o ja hoor sjess velen staan daar bij stil hoor…
in Egypte is dit bijgeloof, die ze echt als serieus opvatten-
de meesten gaan dan (gek bidden) als ze er last van hebbe…
joehoeeee girlsssss!!! Even een snel berichtje vanuit t fantastische egypte! Ben hier nu 3 week en vind het superr! W hebben suusieme en der vent ontmoet, erg leuk! We hebben een super appartement en iedereen hier is jaloers opt appartement hah… Nou goed niet veel nieuws, maar wou tog even kwijt dak het hier super super super heb!!! Wiehoeeee… K zal bunnenkort alles s even rusttig lezen, duik nu mijn bed in!
Het is niet waar, wat je hier zegt. Mijn voorbeelden komen juist uit Cairo!
Ga eens rondkijken op de internationale highschools, op de universiteiten en voor de wat ouderen bijvoorbeeld op Heliopolis Sporting Club. Of in de mediawereld, het intellectuele circuit. Voorbeelden genoeg. 5% van 20 miljoen is nog altijd 1 miljoen…
Hmm, we hebben het er ook wel over gehad, kleding van een vrouw. Voor hem is het een groot verschil of het om een moslima of een niet-moslima gaat. Hij zei dat als hij een islamitische vrouw had, hij ook zou willen dat ze zich helemaal bedekt, op straat en op het strand (wij waren toen op Mahmya, lekker in zwembroek en badpak). Het zit er dus zeker in bij hem, maar hij snapt ook dat het iets is dat volgt uit het geloof van de vrouw en niet iedere vrouw dat geloof aanhangt.
En zoals hij zelf heel vaak zegt: I chose you! Hij koos mij in al mijn blote armen glorie. Haha.
Ooit foto’s gezien van de vrouwen in de jaren 70? Westerse kleding en géén hoofddoek…
Het ligt er in Cairo aan in welke wijk je bent, inderdaad Heliopolis, Mohandeseen zie je meer ongesluierde vrouwen. Het verandert wel, tien jaar geleden zag je bijna geen één vrouw die niqab (helemaal in het zwart, met een stukje open bij de ogen) droeg, dat zijn er wel meer geworden.
Het ligt ook aan de opleiding, op sommige scholen dragen veel meisjes een sluier, dan gaan de andere meisjes dat ook doen. Maar mijn dochter zit op een school waar op de afdeling van haar bijna geen één meisje een sluier draagt. Bijna alle meisjes daar op school zijn 100% Egyptisch.
Piepelooee iedereen!
Sorry dat ik zo lang niets heb laten horen, maar met die examens en dan nog 10 dagen naar Griekenland, is het er niet meer van gekomen hier nog vlug iets neer te planten.
Wat een overhitte discussies hier seg. Laten we in de eerste plaats allen z’n mening respecteren en niet met stenen beginnen gooien.
Wat betreft over dat aanpassen. Ik denk dat er 2 luiken zijn : innerlijke en uiterlijke aanpassing. Wat de innerlijke betreft: er moeten bij beide partners wel aanpassingen gebeuren, want anders is het onmogelijk een relatie in stand te houden. Dat is hier in Nederland en België toch ook zo. Maar ik vind niet dat die aanpassingen iemand zo ver moeten drijven dat ze de fundamentele waarden van een persoon aantasten, (zoals religie, morele waarden, …)
Wat de uiterlijke betreft: je wordt toch verliefd op een persoon zoals je die leert kennen, toch niet zoals jij wil dat ie later is of wordt. En dan kom je weer bij die gelijke rechten van man en vrouw: Als hij van je verlangt dat je een hoofddoek draagt, kan jij dat in principe ook van hem verwachten. Ik vind niet dat een vrouw moet gedwongen worden om bv. een hoofddoek te dragen, gewoon omdat die geile mannen hun anders niet kunnen inhouden. Waarom moeten vrouwen zich altijd aanpassen op uiterlijk vlak? Terwijl de man gewoon zijn gang kan gaan. Natuurlijk is dit het standpunt van een westerse vrouw die niet in Allah gelooft. Ik neem ook wel aan dat je dit vanuit een andere hoek bekijkt als je zelf moslima bent. Maar ik vind dat er toch iets in zit … ![]()
Madamachmed, hoe veel keer per jaar zien jullie elkaar? Of woont hij bij jou fzo? En kenden jullie elkaar dan door en door om later te beslissen dat jullie wilden trouwen? Want via internet is dit nu eenmaal niet zo makkelijk juist?
Suusieme, Hoe is het met je werk daar? Doe je het nog graag? Lijkt me echt een leuke baan… gewoon even melden ;). Wat ik je wou vragen…Als je als Europese met een diploma daar gaat werken, wat is dan het gemiddelde loon?
Iedereen al een fijne vakantie ( ja voor mijn vakantie jaaaah) gehad?
kussels!!
hey zonnetje,
het ligt er ontzettend aan wat voor werk je wilt doen. als je als guest relation aan t werk gaat is t tussen de 250 en 350 euro en dat geld eigenlijk voor de meeste baanjtes.
Ik heb begrepen dat als je een diploma in de zorg/medicijnen hebt dat je dna hoger uitkomt en toerisme als reisleidster is een van de best betaalde banen. toch doen de meeste dit op basis van een lokaal contract waarbij je ongeveer 500 euro per maand krijgt.
Ik heb het gelijk dat ik n nederlands contract heb!
verder bevalt het me hier nogsteeds goed, om de ruzie’s vand e afgelopen weken na, maarja was ook wel n beetje mein eigen schuld hihi!
Vandaag kotm Linnie hier naar hurghada, ik hoop dat ze stroopwafels heb meegenomen. N is er helemaal verliefd op en wilde 10 pakken hebben whahaha. Verder idd lekker een terrasje gepakt met evelien en haar mannetje, gezellie.
Verder nogmaals over armen totaal bedekken enzo, ik zorg alleen dat mijn schouders bedekt zijn, t maakt neit uit of ik mn armen helemaal of alleen schouders bedek, ik word toch altijd gezine als een westerse. zo ben ikook naar El minya gegaan, t thuisdorp van N. en ja je word toch altijd bekeken, maarja dat is normaal in dit land, en ik loop toch neit i kkorte rokjes, ik voel me goed, N. heeft geen problemen met wat ik draag, dus dat hij peens gaat veranderen in dit opzicht als we getrouwd zijn, kan je mij neit wijsmaken. dan had hij dat nu al veel meer laten blijken en nu al gedaan/gezegt. Tenslotte ik voel me zo een stuk beter en in de wintermaanden is het logies om de complete armen te bedekken, dna is t tenslotte ook wat kouder.
Maar ik ben er heilig van overtuigd dat N. me neit zal verplichten om mijn hele armen te bedekken als ik met hem trouw. daarvoor kan ik echt door t vuur gaan. Dus madamachmed, misschien in jouw geval wel, aangezien het ook bij jouw geloof een onderdeel is, maar bij mij echt niet.
oke oke, natuurlijk akn ik het neit voor de volle 100% garanderen, want je weet het nooit, maar voor 99,99% kan ik het wel garanderen! haha
Trouwens Hihi, hoe is t nu met jou? ben je al wat duidelijker of jullei huwelijk in stant zal blijven?
groetjes suus
hallo allemaal,
ik heb de hele discussie over het geloof gevolgd maar niet gereageerd omdat ik er te weinig vanaf weet en het nu misschien een knelpunt tussen M en mij gaat worden voor wat betreft de kinderen. Heb nu 3 dagen niets meer gehoord, begrijp het niet, ik wacht nu echt af, nu moet het van hem afkomen…ben er een beetje klaar mee, telkens moet ik het doen en wil dat niet meer. Ben er nu even nuchter onder omdat ik weet dat dat het beste is…
xx
Deena, hou je sterk meid…
het is moeilijk maar misschien uiteindelijk wel beter… al voel je je nu niet zo.
Wat ik al eerder vertelde was dit voor mij en Y ook een groot discussie punt en ben ik ervan overtuigd dat je er beter nu over kan praten en misschien tot een nare maar uiteindelijk “goede” oplossing komt. Dan als je idd uiteindelijk kinderen gaat krijgen en dan de discussie moet voeren en er waarschijnlijk ook niet uitkomt.
Kop op… en blijf sterk voor jezelf!
grtz
A sjess1980
Waar heb je de vertaalde Koran gekocht? Gewoon bij een reguliere bokehandel?
Zelf heb ik hem bij de witte boekhandel gekocht voor 6,99
nederlands arabisch klein A5 formaat met groene kaft.
Heb m inderdaad gewoon bij de boekhandel gekocht… deze vertaling is van Kader Abdolah… hij noemt hetzelf een wandeling door de Koran en heeft zn best gedaan om het zo goed mogelijk te vertalen en uit te leggen… Wil ook nog een NL- Arabische kopen, aangezien ze liever de Koran niet vertalen. Zo kan ik mooi een keer naar Mahmoud gaan en hem vragen stellen, o.a of de vertaling overeen komt.
grtz
Ik ben me aan het oriënteren om een studie (of een gedeelte daarvan) erbij te gaan doen, Talen en culturen van het Midden-Oosten (en dan de Arabische versie).
Hier gebruiken ze de koran (Maarten Muntinga b.v.) vertaald door J.H. Kramers. Ik neem toch aan dat wanneer deze vertaling gekozen wordt door de uni, het een goede vertaling moet zijn. Deze kost bij bol.com 9,90 euro.
Oh, en ik heb ook nog een ander interessant boek gevonden. ‘De arabische cultuur leren kennen en begrijpen’. Beschrijving op bol.com:
Een gids voor westerlingen
Dit boek vormt een waardevolle informatiebron voor iedereen die Arabieren en de Arabische cultuur beter wil leren begrijpen. Eerst behandelt de auteur de dynamische veranderingsprocessen die de Arabische wereld recentelijk beïnvloed hebben, waaronder de opkomst van het fundamentalisme. Daarnaast beschrijft ze op een objectieve manier de Arabische waarden, opvattingen en geloof en vergelijkt deze met die van westerlingen. Ze biedt ook verhelderende inzichten in de denk- en gevoelswereld van Arabieren, waarbij ze steeds het politieke drijfzand dat de ontwikkeling van goede Arabisch-Westerse relaties soms kan bemoeilijken, vermijdt. Verder behandelt ze de manier waarop mannen en vrouwen met elkaar omgaan, de Arabische gewoontes en etiquette, de rol van de familie, de religie en de Arabische taal. Bovendien geeft ze extra informatie over de verschillen en gelijkenissen tussen de Arabische landen. Dit boek is dus een praktisch cross-cultureel handboek. Het is eenvoudig en vlot geschreven en geeft een duidelijk beeld van de aspecten van de cultuur die een grote invloed hebben op interculturele contacten. Het is een rijke bron voor iedereen die beter wil begrijpen wat te horen en te lezen is in de media en een onmisbare gids voor mensen die concreet omgaan met Arabieren.
Hi
nou staak alle zoektochten naar M maar, hij is terecht.
Erg bijzonder, na 2 mnd, ik weet nog niet wat ik er mee aan moet. Het verhaal is dat hij de advocaat van zn vader een dreun verkocht heeft omdat die geregeld had dat M terug moest naar zijn ex, vervolgens is hij opgepakt en sinds gister weer vrij is. Nu leek hij te verwachten de draad gewoon weer op te kunnen pakken maar heb hem duidelijk gemaakt dat dat zo bij mij niet werkt.
Hij was heel verdrietig toen hij merkte dat ik wat terughoudend was, had hem huilend aan de telefoon.
Zucht… ik moet het allemaal een beetje laten bezinken en hij moet zijn leven daar maar eens op orde krijgen en dan zien we wel weer. Hij heeft me al vaak genoeg dingen toegezegd die hij niet waar kon maken. Laat het nu maar eens zien.
Heb nu gezegd dat hij het allemaal met zijn vader op orde moet krijgen, weer een baan moet zoeken (want die is hij door de hele situatie kwijt) en dan zien we wel weer, ook gezegd dat ik erg veel verdriet van de situatie heb gehad de laatste 2 mnd toen het stil was en dat ik die knop niet zomaar om kan zetten. Dat ik niet weet hoe dit verder moet want wat als er weer iets gebeurd (er is al zoveel gebeurd). Ik trek het niet als dit zo door blijft gaan.
Ook gevraagd aan hem hoe hij zich zou voelen als hij speciaal voor mij naar NL zou komen voor een week, ik heb niet kom op zoeken, hij vervolgens terug naar Egypte zou gaan en een paar weken later niets meer van mij zou horen (ik hield het niet droog toen ik het vroeg) Toen moest hij heel erg huilen omdat hij het zo erg vond dat hij mij zoveel verdriet heeft gedaan en zo en hij wilde niet dat ik moest huilen.
Pfff… Ik weet t allemaal niet. Had net besloten sinds een week dat ik verder wilde met mn leven en dat hij de pot op kon, voelde me weer heel goed en nu is hij er weer.
Jaiks… tja… wat moet je dan…
Denk je net weer verder te kunnen gaan, komt ie ineens weer opduiken.
Moeilijk moeilijk… hou je sterk meid! Succes en denk aan jezelf!
grtz
zeker verrassend, sjonge…
maar naar mijn mening heb je goed gereageerd, heb je goed verwoord naar hem toe en duidellijk aangegeven hoe je erin staat.
laat het even bezinken voor jezelf, stort er niet gelijk op, en laat hem het werk nu maar even doen.
zoals sjess zegt, denk aan jezelf en keep strong.
Dreetje, ik wil je alleen even een virtuele knuffel geven…wat een rot situatie joh! Ik denk ook dat je goed gereageerd heb, maar uiteindelijk moet je zelf uitzoeken wat je er mee doet. Moeilijke situatie
dreetje, dit is echt een moeilijke situatie…klinkt vreemd, maar geloof je hem? denk je dat hij echt vast heeft gezeten…
sorry, maar soms hoor ik ook zoveel excuses zoals, druk, stress, geen tijd, moe, geen credit in my phone…en dan denk ik, is dit echt of is het een smoes…ik wil je niet een negatief gevoel geven maar ik begrijp helemaal dat je van je padje bent en ik denk inderdaad dat je heel goed gehandelt hebt, laat hem nu maar voor jou vechten en energie erin steken, jij hebt genoeg te voorduren gehad de laatste tijd…
xx
Bedankt voor de info Suzanne!
Kop op! Jullie kunnen het gewoon te goed met elkaar vinden. Dus, at the end everything will be fine.
Hey Dreetje!
Eerst en vooral denk ik persoonlijk niet dat je een verhaal als dit zomaar zou verzinnen, dat zou toch te absurd zijn? Of ben ik gewoon naiëf? En huilen kan je toch ook niet echt faken?
Nou, ik ken M niet. Doe wat je zelf voelt wat het beste is.
Maar stel nu dat hij de waarheid spreekt, zou jij hem dan niet steunen? Wat als je in zijn schoenen zou gestaan hebben, als dit verhaal klopt, zou jij het toch zelf ook erg vinden als de persoon waar je iets voor voelt, na al die miserie en tijd je min of meer afwijst? Zou hij weer een tegenslag moeten verwerken.
Ik ben wel trots op de manier hoe je het hebt aangepakt. Het is goed om het even te laten rusten en misschien is het het beste om eerst jullie persoonlijke levens op orde te stellen en dan je op elkaar te richten. Want als je met jezelf in de knoop zit, kan je moeilijk alle energie die je nog hebt helemaal aan een andere persoon wijden. Daarom misschien best hem voorlopig als vriendin te steunen en niet als liefespartner?
Kuffel