Dank je wel voor jouw reactie. Ik heb hem leren kennen in Sharm el Sheikh waar hij in het hotel werkt waar ik verbleef…
En we hebben tot nu toe elke dag contact via de telefoon of Skype of dmv sms-jes. We bespreken echt van alles met elkaar en zijn heel eerlijk over de cultuurverschillen tussen ons. Het is geheel op mijn verzoek om hem hier te laten komen voor 1 week vakantie, en hij betaald ook alles zelf. Als test heb ik voorgesteld dat ik de helft van zijn ticket wilde betalen maar dat wilde hij absoluut niet. Hij heeft een vaste baan en ook een eigen appartement. Hij wil ook niet langer dan 1 week voor de eerste keer hier komen. Gewoon om te kijken hoe ik hier leef.
Mag ik vragen wat de reden is waarom het aanvragen van het visum zo lang heeft geduurd bij jullie?
Ik vind het allemaal heel apart, en het is niet de makkelijkste weg maar het sterke gevoel overheerst. Maar het verstand is gelukkig ook nog aanwezig. Weet jij ook wat voor risico ik loop als mijn intuitie mij wel in de steek heeft gelaten en hij dus wel kan verdwijnen in het illegale leven hier? Daar kan ik verder niets geen informatie over vinden…
sowieso zijn N. en ik niet getrouwd geen enkel contract.
hij heeft geen eigen appartement, alleen een vaste baan. nadat we samen naar de ambassade geweest zijn voor de ‘‘intervieuw’’, moest N. terugkomen na zo een 3 weken voor het antwoord. het visum was afgewezen in verband met vestigingsgevaar. ze omschrijven het zo:
er is not voldoende komen vast te staan dat de aanvrager tijdig terug keert naar land van herkomst.
hiervoor moestne we binnen 4 weken ene bezwaar maken voor het ministerie van buitenlandse zaken.
daarna na nog een anderhalve maand ontving ik een 10tal papierne die binnen 2 weken ingevuld moesten wordne, dit mocht alleen officieel, niet gekopieerd of gescand. ik zat op dat moment in oostenrijk voor werk en heb toen om uitstel gevraagd. dit gekregen en dus alsnog snel de formulieren opgestuurd. weer anderhalve maand later ontving ik ene brief dat er geen bezwaar meer werd gemaakt.
Daarbij kreeg N. alleen een visum voor de benelux, alleen voor 15 dagen. in Nederland melden bij de vreemdelingen politie binnen 24 uur na aanomst. en toen hij terug was in egypte moest hij zich ook weer binnen 72 uur melden om te laten zien dat hij echt tjdig teruggekeerd was enz.
hij was nog nooit eerder buiten egypte geweest, en dit was dus de eerste keer. hij is ook nog redleijk jong 25, maar heeft gelukkig een goede bankrekening waarmee hij ook kon aantonen dat hij over voldoende geld beschikt om niet iemand te hebben die garant staat.
Dat is waarschijnlijk ook een reden geweest dat het extra moeilijk was. niemand wilde garant staan en we hebben dus het visum gekregen zonder een garantverklaring
nouja als je nog meer tips wilt voor alle papieren, hihi ik weet er zo langzamerehand toch reddlijk veel ervan haha!
succes in ieder geval… en gewoon blijven proberen, niet gelijk opgeven. de aanhouder wint!
het hier melden bij de politie en in egypte melden na terugkomst is standaard zullen ze hem ook wel vertellen.
zoals ik het lees zal ik het gewoon doen probeer hem hier te laten komen voor 1 week en waarom zal dit te snel zijn?? en waarom zal hij niet terugkeren???
@Anjer. In 2005 was het Hoofd Visaverstrekkingen bij de Nederlandse Ambassade in Cairo ene mevrouw José Schilders, die me vertelde over hun ervaringen met betrekking tot ‘verdwijnenende vakantiegangers’. Ik ben er niet op doorgegaan, omdat ik enkel een visum voor een familielid wilde, maar ik kreeg haar gewoon aan de telefoon, toen ik belde om inlichtingen.
Ik neem aan dat dat een optie is voor iedereen die naar de ambassade belt voor inlichtingen…dus waarom niet gewoon geprobeerd?
Het is een beetje vervelend dat ik het nu even niet meer terug kan vinden, maar ik heb gelezen dat het sinds april iets makkelijker moet zijn geworden om een schengenvisum voor Nederland te krijgen. Omdat in de landen waarvoor dit visum geldig is grote verschillen waren in de strengheid of het visum wel of niet mocht worden uitgegeven, zijn er afspraken gemaakt waardoor dit overal een beetje gelijk moet zijn geworden. Vooral in Nederland werden erg veel aanvragen afgewezen vanwege ‘vestigingsgevaar’, wat nu dus minder moet zijn geworden. Ook is volgens mij het termijn korter geworden waarbinnen besloten wordt of je dat visum wel of niet krijgt. Misschien heeft iemand anders dit ook gelezen en weet diegene waarover ik het heb?
Het gevaar als iemand de illegaliteit ingaat terwijl jij garant staat is dat je de kosten moet vergoeden die de overheid maakt om iemand op te sporen en hem weer terug te laten gaan naar Egypte.
Het kan zijn dat iemand een ongeluk veroorzaakt, gevolg; jij moet die kosten vergoeden aangezien jij garant staat. Je moet aan dat soort dingen denken en meenemen in je overweging of je garant zal staan voor iemand.
Ik heb via mijn werk wel eens meegemaakt dat iemand garant stond en dat ze nog lange tijd op moest draaien voor de kosten/schulden die iemand maakte.
ja en die garantstelling duurt vijf jaar, daar kunnen een heleboel kosten gemaakt worden. Een kennis is met een Cubaan hgetrouwd, ook de liefde vanhaar leven , zo gauw hij hier was in hij dus naar Belgie bvertrokken en laat een berg aan schulden voor haar achter, Ze zijn getrouwd en zij kan dus- omdat hij onvindbaar is-, de scheiding ook niet regelen. Het husi wat ze in Cuba gekocht heeft staat op zijn naam, dus er is van haar geld niks meer over. Zo kan het dus ook gaan.
Als iemand (egyptenaar) zelf voldoende geld heeft en dat is E 35 per dag dat hij in NL verblijft. Dit moet je aantonen dmv een bankrekening waar dus voldoende saldo op staat. Dan hoeft iemand anders niet garant te staan.
Anjer…ik begrijp dat je hem het liefst zo snel mogelijk hierheen wil halen…wnat zoals je zegt, het gevoel overheerst…wacht nog even af hoe het gaat met jullie relatie en vertel hem ook hoe het leven hier is in Nederland. Mijn vriend wist helemaal niet waar Nederland lag, maar ze hebben allemaal een beeld dat het in het westen zo’n paradijs is. Heb hem uitgelegd dat we ook hard moeten werken voor ons geld en dat het leven hier duur kan zijn…succes ermee
… hhhhmmmmmm… koffer is te klein… of ik wil teveel mee… wha ha ha… blijft een ramp koffer inpakken! Maar ben blij dat ik m in mag inpakken, daar is geen twijfel over.
Nog 3 nachtjes slapen… morgen naar mijn ouders toe en vanaf daar naar schiphol!!!..
WhiHoo!..
Sorry… moest ik even kwijt… tussen door …
Ik wil jullie allemaal even bedanken voor de antwoorden en uitleg die jullie hebben gegeven. Velen weten er meer dan één…
Ik ga het nog maar even uitstellen en het verder aankijken hoe het blijft gaan. Zit eraan te denken om volgende maand weer zijn kant op te gaan. Waarom zullen we moeilijk doen als het makkelijk kan!!!
OMG… M zn vader schijnt heel behoorlijk engels te kunnen, heeft dus al mijn smsjes gelezen… :o
Heb M net vertelt dat ik dat redelijk genant vind en dat ik er een rooie kop van krijg als ik daar over nadenk, daar moest hij alleen maar heel erg om lachen
Pff… Ik vind zn vader op dit moment nog even niet zo aardig, hij denkt heel nare dingen over mij, nergens op gebaseerd en alles wat M over mij vertelt gelooft hij niet… zucht.
M is druk bezig alles uit te leggen en alle vragen over mij te beantwoorden, maar de vraag is of het helpt. Ik heb al voorgesteld dat ik zijn vader wel even aan de telefoon wil morgen ben benieuwd hihi…
Dreetje, maak je geen zorgen. Zolang de zoon lacht na zo’n incident loopt het allemaal wel los. De gevolgen zouden in eerste instantie voor hém zijn en niet voor jou. Die lijken er niet te zijn, dus geen probleem voor jou…
Hij moest voornamelijk lachen om het idee dat ik er een rood hoofd van krijg als ik er aan denk dat zijn vader de smsjes gelezen heeft.
Verder is het niet bepaald grappig en er zijn wel degelijk gevolgen voor hem, maar goed, we zien wel hoe het verder gaat.
Blijf erin geloven…in eerste instantie hebben de vaders natuurlijk het liefst dat hun zoon met een egyptische trouwt, zij is moslim, weet zich daarbij hoe te gedragen zoals verwacht wordt etc. Bij een europeese hebben ze vaak een verkeerd algemeen oordeel. Meestal als ze je persoonlijk leren kennen vernadert hun gedachte wel. Blijf daar gewoon op hopen!! En zoals ik het begrijp doet je vriend daar zijn allerbest voor.
aaahh k heb vandaag zo’n dag… dat ik hem zooooo verschrikkelijk mis! k zou zo op het kunnen vliegtuig stappen… zucht
Nog 2 maand(jes)! duurt me allemaal veeeeeeelste lang
… nou vliegtuigen vliegen niet echt zeg maar…
Ik heb ook een dag, verdorie… morgen zou ik vertrekken… maar als die F*CKING aswolk blijft hangen gaat mijn vlucht waarschijnlijk niet eens door!..
En heb 5 maanden gewacht tot dit moment!..
Ik ga verschrikkelijk hard voor je duimen Sjess! Even snel een schietgebedje doen! Echt waar, je hebt het verdiend.
Wel beloven dat je terloops de stand van zaken hier even doorpost hé, terwijl je ginder zit!
Al gepakt en gezakt ondertussen?
Dreetje, gewoon al je vrouwelijke charmes in de strijd gooien bij schoonpapa en het komt wel in orde. :teeth:
En Anjer, zou je hem eerst niet beter leren kennen vooraleer je hem naar hier haalt? Hier gaat hij zich misschien ook anders gedragen, dan hij in z’n thuisland doet, omdat hij hier nog nooit is geweest.
En trouwens dan heb jij nog even een extra reden om op vakantie te kunnen gaan naar ginder. Mwuaha
Suusje, alles kits met jou en de baby?
Heeft iemand ondertussen nog iets van Skyeblue gehoord? Is zij al bevallen?
En Suusieme, hoe is het werk daar, gaat het je goed af? Niet te veel last van Egyptische vliegen (mannen) ? :unibrow:
Hey!..
Heb intussen al gepakt… zit met aantal kilo’s teveel wha ha ha… Maar das niet het grootste probleem nu…
Echt ik ben zo van de zenuwen en opgefokt en verdrietig en boos en alle gevoelens die je kan hebben door elkaar! Door die verrekte aswolk helemaal van de kaart… en de spanning van Y morgen weer zien (als alles goed gaat)
Ik ben best wel iemand die graag alles onder controle wil hebben… nou dat heb ik nu compleet niet!.. Dus een goeie test voor mij dit! PPpfffffff…
Ik denk dat ik vanaf daar wel even een update stuur… en anders zeker bij terug komst!
Verder heb ik niks meer van Skey gehoord wel weet ik dat ze rond deze tijd moet bevallen! Spannend!..
Nou ik ga even verder met duimen en hopen op regen en wind richting Ijsland!..
grtz