'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Hi, weet iemand wat er aan postzegels op een standaard enveloppe naar Egypte moet? Is dat een priority zegel of kan het ook met gewone postzegels?

Muchacha,
Ben je bang dat jou partner dat doet of heeft gedaan? Meerdere orfi’s of getrouwd is met een andere vrouw?

Ik kan je ook niet helpen met de orfi’s, ik vind het maar een rare bedoeling dat dat daar zomaar allemaal kan. Nederland heeft soms teveel regels maar als ik dit dan lees dat ze zomaar orfi’s af kunnen sluiten zoveel ze willen denk: Bedankt NL dat je zoveel regels hebt…

Bedankt voor de reacties op de alcoholische versnaperingen. Ik wist inderdaad dat je 48uur nadat je bent aangekomen tax free alcohol kunt kopen maar in Egypte heb je inderdaad niet zo’n lekkere drankjes, vandaar dat ik iets mee wilden nemen vanuit NL :wink:

xx

Dat ligt aan die Egyptenaar, hij mag voor de islam met max 4 vrouwen trouwen, zolang hij ze alle vrouwen financieel kan onderhouden en zijn 1 ste vrouw moet hij inlichten dat hij een 2 de vrouw wil trouwen en dan beslist zij, als zij daarmee akkoord gaat of niet ( anders moet zij van hem scheiden ).Wanneer zij ermee akkoord gaat, kan hij makkelijk voor de wet een orfi aanvragen.
En in de praktijk word er toch niet naar gevraagd als de 1 ste vrouw er vanaf weet, dus ligt het aan de Egyptische man hoe eerlijk hij is !!
Maar meestal in deze gevallen weten de Westerse vrouwen niet dat zij de tweede vrouw zijn…

1 like

Denk dat t ook lastig te zeggen is wat ‘een Egyptenaar’ wel of niet zou doen…
Heb wel gemerkt dat de één zijn huwelijk serieuzer neemt dan de ander (net als religie trouwens)… Daarin zijn ze niet anders dan de Hollandse man :slight_smile: Misschien neemt een NL man zijn huwelijk over het algemeen zelfs wel serieuzer? Ook omdat hier de mogelijkheid voor samenwonen veel makkelijker is en een huwelijk daardoor niet zo snel meer aan gegaan wordt. Ik weet t niet, moeilijk te zeggen… Maar heb t idee dat monogamie behoorlijk zeldzaam aan het worden is :frowning:

Hoe dan ook, rotte appels heb je overal al zijn ze op het eerste gezicht niet altijd even zichtbaar… helaas. Goed bekijken dus voor je er 1 uitkiest…

Op de Egyptische identiteitskaart wordt vermeld of iemand gehuwd of ongehuwd is. Verder kun je in een huwelijkscontract regels laten opnemen die jij belangrijk vindt, en dat is best wel makkelijk! Zo kun je zeggen: Ik ben Nederlandse, dus ik wil zonder toestemming van mijn man gaan winkelen of een biertje drinken met een vriend. Ik kan me gaan vervelen en dan wil een een baan. Ik zal jou en je moeder achter haar rug uitlachen en hard gaan roepen wanneer ik ruzie met je heb.Ik zal in korte broek op het balkon gaan zitten en kijken naar Westerse TV. je moet me regelmatig mee uit nemen, en ik zal je familie niet te schande maken door de enige te zijn die de doktersrekeningen betaalt. Snap je? Er hangt een gebruiksaanwijzing aan de rug van een Egyptenaar en er zou ook een gebruiksaanwijzing aan de rug van de Nederlandse vrouw moeten hangen. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat ze bepaalde rechten blijft houden, juist omdat ze Westers is.
Dit was een grappige manier van zaken duidelijk maken door een Engelse die al tijden in Alexandrië woont. Westerse vrouwen zijn té vaak geneigd om zich helemaal te voegen naar de aanstaande echtgenoot. Niet doen. Het is veel moeilijker om rechten terug te krijgen dan om ze nooit af te geven…

2 likes

Precies rotte appels heb je overal en daarom moet je altijd goed uitkijken met wie je een relatie begint.

Het enigste BELANGRIJKSTE verschil is dat moslim mannen bij de wet max tot 4 vrouwen mogen trouwen en dat is hier verboden !!
Dames, vergis je hier niet in, het is een recht van hun en zeker geen plicht.

Ik ken veel moslim mannen die absoluut nooit met 2 of meerdere vrouwen zouden willen trouwen, soms omdat ze zelf uit een gezin kwamen waar de vader meerdere vrouwen had en dat ze uit ervaring wisten wat voor stress en verdriet dit gaf !!
Maar meestal willen ze dit** NIET**, omdat zij gewoon maar van 1 vrouw houden en dan er geen ruimte voor een andere vrouw.

De moslimman die met meerdere vrouwen wil trouwen, vind ik dan ook echt onbetrouwbaar en egoistisch !!
Meestal zijn dit mannen, die vooral aan hun zelf denken en geen
" hart " hebben ( helaas heb je die ook nog heel veel in Egypte ) !!
Ze kennen totaal niet het gevoel van " in goede en slechte tijden " en als ze zo man zou treffen, hmm …dan zit je in de problemen, vooral wanneer je al met hem bent getrouwd en/of kinderen met hem hebt.
VERGEET NOOIT, de regelgeving in Egypte staat nooit aan de kant van de vrouw !!En je trouwt in Egypte niet alleen met een man, maar ook met zijn hele familie !!

Neem goed de tijd, leer hem en ook zijn familie goed kennen ( en ook het geloof en de cultuur !!) en wanneer het dan nog goed zit en je wil gaan trouwen, leg dan dingen vast ( zoals jouw recht om alleen te reizen, te werken, de kinderen mee op vakantie te nemen, dat je wilt scheiden wanneer hij een 2 de vrouw wil enz.)
Wat hier vanzelfssprekend is als recht, daar ( in elk moslimland ) moet je het op papier zetten om moeilijkheden in de toekomst te voorkomen !!
Denk er niet te makkelijk over…
Voorbeelden genoeg van vrouwen, die dachten, " zo is die van mij niet ",
en nu hun kinderen niet meer zien of niet naar hun geboorteland mogen afreizen ( en gevangen zitten in het land van hun Bp ).

**Het is beter voorkomen dan genezen. **

1 like

Petry,

Ik ben het helemaal met je eens !!

Helaas is het zo dat Westerse vrouwen vaak uit liefde aan een relatie beginnen en er met een " roze " zonnebril aan beginnen !!
En zich niet beseffen dat het ook heel erg mis kan gaan en dat de regelgeving, daar veel anders is dan in Europa !!

Een goed boek hierover is** " grenzeloze liefde "** van Hanneke Rozema, een must voor iedereen die een relatie heeft met een Egyptenaar ( of een andere moslim partner ).
Kennis geeft macht, neem niet alles klakkeloos aan wat hij je verteld, maar ga zelf op onderzoek uit en laat je informeren.
Baat het niet, dan schaad het zeker niet !!

Inderdaad niet alles klakkeloos alles aannemen wat hij zegt. Maar moet je dan dus alles wantrouwen en checken?
Ik vind het moeilijk een balans daarin te vinden.
Voor hem is het ook lastig want eigenlijk lijkt het maar al te vaak dat ik hem niet vertrouw omdat ik zo nodig ook alles zelf nog weer wil uitzoeken.

Het blijft wat mij betreft dubbel. Voor hem ook, hij vindt maar al te leuk als ik weer met mijn nieuwe ontdekkingen aan kom, maar ook is het soms vervelend dat ik het beter denk te weten omdat ik iets heb gelezen op internet terwijl het zijn dagelijks leven is.

Naja ik blijf zoeken naar die balans.
Meer mensen die dit lastig vinden?

Heb het boek gelezen, aanrader en er is me heel wat duidelijk geworden, alhoewel men vriend het niet altijd eens was met wat in het boek stond…
Ik neem het zekere voor het onzekere en wil hem de westerse wereld laten kennen, cultuur en geloof kun je niet veranderen maar wel tot andere inzichten brengen :wink:

Hoi Dreetje,

Natuurlijk hoeft je niet alles te wantrouwen of te checken, maar zeker wel de belangrijke dingen !!

Ik heb vaak gemerkt ( en ook vriendinnen van mij met een moslimpartner ) dat moslimmannen toch vaak hun draai aan hun geloof geven, zoals het hun het beste uitkomt !!
Dat moet je dus nooit klakkeloos aannemen !!
Ik heb zelf Ned. vriendinnen, die moslima zijn ( ikzelf ben christelijk ) en waarbij ik dan vraag; hoe zit het met " dit " in de islam ??
Mijn man is (redelijk ) practiserend en zoals iedere moslim practiseerd hij zoals hij de Koran opvat.
In het begin van onze relatie wou hij heel graag dat ik moslima zou worden, maar hij heeft mij nooit onder druk gezet ( bekeren mag niet onder druk, het moet vrijwillig gaan ).
Maar in de praktijk zie ik het toch vaak gebeuren.
En die vrouwen, mogen echt niet van hun man met mij ( of met andere vrijdenkende vrouwen ) omgaan, wat ik ben geen goed voorbeeld, te veel vrijheid, een " echte " Nedelandse vrouw.
Hun Nederlandse vrouwen dragen 2 hoofddoeken, zijn helemaal bedekt, springen op wanneer hij ze wenkt, leven volgens zijn wetten en hebben vaak al hun vrijheid moeten inleveren.
Stel je voor dat ik ze op andere gedachten zou brengen…
En deze dames wonen gewoon hier in Nederland.

Dus vooral bij belangrijke zaken ( zoals het geloof, jouw rechten enz. ) moet je niet alles klakkeloos aannemen.

Met wat was hij het niet eens ??

En het is harstikke goed van je, dat hij jouw cultuur en leven ook leert kennen, dat kan later misschien wat misverstanden voorkomen en zo weet hij ook waar hij aan begint.

In een multiculturele relatie moet het van beide kanten komen, ( geven en nemen ) anders wordt er 1 iemand heel ongelukkig !!
Respect en communicatie is hier** heel belangrijk** .

Snap ik :slight_smile:
Het gaat mij ook niet om de kleine onbenullig dingen (ook al check ik die ook, beetje control freak :D)…
Ach ja… hij kan me ook een hoop vertellen maar uiteindelijk zal hij moeten laten zien wat hij zegt. :slight_smile:

Hoi Dreetje,

Goeie instelling, kom je in ieder geval niet voor onverwachtse/nare verrassingen te staan.

Ga jij binnenkort weer die kant op ??

Groetjes.

Hadiya, oa. de vrouwenbesnijdenis…werd anders omschreven dan het in werkelijkheid is…hoe dan ook, zou het er moeilijk mee hebben moest dit ooit gebeuren met mijn kind. Vooral veel praten en van gedachten wisselen, respect moet van beide kanten komen anders werkt het echt niet.

Hoi Sofi,

Is een tijd geleden dat ik het boek heb geleden, dus moet eens opzoeken wat ze precies schreven over vrouwen( meisjes ) besnijdenis.

Weet wel dat het in Egypte ( en ook in o.a Sudan, Somalie, Saudi Arabie ) nog veel te vaak voorkomt.
En dat het een gebruik is dat vooral uit de cultuur komt, er staat nergens in de Koran dat dit moet!!

Ik zou hier nooit mee akkoord gaan, heb een vriendin ( waarvan de moeder Egyptisch is ) , die dit gedwongen heeft ondergaan als kind en ze heeft er nu nog steeds last van !!
Bij haar is het op de gebruikelijk manier gegaan, zonder verdoving, ergens afgelegen, veel bloedverlies, onhygienisch enz.
Ze worden echt voor de rest van hun leven verminkt !!

Dit zou ik zeker in een huwelijkscontract zetten !!
En er nooit, maar dan ook nooit mee akkoord gaan en mocht je ooit een dochter krijgen, haar nooit alleen laten ( in Egypte ) tot ze volwassen is !!

2 likes

Als de egyptische man niet voor de wet is getrouwd, zoals bij orfi en andere tussenvormen staat er op zijn ID kaart, single. Dus dit zegt niet alles.

hallo dames,

Hoe gaat het met iedereen?
Ik heb gehoord dat het voor de man wel kan, maar dat een vrouw in grote problemen kan komen als ze 2 orfi contracten heeft. ik heb dit ooit een keer gelezen iop het internet dus hoeveel er van waar is weet ik niet precies.

verder over alles praten, ja is inderdaad erg belangrijk. wat bij mij in het begin erg vaak voor kwam was dat hij overal omheen draaide. met de vraag is deze bloem rood of oranje kreeg ik t volgende antwoord: rood is de kleur dan een hart, maar word ook gezien als gevaar en natuurlijk staat oranje voor nederland daar kom jij vandaan dus ik vind ornaje mooier…
en antwoord?n nee hoor neit gekregen hihi :stuck_out_tongue: nouja nu gaat dat stukken beter, zolang je ze maar blijft confronteren. ze zijn geneigd om eerst uitleg te geven en dan vergeten het antwoord te melden.
dus ja communiceren is absoluut belagrijk.
Daarbij het respect, klopt helemaal.
wederzijds respect!
hij kan dingen doen en ik kan dingen doen, dingen die we zelf willen. en soms moet hij even iets minder doen en soms ik.
Het lastige is natuurlijk wel dat e in een ander land zit, dus het respect ove rhet algemeen moet eerst van ‘‘de buitenlandse’’ komen. dit geld voor alles en iedereen binnen egypte.
zolang je respect toont, krijg je het ook en is het leven hier een stuk beter te doen, dan als je geen respect geeft en krijgt.

De besnijdenis, het rare is dat N. zegt dat zijn moeder en zusje dit neit zijn en ook echt neit wilt dat dat met onze evtuele dochter zou gebeuren. maar wat ik vaak hoor is dat het zo geheim gaat door grootmoeders enz. dat de mannen er zelf nieteens iets vanaf weten…

Verder was het nogal een gedoe met N. zijn familie… zijn vader heeft hepatites C, er word gezegd dat het nog in het beginstadium is. hij is heel erg af geslant, moest veel overgeven enz.
na het internet te checkken zag ik levercirosse staan, maarja ze drinken geen alcohol, maar toch komen die symptonen meer overeen dan alleen epatites c, Dan stond er ook nog eens bij dat 90% van de mensen die levercirose hebben, leverkanker krijgen.
Nouja ik hoop dat het niet zo is als ik gelezen heb, maar ik vrees het ergste.
tot op eden zeggen de dokters dus alleen dat het hepatites C is en dat het in een vroeg stadium ontdekt is dus nog wel te genezen met een kuur die tussen de 3 en 6 maanden duurt. Nouja het is dus echt maar afwahcten, aangezien ik ook al vaker heb gehoord dat de dokters dingen verzwijgen om de mensen neit ongerust te maken.
dus de tijd zal het leren.

even wat anders.
grenzeloze liefde, ja een goed boek! zeker dingen gaan realiseren. ik dacht gelijk aan hoe het leven zal veranderen mocht zijn vader overleiden.

Daarbij vind ik het ook erg lastig hoor het geloof.
ik ben christen enz, maar toch denk ik er soms aan om me te ‘‘bekeren’’. Dit werkelijk alleen voor mijn rechten die ik dan extra zou hebben en natyuurlijk voor de kinderen in geval van overleiden van mijn vriend.
Het geld dan wel dat ik voordat we trouwen bekeerd moet zijn.
soms denk ik er over na, eigenlijk wil ik het neit, want ik zal mezelf helemaal neit veranderen en alleen een woordje veranderen terwijl ik er niet echt in geloof. en dat staat me ook erg tegen.
de enige reden om me te bekeren is voro mijn eigen ‘‘veiligheid’’ in de toekomst.
Toch zal ik altijd zorgen dat ik kan blijven werken en niet afhankelijk van hem word.

Nouja dat was t weer even vanuti mijn kant!
liefs

Ik heb hier een kopie van een paspoort van een Egyptische man die wel degelijk voor de wet getrouwd is, maar dat staat niet in zijn paspoort. Ken hem al heel wat jaartjes, en ik weet dat er al heel wat urfi’s de revue hebben gepasseerd!
Dus of het wel of niet in zijn paspoort staat, wil helemaal niks zeggen.

Vrouw en kinderen lekker ver weg in Aswan bij zijn ouders, en meneer woont en werkt in Hurghada. Een á twee keer per jaar richting hometown, nieuw kindje maken en weer terug naar het walhallah … zo gaat dat daar nu eenmaal, helaas.
Daarom zeg ik altijd, als een habibi serieus is, dan ga je mee naar de familie en wordt je voorgesteld. Niks geen urfi.

hey eshta,
je zegt t wel erg makkelijk, maar niet alle families wild at er een westerse bij hun in huis komt terswijl ze nog niet getrouwd zijn.
heb geen orfi en ben niet getrouwd en ik heb zijn vadfer 1 keer gezien, zijn moeder 1 x gezien, zijn zusje 2x, en heb een tante van hem otnmoet. maar ik ben niet welkom daar. we moeten eerst getrouwd zijn… nouaj ik ben tenminste aan ze viirgesteld, beter iets dan niets. maar het is lang niet makkelijk, want het ligt niet altijd aan de vriend, maar ook aan zijn ouders.

Ik vind niet dat je je moet bekeren omdat het dan makkelijker wordt dit moet alleen als je het zelf wilt en daarnaast kan je dingen in je huwelijkakte laten zetten. Bekijk ook wat je wilt in de toekomst daar blijven of naar hier komen dat maakt het ook allemaal anders he.
Zijn ouders zijn traditioneel en zal jou opnemen in de familie als je met hem getrouwd bent dit is nu eenmaal zo ligt ook niet aan de ouders maar aan hun tradities. Maar goed jou vriend heeft daar schijt aan toch dus geen probleem.
Mijn vent heeft me ook gewoon naar zijn ouders meegenomen terwijl we niet getrouwd waren we hebben zelfs op 1 kamer geslapen maar vader vond het niet zo leuk die kwam stiekem 's nacht om het hoekje kijken hahaha daar kan ik alleen maar om lachen heb daar respect voor.
Zo gaat het nu eenmaal bij hun dat kan je niet veranderen maar goed mijn vent had daar ook schijt aan en deed het gewoon.
Dreetje ik vond het ook moeilijk om een balans te vinden tussen wat wel opzoeken wat niet etc etc. Zijn cultuur/geloof vond ik heel belangrijk om meer van te weten niet dat ik straks voor verrassing sta en hier praatte ik dan ook veel over maar soms die verhalen die je hoort/leest ik werd dan weer bang of boos op hem.
Ik werd soms gek van mezelf en hij van mij soms zegt hij weleens je lijkt wel een politieagente.
Hij vind het dan ook niet leuk al die verhalen en vind het stom dat ik het lees omdat ik het op hem projecteerde.
Maar dat was vooral in het begin we hebben daar ook veel over gepraat en op een gegeven moment weet je zie je hoor je dat het goed is dat voelde ik al gelijk maar soms wil je het gewoon het zien ofzo.
En nu hij hier is heb ik dat helemaal niet meer ook niet als hij alleen naar egypte gaat ik weet dat het goed zit.
Maar nu is het ook wel zo dat wij nederlandse vrouwen heel nieuwsgierig zijn en veel willen weten en dan automatisch veel vragen zo lijkt het alsof we ze niet vertrouwen maar het is alleen maar interesse.
Hadiya je heb weer 2 goede stukjes geschreven ben het helemaal met jou eens.