Dat was naar aanleiding van de Koran vertaling toch? Toen noemde jij de opleinding ook?
Ik ben “Dromen van een Arabische Lente” door Petra Stienen aan het lezen en zij heeft ook zo’n soort opleiding gedaan… Zo ben ik aan het Google en geraakt enz enz…Maar kwam eerst in Amsterdam en toen Leiden en per toeval zag ik Groningen ook staan! Nou dat was een soort teken ofzo ha ha ha…
Petra Stienen werkte als diplomate, en kwam met een ander soort mensen in aanraking aanraking dan de doorsnee buitenlandse vrouw. Net zoals wij hier niet vriendschappelijk om plegen te gaan met buitenlandse diplomaten, die er een eigen circuitje op na houden, is dat daar niet anders. Ik vond het boek dan dan ook niet altijd herkenbaar.
Inside of Egypt van John Bradley & De Arabische cultuur leren kennen en begrijpen van Margareth K. Nydell vond ik waardevoller.
Nog meer suggesties voor boeken over taal/cultuur/enz behalve ‘grenzeloze liefde’?
Heb wel zin in wat leesvoer… ![]()
ikken ook het gevoel dat ik weg wilde
9jaar geleden ben ik ook weggegaan- heb bijna 7maanden in india gewoond
(verschrikklijk) ik wou zovaak trug naar belgie- maar dacht heb mn lieverd bij me dus doorbijten, en als achteraf dan blijkt dat Alles voor een appel en een ei was komt dit heel hard aan- ja inderdad je weet het dan meestal(maar voor velen dan te laat)- ik bedoel die er niet tijdig uitstapten…
mn ervaring in Egypte, de jongens die ih toerisme branche werken kune hun wel pauze veroorloven,maar inderdaad slapen ze liever als de centen binnen zijn…
THNX…
Lees zoveel mogelijk en wil zoveel mogelijk leren… dus alles is welkom!
grtz
Ik lees momenteel “1/4 of a gram”, nummer 1 op de Egyptische bestsellerslijst, over de drugsscene, schrijver Essam Youssef.Redirecting...
Verder heb ik veel informatie gehad van mensen die werkzaam zijn in de sociale hulpverlening, justitie en in de gezondsheidszorg.
Beach Politics van Mustafa Abdella, ik lees Alaa Al Aswaani graag, en dan heb ik laatst nog een boek gelezen over een familie die alles afgepakt werd toen Nasser het bewind overnam: Een huis in Cairo, Samia Serageldin. Realistisch. Ik ken iemand die hetzelfde overkomen is, en het is eigenlijk het verhaal wat bij elke staatsgreep of revolutie speelt: de oude rijken wordt alles afgepakt, de nieuwe rijken verschijen en zijn zeker zo verderfelijk. Bovendien hebben ze geen klasse, haha.
Bedankt voor de boekentips Petry :dag:
Hi
ik heb gister ‘de Koran voor beginners’ gekocht
Een klein boekje, ben nog niet heel ver maar is wel interessant. Is gewoon een beschrijving met een stukje geschiedenis, uitleg over vertalingen en ze lichten een aantal zaken uit de Koran uit, over bijv. (homo)seksualiteit, (on)gelijkheid tussen mannen/vrouwen, ramadan, enz.
Lijkt wel interessant, ik had na een paar pagina’s ook gelijk al een hoop vragen voor M
Ik weet nog niet zoveel van de islam (behalve de standaard dingen) dus een leuk begin en brengt een hoop goede gespreksonderwerpen naar boven.
Ik vind het goed van ons dat we zoveel energie steken in het lezen van boeken over hun cultuur en geloof, maar ik vind wel dat wij (of de christenen onder ons) hen ook best de bijbel mogen voorschotelen! Alles van 2 kanten.
Hij heeft geantwoord te gaan proberen een bijbel te kopen. Ik denk dat hij het best moeilijk vindt om dat te doen, hopelijk zet hij zich daar overheen. Hij heeft zijn hele mening over de bijbel klaar, zonder het ooit gelezen te hebben. Zo werkt dat natuurlijk niet.
Ik geloof dat God ons meerdere manieren en handleidingen heeft aangereikt om Hem te vinden en te kunnen geloven en we vrij zijn in het kiezen van de manier die het beste bij ons past. En daarbij is het ene geloof niet beter dan het andere. Maar de mannen zullen die mening niet snel delen ben ik bang…
Helemaal mee eens!!!
Maar een Moslim die een bijbel gaat kopen… das toch echt wel een hele stap!!! Aangezien in de Koran niet veel goeds over o.a de Christenen staat geschreven… ja in de NL vertaling wordt het nog netjes geschreven (maar “onjuist”) op de aantrekkelijkste manier vertaald, maar in het Arabisch schijnt het schrikbarend te zijn…
Verder… probeer daar maar eens een kerk te bouwen… schijnt ook niet van harte te gaan…
Ach ja… ik heb nog het boek “Het Arabische alfabet” gekocht en ga proberen Arabisch te leren lezen (begrijpen) en schrijven… Ha ha ha… erg leuk en boeiend!
Grtz…
Hij zegt dat er wel met respect wordt gesproken in de koran over de bijbel en christenen. En aangezien de mannen ook met joden en christenen mogen trouwen, zullen deze ook niet hele erge onmensen zijn in hun ogen. Mohamed zelf was ook o.a. met een christelijke vrouw getrouwd!
Wel vond hij het erg grappig dat ik écht geloof dat Jezus de zoon van God is. Want dat kan toch niet?! Met wie heeft God Jezus gekregen dan, heeft hij soms ook een vrouw?! En God laat echt niet zijn eigen kind vermoorden, bizar idee. Ik moest maar de koran lezen, daarna zou ik het allemaal veel beter begrijpen. Oh, en als ik de hele koran uit heb, dan gaan we een heel erg lang en geweldig gesprek voeren. Ik heb gereageerd dat ik hoop dat hij niet denkt dat ik na het lezen van de koran me bekeer omdat ik dan ineens zou inzien dat de islam toch beter is dan het christendom.
En inderdaad, ik zal hem vast nog wat moeten aanmoedigen om de stap te zetten tot het kopen van een bijbel. Als ik heel eerlijk ben verberg ik ook de koran voor mijn familie, dan zal hij dat in veel grotere mate met de bijbel hebben. Ben toch bang dat ze me een verrader vinden ofzo. Of denken dat ik me inderdaad voor hem (of misschien zelfs op zijn aandringen) ga bekeren en dan komen toch weer hun nachtmerries over mij in een burqa tevoorschijn, haha.
Sjess, ben je dat aan het doen ter voorbereiding of ter vervanging van TCMO? Nog iets verder gekomen ermee?
Waha ja M leert me nu ieder dag 2 woorden
Vandaag mashy (ok) en modhek (funny) geleerd ![]()
Maar volgens mijn gister gescoorde boekje staat in de Koran dat ieder zijn eigen geloof mag hebben, iets dat Mohammed zegt: ik heb mijn geloof en jij hebt jouw geloof (toen er een conflict was ergens in de buurt van Mekka en hij dat wilde sussen, haha dit klinkt wel heel simpel he? Naja ik zal het nog even nakijken :)).
Ja, en ze geloven ook niet dat Jezus op water kon lopen en water in wijn laten veranderen. Maar Mohamed kon wél op een paard uit de hemel vliegen, net zoals de kerstman doet met zijn slee!
mesh moet je gewoon kennen hahaha dat zeg ik altijd tegen al zijn familie/vrienden in egypte ik snap geen reet van arabisch maar als ik mesh zeg dan is het helemaal goed en ben ik weer de grappigste hahaha. Al ken ik wel een aantal andere woorden hoor maar ze leren me allemaal de slechtste woordjes maar wel leuk ik zeg het allemaal en iedereen ligt in een deuk als je dat doet ben je ‘the bom’ ![]()
Heb wel een curcus arabisch gevolgd maar niet veel van geleerd het alfabet ben ik ook kwijt en ook het schrijven ervan maar ik zal er toch wel weer wat mee willen doen.
Eerst moet me ventje goed nederlands praten en dan zal ik weer meer aan het arabisch doen.
Maar leuk joh dat jullie van plan zijn om een opleiding te volgen is het een lange opleiding???
Dan ben je straks hier de ervaringdeskundige hihi.
Me ventje was hier gister precies 1 jaar en heel veel gebeurd in het jaar nu gaan we de 2de jaar veel beter in en hopelijk komt er veel goeds op ons pad inshallah.
Nou helaas gaat het voor mij niet meer die opleiding worden… baal baal baal… niet het goede voor profiel en de 21+ toets was al geweest…
Nu even kijken of ik zo’n zelfde soort opleiding ergens anders kan vinden en anders blijf ik lekker doorgaan met mijn zelfstudie
ha ha ha… gaat erg goed!
Valt nog zoveel te leren en te onderzoeken!!!
Hey Sjess,
Ik studeer vertaler/tolk Frans-Italiaans in Antwerpen. Nu zit er een Nederlandse mevrouw bij mij in de les Italiaans die deeltijds onderwijs volgt voor haar plezier. Ook kan dit in avondopleiding denk ik.
Maar het goede nieuws voor jou is dat ze ook Arabisch geven. Maar wel op lessius Hogeschool. Ik kan je vertellen dat je een gedeeltelijk universitair diploma hebt als je deze cursus afwerkt. Het dagonderwijs duurt zo’n 3 jaar voor een bachelor en 4 jaar voor een master. Je ziet maar wat je ermee doet.
Dreetje super tof zeg! Zoekt hij nu toch meer contact?
En Camilla ik hoop ook voor jullie dat het alleen maar de goeie kant uitgaat!
Toedeloes!
…misschien nog een andere optie voor mij… en kan ik volgend jaar met TCMO beginnen
Eerst een HBO p halen en dan volgend jaar September beginnen… er zijn dus nog kansen, alleen vind ik het wel wat om nu een aantrekkelijke en vooral bijpassende studie te vinden… Ben al absoluut geen leermuts, dus heb iets nodig waar ik 100% in geinteresseerd ben…
HHmmmmm…en dit jaar september beginnen… beetje korte termijn allemaal wha ha ha…
Alle tips zijn welkom! THNX
Zo dat even tussendoor!
suzannevanes
ja ik geef je helemaal gelijk- meestal komt het tog van onze kant , we verdiepen ons in boeken enz …om hun tog maar beter te begrijpen, we verijken ons in vanalles en nog wat,maar hun doen weinig moeite…de mannen zullen inderdaad jou mening niet delen alsook de vrouwen in egypte(die doen weten enkel wat hun man hun voorschotelt) de meeste vrouwen in Egypte worden dom gehouden(wat ntrieste zaak is), maar ja tzal wel hun cultuur zijn zeker…
Ben ik niet helemaal met je eens! De “mannen” die jij beschrijft herken ik vnl. als de “upper Egyptians”.