'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Hey meiden,

Ik begrijp van jullie dat jullie vriendjes nooit een hint in deze richting hebben gegeven. Dat ze geen geld hebben weet ik daar heb ik begrip voor maar nu ik heb de laatste tijd echt alleen maar meer hoor klagen stoort het me. Hij gaat meer werken voor geld en heeft daarom minder tijd maar de manier waarop hij aangaf meer geld te willen was geen rechtstreekse vraag maar ook weer wel. Hij zij het drie of vier keer ook bezness mannen blijken geld nooit rechtstreeks te vragen. Ze zouden medelijden opwekkeen in de hoop dat je het zelf aanbied. Ik zit nu echt met een knoop in mijn maag. Voelt me zo kut vooral omdat de gesprekken er echt weinig tot niet meer zijn.
Het klopt inderdaad clejo dat ik mei wil gaan april ging niet lukken. Nu weet echt alleen helemaal niets meer zeker. Ik ben echt gek om hem en het voelde zo goed nu voel ik me rusteloos en wil ik niets liever dan janken… ik wil hem niet kwijt maar zoals ik me nu voel kan ik beter stoppen ik word zo dol van gepieker.
Kennen jullie meiden die met bezness te maken hebben gehad of hebben jullie nog meer tips wat ik als waarschuwing moet zien.

Bedankt
Myr.

Hoi Myr,

Ja ik ken iemand met wie je dat kan bespreken:)
Gewoon met je vriend. Zeg hem dat je de indruk hebt dat hij het alleen om geld doet. Gewoon je twijfels bij hem leggen. Ik had dat in het begin ook, dat ging niet over geld maar ik ben veel ouder als mijn vriend dus daar zijn we ook samen uitgekomen. Ik denk dat jij dat ook moet doen. Wordt hij boos en wil hij niets meer met je te maken hebben weet je genoeg. Wordt hij boos maar neemt hij jouw twijfels daarna weg is het toch OK.
En geld zal altijd een probleem zijn. Ze hebben ook bijna niks. Werken en werken voor 150 euro in de maand (12 uur per dag 7 dagen per week is minimaal). Dus dat ze daar wel eens over zeuren en zien hoe goed jij het hebt met eenh baan van max 8 uur en vijf dagen in de week en dan voor hen een super salaris is niet gek toch. Alleen dat het hier zo duur is dat snappen ze nog niet :slight_smile:

Marmah

Hey Myr,
Het is heus niet zo dat de mannen nooit laten weten dat ze geen/weinig geld hebben. Die van mij in ieder geval zegt ook wel eens die dingen. Of dat zijn salaris is stopgezet vanwege een fout enzo. Of tussen neus en liuppend oor: als we weer geld hebben kunnen ik/we dit of dat weer doen. kleren kopen en sporten enzo. Tenslotte weet hij dat ik mijn ouders geld terug moet betalen voor de vliegticket, en dat ik daar nu ook hard voor moet werken. Dus het kan best voorkomen dat ze zoiets zeggen. en inderdaad wat marmah zegt denk ik dat het t beste is om het tegen hem te zeggen. Why you are talking about it so much? i get this and this feeling…
kijken hoe hij reageerd. en hopelijk si dat goed natuurlijk.

Verder heb ik nu in ioedergeval een baan. ik werk bij de receptie van een duikschool in hotel Aladdin. 375 per maand, niet fantastisch maar beter dna de meeste guest relation baantjes en ik mag nog duiken ook!
Morgen weer even opfriscursus en proefduik en overmorgen mee op de boot!
ja je kan ergere baantjes hebben toch? op deze manier doe ik tenminste ook nog wat kleur op hopelijk hahaha.
Nouja ik had gister de sollicitatie, savonds een telefoontje da tikn was aangenomen en vandaag begonnen. Ik ben in ieder geval al blij dat het geen echte guest relation is.
nouja ik spreek jullei weer!
groetjess

Hey,

Ook M. heeft het wel eens over geld, hij zit daar momenteel gewoon heel erg mee, zijn vader is overleden dus hij moet voor zijn zussen en moeder zorgen! En daardoor gaat hij nauwelijks naar zijn moeder toe, want hij schaamt zich er erg voor! het is zeker niet zo dat hij geld van mij zou aannemen of vragen maar hij praat sindskort wel over zijn problemen en dit is 1 van zijn grootste problemen momenteel. Dus ik zou er als ik jou was ook gewoon om vragen of die verwacht dat jij geld stoort, dan weet je in ieder geval gelijk de achterliggende gedachten van het er zoveel over praten!

Nou mijn volgende vakantie staat gepland, over 101 dagen hahaha…ik ben alweer aan het aftellen, ook al duurt het nog super lang!

Suusieme, gefeliciteerd met je baan, ik verwacht nu natuurlijk wel dat ik een dagje met je mag duiken als ik daar ben he! hihi

Proficiat met je baan. Dat is toch maar weer gelukt toch.

Ik ga ook weer aftellen. Vandaag over 2 weken gaat hij weer naar Cairo voor visumaanvraag. Dan weer kleine 2 weken wachten en als het verleend is komt hij weer over drie weken. Zo in stapjes lijkt het niet zo lang. Hij is volop met Nl bezig dus we praten al wat af. Bijna onverstaanbaar maar ja een goed verstaander heeft een half woord nodig.
Hopelijk gaat het wat beter als hij dan na drie maanden weer terug gaat.
Ja en dan…pfff… MVV…Dat begin met de test Nederlands natuurlijk. Maar goed we hebben nog even om te oefenen.

Marmah

We zitten in een dipje weten niet goed wat we moeten doen , ik wil graag dat mijn man naar nederland komt .
Maar is zo moeilijk dus zitte we nu te denken aan de EU-Route … soms weet ik het niet meer zo veel denken en bellen .
Maar goed als ik dit blijf doen redden we het nooit dus moet aanpakken .
En zit soms ook te denken ga daar naar toe ben ik overal vanaf …
Waarom is het ook zo moeilijk om ze alleen al hier te krijgen voor 3 maanden .

Suusie, GEFELICITEERD!! niet verkeerd toch zo’n baan :slight_smile:

Hihi, zijn jullie al getrouwd? En voldoe je niet aan de eisen van het MVV dan? die zijn toch vrij helder lijkt me.

Hihi waarom lukt drie maanden niet. Heb je geen MVV voor nodig hoor.
Tot 90 dagen kan het op een visum kort verblijf,
Dat gaan wij nu ook proberen. Eerst 3 weken toen 5 weken en nu drie maanden.

Marmah

Hoi Clejo en Marmah

Ik ben bijna een jaar getrouwd , en hij is hier al geweest …
En voldoe niet aan de eisen voor een MVV
Dus zo doende een EU-Route .Omdat ik hoorde dat het in Belgie makkelijker was.
Dan denk ik ga daar naar toe … maar wil in Sharm wonen en mijn man woont een uur van Sharm .
Dus we moeten eerst daar wonen !!!
Maar goed we zullen zien wat we doen .

En marmah hopen dat het lukt voor jullie …

eerst daar wonen?? voor de eu-route is dat niet nodig hoor.

Haha ben 2 dingen aan het doen , ik bedoel als ik denk aan de EU-Route … dan wil ik weer in Egypte gaan wonen is veel makkelijker.
Weet wel wat ik wil maar .
Kom niet aan de eisen voor een MVV … voor hier in nederland echt ( k )

wat mis je dan allemaal voor mvv

wat zijn die eisen dan precies? is toch 120% inkomen, vast contract en 21 jaar of ouder? of zijn er nog meer eisen?

Ik verdien niet genoeg dat is alles .
De eis is ook zo hoog .
Er zijn ook genoeg mensen die het met een gezin moeten doen met 1300 euro .
Zo waarom moeten we dan 120% verdien … ze hebben het er over de eis lager wordt.
Maar we moeten het nog zien hoeveel het dan wordt .
We zijn getrouwd in Egypte en heb ons huwelijk in laten schrijven in den haag .
En mijn man doet aardig zijn best met zijn studie .

Het minimumloon voor 23 jarigen is € 1.407,60 per maand. Het WML normbedrag is € 1.558,85 per maand. Het verschil is dus zo’n € 150,- per maand. Misschien biedt een bijbaantje uitkomst?

Hey Meiden super bedankt voor jullie tips!!:chin:

Suusje heel veel succes met je baan! Echt super om te horen dat het goed gaat en inderdaad een leuk baantje!!

Succes! Ik ga uitdokteren hoe het precies zit met mijn mannetje ik hoop vals alarm maar tja dat weer ik voorlopig nog niet!

gr. Myr

myr, ben benieuwd hoe het afloopt, laat even weten als je hem gesproken hebt!

Je kúnt nooit rechtstreeks vragen of er van je verwacht wordt dat je geld stuurt, zo’n vraag wordt natuurlijk ontkennend beantwoord. Je zou echter kunnen beginnen over je eigen financiële positie, of het leven van anderen in het algemeen. Zoals het feit dat het normbedrag voor een MVV-aanvraag voor velen een dermate groot probleem is, dat ze een 2e, of misschien wel 3e baan nodig hebben om daaraan te kunnen voldoen. En dat dat heel erg veelgevraagd is voor een dame…
In hun cultuur is dat nl. absoluut ongehoord. Een man hoort ervoor te zorgen dat de vrouw voldoende geld heeft om van te leven.Als de man in kwestie van zijn vrouw verlangd dat ze meerdere banen heeft, terwijl hij er geen heeft, dan is dat zo ongeveer het toppunt van oneerbaarheid.
De Egyptische dames zijn daar in het algemeen erg rechtlijnig in. Het binnenbrengen van geld wordt als zijn probleem beschouwd, terwijl er weer andere taken zijn die als háár probleem worden beschouwd. Een 50/50 verdeling zoals wij kennen, is daar heel ongewoon.
Maar, ik geloof meteen dat het moeilijk is. De eerste opwelling van een mens hier ( want m/v maakt niet uit) is om de partner te helpen. Dat kún je natuurlijk altijd doen, maar dan moet je wél begrijpen dat het volkomen tegen zijn cultuur ingaat, en als je de verkeerde tegenover je hebt, hij dat zal zien als een geldbron…

Nou dan hebben we het denk ik meer over upper Egypte (zuiden) hoor. De moeder van mijn vriend werkt gewoon mee hoor. Ook de getrouwde zussen werken buitenshuis. Dus net zoals in Nl zijn er overal verschillen.
Natuurlijk hoort het als de man betaalt was 40 jaar geleden hier toch ook normaal! Ik zie de leefstijl daar meer zoals het hier 50/60 jaar geleden was.

Ik zie veel dingen zoals mijn opa en oma deden. Zeker als ik oude fot’s bekijk.

Marmah

Klopt. Er zijn vrouwen met een baan, en die de verdiensten inbrengen in het gezamenlijke huishouden, net zoals hier. Maar, dat is dan wél na verloop van tijd zo gegroeid, en naar beider overtuiging overeengekomen. Toch niet tijdens de periode vóór het huwelijk? Juist die periode is nodig om te laten zien dat de man zich een echtgenote en huishouding kan veroorloven…
Vorige week hoorde ik over de bawab, met zijn 37 jaar voor de derde keer getrouwd. Een zeer nederig baantje, met een zeer nederig inkomen. Zijn echtgenotes komen dan ook uit de eigen familiekring en zijn evenzo nederig. Dat is typisch iets van het zuiden, maar in de lagere klasses, inclusief lagere middenklasse in de steden komt dat ook voor. Het gros doet wat van hen verwacht wordt, maar sommigen niet. Die hebben geen zin in een bestaan zoals dat…Niks mis mee, als je op eigen kracht jezelf omhoog wil werken, er is echter wél iets mis als je dat op de kracht en middelen van een ander wilt doen.
Die mannen in de toeristengebieden verdienen allemaal meer dan in vergelijkbare job in Cairo of Alexandrie. Ze zouden dus hun familie moeten kunnen helpen…
Er gaat daar inderdaad veel zoals het hier vroeger ging, met dat verschil dat zij een zicht hebben op een andere wereld, door het internet, door de tv, door het toerisme. En ik denk dat dáár de schoen wringt.Mensen van 40/50 jaar geleden wisten niet beter, iedereen leefde zo.
Zij zien elke dag mensen binnenkomen die een ander leven leiden…