdaad, overal kan wat gebeuren… brr