'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Nou ik weet niet hoor, maar mijn egyptische vriendinnen hebebn allemaal een baan en wonen op zichzelf en zijn vrijgezel.
Enkelen van hen hebben intussen een relatie, maar dat betekende niet automatisch dat zij ophielden met werken zodat de man zich kan bewijzen.
Mijn vriendinnen stellen hun financiele vrijheid juist erg op prijs en willen ook niet in een relatie zitten waarin het niet van ze verlangd wordt ook te werken.
Mijn vrienden zijn erg geemancipeerd wat dat betreft. Ze delen de taken in het huishouden en de financiele lasten. Dat daar nog wel onderscheid in wordt gemaakt tussen vrouwen en mannen moge duidelijk zijn, maar het is niet zo zwart-wit als jij zegt hoor Petry.

Tuurlijk zijn er van die vrouwen! Maar dat betekent toch niet dat zij kostwinner gaan zijn in hun relatie? Ik vind dat er juist dƔƔr veel meer de nadruk op gescheiden financiƫn ligt, en dat is dan weer inherent aan de manier waarop een huwelijk daar gesloten wordt.
Maar we dwalen af van het orginele discussie-onderwerp. Geld geven aan een vriend. De meeste mensen zullen het een no-no vinden, maar tegelijkertijd betekent het niet dat elk direct of indirect verzoek in die richting een aanwijzing is dat de man niet deugt.
Het is ongewoon in hun cultuur, maar meer ook niet.
Misschien kun je het beste naar je eigen situatie kijken: Wanneer leen je geld uit, of wanneer geef je geld? Zelfs bij ons is het een tricky onderwerp. De grootste ruzies gaan over geld dat je aan familie of vrienden hebt geleend…
Ik kan me goed voorstellen dat je niet goed raad weet met zo’n " hint-hint-ik-heb-geld-nodig" verzoek…

Inderdaad. Ik denk dat het ook gaat om hoeveel iemand vraagt en waar het voor is. In dit geval kun je niet controleren of het ook daadwerkelijk voor dat doel gebruikt wordt en dat maakt het ook zo eng.
Ikzelf heb nooit geld gestuurd naar mn man. Alleen als ik daar was gaf ik hem wel wat, maar dat gaf ie altijd meteen uit aan iets leuks voor ons samen. Het geld voor zijn visum heb ik wel aan hem gegeven, maar hij heeft ook wel dat visum betaald.
Maar als hij geld zou vragen voor zijn familie of een dure operatie van zn zus ofzo, dan zou ik me ook even bedenken. Puur omdat je niet kunt controleren of het daar echt voor gebruikt wordt en het dan om een veel groter bedrag gaat dan ene pakje sigaretten voor hem kopen of s de huur meebetalen op het moment dat jij daar ook zelf bent.

Maar ergens is het ook niet raar dat onze mannen ons om financiele hulp vragen. Wat voor hen een heel groot bedrag is, is voor ons maar een paar tientjes, en dat weten zij ook wel. En je gaat ook geen geld lenen van iemand waarvan je weet dat die zelf ook amper te eten heeft (bij wijze van spreken dan).

Ik doe het gewoon niet, getrouwd of niet. Hij moet rond kunnen komen van zijn salaris en zoniet, dan heeft ie ergens in de maand een foute keuze gemaakt. En grote bedragen al helemaal niet. Uiteindelijk vinden ze altijd wel ergens een familielid dat kan helpen.

Tuurlijk, je leeft boven je stand als je elke maand tekort hebt, dat geldt overal! Stel dat jouw vriend veel rijker was dan jij, en jij ging regelmatig om geld vragen…dan kun je gewoon niet met geld omgaan! En vriendje zal eens goed moeten nadenken hoe hij dat later moet gaan regelen, met z’n big spender…:slywink:
Dat zou andersom ook moeten gelden. Je leest weleens verhalen van vrouwen die een fortuin zijn kwijtgeraakt aan een geliefde (toevallig ken ik er zelf een, en dat had helemaal niks met buitenland te maken) en dan denk ik weleens waar het verstand van die dames zit…

Maar ergens is het ook niet raar dat onze mannen ons om financiele hulp vragen. Wat voor hen een heel groot bedrag is, is voor ons maar een paar tientjes, en dat weten zij ook wel. En je gaat ook geen geld lenen van iemand waarvan je weet dat die zelf ook amper te eten heeft (bij wijze van spreken dan).

Raar voor ons niet nee wij kunnen het nog wel begrijpen dat ze geld vragen maar voor een man daar is het uit den boze om geld te vragen aan een vrouw.
Een paar tientjes of niet iig me man zal het nooit vragen. Ook nu hij hier is en in het begin geen werk had dus ook geen geld nou echt niet dat hij geld vroeg om bv thee te kopen op school.
Geld lenen van vrienden doen ze dan weer wel en goed als jij er niet was geweest dan had hij nu nog steeds zo geleven en geen geld kunnen vragen??
Als ze niet rond komen de maand ja dan moeten ze toch echt heel anders leven en desnoods minder roken geen shisa een bakkie koffie minder??
Ik zal idd hem uithoren wat hij denkt en verwacht misschien is het een miscommunicatie ik hoop het voor jullie want echt een man praat niet over geld met een vrouw.
Het is dat ik mijn man er soms om vraag of laat weten hoe hier alles werkt maar anders praat hij er echt niet over.

me man is zo blij dat hij nu werk heeft en zijn eigen centen echt hij voelde zich echt klote als we het over geld hadden hij wilt nu eenmaal helpen financieel en nu kan dat hij voelt zich nu echt een stuk fijner.

Kan ik me goed voorstellen! Mijn man zit dus nu al anderhalve maand bij mij thuis en ik ben ervan overtuigd dat hij een stuk vrolijker zou kijken als hij een baantje zou hebben. Gewoon iets om te doen. Nu zit ie ook alleen maar te wachten tot ik weer thuiskom.

Waarom kunnen ze geen tijdelijke werkvergunningen afgeven bij zo’n vakantievisum. Bijvoorbeeld, als je drie maanden hier bent, dat je dan tien dagen mag werken ofzo. Dan krijg je ook wel een iets realistischer beeld van hoe het er hier aan toe gaat misschien. Want niet werken en niet meebetalen is natuurlijk ook makkelijk. Niet leuk, maar wel makkelijk.

Mijn man zou dolgraag willen weten hoe bedrijven hier werken en hoe er op de werkvloer met elkaar omgegaan wordt en zien op zijn eigen salarisstrookje hoeveel belasting hij betaalt en hoe hard hij daarvoor heeft gewerkt.

Maar ja, daar zullen wel weer hele goede redenen voor zijn…

hey hey,
Ik zeg eerlijk dat mijn vriend zo nu en dan om geld TE LEEN vraagt, en ik krijg het dan ook altijd gelijk trug, zodra hij gepint heeft en/of hij zn salaris weer binnen heeft. Maarja dit doe ik ook bij hem. Hij weet dat ik het niet prettig vind om geld uit te lenen, en sinds dien doet hij dat ook niet meer, maar in het begin kwam het toch wel vaker voor. Natuurlijk had ik mijn bedenkingen. Maarja voor 20 LE doe ik niet verschrikkelijk moeilijk.
Nu zit ik erg op de centen, en ben ik ook ontzettend blij dat ik in ieder geval werk heb!
Nu ik hier wat beter weet waar ik goedkoop het eten kan kopen, vind ik die 20 LE wel een stuk meer waard. Toch als je even naar KFC gaat dan ben je rond de 40 le sowieso kwijt als je alleen een burger en drinken neemt.
Op dit moment betaald mijn vriend elke keer de complete huur, daar voel ik me neit lekker bij, want ik wil toch wel wat zelfstandigheid houden en niet totaal van hem afhankelijk zijn. Dus zodra ik salaris heb ontvangen gaan we (hopelijk snel) een maatje grote qua appartement en dan gaan we de prijs wel gewoon verdelen. Ook vor mijn eigen zelfstandigheid. Ik wil niet compleet van hem afhankelijk zijn, ookal bedoelt hij het nog zo goed en is het zijn cultuur… Natuurlijk vind ik het leuk als hij zo nu en dan sierraden koopt en hij had zelfs mijn vliegticket betaald voor deze keer dat ik kwam. Ook in Nederland betaalde hij redelijk wat. Dus ik vind dat het neit gelijk wilt zeggen dat als hij om geld vraagt (om te lenen) het ook daadwerkelijk slecht is. ik heb het allemaal teruggekregen + rente :stuck_out_tongue: haha

Hey Myr

ja klinkt niet echt positief ik kom zelf uit een relatie van 2 jaar met een Egyptenaar en ik heb er zoveel gehoord, geld omdat zijn zus moest trouwen, geld voor medicijnen hij heeft hepatitus B en dat hoorde ik pas na een jaar sowieso maar zelf wist hij dat al 5 jaar maar was hij mij vergeten te vertellen ja wat doe je als je verliefd bent en je kan je vriend helpen met medicijnen… nou ja het laatste was kort geleden of ik moest 20.000euro meenemen om een appartement te kopen want dat was wel het minste na 2 jaar zei hij tegen mij!! en het allerlaatste was nou ja kom maar niet meer want het seizoen is hier begonnen en voor jouw nog 100 anderen!! Ik zou eind maart voor een onbepaalde tijd naar Egypte komen om dus uiteindelijk samen te gaan wonen en werken maar helaas is een droom een nachtmerrie geworden althans kan er niet zomaar overheen stappen en voel me aardig belazerd vandaar hou je oren en ogen heel goed open…
En het raarste van alles is ondanks alles zou ik het liefst toch naar Hurghada komen ik ken daar nu na 2 jaar een beetje de weg en weet ook waar ik eventueel aardige flats kan huren en ondanks alles blijft voor mij Egypte een ontzettend mooi land en ondanks de grote en pijnlijke teleurstelling heb ik mij altijd in Egypte thuis gevoeld en zou nu een ander Egypte willen leren kennen…
en voornamenlijk andere Egyptenaren!!!
Groetjes

Hey meiden,

Het heeft in een discussie geopend haha!
Tja wat kan ik er eigenlijk aan toevoegen. Ik heb hem vandaag even kort aan de lijn gehad en heb geprobeerd te achter halen wat er speelt.
Nu geeft hij aan dat hij meer moet werken voor zijn geld dit vind hij niet leuk maar voelt zich dit verplicht omdat zijn zus en moeder en broer die niets doet geld nodig hebben. Zijn zus gaat trouwen 7.7.2010 en daar moet hij aan betalen ik dacht dat deze kosten vooor de toekomstige man waren maar het is veel geld blijkbaar en hij gunt zijn zus het beste had het over meeer dan 10.000 egypte pond geloof ik.
Nu heeft hij me niet om geld gevraagd gelukkig. Ik weet wel dat ik mijn oren gespitst houdt!

Vooral na het verhaal van Luisamaria wat een rotstreek van hem.
Ik zij einde van het gesprek wel wat doms. In nederland waarachuwd de overheid voor bezness in egypte… zijn antwoord was myr ik weet niet wat ik hierop moet zeggen. Het gaat om jou en mij wat wij voelen als dat goed is is het goed ik hou van jou. Tja dat geloven we dan maar. Of beter gezegd hoop ik.
Ik wil jullie echt allemaal nogmaals bedanken voor tips en steun.

Liefs myr,

Ik ben een keer bij huwelijksbesprekingen geweest, dus laten we aannemen dat er variatie mogelijk is. Dat is bij voorkeur een mannenzaak, als de bruid geen vader heeft, neemt een mannelijk familielid de plaats in. Het appartement kwam voor rekening van de man, in dit geval de inboedel ook. (Maar ik heb gehoord dat de vrouw ook ooit iets inbracht) Verder schenkt de bruidegom een som geld en een hoeveelheid goud. Er zijn tal van artikelen vindbaar op het internet waar aandacht wordt geschonken aan de ā€˜onmogelijkheid’ voor jonge mannen om te trouwen, omdat de families van bruiden welhaast onmogelijke eisen stellen.
De bruid koopt haar jurk zelf. Het feest werd in mijn geval ook door de man betaald.
Na 2 weken ging het huwelijk mis ( het was ongeconsumeerd) en de bruid moest alles wat ze gekregen had, teruggeven.
Een trouwerij kost geld, maar het grootste deel wordt door de man betaald, niet door de vrouw.
Maar, je kunt er eigenlijk niks van zeggen, zolang je geen inzicht hebt in wƔt er precies is afgesproken tussen beide partijen.
Voor wat betreft de werkeloze broer, er bestaat daar geen sociaal zekerheidsstelsel, dus een zoon die geen baan heeft, wordt door de familie onderhouden. Nu komt het ook daar voor dat de broer liever lui dan moe is, en dat de familie daar niet blij mee is. Het is afhankelijk van de familie zelf, hoe zij daar mee omgaan.
Ook daar worden zonen met slecht gedrag en mentaliteit ooit op straat gezet. Liever niet, want het is een schande. Dus worden er nogal gepusht.
Overigens sta ik erva te kijken hoe vaak voorgenomen huwelijken niet door gaan, omdat de partijen gaandeweg niet aan de afspraken kunnen voldoen. Baanverlies is al een reden, maar dikwijls worden afspraken gemaakt die onmogelijk zijn, en dan wordt er weer opnieuw onderhandeld, of men probeert steeds de zaak opnieuw uit te onderhandelen. Het was niet zó dat afspraken vast zijn, je kunt vandaag iets afspreken en dat volgende week weer herroepen.
Hoogtepunt was een herroeping minder dan 24 uur voor de bruiloft. :slight_smile:
De familie van de man voelde zich behoorlijk in een hoek gedreven, dat kan ik je wel vertellen!
Probeer eens wat meer te weten te komen over die huwelijksonderhandelingen, want die moeten nog in volle gang zijn. Wie vertegenwoordigt de zus in deze, hoe weet die persoon wat jouw bf in kan brengen, enz.
Gewoon, uit interesse, want het is zijn pakkie-an!

Hallo Dames,

Ik ben blij dat ik dit gelezen heb. Onlangs had mijn vriend mij gevraagd of ik hem geld kon sturen, omdat hij problemen had. Toen ik vroeg wat zijn problemen waren, deed hij er zo geheimzinnig over. Daarna vertelde hij dat hij geld nodig had om zijn egyptische paspoort te krijgen. Hij heeft nu een paspoort van een ander land. Verder iets met het betalen van zijn appartement etc. Maar ik was wel op mijn hoede en zei gewoon dat ik het geld niet had. Ik vroeg aan hem waarom hij het niet aan vrienden kon vragen. Zei hij your my girlfriend bla bla bla…But no problem, If you dont have, its ok…Nadat ik de telefoon had opgehangen, had ik echt zoiets van …neeeeee he…Sindsdien heb ik dubbele gevoelens. Ik geef om hem, maar ik ga geen geld geven… Zoals hierboven eerder is beschreven, als ik er niet was dan zou hij het zelf op moeten lossen… Toen ik vorige maand bij hem was heeft hij mij nooit om geld gevraagd, ik wilde zalf voor hem kopen maar dat weigerde hij aan te nemen. Dus het idee van " beznezz" was/is nooit bij me opgekomen…Of het daadwerkelijk met beznezz te maken heeft, weet ik ook niet…wellicht wilde hij het niet aan mij vragen, maar was ik zijn enige hoop… Ik ga in ieder geval hierover nadenken en hem dit ook laten weten. Ben benieuwd naar zijn reactie…groetjes

Hm ik kan M nog steeds niet bereiken, het is nu ruim 1,5 week… Ik vind het zo vreemd. Ik heb het zelfs aangedurfd om zijn werk te bellen maar ook die telefoon doet het niet (ook een mobiel nummer) misschien een oud nummer, ik kan me voorstellen dat ze de website niet zo goed bijhouden ;)… Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat hij me gaat bellen maar ik weet verder niet zo goed meer wat ik er van moet denken…
Pff het niet weten is zó irritant…

Dreetje, heel veel sterkte! Ik hoop echt voor je dat je heel snel wat hoort. Er zal vast een hele goede reden zijn, maar het duurt inderdaad wel heel erg lang. Ik wordt soms al gek als ik hem een uur niet te pakken krijg, laat staan 1,5 week! Is dr echt helemaal niemand anders die je kan bellen of waar je weet dat ie wel eens contact mee heeft, eventueel via internet een nummer van een hotel ofzo? Heel veel sterkte in ieder geval!!

oh dat is inderdaad wel lang, heel veel sterkte!
belt hij je normaal ook wel eens uit zichzelf?? inderdaad moet je maar even kijken of je misschien vrienden van hem te pakken kan krijgen o.i.d
Sterkte!

Hoi meiden,

even niks meer van me laten horen, maar ik was er nog wel altijd op de achtergrond hoor.

Er is ondertussen vanalles gebeurd met me kan ik wel zeggen.

Ik heb het contact met Amr in Hurghada verbroken. Het gevoel dat ik ervoor nog koesterde ebde weg owv het vragen naar geld.

MAAR ondertussen heb ik Moustafa leren kennen. Een egyptenaar die hier in Belgiƫ woont en het is echt een hƩƩl leuk contact. Wat eerst dagen uren aan een stuk skypen was is nu al enkele dagen per week real life contact, elkaar zien. Vorig weekend zijn we zelfs een weekendje naar Oostende geweest. Kei leuk is het geweest.

En we gaan wellicht in april een weekje naar z’n familie toe in Egypte. Z’n zus en paar van z’n vrienden heb ik ook al ontmoet via webcam en skype.

Voel me hier ontzettend goed bij !!!

Maar ik hou jullie nog wel verder op de hoogte.

Alvast een fijn weekend allen.

Groetjes,

chacha

Zoals de meeste hier weten, zou een man die aan bezness doet , eerst jouw vertrouwen winnen en pas later jou om geld vragen !!
En altijd zullen ze op jouw gevoel inspelen (ze willen het jou NIET vragen, maar ze kunnen NIET anders en jij bent toch mijn vriendin/vrouw !!) , vooral met grotere bedragen moet je erg oppassen !!

De man die aan bezness doet , weet over het algemeen zijn slachtoffers goed te bespelen !! ( het is namelijk hun werk en soms hebben ze meerdere vriendinnen ).
Dus hou goed je ogen open en je portemenee dicht !!
Wees inderdaad altijd op je hoede.

Hoe dan ook, jij bent niet verantwoordelijk voor zijn financiele situatie en zijn verantwoordelijkheden naar zijn familie toe !! ( dit geldt voor iedereen met een Bp ).
Want ja, meestal hebben ze heel wat ( financiele ) verantwoordelijkheden naar hun familie toe.

Groetjes Hadiya :zon02:.

1 like

Hey
ik heb M eindelijk te pakken gekregen via zijn werk… pf dat viel niet mee, een hele zoektocht naar het juiste nummer, ik heb inmiddels 7 nummers verzamelt waarvan er 2 het blijken te doen…

Maar goed ik had hem aan de foon en kwaad dat hij was! Woest was hij!!
Hij heeft nl nu ook 2 weken niets van mij gehoord en denkt nu dat ik hem ā€˜play’ :S
Hij was zo kwaad en verdrietig, ik kwam er bijna niet doorheen. Hij hing op een gegeven moment na een paar minuten gewoon op. Ik heb hem direct terug gebeld, ik dacht zo makkelijk kom je niet van me af na mijn hele zoektocht :slight_smile:
Maar goed er viel niet echt met hem te praten, heb hem alleen duidelijk kunnen maken dat hij zijn email moet lezen en hij heeft beloofd dat hij dat vanavond gaat doen.
Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost…
Heeft iemand een idee of er een probleem kan zijn tussen Hi(kpn)/Lebara(kpn) hier en Vodafone daar?
Of een andere reden waarom wij elkaar niet kunnen bereiken maar hij verder wel door iedereen gebeld kan worden en ik ook?

Ik snap er niets meer van… ik hoop zo dat hij het gaat begrijpen en dat het goed komt…

sorry hoor maar er hang een geurtje aan dit verhaal
het was voor hem veel makkelijker om jou via een andere telefoon te bellen dan het was voor jou om hem ergens op zijn werk te bereiken
hij had jou toch al een keer via publieke telefoon gebeld dus hij wist dat je hem niet kon bereiken
hij heeft geen enkel reden om zo woest te reageren
er is iets niet snor in dit verhaal
zou hij niet gewoon een reden zoeken om er onderuit te geraken
het klinkt mischien hard maar je moet echt wel gaan opletten met je vriend hoor
vraag me af hoe de rest op het forum hierover denkt

Hij zegt dat hij ook via andere nummers mij heeft geprobeerd te bellen.
Maar goed, ik wacht zijn email even af vanavond… als die komt. Ik heb er zeker aan gedacht dat dit zijn manier is om ā€˜van me af te komen’. Maar ik wil die conclusie nu nog niet trekken… Maar geloof me, ik neem niet alles wat hij zegt klakkeloos voor waarheid aan…