Noord-Honshu & Hokkaido, zomer 2014

Ik heb bij Finnair het idee dat je het echt van de aanbiedingen moet hebben, maar dat ze anders knap aan de prijs zijn. Voor de goedkoopste vluchten met overstap kom ik meestal op Aeroflot uit (via Moskou), of anders KLM/Air France via CDG. Maar meestal niet de meest handige vluchttijden, plus ik heb begrepen dat zowel CDG als Sheremetyevo niet bepaald de prettigste luchthavens zijn voor een transfer. KLM lijkt met die directe vluchten vrij constant van prijs, maar je krijgt die tarieven alleen als je er dan nog een binnenlandse vlucht aan koppelt.

Dit keer noemen ze het ook aanbiedingen maar de prijs ligt gewoon hoger als vorig jaar.
We kunnen nog even wachten met boeken, misschien hebben ze nog een aanbieding in het verschiet.
CDG zijn we nooit via gevlogen omdat we vaak hoorden/lazen dat dit niet een optimale overstap is.
Sjeremetjevo waren we toen we de Trans-Mongolie-Express gedaan hebben.
Daarvan zei men dat de douane-faciliteiten en bagage-afhandeling zo lang duurden.
De controle van de paspoorten bij ons snel omdat er niemand voor het loket stond: de douanier viel zowat in slaap achter zijn loket omdat hij niets te doen had.:tongue:

De bagage-afhandeling duurde iets langer omdat de band elke keer in storing ging.
Vanaf de bagageband sta je ook al zowat buiten de luchthaven.

Met Lufthansa via Frankfurt kwamen we ook nog tegen; die prijs zat ongeveer op het niveau van de KLM (direct).

Voor m’n Tokyo-trip begin vorig jaar ben ik ook met Lufthansa gevlogen, vind ik altijd wel een fijne airline. Maar wel erg wisselende tarieven helaas. Met Frankfurt heb ik wat wisselende ervaringen, als het even kan heb ik dan liever een transfer in München.

Zo, het komt nu wel erg dichtbij, nog maar drie nachtjes slapen…
(nou ja, nog een 4e in het vliegtuig voordat ik daadwerkelijk op Japanse bodem sta)

Maar na goed gebruik ben ik nog driftig met de hele planning bezig, beetje schuiven, hotels omboeken, creatieve routes met tussenstops verzinnen. In Aomori had ik noodgedwongen twee verschillende hotels, nu kan ik toch in de Toyoko Inn blijven, al moet ik wellicht wel van kamer wisselen. Ook heb ik een nachtje Sapporo geschrapt ten gunste van een extra nacht Hakodate. Dit vooral met het oog op een bezoek aan Onuma-koen, en als het even kan gecombineerd met de SL Hakodate Onuma stoomtrein. Ik had ook al overwogen dit in de route vanuit Sapporo op te nemen, maar dit geeft toch net even wat meer flexibiliteit (en ook gezeul met bagage tijdens die tussenstop…).

Vanuit Morioka heb ik eventueel nog een tweede stoomtrein op het programma staan, de SL Ginga, welke tevens mooi valt te gebruiken voor een dagtrip naar Tono. Maar nog wel enige twijfel, want een toch zeker zo interessante trip naar Geibikei zal dan toch lastig worden, of die zou ik dan de volgende dag als ik naar Akita doorreis moeten doen.

Over Akita gesproken, daar zit ik ook nog met wat vraagtekens. De bedoeling was om van daaruit het Noshiro Nebu Nagashi (of Yuka Tanabata, lastig om eenduidige informatie hierover te vinden), maar gezien een vrij vroege laatste trein terug is dat niet echt ideaal. Maar een alternatief is ook al gevonden: het Tanabata Edoro Matsuri in Yuzawa, desnoods als tussenstop onderweg vanuit Morioka (wat wellicht weer wat ruimte schept voor Geibikei).

Uiteraard heb ik zoals altijd weer een flinke lijst van bezienswaardigheden, evenementen, dagtrips en lokale specialiteiten per bestemming gemaakt, maar geheel tegen m’n gewoonte in ben ik nu nog wat verder gegaan: aangezien ik de reis wel echt bomvol aan het plannen ben heb ik tevens een echte dagplanning gemaakt, in veel gevallen zelfs met de specifieke treintijden erbij. Uiteraard weet ik nu al dat ik me er niet aan zal gaan houden, maar toch…

Maar gelukkig zit nog niet alles strak volgepland. Voor de tussenstop op Narita had ik ook al wilde plannen, maar ik denk dat ik het daar gewoon beperk tot de Naritasan tempel, de Aeon-mall en wat ik verder zoal in het stadje tegenkom, gewoon rustig aan. Na een lange vlucht en met waarschijnlijk een gruwelijk benauwde warmte waarschijnlijk toch een beter plan dan een haastige trip naar Sawara. Ook voor de eerste volledige dag in Sendai nog geen heel concrete plannen, een tripje naar Ishinomaki zou een optie zijn, maar misschien doe ik ook wel gewoon een dagje pretpark of zo.

Hoe dan ook, ideeën genoeg, ik zal me zeker niet gaan vervelen…

Have fun!

Via Wereldwijzer app

Yoi tabi o!

Hopelijk heb je nu je plan compleet.
Het meer bij Onuma Koen kun je om heen fietsen; tip: tegen de wijzers van de klok in als je dat gaat doen.
Met de klok mee moet je veel vaker klimmen.
Zit ook een goed restaurant langs de route.
In het gebied links van het meer zitten beren: ons werd afgeraden daar heen te gaan.

Ik wens je alvast een prettig verblijf toe en hoor wel of zie wel weer wat van je belevenissen.

Wij hebben een weekje Duitsland gehad.
Veel regen, maar ook een paar mooie dagen.
We kijken nu uit naar onze trip in oktober.

Klinkt goed. Veel plezier alvast!

Bedankt allemaal, ik ga er zeker weer van genieten!

Maareh, plan compleet? Na het plaatsen van bovenstaand bericht kwam ik nog een hotel in Ominato tegen, met het oog op het Ominato Nebuta Matsuri is dat toch praktischer dan het eerder al geboekte hotel in Mutsu, dus maar weer omgeboekt. Ik had tijdens m’n trips vorig jaar de nodige foldertjes meegenomen, ook al kan ik 99% daarvan niet lezen, je kan er soms toch wel praktische dingen uit halen. Het is alleen zo’n gepuzzel met al die rare tekentjes…

Kortom, waarschijnlijk blijf ik tot het moment dat ik in het vliegtuig stap nog wel schuiven. Om eenmaal in Japan gewoon lekker af te wijken van alles wat vooraf gepland was :biggrin:

Het vrije is juist het leuke van vakantie!
Planningen kunnen handig zijn, tot het moment dat je ze overboord kiepert omdat je iets anders wilt doen.
Zo heb ik nu drie keer Kamakura in de planning opgenomen tijdens het verblijf in Tokyo.
Voor mijn komende trip staat Kamakura wederom op de planning, ik ben er nog steeds niet geweest :smiley:

Je weet nu (letterlijk) niet wat je gemist hebt, Kamakura is prachtig :wink:

Al dat uitzoeken komt denk ik toch voort uit een eerder bezoek aan Tokyo in 2011, ik wist toen wel dat er in Saitama een groot spoorwegmuseum zat, maar was in de (foutieve) veronderstelling dat Saitama op een paar uur van Tokyo lag, ergens in het hoge noorden of zo. Niet dus…

Wat ik daarnaast inmiddels wel geleerd heb is dat ik toch beter wel een basisplan kan hebben. Zeker in een grotere stad waarbij je niet ontkomt aan een stukje metro of bus moet je een “beginpunt” hebben, hoe het dan die dag verder loopt zie ik dan wel, het gaat dan in ieder geval zelden volgens plan. Maar doe ik dat niet dan verlummel ik veel teveel tijd alvorens überhaupt op pad te gaan.

De meeste matsuri die ik deze keer bezoek zijn niet in de stad waar ik verblijf, dat vergt dus ook wel enige voorbereiding, al is het maar om de laatste trein terug niet te missen. Daarnaast heb ik nu toch enkele bijzondere treinen in m’n route zitten die vaak maar 1x per dag rijden of zelfs alleen op specifieke dagen, die zal ik tijdig moeten reserveren en de rest daaromheen plannen:
[ul]
[li]Furano Biei Norokko Train[/li][li]SL Hakodate Onuma[/li][li]Resort Asunaro Shimokita[/li][li]SL Ginga[/li][li]Resort Shirakami[/li][/ul]

Maar goed, al dat gepuzzel vooraf is de helft van de lol (en op z’n tijd best frustrerend, kon ik maar Japans lezen…). En alles wat ik nu niet kan doen blijft gewoon staan voor een volgende trip…

Soms denk je dat je ergens ver vandaan zit.
Je hebt binnen Japan vaak plaatsnamen die vaker voorkomen, daar kan je ook een vergissing begaan. :zon02:

Ik maak meestal ook een globaal plan waarvan altijd af te wijken is.
Vanuit een bepaald punt waar veel openbaar vervoer samenkomt vind ik ideaal.
Soms ontkom je daar niet aan; op Shikoku bijvoorbeeld, daar waar het spoorvervoer minimaal is.
Er zijn maar enkele lijntjes, waar soms maar een enkele trein in de paar uur rijdt.
Dan moet je wel wat meer plannen, maar als je in een grote stad zit kun je alle kanten uit.

Er kunnen ook nog teveel lijntjes zijn, om dan de juiste te nemen is zelfs moeilijk.
Bussen is wat moeilijker om mee te reizen, al gaat dat ons toch redelijk af.

En ja natuurlijk wat je zegt, het schrift is nou ook niet zo makkelijk te lezen… :biggrin:

Dat wat je beschrijft van Shikoku herken ik hier ook wel, met name op Shimokita en in mindere mate Hokkaido is het toch een stuk beperkter dan verder naar het zuiden. Bussen worden dan toch belangrijk, maar zie daar eens een leesbare dienstregeling van te vinden. Gelukkig heb ik van Shimokita een weliswaar Japanse maar desondanks zeer bruikbare folder (online versie), want reisgidsen en bijvoorbeeld ook Japan Guide zeggen bijvoorbeeld wel leuk dat er slechts 4 bussen per dag naar Osorezan gaan, maar ze zeggen er niet bij hoe laat die dan gaan. In die folder staan wel alle dienstregelingen, alleen wat lastig leesbaar. En in die folder stond ook dat hotel in Ominato, terwijl dat via de bekende boekingssites niet te vinden is.
(En in die folder staat ook dat je ergens op Shimokita een heerlijk zeekomkommer-ijsje of St. Jacobsschelp-ijsje kan halen

http://www.4smileys.com/smileys/food-smileys/eat_ice_smiley.gif

)

Zo heb ik buiten de bookingssites om gezocht naar hotels op de route die wij gaan volgen.
Dan kom je ook het taalprobleem weer tegen; die websites zijn dan alleen in het Japans.
Bellen of faxen wordt lastig omdat dit vaak weer hotels/ryokans zijn waar men amper engels spreekt.
Heb ooit een bus gereserveerd via tel/fax vanuit ons land, dat werkte overigens wel goed.

Wikipedia heeft wel een lijst met alle busmaatschappijen in Japan.
Alleen weer het taalprobleem, wat jij ook al ondervonden had.
De bekende loopbussen voor toeristen die enkele keren per dag een vaste route rijden hebben vaak wel een leesbare “schedule” :teeth:

Dan is het gelukkig met de treinen beter gesteld!

Die loopbussen zijn inderdaad wel makkelijk, maar frequentie is vaak laag en ze stoppen soms ook erg vroeg. Bij andere bussen is het vaak vooral een kwestie van op nummers letten, en uiteraard hopen dat je op tijd uitstapt. Meestal laat ik dan de chauffeur me een seintje geven, als ie dat tenminste begrijpt…

Om een en ander trouwens toch wat makkelijker te maken zojuist een tweede poging gedaan onderweg online te kunnen zijn: deze keer geen SIM-kaart (dat was vorig jaar geen succes), maar een pocket-wifi. Weliswaar een vrij trage variant, maar voor 50 euro ben ik de hele trip online, geen datalimiet, en voor Hyperdia (of Ruzzle…) is het snel zat. Maar wel weer een extra apparaat om 's avonds op te laden…

Hier hadden wij vorige keer een zgn. Mi-Fi gehuurd,
Was prima geregeld, bij aankomst lag hij klaar en bij vertrek in de bijgeleverde envelop weer op de post doen.
Bereik was niet volle 100%, maar wat wil je op Shikoku met al die bergen en dalen.
Op de punt van het eiland, bij Cape Ashizuri, was er geen ontvangst meer.
Zelfs in de trein deed hij het, al had je wel eens even een dip in het signaal.
Dit doen we zeker de volgende keer weer.

En de snelheid van het internet, was prima!
We hebben in 2007 een rondreis in Vietnam gedaan, de snelheid daar zal nu ook wel beter zijn.
Maar toen was het de snelheid van een 1k2 ofwel 1200 baud modem…:smile:

Een tip van onze vrienden in Japan, die veel buiten Japan reizen.
Een plaatje of foto van de bezienswaardigheid die je wilt bezoeken laten zien aan de chauffeur.
Dat begrijpen ze altijd! :idea:

Hmmm, dan heb ik wellicht toch ietwat overhaast dat ding van eConnect besteld. Toch even proberen of ik die kan cancellen, want als ik voor hetzelfde geld kan kiezen tussen 300Kbps of 21Mbps…

Wat betreft het vragen aan de chauffeur, meestal kan ik wel duidelijk maken waar ik heen wil, de vraag is meer of de reactie van de chauffeur dan betekent “ja, dit is de goede bus”, of “ja, ik geef je een seintje als we er zijn”

Het Mi-Fi-apparaatje heeft zelf een accu, maar wij kregen er ook nog een losse accu bij.
Voldoende stroom voor een hele dag.
Het is een mooie oplossing voor als je bv. een I-pad gebruikt.
Eerder hadden we altijd een netbook bij ons, daar maakten we gebruik van in de hotels d.m.v. een kabeltje.
Maar je wilt onderweg ook wel eens wat opzoeken of gewoon Google of dergelijk programma als routeplanner gebruiken.
Dat werkt dan ook heel mooi.

Even brutaal met een smoesje bij e-Connect gevraagd of ik nog kon annuleren, zojuist reactie gehad, geen probleem, en zelfs al netjes de gehele betaling terug via Paypal. Dus nu snel bij Japan-Wireless besteld. 220 yen goedkoper en heel veel sneller, goede deal.

En nu maar eens slapen, moet ik morgen nog m’n tas inpakken…