… en voor hun is het geen KEUS… het is gewoon zo, een overtuiging!.. En dat is helemaal niet erg, eigenlijk heel goed! alleen moet je het accepteren… en als je dat niet kan of wil, kan je beter een ander “zoeken”…
sorry teigetje maar een kind van 10 kan toch geen keuze daarin maken je wordt geboren en de ouders voeden het kind op met het geloof van hun dat is geen keus dat krijg je erbij.
Als het kind rond de 18 is ja dan kan hij of zij wel zelf de keus maken maar tot die tijd is het de keus van de ouders.
JA wij in de europa denken er misschien anders over maar als je met iemand getrouwd bent die in egypte is dan is het toch wel heel anders andere opvoeding,cultuur, waarden en normen.
Of je het nu wel of niet wilt het kind zal opgevoed worden met de koran.
Hey Deena,
Ik zat ook in een soortgelijke situatie… Ze zijn zo tegenstrijdig met wat ze tegen je zeggen. Op een gegeven moment weten ze niet meer wat ze gezegd hebben…
Dat ik te ver woonde was ook een reden voor hem om niet meer verder te gaan (zonder er met mij over te hebben). Dat is typisch hun mentaliteit. Zelf beslissingen nemen zonder er met je te over praten…aaargghh… En ze zijn al niet zo’n praters
Maar als hij echt van je houdt en juliie liefde zo sterk is, dan moet je ervoor gaan…heel veel sterkte…
Het is ook iets waar ik op het moment veel mee bezig ben, word er ‘verwacht’ dat ons kindje ook als moslim opgevoed word ook al is hij hier niet, en wil ik uberhaupt wel dat onze dochter als moslim opgevoed word, want ik vraag mij af of je als moslima nou wel zo goed af ben. Maar het is nou eenmaal zo dat moslims er zo heilig van overtuigd zijn dat zij het enige juiste geloof hebben dat ze willen dat hun kinderen dat geloof ook hebben en dus automatisch krijgen zoals Sjess al zegt. Maar het is voor mij nog niet duidelijk wat ik in dit plaatje wil, want tenslotte heb ik er ook nog wel iets over te zeggen en scheelt het een hoop dat hij zo ver weg is!
M. heeft intussen aan zijn familie verteld dat hij een kindje krijgt, flink grote stap voor hem en morgen hoor ik hoe zijn familie gereageerd heeft…hij was nu met een vriend dus praten niet zo heel makkelijk. Hij heeft altijd geroepen dat hij het pas zou wel vertellen als hij er zelf blij mee was en het geaccepteerd had dus dit betekend voor mij toch wel wat.
Deena, wat een lastige situatie, de afstand maakt het ook niet makkelijk, daardoor kan je niet face to face met elkaar erover praten! Hoop dat jullie toch samen nog erover kunnen praten.
Camilla, Parijs klinkt heel romantisch, zal voor je man ook wel een hele bijzondere ervaring zijn geweest!
heey meiden.
zijn frustratie is eruit. hij heeft in de afgelopen week 600LE uitgegegeven en nu is hij boos op zichzelf.
natuurlijk zitten we met het grote salaris verschil van hem en ik. Daar kom je niet uit. dat maakt het moeilijk voor hem als ik dingen koop van mijn geld en hij kan het mij niet. alles wat ik wil hebben om mezelf blij te maken wilt hij het liefste voor me kopen, want hij wil degene zijn die me blij maakt en niet ikzelf.
eigenlijk dus een vet loief idee erachter, maarja de manier om ermee om te gaan is wat lastiger. ik wil hem natuurlijk blij maken, maar ik maak hem alleen maar bang en onzeker. Omdat hij het gevoel heeft dat hij niet uit zichzelf, zonder hulp voor me kan zorgen.
Nouja hoe dan ook gaan we gewoon een soort van spaarplan maken. een bepaald bedrag dat we uitgeven aan eten/drinken. we maken een potjes 1 voor hem en 1 voor mij, waar we gewoon geld in stoppen om t te sparen. en nouja ik geef mezelf natuurlijk wle een extra zakcentje voor als ik toch naar de mac of kfc wil haha!
en dan is n potje van 50 euro/350 LE al heel wat hier.
als ik dat zelf kan doen en hij ook kunnen we beiden goed sparen. ik natuurlijk wel 3 x zo snel vanwege mn hogere salaris, maar als het lukt geeft het voor hem ook weer een rustigewr gevoel hopelijk.
nouja ik ben doodop. veel problemen met de bagage van vele klanten, mijn zus is vanavond vertrokken en ik ebn morgen vanaf 9.30 tot minimaal 19.00 uur aan het werk… dus ik heb mn slaap nu echt nodig!
slaapse en spreek jullei snel weer!
suusieme, als je dat dan hoort van hem valt er denk ik toch wel een stukje op zijn plek, ook al is zijn reactie niet helemaal netjes, ik kan mij best voorstellen dat het voor hem af en toe flink frustrerend is…ik kan ook aardig sago zijn als ik weet dat mijn geld (bijna) op is of als ik teveel heb uitgegeven aan nutteloze dingen! Dus snap zijn reactie wel al mag hij de volgende keer wel gewoon gelijk vertellen wat er aan de hand is, scheelt jou een hoop frustratie’s ![]()
Sterkte met werken, zal wel zwaar zijn werken in die hitte!
Ik zit hier al binnen omdat ik niet echt vrolijk word van die warmte hier in Nederland!!!
sommigen hier hebben zo geen flauw benul van wat “moslim zijn” nu echt inhoudt !!! ze maken jullie zomaar dingen wijs en velen geloven het nog ook. wie hier is al eens naar het echte egypte geweest? en daarmee bedoel ik niet de wijken in cairo wat ook dat is het echte egypte al niet meer maar de echte kleine dorpen die langs de grote treinlijn liggen tussen cairo en luxor. ik ben er al drie maal geweest aangezien de familie van mijn vriend er woont (hij is koptisch om het toch maar te zeggen). het is absoluut niet zo dat als wij zwanger worden en een moslim egyptenaar is de vader dat het kind moslim MOET zijn en ZAL zijn. jullie laten zich er toe dwingen om jullie kind moslim te maken omdat jullie jullie eigenheid gelijk achteruit schuiven. ik heb een moslim vriend, we houden er maar rekening mee en wat wij willen, tja … we moeten ons aanpassen zeker? wat n gedoe. en wat n gedoe hier omtrent dat aanpassen en of ze hier wel kunnen aarden en dergelijke. mijn vriend is hier nu bijna twee jaar, leest geregeld eens wat verhalen en fronst de wenkbrouwen. het gaat hem vooral over de reden waarom de meesten naar hier willen komen en wat hun bedoelingen zijn. wat wordt dit allemaal zo overroepen. mijn vriend heeft nog nooit van iets last gehad hier, maar hij is ook gemotiveerd om zich aan te passen en niet te blijven hangen bij soort genoten die ze hier uit eigen veiligheid opzoeken.
Saraderaedt.
En zo is het !!!
Er zit een enorm verschil tussen upper en lower Egypt. Ik denk als je vriend uit lower Egypt komt (lees noorden) dan zal het heel anders zijn. Hier studeren en werken de vrouwen gewoon en bepaalt men zelf met wie men huwt. En steeds meer ouders willen gewoon dat hun kinderen gelukkig worden op een wijze die ze zelf willen. Natuurlijk vinden ze het niet leuk dat M. naar Nederland gaat maar gewoon om de reden dat ze hem liever bij zich houden en vaker zien. Net als de ouders hier.
M. ziet zelf nu ook in dat inburgeren een must is om niet geïsoleerd te raken. Vanavond gaat hij mee naar een BBQ van kantoor en zondag loopt hij ook in zijn oranje shirt. Verder is hij nog meer gemotiveerd geraakt om NL te leren nu hij tussen A2 en B1 zit dat hij deze week vijf keer naar NL les is geweest. Nu maar hopen dat over twee weken de oefentest weer op dat niveau zal zitten. Het examen is aangevraagd en betaald nu maar wacht op bericht dat hij een afspraak kan gaan maken.
Ik hoop dat jullie zien dat het eigenlijk ook allemaal heel gewoon kan gaan. Natuurlijk hebben wij wel eens ruzie maar dat had ik oojk met mijn Nl man. Misschien nog wel veel meer.
Marmah
helemaal mee eens Saraderaedt.
Of zoals mijn moeder vroeger altijd zei “Moeten? Moeten staat achter de deur met een bezem in de hand!”.
Je moet helemaal niets, het is en blijft een keuze. Het is nurture, geen nature.
Marmah, haha dat zou ik wel eens willen zien, een egyptische vent die hier met een oranje t-shirt rondhobbelt en onze jongens toejuicht
inclusief pletterpet?
Nee die heeft hij niet:) maar wel beessie.
Ik ga lekker mijn bureau opruimen en dan VAKANTIE!!!
En vooral niet denken aan het einde van de vakantie want dan is M. weer terug.
Hopelijk worden het drie heerlijke superweken waar we nog het een en ander van NL gaan bekijken. Het weer zit voorlopig mee.
Marmah
Tja… klopt helemaal mensen… ik weet echt ABSOLUUT niet waar ik het over heb… u huh!
Ben in ieder geval blij dat ik niet enorm bord voor mijn kop heb… zoals vele vele vele meiden helaas wel. En dan bedoel ik meiden in het algemeen en niet van dit forum, voordat ik daar ook nog gezeik over krijg!
Ik wens jullie allemaal het beste en hoop dat voor iedereen de grootste ellende bespaard blijft!
Ow en trouwens ik MOET ook niks… heb een hekel aan moeten…
grtz
Suusje…
voor jou is het wel weer een ander verhaal… tenminste als de vader niet in beeld is, dan ben jij de opvoeder en beslis jij voor je kind… lijkt mij…
Maar dat wil niet zeggen dat hij z’n best niet zal doen om jou ervan te overtuigen dat het kind Moslim is…
Maar dan krijg je weer het bekende verhaal van de anders gelovende moeder… deze kan immers niet als NIET Moslim haar kind Moslim opvoeden… wat ook logisch is.
Hoe moet iemand een kind met een geloof opvoeden, waar degene zelf niet in geloofd en waarschijnlijk niks van weet… dat gaat niet lukken.
Meid, ik vind dat je het hardstikke goed doet! Succes met alle beslissingen en keuzes waar je voor komt te staan en uiteindelijk moet maken!
grtz
wooooooooo wat n,storry,s weer
ja suusje JIJ beslist dat is n,totaal andre situatie -omdat gij(gelukkig) ver weg zit
,maar zoals sjess zegt, gij zal ZEKER over het geloof beginnen…
nou suusieme, dit moet voor je zus tog geen leuke indruk achtergelate hebben…
ik hoop dat het nu wat rustiger is , en vooral dat de beledigingen stoppen (wat bedoel je trouwes met dat ie jou beledigt?),
x
ja zijn familie is ook heel modern en wil ook dat wij gelukkig worden maar zijn vader zit het liefst wel zijn kleinkinderen als moslim zo is dat hoor.
En kom ik ben er 11 keer geweest in alle dorpen waar je nog nooit van heb gehoord genoeg gezien en gehoord dus ik praat niet zomaar onzin uit.
Maar ja bij een ieder is het anders he.
OOhh ja oranje nou die van mij ging uit zijn dak in parijs en de pollaise meelopen hihi met zijn oranje shirt heerlijkkkkkkkkkkkkk nou marmay zondag roosendaal???
Weet waar je aan begint, werk daar al jaren. Ik heb daar ‘’‘vrienden’’ maar nog nooit een betrouwbare Egyptenaar gevonden. alleen maar ja zeggers.
Morgen(boekre) bestaat niet in Egypte.
ja uitkijken moet je altijd.
morgen boekra
dan heb je niet goed genoeg gezocht ![]()
praat eens met die van mij of check de viva
wat zijn eigenlijk jou ervaringen hoe ben je in egypte beland geraakt??
heb je adviezen voorbeelden daar kan je eventueel mensen mee helpen??
iig ik ken me ventje ![]()
Hey,
weet je wat het is…Dan gaan we er nu voor zonder erover te praten hoe we tegen bepaalde dingen in de toekomst aankijken. Stel over 3 jaar woont hij hier, we wonen samen en ik raak zwanger…Dan komt de discussie dan…Ik denk niet dat ik het wil dat mijn kinderen moslim worden opgevoed. Zelf ben ik gedoopt maar doe en heb er niets mee, dus ik ben er voor om kinderen zelf te laten kiezen. Het gaat er nu niet om over kiezen ja of nee het gaat even om een voorbeeld waarom we dan doorgaan en over een paar jaar deze beslissing moeten nemen, lijkt mij veel zwaarder…Ik trek het nu al niet. En als ik zo eens alles bij elkaar op ga tellen. Dan zie ik toch ook wel dat ik meer tijd en energie in de relatie steek dan dat hij doet. Het viel me op dat ik constant praatte vanuit zijn begrip, ja maar hij heeft zijn cultuur, hij heeft geen geld, hij heeft het druk…Totdat iemand tegen mij zei, en jij dan? Jij hebt het ook druk, jij bent ook NL en hebt ook je eigen gebruiken wat voor mensen uit Egypte zeer anders zullen zijn…Toen dacht ik ja dat klopt…Ik verdedig zijn situatie veel te veel terwijl hij dat amper of niet voor mij doet…Het is altijd, stress van het werk, het leven is zo zo hard hier, ja dat klopt ook, maar dat betekend niet dat onze relatie eronder hoeft te lijden denk ik dan…
Dinsdag heeft hij me dus zijn mededeling gedaan via de telefoon, omdat ik hem opbelde om te vragen hoe het met hem ging, daarna belde hij terug om te zeggen dat hij het niet uitmaakte nu maar dat we na moesten denken, terwijl hij tijdens het eerste gesprek heeft gezegd dat hij de relatie niet voort kan zetten op deze manier. 's avonds smste hij me, You know how much i love and you know how much i need you but i have to find myself, i have to know where i am, iam wrong or i am right, thats it.
Toen dacht nou als dat alles is…Jeetje zeg, hij ziet uitmaken niet als iets vreselijks voor de andere partij ofzo, dat denk ik ik weet het niet.
We zouden dus skypen woensdagavond maar ik was erg moe en savonds om 23uur wilde ik niet. nu gaat het vanmiddag worden…
Ik zou ook wel willen dat we nog niet na hoeven te denken over bepaalde stappen in de toekomst, maar ik kom er liever nu achter dan over een paar jaar als je een leventje hebt samen en dat je dan uit elkaar gaat vanwege cultuurverschillen die je nu niet weet omdat je er niet over hebt gesproken…pfffff
Ik vraag me af hoe de rest hierover denkt als jullie kinderen krijgen, als het dus zo is dat als de vader moslim is de kinderen het ook worden, hoe denken jullie nederlandse moeders daarover?
Ik vind het nogal wat…Ik denk dat ik me een buitenstaander voel in mijn eigen opvoeding van mijn kinderen…Opvoeding gebeurt in de islam toch veelal vanuit het geloof, ik heb het geloof niet, wil me ook niet bekeren, dus het is nogal wat (van de man ook om dit te vragen)
Suus, zie je wel dat het een reden had dat hij zo deed. Ook wel begrijpelijk achteraf gezien maar niet dat ze dan even iets zeggen ofzo…nee, vrouwen moeten het maar snappen…
Sjess, bedankt voor je reactie, prettig om te weten dat je weet hoe ik me voel. denk dat het wel iets anders is gegaan, maar het plotselinge en de gevoelens komen overeen…
xxx deena
kinderen en geloof hmmm tja mag ik ook heel even mijn mening hierover uiten??
ik heb dus twee geweldige kids van een nederlandse man. Ik ben katholiek opgevoed tenminste het eerste levensjaar. daarna zijn wij verhuist naar saudie-arabie en later naar libie ik was 8 toen ik terug in nederland kwam sprak nederlands, engels en arabisch. werd door mijn familie en bekenden van mijn ouders als buitenlander beschouwd en niet geaccepteerd daar ik niet kon bidden!
mijn ouders hadden mij en mijn broer dat ook niet aangeleerd, wij gaan ook alleen naar de kerk voor doop, bruiloft of begrafenis…
wel katholieke school wel zelf gedoopt, communie en vormsel zelfs in het kerk kinderkoor gezeten maar bidden (onderdrukt een lachje) nee dat kan ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet!
toen ik mijn (ex-) man leerde kennen en wij de kinderen kregen zei hij wil je ze laten dopen ik zei ik zou niet weten waarom ik vind dat mijn kinderen daar op latere leeftijd wanneer zij zich bewust worden van religies de vrijheid in zouden moeten krijgen. Ik heb zelf uit egein ervaring zoveel rasisme vanuit het katholieke milieu ervaren dat ik daar niet mee geassosieerd wil worden… let op dit zijn mijn ervaringen!! ik wil niet alle katholieken generaliseren! dit is enkel de wijze hoe de pastoor en katholiek bestuur van scholen met mij en mijn broer zijn omgegaan en mijn familie niet uitvlakken daarbij
enfin ik zei destijds tegen mijn (ex-) man al worden ze moslim dan sta ik nog achter hun! En dat zette veel kwaad bloed bij hem hij is zelf een ongelovige
en da tis zijn goed recht… maar rasisme dat kan ik niet accepteren!
nu is het zo dat ik vorig jaar voor de eerste keer in egypte ben geweest mijn oude buurland voor 8 jaar en weet je ik voel me daar zo op mijn plaats het is in feite een van de meest fantastische combinatie landen van europa en afrika waarin moslim een levenstijl is maar diegenen die ik ken ook heel verbaasd waren dat mijn kinderen uit zichzelf vroegen wat ramadam was, waarom ze het volgen en van daaruit zijn vele discussies ontstaan tussen de egyptenaren zelf die een had het anders geleerd dan de ander en we hebben er toen heel veel over gepraat en hun ook onder elkaar dat was wel heel mooi om te zien
sindsdien heb ik er gewoon heel goede vrienden bij en niet alleen ik maar ook mijn kinderen. Weet je wat mijn moppies mij zeiden: goh ma in nederland doet iedereen altijd lelijk over moslims maar als je hun vraagt of bidden kijken ze je alleen maar vuil aan en ze weten zelf niet eens waarom er kerstmis of pasen wordt gevierd en dat carnaval voor het vasten komt stom he
tja kinderlogica ![]()
kijk ik ben zelf lang zoekende geweest… maar heb in de loop der jaren wel (kinder)verhalen verteld als de ark van noach en mozes enz enz nu heb ik van een vriendin te horen gekregen dat er ook stripboeken en (kinder)leesboeken zijn over profeet mohammed…ik heb toch heel sterk de aandrang om deze eens te gaan zoeken voor mijn kids. Tja dan mogen jullie mij best een mening geven over hoe ik mijn kinderen geloof bij breng…
Ik bedoel moet het altijd een levensstijl zijn of mag het ook in verhaallijn zijn? of is het een verhaallijn die een levensstijl is geworden… Wie zegt je hoe je moet bidden is het ook wel echt bidden in hoeveel religies wordt er niet geroepen Oh My God…
Ik denk dat als een man zegt ik wil dat mijn kind volgens de moslim regels wordt opgegroeid hij in zijn hart probeerd te vragen of je hem erover wil vertellen of leren of nog beter dat hij dat zelf mag doen… met het oog op dat als hij bij zijn familie komt het kind ook weet over de moslim cultuur en ermee bekend is en niet als zwart schaap van de familie wordt behandeld omdat het kind niets weet over de overtuiging en levenswijze van de familie…
sterker nog het lijkt mij voor de kinderen beter om ze erover in te lichten net als anticonceptie, soa’s en zoveel andere dingen die realiteit zijn actie en gevolg ![]()
maar luitjes ik ga jullie verlaten en lekker van het :zon02: genieten en mijn arabisch weer aanleren…(ook zoiets ik mocht in Nederland ook geen arabisch meer praten daar mijn ouders zich ervoor schaamden dat ik dat vloeiend sprak, las en schreef met 8 jaar enkel en alleen door sommige domme mensen in onze omgeving die dat niet gepast vonden voor een katholiek meisje met een te donkere huidskleur naar hun zin tsssss)
Niet het geloof, maar de cultuur bepaalt de houding van mensen ten opzichte van anderen. Die houding zal niemand opvallen totdat er iets gebeurt wat afwijkend is dan wat de norm of de standaard is.
Persoonlijke ervaringen zijn geen norm, en kunnen zelfs compleet het tegenovergestelde zijn.
Het is algemeen bekend dat donkere Afrikanen gediscrimineerd worden in Egypte, dat homosexualiteit een reden tot vervolging is, en dat er weinig tolerantie is voor andere religies, met als toppunt de houding tegenover Joden.
Hoewel verklaarbaar, is die houding tegenover Joden 100% tegengesteld van wat er in de islam over geschreven staat. De houding ten opzichte van de Kopten idem dito. En toch gebeurt het…
Eigenlijk hetzelfde als jouw ervaringen met de katholieke kerk. Het gedrag en de houding van de gemiddelde katholiek wordt over het algemeen niet door hun geloof bepaalt hoor.
Hartstikke fijn dat je nu denkt je ware bestemming te hebben gevonden, maar realiseer je je wel dat je niet geheel onbeoordeeld bent én dat je het je kinderen nu ook voorschotelt? Hoezo vrije keuze?
Je eigen negatieve ervaringen die in principe helemaal niks met het instituut rooms katholicisme te maken hebben, worden nu gebruikt als bewijs van een onwaarheid, en dat klopt niet!
Loop eens in Al Ahzar binnen, daar studeren mensen uit allerlei landen: christenen, moslims, zwart, wit etc. Vraag de zwarte Afrikaan eens hoe zij behandeld worden door de gemiddelde Egyptenaar…