egypte kost (dikwijls) veeeeeeeeel energie in ruzie
je zou voor minder nerveus worden in dat land , zelfs als toerist is het niet makklijk!!!
tsja ieder zijn cultuur zeker- ik zou het zeker van een belg/of nederlander niet tolereren
en komaan zeg verre afstand, anno 2010 ,de netcaffes zitte ginder alle dagen bomvol…
de x aantal keren dat ik er n,appartement huurde, nou suusieme ik weet niet hoe het mey jou buren zit ,maar ruzie is er dagelijkse kost -ik kon het op dn duur niet meer aanhoren.machteloos sta je - grtjes uit n,snikhheet Belgie
Woehoe… had ik al gezegd dat M binnen 2 dagen een nieuwe baan heeft gevonden en daar nu al vanaf zondag werkzaam is? Daar scoort hij bij mij wel punten mee
Oooh mensen, ik ben weer aan het vallen… pff… gister ook weer heel lang gebeld tot we beiden gapend aan de telefoon zaten haha…
Naja we zien wel hoe het loopt, hij weet dat ik nu moeite heb om hem te vertrouwen (vertrouwen te hebben in ons) en werd hij daar eerder nog wel eens boos om, nu werkt hij hard om dat vertrouwen weer terug te winnen.
Jeetje Suzanne… wat een verhaal… Lijkt me heel moeilijk dat hij er een soort vriendin naast had/heeft… Knap dat je zo’n vertrouwen in hem hebt.
Heftig ook, jullie gesprek gister. Ik hoop dat je vandaag iets van hem hoort en dat er inderdaad niets aan de hand blijkt te zijn.
Wel leuk dat jouw vriend en die van Suusieme vrienden zijn ![]()
Dat is goed nieuws, Dreetje! Snelheid in een egyptenaar, laten we juichen!
En bij ons is het ook weer goed. Hij zat echt in de put maandag, maar gaat nu beter. Hij vermaakt me nu al een uur met toekomstplannen. Vooral het huis waarin hij gaat wonen is best hilarisch, met o.a. een italiaanse keuken, franse slaapkamers, 2 toiletten, 2 kinderkamers, noord-afrikaanse accenten gemixt met moderne meubelen. En oh ja, heel veel sofa’s!
Ik juich! :cheer: :cheer: :cheer:
![]()
nou ik heb meneer te pakken gekregen hoor…hij deed idd net of er niets aan de hand was. hij werkt zich dood op het moment. heb gezegd dat ik het wel hoor van hem wanneer hij wel tijd voor me heeft…hij zou zo snel mogelijk tijd voor me maken…(die ken ik ook al) hij was aan het lachen en vrolijk aan het doen. zeggen dat hij me mist maar dat dit zo niet gaat werken…we moeten weten wat we willen van elkaar in de toekomst, hij blijft hangen op het stuk over kinderen krijgen en moslim worden of niet. terwijl ik hem juist eerst beter wil leren kennen hoe het tussen ons zit.
ik moet het misschien maar eens ff op zijn beloop laten nu en nu ECHT proberen om hem van zijn kant te laten komen…
ik bespreek met m’n vriendinnen steeds vaker dat ik wel daarheen zou willen voor een tijd…als ik het niet doe dan kom ik er nooit achter, maar ik vraag me af of hij dat ook zou willen, omdat hij eerst liever wil weten hoe de toekomst eruit ziet. (hij heeft al ooit eerder een relatie van 5 jaar gehad en dat is stukgelopen omdat zij niet wilden dat haar kinderen moslim op werden gevoed) hij is daar dus vrij stellig in anders geef je je 5 jaar niet op denk ik dan…
xxxx
Gewoon een vraag hoor, maar wat heb je tegen het feit dat je kinderen evt moslim worden opgevoed? Zijn er inhoudelijk dingen die kunt benoemen waar je het absoluut niet over eens kunt worden of is het meer het labeltje ‘moslim’ waar je moeite mee hebt en omdat je zelf geen moslim bent je ook niet wilt dat je kinderen dat evt wel worden?
Wij hebben het net gehad over meisjesbesnijdenis. Ook zeker iets waar je aan moet denken voor je een meisje op de wereld zet met een moslimman die zijn kinderen een islamitische opvoeding wil geven… Hij weet niet zo goed wat het inhoudt, maar het is wel beter!!!
Erg vervelend dat hij net (na 6 uur) moest gaan toen dit in me op kwam. Volgende keer praten we er verder over…
http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert21.htm
Gelukkig heb ik een site gevonden die me hopelijk kan helpen hem te overtuigen dat het echt veel schadelijker is dan hij denkt en de koran niet eens voorschrijft dat dit moet…!
Brrr.
Ik wilde het je net zeggen dat dit niet volgens de koran is beschreven wordt wel veel gedaan in kleinere dorpjes maar in de grotere steden zijn de meesten er zelf ook zwaar tegen!!! Vooral mannnen willen niet dat hun vrouw, dochter, nichtje is/ wordt besneden op zich weten de meesten wel degelijk of ze dit wel of niet willen!!! Het is eerder zo’n ongeschreven moslimwet die in regio’s veel voorkomt. Ik vroeg het eens aan een vriend van mij die keek mij aan alsof ik een slager was werd zelfs boos dat ik kon denken dat moslims dat zouden doen! Kun je nagaan hoe veel informatie ons verkeerd bereikt
in de Westerse wereld hahaha mja ik zei hem ook joh jij was ervan overtuigd dat alle westerse vrouwen ook alcohol dronken, rookten en drugs gebruiken dat zijn dingen die doet deze dame ook niet !!! ![]()
Praten, praten, praten alleen dan kom je erachter… En alles wordt nu eenmaal eerder in een relatie besproken dan met 'n Nederlander aangezien we het idee hebben dat je die andere zoveel moet missen omdat je niet “samen kunt zijn” net als een Nederlandse man maar alles is wel duidelijker in een relatie er komen onderwerpen aan bod waar vaak in een nederland/nederland relatie niet over wordt gesproken tot het zover is…
(bij kids bv: borst/flesvoeding, katoenen/wegwerpluiers noem maar iets geks
wat is het hier dan luxe en wat maakt al die luxe ons verblindt…)
Beter nog. Er staan ook allemaal argumenten dat het zelfs tegen de islam indruist!
ja t is wat allemaal. ik heb t ook wel eens over besnijdenis gehad. mijn vriend had me gevraagd of ik was besneden! nou echt niet.
hetgene wat ik gehoord heb is dat 95% van de meisjes besneden wordt, dit wordt in het geheim gedaan door de moeders/grootmoeders van de meisjes zodra ze ongeveer 7 jaar oud zijn. Volgens mijn vriend zijn zijn zusje en zijn moeder niet besneden, maar zeker weten doe ik het dus niet. ik denk dat velen zeggen dat het niet kan, maar dat het ondertussen aslsnog erg veel voorkomt.
verde rheb ik net een verhaal van iemand gehoord die 3 jaar getrouwd is met n egypotische man en nu in scheiding zit, aangezien hij compleet veranderde sinds hij in nederland kwam wonen. Slik, weer extra twijvels aan het huwelijk… op dit moment zeg ik ook echt: bij twijvel niet doen. ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen als het maar kan. en ik zie nog wel even verder hoe t nu gaat tussen ons, want ik weet zeker, als ik nog 1 keer een ruzie krijg als die ik een anderhalve week gehad heb, dan ben ik weg bij hem. en meiden ajb, zeg niet: komop jullie liefde is zo sterk, want ja dat weet ik. maar er zijn dingen waarmee je te ver kan gaan en dan is mijn gedudld op. ik heb het nu vak genoeg vergeven en de volgende keer vergeef ik hem niet en dan weet ik dat het nooit goed zal komen tussen ons.
ik zeg het nu heel hard, maar dat moet ik, anders verlies ik mijn verstand! dus ook jullie, aub als je me weer hoort over n heftige ruzie, herinner me aan dit. meestal wil ik steun hebben dat het wel goed komt, dat hoop je altijd, maar ik weet dat als t nog n keer gebeurd, dat het diep van binnen niet meer goed komt, dus dan zal k ook jullie steun hebben door me te laten weten dat het niet door kan zo.
pff dat moest er even uit! jullie zullen je vast afvragen wat ik bedoel, nou dat hou ik liever voor mezelf, trouwens sommige zullen wel weten wat ik bedoel… In ieder geval hoop ik dat dit nooit zo ver zal komen en dat dit neit gebeurd, maar toch vrees ik t ergste en hoop ik op jullie verstandige steun.
Want ja, wij vrouwen denken noueenmaal meer met gevoel dan met het verstand.
hihi, verde rgaat t goed hoor!! lol:D
heb ent dus alleen weer zo een negatief verhaal te horen gekregen vandaar dat dit er even uit moest!
liefs suus
het is niet zo dat ik er op tegen ben. zoals ik eerder zei wil ik me verdiepen in wat het inhoudt. ook als kinderen in nl komen te wonen. ik ben zelf katholiek maar ik doe er niets mee. als mijn kinderen later kiezen voor een bepaald geloof dan vind ik dat goed, vrijheid-blijheid…maar het gaat erom wat het voor mij in gaat houden als moeder. ik wil deze vragen ook aan M. vragen maar dan moet hij wel tijd hebben en maken om te skypen…
ik zit gewoon in enorme twijfel omdat ik het nogal iets vind om je kinderen in een ander geloof op te voeden dan dat je zelf hebt of niet hebt…
dat bedoel ik ermee. ik sta ook open voor velen dingen, anders was ik niet met een eyptenaar in zee gegaan…haha…
over de vrouwenbesnijdenis, dat is een goeie inderdaad. ik wist niet dat ze daar in egypte aan deden als ik eerlijk ben. wist alleen mannen, en dat vind ik wel zo hygienisch… ![]()
maar goed suus, veel succes. ik hoop ook niet voor je dat je nogmaals zo’n heftige ruzie krijgt. maar ja, als het wel zo is en je hebt voor jezelf helder dat je het dan niet meer trekt…dan is het misschien beter, maar ja, laten we het daar nog maar niet over hebben aangezien die ruzie er nu nog niet is…
Fijne avond allemaal.
ik ga even sporten en daarna wijn drinken met wat vriendinnen. Heb er echt behoefte aan…
vergeet niet dat het daar nu vreselijk warm is en als je dan ook nog eens 12 uur per dag moet werken ben je 's avonds niet op je best, ik zou in ieder geval flink moe en sago zijn, dat ben ik al met de hitte hier!
Verder hier alles zijn gangetje, heel druk met werken. Dagelijks contact met M. nog steeds geen duidelijkheid hoe we het gaan doen. Hij wil graag trouwen, ik heb mijn twijfels daarbij. Heb het boek grenzeloze liefde besteld en hoop hier wat van te leren. We will see!! ![]()
Meisjesbesnijdenissen zijn wettelijk verboden in Egypte, niettemin gebeurt het nog regelmatig, ook in Cairo, bij moslims én christenen. Het is nl. geen religieus maar een cultureel gebruik.
Nette meisjes zijn besneden is die traditionele gedachte…
Het lijkt mij als christen onmogelijk om iemand een islamitische opvoeding te geven. Juist omdat het een geloof is waar je niet in gelooft…
ik begrijp dat het daar warm is en dat hij veel moet werken maar dat neemt niet weg dat je niet even een smsje terug kunt sturen met bijvoorbeeld: sorry maar ik heb het druk en ik trek het niet…Dan weet ik dat, dat is beter dan mij in onwetendheid te laten zitten waarom hij niet reageert. ik breng al zoveel begrip op voor zijn situatie…dat is het punt ook, ik breng veel begrip op, maar begrip van zijn kant is soms wat moeilijk…Moet altijd rekening houden met zijn leven, warm, hard werken, geen credit, druk…maar ja, in NL is het weer anders en vind dat hij daar ook wat begrip voor op mag brengen…
Over het opvoeden en geloof, ik geloof inderdaad niet als christenen zijnde en daarom lijkt het me ook moeilijk om je kinderen op te laten voeden in het geloof van je partner…Bedankt
dat is het hem nou juist…
we zien wel…
Slaap lekker allemaal!!
xx
Nou moet ik zeggen dat ik het islamitische geloof nog aan het verkennen ben en er regelmatig met M over praat (vind het heel interessant), maar tot nu toe komen onze opvattingen behoorlijk overheen. Ondanks dat hij moslim is en ik christen ben. Heel leuk/fijn om te ontdekken. Maar misschien hebben wij allebei een weg gekozen in ons geloof en komt die toevallig behoorlijk overeen, uiteindelijk leeft ieder zijn/haar religie op een eigen manier na, aangevuld met levenservaring. Ik weet het niet… Natuurlijk ken ik in mijn religie geen ramadan en zo nog wat meer gebruiken maar daar kan ik geen punt van maken, ik respecteer het en waardeer het soms en in de dingen die er naar mijn idee echt toe doen, wat je ook je eventuele kinderen mee zou willen geven, lijken we tot nog toe wel redelijk op 1 lijn te zitten. Misschien is het ook een bepaalde levensinstelling. En vwb opzoeding, ik heb al regelmatig gehad dat ik M iets hoorde zeggen en ik dacht: ja, dat is precies wat mijn ouders mij ook geleerd hebben.
(Behalve dan dat ik nooit een advocaat in elkaar zou meppen
maar dat gaat M denk ik ook nooit meer doen, heeft zn lesje wel geleerd)
Gelukkig is M ook niet voor vrouwenbesnijdenis.
Tja en we zullen vast nog wel behoorlijke verschillen tegenkomen, maar in 1e instantie zijn het juist die (soms verbazingwekkende gezien onze achtergrond) overeenkomsten tussen ons geweest die ons in elkaar aantrok.
Maar goed, dit is mijn ervaring tot nu toe en ik begrijp dat het voor iedereen anders zal zijn. Al is het maar omdat ieders tolerantiegrens anders ligt ![]()
En ik weet ook niet wat de toekomst brengt, wie weet waar we allemaal nog tegenaan lopen
Ongetwijfeld nog een hele hoop, daar ben ik van overtuigd (en velen met mij denk ik ;)).
'trusten!
als je dan eenmaal weer wat hebt getypt krijg je weer berichtjes iedere keer en dus kan ik het weer niet laten te reageren ![]()
Het lijkt mij als christen onmogelijk om iemand een islamitische opvoeding te geven. Juist omdat het een geloof is waar je niet in gelooft…
een geloof waar je niet in gelooft…hmmmzzz… je gelooft wel beiden in god/allah en er zijn wel heel veel overeenkomsten!!! of je er uitkomt op de verschillen is de hamvraag…toch?!
succes jullie gemixte stelletjes…ik ga het na jaren proberen met hollanders
kijken of dat werkt hahaha (ligt het anders toch aan mij ;))
Okay, de algemene opinie in Egypte over mensen die niet geloven is behoorlijk negatief. Je kunt geloven in iets anders dan de Islam, maar helemaal *niet *geloven staat gelijk aan van God los zijn.
Toch merkten de mensen om me heen op zeker moment dat het niet zo zwart/wit is. Dat iemand die niet gelooft, en die ze tot dat moment niet daadwerkelijk nooit ontmoet hadden, helemaal niet slecht was. Er bestaat ergens zo’n uitdrukking van hoe meer je begrijpt, hoe minder onderlinge strubbelingen er zijn. Op zeker moment begrijpen zij dat het dus niet zo zwart/wit is, en begrijp ik waarom bepaalde zaken, die in onze cultuur weer behoorlijk negatief zijn, bestaan in een land als Egypte.
Meisjesbesnijdenissen is zo’n voorbeeld.
Er is geen mens die met opzet hun dochters of kleindochters gaat beschadigen, hoor. Wát schrijfsters als Waris Diri en Ayaan Hirsi Ali ook mogen beweren, hun ouders dachten dat ze iets goeds deden.
En als zoiets dan vervolgens overal om hen heen gebeurde, met ieder ander meisje, dan accepteer je die opvatting als iets wat onvermijdelijk is.
Daar moet je rekening mee houden…
… pppfffffff… wat ben ik ook blij dat ik dit allemaal niet meer hoef door te maken, wat een energie en tranen heeft het mij gekost!..
Ow en over dat 12 uur per dag werken… dacht dat Y dat idd ook deed, maar meneer heeft mooi wel pauze van 15:00 tot 18:00, tijd om te smsen? Nee natuurlijk niet hij lag liever te slapen want “i’m so tired” of “no credit” nou jullie kennen de bekende uitspraken wel…
**@ DEENA **ik ken dat gevoel dat ik weg wilde hier, zoals jullie misschien nog weten zelfs een sollicitatie via skype gehad en tijdens mn laatste vakantie…
De 15 dagen met hem… heb ik hem zoveel beter leren kennen en kwam ik er alleen maar achter hoe verschillend ALLES is… kortom ik wilde niets liever dan weer naar NL en daar werken was voor mij ook echt geen optie meer…
Het blijft allemaal moeilijk… Maar voor mij… nu die ellendige dikke knoop van onzekerheid is door gehakt voel ik me veel beter… Alleen al die stress en energie wat in zo’n relatie gaat zitten, ook heb ik intussen meer gesprekken gehad en meer gelezen en krijg wel een beetje door hoe het zit.
Ik kreeg ook al te horen dat mijn NL Koran vertaling waarschijnlijk een zoet sappig boek is… aangezien ze hem op het allermooist hebben vertaald en er eigenlijk heel veel bloed, slachting en verderf in staat wat te hard in de Arabische taal voor onze oortjes is…
Ook ben ik me aan het orienteren en ga misschien weer studeren… Taal en Cultuur van het Midden-Oosten (met Arabische taal) … sta versteld van mijzelf, maar het boeit me heel erg… Dus waarom het niet bestuderen… maar ja, moet allemaal maar lukken en kunnen… Moet nog veel uitzoeken aangezien ik al 6 jaar niet meer naar school ga… JAIKS!..
MEIDEN SUCCES ALLEMAAL… pppffffff… ik zou het niet meer kunnen.
Ow en Sky… erg leuk dat je die kant uit kan met de kleine! Dat gaat een zwaar emo ontmoeting worden denk ik! Wat zullen jullie genieten idd… Ga je weer in Gold Sharm
ha ha ha…
grtz
Sjess, dat is dezelfde opleiding waar ik een week geleden ofzo ook over postte, bij de RUG.
Haha.
Nou, wie weet als we allebei doorzetten, komen we elkaar in het leslokaal tegen. (Zoveel mensen zullen wel niet voor die studie kiezen…)
Hey… ik meende me al iets te herinneren…
Heb de stoute schoenen aangetrokken en probeer knopen door te hakken… Stuur je even een PB ok…
grtz