'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Marwah, een hele dikke proficiat!!
Nu kan het beginnen he!! :wink:

Allemaal heel erg bedankt voor jullie lieve berichten.
Zo geniet je er nog meer van.
Nu even wachten tot de beschikking op de ambassade van Cairo is ingeschreven en dan kan hij daar MVV invullen en hopelijk snel ophalen zodat hij naar hier kan komen.

Toevallig vandaag voor tickets gekeken en zo raar net zo duur als retourvlucht alleen jet air heeft er een op 31/10 voor 50 euro dat scheelt 500 euro met klm.
Maar ik weet niet of we dat gaan halen. Ik houd jullie op de hoogte.
En hoe is het met de anderen. Ik heb het gevoel dat er inmiddels heel wat dames zijn afgehaakt.
Deena hoe was het in Egypte?

Marmah gefeliciteerd…:cheer:

Marmah…ik ben nog in de running hoor :slight_smile:

Dreetje, ben je al weg? in ieder geval veel plezier en veeeeel genieten en ook nog veeeel praten samen.

ik ben er ook nog steeds, maar niks te melden eigenlijk! Nauwelijks contact met M. ik weet nog steeds niet wat ik met hem moet en wil… maar ik zie het allemaal wel!

Hoi Suusje, gewoon blijven concentreren op jezelf en je kleine meisje voorlopig. Nou ja ‘gewoon’, het zal zeker niet makkelijk zijn maar je slaat je er toch maar goed doorheen! En je hebt al je energie straks hard nodig rondom de bevalling. De rest komt daarna wel weer.

Hallo dames,
Ik ben gisteren teruggekomen van 2 weken Hurghada. Ik heb nog niets gelezen van afgelopen 2 weken van jullie dat doe ik later.
Vandaag een heel heftig gesprek met mijn ouders en zus gehad. Mijn ouders praten niet met mij hierover. Ze praten sowieso niet snel ergens over. Ik juist wel maar met mijn ouders kan ik het niet. Mijn moeder denkt dat ze mij gaat verliezen en dat ik langzaam aan daarheen vertrek. Ik heb haar gezegd dat ik niet zal doen voor altijd daar ga wonen, tijdelijk zie ik wel zitten. Mijn moeder zegt dat ze het niet ziet zitten, ziet alleen maar ellende voor zich. Daar wonen of hier wonen, moslim/niet-moslim, cultuur, traditie…etc etc. Bang om mij kwijt te raken en haar evt kleinkinderen. Ze heeft hem alleen nog maar op de skype ontmoet maar zegt dan vrijwel niets omdat ze geen engels kan en zich er ongemakkelijk bij voelt. Het is niet dat ze denkt dat M. slecht is maar de hele situatie, verhalen, toestanden erom heen laat haar zo denken. Mijn vader weet het ook allemaal niet. Hij denkt niet dat M. zich in NL zal kunnen aarden. Ik heb heel duidelijk gezegd dat het mij pijn doet dat ze mij niet steunen hierin, want juist van mij familie heb ik dat nodig…Wat voel ik me rot vandaag zeg, heb al de hele dag zitten huilen huilen huilen…
Ik ben helemaal in de war teruggekomen. We weten niet of we elkaar nog gaan zien of niet…Het is namelijk zo, alle problemen zijn de wereld uit. Zijn gedrag naar mij toe waarom hij dat doet etc daar is over gepraat. We hebben het over veel dingen gehad. Het grootste struikelblok gaat zijn de kinderen die moslim worden. Hij zegt dat hij in NL kan wonen als hij een baan heeft en op een fijne plek woont, maar is hier nog nooit geweest…Hij denkt dat hij zich wel kan aarden, is Egypte gewend en dan ben je veel gewend…
Maar in ieder geval. Ik zou willen weten hoe jullie hierover denken, stuur me maar een privebericht want anders krijgen we weer een discussie over geloof en ik wil alleen maar weten hoe jullie hierover denken, om je kinderen als moslim op te voeden, de ervaringen, met natuulijk wel nederlandse invloeden maar het houdt ook in dat als je een dochter krijgt deze niet met een christen jongen mag trouwen…
Kennen jullie mensen die hiervoor hebben gekozen en met wie ik in contact zou kunnen komen? Ik zeg geen nee maar ook geen ja…Ik weet het gewoon niet…

xxx Mandy

Hoi Deena,

wa sik net bezig met tikken, wordt ik eruit geknikkerd…ppffff…dan meer weer opnieuw…kijken of ik het nog weet…ahahahhaa…

Mijn ouders reageerden ook net zoals die van jou. Vooral mijn vader was er niet mee eens alleen omdat mijn vriend een moslim is. Daar krijg je toch alleen maar gedonder mee, zei hij. Maar toch heb ik het geprbeerd…

Als jullie liefde voor elkaar zo sterk is en het voelt goed, dan zou ik zeggen probeer het gewoon. Anderen hebben altijd makkelijk praten. Maar jij en je vriend weten hoe het voelt en dat kan je niet beschrijven.

Stel je bent getrouwd, dan worden je kinderen automatisch moslim. Ik heb er zelf geen problemen mee. Maar blijf vooral met je vriend hierover praten en zorg ook dat hij duidelijk daarin is. Vraag ook aan hem wat hij van jou verwacht/verlangt als julllie gaan trouwen. Is het echt voor hem een must dat de kinderen moslim worden? En weet ook dat als je met hem trouwt dan je ook met heeeeeeeeel zijn familie trouwt. Bovendien willen ze ook wel eens bemoeien met jullie. Het ligt er maar net aan of je zo’n schoonfamilie krijgt…

Heel veel sterkte met je ouders en praat met ze en als ze zien dat je gelukkig bent dan draaien ze wel bij :slight_smile:

1 like

Je kunt je kinderen proberen dingen mee te geven waar je zelf in gelooft. Je kunt ze géén zaken meegeven waar je zelf niét in gelooft! Jullie kinderen zullen dus heel duidelijk het onderscheid zien in waar jij in gelooft en waar hij in gelooft. wat ze uiteindelijk zelf gaan geloven, beslissen ze zelf in een later stadium. Tenminste, als je in Nederland woont.
Egypte is een ander verhaal. Islam beheerst een zo groot deel van het leven daar, het is voortdurend op de achtergrond aanwezig en de hele wereld schijnt op je te letten, daar…
Wat ik ervan meekrijg is dat de social druk van de Egyptenaren onder elkaar nogal groot is, en dat ik dat vooral voor meisjes een hevige druk is.
Geloven kan vanalles betekenen: Het dragen van een hoofdoek, het besnijden van jongetjes ( en soms ook meisjes) het absolute taboe van alles wat met sex te maken heeft, het duidelijke verschil in wat zonen mogen en wat dochters mogen ( dochters mogen thuis zitten en gehoorzaam zijn), je kunt je afvragen of je dat wilt voor je dochters en zonen? Koranschool, moskee, Islamitische school, sportclubs, uitgaan, zwemles?
Misschien zou het slim zijn om eens te bespreken wát je vriend verstaat onder ‘als moslim opvoeden’. Alles wat hij zelf ook doet, of misschien wel meer?
En wat het gevolg zou zijn wanneer het onverhoopt mis zou lopen. De kinderen kunnen immers door jou niet islamitisch opgevoed worden. Wat gebeurt er als je onverhoopt komt te overlijden? Gaan de kinderen dan naar Egypte om als moslim opgevoed te worden?
Allemaal vrij normaal als je in Egypte woont, maar abnormaal in Holland.

Waar je vooral op zou moeten letten is dat de normen en waarden van allebei de culturen deel uit moeten maken van de opvoeding. Het moet duidelijk zijn dat papa iets anders gelooft dan mama, en dat zij een heel verschillende opvoeding gehad, zonder daar een waardeoordeel aan vast te hangen. Dus ze leren wat islam is, hoe een moslim denkt, wat belangrijk is voor hen is, maar ook hoe de moeder daarover denkt. Als je man het daar mee eens kan zijn, lijkt het me een eerlijke zaak.

1 like

Bedankt dames…
Het is heel wat om over na te denken inderdaad. Ook een groot verschil of je in egypte of nl woont dat is zeker zo. egypte gaat het niet worden dat is wel zeker. Vind het leuk voor max een jaar daar maar niet om mijn kinderen op te voeden. misschien ook wel omdat ik dan bang ben dat ze TE moslim worden als je begrijpt wat ik bedoel.
Hebben jullie deze vragen niet? Of hebben jullie al kinderen, geen kinderwens etc etc. Dit is echt wat me bezig houdt. Sommige denken er zo gemakkelijk over. maar ik vraag me af of het voor de kinderen ook niet ontzettend verwarrend is.
We hebben het gehad over besnijden, alleen een jongen. (meisje krijgt hij de gruwels van en wil hij absoluut niet dat dat gebeurt) Zelf drinkt hij momenteel alcohol, gaat bijna nooit naar de moskee. Maar geeft zelf wel aan dat hij dat meer wil gaan doen mochten we getrouwd zijn of kinderen krijgen, want dan heeft hij meer verantwoordelijkheidsgevoel.
het huwelijkscontract kan ik me van tevoren goed over in laten lichten wat erin moet en wat niet. Inderdaad de zorgen voor later als hij doodgaat of we willen scheiden? Wat dan? Dan loop ik het risico mijn kids niet meer te zien…De kinderen gaan altijd naar de vader, of je nou in NL woont en bent getrouwd, hij kan ze meenemen naar Egypte en geen rechter in NL die daar wat aan kan doen. Vervolgens als hij komt te overlijden kan het zo zijn dat zijn familie een beroep op de kinderen gaat doen…Hij zegt wel dat zijn familie niet zo is, maar ja, wie zegt hoe de familie reageert als hij er niet meer is? Ik maak mezelf soms helemaal gek, maar ja, beter goed nadenken dan ondoordacht een beslissing maken…Ik weet niet of de rest van de dames een kinderwens heeft ooit of niet en hoe jullie daarover denken, ik neem aan dat jullie hier toch ook met jullie partner over praten…
Waarom wij hier al zo vroeg over praten is om dat hij al eerder 4.5jaar heeft samengeleefd en getrouwd was met een zwitsers meisje. Uiteindelijk bleek dat zij geen moslim kinderen wilden en toen hebben ze besloten uit elkaar te gaan.
Ik zou het fijn vinden om hem eerst naar hier te halen, maar hij wil eerst weten over de kinderen voordat we echt serieuze stappen nemen om verder te gaan met elkaar.
Heb hem gevraagd of hij denkt dat een arabische vrouw misschien beter bij hem past ivm de cultuurverschillen, geloof en tradities. Maar hierop zegt hij dat hij echt denkt dat ik beter bij hem pas. Ik vul hem aan, ik ben open en praat graag over dingen. Hij vindt dat moeilijk maar hij merkt wel dat het hem beter laat voelen als hij wat meer praat. Hij leert veel van mij, ik ook wel van hem :wink: maar ja, het is zo moeilijk.
iedereen zegt, volg je gevoel, als ik dat volg dan ga ik verder, maar mijn verstand is er ook nog…(als een duiveltje soms)
Lang leve dit forum!!!

Marmah, ben vergeten te zeggen dat ik erg blij voor je ben dat je mannetje naar NL komt! Echt super! Al die lange trips niet voor niets geweest voor hem en al het papierwerk voor jou! :wink:

xx Mandy

hey deena hoe gaat tie nu?? en dreetje ben je al naar egypt?

suusieme goe zit het bij jou
voel je je veilig?- inmiddels is ie terug hee, kunne praten zonder zn agressie
kan ie het vatten waarom je er een punt achter zet??
blijf waakzaam hee lieve meid, -
x

OOk deze jongen ( 34 ) is een bezessman.
Ik heb zelf de ervaring met hem, hij noemt zich Ruby en is in dienst van hotel Tia Heigts, werkt voor het aquacenter waar je de boottrip met de La Vignia kunt maken!! ( zo heet het schip )

Gevaarlijke man dus kijk uit!!!
Groetjes,

Ingrid

Over wie heb je het Ingrid? Je refereert niet duidelijk. Of heb je het over een eigen ervaring?

1 like

Hoi, ja ik net lid geworden dus weet nog niet prezies hoe het werkt.

Maar ik wilde een waarschuwing aankondigen>
Heb net ervaring met besness achter de rug.

Dit met kaptein van de boor La Vignia die vaart vanuit Makady Bay.

De katein van dit schip noemt zich Roby. Hij maakt echter vele slachtoffers waaronder ik zelf inderdaad.

Wie ben jij?? En waar moet ik naar refereren…??

Groetjes,
Ingrid Schoonenberg

Hoi Ingrid,

mag ik vragen wat hij je heeft aangedaan…en de anderen vrouwen??

hey mandy/Deena :wink:

In de Elsevier van 23 september staat een uitgebreid artikel over gemengde huwelijken tussen moslims en nederlanders, misschien eens interessant voor je om te lezen?

groetjes teigetje

1 like

hey dames,
ik weet t t is een tijdje geleden dat ik heb gereageerd… de herfstvakantie is begonnen dus extreem druk op t werk.

Ik heb rustig met N. gepraat en we zullen voor deze laatste weken gewoon in contact blijven en (miss) voor de buitenwereld zal t zelfs erop lijken alsof we nogsteeds bij elkaar zijn.

We hebben beiden en ook samen besloten dat we nu gewoon nog een leuke tijd met elkaar te hebben en dingen samen te doen. Daarintegen geven we geen missedcalls meer, en alleen een sms om te zeggen ik ben nu klaar emt werk.
Daarbij heb ik hem echt heel duidelijk uitgelegd dat er geen toekomst is samen, en dat ik hem niet meer wil zien als hij toch ‘‘hoop’’ krijgt/ geeft aan zichzelf.
Ik ben dus eigenlijk lekker aan het genieten.
Vandaag/net nog even een nieuwe jurk en t-shirt gekocht zonder hem.
Vandaag was sowieso een erg rare dag. Ik heb in tijden niet gehad dat zo veel manen hasel en gamiel zeiden en ben zelfs uit gevraagd vandaag :S pff alsof ik daar nu op zit te wachten! maarja aan de andere kant wel een goed gevoel dat ik nogsteeds interresant ben voor het mannelijke geslacht… (is natuurlijk erg makkelijk hier in egypte).
in de komende week krijg ik te horen wanneer ik terug naar nederland kan, ik ben er echt aan toe!

groetjes suus

ik begrijp het suusieme dat je eraan toe bent!
het beste ook met het (terug)aanpassen in nederland- alles zal nu dubbel aanvoelen,
nu krijg je hier vast je cultuurschock ,na zo,n lange tijd ginder-maar het went wel (je famillie wacht op jou)
groetjes-ik kruip drin, heftige dansles gehad,

Hey Irm,
Heb je zelf ervaring hierin?

Suusieme,
Ik hoop dat je een laatste leuke tijd nog tegemoet gaat…Hoe gaat het zo met je? Vind je het beangstigend om bij hem in de buurt te zijn? Of gaat het nu wel…Woon je nog steeds in het appartement naast je collega? Ik begreep van M dat Samira jou collega is, toevallig want ik ken haar :slight_smile: Doe haar maar de groetjes van mij

groetjes mandy