'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

ja dat zou super mooi zijn maar in de praktijk werkt dat niet zo!voor bij egyptische mannen!
wat jullie niet begrijpen is dat ik niet zeg dat ik vind dat jullie je moeten vernaderen maar sommige meisjes moeten inzien dat de jonegns dit nu eenmaal verwachten (helaas) soms!het is een sprookje te geloven dat deze mannen dat accepteren…
99% wil niet dat hun vrouw met bloote armen benen buiten loopt!
99% wil dat de kinderen islamitsch worden opgevoed!
en mijn moeder vertelde me ooit… sprookjes bestaan niet!
begrijp nou even dat IK NIET vind dat jullie je moeten aanspassen maar dat de de realiteit daar nou eenmaal op neer komt!
en als je geloofd dat een jongen dat accepteerd je vaak aan het eind bedrogen uitkomt

haha nou ieder zijn ding he…
en als je geen moslim bent ja waarom niet…
:dag:

Dat is afhankelijk van het milieu waaruit hij afkomstig is. Er bestaan écht wel Egyptische ouders die hun kinderen andere normen en waarden bijbrengen. Die het begrijpen dat je geen veranderingen bij een partner af mag dwingen, en dat je partner geen eigen bezit is waarover je naar eigen goeddunken mag beslissen. Er bestaan echt wel Egyptische mannen die het goed vinden dat hun vrouw zwemt in een Westers badpak, haar armen onbedekt heeft, en geen sluier draagt. Ze zijn er wel, maar het is een minderheid… een minderheid die over het algemeen geen buitenlandse partner heeft. Waarom? Omdat de Egyptische vrouwen in rijen van drie staan opgesteld voor een man met zo’n moraal…
Het zijn allemaal mannen die een traditionele opvoeding hebben genoten, niet al te veel ontwikkeling hebben gehad oftewel het allemaal wel makkelijk vinden, zo’n willoos typetje dat zich schikt naar al zijn eisen… egoisten, dus…

99% vind ook ik wel een erg hoog percentage…maar zeker zal het grotendeels nog zo zijn.
Mijn vriend heeft voor mij gekozen in de wetenschap dat ik geen moslim ben en respecteert en accepteert dit. Zijn familie overigens ook. Zoals ik zijn geloof ook accepteer en respecteer. Zijn ouders laten hem vrij in zijn keuze, het is zijn leven.
Dus het kan zeker wel…

Ik kom vaker in Alexandrie en zie ook dat daar de opvattingen wel ruimer zijn. Een egyptische vriendin van mij kan gerust in Tshirt met korte mouwen en onbedekt hoofd op straat.

Verder wil ik mij hier op t forum niet echt in het geloofsgebeuren mengen, daarnaast heb ik respect voor ieders overtuiging hierin.

weet je wat ik zo mooi vind - is het meer n,visie of geloof
hetgeen Bob marley ons ooit leerde- helaas is de realiteit anders.
het is zeker in de minderheid , de mannen die jet goedkeuren dat je met blote armen loopt- en ook soms vinden ze het wel okee , maar na het huwelijk verandert dat plots(dan hoort n,vrouw te bedekken) mjaa tg wel 75 percent…
ik kom er ook als toerist , ah strand heb ik nooit geen bikini aan en op straat loop ik met mouw en lange broek(ze staren zo al genoeg) / loooooooool
x

Het gaat om de oprechtheid ten opzichte van jezelf en als gevolg daarvan ten opzichte van de ander. Mannen die zich gedragen zoals hierboven beschreven ook al is het een meerderheid kun je met de beste wil van de wereld niet oprecht noemen.

ja lieverd- maar zo zit het in Egypte in elkaar
ga maar es als toerist met een (deftige tshirt) op n,lokale bus zitten
zefs de blote arm is er teveel aan, dus maar met mouw-
ik was ooit met n,vriendin in cairo, die kreeg daar ver npak rammel opdat ze n,short droeg
(ik wist dat- geen blote benen) maar ze zei ik ben toerist(wat ook zo is) maar het werd niet gewaardeerd, ze werd verplicht om haar lichaam te bedekken of ze moest de groep (4personen) verlaten… tsja…

1 like

in hodeverre kan er iemand onwijs veranderen als je elkaar al jaren kent en al maanden samenwoont? (mat maanden bedoel ik ongeveer 11 maanden). Ja dat zijn inderdaad ook van die verhalen: hj veranderd zodra je getrouwd bent. Is het dan werkelijk zo dat je nooit iets echt van het persoon gezien en gekent hebt in de jaren dat je hem kent?
Ja het gebeurt natuurlijk, en vandaar dat we ons goed moeten indekken in ons huwelijkscontract, maar toch.
Zijn familie heeft me gezien op de manier hoe ik ben en die hebben het geaccepteerd, waarom zou hij em dan opeens willen veranderen?
Ik meot toegeven in de afgelopen 2 jaar ben ik ook wel onwijs veranderd, qua innerlijk EN uiterlijk.
Als kleding droeg ik altijd slobberkeding en wijde lelijke goedkope dingen van de action en zeeman, omdat ik gewoon geen ene moet gaf om mijn uiterlijk. Dit is nu toch wel veranderd, ik koop de kleren samen met N. en hij helpt e er erg goed bij, zo draag ik dingen die ik vroeger neiteens durfde te passen omdat het toch niet bij me stond.
Ik ben blij met mijn veranderde uiterlijk en hij ook, dus waarom er een probleem van maken?

Ik denk dat hetegene het verhaal compleet anders maakt bij jou madam achmed, is omdat je al eerder was bekeerd en zo snel met hem getrouwd bent. Ook qua kleding en alles zullen er genoeg mannen zijn die willen dat de vrouw bedekt lopen, maar ik heb er ook al vaker meerdere horen zeggen, nee laat ze maar lekker bloot rond lopen dan heb ik ook iets leuks om naar te kijken.
Toch dnek ik dat dat ook een stukje komt vanuit jouw geloof dat je zegt dat 99% van de mannen dat zouden zeggen, aangezien jij dat zelf ook zou zeggen. Dit betekend natuurlijk neit dat ook echt daadwerkelijk alle mannen dat doen.
Als ik een net even te laag shirtje aan doe zegt N. er wel wat van, ik vind dat ook geen probleem, ik heb tenslotte een grote voorgeel in ik hou er neit va als iedereen alleen maar daar naartoe staart, dan bedek ik eht ook liever. ik waardeer het zelfs als hij em soms tips geeft. roch blijf ik de kleren dragen die ik zelf ook leuk vind en waar ik me prettig in voel. ik meot natuurlijk wel mezelf blijven!
nouja ik ga weer! ik spreek jullie snel

http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=5771&stc=1&d=1279123648
leuke foto al zeg ik het zelf :slight_smile:

Erg leuke foto Camilla!
Je hebt sowieso een erg leuk fotoalbum :slight_smile: mooi koppel hi hi

1 like

Tot een week terug was ik in Egypte en heb ik mijn vriend wat kleding betreft stiekem een beetje getest. De eerste dag of tweede dag maakte hij een opmerking in het hotel dat ik me wel even moest omkleden voordat ik naar Suus(ieme) toe ging. Zolang ik stond was het een prima jurk, maar zodra ik ging zitten was er vrij inderdaad veel te zien aan de bovenkant. Maar goed, hij hoeft me niet te gaan vertellen dat ik me moet omkleden. Vragen of ik het van plan ben, tuurlijk. Opmerken dat er zittend toch wel flinke inkijk is, prima. Maar opdragen tot…

Om even af te tasten hoe ver dit ging heb ik hem een aantal keer voordat we het hotel verlieten gevraagd wat ik aan moest. “Dat moet jij lekker weten!” kreeg ik dan te horen. Op een avond heb ik expres een topje aangetrokken om in uit te gaan (met van die spaghetti bandjes) om te kijken hoe hij zou reageren. “Do you need something to cover your shoulders?” Ik antwoordde nee hoor, niet nodig. Of wel? Hij gaf geen antwoord, maar bleef me vragend aankijken zo van het is jouw keuze, ik bemoei me er niet mee en ik zei toen dat het prima was zo. “Ok, let’s go!” zei hij toen.
Ik vond het zelf niet erg prettig om er zo bij te lopen tot diep in de nacht, maar hij was helemaal geslaagd voor de test, haha. Ook een beetje jammer dat die avond Ismail zijn broer had gevraagd om naar ons toe te komen en ik er niet zo uitzag als ik had gewild, maar goed, als je alles vantevoren zou weten…!

Compromissen zijn denk ik belangrijk in relaties met zulke verschillen in cultuur en religie. Zolang je samen goed overlegt en middenwegen vindt waarbij beide zich prettig voelen, zijn er best veel verschillen te overbruggen (hoop ik). Ik heb zelf inmiddels geleerd juist niet meer makkelijk te denken ‘Ach, dat zit in zijn cultuur’ als hij iets doet wat me niet bevalt en het over te laten waaien/te accepteren. Als ik er namelijk iets van zeg en uitleg waarom ik het niet leuk vind, snapt hij het en doet hij zijn best het te veranderen. (Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit nog maar 1.5 week zo is.) Ik doe nog een soort voorzichtig als ik hem iets vraag anders te doen in het vervolg en zeg erbij dat ik hoop dat ik niet teveel van hem vraag, waarop hij zoiets zegt als: “Neenee, je vraagt alleen maar waar je recht op hebt!” Ookal verbaast het me een beetje, het bevalt me zeker ook. Ghehe.

Met een hoop liefde, wederzijds respect voor elkaars cultuur en religie, goede communicatie en wat aanpassingen van beide kanten is het de moeite waard samen te proberen die spreekwoordelijke duivel van Sjess te verjagen.
Want wat kun je anders doen? Lepeltje lepeltje slapen zodat er geen duivel tussen past…? :wink: Sorry, flauw:zon02:

En dan maar hopen dat het lukt. Ik heb nog wel zo mijn twijfels of het bij ons gaat lukken, maar nogmaals, het is de moeite waard!

Ik vond het interessante dagen op het forum! Dank.

En fijne avond allemaal!

Haha mooi verhaal Suzanne! Mooi praktijkvoorbeeld van hoe het ook kan.
En om op die duivel te reageren… oorspronkelijk is dat een Nederlands spreekwoord over katholieken en protestanten… en hoeveel van ons liggen daar tegenwoordig nog wakker van?

hmm over een paar dagen ben ik ook weer in Hurghada :slight_smile: heb dr zo een zin in! Ik hoop dat het er niet al te warm is :S

Ja, dit is een leuk voorbeeld. Maar hij is niet altijd zo’n schatje, hoor. Hij doet nu zo ontzettend zijn best omdat hij na veel drama aan zijn laatste kans is begonnen…

Gelukkig vecht hij nu ook voor mij. Eindelijk. Als hij maar volhoudt…

Heel veel plezier in Hrg! Je hebt hier alvast weer wat kunnen wennen aan de hitte, dus dat komt ook wel goed. Daar is warmte sowieso beter te verdragen dan in Nederland. Ik was toen ik ging ook erg bang om te smelten, maar dat viel reuze mee.

precies hetzelfde zei ik tegen mn egyptische vrienden! “I’m not sure about coming in the summer, I will be melting like Holland butter” omdat ze daar in de supermarkt best veel hollandse boter verkopen hi hi

Dank je :slight_smile:

nee dames niet alle mannen zijn zo! vooral in hurgada en sharm valt het mee…
maar cairo is een ander verhaal en even sirieus als je daar buiten lookt hoeveel van de 1000 meiden lopen er uberhaupt zonder hoofddoek?
1? 2?
dat zegt genoeg denk ik!

en ja hij is nu geslaagt voor de test ja…
maar hij keek je wel aan van zal je niet wat aantrekken?
nu zget hij nog niks… maar als je getrouwd of kinderen heb wel!

maar goed lieverds ik ga slapen…
mijn man zegt dat ik gelijk heb ,niet ik ,maar in het FEIT dat uitgezonderd van hurgada en sharm de mannen het niet accepteren van hun vrouw dat ze met onbedekten armen en benen over straat gaan… en hij kan het weten…
dames of denken jullie dat jullie meer weten van egyptische mannen dan hij zelf?

groetjes

dankje schat jij begrijpt me…
eindelijk iemand die het begrijpt…
join the club…
het is nou eenmaal zo en wat ik zeg met uitzondering van sharm en hurgada!

waaaa melting like butter- wat grappig, ja vreemd hee dat we het ginder beter verdragen de hitte
nou tussen mensen met 2 van hetzelfde geloof zijn er ook duivels !! (dat had ik met mn ex)
beide katoliek- maar owee , als dat katoliek was met hem, dan vraag ik me af of gij zn eigen geloof zo,n eer aandeed door al wat gij met mij uitstak !!!
goede reis teigetje…
superleuk fotoke camilla, wat is parijs tog mooi hee, savonds de toren al die lichtjes
tog jammer dat nederland geen kampioen werd
x- hey maud , goe gaat het nog bij jou??

… en ook in Sharm had Youssif soms moeite met mijn kleding, niet eens dat ik weinig aanhad want daar hou ik sowieso niet van…
Maar als we naar het strand gingen vond ie het ok… maar waaide mijn rok in de taxi omhoog dan stopte de schat het wel even veilig vast onder mijn knieeen…
en als de mannen buiten voor ons appartement aan het werk, dan vroeg hij mij of ik me in ieder geval iets meer wolde bedekken als ik op het balkon ging zitten… want anders konden ze teveel van mij zien en dat vond ie niet leuk…
En ik vond deze dingen niet erg… moest wel wennen, maar respecteerde dit en probeerde er rekening mee te houden… en zoals ik zij, 's avonds ging ik de deur uit… veel te warm, maar had een panty/legging tot aan mn enkels aan met een jurkje en soms voor mezelf en voor hem, bedekte ik mijn schouders… voor mij geen probleem en allemaal uit respect.
Y komt uit een plattelands dorp bij Cairo en ik denk dat hij nog erg aan de “ouderwetse waarden hecht”… Erg groot verschil als je uit NL komt, maar ben blij dat ik het meegemaakt.
Ik heb vandaag de Koran gekocht en ga die proberen te lezen… het is een vertaalde versie, maar de vertaler geeft ook zelf al aan dat hij het zo goed mogelijk heeft proberen te vertalen… met hulp van zijn Moslim vader, oom en vele anderen… Koran vertalen doen ze liever niet, maar helaas kan ik geen Arabisch lezen dus ik vind dit wel een goeie oplossing.
Ik heb sowieso ons Egyptisch familie lid en denk dat ik hem wel dingen ga vragen… en Madam jou misschien ook wel…
Ik vind ook dat er veel goede dingen besproken zijn… en nog even over die “duivel” er zijn toch nog mensen die daar wel bij stilstaan… en last van hebben… helaas

Camilla idd erg leuke foto! Jullie hebben het vast erg gezellig gehad! De stad van de liefde!..

ja in hurghada kan alles en in sharm
join the club- haha…, nee neen ik blijf mezelf hoor.