'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Jippie skyeblue!!
we hadden al vol verwachting afgewacht op ene berichtje van je! Onwijs gevfeliciteerd!! wel vervelend van dat gedoe met de darm zeg, maar hamdulela heb je ene gezonde lieve zoon van een liefe emotionele man! Ik hoop dat jullie snel weer samen kunnen zijn!

Dames, toen ik thuis kwam na de luchthaven had hij de was gedaan!! jippie whahaha.
Hij maakt ook zeker wel schoon zo nu en dan, maar op een manier dat het neit werkelijks choon is, dus dat ik het alsnog helemaal overnieuw kan doen. hij maakt schoon met alleen water, en het geeft ene veel frissere indruk en geur als je het met sop doet. van die kleine dingetjes haha.
Koken deed hij voorheen regelmatig, maarja dat is op t ogenblik dus even weg. (zo ver ik weet).
Gister ook lekker uitgeweest en ik heb me zo rotgelachen!
eerst nog gepraa tymet een van de collega’s van n jaar of 38, had veel problemen gehad met exvrouw en exvriendin, grote schuldne enzo. hij had ook n paar keer met N. gesproken maa rhij vertrekt vandaag naar kreta. Toen we weg gingen zei hij tegen mij: je bent op de goede weg, hij is goed ik voel t. Hihi dat maakte me natuurlijk al blij.
Even later toen we terug liepen kwam er een politieagent en die vroeg om de legitimatie van N.
Hij was zo verrast en onzeker en de hele tijd vragen 'is er een probleem?? ’ whahaha zijn gezicht was echt zo onbetaalbaar op dat ogenblik. uiteindelijk liet de politie het pasje aan een andere politieagent in de verte zien en hhad hij iets gezegd van: ‘dit bedoel ik’ en we konden weer verder lopen.
Ik kreeg bijna de slappe lach en N. was echt een beetje van: what the fuck just happened??
ik zei gelijk! ohhh dit is wat er bij meerdere gebeurd was! eindelijk na meer dan 2 jaar ook een keer bij ons hahaha, was echt grappig!
vandaag lekker vrij en straks met woestijnbuggys rijden jeahh.
ik spreek jullie wel weer!

Inderdaad heel mooi Teigetje!

En skyblue van harte met Omar en heel veel geluk en hoop dat jullie snel met zn drietjes kunnen zijn. Geniet ervan!

Hey Skyblue,

Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon Omar…

Sjess, ik wil even zeggen dat ik je heel moedig vind met je besluit en dat je zo sterk in je schoenen staat…

WhiHoo! Van harte gefeliciteerd Skye!
Ik dacht al dat het nog niet geboren was voor mijn vertrek… had namelijk niks in de brievenbus om mee te nemen :wink:

En Teigetje… thnx… dit zal waarschijnlijk wel zo zijn.
Ik mis hem wel… maar waarom? Misschien ook wel de gedachte om weer alleen te zijn… We hebben ook zulke leuke momenten gedeeld… Hhmmmmmm… en idd volgens mij zei Raks dat… Het heeft me energie gekost, kan mn draai idd nog niet echt vinden en voel me eigenlijk gewoon heel erg verloren op het moment… Ben even weer van mijn padje… maar dat komt vast wel weer goed.
Het was iig een vakantie om nooit te vergeten en Teigetje Youssif vertelde mij idd ook dat we alle gezichten van elkaar moeten kennen…
Ik zal hem nooit vergeten en we zullen ook zeker contact houden… maar minder dan voorheen, en ik denk dat dat ook moet…
grtz…

je hoeft je niet van je padje te voelen sjess, heb je er spijt van? Nee toch? Dit soort ervaringen maken je tot wie je vandaag bent. Je groeit, je leert, je neemt risico’s en geniet (en soms val je op je snoetje, maar je krabbelt weer op en loopt weer verder!). En misschien was het niet de uitkomst waar je op gehoopt had, maar je hart en hoofd zitten vol met ervaringen die onbetaalbaar zijn.

It’s better to have loved and lost, blablabla. Het is een dooddoener, maar wel waar.

Ook nog van mij, van harte gefeliciteerd met de geboorte van Omar, Skybleu.
Heel jammer dat jouw man er niet bij kon zijn, maar hopenlijk kan hij snel hierheen komen en kunnen jullie samen genieten van Omar !!
Heb je al zo’n fotoalbum, waar je van alles in kan zetten, zoals zijn eerste lachje, tandje enz. ??
Dan kan jouw man ook nog wat meegenieten van die tijd ( die hij helaas heeft moeten missen ) en het is een leuk aandenken voor later !!
Geniet maar lekker van de kleine.

Groetjes Hadiya :zon02:

Hallo skyeblue

gefeliciteerd met de geboorte van Omar! Wat erg voor je dat je zo een moeilijke bevalling achter de rug hebt. Heel veel sterkte met de verdere genezing, en veel succes met alles te regelen zodat je partner jullie kind snel in zijn armen kan houden,
dikke knuffel voor jullie twee L.

Hoi Zonnetje,

Is die Egyptische gids van jou moslim ??

Ik heb wel ervaring met hoe ( over het algemeen ) moslims omgaan met de dood en dat is veel anders dan onze manier.
Over het algemeen willen ze niet treuren, omdat ze geloven dat hun dierbare overleden nu bij Allah is en dat diegene nu gelukkig is !!
Ook moet een moslim binnen 24 uur begraven zijn en mogen vrouwen niet bij de begravenis aanwezig zijn.

Ik weet dat je het goed bedoeld en hem graag wil steunen, maar het is een onderwerp waar vaak niet meer over gesproken word.
Het enigste wat je kunt doen, is wanneer hij er zelf over begint, goed naar hem luisteren en hem laten weten dat je er voor hem bent.
Ik weet zeker dat hij zijn vader mist, maar vanwege zijn cultuur en geloof zou hij dit nauwelijks laten merken.
Het is gewoon niet gepast om te rouwen ( voor mannen ).
Je moet immers " blij " zijn, dat jouw dierbare nu bij Allah is.

Hey Hadiya,
Ik was net van plan hem te bellen tot ik jouw berichtje las. Wat zou ik doen, bellen of niet?
Hij heeft me zelf een berichtje gestuurd om te zeggen dat zijn vader overleden was. Ik heb het 2 dagen laten bezinken en zou hem nu graag contacteren, maarja ik weet niet of da wel zo’n goed idee is. Ook is zijn zusje zwanger of reeds al bevallen. Dat weet ik niet. De zogenaamde ‘westerse manier van denken’ zal ik maar niet als argument naar boven halen zeker als het om zulke dingen gaat als begrafenissen.
Hij zegt wel dat hij het lief vind dat ik om hem geef, maar door dan weer niet te bellen. Is het weer zo een indruk van weer de zoveelste die niets van zich laat horen.
Wat nu gedaan…Het is moeilijk om hierin een middenweg te vinden.

Toedels!

sjess je draai komt wel terug, het zal mischien n,tijdje duren
maar je hebt de energie nu voor Jezelf nodig…
en of je nu in egypte bent ivm een relatie of als toerist, het vergt daar altijd
energie(haha) of je moet gewoon ah zwembad blijven…
hou je sterk !!

Hallo zonnetje
een sterfgeval in Egypte is inderdaad mannen business, je kunt hem echter gerust een sms sturen en daarin laten weten dat je in gedachten bij hem en zijn familie bent. Dat heb ik vorig jaar toen de tante van mijn vriend overleed ook gedaan en dat werd door hem en zijn familie zeer gewaardeerd. Inderdaad moet de begrafenis binnen 24 uur plaatsvinden. De vrouwen " spelen geen rol" hierin, behalve dat deze ook bij elkaar komen en heel hard en veel huilen zonder dat hun mannen dat mee krijgen.

gr. L.

Bij M is een tijdje terug ook een tante overleden, hij zei ook dat ze allemaal heel verdrietig waren maar ook dat het hoort bij het leven en dat het ok was.
Ik heb toen ook gezegd, condoleer je ouders voor mij en dat heeft hij ook gedaan, vonden ze wel fijn. (naja hij heeft gezegd dat ik ‘a friend’ was, anders vonden ze het iets minder fijn, maar het gaat even om het idee ;))

Skyblue, gefeliciteerd met jullie zoontje! Mooie naam ook, Omar! Lekker genieten nu!!

Sjess, vervelend dat het zo gelopen is maar ook fijn dat het op een goede manier is afgesloten, en wie weet, als het zo hoort te zijn kom je weer bij elkaar terug…

Ik heb even een meer praktische vraag: zoals ik had verteld ben ik bezig met het visum. Ben vandaag naar de gemeente gegaan en heb de uitnodigingsbrief gekregen. Deze moet gelegaliseerd worden zodra mijn handtekening eronder staat, verder wil ik er nog een begeleidende brief bij doen van mij dat hij bij mij logeert en dat ik voor onderdak en dagelijkse levensbehoefte zal zorgen…
Deze uitnodiging moet ik naar mijn vriend sturen toch? Hij moet deze weer meenemen met het papierwerk waar het IND om vraagt…
Waar kunnen we aangeven om wat voor visum het gaat? Kort verblijf. Moet mijn vriend een formulier bij de ambassade invullen of moet hij het van internet halen en dan invullen. Dit stuk begrijp ik niet helemaal. Ik dacht namelijk dat ik aan moest geven hoe lang hij blijft in de uitnodiging en ook het reisdoel aangeven, maar de uitnodiging is puur mijn naam en adres en die van hem…
Wie kan mij hier een duidelijker beeld over geven? Ik word er een beetje tureluurs en onzeker van. Heb de site van het IND al doorgespit maar daar kan ik deze vraag niet vinden…
Misschien prettiger om mij een pb te sturen…Ik wil het echt allemaal zo snel mogelijk gaan doen…

groetjes

Hoi zonnetje,

Ik sluit me volledig bij Laetitiana aan, stuur hem maar een smsje ( ik denk dat dat beter is dan bellen ) en laat hem weten dat je in gedachten bij hem en zijn familie bent en wanneer hij wil praten, dat je er voor hem bent.
En dan kun je ook nog vragen hoe het met zijn zusje gaat i.v.m. haar zwangerschap.

Zoals met heel veel dingen is deze cultuur veel anders dan de onze, maar dat is niet erg en een vriendelijk gebaar is internationaal.
En via dit forum kun je ook veel dingen vragen, wanneer je denkt, hoe pak ik dit het beste aan??
Natuurlijk is ieder persoon een individueel, maar er zijn wel wat " richtlijnen " en mocht je een relatie met een Egytenaar beginnen, dan is het altijd goed en verstandig om wat meer van zijn cultuur en geloof af te weten.
Want je krijgt veel misverstanden, wanneer je alleen maar vanuit onze " westerse " denkwijze handeld.
En andersom is het ook heel belangrijk, dat hij zich interesseerd in jouw cultuur en denkwijze, omdat als je alleen maar geeft en je aanpast, dan raak je jezelf vaak ook " kwijt ".
En dat is ook weer niet de bedoeling !

1 like

mooi gesproken Hadiya- jezelf niet kwijtgeraken.

Bedankt voor de goeie tips en raadgevingen, dames!

X

inderdaad hadiya ik had het zelf niet mooier kunnen zeggen…

Hey hey…ben net klaar met het lezen van Grenzeloze Liefde. En ik moet zeggen dat er wel heftige verhalen bijzitten. Maar ook heel veel wijze ervaringen van andere vrouwen. Van sommige heel herkenbaar.

Zo ook als een moslimman komt te overlijden, precies zoals hadiya het beschreven heeft.

Na het lezen denk ik dan, gaat dit allemaal lukken als je verder wil gaan.
Is de liefde voor elkaar zo sterk om " eventuele" tegenwerkingen/tegenslagen te trotseren???

man o man, dat met het overlijden van iemand, ik had geen idee hoe dat hier ging!
Hoe zullen ze dat doen mocht ik dood gaan? hhoe regelen ze dat dan? word ik toch naar nederland overgevlogen om daar begraven te worden of stoppen ze mij ook binnen 24 uur onder de grond. of gebeurd dat alleen als ik ook moslim wordt/ben of alleen als ik met mn vriend ga trouwen? Sowieso is het al een hele andere kijk dat je als vrouw zijnde van een moslim man allen erfrecht hebt als je zelf ook moslim bent.
het zijn kleine dingetjes waarvan ik eigenlijk amper iets wist! goed hoor om daar nu toch wat meer kennis van te krijgen door het beok grenzeloze liefde.

Deena ik stuur wel even een PB.

groetjes suus

Ik denk persoonlijk , dat een interculturele relatie alleen kans van slagen heeft, als veel met elkaar praat ( ook over de minder leuke dingen ), je allebei water bij de wijn doet en vooral dat je respect hebt voor elkaar ( en elkaar’s cultuur en/of geloof )!!!
HET MOET ECHTER NIET ALLEEN VAN 1 KANT KOMEN!!

Ook ik heb het boek ; " Grenzeloze liefde ", gelezen en raad het iedereen aan ( die een relatie heeft of een relatie wil beginnen met een moslimman )
om het te lezen.
Ik vind het een goed, informatief boek !!