'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Het gaat ook wel erg hard hier af en toe hoor!! En ik schrijf ook niet iedere dag dus vandaar… Maar goed, in het kort: Het zelfde verhaal als jou volgens mij, om bij te komen van een zwaar jaar in november met mijn familie naar El Gouna gegaan, daar op een boot de man van mn dromen ontmoet. Elkaar toen iedere avond gezien, helaas was mn familie iets minder enthousiast maar goed, eigenwijs he…Ik zag het als een vakantieliefde,een avontuurtje, maar de laastste avond daar was heel bijzonder en hebben toen contact gehouden, steeds vaker en heeeeeeeeel hoge telefoonrekeningen dus terug gegaan. Toen zijn hele familie ontmoet, en door een ongeluk in het ziekhuis beland waar hij dag en nacht aan mn bed heeft gezeten (ook samen met faamilie waardoor ik er wel vertrouwen in kreeg)en toen wist ik zeker dat het hem was…Nu dus iedere dag minstens drie uur bellen, smsen en veel skypen. Hij is Nl aan het leren want korte vakantie naar Nl is bijna niet te doen ivm zijn eigen bedrijf wat hij niet kan overdragen, dus planning is om MVV aan te vragen zodat hij hier tijdje kan wonen en werken en kijken of hij het wat vind. We zijn het er wel over eens dat Egypte niet echt een goede toekomst voor mij kan bieden als thuisland, daar ben ik veel te Westers voor, hou erg van mijn eigen ding doen,werken autorijden en mijn eigen zaken regelen en dat zal in Egypte toch niet zo makkelijk gaan. Anderzijds ben ik bang dat NL een gigantische cultuurshock voor hem zal zijn dus dat is ook niet makkelijk, maar de Nl regels zijn zo dat als je voor korte tijd hier komt je geen werkvergunning krijgt en het lijkt me toch dat je NL het beste leert kennen als je hier ook werkt en een geregeld leven hebt, en dat bereik je niet met thusi zitten wachten op mij. Klinkt nu allemaal best doordacht maar er zijn natuurlijk best wel heel veel twijfels of we wel het goede doen maar ja…Dit voelt echt goed, zo heb ik me nooit eerder gevoeld en ga er dus echt voor!!!

Ok ok…
nou spannend allemaal idd. Hoop het beste voor jullie en dat alles maar goed mag verlopen… Dat zou toch super zijn
Youssif en ik zijn van mening dat onze relatie geen toekomst heeft… Ondanks we het allebei heel erg graag willen…
Zijn smoor verliefd, we bellen veel, smsen en skypen ook uren… maar we weten dat het niet gaat lukken…
In mei dus terug om een week samen door te brengen en uiteindelijk afscheid als geliefden te nemen en hopelijk kunnen we doorgaan met een eeuwig durende vriendschap…
Ik vind het vreselijk moeilijk… maar we willen allebei en goed en zorgeloos bestaan voor elkaar… Tja… ik weet het ook allemaal niet zo goed meer…

grtz
Kunnen super goed praten over van alles en nog wat… We zijn echt maatjes

Wel een hele moeilijke maar dappere beslissing hoor!! Ik hoop echt voor jullie dat dat lukt. Maar als jullie dat beide van mening zijn moet dat gaan lukken,ik denk dat het juist in jouw geval heel fijn is als je elkaar goed begrijpt want ik denk dat het een hele moeilijke beslissing is om wel vrienden te blijven en contact te houden maar geen relatie te hebben.
En als blijkt in mei dat het wel heel goed gaat en je er anders over gaat denken kun je altijd nog denken over een eventuele toekomst samen!!
Geniet er in ieder geval van want ik merk dat het zo fijn is contact te hebben met iemand die echt om je geeft en bezorgd om je is en je zo’n heerlijk gevoel geeft!!

…dat maakt het wel erg moeilijk… En daardoor voelt de beslissing 9 van de 10 keer ook niet logisch…
Maar ja… we hebben al zoveel gesprekken gehad.
Ik kijk nu alleen maar uit naar onze vakantie…

Om even terug te komen op de vraag die Linnie stelde of anderen het ook met hun vriend besproken hebben. Ik heb het ook besproken, gewoon om eens te kijken hoe hij hier over denkt.

Hij zei toen dat hij vond dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen als man en dat ze zouden moeten trouwen. Het kind weglaten halen mag volgens de islam niet en is haram, dus hij begreep niet dat hij zoiets voorgesteld heeft.

Maar dat is altijd makkelijk zeggen over een ander in een situatie die niet de jouwe is. Hij zei wel tegen mij dat ik moest proberen om Suusje goed advies te geven. Maar dat is altijd moeilijk. omdat ook ik niet in deze situatie zit en dat het makkelijk praten is vanaf de zijlijn.

Hij heeft niet gezegd dat dit soort mannen het voor de rest verpest. Ik denk dat hij daar helemaal niet mee bezig is.

In ieder geval hoop ik dat de gesprekken die je met Mahmoud voert beter gaan dan de eerste en net zoals Clejo zegt. Ik denk dat het wel belangrijk is om te blijven praten met hem, het is voor beiden een enorme schrok en iedereen reageert op een andere manier. Misschien trekt hij inderdaad bij, maar misschien ook niet.

Hey,
M heeft wel eens verteld dat ze in Egypte 2 keer per jaar van alles doen voor kinderen die geen ouders hebben of geen vader meer… Hij koopt dan kleding en eten en deelt dat dan uit.
Als ik het goed begreep komen er vandaag 25 kinderen in het restaurant van zijn werk eten, ik weet niet wat ze verder gaan doen…

Weet iemand hier meer over, over deze dag en zo?

er bestaat hier in egypte iets voor de kansarme mensen te helpen.
men noemt dit jamaaja, elk district heeft zoiets.waar wij wonen op de westbank is het el bairaat die dit organiseert.onder el bairaat vallen 9 dorpen waarvan men een lijst opsteld met de gezinnen die zoals je zegt zonder inkomen zitten,waarvan één of beide ouders overleden zijn. om een korte samen vatting te geven ; zij delen kleding uit ,zorgen een paar keer per jaar voor een activiteit voor de kinderen ; hulp bij medische verzorging etc…
deze jamaaja wordt gesteund via verschillende kanalan. wijzelf geven jaarlijks financiele hulp
voor een paar gezinnen, via onze familie en vrienden die naar egypte komen bezorgen wij
kleding dat kan zowel nieuw als tweedehands zijn , natuurlijk nog dingen die mooi en draagbaar zijn. bijvoorbeeld mensen zoals jou partner kopen spullen en geven die dan , restaurants die dan voor de kinderen een maaltijd aanbieden enz. er zijn mensen die finaciele giften doen
het is eigenlijk zeer breed wat zij doen en zeer goed gecontroleerd.
jamaaja bouwt met hulp van sponsors ook overnachtingshuizen nabij de ziekenhuizen zoals asyout zodat als de familie er iemand heeft waar ze moeten bijblijven ze een slaapplaats hebben.een gemeenschapscenter enz. het is eigenlijk onbegonnen werk om alles op te noemen.
ik heb wel wat foto’s van het hoofdbureau in el bairat waar de kleding enzo verdeeld wordt.
indien iemand van jullie ze graag ziet stuur mij dan een personlijk bericht met je mailadres
en ik stuur ze dan door

Het helpen van mensen die arm zijn is een religieuze plicht in de Islam. Er bestaan naast de hulp door moskeeën tal van hulporganisaties op verschillende gebieden. Ook buitenlandse NGO’s zijn actief.

Hey meiden,
even een algemene vraag…
Zoals jullie weten ga ik volgende maand terug naar mn lieverd… We gaan samen lekker vakantie vieren, dit houdt onder andere ook in dat we die week een ORFI papier zullen moeten regelen/hebben.
Ik weet intussen dat dat erruug makkelijk te verkrijgen is…
Nou ben ik persoonlijk hier niet helemaal fan van… Maar weet ook dat we dat nodig hebben om samen in het appartement te zijn en om andere dingen samen te ondernemen…
Natuurlijk wil ik dit erg graag en zal voor die week dan ook zo’n papier tekenen.
Nou heeft Skyblue me al eerder een tip over gegeven, zoals: zorg dat je hem in het Engels regelt, dat je dus weet wat je tekent en hou dat papier zelf bij je…
Erg goeie tips denk ik, wil liever niks tekenen… maar al helemaal niet een Arabisch papier waarvan ik niet weet wat er staat…
Wat ik me nou afvroeg… WAT STAAT ER NOU PRECIES IN ZO’N ORFI PAPIER…
Ik heb al lopen Google-en enz… maar ja, kan het natuurlijk beter aan jullie meiden vragen.
Ik hoop dat je jullie me kunnen vertellen wat er nou in staat (misschien gewoon Jessica en Youssif zijn vriendje en vriendinnetje ofzo… wha ha ha)
Na ja… thnx alvast…
Grtz Jessica

He meis,

Het enige wat er in staat is de naam van je partner en jou en 2 getuigen, geboortedatum, paspoortnummer, religie, nationaliteit en adres, en dan nog wat dingen zoals dat je accepteert dat je voor de islam wet getrouwd bent en geen tegenwerpingen hebt tegen dit huwelijk etc. Het is niets bijzonders verder. Je kan het altijd nog uitgebreid doornemen bij de advocaat ( ik neem aan dat jullie het bij Delta Sharm laten doen? ) voordat je het tekent.

Hey meid!
Hoe gaat het met jou? En de kleine? Ben je al uitgerekent?

Ik heb appartement Golden Sharm Residence gedaan… erg leuke mensen, tenminste heb veel mail contact met haar gehad intussen. Ik vertelde dat ik het via via gehoord had… ze vroeg of het toevallig via jou was wha ha ha… grappig…
Alles al geregeld en Youssif had het erover dat je dat papier zo ergens bij een advocaat kan regelen ofzo… sorry blijf het gewoon beetje raar idee vinden, maar das misschien mijn eigen ding…
Ow en uuh 2 getuigen? Wha ha ha… die moeten mee? Jeetje… ok…

thnx voor je reactie… leuk weer even van je te horen

ik hoor trouwens van steeds meer mensen dat zo een Orfi contract in de praktijk helemaal niet nodig is… niemand die je er naar vraagt als je onderweg bent samen. En zeker in toeristische gebieden komt ook echt geen agent bij je voor de deur staan om het te controleren!

Weet je wel zeker dat je dit wilt? Ik proef wat twijfels bij je. Het is en blijft een (soort van) huwelijk (ook al wordt deze niet door onze eigen overheid erkent)…

Volgens mij zijn er diverse versies van te verkrijgen en kan de inhoud dus verschillen. Heb ook wel ns gehoord van contracten waarin allerlei financiële verplichtingen stonden.

Maar weet je zeker dat je een orfi wilt hebben? Er zijn meiden op t forum die wel samenwonen of in de vakantie samen verbleven, en die ook geen orfi hebben.

Heb je ook al gekeken op buitenlandse partner.nl? wellicht staat daar ook info…

Maar er zullen vast wel meer tips komen…

Zeker twijfels… vind het gewoon een bizar gegeven.
Maar heb ook de “wetten en regels” van hun land te accepteren, toch?
En het appartement waar we heen gaan, werd nog specifiek aangegeven om rekening met de Egyptische wet tov het “samenwonen” te houden… vandaar…
Maar twijfels heb ik, vandaar ook mijn vraag…
Vind het vooral raar, omdat we na onze vakantie geen relatie meer zullen hebben… Kortom het is gewoon voor deze week.
Verder wil ik geen problemen voor Youssif, we willen misschien nog naar Cairo en El Gouna dus ja…
Denk dat het niet anders kan…
grtz

Cairo en El Gouna zijn beide toeristische gebieden, en zeker als je maar 1 week gaat…

ik heb het ff per sms aan mijn beste vriend gevraagd en hij zegt dat het niet nodig is. Hij vermoed eerder dat je vriend dit zelf graag wil omdat hij moslim is, oftewel eerder voor zichzelf dan voor de wet. Als je snapt wat ik bedoel?

Je moet het zelf weten, ik kan je daar geen advies over geven. Ik weet alleen wat ik zou doen…

Heb idd al veel gelezen… maar vaak komt dat zelf lezen bij mij verkeerd over…
Ga dan meer apen en beren zien dan dat er daadwerkelijk (hoop ik) zijn…
Vandaar dat ik het graag hier van de meiden hoor en vraag…
Verder voelt het gewoon raar, omdat bij ons zulke dingen niet nodig zijn. Wij kunnen gewoon over straat, samenwonen, vakantie vieren enz… Zonder zo’n (voor mijn gevoel) best belangrijk papier te hebben…
Tja…
Youssif had het ook liever niet gedaan, maar anders kunnen we niet samen in het appartement en hij wil ook super graag lekker samen een vakantie hebben…

Nee… van hem hoefde het dus ook niet…
Het is meer dat het anders erg moeilijk was om in een acceptabel en lekker appartement te zitten.
Heb nu een appartement geboekt wat wel op een resort zit… en daar werd het een soort van wel heel erg gewaardeerd om zo’n papier te hebben… Kortom anders kunnen we niet samen daar verblijven…
En verder heb ik ook geen zin in scheve gezichten… wil gewoon lekker genieten deze week…
Zoveel zin in! Alleen dit ene ding zit me gewoon en beetje dwars zeg maar…
Ben namelijk helemaal niet zo!.. wha ha ha ha…

Teigetje… hoe bedoel je eerder voor zichzelf dan voor de wet? …

Kan je wel zeggen dat ik met mn vriend in veel plaatsen ben geweest, wij dus wel een orfi hebben, en het daardoor wel makkelijker is om een appartement te krijgen. Er is meerdere keren naar gevraagd zelfs door de huismeester en moest ik mn paspoort tonen. Ook onderweg zijn we door de tijd meer dan 1x aangehouden door de toeristenpolitie en kon hij ons contract tonen. Dus ja…
Daarbij voor mn vriend voelt het alsof we nu ‘man en vrouw’ zijn. En dat voelt voor mij ook wel weer goed :slight_smile:

Maar ja, voor jou is het maar 1 week, zonder toekomst samen…
Of een tip: zorg dat jj alleen het papier hebt, dus dan kan jij het altijd verscheuren na die week!!

ik vond deze opmerking op een ander forum:

“Echter is het wel zo dat een Egyptische man een orfi-huwelijk met meerdere vrouwen kan sluiten. Dus je weet dan niet of je de enige voor hem bent. Vandaar dat sommige hotels vooral in Cairo je niet samen laten verblijven omdat ze weten dat sommige Egyptenaren hier misbruik van maken.”

een andere opmerking:

"Een orfi huwelijk is in Egypte rechtsgeldig (wat betekent dat je in Egypte getrouwd bent) In Nederland is een orfi huwelijk NIET rechtgeldig. In Egypte gelden dus dezelfde regels als bij een huwelijk. Dit houdt onder andere in: Dat je man je kan beletten om uit te reizen e.d. Let daar goed op!!

Een orfi wordt in de Egyptische volksmond ook wel “licence to fuck” genoemd."

je kunt je afvragen wat dan dus de meerwaarde voor jou is als in principe je nog steeds geweigerd zou kunnen worden…