'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Wat is het hier rustig! Nog nieuwe ervaringen? belevenissen? Iemand?
Bij mij helaas niets nieuws. Nog steeds in afwachting…

Nou, ik vraag me af of de actuele zaken in Nederland ooit besproken worden met de partners. Tenslotte is er geen beter onderwerp te verzinnen om een landsaard of mentaliteit te verklaren, als je op de hoogte bent over de geschiedenis en de politiek. Waarom maakt Nederland, zowat als enig klein landje, deel uit van vredesmissies in het Midden Oosten, terwijl de bevolking dat niet wil? Kun je uitleggen hoe ver democratie gaat, en hoe ver de politiek gaat, in hun streven het hun machtige broeders naar de zin te maken?
Daarvoor zou je eigenlijk terug moeten naar de VOC. Uit de geschiedenis blijkt dat Nederland niet zozeer uit politiek engagement actief is, maar uit winstbejag. En daarvoor in de plaats heeft Nederland heel wat retour gekregen. Nederland vond de inval in irak geoorloofd, omdat er massavernietigingswapens zouden zijn, Jaap de Hoop Scheffer van het CDA werd secretaris generaal van de NAVO. Het CDA heeft door de loop der jaren steeds mensen op prominente posities weten te plaatsen, en zelfs al wijzen onderzoeken het tegendeel uit, blijft bij hun standpunten inzake de internationale politiek.
Die christen democraten behoeven heel wat uitleg, dunkt me.
Praten jullie daarover? Leg je dat uit en hoe leg je dat uit?

:smiley: wij praten daar niet over. Ik bn de laatste tijd al lang blij als ik hem eindelijk weer eens spreek na 1,5 week of zo, dan hebben we het over gezondheid in de familie (er speelt eea) en of verder alles goed gaat e.d. en tgen de tijd dat we dit soort dingen hebben besproken moet een van ons vaak al weer ophangen :smiley:
Maar eerder, toen we bijna dagelijks belden kwamen er regelmatig situaties naar voren wat of de een of de ander niet begreep (door cultuurverschil e.d.) en aan de hand van die situaties (bijv hoe fanatiek Egypte wordt als ze moeten voetballen tegen Algerije :D) hebben we beiden wel het eea uitgelegd over de achtergrond van je land. Soms is dat een stukje geschiedenis, soms is dat politiek. Maar echt heel diep gaan wij daar niet op in, ook niet handig aan de telefoon naar mijn idee. Maar soms komen er van beide kanten wel vragen nav een gesprek dat we hebben.
Verder ben ik ook niet heel erg thuis is in de Nederlandse politiek/geschiedenis en zo dus ik zou het hem ook niet haarfijn uit kunnen leggen in het engels. Daarbij is zijn engels soms beperkter dan het mijne wat het nog ingewikkelder maakt. Maar als 1 van ons er vragen over heeft zorgen we beiden altijd dat we het antwoord kunnen geven (desnoods door het op te zoeken of na te vragen bij iemand anders :D)
Ik denk ook dat dit soort gesprekken meer voorkomen als je een langere relatie hebt, die van ons is nogal pril :smiley:

Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje te ver gaan. Ik ben het helemaal eens dat je ook over actuele zaken met elkaar moet praten, vooral als je relatie serieus is, maar om zo diep de politiek in te duiken… trouwens, niet iedereen is daar op dezelfde hoogte in geinteresseerd. En ik vraag me af in hoeveel NL relaties over dit soort onderwerpen wordt gepraat.
Wij praten samen best wel over hoe het er in Nl an toe gaat, hoe anders het is dan in Egypte en mijn partner is er ook in geinteresseerd, probeert het ook echt te begrijpen. Dat is al een heel goed begin dunkt me.

Misschien is dat leeftijdsgerelateerd, of wellicht afhankelijk van interesses. Feit blijft voor mij, dat je de geschiedenis moet kennen om het heden te kunnen begrijpen, en als je daar niks van meegekregen hebt, er veel vraagtekens overblijven.
Denk je dat de meeste stellen niét over dit soort zaken spreken? Ik heb eigenlijk geen idee, maar voor mij is het niet vreemd…

Petry, je geeft in jouw stukje aan dat de christendemocraten heel wat uitleg nodig hebben. Maar dan zou je ervan uitgaan dat ik of anderen op dit forum achter het beleid van de christendemocraten staan. Het lijkt mij nogal persoonlijk of je het met je vriend over de politiek van beide landen hebt. Het kan inderdaad zijn dat het niet jouw interesse heeft dus waarom zou je er dan over praten.
Ik ben wel geinteresseerd in politiek maar de tijd die ik met mijn vriend aan de telefoon doorbreng vind ik te kostbaar om het over zulke zaken te hebben.
Dan heb ik het over de alledaagse dingen en problemen waar we beiden tegenaan lopen en niet over dingen waar we beiden niets aan kunnen veranderen.

Wellicht doe je het wel als je bij elkaar woont of genoeg tijd samen doorbrengt.

Daarnaast denk ik dat elk land die aan een oorlog of vredesmissie of iets dergelijks meedoet aan andere belangen denkt dan alleen het goede te doen. Je kan mij niet wijsmaken dat oorlog Amerika niets oplevert. Maar ik denk dat dit een discussie is die ik niet in dit topic wil voeren en te ver gaat voor waar dit topic voor bedoeld is. Maar dat is mijn mening.

Geeft niks, Dalfien, eigenlijk bevestigt het alleen wat ik al veronderstelde. Eigenlijk zou het wel degelijk een gespreksonderwerp moeten zijn, mits je met elkaar verder wilt. Tenslotte is ieders leven deels afhankelijk van de politiek. De keuze van je toekomstige woonplaats bijvoorbeeld, de voordelen, de nadelen, de mogelijkheden. Er zijn maar al te vaak mensen die zo’n beslissing nemen zonder op de hoogte te zjn van rechten en plichten.
Het is niet alleen maar een zaak van jij en ik, maar van een hele maatschappij…
Denk je niet dat zoiets in je voordeel of nadeel zou kunnen zijn?

Wauw, ik vind niet dat je kunt zeggen dat dit een gespreksonderwerp zou MOETEN zijn… Ik heb sowieso een hekel aan het woord ‘moeten’ maar los daarvan kun je toch niet stellen wat een gespreksonderwerp zou moeten zijn binnen een relatie van een ander?
Ik snap dat dit voor jou een belangrijk onderwerp is en jij dit misschien een vereiste vind binnen jouw relatie maar je kunt toch niet zeggen dat dat voor iedereen zo zou moeten zijn? Vind ik wat ver gaan…
Naja en als ik dan voor mezelf spreek, M en ik hebben eerst een hoop andere dingen te bespreken op persoonlijk vlak voor we aan dit soort maatschappelijke onderwerpen toe zijn. Maar dat is mijn mening…

zo, ik heb weer een heerlijk weekje Hurghada achter de rug!

Altijd weer jammer om terug te zijn. Een vriend van me daar heeft een toeristenvisum gekregen voor een stadje in het noordelijkste Noorwegen, daar is het nog veel kouder dan bij ons. Zijn blik toen we hem zijn winterkleding gaven was goud waard!! Ik heb allang niet meer zo gelachen.

Ik ben heel benieuwd hoe het de Egyptische gasten hier af gaat :slight_smile:

Petry, politiek is belangrijk, maar je geeft zelf al een heel eenzijdig beeld aan van wat politiek is. Liever zou ik het met een partner in het algemeen over het overheidswezen hebben dan puur een partij af te zeiken. Want dat is wat je in mijn mening doet. Nu mag iedereen zelf een voorkeur hebben qua partij( sterker nog, het zou wel zo handig zijn ten tijde van de verkiezingen dat je 1 partij hebt waar je je het meest in kunt vinden) maar uitdagender is het om je buitenlandse partner uit te kunnen leggen hoe overheden werken in andere landen.
Dit zou je kunnen inbedden in het verhaal van de verschillende culturen. Maar om nou direct te beginnen met “Het is dankzij de VOC mentaliteit dat we nu in Uruzgan zitten en nu ons kabinet gevallen is en het CDA is een prutpartij die dit alles misbruikt om mannetjes op machtige posities in andere organisaties te krijgen”…
ik vermoed dat je daarmee meer vragen creeert dan beantwoordt. Plus geef je je partner niet de kans zijn eigen mening te vormen.

Ik heb als ik in Egypte ben veel “culturele discussies” en daarbij laat ik ook zeker de Nederlandse overheid niet achterwege. Toch probeer ik zo een objectief mogelijk beeld te geven zodat ze zelf hun eigen conclusies kunnen trekken en dat doen ze ook als ze mij van informatie voorzien over Egypte.
Dat is wel zo netjes!

Hey hey!!
weer eens een berichtje van mij EN mijn mannetje hihi!
Het was echt geweldig om N. op de luchthaven hier in NL te zien.
Ik zag hem heel kort door de opengaande deuren en ik sprong letterlijk op hem! iedereen was aan t lachen! Woensdagavobnd waren we het middelpunt van een verjaardag avn een vriendin van me.
We hebben donderdag geschaatst en naar het bos geweest, vrijdag naar mijn opa en oma geweest, zaterdag naar mn broer en nog een verjaardag geweest en daarna uit. gister heerlijk een rustdagje. vandaag waarschijnlijk naar de winkel en nog een beetje rustig aan. en dan morgen nar de vreemdelingen politie (afspraak gemaakt). De tijd vliegt voorbij!!!

Petry, ja over politiek kan je praten en dat doen we ook zoals mubarak wat hij doet, maar zelf hou ik niet van politiek, ik ben er niet diep in geinterreseerd en ben er dus ok niet echt van op de hoogte.
Rechten en wetten vind ik anders dan politieke partijen en rechten en wetten praten we weldegelijk regelmatig over. hoe het hier gaat en hoe het daar gaat.
Maar politiek… hmm nee, niet mijn onderwerp waar ik snel over zou willen praten. rechten en wetten en normen en waarden vind ik vele malen belangrijker en dat vind ik meer aan te raden om over te praten, dan de politiek zelf. :wink:
Daarbij was het ook wel erg grappig om over belastingen te praten en boetes hoe dAT HIER gaat, dat begrijpen ze daar echt amper.
Het mooiste nu van dat N. in Nederland is, is dat hij heel veel dingen ziet waarover ik gepraat had. Ook vraagt hij veel meer over NL van de dingen die hij ziet. Erg leuk om zijn verbaasde en verrasste lief gezicht te zien!
Vanavond lekker naar de bios hihi!! wat is het toch verschrikkelijk lekker om hier te zijn met hem! JOEHOEEEE!!! :smiley:

Heeft -ie het niet koud???

zo nu en dan wel! hij zit met een snotneus naast me hihi!

Suusieme, leuk te horen dat jullie het zo fijn hebben samen. hij zal heel wat indrukken opgedaan hebben.

Ook ik vind het belangrijk dat je over de wetten en gebruiken met elkaar van gedachten wisselt. En soms raakt dit de politiek. Hoeven alleen maar te denken aan d eopvattingen van Wilders, die ook in Egypte bekend zijn.

Ik en mijn partner zijn bezig om hem hierheen te krijgen voor vast. Hij is al een aantal keren voor een maand bij mij geweest en heeft ook het leven meegemaakt met mijn kinderen in de pubertijd. Dan merk je dat ze heel nadere opvattingen hebben. De gezagsverhoudingen binnen een gezin zijn heel anders. Ik probeer rekening met hem te houdne , maar soms breekt het mij op. Ik merk dat ik anders ga reageren richting mijn kinderen en dat is niet goed in mijn ogen. Als mijn zoon een keer blowd ben ik daar niet gelukkig mee, maar ik wijs hem niet de deur. Hij vindt dat ik veel harder moet zijn. Dit geeft de laatste tijd wel de nodige spanningne. Kinderen hier zijn wel eens kwaad op hun ouders en accepteren niet alles. Vor mij is het geen probleem, maar hij maakt hier een punt van, wel met de gdachte dat hij niet wil dat ik gekwetst wordt. Ik probeer hem dan uit te leggen dat ik door zijn houding meer gekwetst wordt dan door een boze bui van mijn zoon.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het belangrijk is als je een serieuze relatie hebt om wel over deze dingen te praten. Zeker als je plannen hebt om samen te leven.

Is het je misschien nooit opgevallen hoe ongenuanceerd de gemiddelde nederlander soms zelf over de politiek spreekt? En hoeveel NL stellen echt samen over politiek spreken cq er in geinteresseerd zijn?
Ben het wel eens dat je inderdaad een stukje geschiedenis moet kennen van een land maar belangrijker vind ik het om het heden, regels, wetten en gewoonten te kennen, te bespreken met elkaar.

Bovenal vind ik dit forum daar niet expliciet voor aangewezen, maar dit is uiteraard persoonlijk.

Vraag me ook af wat jij ziet als jouw rol waarom je dit aankaart. Vanwaar je uitdrukkelijke interesse. Ben je zelf politiek aktief, in de hulpverlening werkzaam wellicht?

Suusie, wat heerlijk dat jullie zo genieten samen en dat hij NL op deze manier wat beter leert kennen. En wellicht daardoor wederzijds begrip wat meer ondergrond krijgt.

Veel plezier nog samen!!

tuurlijk zijn er veel belangrijke dingen om over te praten maar ik MOET niet over politiek praten moeten staat niet in mijn woordenboek.
ik vind politiek helemaal niets en zeker in nederland ik schaam me voor me eigen land en ben nu heel benieuwd wat het gaat worden nu het kabinet is gevallen.
eerst verdonk die ging weg iedereen blij toen kregen we Albayrak die dus nog erger was en wat wordt het nu.
ik ben echt blij dat ik in belgie woon en niet hoeft te stemmen in ned.
Ik vind idd onze toekomst erg belangrijk om over te praten kinderen etc etc.
me mannetje is lekker aan het werk en kan dan lekker sparen om weer naar egypte te gaan zijn familie/vrienden opzoeken.

Gebiedende wijs = jij moet. De uitspraak ‘eigenlijk zou het moeten zijn’ impliceert geen enkele opdracht aan iemand persoonlijk. Dit even voor alle duidelijkheid. En ik werk niet in de politiek, momenteel werk ik bestuursmatig, en natuurlijk heb je daar voortdurend te maken met wetten en regelgevingen. Maar de aanleiding zijn doodgewone vragen die Egyptenaren mij ooit stellen. Ook dáár wordt over actualiteiten gesproken, en soms ben ik verbaasd ove de manier waarop iets weergegeven wordt. Euthanasie, abortus, immigranten, het homohuwelijk, drugsbeleid, prostitutie, en bijvoorbeeld de films van destijds Theo van Gogh/Hirsi Ali en Wilders, zijn allemaal daar in het nieuws geweest, en daar krijg je vragen over.
Maar ook een deelname van Nederland aan het WK, hoor!
Ik krijg die vragen, en tracht het hoe en waarom uit te leggen, en ik vraag me af, in welke mate anderen soortgelijke kwesties bespreken…

Suus,
wat heerlijk voor je dat hij lekker bij je is en dat jullie zoveel leuke dingen samen doen!
Wat zal hij ook genieten, behalve dat ie nu verkouden is :wink:
Ik wens jullie echt alle geluk en nog een hele leuke tijd hier samen in NL.

Verder wil ik jullie allemaal vertellen dat het bij mij op het moment erg verdrietig is allemaal.
Youssif en ik hebben (gisteren) samen besloten dat we geen toekomst kunnen hebben, we hebben in 2 (korte) maanden tijd heel veel goede en zware gesprekken gehad.
Dit vooral naar aanleiding van mijn vele vragen (ivm toekomst beeld/kinderen) Ik ben Christen en hij Moslim en daar loopt het eigenlijk allemaal al vast.
Hoe graag ik bij hem wil zijn en hij bij mij… We zijn smoor verliefd en ik ben dankbaar dat ik hem heb ontmoet, want het is echt een goeie jongen…
Maar helaas hebben wij moeten besluiten dat het cultuur en geloofsverschil voor ons nooit zal werken.
Liefde overwint alles zeggen ze… Maar liefde kan geen 30 jaar opvoeding, normen en waarden en geloof overwinnen…(voor ons)…
Wat ik vreselijk vind… Het breekt mijn hart om te weten dat we geen toekomst als stel kunnen hebben, ik zou niets liever willen dan dat.
Wel ben ik ervan overtuigd dat we vrienden zullen blijven en goeie vrienden… Hij is heel speciaal voor mij en ik voor hem.

Ik wilde dit met jullie delen, omdat… ja waarom… gewoon omdat Youssif en ik uit liefde voor elkaar en respect naar elkaar toe deze keuze hebben gemaakt.
Youssif zegt ook dat we het beter nu kunnen beslissen, dan nog gekker op elkaar te worden, nog meer van elkaar te gaan houden enz. enz. Het doet nu pijn, maar uiteindelijk zou het nog meer pijn gaan doen.
Waarschijnlijk ga ik nog wel in Mei naar hem toe, wil persoonlijk “afscheid” nemen en uit respect naar hem en naar mezelf het goed afsluiten…
Ik zal hem nooit kunnen vergeten en hoop dat ie mijn leven kan blijven hoe dan ook…
We zullen zien…
Verder wil ik natuurlijk iedereen alle liefde, wijsheid en geluk enz. wensen…
Want wat Youssif en ik nu voelen wens ik niemand.

Ook wil ik nog kwijt dat Youssif mij altijd met respect heeft behandeld, en door wat hij (en ik) nu hebben besloten hij mij echt het beste toewenst en mij geen pijn wil doen (en ik naar hem toe hetzelfde)
Dit zegt heel wat, vind ik… dat we elkaar en goed leven gunnen en toewensen (dit het liefst met elkaar zouden willen) maar elkaar geen pijn willen doen omdat we zoveel om elkaar geven.
Ik ben een goeie tegen gekomen en weet nu uit eigen ervaring dat ze dus inderdaad bestaan, een lieve goeie Egyptische jonge man!
En een ieder die slecht over ze praat, ik zal Youssif in ieder geval altijd vol overtuiging kunnen verdedigen dat hij niet zo was!
Ik had een goeie, lieve, mooie, eerlijk en oprechte man met een super hart…
Wat vind ik het vreselijk dat we niet bijelkaar kunnen zijn…

Liefs,
een hele verdrietige Jessica…

Maar ben zo dankbaar dat ik hem heb ontmoet.

Jammer, Jessica, maar je weet in ieder geval dat jullie een besluit hebben genomen omdat je beiden ervan overtuigd bent dat dit niet de goede weg was. Sterkte ermee!

Klopt inderdaad…
maar helaas neemt dat niet weg dat ik het vreselijk vindt.
Op het moment ben ik kapot, ook al weet ik dat we de juiste beslissing hebben genomen, zo kan het nog niet helemaal voelen…

In ieder geval bedankt.