suusieme tog , wat nverhaal- mn ogen duizelen hiehie…
woehh is miriam, en echt ik wil ook geen discussie oplaaien, maar myriam komt 15
jaar naar Egypte en ik ietsie minder, ik kan alleen maar beamen het is inderdaad geen Vrouwvriendlijk land -totaal niet!, ik ken ook veel egytische meiden die bij mij hun verhaal kwame doen dat ze wille studeren of werken,maar dat de famillie dat niet wil ,ze zoude te slim kunnen worden- ik herinner me nog nverhaal meisje wou dokter worden ,en als ze doorging met haar studies kreeg ze slaag van haar broer(want een geleerde vrouw)dat hoefde niet.
ja veel echtscheidingen, maar ook veel vrouwen die geen kant opkunnen, vorig jaar dienden miljoenen egyptische vrouwen een aanvraag in om te scheiden,maar man is baas (de islam wet regeert er boven alles), als vrouw sta je nerges in de rechtbank,of je moet al heel sterke argumenten hebben
inderdaad suusieme je ziet daar van alles hee (tis een boek waard!),
hebben ze wel keuze petry?
weet je wat er es een tegen mij zei, is het waar als ik met een westerse
huw ,dat ik dan later recht heb op haar pensioen!!!
dacht dat ik hem ne wafel ging verkopen voor zn kop!!!
ze zijn heel goed op de hoogte over alles wat reilt en zeilt van onze sociale wetten(dat bedoel ik maar), die vrouwtjes ginder zijn ook volledig afhankelijk van alles wat man is, vader, nbroer-een oom enz…, ze weten meestal van niks anders en als ze het weten deugen ze niet of zijn ze slechte moslima,s -vind dat triest maar ja who ar we…
Dat gebruik of misbruik maken van sociale voorzieningen stuit me ook tegen de borst. Momenteel is studeren in Canada helemaal ‘in’. Canada biedt nl. de beste financiële mogelijkheden qua uitkeringen, qua studiekosten, qua ziektekostenverzekeringen enz. Het enige nadeel is het klimaat, haha. Anyway, de helft van de afstudeerders van het Amerikaanse College in Cairo gaat naar Canada om te studeren ( inclusief de meisjes) een deel gaat naar Europa en de écht rijke jongere gaat naar het AUC. Dat kost papa en mama ook jaarlijks een nieuwe auto, een designer garderobe, en een fortuin aan universiteits-fees.
Wat naar Canada en Europa gaat is dus gedwongen rekening te houden met de kosten.
Nu heeft mijn dochter ook in de US gestudeerd, dus wat mij betreft is het normaal dat je vooraf bekijkt welke mogelijkheden er zijn en welk prijskaartje eraan hangt. En dat is best wel een fors prijskaartje, dus je let wél op, natuurlijk. Maar ik vroeg me vooraf wél af wat ze met die opleiding wilde gaan doen. Voor de Egyptische jongeren ligt de studiekeuze eigenlijk alleen maar gelijk aan de mogelijkheid om na afloop van de studie een goede baan in Egypte te kunnen krijgen. De ouders kennen enkel dát argument, maar ik vraag me af wat de gemiddelde student zélf wil nadat ze de studie voltooid hebben. Ik denk dat de meesten helemaal niet meer terugkomen…
En het loopt elkaar alleen maar achterna. Een aantal jaren moesten alle kinderen plotseling terug naar Egypte omdat het hier zo slecht zou zijn, nu moeten ze plots allemaal weer in Europa of Canada studeren, maar het is wél de bedoeling dat ze netjes terugkomen naar Egypte om daar op een hogere status hun leven in te vullen. ( met de familie in het kielzog)
Het is toch duidelijk weer dat ‘touwtjes in handen willen hebben’. Die controledwang, die ook voor vrouwen gebruikt wordt. En natuurlijk zijn niet alle papa’s en echtgenoten zo, maar wél veel! En als er een papa over de dam is, volgen er meer! ![]()
mooi gesproken petry…
Dames ‘bezint eer ge begint’ met een lange afstandsrelatie.
In de GAZET VAN ANWERPEN’ stond net verleden week verschillende dagen
(4)een uitgebreide reportage(s)van Belgische vrouwen die naar GAMBIA
gingen daar ‘verliefd’ werden op een lokale man sommigen trouwen sommigen kwamen verschillende keren terug maar de meerderheid werd
‘belazerd’ financieel,emotioneel,relationeel…
Zeg nu niet dat Egyptische mannen ‘anders’ zijn als je weg bent weet je nooit wat ze doen het blijft daar een ‘machocultuur’…
Toch gelukgewenst met jullie relaties hopelijk blijft de ‘liefde’ duren…
federatie- dit heb ik allmaal gehad met mn (indische ex)!!!
vooral emotioneel en relationeel heeft ie me belazerd
gelukkig niet financieel, dat zou er ng teveel aan geweest zijn!!!
gij heeft me bijne "gek’ gekregen , en ik weet dat er veel vrouwen in n,gelijke situatie
zitten-zaten- de politie zei me dat ik me kunne “losrukken” heb, ik weet dat velen dat niet kunne,durven- maar de schade die ze aanrichten is heel groot–
dat is erg hoor, iemand graag zien om tot de conclusie te komen dat ze je gewoon staan uit te lachen! (waar is hun moraal)-en de liegcultuur ,tsja wij zijn daar niet zo met opgegroeid ,voor hun is het zo normaal …
over gambia doen al jaaaren verhalen dat het daar op te letten is…
het is blijkbaar momenteel heel erg "in’ om europese vrouwen te pakken,en de regering doet niks die beschermt hun volk,terwijl de toerist de dupe
amerika heeft op dit vlak betere wetten- een amerikaanse mag niet met en egyptenaar huwen(dit tr bescherming),ik weet niet goe amerika handelt met andre landen, jaren geleden huwden veel egyptenaren een amerikaanse, toen die wet dr gekomen is , zijn ze het dan bij europese meiden beginne zoeken met alle gevolgen…
hoe kom je erbij dat dat verboden is??? Amerikanen mogen gewoon trouwen IN egypte, met Egyptische mensen.
http://cairo.usembassy.gov/consular/acs12.htm
Wat wel verboden is is trouwens voor immigratieredenen (duh)
any marriages between Egyptians and Americans are successful. However, the Embassy warns against marriage fraud on the part of the American or the Egyptian. Entering into a marriage contract for the principal purpose of facilitating immigration to the United States for an alien is against U.S. law and can result in serious penalties, including fines and imprisonment for the U.S. citizen and the Egyptian. At the same time, it is not uncommon for Egyptians to enter into marriages with Americans solely for immigration purposes. Relationships developed via correspondence, particularly those begun on the Internet, are particularly susceptible to manipulation. The U.S. government urges Americans who meet Egyptians on the Internet or while touring the country, to take the time necessary to get to know them before considering marriage. Unfortunately, the Embassy sees many cases of abuse against American spouses and often the marriages end in divorce when the Egyptian acquires a green card or citizenship in the United States. These cases invariably occur when the relationship is based mostly on Internet communication and very little face-to-face interaction.
Zie:
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/cis/cis_1108.html
Als je in Egypte wil trouwen, moet de vrouw een verklaring van ongehuwd zijn overleggen. Omdat Amerika bestaat uit verschillende staten die onderling niet van elkaar kunnen uitsluiten dat deze of gene daar ooit eens getrouwd is, geven ze niet zo’n vergunning af.
Het is een wetswijziging van een paar jaar terug. Plotsklaps konden Amerikaanse niet meer in Egypte trouwen. Ze kunnen nog wel in Amerika met een Egyptenaar trouwen, maar dan loop je tegen het probleem van het visum aan.
In het verleden mochten Amerikaanse vrouwen een ander soort verklaring gebruiken maar de Egyptische regering keurde die plotseling niet meer goed. Het is dus een maatregel van de kant van Egypte, niet van die van de VS!
Verder hebben ze later ook nog de wet aangepast zodat huewlijken waarvan de partners meer dan 20 jaar in leeftijd schelen niet toegestaan zijn.
Het is mogelijk dat Egypte de wet onder druk van Amerika heeft aangepast, want de Amerikaanse ambassade ondervond té veel problemen met vrouwen die naar aanleiding van hun relatie met een Egyptenaar om bijstand verzochten.
het zal wel aangepast zijn, die ongehuwdverklaring staat inderdaad niet in de lijst van dingen die je naar de US ambassade in Cairo moet meenemen. Wel moet je een scheidingsverklaring hebben of een verklaring dat je vent dood is, als je al eens getrouwd was ^^
Ook grappig, je mag van de egyptische wet niet direct hertrouwen? *
Proof of termination of your last marriage, if you were married before. An original or certified copy of the last divorce decree or death certificate must be submitted. There is no need to get this document authenticated or translated into Arabic for the purpose of marriage. The authentication and translation by the Egyptian embassy or consulate in the U.S. may be required later for other purposes. Please note that if you are a female American citizen previously married, you may only remarry in Egypt at least 90 days after your divorce or 130 days after the death of your former spouse. If you are pregnant, you can only remarry after the birth of the baby.*
Vraag me af hoe die wetgeving ooit tot stand is gekomen.
Geweldige informatie, dat maakt ook heel veel duidelijk, vooral de laatste zin. Bedankt
dit heeft te maken met een evt zwangerschap. Ook grappig, je mag van de egyptische wet niet direct hertrouwen?
Proof of termination of your last marriage, if you were married before. An original or certified copy of the last divorce decree or death certificate must be submitted. There is no need to get this document authenticated or translated into Arabic for the purpose of marriage. The authentication and translation by the Egyptian embassy or consulate in the U.S. may be required later for other purposes. Please note that if you are a female American citizen previously married, you may only remarry in Egypt at least 90 days after your divorce or 130 days after the death of your former spouse. If you are pregnant, you can only remarry after the birth of the baby.
Vraag me af hoe die wetgeving ooit tot stand is gekomen.
[/QUOTE]
Hier mag je ook niet direct hertrouwen. Dat is vanwege de kans op zwangerschap bij de vrouw. De wetgeving gaat er nog steeds van uit dat binnen een huwelijk enkel de echtgenoot de vader kan zijn van een (on) geboren kind. Ik ken iemand die ooit eens zwanger raakte terwijl haar echtgenoot verlamd in een rolstoel zat. Ze vroeg echtscheiding aan, maar de baby werd geboren binnen die wettelijke periode ná het vorige huwelijk en kreeg daardoor de naam van haar invalide echtgenoot. Die man moest vervolgens naar de rechtbank om het vaderschap te verwerpen.
Wat betreft die ongehuwd zijn verklaring, een inwoonster van bv. Illinois krijgt een verklaring van ongehuwd zijn in de staat Illinois en Egypte wilde een verklaring van ongehuwd zijn in de Verenigde Staten. Volgens mij was het een slimmigheidje wat als hindernis werd gebruikt vanwege de niet ophoudende stroom van problemen.
ik snap wel dat dat is vanwege een zwangerschap (alhoewel het met die redenatie onlogisch zou zijn dat er 2 verschillende periodes zijn, een voor bij scheiding en een voor bij overlijden), maar ik kan me niet voorstellen dat dat ontstaan is bij politiek besluit, eerder door jurisprudentie. Oftewel, iemand die naar de rechtbank ging om te eisen dat zijn exvrouw niet direct mocht hertrouwen ofzo of een exschoonfamilie die een periode van rouw eist. Lijkt me een vreemde situatie.
Petry, woonde jij in België of Nederland? Want in Nederland kan zelfs binnen een huwelijk het kind de achternaam van de moeder krijgen ipv de vader.
In Nederland. Dat met die zwangere mevrouw speelde meer dan 20 jaar geleden, toen mochten de moeders hun naam nog niet aan hun kinderen geven. Het ging overigens niet alleen over de naam, ook over financiële verantwoording. Ik kan me zo voorstellen dat de mijnheer in de rolstoel zware bedenkingen had tegen het betalen voor het kind dat zijn vrouw droeg. ![]()
Tja, zulke dingen gebeuren…
PS. Waarom ze verschil maken in de wachttijd na een echtscheiding en de wachttijd na een overlijden, weet ik niet. Ik kan het wel aan een Amerikaanse vragen, want dat lijkt me wel interessant. Laat het wel horen…
dank je
zou ik ook erg interessant vinden! Dit soort kleine dingetjes kunnen mij ontzettend fascineren, waarom, en hoe het tot stand is gekomen, wat de gevolgen zijn, etc.
Sowieso is Amerika het land van de gekste wetgeving, waarbij bijvoorbeeld het in Kentucky nog steeds verboden is om een ijshoorntje in je broek te hebben en rond te lopen.
Antwoord: I was told [when my husband died here - even though we were both English] that it was to allow time for inheritance issues, probate etc to be settled. And 130 days is cutting it fine in that respect.
Who marries that fast after bereavment anyway?
Er zijn staten waarin je op je 12e met een wapen mag lopen, terwijl je pas op je 21e een beirtje mag drinken. Dat is ook zoiets kroms…
o jee, klinkt erg- die omwille van hun relatie met een Egyptenaar om bijstand verzochten
ja als ze op de ambassades niet weten(waar dan wel) goed gedaan Amerika met druk uit te oefenen op Egypte, (op dat vlak dan)
dank je teigetje en petry om het tot op tspit uit te leggen, ik had gehoord dat het niet meer kon…
de niet ophoudende stroom van problemen-- we hebbe dr ook eentje bij in belgie, voetbalist (egyptenaar)tekent 2jarig contract maar de vogel is gaan vliegen my famly (daar heb je het weer) wist gij dat op voorhand niet !!!, gij keuvelt ginder nu vrolijk rond en komt niet meer terug naar belgie, bij engeland werd gij teruggestuurd, ons heeft ie dus bij de neus… jaja egyptians, were ar the good all times, toen gastvrijheid er hoogty vierde,
@ suussieme,
ik leef nog en M. ook…
ze houden zich niet stil. ik zit de laatste tijd slecht in mijn vel. slaap slecht, werk veel, bijna geen dagen vrij (en ook onregelmatig) dus dat slaat ff als een bom in…M. is hier soms de dupe van, hij heeft het ook druk en ik verwacht dan dat hij meteen terugsmst, doet hij niet, sms ik weer over en weer, (stom om te te doen want dan duurt het vaak nog langer)
Ik lees alles wat jullie hier schrijven, had alleen even niet de behoefte om overal op te reageren…(wel leuk om alles te lezen)
Het blijven toch allemaal verschillende ervaringen die iedereen meemaakt. als ik niets negatiefs lees dan voelt het allemaal goed en als ik dan al die verhalen lees dan merk ik dat ik soms wat anders naar M toe kan reageren. ik leg dat dan uit en hij vindt dat heel vervelend want hij is dan bang dat ik hem niet vertrouw en hem ook zie als “the bad egyptian” ik probeer dit dan wel uit te leggen maar het blijft voor hem lastig dat ik soms twijfel hieraan, wat ik ook snap, maar ik heb ook gezegd dat ik mijn oren en ogen open moet houden…Verder gaat het opzich wel tussen ons, niet zo heel denderend, maar hij zit nu in het hoogseizoen, en heeft bijna geen tijd om te skypen en ik heb dat echt nodig, ik merk gewoon als we niet hebben geskypt (het is nooit dagelijks geweest, hij heeft geen pc) dat het wat minder gaat tussen ons, omdat praten voor mij zo belangrijk en verhelderend is, gelukkig merkt hij dat ook, maar ja, doe er dat wat aan denk ik dan! maar ja, druk druk druk…
‘RAKS’ Ik begrijp je volledig en geef je groot gelijk.
Een Canadese man werd verliefd op een jonge Filipijnse vrouw huwde met
haar bouwde een groot huis en kocht land naast haar familie en toen het huis af was zei zijn Filipijnse vrouw dat ze wou scheiden en al jaren een relatie had met de buurjongen!!!
Ook toen hij effe naar Canda moest om wat papieren te regelen zijn goederen aankwamen op het eiland in de Filipijnen waaronder dure kunst-
schilderijen hadden de Filipijnse broers er niet beter op gevonden dan de kunst en schilderijen snel te verkopen en van het geld gigantisch te gaan zuipen en gokken(een grote ziekte in Azie)en toen de Canadese man terugkwam zeiden de broers dat de schilderijen ‘gestolen’ was…
Realiteit van het verhaal:huis staat te koop maar alles grond/huis staat op
haar naam als buitenlander kun je in de Filipijnen nooit grond bezitten en zij woont nu met haar Filipijnse boyfriend een machozuiper met tattoes in
de Canadese man zijn huis maar niemand wil het huis kopen want op afgelegen eiland(Siquijor Island)zijn 'vrouw is al zwanger van de macholoser en het huis is na een jaar bijna niets meer waard want heel de
Filipijnse familie(35!! personen)wonen in het huis poetsen bijna nooit tuin
onderhouden kennen ze niet…
Heb 6 maanden naast die Canadese man gewoont hem gewaarschuwd
NOOIT te trouwen met een Filipijnse vrouw maar ja liefde/sex maakt
blind toen ik na 6 maanden naar huis vloog verliet hij de Filipijnen
zonder een cent want al zijn zuur gespaarde geld zat in de grond en het huis dat op zijn Filipijnse vrouw stond en scheiden in de Filipijnen kost
veel geld/corrupte advokaten een ‘anoulment’ duurt minstens een jaar en
je moet minstens 3 getuigen vinden die je vrouw beschuldigen van ‘overspel’…
'Een Amerikaan die daar ook woonde zei letterlijk 'They have no conscience they kill You for nothing as a foreigner ‘Americano’ You
are just welcome to pay their bills/booze/gambling…
Deena,
Ik herken veel in wat je schrijft. Ik heb je een PB willen zenden maar kreeg dit terug.
MarMah