en egypte heeft gewonnen 4-0 en 3 rode kaarten voor algarije dus de mannen zijn super vrolijk
zondag finale
Ja ik heb t gemerkt⦠bij elk doelpunt kreeg ik een sms haha. en hij vertelde me net op skpe dat de keeper een rode kaart had gekregen.
In hurghadas was t in ieder geval gekkenhuis. groepen mensen met vuurwerk en autolampen aan t knipperen, alle electriciteit was uitgezet en overal n dolle boel⦠Wel erg leuk voor zeā¦
ik ga nu lekker slapen. slaaplekker allemaal
[quote=āSuusieme, post:4471, topic:28785ā]
zucht en ik nogsteeds in afwachting van de ambassade/minbuza/IND, voor t antwoord. Ik ga ze 3 feb bellen als ik nogsteeds niets heb gehoord. dan duurt t namelijk nog maar 2 weken voordat hij evt komt. Hij moet natuurlijk alsnog weer naar Cairo dna om daar de finishing toutch te regelen.
Bij mij dus nogsteeds in spanning. Echt lekke rdat het bij jullie al zo goed gaat.
Ik ben vandaag wezen navragen hoe het zit als we hier in Nederland gaan trouwen. ben gelukkig goed geinformeerd door de gemeente.
Verder heb ik geen idee hoe ik me moet inschrijven in Egypte. ik weet da tik me hier in Nederland moet uitschrijven. Het is me nog niet gelukt om cntact te krijgen met de egyptische ambassade hier en er staat ook niets over op t internetā¦
Vandaag en gister weer een aantal preken gehad van mijn ouders, omdat het nu wel erg dichtbij komt da tik voor een heeeeeeeele lange tijd weg ben uit Nederland. Mijn vader zit er helemaal doorheen omdat hij het woord emigreren en uitschrijven hier helemaal niets vind. Maarja als ik daar voor langer dan 8 maande ga wonen, MOET ik me uitschrijven in Nederland. nu dus vlink opzoek naar een verzekering daar met een redelijke prijs en goede dekking. zit aan oomsverzekeringen of mondial assistence te denken.
[quote]
Uitschrijven is heel makkeiljk geregeld hoor! Ik ben ook geemigreerd geweest in de tijd dat ik in Egypte woonde. Je vult gewoon een formulier in en levert dat in bij de gemeente en klaar. Of, zoals ik, je woont al in het butienland: dan vul je online datzelfde fomulier in, je machtigt iemand en die persoon print dat uit en brengt het naar de gemeente, klaar!
Er zijn een aantal zaken die je in je achterhoofd moet houden:
- Indien je je binnen acht maanden ook weer inschrijft in de gemeente (dit kan alleen persoonlijk!) dan zijn al je gegevens ābevrorenā en worden die gewoon uit de kast gehaald. Na die 8 maanden, wordt dat een stuk lastiger.
- Ik weet niet of het handig is om je te verzekeren als je naar Egypte gaat. Veel van de kwaaltjes waar je doorgaans mee te maken krijgt, krijg je niet vergoed. Daarbij is zoān expat verzekering veel duurder. Je kan dan beter een reisverzekering afsluiten vanuit Nederland. Daarbij, de prijzen voor behandelingen en medicijnen liggen daar zo laag, daar kom je altijd wel overheen. Ik ben daar oa behandeld voor nierstenen, spiraal verwijderd en blaasontsteking, bij elkaar misschien 200 pond aan betaald.
- Je mag gedurende je afwezigheid je huurhuis in Nl behouden. Bij je terugkomst moet je er wel alleen voor zorgen dat je huisbaas je een brief geeft waarin hij verklaart dat hij ermee akkoord gaat dat je je weer inschrijft op dat adres.
Bij mij is het een nogal fout gegaan omdat degene die op mijn huis zou passen gedurende mijn afwezigheid, ineens het idee had om mijn huurcontract van me los te peuteren en heeft een lelijke huurachterstand opgelopen waardoor ik nu nog steeds problemen heb met mijn verhuurder⦠Kijk dus uit met wie je in zee gaat, dit was een goede vriendin van mij!!!
hey dankjewel omi voor je tips! Ik woon nog bij mijn ouders dus van een huurhuis en die dingen heb ik geen last. wel ben ik van plan om langer dan 8 maanden daar te blijvenā¦
Moest jij je ook weer inschrijven in Egypte? Hoe had je dat geregeld? En wat moet ik dan doen na die 8 maanden als ik dan terug kom naar Nederland? (waarschijnlijk zal ik alleen nog terugkomen naar nederland voor vakantie, maar toch voor het idee).
Ik kan er echt zo weinig informatie over krijgen. Verder wil ik ook de verzekering vanuit nederland regelen, maar een normale reisverzekering kan niet, aangezien ik dan sowieso een globe trotter moet hebben vanwege de lange periode. Daar ben ik n u voor aan t orienteren. Want ik wil toch veilig geseld zijn. mocht ik iets raars krijgen dat wel opeens erg duur is, dna ben ik de pineut, dus voor mn eigen veiligheids gevoel wil ik mezelf wel verzekeren. ![]()
Ja je moet je aanmelden bij de ambassade. Je komt dan op een lijst van expats. Als er iets gebeurt in Egypte (oorlog, aardbeving oid) dan wordt ervoor gezorgd dat jij als NLse uit dat land wegkomt, met evt. je huwelijkspartner. Ze vragen wel om een bewijs van uitschrijving, maar die krijg je niet automatisch vanuit NL mee, dus dat is niet verplicht.
Je kan dit allemaal online doen, dus je hoeft niet speciaal naar Cairo!
nou cleopatra,ik vind nederlanders niet asociaal hoor- ik vind jullie juist zo open minded ivm vele andre volkeren- en heb jij al es in egypte gewoont(tussen egyptenaren)waar geen of weinig toerisme is, er is van gastvrijheid en sociaal zijn ook weinig te merkken als je daar leeft geloof me, je bent en blijft een westerse die heeeeel moeilijk aanvaard word,.
suusieme, ik hoop dat zijn moeder je nu eindlijk wil gaan ontmoeten- mn vriendin woont nu 10jaar in egypte en is nooit uitgeschreven geweest(ze is ook )belgische gebleven,want vele toeristen die daar wonen vragen egytische nationaliteit aan(zo ken ik er n,paar) en dat zijn nou net diegene waar omipomi haar vriendin over schrijft(die zitten echt gevangen hoor-reisverbod) , mn vriendin komt zich wel om de 5maanden ofzo dacht ik meldden in belgie-ik zou er nooit willen wonen,vroeger wel,maar ik heb nu weken op n,appartement geweest en kan echt niet aardden in die mannencultuur,waar de vrouw steeds word aangestaard op wat ze doet,waar ze heen gaat enzā¦, ik vertrek waarschijnlijk ook erges in februari(cursus dans) en mn poolse vrienden zijn er dan ook,en voor mij is het het paradijs om daar niet alleen te lopen als vrouw zijnde- x
Hoe zit dat dan als je een dubbele nationaliteit aanvraagd? Sinds een paar jaar is dat voor Nederlanders mogelijk. Dan ben je dus Nederlands Ć©n Egyptisch. Dat betekent dat je, mocht je getrouwd zijn, gewoon je vrijheid behoud om naar het buitenland te reizen (als āalleenā Egyptische kan die vrijheid je ontnomen worden door je man, mocht hij dat willen) maar ook dat je bijvoorbeeld onroerend goed kunt kopen in Egypte (dat kan als buitenlandse dan weer niet geloof ik maar als Egyptische wel, daardoor kun je bijvoorbeeld ook samen een huis kopen, wat dan ook echt voor de helft van jou kan zijn). Lijkt mij ideaal als je daar voor onbepaalde tijd naartoe wilt en van plan bent te trouwen met je Egyptische vriendā¦
Of zeg ik nu iets raars?
He raks,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, want ik heb niets over een geemigreerde vriendin geschreven, misschien heb je het verkeerd begrepenā¦? Of misschien begrijp ik jou nu verkeerd, maakt niet uitā¦
Suus, wat Raks zegt is geldt voor de Belgen. Volgens de Nederlandse wet ben je verplicht om bij een afwezigheid van meer dan 8 maanden je uit het GBA uit te schrijven. Je blijft uiteraard Burger van Nederland en je behoudt ten alle tijden je NLse nationaliteit. Ik ga er vanuit dat je niet zo gek bent om de Egyptische nationaliteit te willen⦠Daarmee zou je een heleboel rechten verspillen!! Zoals het vrij in- en (vooral) uitreizen van Egypte. Dan val je ook onder die moeizame regels, waar je nu tegenaan loopt met je vriend.
Maar nogmaals, ik ga er vanuit dat je dat niet wilt.![]()
Hou het simpel, schrijf je na een maand of 7 of 8 uit het GBA via internet. Dan behoudt je de eerste paar maanden ook nog je NLse zorgverzekering en de daarbij behorende buitenland verzekering. Mocht je namelijk na 5 maanden besluiten toch terug te komen, hoef je niet eerst langs de gemeente om je weer in te schrijven.
Daarbij, je verliest per kalenderjaar dat je geemigreerd bent een jaar AOW! Als je dus, zoals ik, een paar maanden maar bent geemigreerd, dan telt dat niet.
Oh en dan nog iets kleins, mocht iemand besluiten om de Egyptische nationaliteit te nemen, dan verplicht diegene zich daarmee om in Nederland in te burgeren. Of tenminste om daar een dure vrijstellingstoets voor te maken!
Zie je t voor je?? hahaha!!! ![]()
En trouwens, zelfs met je nederlandse nationaliteit kan je man het je verbieden om het land uit te reizen.
Ik heb veel vrienden die in Egypte onroerend goed hebben gekocht, grond, huis, alles. LIjkt mij , dat als je geld hebt, je gewoon iets kunt kopen.
En Raks, sorry, ik begrijp ineens over wie je het hebtā¦
wij zijn buurlanden, en tog is alles totaal anders in nederland-
ja omipomi ,dat vroeg ik me ginder ook af met diegene die ik daar ontmoette, goe heb je in hemelsnaam voor de egyptische nationaliteit gekozen,die ene kan nu na jaren procederen pas terug uitreizen naar haar land van afkomst(de kinderen niet)- ,dubbele nationaliteit ginder?? ik weet enkel de moslims die bij ons in belgie geboren zijn hebbe-behouden hun dubbele nationaliteit, in egypte ben je of egyptisch of buitenlander(denk ik)-- omi ik had het over mijn vriendin die naar egypte geimigreerd is- ha das ne goeie toets(nederland)heeft echt veel regeltjes hoor,maar bij jullie vind ik de treinstation dan weer zo netjes dankzij de regeltjes(bij ons is het op zn egyptisch)1troep haha.x
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, ik lees altijd me ![]()
Ik vind het zo leuk jullie verhalen te lezen, ik wil volgend jaar ook gaan emigreren naar Egypte.
Heb geen egyptische vriend, wel gehad maar het werd niks.
Over de paspoorten, volgens mij mag je als nederlandse als je getrouwd bent ook de nationaliteit van je man overnemen. Dus je zou dan wel 2 paspoorten kunnen hebben.
En over die verzekering ben ik ook benieuwd naar, want als je emigreert kun je natuurlijk geen nederlandse verzekering aanhouden omdat je uitgeschrijven staat dus ben wel benieuwd naar de andere opties.
Leuk om jullie verhalen ook te lezen ![]()
Als je een postadres hebt dan hoef je je niet uit te schrijven uit NL.
Zoals bij Suusieme, als je gewoon bij je ouders ingeschreven kan blijven is dit ook een optie. Want je verliest inderdaad een hoop rechten als je je officieel laat uitschrijven. Zoals 2% AOW opbouw per jaar. Nu lijkt dat nog niet zo erg maar als je later terug zou komen naar NL mis je dus een heel groot gedeelte van de AOW.
ja dat heb ik ook al gehoord, had zelf al gebeld met hun infolijn ze zeiden dat je dan wel een vrijwillige aow kan afsluiten en je dus elke maand een bedrag moet sparen. Maarja mochten die regels veranderen ben ik dat geld nog kwijt. Daarbij ga ik dan dus zorgen da tik een bankrekening aanmaak op mijn naam, maar die mijn ouders bezitten en ik dus neit aan kan komen. daar elke maand een bedrag naartoe storten, zodat ik op die manier een pensoen doe.
Omi erg bedankt voor de tip over na 7 maanden online doen! echt een supertip en ga ik ook mijn ouders even vertellen 9om ze toch een beetje gerust proberen te stellenā¦
hihi ik krijg er steeds meer zin in. hoe dna ook over 3 weken ben ik weer bij mijn mannetje!!! whoeiiii
bij ons in belgie ben je al je aow kwijt denk ik!!-- ik weet het niet-ik heb 6maanden in het buitenland gewoond(bleef hier in regel met alles)daar ik hier als loopbaanonderbreking stond geregistreerd, heel lange periodes,of onbepaalde tijd heb ik nooit gehad,ik vertrek graag maar kom ook graag terug-
suusieme het beste daar!!! word aanpassen hoor meid. heb je nu werk in egypte? er is gisteren n,vliegtuidg vertrokken met als zitje 70euro, stond maar laatste moment op hun site,dat kon ik niet meer beredderen!! wat is dat tog tegewoordig met e-mailen verzenden,en niemand die antwoordt!!!
Hey Suussienne, Je weet toch wel als je bezwaarschrift is goedgekeurd hij toch weer alles in moet leveren en weer 10 a 12 dagen moet wachten. De schengenlanden moeten nl wederom gevraag worden voor toestemming.
Ik wist dat niet en viel toen zo tegen dat we niet gelijk het visum konden halen.
Marmah
NEE dat wist ik niet!!! sjonge die klere mensen zeggen ook NOOIT iets, ze WILLEN gewoon dat het fout gaat en het niet gebeurd!!! pff ontzettend bedankt voor deze tip, ik ga maandag gelijk naar het IND bellen⦠zodat we (hopelijk) dan een antwoord krijgen. k ga gelijk zeggen dat ik een ticket wil boeken om gelijk samen met hem terug te vliegen. maar dan moet ik eerst weten of hij zn visum krijgt, anders vlieg ik rechtstreeks naar Hurghada. ik zal Hun dat ook gelijk vertellenā¦als extra onderbouwing dat hij echt terug gaat. ik zal zelfs aanbieden dat ik mijn vliegticket naar ze fax om het te bewijzen zodat hij mag komen voor die vakantie.
zucht wat zijn ze toch naaierig. bij de ambassade werd gezegd, dat als ze het bezwaar goedkeurde, hij nog 1 keer terug hoefde te komen en alles geregeld was. pff jullie horen nog van me⦠nouja in ieder geval ben ik over maximaal 4 weken bij hem. mijn streven gaat natuurlijk naar 3 wekenā¦
groetjes suus
Hallo,
wat een gedoe zeg met die visumsā¦ik kan het allemaal niet meer bijhouden, het gaat bij iedereen anders. Het komt er dus op neer dat je de regels volgt en dat je telkens nieuwe regeltjes erbij krijgt zodat onze geliefdes 10 keer terug kunnen naar Cairo (is gelukkig maar 6 uur met de bus voor M.) en vliegen is te duurā¦Ongeloofloos zegā¦
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Ik ga er in mei mee beginnen als ik terugben. Ik zal proberen om aankomende 3maanden mee te blijven lezen, maar vaak zal het niet zijn als ik in azie zitā¦
Heel veel succes iedereen die nu nog bezig is met het visum, voor degene die bijna weer naar Egypte vertrekken een superleuke tijd, Omipomi, jij ook super veel geluk aankomende maanden, zal af en toe ook wel lastig zijn, maar daar haal je je mooie momenten ook wel weer uitā¦
xx Deena
haha volges mij zit de halve site hier binnen x aantal weken in egypte!!
ja suusieme ,wacht nou eerst maar met zekerheid zijn visum af voor je (tekeer gaat) blijf geduldig met egypte-haha,ik kan het het ook nog niet na jaren ervaring ginder met van alles en nog wat-. groetjes
deena een goede reis naar azieāwaar geduld een totaal ander begrip is dan egypte
het is inderdaad bij iedreen anders(met mn ex-man)was dat zo geen rompslomp,ma ja ze zijn nu eenmaal overal strenger geworden-
Sussienne,
Dat dachten wij ook. Als het bezwaar goedgekeurd is heb je het. Is ook meestal zo maar ze mogen het nog afkeuren hoor op de ambassade. Maar het gaat met name om de procedure. De Schengenlasnden hebben 10 de tijd om alsnog hun registers na te gaan. Horen ze niks of krijgen ze een ok dan heeft hij zijn visum.
Marmah.