Het zal wellicht opgevallen zijn dat het Densha Otaku-draadje niet zo heel erg veel voortgang maakt (veel minder in ieder geval dan bedoeld), maar dat heeft een reden: mijn heimwee naar Japan begint toch dusdanig kritieke vormen aan te nemen dat ik heb besloten komende zomer alweer naar Japan te gaan. En dat uiteraard weer met de nodige matsuri op het programma, het beste excuus om toch maar weer die ellendige zomerhitte te trotseren…
Nu zit het allemaal nog in de planningsfase (al wel wat hotels vastgelegd maar alles is nog te annuleren), maar aangezien het draadje van m’n reis afgelopen jaar toch zeker nuttig is gebleken begin ik gewoon alvast weer een nieuw draadje voor de komende reis. En net als vorig jaar is dit dan ook meer een brainstorm-draadje (en wellicht ook ter inspiratie) dan hele concrete vragen. Alle suggesties zijn dan ook van harte welkom :chin:
Vooralsnog het plan:
[ul]
[li]Vr 25-7: vertrek AMS [/li][li]Za 26-7: aankomst Sendai (via Tokyo?) [/li][li]Zo 27-7: Sendai, dagtrip Soma Noma Oi [/li][li]Ma 28-7: vlucht naar Sapporo, evt. doorreis naar Asahikawa of Furano [/li][li]Di 29-7: Furano, Heso Matsuri [/li][li]Wo 30-7: Furano, naar Sapporo [/li][li]Do 31-7: Sapporo [/li][li]Vr 01-8: Sapporo [/li][li]Za 02-8: naar Hakodate, Minato Matsuri [/li][li]Zo 03-8: veerboot naar Oma, bus naar Mutsu, Ominato Nebuta Matsuri [/li][li]Ma 04-8: dagtrip Osorezan, naar Morioka, evt. Sansa Odori [/li][li]Di 05-8: Morioka, evt. dagtrip Geibikei [/li][li]Wo 06-8: naar Akita, dagtrip Noshiro Yuka Tanabata [/li][li]Do 07-8: naar Hirosaki, [FONT=courier new]dagtrip Goshogawara Tachineputa [/li][li]Vr 08-8: naar Aomori [/li][li]Za 09-8: naar Tokyo [/li][li]Zo 10-8: Vlucht AMS [/li][/ul]
[/FONT]Uiteraard heb ik vorig jaar al de grotere matsuri in die hoek gezien, hoewel ik herhaling helemaal niet erg zou vinden hebben voor mij nieuwe festivals uiteraard de voorkeur. Enkele bedenkingen bij deze voorlopige route:
[ul]
[li]eventueel kan ik zowel ervoor als erna nog wel een dagje (of zelfs wel twee…) erbij smokkelen, mocht dat om wat voor reden dan ook handiger uitpakken. [/li][li]om in Sendai te komen onkom je haast niet aan een extra binnenlandse vlucht vanaf Tokyo. Of uiteraard per shinkansen daarheen, maar dan wordt het wel puzzelen om met een 14-daagse JRP uit te komen. Terug hetzelfde verhaal, vandaar dat ik vooralsnog Tokyo als eindpunt heb gepland. [/li][li]ik stipte de JRP al even aan, met een 14-daagse pas kom ik net een dag te kort, en de rit van Tokyo naar Sendai kost ongeveer net zoveel als de meerprijs voor een 21-daagse pas. Ik zou ook Aomori kunnen schrapen om die vrijdag al naar Tokyo te reizen, maar dat vind ik eigenlijk ook zonde (al is het maar omdat ik me zo verheug op een nokkedon-ontbijtje op de vismarkt…). Dan neig ik er eerder naar die eerder genoemde extra dagen erbij te smokkelen en een 3-weekse pas dan maar iets beter te benutten. Gezien de nog altijd zeer gunstige koers van de yen ook geen ramp… [/li][li]Van de matsuri beschouw ik er twee als absolute musts: het Soma Noma Oi en het Goshogawara Tachineputa. Voor die eerste draait het specifiek om die zondag, dat in Goshogawa begint al wel eerder maar dan zit alles in de omgeving al volgeboekt. Wat dat betreft had ik vorig jaar niet voor niets begin februari al een stel hotels in die hoek vastgelegd… [/li][li]het Hokkaido-gedeelte is vooralsnog het meest “voorlopig”, daarin valt nog wel wat te schuiven. Om de reisafstanden een beetje leuk te houden zijn Sapporo en Hakodate welhaast onvermijdelijk, maar het zijn sowieso leuke steden die ik graag nog eens bezoek, en uiteraard is er het Minato Matsuri. Furano leek me de meest voor de hand liggende extra bestemming. Het Heso Matsuri daar betekent echter wel dat ik op die maandag van Sendai naar tenminste Sapporo zal moeten reizen, dan is een vlucht haast onvermijdelijk. In theorie zou een slaaptrein nog een leuke optie kunnen zijn, maar dat is dan wel een gok. [/li][li]Shimokita (Mutsu) is in die hoek de grote onbekende. Op die veerboot/bus-combinatie kwam ik eigenlijk vooral uit vanwege de frustrerend lange treinverbinding vanuit Hakodate. Niet dat het nu zo ontzettend veel sneller zal gaan, maar het is eens wat anders. Ik heb al wel gemerkt dat het OV daar verder echt beperkt is, in Streetview doet het ook allemaal zeer on-Japans aan… [/li][li]Morioka is in feite “vulling”, het is de enige grotere stad in die hook die dan nog niet volledig volgeboekt zit. Ik vond het vorig jaar een aangename stad met best nog wat mogelijkheden voor uitstapjes, en het Sansa Odori is ook best een herhaling waard. Maar het is allerminst een must, dus eventuele alternatieven zijn van harte welkom. [/li][li]Akita heb ik er in feite puur bij staan als uitvalsbasis voor het Noshiro Yuka Tanabata. Al is het ergens ook verleidelijk dat te laten schieten ten gunste van de laatste dag van het lokale Kanto Matsuri, wat toch onbetwist mijn favoriete van vorig jaar was. Het levert sowieso wel een wat onlogisch rondje op, maar geeft me nu uiteraard wel mooi de gelegenheid met de Resort Shirakami over de Gono-lijn naar Hirosaki te reizen. [/li][li]Hirosaki is puur uitvalsbasis voor Goshogaware. En vooruit, ik zal zeker nog even op zoek gaan naar zo’n schofterig lekker appel-ijsje daar[/li]
http://www.4smileys.com/smileys/food-smileys/eat_ice_smiley.gif
[li]in Aomori ben ik vorig jaar alleen voor het Nebuta Matsuri geweest, heb daar nog niet de toerist uitgehangen terwijl er toch best een paar interessante dingen zijn. Ik kan nog overwegen een nacht langer in Hirosaki te blijven om pas de 8e het Goshogawara Tachineputa te bezoeken, dat zou me de mogelijkheid geven op de 7e het Aomori Nebuta Matsuri wederom als dagtrip te bezoeken (van 1 t/m 7 augustus kan ik een hotelkamer daar echter wel vergeten). Of zoals eerder al aangegeven een dag erbij smokkelen, dan kan het alletwee… [/li][/ul]
Hoe dan ook, in grote lijnen staat het plan, maar voor wat finetuning is zeker nog ruimte. Zoals gezegd staat zeker het Hokkaido-deel nog allerminst vast, dus wie nog suggesties heeft…
Ook zoek ik nog geschikte accommodatie voor Furano en Mutsu, naar die eerste heb ik überhaupt nog nauwelijks gezocht, voor Mutsu heb ik al wel twee opties op het oog maar twijfel ik nog de wat het meest praktisch is: vlakbij JR Shimokita Station, of “downtown” bij het busstation.
Om toch af te sluiten met een concrete vraag: specifiek voor het traject Hakodate - Mutsu lijkt het me niet handig om met bagage te reizen. Iemand ervaring met het opsturen van bagage? En enig idee wat het ongeveer zou kosten om m’n grote tas (15-20kg, afhankelijk van de souvenirs…) van Hakodate naar Morioka te versturen?