Noord-Honshu & Hokkaido, zomer 2014

Het zal wellicht opgevallen zijn dat het Densha Otaku-draadje niet zo heel erg veel voortgang maakt (veel minder in ieder geval dan bedoeld), maar dat heeft een reden: mijn heimwee naar Japan begint toch dusdanig kritieke vormen aan te nemen dat ik heb besloten komende zomer alweer naar Japan te gaan. En dat uiteraard weer met de nodige matsuri op het programma, het beste excuus om toch maar weer die ellendige zomerhitte te trotseren…

Nu zit het allemaal nog in de planningsfase (al wel wat hotels vastgelegd maar alles is nog te annuleren), maar aangezien het draadje van m’n reis afgelopen jaar toch zeker nuttig is gebleken begin ik gewoon alvast weer een nieuw draadje voor de komende reis. En net als vorig jaar is dit dan ook meer een brainstorm-draadje (en wellicht ook ter inspiratie) dan hele concrete vragen. Alle suggesties zijn dan ook van harte welkom :chin:

Vooralsnog het plan:

[ul]
[li]Vr 25-7: vertrek AMS [/li][li]Za 26-7: aankomst Sendai (via Tokyo?) [/li][li]Zo 27-7: Sendai, dagtrip Soma Noma Oi [/li][li]Ma 28-7: vlucht naar Sapporo, evt. doorreis naar Asahikawa of Furano [/li][li]Di 29-7: Furano, Heso Matsuri [/li][li]Wo 30-7: Furano, naar Sapporo [/li][li]Do 31-7: Sapporo [/li][li]Vr 01-8: Sapporo [/li][li]Za 02-8: naar Hakodate, Minato Matsuri [/li][li]Zo 03-8: veerboot naar Oma, bus naar Mutsu, Ominato Nebuta Matsuri [/li][li]Ma 04-8: dagtrip Osorezan, naar Morioka, evt. Sansa Odori [/li][li]Di 05-8: Morioka, evt. dagtrip Geibikei [/li][li]Wo 06-8: naar Akita, dagtrip Noshiro Yuka Tanabata [/li][li]Do 07-8: naar Hirosaki, [FONT=courier new]dagtrip Goshogawara Tachineputa [/li][li]Vr 08-8: naar Aomori [/li][li]Za 09-8: naar Tokyo [/li][li]Zo 10-8: Vlucht AMS [/li][/ul]

[/FONT]Uiteraard heb ik vorig jaar al de grotere matsuri in die hoek gezien, hoewel ik herhaling helemaal niet erg zou vinden hebben voor mij nieuwe festivals uiteraard de voorkeur. Enkele bedenkingen bij deze voorlopige route:
[ul]
[li]eventueel kan ik zowel ervoor als erna nog wel een dagje (of zelfs wel twee…) erbij smokkelen, mocht dat om wat voor reden dan ook handiger uitpakken. [/li][li]om in Sendai te komen onkom je haast niet aan een extra binnenlandse vlucht vanaf Tokyo. Of uiteraard per shinkansen daarheen, maar dan wordt het wel puzzelen om met een 14-daagse JRP uit te komen. Terug hetzelfde verhaal, vandaar dat ik vooralsnog Tokyo als eindpunt heb gepland. [/li][li]ik stipte de JRP al even aan, met een 14-daagse pas kom ik net een dag te kort, en de rit van Tokyo naar Sendai kost ongeveer net zoveel als de meerprijs voor een 21-daagse pas. Ik zou ook Aomori kunnen schrapen om die vrijdag al naar Tokyo te reizen, maar dat vind ik eigenlijk ook zonde (al is het maar omdat ik me zo verheug op een nokkedon-ontbijtje op de vismarkt…). Dan neig ik er eerder naar die eerder genoemde extra dagen erbij te smokkelen en een 3-weekse pas dan maar iets beter te benutten. Gezien de nog altijd zeer gunstige koers van de yen ook geen ramp… [/li][li]Van de matsuri beschouw ik er twee als absolute musts: het Soma Noma Oi en het Goshogawara Tachineputa. Voor die eerste draait het specifiek om die zondag, dat in Goshogawa begint al wel eerder maar dan zit alles in de omgeving al volgeboekt. Wat dat betreft had ik vorig jaar niet voor niets begin februari al een stel hotels in die hoek vastgelegd… [/li][li]het Hokkaido-gedeelte is vooralsnog het meest “voorlopig”, daarin valt nog wel wat te schuiven. Om de reisafstanden een beetje leuk te houden zijn Sapporo en Hakodate welhaast onvermijdelijk, maar het zijn sowieso leuke steden die ik graag nog eens bezoek, en uiteraard is er het Minato Matsuri. Furano leek me de meest voor de hand liggende extra bestemming. Het Heso Matsuri daar betekent echter wel dat ik op die maandag van Sendai naar tenminste Sapporo zal moeten reizen, dan is een vlucht haast onvermijdelijk. In theorie zou een slaaptrein nog een leuke optie kunnen zijn, maar dat is dan wel een gok. [/li][li]Shimokita (Mutsu) is in die hoek de grote onbekende. Op die veerboot/bus-combinatie kwam ik eigenlijk vooral uit vanwege de frustrerend lange treinverbinding vanuit Hakodate. Niet dat het nu zo ontzettend veel sneller zal gaan, maar het is eens wat anders. Ik heb al wel gemerkt dat het OV daar verder echt beperkt is, in Streetview doet het ook allemaal zeer on-Japans aan… [/li][li]Morioka is in feite “vulling”, het is de enige grotere stad in die hook die dan nog niet volledig volgeboekt zit. Ik vond het vorig jaar een aangename stad met best nog wat mogelijkheden voor uitstapjes, en het Sansa Odori is ook best een herhaling waard. Maar het is allerminst een must, dus eventuele alternatieven zijn van harte welkom. [/li][li]Akita heb ik er in feite puur bij staan als uitvalsbasis voor het Noshiro Yuka Tanabata. Al is het ergens ook verleidelijk dat te laten schieten ten gunste van de laatste dag van het lokale Kanto Matsuri, wat toch onbetwist mijn favoriete van vorig jaar was. Het levert sowieso wel een wat onlogisch rondje op, maar geeft me nu uiteraard wel mooi de gelegenheid met de Resort Shirakami over de Gono-lijn naar Hirosaki te reizen. [/li][li]Hirosaki is puur uitvalsbasis voor Goshogaware. En vooruit, ik zal zeker nog even op zoek gaan naar zo’n schofterig lekker appel-ijsje daar[/li]
http://www.4smileys.com/smileys/food-smileys/eat_ice_smiley.gif

[li]in Aomori ben ik vorig jaar alleen voor het Nebuta Matsuri geweest, heb daar nog niet de toerist uitgehangen terwijl er toch best een paar interessante dingen zijn. Ik kan nog overwegen een nacht langer in Hirosaki te blijven om pas de 8e het Goshogawara Tachineputa te bezoeken, dat zou me de mogelijkheid geven op de 7e het Aomori Nebuta Matsuri wederom als dagtrip te bezoeken (van 1 t/m 7 augustus kan ik een hotelkamer daar echter wel vergeten). Of zoals eerder al aangegeven een dag erbij smokkelen, dan kan het alletwee… [/li][/ul]

Hoe dan ook, in grote lijnen staat het plan, maar voor wat finetuning is zeker nog ruimte. Zoals gezegd staat zeker het Hokkaido-deel nog allerminst vast, dus wie nog suggesties heeft…

Ook zoek ik nog geschikte accommodatie voor Furano en Mutsu, naar die eerste heb ik überhaupt nog nauwelijks gezocht, voor Mutsu heb ik al wel twee opties op het oog maar twijfel ik nog de wat het meest praktisch is: vlakbij JR Shimokita Station, of “downtown” bij het busstation.

Om toch af te sluiten met een concrete vraag: specifiek voor het traject Hakodate - Mutsu lijkt het me niet handig om met bagage te reizen. Iemand ervaring met het opsturen van bagage? En enig idee wat het ongeveer zou kosten om m’n grote tas (15-20kg, afhankelijk van de souvenirs…) van Hakodate naar Morioka te versturen?

Hoi Wizard, jouw plan ziet er weer geweldig uit! Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van grote massa’s, maar ik zal toch een keer zo’n groot festival willen meemaken. Wie weet, krijg ik dan misschien ook de smaak te pakken.

Wat betreft het versturen van bagage. Ik denk dat je uitkomt op 1620 of 1836 yen. Dit is waar je de prijzen van Kuroneko Yamato kunt vinden:

http://www.kuronekoyamato.co.jp/en/send/ta_q_bin/

Kuroneko Yamato is niet de enige aanbieder, maar ik denk wel de meest gebruikte. Vraag in het hotel om *takkyubin *en ze zullen begrijpen waar het om gaat. Ik heb er vorig jaar nog gebruik van gemaakt om mijn koffer van Narita naar het huis van mijn oma te sturen en andersom. Dit doe ik meestal, omdat ik nog een stukje met de lokale trein moet reizen en op de terugweg heb ik altijd veel meer bagage :biggrin:.Het handige van het verzenden tussen hotels is dat je zelf niet aanwezig hoeft te zijn om je bagage aan te nemen.

Ik ga in mei weer naar Japan en heb erover nagedacht om ook een rondje Tohoku te doen, maar er toch van afgezien. Ik ga nu een week Kansai doen en dan met 7dagen Railpass, Hiroshima en centraal Japan (Takayama & Shirakawa-go, Kamikochi, Matsumoto etc) en tot slot nog een week Tokyo. De meeste plekken ben ik al geweest, maar mijn vriendin nog niet, dus worden het de hoogtepunten. Met Tohoku erbij werd het toch iets teveel en ik wil er ook de tijd voor nemen.

1 like

Thanks! Handig overzichtje, had al wel eens eerder op die site gekeken, maar was daarbij de weg kwijtgeraakt, dit kaartje hebben ze toch een beetje verstopt. Zulke bedragen vallen me toch heel erg mee, al vrees ik dat ik met mijn tas nog weleens in de duurste categorie uit zou kunnen komen. Normaal van hotel naar hotel met een simpele treinreis is het niet zo nodig, maar als het inderdaad die trip per boot en bus wordt is het toch een ander verhaal, dan wordt het toch een hoop gesleep. Dan liever alleen even een rugzak met “overlevingspakket” voor twee dagen, de rest zie ik dan in Morioka wel weer. Moet je overigens hotels nog vooraf inlichten dat er iets aan komt, of is dat niet nodig?

Maar jij hebt ook weer mooie plannen hoor, zitten sowieso ook nog een aantal plaatsen bij die ik nog altijd niet bezocht heb. Met Tohoku erbij zou het inderdaad zeker voor een eerste bezoek aan Japan wel wat veel van het goede zijn, mijn trip voelt bij voorbaat ook alweer als een race langs heel veel plaatsen. Maar dat was bij de trip vorig jaar niet heel anders, en aangezien het toch weer primair om die matsuri draait is dat haast onontkoombaar.

Die matsuri zijn inderdaad wel een garantie voor enorme mensenmassa’s, maar eigenlijk heb ik dat vorig jaar alleen bij het vuurwerk in Niigata als hinderlijk ervaren. De festivals die ik nu wil bezoeken zullen ook wel een stuk kleinschaliger zijn, dat is ook wel eens lekker. Zolang het aantal yatai maar niet alteveel te lijden heeft daaronder :biggrin:

Die drukte is vooral lastig voor de hotels, zeker Aomori en Akita zitten echt gewoon een half jaar vantevoren helemaal vol. Vorig jaar had ik daar bijtijds rekening mee gehouden en dus begin februari alvast het nodige geboekt. Dit jaar had ik eigenlijk pas in het najaar wellicht weer die kant op willen gaan, waarbij ik dan eerder een Chugoku en Shikoku zat te denken, aan een concrete route had ik nog niet eens gedacht. En sterker nog: ik heb op een andere site bij m’n reisvoornemens voor dit jaar nog gezegd eens een jaartje helemaal niet naar Japan of zelfs maar Azië te gaan, eerst maar weer eens een paar keer naar andere delen van de wereld. Weliswaar heb ik eind deze maand eerst nog een reisje naar Moldavië/Transnistrië (als ze het daar rustig houden tenminste) voor de boeg, maar de Japan-verslaving laat zich toch niet zo makkelijk onderdrukken…

Dit had ik al verwacht :paranoid:

Dat Japan-virus krijg je maar zo niet uit je lichaam vandaan.
Denk ook niet dat daar een medicijn voor te krijgen is.

Wij willen het in oktober nog eens “proberen”!
We blijven dan een beetje in de buurt van Osaka, Kyoto, Lake Biwa, Kanazawa en omgeving.

Dit keer zal het dan 3 weken zijn en aangezien we de eerste week weinig reiskilometers maken kunnen we wel met een JR-Pass van 2 weken ons verplaatsen.

Zijn we net weer voor de eerste sneeuwvlokken in de Japanse Alpen vallen weer weg >>>

Aangezien m’n geplande trip alweer dichterbij begint te komen toch maar eens een update. Nog geen witte rook, want vooralsnog toch een klein probleempje: ik heb nog altijd geen geschikte vlucht gevonden. Ofwel duur, ofwel de meest ongelukkige vluchttijden en transfers. ik twijfel ook nog altijd een beetje over de route, en dan met name of ik eerst nog via Tokyo en Sendai zal gaan, of dat ik direct naar Hokkaido vlieg, maar voor beide opties valt het aanbod aan vluchten bepaald niet mee.

Die route via Sendai zou puur zijn voor het Soma Noma Oi, enerzijds lijkt me dat wel het meest indrukwekkende festival (niet voor niets had ik het eerder al tot “absolute must” bestempeld), maar met ook een groot nadeel: het klimaat. Dat deel van Japan zal sowieso nog een stuk minder aangenaam zijn dan de noordelijkere delen, maar het festival speelt zich ook nog eens midden op de dag af op een terrein met praktisch nul bescherming tegen de zon, mezelf een beetje kennende is dat vragen om problemen. Daarnaast ook een praktisch bezwaar: om vanuit Sendai naar Hokkaido te gaan blijkt lastiger dan gedacht, met de trein is het wel een echt pokke-eind, maar voor de een beetje acceptabel geprijsde vluchten zou ik vanuit Sendai eerst per trein weer terug naar Tokyo moeten gaan. En ik wil twee dagen later wel in Furano zijn voor het Heso Matsuri.

Nu zag ik dat er in Otaru datzelfde weekend het Ushio Matsuri is, minder uniek maar vast ook heel leuk. En logistiek een stuk makkelijker in te passen, want een eenvoudige dagtrip vanuit Sapporo. En ook de lange doorreis naar Asahikawa/Furano is daarmee van de baan. Maar ja, dan moet ik in beginsel al wel een geschikte vlucht die kant op zien te vinden…

Nu moet ik zeggen dat na m’n trip naar Moldavië alweer ruim een maand geleden m’n gedachten even een paar weken totaal niet bij Japan zijn geweest en ik er zelfs aan gedacht heb deze plannen een jaartje in de ijskast te zetten. Maar hoewel ik zeker al wat andere ideeën heb voor het najaar is het Japan-virus toch ook wel weer terug. Per slot van rekening begint m’n Pocky-voorraad op te raken :biggrin:

Ik vond het al wat stil in dit forum, maar je was het land uit, een keer niet naar Japan. :zon02:
Een kleine afwisseling is ook wel eens leuk.
Wij gaan in juli een weekje naar het zuiden van Duitsland, natuurlijk met de trein.
Een leuk ritje zo langs de Rijn en verder naar het zuiden.

Maar het Japan-virus steekt toch weer de kop op.
Wij waren in Sendai toen er een festival was, maar dit was ons te druk en te warm.
We zijn toen de stad uitgevlucht naar de kust bij Matsushima.

De route per trein van Sendai naar Hokkaido is natuurlijk wel heel mooi.
Ik weet niet of je die al een keer hebt gedaan.
Door de Seikan-tunnel kom je in Hakodate; is al een belevenis op zich.
Maar echt snel even over Hokkaido heen reizen richting noord, moet je wel de tijd hebben of voor nemen.
Wij zijn toen niet verder als Noboribetsu gegaan, dus wat je verderop allemaal nog ziet.

Het is nu overigens al erg warm in sommige delen van Japan.
Onze email-vriendinnen op zowel Shikoku als in Hiroshima vinden het erg warm momenteel, voor de tijd van het jaar.
Wat dat voor gevolgen heeft voor het regenseizoen en de tijd er na, moeten we nog afwachten.
Onze tulpjes die we vorig jaar hadden gegeven deden het in ieder geval wel goed! :vak02:

Zo’n andere bestemming boven Japan verkiezen voelt toch steeds een beetje als “vreemdgaan”, maar Moldavië was me wel prima bevallen. Voor het najaar zit ik dan ook alweer te kijken voor Armenië en/of Georgië, nog wat verder de uiterste grenzen van Europa opzoeken.

Ik heb vorig jaar in principe het hele traject van Sapporo tot en Sendai per trein gedaan (met de nodige tussenstops en sidetrips uiteraard). Sapporo naar Hakodate was vrij laat dus grotendeels in het donker. Van Hakodate naar Hirosaki ging het vanwege een aanrijding tot aan Kikonai (net voor de Seikan-tunnel) per bus, die volgde echter grotendeels het spoor vlak langs de kust, dat was inderdaad erg mooi. In de tunnel ben ik echter in slaap gesukkeld:slapen:. Vanaf Aomori was het verder allemaal shinkansen, wat ik me daar vooral van kan herinneren is het enorme aantal tunnels, niet echt heel boeiend.

Zoals eerder al aangegeven was ik van plan deze keer niet door de Seikan-tunnel te gaan, maar vanuit Hakodate een veerboot naar Shimokita te nemen, en dan verder de bus. Ik zag laatst ook dat die ondergrondse stations inmiddels wegens de ombouw naar shinkansen gesloten zijn, het museum is nog wel per bus bereikbaar maar dat is uiteraard maar half zo leuk.

Ik moet overigens nog even kijken wat er verder nog aan trein-gerelateerde zaken te zien is. In Sapporo blijkt nog het Hokkaido Railway Museum te zitten, in Furano is de Furano-Biei Norokko wellicht nog een optie, en van Akita naar Hirosaki wil ik uiteraard de Resort Shirakami nemen. Maar het zou zeker leuk zijn als er nog ergens een SL in de route te passen is…

Ik heb inmiddels overigens wel een vlucht op het oog, heen direct naar Sapporo i.p.v. de Sendai-variant, terug vanaf Tokyo. Die vlucht is echter alleen voor een leuke prijs beschikbaar met op de terugweg een lange overstap (met overnachting) in Fukuoka. Vanaf Aomori of Sendai naar Fukuoka vliegen is geen optie, en direct vanaf Fukuoka terugvliegen en dan een losse vlucht daarheen boeken evenmin, om die vlucht vanuit Tokyo kan je domweg niet heen zonder vele honderden euro’s extra te moeten betalen: welkom in de wondere wereld der vliegtarieven. Maar het wordt dus nog even puzzelen hoe ik dan die laatste dagen zo praktisch mogelijk kan indelen, en of er nog specifieke redenen zijn om dan in Tokyo of Fukuoka te zijn. Zo zag ik alweer het Suhotei Matsuri in Shimonoseki, niet ver van Fukuoka…

Soms moet je wel eens voor de afwisseling een ander land bezoeken.
In mijn geval moet ik verplicht in de zomerperiode 3 weken vakantie opnemen; dat is voor ons nu niet de mooiste tijd
om Japan te bezoeken, beetje te warm en vochtig.
Dan gaan we dit jaar om niet 3 weken thuis te blijven en rundumhause te gaan, een weekje Duitsland doen.
Ik heb dan nog genoeg dagen om in oktober wel te gaan, als ik maar aan die 3 wekenverplichting voldoe.

Wel erg veel tunnels als je vanaf Tokyo naar Hakodate gaat, via Aomori.
Daarentegen is het stuk van Hakodate via Onuma Koen naar het noorden, Noboribetsu wel weer erg mooi.
Je gaat daar ook vlak langs de kustlijn. Verder als Noboribetsu zijn we toen niet gegaan, dus wat daar nog meer aan interessante trajecten
zijn weet ik niet.

Die Resort Shirakami moet je toch proberen te doen.
Alleen al manier waarop deze treinreis verloopt; live muziek in de trein en een stop waar je even uit de trein kan om op, dat ik uit het verhaal
begreep, een plek te zijn waar eens een vulkaan was.
Hij rijdt op een bepaald moment ook heel langzaam om passagiers extra te laten genieten van de fraaie kustlijn.
Veel oponthoud heeft hij niet want de reguliere trein op dit traject rijdt maar enkele keren per dag.

Als je zo rondstruint op het net dan ontdek je steeds weer nieuwe plekjes en bijzonderheden.
Wat dat aangaat zijn we nog lang niet uitgekeken daar.
Soms is een planning van vluchten en ander transport een hele puzzel.
Wij vliegen dit keer Osaka heen- en terug, want we blijven toch een beetje in die omgeving.
Nog even kijken wie er het goedkoopst blijkt en blijft, KLM of Finnair.
Ik denk die laatste, die overstap in Helsinki is ons eigenlijk wel goed bevallen.

Ik zal een dezer dagen de Resort Shirakami even bij de treinreizen zetten met een paar foto’s
Of had ik die nu al gepost! :unibrow:

Ik weet op zich exact op welke dag ik met die Resort Shirakami zou gaan (op een donderdag, lijkt me sowieso niet de drukste dag), dus direct na het ophalen van de JRP zal ik daarvoor een reservering proberen te maken. Zo had ik dat vorig jaar ook met de SL Banetsu Monogatari gedaan, ook dat was toen zo’n anderhalve week voor de daadwerkelijke trip. En mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan valt er wellicht nog wel iets te schuiven.

Maar zo uit m’n hoofd was ie nog niet in het treinendraadje voorbij gekomen, dus ga zeker je gang!

Wat betreft KLM of Finnair, als het beiden met overstap is zou (bij gelijke prijzen uiteraard) mijn voorkeur zeker naar Finnair uitgaan, erg fijne airline en Helsinki is een ideale tussenstop. Voor mijn vlucht ben ik ook wel Finnair tegengekomen, maar steeds in combinatie met de meest onmogelijke retourvluchten…

Na de nodige twijfel is het nu dan toch definitief, de vlucht is geboekt. Toch het oorspronkelijke plan, alleen met een iets andere uitvoering van de vluchten. Heen direct naar Narita, daar echter een overstap van 7 uur alvorens naar Sendai door te vliegen, dus ik zal me daar een paar uur moeten zien te evrmaken. Terug vanaf Aomori met een korte overstap op Haneda naar Fukuoka, daar een overnachting alvorens non-stop terug te vliegen naar Schiphol. Moet nog wel de tussenvlucht van Sendai naar Sapporo boeken, maar dat komt wel goed.

Voor de essentiële delen van de route kom ik met een 14-daagse pas sowieso wel uit, doordat ik nu vanaf Aomori terug vlieg heb ik zelfs nog wat speelruimte, het is dan vooral nog even kijken hoe ik hem optimaal benut.

Vooralsnog dus het “definitieve” plan:

[ul]
[li]Vr 24-7: vlucht AMS - NRT [/li][li]Vr 25-7: tussenstop 7u Narita, vlucht NRT - SDJ [/li][li]Za 26-7: Sendai [/li][li]Zo 27-7: Sendai, dagtrip Soma Noma Oi [/li][li]Ma 28-7: vlucht naar Sapporo, trein naar Asahikawa [/li][li]Di 29-7: Asahikawa, dagtrip Furano, Heso Matsuri [/li][li]Wo 30-7: trein naar Sapporo [/li][li]Do 31-7: Sapporo [/li][li]Vr 01-8: Sapporo [/li][li]Za 02-8: trein naar Hakodate, Minato Matsuri [/li][li]Zo 03-8: veerboot naar Oma, bus naar Mutsu, Ominato Nebuta Matsuri [/li][li]Ma 04-8: dagtrip Osorezan, trein naar Morioka, evt. Sansa Odori [/li][li]Di 05-8: Morioka, evt. dagtrip Geibikei [/li][li]Wo 06-8: trein naar Akita, dagtrip Noshiro Yuka Tanabata [/li][li]Do 07-8: Resort Shirakami naar Hirosaki, dagtrip Goshogawara Tachineputa [/li][li]Vr 08-8: trein naar Aomori [/li][li]Za 09-8: Aomori [/li][li]Zo 10-8: vlucht AOJ - HND - FUK [/li][li]Ma 11-8: vlucht FUK - AMS [/li][/ul]

Ziet er goed uit!

Die vluchten is altijd even puzzelen.
Ik probeer altijd de trip zo op te zetten dat ik zowel heen naar als terug van dezelfde plaats vlieg.
Dat lukt natuurlijk niet altijd.
We hadden eerst de gedachte om Kyushu dit jaar te doen: daar is het overigens slecht weer momenteel.
Veel regen, maar dat is normaal, met wat kleine problemen op het spoor.

Dit jaar blijven we in een cirkeltje ronddraaien van Osaka naar Kyoto, Lake Biwa, Kanazawa en terug naar Osaka.
Met wat dagtripjes vanuit deze plaatsen vermaken wij ons denk ik dit keer ook weer prima.
Iets minder reizen, meer relaxen, al is treinreizen ook wel rustgevend.

Dit keer zullen we het railwaymuseum in Kyoto niet overslaan; vorige keer zaten we er vrijwel om de hoek. :drool:

Eerst over 2 weken maar een weekje Duitsland.

Wel een tip: check ook altijd even of op de plaatsen waar je heen of weer van terug vliegt op de betreffende dagen ook hotels beschikbaar zijn. Vorig jaar was ik er al ingetuind dat op de avond van aankomst van mijn vlucht in Sapporo nauwelijks meer hotelkamers beschikbaar waren, heel even leek uitwijken naar bijvoorbeeld Otaru de enige optie. Of uiteraard de Presidential Suite in het Sapporo Grand, met een prijskaartje van € 4.000 per nacht. Uiteindelijk toch iets gevonden wat niet helemaal onbetaalbaar was en zelfs nog praktisch gelegen ook, dus voor een enkel nachtje niet heel erg.

Dan zou je denken dat ik daarvan geleerd zou hebben. Maar nee. Aankomst is dit keer geen probleem, maar de terugvlucht vanuit Aomori wel enigszins. Ik zit er direct na het Nebuta Matsuri, en had reeds eerder een enkele nacht Toyoko Inn geboekt. Gezien de vlucht heb ik er nu echter nog een tweede nacht nodig, maar dat weekend blijkt wederom vrijwel alles vol te zitten. En uitwijken naar Hirosaki zie ik nu ook niet zo zitten, daar kom ik dan al net vandaan dus krijg ik een beetje te letterlijk het heen en weer. Uiteindelijk toch wel weer iets gevonden, niet te duur maar wel wat verder van het station. Wel te annuleren overigens, dus ik hou Toyoko Inn nog even in de gaten, hopend op annuleringen…

Zat net nog wel te kijken wat er in die hoek aan SL’s zit, wel weer eentje gevonden, de SL Ginga vlakbij Morioka. Die zou op 5 augustus rijden van Hanamaki naar Kamaishi, dat is net de dag dat ik van Morioka naar Akita zou gaan met 's avonds ofwel het Noshiro Tanabata, ofwel een herhaling van het Kanto Matsuri (mijn favoriet van vorig jaar). Al even op Hyperdia gekeken, als ik de hele rit naar Kamaishi maak ben ik op z’n vroegst pas om 21.11 in Akita, dan kan ik beide festivals sowieso vergeten. Alternatief is om de rit maar deels te doen zodat ik nog wel tijdig in Akita kan zijn. Puzzelen dus, want m’n ervaring vorig jaar met de SL Banetsu Monogatari was te leuk om nu zo’n andere SL te laten schieten…

Daarnaast is er bij Hakodate nog de SL Hakodate Onuma, die valt nu ook lastig in te passen. Nu heb ik drie nachten Sapporo en slechts één nacht Hakodate, wellicht moet ik daar toch nog even een nachtje schuiven…

Maar na toch wel een tijdje van twijfel begin ik er nu toch wel echt zin in te krijgen, nu nog een maandje puzzelen om het maximale eruit te halen. De voorpret is al de halve pret. Naar Kansai moet ik trouwens ook weer eens een keer, al is het maar voor dit museum. Geen treinen, maar een andere verslaving die ik aan Japan overgehouden heb :biggrin:

Wel jammer: het ziet er momenteel niet zo gunstig uit voor Japan op het WK, moet toch een klein wondertje gebeuren willen ze nog doorgaan.

Ik vind Japan ook niet een echt voetbal-land, volgens mij is baseball meer de sport.
Meeste grote steden hebben toch een baseball-team.
Toen wij in Yokohama waren zaten we vlak bij zo’n stadion, en daar waren vaak wedstrijden.
Ook in Fukuoka hebben we dat gemerkt, dat daar deze sport ook favoriet is.

Nederland is op dit moment weer een stapje verder op het WK, met wel een beetje mazzel. :chin:

Heb je trouwens gezien hoeveel hagel er van de week in Tokyo viel?
http://www.newsonjapan.com/cgi-bin/news/search.cgi?query=hailstorm

Ik ben ook nog steeds aan het zoeken al heb ik de hotels al op papier, die zijn natuurlijk altijd te wijzigen.
De hoofdlijnen heb ik gemaakt en nu nog wat speciale plekjes zoeken.
De stoomtreinen in Osaka gaan we in ieder geval even langs.
:slight_smile:

Baseball zal zeker populairder zijn, zover ik weet is het voetbal na de opleving in de jaren '90 toch weer wat weggezakt. Zou wel eens een wedstrijd van een van beide sporten willen bijwonen, gewoon kijken hoe de sfeer is. Ik ben overigens wel in de Tokyo Dome binnen geweest, echter niet voor een potje baseball maar voor het Furusato Matsuri. Wel een erg indrukwekkend stadion.

Maar direct even gekeken of er nog een wedstrijdje van het een of ander in te passen zou zijn:
[ul]
[li] 26 juli Sendai: Tohoku Rakuten Golden Eagles - Hokkaido Nippon-Ham Fighters (baseball)[/li][li]30 juli Sapporo: Consadole Sapporo - Yokohama FC (voetbal)[/li][/ul]

Dat voetbal is dan wel J-League 2, maar voor het niveau ben ik niet zo bang. Per slot van rekening ben ik als trouwe seizoenskaarthouder van TOP Oss wel wat gewend :biggrin:
(en sowieso speelt TOP Oss niet in een overdekt WK-stadion met meer dan 40.000 plaatsen…)

Dat gaat weer een mooie reis worden, Wizard!
Vlieg je nu met de blauwe (KLM)? Of vliegt Finnair ook op Fukuoka?

@all, het is een aanrader om een baseball wedstrijd bij te wonen.
Ik ben in Yokohama geweest, het hotel lag letterlijk op een steenworp afstand van het stadium van de Yokohama Baystars.
Die wonnen ook nog eens (nog leuker). Enige minpuntje was dat ik bijna een halve wedstrijd in de regen zat en het aardig koud begon te krijgen!
(lang leve de Toyoko op een steenworp afstand! :slight_smile: )

Ik vlieg inderdaad met KLM. Niet direct m’n favoriete airline, maar tegen zo’n directe vlucht naar Japan kan niemand op.

Ik was in ieder geval wel van plan die voetbalwedstrijd in Sapporo te gaan bezoeken. Voor baseball is er nog een tweede optie: op 1 augustus spelen de Hokkaido Nippon-Ham Fighters thuis in de Sapporo Dome tegen Fukuoka. Maar op zich lijkt het me geen slecht plan om juist naar die eerdere wedstrijd in Sendai te gaan, dat is op de dag na aankomst, dus toch een beetje een jetlagverwerkingsdag.

Hoe had jij dat met de kaartjes gedaan, gewoon aan de kassa gekocht of ergens vooraf besteld? En waar moet ik qua kosten aan denken?

Ik heb ze gewoon aan de kassa gekocht, was geen probleem. Het schijnt dat het voor topteams wel wat lastiger kan zijn op de dag zelf.
Wij werden geholpen door een steward, daar liepen er genoeg van rond.

De prijs weet ik niet meer, maar we hadden redelijke plaatsen. Ik weet nog wel dat ik de goedkoopste kaartjes (voor het ‘veld’ vak) heel redelijk vond qua prijs.
Maar het was verder gewoon genieten van de sfeer en de wedstrijd.

Mag ik je vragen waarom je KLM wat minder vind? Ik ga dit najaar waarschijnlijk ook op KLM uitkomen (direct naar Fukuoka, en direct van van Tokyo naar Amsterdam). Mijn vorige vluchten naar Japan gingen met (good ol’) JAL en Lufthansa. Maar ja, als het veel €€ gaat schelen…

KLM is wat mij betreft zeker niet slecht hoor, gewoon degelijk. Ik mis echter net dat lastig te benoemen stukje “extra” wat de Aziatische airlines maar ook Finnair en Lufthansa wel weten te bieden. Maar in dit geval waren de (iets) goedkopere alternatieven Britisch Airways of Air France, met zowel heen als terug een extra overstap op LHR respectievelijk CDG. En dan heeft KLM toch echt mijn voorkeur.

Wat betreft baseball ben ik dan benieuwd of ik zo aan kaarten voor die wedstrijd in Sendai kan komen, dat is de regerend kampioen (al gaat het dit seizoen ronduit beroerd), met 23.000 plaatsen is het stadion niet extreem groot en zaterdag zal waarschijnlijk toch een drukke dag zijn. In Sapporo zal dat minder snel een probleem zijn, de Sapporo Dome is bijna dubbel zo groot en beide wedstrijden daar zijn op doordeweekse dagen.

Ik merk wel dat Finnair sinds vorig jaar wat duurder is geworden; wat daar de reden van is weet ik niet.
Zal toch niet met de BTW-verhoging in Japan te doen hebben?
Een rechtstreekse vlucht naar Osaka met KLM is op het moment goedkoper dan met Finnair via Helsinki.
Dat was altijd net andersom.
Als ik voor de kwaliteit moet kiezen dan zou ik toch Finnair nemen.
Heb van de KLM nog geld tegoed van een vertraagde vlucht van een vorige reis.
Toen hebben we zowat 24 uur vertraging opgelopen vanwege een defect aan het vliegtuig dat pas na een dag
gerepareerd kon worden omdat een onderdeel ter plaatse niet voorhanden was. :biggrin: