'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

jeetje wat is er weer veel geschreven maar chacha ga lekker naar egypte maar wees op je hoede
dit vind ik een mooie zin die in de boek ‘komt een vrouw bij de dokter’ stond.
er zijn vaak honderden redenen om iets niet te doen, maar juist die ene reden om het wel te doen zou al genoeg moeten zijn

Ik praat veel met mijn schoonzusje over nu en de toekomst ook zij wil graag trouwen en kindjes maar niet nu pas later. Ze studeert nog en heeft een eigen winkel en ze wilt graag een grotere winkel en ze doet het goed en is een goede zakenvrouw.
Ik wil later ook kindjes en dan 2 of 3 dagen werken en de andere dagen lekker me kindje knuffelen heerlijk zo mooi wondertje.
Mijn schoonmoeder is idd de huisvrouw maar ze heeft wel de broek aan en heel veel lol in alles wat ze doet me schoonvader die ook veel doet hoor een thee of een eitje maken is niet teveel voor hem.
Maar ik zie geen verschil met zijn en mijn familie. Mijn moeder die is ook huisvrouw let op mijn zusje die nog thuiswoont kookt en doet de huishouding net als mijn schoonmoeder. Soms dat kookt mijn vader of haalt hij iets lekkers (patatjes elke zaterdag) net zoals mijn schoonvader (vis elke vrijdag).
Vroeger was het hier ook hoor de vrouw was thuis en de man die werkte dit is hier allemaal verandert maar niet in Egypte.
En echt niet dat ze niet naar andere mannen kijken als ze getrouwd zijn als je een bekende tegenkomt een hand en een hoi kan gewoon hoor.
Tuurlijk heb je ook foute mannen ik heb er genoeg gezien en daarom zijn we hier ook op het forum om elkaar te helpen. De mannen die elke week een ander hebben etc maar goed ik heb ook een paar vrienden die ook elke week een ander hebben??? of een heel agenda met waarneer naar wie moeten.
Sommige vrouwen lokken het ook uit hoor kijk eens naar die russen echt waar die willen allemaal flink genomen worden die komen wat te kort in hun eigen land (sorry voor deze formulering) en echter zijn er ook vrouwen die helaas een roze bril ophebben en niet zien dat ze opgelicht worden.
Ik ken daar en hier genoeg egyptenaren en ze hebben zo hun eigen cultuur die ik respecteer en hun respeceteren mijn en als ze dat niet doen pech dan niet boeieeeeeeennn.
Me man en ik weten wie we zijn en laten ons niets zeggen wij zijn 1 nu en voor altijd.

Dat laatste vind ik mooi!! Hoezee!!

1 like

Zoals 'de ’ Egyptische man niet bestaat, is er ook geen ‘de’ Egyptische vrouw. Er zijn legio goed opgeleide vrouwen met carriëre die er bewust voor gekozen hebben om (nog) geen kinderen te krijgen, en waar hun man het dan ook mee eens is.
Welke verwachtingen heeft zo’n vrouw in de partnerkeuze? Om te beginnen dat zij zélf het recht heeft die keuze te maken. De familie mag een mening hebben, een advies geven, maar de uiteindelijke beslissing is aan haar.
Ze zal haar rechten opgenomen wensen te zien in de huwelijksakte, hoewel de onderhandelingen over die precieze voorwaarden nog steeds door een mannelijke vertegenwoordiger worden gedaan. Twee families, die onderhandelen over de verdere rest van háár leven! Het is afhankelijk van de klasse van de familie hoe daarmee wordt omgegaan.
Haar verwachtingen worden min of meer vastgelegd in die onderhandelingen, aangevuld met wat de familie belangrijk vindt, en waar de bruid dan vervolgens ook akkoord mee is gegaan.

Er is momenteel een groot probleem op de huwelijksmarkten. Er zijn heel veel goed opgeleide vrouwen, die best willen trouwen, maar geen kandidaat kunnen vinden die aan haar verwachtingen willen voldoen. De keuze voor een carriëre buitenshuis, bijvoorbeeld. Verder stellen de families hoge financiële eisen aan potentiële kandidaten, dus je moet al het een en ander bereikt hebben om uberhaupt te kunnen trouwen.

De man zorgt voor de woonruimte, zij voor de inventaris, hoewel dat ook door persoonlijke omstandigheden andersom kan zijn. De bruidsschat, de som geld die gereserveerd wordt voor buitengewone omstandigheden waarbij de vrouw alleen achtergebleven is, dat zijn weliswaar tradities, maar er komen steeds meer vrouwen die daarin afwijken.

En wat ík zou doen, als ik in zo’n situatie was: geen idee. Voor wat ik er nu van weet, zou ik waarschijnlijk niet in zo’n situatie terecht komen. Natuurlijk ben ik ook weleens in de toeristische gebieden, maar de meerderheid van wat daar werkt, zijn mannen die daar werken omdat ze meer geld willen verdienen dan dat ze in hun geboorteplaats kunnen verdienen. Daar is niks mis mee, wel op de manier waarop Westerse vrouwen vaak gewaardeerd worden, en dat heeft weer te maken met de klasse van de man in kwestie.
Laat ik het zó zeggen: Ik heb er geen hoge pet van op. Dus dan laat je toch niemand zo dichtbij komen dat er uberhaupt iets van een relatie zou kunnen ontstaan?

Tot slot; OmiPomi. Als ik tussen de zinnen van je post door lees, zie ik een soort van tolerantie. “De” Egyptische vrouwen die jij kent worden neergezet als vrouwen die er zelf voor kiezen onderdanig en gehoorzaam te lijken, maar in feite manipuleren. Het begrip manipulatie in Nederland is anders dan in Egypte. Door Nederlandse ogen bezien, manipuleert daar iedereen, mannen en vrouwen. Het is gewoon een daar geaccepteerde manier om te krijgen wat je wil, een soort boerenslimheid.

En als je regelmatig in een omgeving als dat verkeert, ga je hetzelfde doen. Dat kom je zelfs hier in de TBS-klinieken tegen. Verplegers van TBS-ers, die ook vaak manipuleren, nemen die houding over. Sla de stukken er maar op na…

In Nederland wordt manipulatie niet gewaardeerd, wij geven de voorkeur aan het openlijk bespreken van onze wensen en bezwaren. dat is echter zo direct, dat het in veel andere culturen als lomp, ongemanierd of arrogant wordt gezien.

en als er kinderen zijn kunnen vrouwen nog steeds werken of ze nemen het kind mee of het gaat naar familie wat ze daar genoeg hebben :slight_smile:
Idd wat jij zegt klopt petry over het trouwen zie dat aan me schoonbroer hoe dat is gegaan en de volgende keer als we weer gaan dan gaat me schoonzusje verloven.

Ik ben eens een keer meegweest naar zo’n onderhandeling, die toen in een impasse zat. Eigenlijk als pressiemiddel, inderdaad een vorm van manipulatie…
Het ging er nogal hevig aan toe, verhitte discussies, een overvolle huiskamer die blauw zag van de rook. Om aan de herrie en de rook te ontsnappen, ging ik even voor het openstaande raam staan om wat frisse lucht te happen. Een van de mannelijke familieleden van de bruid zag zijn kans schoon om- in zéér gebroken Engels- zijn mening over Nederland bevestigd te zien krijgen; na wat gevraag over joden in Nederland (???) vanwege de leus Ajax Joden die hij van zijn vader gehoord had, was zijn conclusie: ’ Ontken het maar niet. Nederland is het land van chocola, melk en…sex ’ Ik werd boos, want het is zeer onrespectvol om zo’n gespreksonderwerp naar voren te brengen aan een vreemde vrouw, keek zeer beledigd, nam automatisch een stap terug, en toén, binnen 3 seconden stonden mijn vriendin en haar broer achter me. “Kom, we gaan naar huis”.
Ze hadden automatisch gezien wat er gebeurde, zonder het te kunnen horen.
Het was niet ééns vreemd, enkel beledigend. Kan je nagaan…
Inmiddels is hij uit de familie verwijderd, het was een verloofde van een van de dochters, omdat hij zijn baan kwijt raakte.

Baan kwijt staat gelijk aan het niet meer kunnen voldoen aan de afspraken. Geen baan = geen inkomen, geen inkomen = niet trouwen. En dát is weer zeer oneervol voor de man. Want zijn reputatie is afhankelijk van zijn vermogen om vrouw en kinderen te kunnen verzorgen. Het is de eer van de man om dat te doen…

Over dat trouwen klopt ook. Het is alleen wel opvallend dat er veel sneller over gepraat wordt dan in NL.
Dat merk je ook in je eigen relatie: hoe snel werd er al gezegd dat hij met jou wil trouwen?

Op een bepaalde manier willen de egyptische vrouwen die ik ken heel modern zijn en ‘westers’ zijn. Aan de andere kant wilen ze dat ook niet. Als er zich een geschikte huwelijkskandidaat aandient, worden de eerder voorgenomen principes, ideeën en dromen toch wel snel overboord gegooid.
Misschien ligt dat aan de vriendinnen die ik heb. Natuurlijk is er altijd variatie en verschilt iedereen. Daarom is een vraag als ‘hoe zijn egyptische vrouwen’ erg lastig te beantwoorden. Dit is alleen het beeld dat ik heb gekregen in de periode dat ik daar heb gewoond. En ik weet ook wel dat er vrouwen zijn die heel anders denken en doen.

Alleen Petry, begrijp jij dat je nu precies hetzelfde zegt als wat ik probeer uit te leggen?
Er bestaat ook niet zoiets als ‘de’ egyptische man. Het is daarom erg moeilijk te verkroppen dat men bij voorbaat al een oordeel heeft over onze mannen op basis van verhalen van derden. Dat is eigenlijk alles wat de boodschap is denk ik van ons allemaal aan iedereen die ons aanspreekt op onze relatie, dat is geen struisvogelgedrag, maar de realiteit: niemand is hetzelfde!

Ik ben niet in de veronderstelling dat ik alles weet over egypte en egyptenaren, bij lange na niet. Maar ik heb wel een tijd lang tussen hen gewoond, met ze samengewerkt, vriendschappen gesloten, ruzie gemaakt. Dat maakt dat ik mijn beeld een stuk geloofwaardiger en realistischer vind dan dat van iemand die eigenlijk alleen informatie van derden heeft.
Een taal leer je ook alleen maar echt door in die talige omgeving te leven. Hetzelfde geldt voor een cultuur.

Ik denk niet dat een man die werkt in een toeristisch gebied per definitie van een lagere klasse komt omdat ie op zoek is naar geld. Dit zegt misschien meer van de werkgelegenheid in Egypte dan van de afkomst van de mannen.

toen mijn schoonbroer ging verloven was het heel gezellig ik was al een keer met mijn schoonzusje langs geweest en meegegeten dus ik kon ze al. maar het was heel relax lekker gebak erbij beetje kletsen gebed opnoemen en klaar.
zo zie je maar dat er zoveel verschillende ervaringen zijn.

Natuurlijk is het vervelen dat veel mensen een oordeel hebben voordat ze iemand kennen. Maar let wel, elk vooroordeel is ergens op gebaseerd. het feit dat het een vooroordeel is, zegt niets over de persoonlijkheid van het individu, maar over de eigenschappen van de grootste gemene deler. Zoals wij onze vooroordelen over anderen hebben, hebben anderen dat over ons.

ja een amerikaan kan je tuurlijk niet vergelijken met een egyptenaar hee, ik vermoed dat er met een amerikaan veel minder energie-werk van de europese vrouw nodig is- , ik vind dat wij nogal vaak (mensen met een pb-partner) voor hun zorgen ,en dat is niet de cultuur voor hun- een egyptische vrouw ja die kan hem zeker houden ,of gij heeft gans de famillie op zijn dak!!,terwijl met een europese de vrouw dikwijls alleen staat met de miserie(als het fout loopt) want wij zijn de westerlingen-- maar ieder zijn life en keuze- ja suusieme tel maar verder af,ikke ook!

Heel simpel: het is de enige geoorloofde manier om samen te zijn. Er komen lange ‘verlovingen’ voor, maar dan is de intentie ‘trouwen’ terwijl wij wat langer in dat vrijblijvende stadium van elkaar leren kennen blijven zitten…

Vooroordelen zijn er met een reden, maar dat betekend nogsteeds** NIET** dat iedereen het recht heeft om MIJN vriend erop aan te vallen. Dit geld voor *iedereen *die die nare vooroordelen verteld. (dus ook mijn ouders waar ik regelmatig ruzie heb hierdoor)
Alsof wij het leuk vinden dat 9 van de tien egyptenaren denken dat de ‘‘westerse’’ vrouwen allemaal ‘‘hoeren’’ zijn. WIJ WETEN BETER…
Ja overal zijn rotte appels, kijk alleen maar even om je heen hier in Nederland, het stikt er van.
Ik ben het gewoon echt even spuugzat al die negatieve verhalen. ik krijg dagelijks thuis al preken, vooral omdat ik eindelijk vertrek uit!!
Alsof er niemand op de wereld geloofd dat er ook goede zijn!! en daarna, nee zo bedoelde ik het niet, het is niet naar jouw vriend, maar over die mensen in het algemeen, het is de cultuur, het zijn de wetten… bla bla bla, maar ondertussen is MIJN vriend daar wel een onderdeel van dus hoe dan ook er word gesproken ZONDER het persoon te kennen en toch NEGATIEF! Dus ookal worden er geen namen genoemd: *KOM NIET AAN MIJN VRIEND
*mijn boek begint al aardig vorm te krijgen dan kan je tenminste eens een verhaal lezen die ANDERS is dan alle andere verhalen die sommigen gehoord gezien gelezen hebben! Eindelijk een keer een GOED verhaal. dit eerste deel loopt in ieder geval goed af!
Ik zal vast wel een vervolg schrijven over mijn tijd daarna en daarvan weet niemand nog het einde, maar ik ga er vanuit dat het ook GOED afloopt.

zo dat moest er toch echt even uit! sorry voor mijn harde amnier van praten ik ben het gewoon ZAT. Moge dat duidelijk zijn :wink:

hah suusieme! i think its clear enough!:wink: YEAH

Misschien kun je dit onderwerp eens met je vriend bespreken, Suusieme? Vraag eens aan hem welke reacties hij krijgt over zijn relatie met jou? Hij zal er niet graag over willen praten, want het wordt in het algemeen als te confronterend ervaren. Versta je Arabisch? Heb je ooit gehoord hoe mensen over jou praten? Op straat, in de coffeeshop, tijdens een etentje in een restaurant? De mensen in de buurt?
Niet omdat ze je kennen, maar louter omdat je Europese bent? Of mensen die je wél kent en praten over de Westerse sletten, en het zijn toch allemaal hoeren, en eigenlijk schrikken omdat ze je eigenlijk niet meer als buitenstaander zien?
Praat er maar eens over. Eerlijk en open. Misschien wel goed ook, dan kan hij zien dat ‘de mensen’ hier niet anders zijn dan daar.

Vraag ook maar eens een oordeel over bijvoorbeeld de Saudi’s. De Koeweiti. De Algerijnen. :slight_smile:
En probeer eens een Saudi een oordeel te vragen over de Egyptenaar. Of een Koeweiti. Of een Algerijn.

Bedenk je meteen maar eens in wat voor soort stereotyperingen iedereen pleegt te denken.
De bleke dronken Engelsman in voetbalshirt, de Duitser met het harde taalgebruik, de Zuid Europeaan die de charmeur uithangt, kom op zeg, iedereen denkt in stereotyperingen.

Is dat erg? Nee, dat is menselijk. Omdat die stereotyperingen zijn gebaseerd op veel voorkomend gedrag. Of om gedrag dat prominent in beeld wordt gebracht.

Waar denk je aan bij het woord ‘kinderontvoeringen’? Aan Egyptische vaders die na een echtscheiding hun kind meenemen naar Egypte?
Fout! De meeste kinderontvoeringen worden gepleegd door Westerse vrouwen, en de landen waarin het het meest plaatsvindt zijn Europa en de VS…

Je bent bezig om een boek te schrijven, Suusieme. Is dat om het ongelijk van de anderen te bewijzen? Van je ouders? Van je vrienden? Van je broers en zusters? Heb jij bevestiging van anderen nodig om je leven te leven zoals jij dat wilt? Als jij zeker weet dat wat je doet, de goede beslissing is, dan heb je toch helemaal geen bevestiging nodig? En hoe definieer je goede en slechte beslissingen? Nu? Na 10 jaar? Na 20 jaar?

Luister, als jij stevig genoeg in je schoenen staat, dan doen die aanmerkingen je helemaal niks. Maar als je niet zeker van je zaak bent, dan haat je ze. Want ze brengen twijfel. Je houdt niet van twijfel. Niet schrijven maar praten, Suusieme, praten moet je. Totdat je elkaar helemaal begrijpt…

Ik heb je een PB gestuurd omdat ik de rest van het forum niet wil belasten. daarbij weet jij niets van mijn vriend en mijn relatie dus oordeel pas zodra je iets weet van een ander neit alleen om heo ze eruit zien of waar ze vandaan komen.

En denk Petra dat we er allemaal zat van zijn , Het gaat niet om dat we niet stevig in onze schoenen staan .
Het gaat er om dat mensen niet gelijk een oordeel hebben .
Stel je voor je ontmoet de man van je dromen (zoals ons) en hij heeft in zijn jongere jaren iets verkeerd gedaan .
Zou je het leuk vinden dat iedereen een oordeel heeft en tegen jou zegt kijk uit wat je doet …
misschien doet hij het weer .
Zou je het leuk vinden dat iedereen er over praat .
Denk het niet en dat je op een gegeven moment ook zegt ben er zo zat van , dat iedereen maar voor jou praat , en tegen je zegt je moet uitkijken .
En dit is was Suusieme bedoelt , ik snap haar precies denk er net zo over .
Ik wil in peace gelukkig worden en zonder dat mensen zich druk maken om mijn relatie … en ik denk dat iedereen dit wil .
Ik ben gelukkig getrouwd en het kan me niet schelen wat andere mensen zeggen .
Ik ga voor mijn geluk en die heb ik gekregen .
Maar goed Petra jij denkt anders .

ik lees al een tijdje mee op dit forum maar heb tot nu toe nog nooit zelf een berichtje achter gelaten…maar met wat er nu wordt besproken,wil ik dit wel even doen.ik heb idd ook een egyptische vriend die mee leest als ik dit berichtje typ,ik heb zelf eerst anderhalf jaar in egypte gewerkt en heb zo mijn vriend leren kennen,toen ik voelde dat mijn tijd in egypte er op zat,hebben we besloten om ons leven in belgië voort te zetten,mijn vriend is nu anderhalf jaar hier en dat is zowat kort de historiek van mijn relatie.het is idd zo dat er al genoeg negatieve berichten in de wereld gestuurd worden omtrent egyptenaren (heb ze zelf ook te horen gekregen en zelf kunnen ondervinden) waardoor ik ze ook niet allemaal zal ontkennen of goed zal praten maar ik denk dat als we er ons idd al bewust van zijn dat we wel de goede kant uit gaan,mijn vriend en ik hebben ook genoeg moeten vechten om te staan waar we nu staan,ik heb onderweg ook vaak liggen denken:dit wil ik niet meer,is dit nu gelijk het moet zijn,moet ik doorzetten of niet,is hij te vertrouwen of niet,…bij ons waren de omstandigheden om een relatie te hebben ook absoluut niet gunstig (hij had lange werkdagen en een 7dagen werkweek) waardoor we moeten vechten hebben om elkaar toch geregeld op een degelijke manier te kunnen zien,ongeacht we ginder ook wel samen onder 1 dak gewoond hebben…liefde overwint alles zeggen ze en laat dat ook voor jullie één van de uitgangspunten zijn,of hij nu goed is of niet,of hij nu te vertrouwen is of niet,of hij enkel uit is op een visum of ook op een serieuze relatie…wie zal het zeggen?uiteindelijk kan je alleen een antwoord krijgen op al deze vragen in de tijd dat je samen je relatie aan het uitbouwen bent.waarom geen vlucht nemen naar egypte als je de mogelijkheid hebt?je hebt er uiteindelijk niets mee te verliezen.waarom de kans niet wagen om een relatie op te bouwen?wat als het dan wel blijkt te lukken en je zo twijfelde of het ging slagen of niet…geef niet op zou ik zo zeggen maar ik denk dat we ons idd wel bewust moeten zijn van de “gevaren” die een relatie met een egyptenaar met zich meebrengt en dat slaat dan terug op het verschil in cultuur, religie en taal (mijn vriend is christen wat wel scheelt,is misschien niet echt mooi om te zeggen maar dit is wel een feit) enfin ja,ik herken veel van wat jullie allen schrijven,ook wij zijn door die tijd gegaan (ondanks dat ik wel bij hem was in egypte) en ook de visumsleur hebben wij vier keer doorstaan dus bij deze… hou vol zou ik zo zeggen want die egyptenaren hebben ook heel wat goede kwaliteiten (anders zouden we niet voor ze gevallen zijn)

1 like

Petry,
Ik heb je vandaag al eerder gezegd dat je mening meer dan welkom is, maar houdt er rekening mee dat wij al genoeg over ons heen krijgen en dit forum ook voor ons fungeert als een uitlaatklep.
Ik geloof dat je inmiddels uit de reacties wel kan opmaken wat ik daarmee bedoel.

Voor de slechte mannen is een apart topic en dat is er niet voor niks. Hier praten we graag over ons wel en wee aangaande onze relaties, visa en relatieperikelen.

Nogmaals: we kennen alle verhalen en ik denk niet dat jij daar nog iets aan hoeft toe te voegen.
Je hebt hier niet te maken met een stel onmondige kinderen die jij de ogen moet openen.

Een opmerking maken dat Suus of wie dan ook maar eens met haar vriend een open gesprek moet voeren, is ronduit denigrerend! Wie denk jij wel niet dat wij zijn?

Ik spreek en versta toevallig vloeiend arabisch en weet dus precies wat er over mij gezegd wordt. Wat impliceer je nu? Dat zij achter onze rug om slecht over ons praten omdat we westerse vrouwen zijn? Die zitten er vast tussen! Ik ben van mening dat wanneer dat aan de hand is, je een situatie of een gesprek ook kan aanvoelen of aflezen uit blikken.

Nee Petry, je snapt er blijkbaar helemaal niets van! Je geeft zelf al aan dat wij waarschijnljk gek worden van alle weerstand. Waarom wil jij daar nog een schepje bovenop doen? Ben jij de redder van de slachtoffers van Egyptenaren? Ik zou die taak maar gauw van mn schouders laten glijden. Als er slachtoffers vallen ben jij ook niet degene die deze vrouwen hoeft op te vangen.

2 likes

jeetje ik kreeg geen mail van jullie reacties en zie het nu pas.
TUURLIJK JE BENT SAMEN MET JE EGYPTISCHE MAN EN BENT 1 GA ERVOOR KOM OP MEIDEN.
maar ik zie toch ook een kern van waarheid in het verhaal van petry
surnamers-gaan altijd vreemd
antilianen-zijn loverboys
egyptenaren- doen het voor het visum
mexico-peru- pas op voor de latino’s kunnen meisje beinvloeden
En noem maar op en dan denkt gelijk de meerderheid dat ook jou man zo is ik kan hun dat ook niet kwalijk nemen je moet echt bewijzen dat jullie bij elkaar horen.
Ook idd egyptenaren hebben hun vooroordelen zoiezo zijn de argerijen hun aartsvijanden en mijn schoonouders hadden ook zoiets mijn zoon komt thuis met iemand van nederlandddd
WHAT THE FUCK.
Omgedraaid ook mijn ouders.
WHAT THE FUCK.
Het is echt samen er doorheen slaan en schijt hebben aan de buitenwereld mensen willen eerst zien en dan geloven en nu geloven ze dat onze relatie echt is en puur.
WIJ ZIJN VOOR ELKAAR GESCHAPEN.

Suusieme,

Ik vind het WEL tof dat je een boek aan het schrijven bent. Welke reden je daar ook voor hebt. Dat is helemaal aan jou en aan niemand anders om daarover te oordelen.

Zet m op! Ik ben benieuwd wat eruit komt!!!
Liefs

Zo zie je, al onze reakties spreken boekdelen. De een schrijft het wat genuanceerder dan de ander maar vast staat dat we niet zitten te wachten op al die negatieve algemene uitingen over de egyptenaar.

Ach, meer hoef ik er niet over te zggen.