Souvenirs, altijd leuk, maar wel specifiek dingen!
Wij gaan in ieder geval naar hardrock-cafe Nagoya, kijken wat ze daar hebben, is toch ook een souvenir!
Verder zien we wel weer of we nog wat leuke dingen tegenkomen (treintjes)
Het vliegveld van Nagoya is snel te bereiken, klein halfuurtje, en we vliegen niet zo heel vroeg terug.
Laatste keer hebben we de Narita Express kunnen nemen omdat we in Tokyo waren.
Eigenlijk nooit zo’n probleem om op tijd te komen.
Ik zal de directie van JR wel een voorstel sturen of ze dat niet willen! :idea:
Laat ik het wel even in het Japans vertalen…
We gaan de herfstkleuren van Mt Azuma bekijken als we daar op het juiste moment, 4-5 november, zijn.
Dat is op de grens tussen de prefecturen Hiroshima en Shimane.
Van Hiroshima-stad gezien naar de westkant van Japan. Dat neemt ongeveer 3 uur in beslag omdat er veel Japanse toeristen heen zullen gaan om dit te aanschouwen.
Ik krijg wel meer tips van haar als ik vraag wat er in een bepaald deel van Japan interessant is.
Niet alleen kersenbloesems en herfstblaadjes, ook vele geluiden en vele flitsende reclame-uitingen vinden ze mooi!vuurwerk
Wij wensen jouw in ieder geval een goede en aangename reis toe.
We horen wel weer van jouw belevenissen.
Niet te veel tijd verdoen met het zoeken naar leuke souvenirs!:cheer:
Maar van reisvoorbereiding is de afgelopen week ook niet veel meer terecht gekomen, heb tussendoor alleen nog even de JRP besteld en inmiddels ook in huis. En ook al wel wat gekeken wat er in Sapporo en omgeving te doen is, vooralsnog zullen de dagen daar in het teken staan van bier, whiskey, ramen en treinen, als dat geen succes wordt :biggrin:
Die tocht naar Mt. Azuma ziet er trouwens ook goed uit, alleen al de gedachte hoe die onderste foto van die site eruit zou zien met herfstkleuren…
Dat wordt nog uitkijken, zometeen wil ik in het najaar nog een keer die kant op
Het is momenteel erg warm/heet, maar het regenseizoen schijnt al op zijn eind te lopen in centraal-Japan.
Je kunt bij het station van Sapporo je heus wel uitleven met al die treintjes.
Dat heb ik toen we op het station in Noboribetsu stonden wel gezien; veel varianten in treinen.
Ik denk dat het er bij Mt. Azuma toch wel erg mooi uit kan zien, anders wil zij niet met ons die lange trip maken.
Ze is er vast al eerder geweest; sowieso hebben zij en haar man veel van hun eigen land gezien.
Hij werkte vroeger bij wat wij de provinciale staten noemen, en dus waren ze nogal eens samen op pad.
Wat houdt je tegen om nog een keer te gaan?
Als je het kunt doen, dan ligt er toch niets in de weg.
Wat me tegenhoudt nog een keer te gaan? Euh, dit wordt al m’n derde achtereenvolgende vakantie naar Japan, binnen een periode van een jaar. En sowieso al de 6e trip naar Japan in 5 jaar tijd. Hoe verslavend Japan ook is, ik zou mezelf misschien toch een beetje meer moeten dwingen ook nog andere landen te bezoeken :biggrin:
(maar hé, eind november is de Tokyo Motor Show, die zou ik ook altijd nog een keer willen bezoeken…)
Wel mooi dat het regenseizoen weer over is, maar die temperaturen …
Die temperatuur is niet erg aangenaam, maar dat is het risico in de zomertijd.
Hokkaido is wel wat koeler maar toch, een temperatuur van 20-22 graden heeft onze voorkeur.
Verslavend, dat is het. het is onze derde keer ook al weer in 3 jaar.
Wij willen een der Korea’s nog wel eens aandoen.
Is Vietnam niet iets voor jouw?
Ook daar moet je eigenlijk vroeg in het jaar heen, zo april/mei, dan is het noorden in ieder geval nog aangenaam.
Overigens niet te vergelijken met Japan; veel rommeliger en ongeordend!
Maar ook daar kun je veel zien en meemaken.
Vietnam lijkt me inderdaad ook wel wat, vooral dan vanwege het eten. Maar ja, als ik dan zie dat het in HCMC het hele jaar door boven de 30 graden is, dan haak ik haast al af. Maar het noorden is nog wel te doen.
Dat ik die hitte voor Japan nu toch wel een keer trotseer is puur omdat ik die festivals wil meemaken, maar anders zou ik het echt niet in m’n hoofd halen daar hoogzomer heen te gaan. Gelukkig begin ik nu in het wat koelere Hokkaido, waarna het geleidelijk aan steeds warmer zal gaan worden. Maar voor Tokyo maak ik bij voorbaat al niet teveel plannen, dat gaat echt hel op aarde worden…
Wat betreft de Korea’s, hoe verschillend ze ook zijn, ik kan beiden alleen maar van harte aanbevelen. Zuid-Korea is modern maar toch behoorlijk anders dan Japan, en Noord-Korea is uiteraard helemaal een verhaal apart.
Wie weet is onze volgende bestemming dan wel een der Korea’s >>>
Voor een “treinende” is Vietnam niet de aangewezen plek, er zijn weinig spoorlijnen.
Je moet echt naar een station toe om een trein aan te treffen.
Brommertjes hebben de overhand…en wel veel bussen en kleine busjes.
:biggrin:
Op de een of andere manier moet ik dan toch altijd aan die Vietnam-special van Top Gear denken…
Ben trouwens toch weer wat aan het rommelen met m’n route, ik krijg toch de indruk dat in Akita buiten het festival niet zo gek veel te doen valt. In Yamagata is echter ook nog het Hanagasa-matsuri, door m’n verblijf in Akita met een dag in te korten zou ik dat ook nog mee kunnen pikken, alvorens naar Sendai te gaan. Wonder boven wonder heeft Toyoko Inn Yamagata nog enkele kamers vrij. Oké, niet de ideale kamers, namelijk een 1-persoon rokerskamer of een rookvrije (maar duurdere) 2-persoons, maar beter dan niets. Echter een probleempje: ik heb uiteraard al een reservering voor die datum in Akita, bij Toyoko Inn zijn dubbele reserveringen niet mogelijk, en ik kan m’n bestaande reservering wel geheel annuleren maar niet wijzigen, en met de wetenschap dat in Akita echt alles vol zit ga ik daar dus niet mee rommelen. Gelukkig is er op Booking.com nog welgeteld één andere hotelkamer in Yamagata beschikbaar, een goedkope zelfs. Dan maar even een dubbele reservering…
En als ik dan toch aan het rommelen ben, Hachinohe geannuleerd, daarvoor in de plaats nu 2 nachten Morioka. De oorspronkelijke keuze voor Hachinohe was vooral met het oog op het Nebuta Matsuri in Aomori, daar waren geen hotels meer te krijgen dus heb ik gekozen voor de twee dichtstbijzijnde steden van betekenis (Hirosaki en dus Hachinohe), vanuit beiden is Aomori als dagtrip te doen. Echter, de laatste trein vanuit Aomori naar Hachinohe gaat ook door naar Morioka, dus vanuit die optiek maakt het niet uit waar ik zit. Hachinohe heeft weliswaar ook een groot festival (wat ik wellicht toch nog wel als dagtrip bezoek), maar de stad heeft voor zover ik heb kunnen vinden verder praktisch niks te bieden, vooral een saaie havenstad. Nu zal Morioka ook wel niet de meest boeiende stad zijn, maar het festival daar (Sansa Odori, meer dan 10.000 taiko-drums…) lijkt me toch eerder een must, en het komt op mij toch over als een prettiger uitvalsbasis. En dan kan ik me tenminste ook echt uitleven op de wanko soba :lol:
Ik ben steeds in de veronderstelling dat je nu al weg zou gaan maar dat is pas eind van de maand; hoe ik daar bij kom!
De Tohoku-regio wordt natuurlijk veel minder bezocht door toeristen ondanks dat daar ook vele mooie plekken zijn.
Maar dat is Shikoku ook; daar gaan ook veel minder toeristen naar toe.
Die er heen gaan die proberen de 88 tempels te bezoeken; wat wij niet gaan doen zoals ik al zei.
Als je goed zoekt vindt je heus wel leuke plekken.
Die drums lijkt me zeker de moeite waard; heb wel eens van die filmpjes gezien.
Als je alleen reist is toch weer anders als met zijn tweetjes; je moet je wel zien te vermaken.
Van ons hoeft het niet altijd druk om ons heen te zijn als we op vakantie zijn in Japan.
Wij zijn toen Sendai ontvlucht omdat het erg druk was door ook een festival.
In andere grote steden heb ik die drukte nooit zo ervaren als daar.
Je hebt nog even tijd om je plan te wijzigen, alhoewel het met de hotels dan wel moeilijker wordt begrijp ik.
Nog een dikke twee weken inderdaad, en op zich is alles wat geregeld moet worden geregeld. Vermaken zal ik me vast wel, maar gezien het straffe tempo van de reis wil ik toch een idee hebben van wat er allemaal te doen is, zeker omdat er een paar plaatsen bij zitten waarover maar weinig te vinden is. Met name dus Hachinohe, het staat niet in de LP of Rough Guide, evenmin op Japan-Guide, Wikitravel heeft wat minimale informatie, en ook van de sites van de stad en prefectuur wordt ik niet erg enthousiast. En om dan maar te hopen dat de Tourist Information nog iets interessants uit de hoge hoed tovert. In mijn ervaring zijn dergelijke middelgrote steden in Japan toch tamelijk inwisselbaar, dus moeten ze het toch wel van de specifieke bezienswaardigheden hebben.
Akita heeft dan in ieder geval naast het festival (welke ik i.t.t. dat van Hachinohe wel als een must beschouw) nog een kasteel (reconstructie), maar moet het verder volgens mij ook vooral van z’n omgeving hebben, en zonder auto is dat toch lastig. Dan liever een extra festival in Yamagata, en de dag erop waarschijnlijk Yamadera.
Wat dat betreft merk je inderdaad wel dat (Westers) toerisme in Japan zich toch beperkt tot een relatief beperkt aantal plaatsen, met name uiteraard aan de andere kant van Tokyo. Met Shikoku zal je dat inderdaad ook zeker merken, zeker als je niet voor de pelgrimstocht gaat. Met een beetje zoeken en een flexibele instelling zal overal wel wat moois te vinden zijn, maar soms zou het toch wel verdraaid handig zijn om Japans te kunnen lezen…
Maar de route moet nu maar zijn zoals het is,meer festivals krijg ik nu toch echt niet meer in de reis gepropt. Waar normaal gesproken “tempeleritis” vaak een risico is loop ik nu meer kans op een overdosis festivals. Ik heb ook nog wel even met het idee gespeeld Tokyo ook tot de laatste nacht te beperken en nog twee dagen elders te gaan zitten, maar ook gezien de te verwachten temperaturen in dat deel van Japan is het wellicht toch verstandig die dagen maar lekker rustig aan te doen…
Als je goed rondkijkt op internet dan vindt je best interessante dingen op minder toeristische plaatsen.
Al zal het soms moeilijker te begrijpen zijn omdat net wat je zegt, het handig is om soms Japans te kunnen lezen!
Maar dat maakt het juist zo leuk allemaal.
Wij gaan dan wel naar Shikoku, van de vele tempels willen we er wel een paar bezoeken.
Zijn er een paar die prachtig gelegen zijn, maar ook vele die we door de lange afstanden niet zullen bezoeken.
Japan gaan we niet alleen voor tempels heen, ook voor een stukje natuur, wat op Shikoku ook genoeg aanwezig is.
En de kustlijn met zijn grillige vormen.
Heb je deze al eens bezocht/kende je hem?
Wij zaten er notabene vlak bij toen we in Kyoto waren, maar toen waren we nog leken wat Japan aangaat.
Dat filmpje van de Dosan-lijn is een van de toeristische treintjes die af en toe op bepaalde dagen ritjes rijden.
Ik heb ergens een pdf waar die allemaal in staan.
Als wij er zijn dan rijden ze volgens mij niet meer.
We komen vast nog wel leuke locale treintjes tegen.
Hoe zit het eigenlijk als we met een JR-trein over een deel van een private railway gaan.
Als dat een limited express is en ik reserveer die bij een JR-balie, betaal ik daar dan de fare voor het ritje of moet ik dat in de trein aan de conducteur betalen.
Wij hebben nog nooit een private railway traject gebruikt met een JR-trein.
Op Shikoku maken we gebruik van de Tosa Kurosho Railway om in Nakamura (Shimanto)
te komen.
Ik heb het zelf ook nog niet meegemaakt, maar volgens mij zou je die toeslag inderdaad ook in de trein moeten kunnen betalen.
Soms is het ook gewoon vaag, met de JRP zou ik wel gebruik moeten kunnen maken van de Aomori Railway, alleen mag ik er dan maar op drie stations uit. Voor de andere stations zou ik dan alsnog een kaartje moeten kopen. En ik meen ergens bij Kanazawa gaat de JR over een private lijn waarbij je met een JRP een toeslag moet betalen, maar met de JR East Pass weer niet.
Maar ach, ik merk vanzelf wel als ik uit een rijdende trein wordt gekieperd omdat ik niet het juiste kaartje had :lol:
Ik had trouwens wel gezien dat er in het gebied waar ik nu naar toe ga ook een aantal SL’s zitten, maar gezien de festivaldrukte reken ik er niet op dat ik daar nog ergens een reservering voor kan krijgen. Zal er bij de Tourist Info uiteraard nog wel naar vragen, niet geschoten is altijd mis. Ik wou wel proberen in Sapporo al een tour door de Seikan-tunnel te reserveren, zal wel zien of dat wel lukt. En ik moet nog steeds even kijken of ik de Resort Shirakami nog ingepast krijg (wederom als daar überhaupt nog plaatsen beschikbaar zijn), maar op de enige dag dat dat een optie is zal ik eigenlijk ook naar Aomori moeten gaan. Zoveel te zien, zo weinig tijd…
Ik heb in Mie een stukje over een private lijn gereden (naar Iseshi).
Omdat ik de reserveringen al in het begin van mijn reis heb gemaakt, werd ook al meteen aangegeven dat we een toeslag moesten betalen in de trein. De kaartjes kregen ook een keurig stempeltje met een indicatiebedrag erop, 800 Yen pp dacht ik.
Tijdens de treinrit zelf kwam de conducteur langs voor de controle, bij hem konden we ook meteen de toeslag betalen (bleek uiteindelijk 500 yen pp te zijn ).
Ach we zien wel hoe dat gaat. Op Shikoku heb je veel van de “one-man-train”, dus alleen vaak maar een machinist.
Ook op de private railways zul je die hebben; dan betalen we toch de fare als we instappen…
Ze zetten, “kieperen”, je vast niet uit de trein, dat zit niet in hun aard!
Als het lukt moet je dat doen, dat je halverwege de Seikan-tunnel uit kan stappen.
Je hebt voor de resort Shirakami de pech dat je wel in een drukker seizoen zit dan dat wij zaten.
Gewoon reserveren bij het JR-loket, zit hij vol dan hoor je het vanzelf.
Ik ga er proberen achter te komen of wij niet dat ritje met die trein uit jouw filmpje van de Dosan Line kunnen maken.
Ik weet al wel dat hij tijdens ons verblijf hij alleen op zaterdagen rijdt.
Vanuit Kochi naar het beginpunt van dit ritje is niet zo ver; dat zouden we dan met de reguliere JR-trein moeten doen.
Iemand trouwens al eens in Aizu-Wakamatsu geweest? Is dat de moeite waard voor één tot anderhalve dag? Of is dat gewoon weer het zoveelste voormalig kasteelstadje met nu een betonnen reconstructie?
(maar hé, wel een sake-museum!)
Zit nu namelijk toch nog even te kijken of ik m’n tijd in Tokyo nog tot 2 nachten kan inperken. Meest voor de hand liggende optie zou een extra dag in Sendai zijn (mogelijkheden genoeg voor dagtrips in de omgeving), maar daar speelt weer het Sapporo-probleem: ondanks dat het Tanabata-matsuri dan alweer voorbij is is er voor het weekend daarna praktisch geen kamer meer te krijgen (zeker niet in het hotel waar ik nu reeds 3 dagen zit), of alleen tegen idioot hoge prijzen. En als ik dan toch moet verkassen, dan meteen maar even wat verder weg…