'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

s-suusje-0.hyves.nl

Wat leuk Suzanne dat hij dat kan…M. en ik voeren ook regelmatig gesprekjes in het nederlands, vooral als hij nog aan het werk is of bijvoorbeeld in de taxi ofso zit…ik moet altijd vreselijk lachen om zijn accent!

Hihi M zat gister in de bus richting Cairo, superdruk natuurlijk, hoop herrie op de achtergrond en eigenlijk vindt hij het maar niets om dan te bellen.
Maar hij wilde toch nog even wat liefs zeggen zonder dat anderen mee konden luisteren dus ineens hoor ik echt keihard: EK HOUW WAN JOUW!
Hahaha ik lag helemaal in een deuk want t klonk helemaal niet zo lief als het bedoeld was aangezien het in mn oor getetterd werd :smiley: maar onwijs grappig dat hij dat zo door die bus riep.
Ook hij wil nu graag meer NL leren voor situaties als deze zodat hij wat meer vrijuit kan praten :slight_smile:

Dreetje…Haiii…hoe is het met zijn geld afgelopen…:cheer:

wel super schattig dat hij het probeert dreetje

Hoi Camilla,
Heb je ook uitgenodigd op hyves als vriend .

Heb ook geprobeerd om standaard Arabisch te leren, we kregen les van een Egyptische vrouw.
Eerst moesten we het alfabet leren en de uitspraak ervan…, ik vond het harstikke moeilijk, ik kwam er altijd met hoofdpijn vandaan.
Ook het lezen ( in het arabisch ) vind ik heel moeilijk.
Kortom, ik heb de cursus niet afgemaakt ( ik ging ook nog verhuizen ) en nu spreek ik nog steeds geen arabisch (versta wel veel, maar de uitspraak…)
Soms vraag ik aan mijn man, wanneer we een arabische soap kijken, wat betekent dit woord …en dan kijkt hij mij altijd aan, net als ik Chinees tegen hem spreek.
Ik vind het echt een moeilijke taal om te leren, niks makkelijk aan !!

Ik heb je toegevoegd.
Ja ik heb ook een curcus gevolgt en wij moesten idd ook het alfabet kennen en ook leren schrijven nou echt dit weet ik allemaal niet meer. Ik ging samen met een vriend en daarna altijd even een borrel drinken in de stad en als we in de stad aangekomen waren, waren we alles al weer vergeten.
De woordjes die ik ken heb ik geleerd in egypte maar echt als ik mijn man hoor praten ik kan er geen touw aan vast knopen.
Ik vind het ook echt heel moeilijk.
Het beste is om in egypte tussen de locals te zitten een aantal weken/maanden dan leer je het snelst.

Tja da’s weg… Maar hij heeft nu geld van zijn broers en zussen geleend/gekregen zodat hij in elk geval een auto kan regelen en dat betaalt hij ze later weer terug. Het is gewoon onwijs balen dat zijn zuurverdiende geld van het hoogseizoen weg is…

Ben stiekem wel opgelucht dat hij mij niets heeft gevraagd :wink: En ik heb dan wel geen geld voor hem, ik maak hem wel aan het lachen (zegt hij zelf altijd :))

Hoi dreetje, ow dat is beter dat die dat niet gedaan heeft :slight_smile: btw. Wanneer is ramadan afgelopen ?morgen of vrijdag

Morgen laatste dag, vrijdag begint Suikerfeest. Ik zag bij Hema de Arabische chocoladeletters die ze ook met Sinterklaas hebben haha… Ze hebben alleen de S en de M, waarom zou dat zijn?

Oh en wat wens je mensen met Suikerfeest?

eet smakelijk
:slight_smile:

Ah, thanks, haha :slight_smile:

En wat is dat in het Arabisch? :smiley:

eid mubarak ofwel gezegend suikerfeest

hihi, mijn collega die op vakantie was in nederland had die voor mij en mijn collega meegenomen haha!
die S van het Suikerfeest en de M van mohamed?
lache joh dat die mannen nederlands proberen te praten. N zeg de laatste tijd: ik kan mezelf niet van jou stoppen, ik vind jou lekker. hahahahahaha ik lig echt elke keer weer vlak als hij het zegt :smiley:

Ik vraag me iets af… Ismail gaat nog 6 dagen door met de ramadan na het suikerfeest. Niet omdat hij 6 dagen heeft gemist (dat is zover mijn kennis ging, na het suikerfeest inhalen als je eventueel dagen hebt gemist), maar omdat dat beter is. Elke dag vasten staat voor 10, 30 x 10 = 300 dagen, maar als je er nog 6 achteraan vast (60 dagen), kom je op 360 dagen oftewel een jaar.

Ik had zoiets van: Maar die maand is toch niet voor niets 30 dagen gemaakt, afgesloten met suikerfeest en daaraan vooraf gaand de laatste 10 dagen? Waarom is, als het beter is, dit niet vaste prik voor iedere moslim, ramadanmaand van 36 dagen, gevolgd door suikerfeest. Hij zegt dus dat wel iedereen dit doet. Maar voor mij is dit echt nieuw… Wat weten jullie hiervan? Vasten “die van jullie” ook nog 6 dagen door?

die van mij niet hoor.
Wel heeft N voordat de ramadam begon een extra dag gevast.
Vroeger was de ramadam ook officieel 40 dagen en geen 30.
vraag me niet waarom dat veranders is :wink: haha

Waarom deed hij dat dan? Een dag eerder beginnen?

niet een dag eerder, 1 dag in het midden van de week ervoor.
ook omdat dat ‘‘beter’’ zou zijn

over de chocoletters, blijkbaar zijn in het Nederlands de S en de M de meest verkochte letters. De S van sint en de M van mama ^^ ook is het vermoeden dat de M het meest verkocht wordt omdat die er het dikst uit ziet en je dus de meeste chocolade krijgt voor je geld (we blijven toch allemaal maar gierige hollanders he?). Niet dat dat waar is, gezien alles per grammen gaat.
In het arabisch is vooral Mohammed de doelgroep van de M, gezien deze qua landelijke babynamen in de top 20 staat (mits je alle verschillende spellingsmogelijkheden samenvoegt) en in de 4 grote steden zelfs in de top 5.

(tja, ik ben van de nutteloze feitjes. Kan er geen droog brood voor kopen, maar ach, ieder heeft zo zijn nukken :wink: )

Haha ja ik heb inderdaad ook gehoord dat de M de meest verkochte letter is omdat mensen denken dat daar de meeste chocolade aan zit maar ja, de Arabische M vond ik er dan maar weer magertjes uit zien :slight_smile:

Zijn de S en de M met Sinterklaas dan voor Sinterklaas en Mohamed? Haha lijkt me stug :smiley:

M gaat ook nog 6 dagen door, ik weet wel dat niet iedereen dat doet. Hij schijnt het ieder jaar te doen, ‘moeten’ ze dan ook nog zoveel naar de moskee als de laatste 10 dagen van de Ramadan?
Hoop het stiekem niet want mijn telefoon blijft wel erg stil de laatste dagen :wink: Ik kan niet wachten tot we weer ‘normaal’ contact hebben…

komt uit het officiële persbericht van Hema :slight_smile: ik kan dr geen andere (chocolade-)koek van bakken :wink: