'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Hoi Sambi…Erg leuk voor jullie…Ondanks alle tegenwerkingen vanuit je omgeving toch verder gegaan (ken dat)…Geniet ervan als je weer bij hem bent…

Haay allemaal,

Ik ben op dit moment nog behoorlijk in shock door een urenlang gesprek met mijn vriend gisteren en ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie ook een dergelijke gesprek met jullie vriend hebben gehad.

We hadden het over de positie van de vrouw, in Nederland en Egypte. Ik gaf aan dat ik in Egypte nooit de kansen zou hebben gekregen die ik hier wel heb gehad, wat hij ontkende. Alles wat ik zou willen, zou ook daar kunnen, tot carrière maken aan toe. Ik was het er niet mee eens, vrouwen hebben daar toch echt minder rechten en worden toch niet als gelijkwaardig behandeld. Na lang trekken kwam toen het hoge woord eruit: Vrouwen zijn niet gelijk aan mannen. Eva werd gemaakt uit een rib van Adam en daarmee zijn vrouwen zwakker en gemaakt om de mannen te helpen en kinderen te baren. Ik gaf aan dat naar mijn mening tijden zijn veranderd en met de tijd interpretatie van het geloof verandert (ben zelf christen). Hij antwoordde dat geloof nooit verandert en het de bedoeling is dat je in het verleden blijft leven, want daar is het geloof op gebaseerd. Vervolgens vroeg ik directer: Denk jij dan ook dat ik minder ben dan jij? Hij zei dat hij dat niet dacht, maar zeker wist.

Ook heb ik lang moeten trekken voor hij eindelijk toegaf dat vrouwen minder rechten hebben. Maar, zei hij, iedereen is daar tevreden over, mannen en vrouwen. Ik antwoordde dat een deel van de vrouwen het misschien prima vindt, maar er ook een deel is dat probeert te vechten voor vrouwenrechten en blijkbaar niet tevreden is met de huidige situatie. En dat ze dat niet eens zozeer doen door het geloof de rug toe te keren, maar juist door teksten uit de koran anders te interpreteren en uit te leggen. Het enige wat hij daarop kon zeggen is dat er maar heel weinig van dat soort vrouwen zijn en dat het ‘bitches’ zijn. De vrouwen willen meer vrijheid, maar de koran zegt duidelijk dat dat niet mag. Daarmee bevestigde hij mijn opmerking van eerder in het gesprek waarin ik zei dat ik waarschijnlijk al de grootste moeite in Egypte zou hebben met mannen zover te krijgen naar me te laten luisteren en me serieus te nemen. Hij had dat toen ontkend, maar zei nu ook ja toen ik aangaf dat hij dat nu alsnog bevestigde.

Twee keer heb ik aangegeven dat het me raakte dat hij blijkbaar vindt dat hij beter is dan ik, twee keer moest hij daarom lachen. Eén keer zei hij weer dat hij niet gezegd heeft dat hij beter is dan ik en de andere keer ging hij nog even uitleggen waarom. Redelijk verwarrend dus ook.

Ik ben behoorlijk geschrokken van hoe (in mijn ogen) ouderwets hij eigenlijk is. Had ik niet zo sterk verwacht. Wat vinden jullie?

X

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een egyptenaar te vinden is die al zover is dat er gelijkheid is (of bij anderen ‘kan zijn’) tussen mannen en vrouwen.
Toevallig hebben mijn vriend en ik ook hierover pas weer zitten praten. Mijn vriend weet, beseft, dat ik anders ben dan een egyptische, andere waarden heb, vrijheid, zelfstandigheid etc. Hij staat hier echt wel open in maar ik merk ook wel dat hij hierin nog zeker te leren heeft. Dat is ook wel logisch want hij heeft het nog nooit zo meegemaakt. Zijn referentiekader is zijn omgeving, opvoeding, geloof, zijn ouders, zussen. Hij vindt niet dat hij beter is als man zijnde, maar ziet het wel als zijn ‘taak’ om mij te beschermen, meer in die trant. Zolang het niets dwingends heeft vind ik het ook wel lief :-). Het fijne is wel dat wij hier over praten als we bij elkaar zijn en niet via skype ofzo. Zo hebben we laatst ook gesproken over homosexualiteit. Daar liggen onze meningen wel erg uiteen. Hij begrijpt het bestaan hiervan gewoon niet uit geloofsovertuiging. En dat snap ik dan van zijn kant dan ook wel weer. Maar hij respecteert mijnidee hierover dan ook wel. Zolang we er op deze manier samen mee om kunnen gaan ben ik al helemaal tevreden. Dat is ook het leuke van 2 verschillende culturen.

Het lijkt me wel lastig voor je als jouw vriend er zo stellig bij blijft…

Ik kan me voorstellen dat je geschokt bent omdat je dit niet verwacht van je eigen vriend/man. Of niet wilt verwachten…
Aan de andere kant sta ik er niet heel erg van te kijken… Er zijn natuurlijk genoeg mannen in Egypte die niet zo denken en een iets meer ‘westerse’ manier van denken hebben maar er zijn er ook nog genoeg die inderdaad zo denken. Ik denk hoe religieuzer ze zijn hoe meer ze zo denken.

Mijn vriend is ook erg religieus, moslim, en ik vind af en toe dat hij ook wel ouderwets denkt maar aan de andere kant behandelt hij de vrouw in zijn leven wel met veel respect. Ik denk dat wanneer wij echt een leven samen zouden hebben wij meer een rolverdeling zouden hebben dan dat we hier gewend zijn maar wel met veel respect naar elkaar toe. En dat betekent (in ons geval) dat de man niet perse meer/beter is maar wel dat hij duidelijk een andere rol zou hebben dan ik en dat is wel iets wat je moet willen denk ik.
Maar nogmaals, ik denk dat er ook genoeg mannen zijn die wat ‘vrijer’ zijn dan mijn vriend. Aan de andere kant zijn er dus ook nog traditionelere mannen zoals jouw vriend als ik het zo lees en begrijp.

Heftig om te horen voor jou, maar goed om daar over te praten en op tijd achter te komen.

jeetje wat een reactie van hem! Logisch dat je geschrokken bent. Je verwacht toch dat diegene die van je houdt je tenminste als gelijkwaardig betracht en je niet indirect voor bitch uitmaakt (want dat heeft hij wel gedaan. Je klinkt in ieder geval niet alsof je in de categorie valt die tevreden is met hoe daar met vrouwen wordt omgegaan door sommigen).

Ik vraag me soms af hoe iemand zo kan denken maar toch op een westerse vrouw vallen. Iemand die zo hokjesachtig denkt, kan toch geen positief beeld hebben over westerse vrouwen? Hoe gaat dat samen?

Ik ben het niet met je eens Clejo, ik ken er. Toegegeven, het zijn er niet veel, maar ze bestaan wel :slight_smile:
Ook merk ik dat er veel zijn die er bewust mee worstelen, die het interne debat niet uit de weg gaan. Door hun veelvuldig contact met toeristen raken ze bekend met andere ideeën. En wie met pek omgaat… :wink:
Het is een proces wat veel tijd vergt. En helaas gaat dat bij de een langzamer dan bij de ander.

Ik vraag me soms af hoe iemand zo kan denken maar toch op een westerse vrouw vallen. Iemand die zo hokjesachtig denkt, kan toch geen positief beeld hebben over westerse vrouwen? Hoe gaat dat samen?
Dat zal ik ook wel willen weten als hij zo ouderwets is dan zal hij toch ook trouwen met een moslima?? Hoe denkt hij daar over heb je dat hem ook gevraagt??
Ze leven daar heel anders hebben een andere opvoeding gehad dus dan moeten ze idd nog veel leren van onze opvoeding en cultuur.
Als je daar samen over kan praten en daar uit kan komen is dat heel mooi maar ik denk als je straks alleen maar gezeik daarover heb zal de relatie dan wel stand houden??
Me man woont hier nu 10 maanden en de verschillen waren goed te merken ik kan hem daar niet op aan spreken dat is zijn opvoeding/cultuur hij weet niet beter dat is iets waar hij nu meer van af weet en moet leren (het zijn vaak de kleine dingen) bijvoorbeeld helpen in de huishouding etc etc.
Soms is het vermoeidend en denk ik verdorie zie je niet dat het vies is?? maar dan denk ik kom op dat is zoals hij is hij is niet zo opgevoed en dan kan je niet gelijk verwachten dat hij alles doet zoals jij wilt. Veel praten en praten doet wonderen gelukkig kan dat ook.

Jullie hebben gelijk dat het allemaal eigenlijk niet rijmt. Inderdaad zou ik volgens zijn redenatie ook een bitch zijn, aangezien ik in zijn ogen geen goede gelovige ben. Maar toch is hij er zelf erg van overtuigd dat hij van me houdt. Hij werkt met toeristen, kan me haarfijn uitleggen wat er allemaal zo positief is aan Europa en Europeanen en heeft ook veel internationale vrienden. Gisteren was erg heftig, maar in eerdere, meer oppervlakkige gesprekken zei hij dan wel weer: Het is jouw leven.
Ik begin eigenlijk te denken dat hij aan de ene kant zit met erg stricte principes uit geloofsovertuiging, maar dat zijn ervaringen anders zijn. In de omgang is hij alles behalve traditioneel of ouderwets.
Homoseksualiteit hebben we het inderdaad ook over gehad, maar daar is geen beginnen aan. Lijkt mij op zich wel grappig om hem A’dam te laten zien, per ongeluk tijdens de gay pride… haha. Zal hij helaas de humor niet van inzien.
Verder kennen we elkaar nog maar zo kort dat ik niks kan zeggen over het wel of niet standhouden. Gewoon maar aankijken denk ik.

Haha, de gay pride…ik weet zeker dat mijn vriend er gelijk van over z’n nek gaat! Dat zijn wel erg veel stappen te ver, dat kan ik m nog niet aandoen.

Maar huishoudelijke taken, ach daaraan is hij al wel gewend dat we dat samen moeten doen, zover heb ik m al :-). Uit zichzelf ruimt hij netjes het aanrecht op, doet de afwas, maakt het bed op en dat soort dingen. Als we echt definitief samen gaan wonen hoop ik dat het zo blijft en niet alleen in de vakantie. Ik denk dat zn moeder hem goed heeft opgevoed haha. Dus vooralsnog hoor je mij niet klagen

mijn vent is ook heel goed opgevoed maar in egypte en mijn vakantie daar bij hem is het toch anders ook omdat hij bekent daar is hoe zeker hij daar is hoe onzeker hij hier was.
Hier is het toch allemaal anders.
Maar ik heb hem ook zover en goed hij is een man zoals de mannen hier en daar en over de wereld sommige dingen zien ze gewoon niet.
Ik werk met een aantal mannen op het werk en bepaalde dingen zien ze niet hoor.

Ja daar heb je gelijk in hoor, het blijven ook mannen natuurlijk.
En mijn vriend zit nu ook al met veel vragen over hoe het hier zal zijn, ik probeer hem zoveel mogelijk op alles voor te bereiden. Maar zoals je zegt, hoe het echt gaat dat merk je pas als je het echte, gewone dagelijkse leven gaat hebben samen.

wel goed van je clejo om hem alvast voor te bereiden altijd goed om bepaalde dingen al te weten zodat je verwachtingen ook niet te hoog zijn anders dan valt het straks allemaal tegen (ook over werk).

hij staat ook niet te springen om hier te gaan wonen maar ja, andersom is voorlopig geen optie. en hij weet dat het werk hier niet voor het oprapen ligt, er hoge eisen worden gesteld qau opleiding en dat ten eerste het belangrijkste is om het nederlands te beheersen. dus stap 1 is al ingezet: de taal leren. daar is hij nu wel even zoet mee.

:slywink: :thumbsup:

Hallo, een tijdje weg geweest, terug gekeerd, omdat ik toch de uitwisseling van ervaringen mis.
Ik ben iets ouder dan de rest. Hij was eerst heelenthousiast om hier te komen. Na ettelijke bezoeken hier is de liefde alleen maar gegroeid, maar zijn er wel meer obstakels om hier te komen wonen. De maniet waarop wij met "kinderen"omgaan is anders. Mijn puberzoon is aan de drugs en hij vind dat hij geen kind meer is en als hij wil stoppen dit zomaar kan. Onze aanpak is te soft. Hij kan hier niet mee leven. Als ik heel eerlijk ben vind ik dat hij mij met de problemen laat zitten. Hij zegt dat hij niet kan zien hoe ik voor de gek gehouden wordt en bang is dat hij hem aanapkt op een manier die ik niet wil en wij elkaar daardoor verliezen. Ik probeer hem te begrijpen maar ik voel me onder druk gezet. Twijfel niet aan zijn liefde, maar vindt zijn houding wat makkelijk. Ik merk dat ik hierdoor niet mezelf volledig kan geven. Ik heb toch de indruk, dat wij meer accepteren en zij zich niet snel veranderen.
Verder zie ik ook dat ondanks het feit dat zij duidelijke rolopvattingen hebben over mannen en vrouwen hij mij wel met veel respect behandelt. En dat beschermende is ook wel heel aantrekkelijk.
Blijven praten is belangrijk, zodat je weet wat je kunt verwachten. Veel liefde en succes allemaal.

suzanne…
ja haarfijn uitleggen kunnen de mannen daar allmaal heeeeeeeeeel goed
en n,hoog percent vd egyptennaren zien westerse vrouwen ook als bitch, dit word ook vaak
naar toeristen toegeroepen(dan wel in het arabisch)- maar ze (vallen?) wel voor n,westerse…, laat je niet de grond inboren, hou je Zelfwaarde…

dreetje , wat kunne wij hier aan toevoegen- als je de egyptische cultuur kent
gij draait rond de pot hoor…, goe kunne ze naar een advocaat gaan als de vader zooo ziek is??, of is ie plots beter- de vader is niet akkoord met jullie relatie.ik vrees dat je je er zulyt moete bij neerleggen(kom nooit tussebeide in wat de famillie verkiest)
en meestal is het de moeder die de Hoogste noot zingt, heeft jou vriend nog een moeder…
terug naar zn ex, mischien is er onderhandeld tusse beide famillies hee(daar al over gedacht), jij zit in de weg volges de vader…veel sterkte

Wow wat is het hier stil!! Een heleboel van jullie zitten zeker lekker bij hun mannetje!! Ik wou dat ik dat kon zeggen. Net lastig gesprek gevoerd met A. Hij heeft een paar maanden geleden een auto gekocht waar nog vanalles aan moest gebeuren. Hij had al weinig geld,maar de auto echt nodig voor zn werk. Nu is de auto dus kapot en staat bij de garage.Hij heeft geen geld om de garage te betalen dus heeft nu grote problemen. Hij heeft het er maar over dat hij ergens geld vandaan moet halen en dat ie anders wordt vastgezet omdat die man zo moeilijk schijnt te doen. Van mij wil hij absoluut geen cent lenen,aan de ene kant gelukkig maar, goed teken!!! maar hij gaf dus net aan dat als ie al geld kan lenen hij dus 24 uur per dag zal moeten werken om dit terug te kunnen betalen en hij dan dus geen tijd voor mij heeft,dus dat ik voorlopig niet kan komen. Echt shit dus!! Ik snap het allemaal wel,maar is toch wel even heel erg balen om te horen dat het weer langer gaat duren voor ik hem kan zien en dat vind ik heel erg want weet af en toe niet waar ik het zoeken moet omdat ik hem zo verschrikkelijk mis!!!
Hij werd bijna boos dat ik zei dat ik daar wel heel verdrietig om was,en dat ik het allemaal wel snap maar dat het toch echt niet leuk om te horen is!!Voor hem is dat geld nu even het belangrijkste!!
Hij troost mij dan met het feit dat we nog een heel leven samen hebben en dat dat zijn houvast is maar daar heb ik nu gewoon even helemaal niets aan.Ik wil hem gewoon zien!!!

Hoi linnie…ik moet nog 6 dagen wachten en dan drie weken genieten :slight_smile: wat vervelend dat je vriend zo reageer. Ik snap best dAt hij non stop wil werken om zijn auto te kunnen betalen maar als hij omjou geeft dan moet hij ook tijd voor je hebben als je daar ben…jij bent zijn vriendin hij heeft toch ook mentale steun nodig. En hoelang gaat het duren dan voordAt jij naar hem toe kan gaan? Succes

Wat een vervelende situatie Linnie. Dat hij zegt dat je voorlopig niet kan komen en geen vooruitzicht hebben wanneer dat wel kan! Maar…als ik jou was zou ik gewoon een week ernaar toe gaan. Als dat hem niet zint, jammer dan, hoe belangrijk ben je dan voor hem? Het lijkt mij erg sterk als hij niet elke dag een paar uur vrij kan zijn. Elk uur dat je samen pakt is dan goud waard.
Hoop dat het snel gaat lukken om elkaar te zien.

hey hey~
weer eens een berichtje van mij!
Ja mijn lief werkt nogsteeds op dezelfde plek op t hoofdkantoor van brightsky, boven, bij de operation departmen, dus hij is wel verhuist qua tafle hihi. dus teigetje ik heb geen idee waar je hem heb geprobeerd te zien! sowieso was ik er ook regelmatig in t kantoor haha.
verder gaat alles lekker met t werk, ben weer lekker op mijn plaats en alle egyptenaren zijn heel blij dat ik weer terug ben! Ik ben mooier geworden enzo hahaha. Vandaag heb ik mijn haarkleur veranderd naar bruin, kijken of het nu weer wat rustiger word wanneer ik de straat oversteek enzo hihi. Ja ik blijf toch wel erg interresant!
Sjesss, lekker hoor dat je nu toch bent gevlogen! ik zag mijn geest ookal dwalen toen ik hoorde dat er weer een wolk was en dat amsterdam gesloten was, maar gelukkig ook geen last van gehad!

suzanne, wow, dat had ik echt totaal niet van hem verwacht…!! Gekkenhuis, wat kan iemand dan toch anders denken dan ik daqcht zeg…
Ik heb wel mazzel met mijn mannetje, hij is inderdaad erg beschermend en wilt alles weten, en nouja als hij op die manier meer is (alleen qua mankracht, ja dat is bekend… mannen hebben over het algemeen meer kracht, maar daar staat tegenover dat vrouwen emotioneler zijn, en veel beter op dingen kunnen inspelen en veel beter nadenken voordat ze een beslissing nemen.
Van beide kanten zijn er zwakke en sterke eigenschappen die sterk en zwak zijn bij man en vrouw, en door deze bij elkaar aan te vullen maakt het elkaar juist gelijkwaardig.
Als mijn vriend naar me toe komt met een vraag over hoe hij het beste iets met een collega kan regelen, dna ben ik neit gelijk meer, en als ik hem vraag om een taxi voor me te regelen ben ik neit gelijk minder. hij zegt zelf dat we gelijkwaardig zijn, omdat we beiden dingen aanvullen voor elkaar.
Hihi over het schoonmaken dat herken ik zo erg!!! Opzich maakt N. redelijk vaak schoon, maar niet bepaald op een hele goede manier, met andere woden ik kan hetzelfde daarna nog ene keer doen, alhoewel… gisteren is hij zijn gehele vrije dag bezig geweest om het hele huis op en top schoon te maken, alles is ook erg schoon (behalve badkamer, dat kon beter hihi) maar in die zin heb ik ook niet veel te klagen!

Dreetje, wat een gedoe zeg met zijn vader en familie de gehele tijd, ik hoop dat het je lukt om een keer met zijnb vader te praten, probeer dan natuurlijk niet gelijk boos te zijn, maar gewoon eerst te horen wat hij zegt.

Nomipomi!!! ik mis je!! zit je al in frankrijk??? ik ben erg benieuwd hoe het met je gaat!

Skyeblue, hoe is het nu met jou en de baby?
En suusje84 hoe gaat het met jou en de kleine?

Hmm ik heb trouwens het idee dat suzanne een populaire dame is voor de egyptische mannen haha, alleen hier al 3 :smiley:

jammer hoor linnie, dat hij er zo over praat. ookal heeft hij 1 uur per dasg tijd voor je is het al genoeg om ene vakantie daar te hebben! dat 1e uurtje is onbetaalbaar! maarja mannen zijn noueenmaal erg ingewikkeld!

afgelopen week hebben N. en ik een onwijs grote ruzie gehad en eigenlijk over onwijs kleine dingen die gewoont ontzettend irriteerde. als ik zegt maak de grond alsjeblieft droog nadat je gedouched heb, wil ik dat hij dat ook doet en neit dat ik het elke keer meot zeggen nadat hij een douche heeft genomen en nouja toen ontplofte mijn bom. gelukkig uiteindelijk wel weer goed gekomen, maar ik was niet echt blij die dag.
Hij eet op dit moment erg slecht en veels te weinig, en dat maakt me nogal bezorgd. hij zegt dat hij wilt afvallen, maarja dat meot je neit doen door jezelf uit te hongeren… en daar heb ik hem vandaag weer een klein lesje in gegeven, en een beetje sponja bakker uitgelegd: varierend eten, 6 x per dag eten: 3x groot en 3x snack, groentes en fruit is niet erg om te eten, veel water drinken, niet alleen krachttraining in fitness maar ook conditietraining doen… ebn nouja hopelijk draait hij wat meer bij. ook gekeken voor de calorien die hij meot eten dat is normaalgesproken ongeveer 2400, en hij had er vandaag ongeveer 1150… dat is dus veeeeels te weinig en daarom dus nog extra duidelijk gemaakt dat t neit gezond is…
pf pf nouja nu lekker pitten, heb vanach luchhavendienst gehad waardoor ik pom 3 uur in me bed lag en om 9 uur stond ik alweer klaar in t hotel. ik spreek jullie snel weer! en hopelijk horen we weer wat van de mensen die ook ene beetje stil zijn geweest :wink: