KL & west-Japan, najaar 2015

Zoals in andere draadjes al ter sprake was gekomen ga ik over drie weken wederom naar Japan, hoog tijd voor het gebruikelijke brainstormdraadje hierover dus. De vlucht is geboekt, met een omweg via Kuala Lumpur vlieg ik naar Kansai, om te eindigen in Tokyo. Het zwaartepunt van de reis zal echter met name op Shikoku en Kyushu komen te liggen. Uiteraard mogen enkele festivals niet ontbreken, en als afsluiter is der de Tokyo Motor Show.

De planning zoals ik die momenteel in gedachten had:
[ul]
[li]Vr 16-10: vertrek AMS, transfer in Doha [/li][li]Za 17-10: aankomst Kuala Lumpur [/li][li]Zo 18-10: Kuala Lumpur [/li][li]Ma 19-10: Kuala Lumpur, tegen middernacht vertrek vlucht [/li][li]Di 20-10: aankomst Kansai, naar Kyoto/Osaka [/li][li]Wo 21-10: Kyoto/Osaka (Sagano?) [/li][li]Do 22-10: Kyoto/Osaka (Jidai Matsuri, Kurama-no-Himatsuri) [/li][li]Vr 23-10: Matsuyama [/li][li]Za 24-10: Matsuyama [/li][li]Zo 25-10: Uwajima (Uwajima Bull Fighting) [/li][li]Ma 26-10: Kochi [/li][li]Di 27-10: Kochi [/li][li]Wo 28-10: Takamatsu [/li][li]Do 29-10: Takamatsu [/li][li]Vr 30-10: Kumamoto [/li][li]Za 31-10: Kagoshima (SL Hitoyoshi) [/li][li]Zo 01-11: Kagoshima [/li][li]Ma 02-11: Kagoshima (Ohara Matsuri) [/li][li]Di 03-11: Fukuoka (Karatsu Kunchi) [/li][li]Wo 04-11: Izumo/Matsue [/li][li]Do 05-11: Izumo/Matsue, 's avonds Sunrise Izumo naar Tokyo [/li][li]Vr 06-11: aankomst Tokyo (Tokyo Motor Show) [/li][li]Za 07-11: Tokyo, vertrek vlucht na middernacht [/li][li]Zo 08-11: aankomst AMS [/li][/ul]

Op de vetgedrukte data zal ik de JRP gebruiken.

Vooralsnog heb ik alleen voor Kagoshima en Fukuoka nog hotels geboekt. Sowieso twijfel ik op een aantal punten nog wel over de route, er zitten toch een aantal tamelijk lange trajecten in. Maar door de festivals is de speelruimte beperkt, en voor Shikoku lijkt dit me de meest logische route. Alternatieven waar ik ook al aan heb zitten denken zijn om vanaf Shikoku naar Kagoshima te vliegen, maar alleen vanaf Matsuyama gaan directe vluchten. En er gaat ook wel een veerboot naar Beppu, maar dat lijkt me ook niet zo handig.

Een gedachte waar ik nog wel mee zit te spelen is om Kagoshima toch te laten vallen, en in plaats daarvan me te beperken tot Chugoku en/of het noordelijke deel van Kyushu.

De grootste onzekerheid in de route is overigens de genoemde slaaptrein (Sunrise Izumo), welke je met de JRP gratis kan gebruiken met een zogenaamde Nobinobi-plaats. Die heb ik nu precies op de laatste dag van m’n JRP staan, zolang je maar voor middernacht in een trein zit mag je doorreizen tot je eindbestemming, ook als dat pas om 7u 's ochtends is. Die trein is echter zeer populair en vaak al (te) lang vantevoren volgeboekt. Als alternatief zou ik ook nog eerst naar Okayama door kunnen reizen waar de Sunrise Izumo aan de Sunrise Seto wordt gekoppeld, maar ook daarvan is de kans groot dat die al vol zal zitten. In dat geval zou ik Izumo/Matsue waarschijnlijk toch schrappen en in twee etappes per shinkansen naar Tokyo reizen, met een nog nader te bepalen tussenstop. Of wellicht boek ik dan toch gewoon een binnenlandse vlucht. Hoe dan ook: direct na aankomst in Japan die reserveringen proberen te regelen, dan weet ik waar ik aan toe ben.

Ik heb nog een paar weken om tot een (voorlopig) definitieve route te komen, alle tips, ideeën of bedenkingen zijn uiteraard altijd welkom!

Dat ziet er uit als een leuke route.
Jouw reis(plan) overlapt op delen ook op wat ik heb bedacht voor mijn volgende reis. Als je weer terugbent zou ik dus graag je ervaringen horen over de route van/naar Izumo, en de transfers van/naar/op Shikoku.

Het is inderdaad wel een beetje puzzelen, want ook al is Shikoku niet zo groot, de reistijden zijn toch niet misselijk. Idem voor Chugoku wanneer je van de Sanyo-lijn afwijkt, van Hakata naar Izumo/Matsue ben je toch zo’n 4,5 uur onderweg. Naar Hagi wordt zelfs de bus vanuit Yamaguchi aangeraden, sneller en frequenter dan de treinen.

Ik zit er sowieso ook nog wel aan te denken het Shikoku-deel van de reis toch iets in te korten en min of meer om te draaien: vanuit Kyoto direct naar Kochi, dan Uwajima, gevolgd door Matsuyama. Takamatsu vervalt dan, dat moet maar wachten tot een volgende trip met meer oost-Shikoku. Met de genoemde route zou ik vervolgens per veerboot naar Kyushu (Yawatahama - Beppu) kunnen oversteken, waar ik dan wat ruimer de tijd heb.

Met nog een kleine anderhalve week voor de boeg maar eens tijd voor een update. Het zijn en blijven momenteel nogal drukke weken, waardoor de tijd die ik aan m’n reisvoorbereiding heb besteedt (of überhaupt het bijhouden van het forum) minder is dan ik zou willen. Maar in grote lijnen staat de route nu vast en heb ik ook overal hotels voor geboekt.

Allereerst uiteraard Kuala Lumpur, daar is het een hotel vlakbij Central Market en Chinatown geworden. Leek me toch leuker dan tussen de hoogbouw en malls van The Golden Triangle.

Dan Japan. Een hotel in Kyoto bleek weer eens een moeilijk verhaal, waardoor ik m’n reis in Osaka zal beginnen met twee nachten in de nieuwe Toyoko Inn midden in Shinsekai. Maar voor de derde nacht bleek het ook in Osaka knap druk, daarom wijk ik daarvoor nu uit naar Kobe. Voor de eerste twee dagen heb ik nog geen concrete plannen, wellicht een dagtrip Wakayama, wellicht de Sagano Scenic Railway, wellicht nog iets anders.

Daarna Shikoku, met eerst twee nachten in Kochi, een nachtje Uwajima en 2 nachten Matsuyama. De oostkant van Shikoku met o.a. Takamatsu en Tokushima sla ik nu dus over, dat wordt iets voor een volgende trip. Even afgezien van het stierenworstelen in Uwajima en enkele geijkte bezienswaardigheden in Kochi en Matsuyama had ik hier nog niet zoveel concrete plannen, dus tips zijn altijd welkom.

Vervolgens is het plan om vanuit Yawatahama per veerboot over te steken naar Beppu, waar ik twee nachten zal verblijven. Heb daar ook reeds een klein onsen-hotel geboekt, maar aangezien de reacties daarover wel zeer extreem uiteenlopen ga ik daar wellicht nog iets anders zoeken. Daarna met eventueel nog een tussenstop bij Aso-san naar Kumamoto voor een enkel nachtje (waar ik toch al eerder ben geweest), om de dag erop per SL Hitoyoshi richting Kagoshima door te reizen. Na drie nachten daar weer terug naar het noorden van Kyushu, waar ik het Karatsu Kunchi wil bezoeken, om daarna in Fukuoka te overnachten. Nog wel gekeken voor een hotel in/bij Karatsu, maar in de stad zelf zit alles wat betaalbaar is vol, in het nabijgeleden Yobuko (vooral bekend vanwege de niet zo diervriendelijke, levende sashimi…) is nog wel wat te krijgen maar daarvoor ben ik dan aangewezen op lokale bussen waarover ik niks kan vinden, en anders zou ik in Saga uitkomen wat me nou ook niet de meest boeiende stad lijkt.

Het idee voor Izumo/Matsue heb ik wel laten varen. Lijkt me op zich heel interessant, maar enerzijds is het wel weer een flink lange treinrit daarheen waarna ik toch maar vrij weinig tijd ter plekke over hou, anderzijds zou dat ook betekenen dat ik direct vanuit die nachttrein (waarbij het toch altijd maar afwachten is hoe ik daarin zal slapen) de Tokyo Motor Show zou moeten bezoeken, wat ik toch liever goed uitgerust doe. Dat wil niet zeggen dat het idee van die nachttrein al helemaal van tafel is, integendeel: ik ga nu proberen voor een dag eerder een reservering te krijgen vanaf Kurashiki of Okayama, moet ik alleen even kijken waar ik die dag ergens tussen Fukuoka en Okayama ga besteden (Yamaguchi? Iwakuni? Onomichi?). Mocht die reservering onverhoopt toch niet lukken, dan is het alternatief om per shinkansen (eventueel met tussenstop) naar Nagoya te reizen voor een overnachting, daar nog het SCMaglev Museum te bezoeken alvorens door te reizen naar eindbestemming Tokyo.

Nog wel steeds enige twijfel over de JRP, in principe zou ik aan een 14-daagse pas voldoende hebben, maar ik zie ook nog wel mogelijkheden een 21-daagse pas rendabel te benutten. Naast uiteraard de vliegveldtransfers en het lokale vervoer in Kansai en Tokyo zou dan vanuit Osaka ook een dagtrip naar bijvoorbeeld Hikone nog wel een optie zijn, of vanuit Tokyo nog een trip wat verder de stad uit. Ook zou ik dan die overnachting in Kobe nog kunnen verplaatsen naar Okayama, wat de volgende dag de reistijd naar Kochi weer een stuk inkort. Keuzes…

Hoe dan ook, het zal wel weer een speurtocht tot het allerlaatste moment worden om toch nog dingetjes in te kunnen passen of toch nog wat te schuiven. Business as usual dus :biggrin:

En jawel hoor, het is weer het bekende schuiven tot het eind…

Van beperkte impact: ik heb toch nog een hotel in Kyoto gevonden, niet ver van Gion. En ook in Beppu toch nog iets anders gevonden, als je dan toch in een onsen-hotel gaat zitten dan mag het ook wel een beetje leuk. Dus geen bad verstopt in de kelder, maar eentje op het dak met uitzicht op zee…

Waar ik nog wel over twijfel: de eerder genoemde veerboot Yawatahama - Beppu. Het sluit allemaal niet echt geweldig aan op de treinen, en dan wordt het ofwel een hoop (waarschijnlijk kansloos) gehaast, ofwel erg lang wachten. Daarnaast vraag ik me ook af of er in Beppu afgezien van de onsen genoeg te doen is om anderhalf tot twee dagen te vullen, iemand hier ervaring mee?

Of zou Yufuin wellicht nog een betere optie zijn? De reputatie van Beppu als zijnde een overtoeristisch onsen-Disneyland is me bekend, maar voor een eerste onsen-ervaring zie ik daar zowel positieve als negatieve kanten aan.

Daarom zat ik aan nog iets anders te denken: vanuit Matsuyama per bus oversteken naar Onomichi (de Shimanami Kaido fietsen lijkt me met mijn conditie toch wat al te optimistisch…) waar ik dan de rest van de dag de tijd heb voor sightseeing, om dan 's avonds nog door te reizen naar Fukuoka. Om dan de volgende ochtend de Yufuin no Mori naar Beppu (of dus Yufuin?) te nemen.

Advies is dus welkom…

Ik had overigens nog wel een mooi treintje nabij Kumamoto gevonden: de Minima-Aso Railway

Hoi,
dat hotel in Beppu klinkt als dat hotel waar ik de eerste reis met de groep heb overnacht. Ik weet alleen de naam niet meer, maar het staat vlak aan het water met een YouMe in de buurt. De onsen op het dak is echt heel leuk, zeker het uitzicht!
Beppu ademde voor mij een ‘vergane glorie’. Het leek een stadje wat enigzins over zijn hoogtepunt is.
Bekend zijn natuurlijk de hellen, maar om die nu echt allemaal te gaan zien… is ook wat overkill lijkt me. Ik ben naar de zee-hel, modderhel en bloedhel geweest, die waren leuk en genoeg voor mij (de zee-hel misschien het leukste; daar is ook een voet onsen en de aankleding eromheen is net completer).
De bloedhel ligt een stukje buiten het centrum, mn broer en ik zijn er naar toe gelopen. Daar zijn we ook langs een paar hotels in aanbouw gelopen waarvan de bouw al jaren is gestopt en de planten door de bouwsels groeiden. Zulke dingen dragen bij aan het gevoel van over het hoogtepunt heen.

Ik weet niet meer wat er verder nog echt te doen is, wij zijn de volle dag naar Usukigegaan waar Boeddha’s in de rotsen zijn gehakt. Dat vond ik wel mooi.

Ik heb wel vaker gehoord dat Yufuin wordt geprefereerd boven Beppu. Ik ben helaas (nog) niet in Yufuin geweest, dus ik kan je niet verder helpen dan mijn ervaringen van Beppu.

Hoi allemaal,

Dus voor jouw is het al weer zowat zo ver.
Goed vooruitzicht.
Op Shikoku was het afgelopen weekend nog ver boven de 20 graden hoorde ik van onze emailvriendin.
Weinig last van typhoons tot nu toe.

Dat treintje rijdt maar over een kort traject heen en weer.
Als je met de trein vanuit Kumamoto naar Aso gaat, via de Hohi-line kom je in Tateno.
Van daar uit kun je met het treintje uit het filmpje nog een stukje verder op een niet JR-traject.
Dit is volgens mij ook een soort Torocco-trein, net als de Shiman-Torocco waar wij op Shikoku mee gegaan zijn.
De ASO-BOY rijdt overigens ook via de Hohi-line.
Als wij in maart/april op Kyushu zijn rijden niet alle speciale treinen heb ik al gezien.
Maar een enkele die wel rijdt zullen we proberen te rijden, dus ook vroeg proberen te reserveren.
Onze andere emailvriendin zegt altijd tegen mij dat Kyushu het eldorado voor treingekken is.
:slywink:

@Nemesis, hotel Aile, klinkt dat bekend?

@pa3fii, er rijden inderdaad een hoop bijzondere treinen daar, en wat zeker ook helpt: JR Kyushu is toch een positieve uitzondering met hun behoorlijk uitgebreide Engelstalige site. Maar ook buiten de JR zijn er nog diverse andere maatschappijen, zoals Hisatsu Orange, Kumagawa Railroad en dus ook die Minami-Aso Railway.

Naar die Shiman Torokko had ik overigens ook al wel zitten kijken, maar die rit van van Kochi naar Uwajima is er helaas net een waar geen “ruimte” op zit. In dit geval wint het stierenworstelen het dan toch van een leuke trein…

Denk dat het inderdaad toch maar Beppu wordt. Zoals gezegd zal dit m’n eerste onsen-ervaring worden (of ik moet me in Matsuyama al aan Dogo Onsen wagen, heb ter inspiratie wel Botchan al klaarliggen als leesvoer…), en dan is Beppu wellicht toch wat toegankelijker. Een paar van die hells had ik inderdaad ook al op het oog, ik had ook al gezien dat je die ook culinair kan benutten :eten:. En mocht het hele onsen-gebeuren me bevallen kan ik me altijd nog wel aan een meer authentieke onsen-ervaring wagen. Desnoods met een beetje creativiteit nog tijdens deze reis…

Usuki had ik ook al bekeken aangezien je daar vanuit Yawatahama ook met de veerboot naartoe kan varen, dat leverde met de aansluitende trein naar Beppu wel een iets langere reistijd op, maar door de betere aansluiting op de trein vanuit Matsuyama wel weer minder wachttijd. Onderweg zijn is niet erg, lang wachten op vertrek daarentegen.

Maar nu ik er zo over nadenk is dat sowieso eigenlijk geen gekke optie: met die veerboot zou ik dan rond het middaguur in Usuki staan, bagage in een kluisje, dan kan ik daar 's middags rondkijken alvorens naar Beppu door te reizen. Wat dan vooral de vraag oplevert of twee nachten daar nog nodig zijn, of dat ik daar dan in de loop van de volgende dag alweer door zou kunnen reizen. Dan heb ik ineens zowaar een dagje speling in m’n schema! Als ik dan Kumamoto (een puur logistieke overnachting i.v.m. de SL Hitoyoshi) een dag naar voren haal zou ik nog een stop ergens onderweg naar Kagoshima kunnen inlassen in plaats van dat dat één hele lange dag met diverse bijzondere treinen zou opleveren. Ook al ben ik treinenliefhebber, 7 uur met slechts korte tussenstops is misschien toch wat teveel van het goede…

Al met al ben ik nu al ruim een uur bezig met deze reactie, maar begint een en ander nu toch wel een praktischer vorm te krijgen. Mag ook wel, minder dan 2 dagen voor vertrek :biggrin:
(niet dat het veel uitmaakt, aangezien alles nog te annuleren is kan ik eenmaal onderweg nog genoeg blijven rommelen)

Overigens nog los van deze reis: ik speelde eigenlijk reeds voor deze reis al met het idee m’n wintertrip van dit jaar naar Hokkaido een vervolg te geven met winters Tohoku, ook daarvoor heb ik vandaag alvast vrij gevraagd. Dus zoals het er nu naar uitziet zit ik in februari alwéér twee weekjes in Japan. Dan met wat frisser weer dan nu

http://i.imgur.com/VQyZrdy.gif

Wat hebben we het toch slecht :wink:
In ieder geval een hele fijne vakantie en een goede vlucht!
En misschien kunnen we onderweg nog “meegenieten”.

De Orange Railway, Hisatsu, kent ook een mooi traject, heb ik gezien.
Inderdaad, die JR Kyushu site is heel goed; ik kende hem en heb daar al veel info weggehaald.
Maar er zijn er meer die goede info geven, soms kom je zo weer een interessante website over Kyushu tegen.
Als wij Kumamoto aandoen, gaan we zeker voor de SL Hitoyoshi, ik als stoomliefhebber.
Wij zitten wat langer in enkele plaatsen, die bewust gekozen zijn, omdat je vandaar uit veel kunt ondernemen.
Wij doen natuurlijk alleen Kyushu aan dit keer en dan ook nog 4 weken.
Maar ja, op Shikoku kwamen ook nog tijd te kort.
De Dogo Onsen is met de Botchan Tram te bereiken, maar ook met de gewone tram.
Leuk om het mechanisme te zien hoe ze deze weer omdraaien naar de tegenovergestelde rijrichting.
Toen wij in Kochi waren was er een festival met muziek.
Je kunt er eventueel ook nog het strand bezoeken, daar zit ook het hondengevechten centrum.
Makkelijk met de bus te bereiken vanaf Kochi Station.
Toeristische loopbus…

Sander, wens je een goede reis en een prettig en aangenaam verblijf in Japan.
We lezen wel weer van je avonturen.
groet, Jan

En in februari heb je al weer plannen…:hihi:

Thanks, zal onderweg zeker nog wel wat van me laten horen!

Ben uiteraard ook nog niet weg en ga straks wellicht nog wel even werk maken van m’n hersenspinsels van gisteren, maar nu eerst toch maar even de belangrijkere zaken regelen: online inchecken, een pocket-wifi bestellen, bagage inpakken. En vooral ook nog eens even aandacht besteden aan het begin van m’n reis, Kuala Lumpur. Kijken hoe ik bij m’n hotel kom, of ik nog andere verloopstekkers moet meenemen (ja dus), wat de lokale munteenheid ongeveer waard is, dat soort toch wel praktische dingen. En nu eigenlijk nog een beetje een beeld zien te krijgen van hoeveel geld ik ongeveer nodig zal hebben voor 2,5 dag. Zo wellicht toch nog maar even een uitstapje maken naar het Maleisië-forum dus…

Het is ergens wel raar: door alle drukte met werk, familieverplichtingen en ook nog een paar dagen ziekte (lijkt een hele foute traditie te worden, kort voor vertrek een paar dagen beroerd in bed doorbrengen…) , gecombineerd met eigenlijk teveel twijfel over minder belangrijke bijzaken loop ik al even te stressen met het gevoel dat m’n voorbereiding deze keer wat ondermaats is. En ook zeker twijfel of het zijsprongetje naar KL nu wel zo’n goed idee was. Maar nu het dan bijna zover is is er ineens kalmte, het komt allemaal wel goed…

…maar nu tijd om die kalmte toch even te doorbreken, over 13 uur zit ik als het goed is in de trein richting Schiphol, misschien zou ik dan nu toch maar eens écht moeten gaan kijken wat ik allemaal ga meenemen :biggrin:

Kuala Lumpur is de komende paar dagen boven de 30 graden zie ik net op NHK.
Dat is wat anders als amper 10 graden hier in Nederland.
Altijd lastig wat je aan kleren mee moet nemen!
:muziek:

Geld, Paspoort, Vliegtickets en wat kleren is het belangrijkst!

Is het daar niet praktisch altijd 30+?


Maar het is hoe dan ook makkelijker inpakken dan begin dit jaar, toen ik eerst in Tokyo te maken had met 5-10 graden, toen Hokkaido met temperaturen tot -15, dan Osaka weer boven de 10 graden, en tot slot Okinawa met 25+. Dat was toch lastig inpakken…

Maar ik zag inderdaad dat het nu over m’n hele route nog boven de 20 graden is, dat wordt dus gewoon T-shirts en een long sleeve voor het geval het toch nog wat afkoelt. Truien blijven sowieso thuis, uiteraard gaat wel m’n fleece jack mee om onderweg naar Schiphol niet te vernikkelen…

Goeie reis :wereld:

Goede reis! Ben alweer benieuwd naar je verhalen.
Het hotel in Beppu is overigens hetzelfde als waar ik toen met de groepsreis zat :slight_smile:

Maar eens even een snelle update, tot nu toe is het allemaal lekker chaotisch gegaan…

Kuala Lumpur is alweer achter de rug, daar heb ik wel een wat dubbel gevoel aan overgehouden. Op zichzelf vond ik het een heerlijke stad, met een geweldige mix van culturen, bijbehorend eten, en net de juiste dosis Aziatische chaos. Wel heel toegankelijk, alles gaat toch vrij redelijk georganiseerd en sowieso wordt er prima Engels gesproken. Alleen het klimaat was echt een verschrikking. Gelukkig geen regen, maar 's ochtends was het al 35 graden met 80% luchtvochtigheid, in de loop van de dag lijkt de temperatuur iets de dalen maar wordt het alleen nog maar klammer. En dat ontneemt je toch alle lust om eens lekker het een en ander te gaan bekijken, of om eens lekker op een marktje te gaan zitten eten. Het Geo Hotel was wel een prima zet: vlakbij trein- en busstation, Central Market aan de overkant van de straat, Chinatown letterlijk om de hoek.

De dag van aankomst ben ik niet verder meer gekomen dan Chinatown, daar wat rondgedwaald en lekker gegeten.

De tweede dag ben ik eerst nog naar een ochtendmarkt in de buurt geweest, daarna Central Market, Merdaka Square met diverse bezienswaardigheden en musea in de buurt. 's Avonds eerst nog naar KL Menara Tower, die bleek echter al gesloten, al zou door de aanhoudende nevel het zicht waarschijnlijk toch waardeloos zijn geweest. Daarna door naar Jalan Alor Street Market, waar ik me onder meer aan doerian heb gewaagd (lekker!), en daarna samen met een paar Engelsen lekker allerlei spiesjes geprobeerd hebt waarna de betaling uiteindelijk zo chaotisch verliep dat zij alles betaald bleken te hebben (alsnog bedankt Stuart en Neill!).

De laatste dag ben ik naar Batu Caves geweest, daar uiteraard alle grotten bezocht, en ook heerlijk Indiaas gegeten. Daarna nog wat souvenirsshoppen in Central Market, en weer naar het vliegveld. Waar uiteindelijk m’n vlucht ruim twee uur vertraagd bleek…

Tijdens die nachtvlucht slecht geslapen, wel een heerlijke nasi lemak als ontbijt, die mag toch in het rijtje beste vliegtuigmaaltijden. Eenmaal op Kansai even praktische dingen regelen (ik heb reserveringen voor zowel de SL Hitoyoshi als de slaaptrein!), en dan richting Kyoto. De vermoeidheid van de voorgaande dagen en de vlucht begon zich nu echter toch wel te wreken, en ik was dan ook niet zo blij (maar ook zeker niet verrast) dat ze eenmaal bij het hotel toch strikt de inchecktijd van 15u hanteerden. Dus maar even heerlijke geflambeerde(!) miso-ramen wezen eten, verder de tijd verlummeld op de Nishiki Market en in de Daimaru, maar fut zat er echt niet meer in. Stipt om 3 uur dus terug naar het hotel, om als een blok zes uur weg te slapen. 's avonds nog wel een rondje richting Pontocho gelopen, maar uiteindelijk toch maar even voor een snelle hap een Matsuya binnengelopen.

Morgen dan maar weer eens echt de toerist uithangen, plan is eerst de grote rommelmarkt bij To-ji, en daarna de Sagano Railway. Of iets anders, zie nog wel. En dan overmorgen het Jidai Matsuri in Kyoto en wellicht ook het Kurama no Hi-Matsuri iets ten noorden van de stad.

Dat is wel zweten bij die temperatuur, maar vooral die vochtigheid, overigens hoor ik vaker van mensen die in Kuala Lumpur waren.
Singapore vonden wij toen ook al zo’n hoge vochtigheid en warm.
Vietnam had toen wij daar in 2007 waren al een beter klimaat, wel heet en droog.
Maar nu je in Japan bent is dat gelukkig een stuk beter. :biggrin:

Als je je maar een beetje vermaakt het in Kuala Lumpur, en weer een ervaring rijker.

Je hebt in ieder geval de SL Hitoyoshi al gereserveerd; heb daar gisteren ook nog naar gekeken.
Die rijdt toch met grote regelmaat zijn ritjes. Dat zal ons wel lukken als we daar zijn.

Ik was bezig met de Orange Railway om die te nemen als we van Kumamoto naar Kagoshima gaan.
Een erg mooi traject, als je geen haast hebt, om dit traject te overbruggen.
Shinkansen is wel handig indien je snel van de ene naar de andere plek wilt.
Alleen kan ik op de site van de Orange Railway geen timetable vinden, die link werkt al heel lang niet, nog steeds under construction.
Is niet erg als wij bij het begin van de railway staan, we kunnen altijd nog de Kagoshima Main Line nemen.
Maar juist die private Orange Railway met zijn fraaie route trekt me dan meer.

Jammer genoeg rijden er veel van de Kyushu Specials zoals ik ze maar noem alleen in de weekenden.
Ach er zijn nog zoveel mooie andere treintjes te bewonderen.

De Sagano Railway hebben wij vorig jaar een beetje misgelopen.
We waren wel in Arashiyama, overigens heel mooi daar, maar een beetje aan het dwalen.
We zijn toen die berg daar omhoog gelopen naar de apen die daar zitten.
En later nog het bamboo-bos bezocht.
Het railwaymuseum Umekoji is in ieder geval niet open wegens een grote verbouwing. :lol:

Veel plezier met het vervolg van jouw trip!

Qua temperaturen is het hier inderdaad wel wat draaglijker, al zou het van mij best nog wat koeler mogen. Al denken Japanners er toch anders over, op sommige plaatsen staat de airco reeds op verwarmen…

Na de enigszins valse start is het toch nog wel goed gekomen in Kyoto. Voor de verandering heb ik me woensdag eens wél aan m’n planning gehouden. Eerst naar de rommelmarkt bij Toji geweest, groot, druk en leuk. Ook een paar aardige souvenirtjes gevonden. Daarna door naar Saga-Arashiyama voor de Sagano Railway. Er bleken gelukkig nog kaartjes beschikbaar, al moest ik voor een raamplaats wel een uurtje wachten. Mooi tijd om te lunchen, de enorme modelbaan te bekijken alsmede het “19th Century Hall Piano and Steam Train Museum”, wat in feite niet meer was dan een groot uitgevallen stationsrestauratie waarin 3,5 stoomloc en een par piano’s stonden. Ach, het is gratis zullen we maar denken…

In de trein eerst een meevaller: ik zat in wagon 5, en hoewel alle wagons zonder ramen zijn is deze toch een maatje meer open dan de rest, zelfs de vloer bestaat uit roosters waardoor je de rails kan zien. In eerste instantie leek ik wel aan de verkeerde kant te zitten, rechts terwijl de rivier links van het spoor lag, maar nadat we even verderop de rivier overstaken bleek ik toch voor het grootste deel van de rit aan de juiste kant te zitten. Eenmaal in Kameoka was ik te laat voor de laatste boottocht terug, eigenlijk was ik sowieso niet van plan die te doen, maar onderweg was ik toch gaan twijfelen. En bij twijfel: gewoon doen. Maar nu even niet dus. Dan maar een kaartje gekocht voor de laatste trein terug (jawel, weer wagon 5 aan de juiste kant…), en wat door Kameoka rondgedwaald en een tempeltje bezocht. Eenmaal terug naar Randen Arashiyama Station gelopen, alwaar je op het perron(!) kan genieten van een voet-onsen, heerlijk! Kost 200 yen, maar dan krijg je ook een handdoekje dat je als souvenir mag houden.

Aangezien rond dat station alles al begon te sluiten ben ik maar doorgelopen naar Hankyu Arashiyama, in de hoop daar nog ergens te kunnen eten. Eenmaal daar realiseerde ik me dat ik die fout een paar jaar geleden ook al had gemaakt, rond dat station was het echt helemaal uitgestorven. Dus maar naar Gion. Nog wel even gekeken voor een luxe maaltijd, maar uiteindelijk bij Issen Yoshoku beland voor een soort gevulde omelet, een mix van okonomiyaki en takoyaki. Wel humor: een enorme menukaart met slechts één gerecht. En sowieso is de hele aankleding van het restaurant echt briljant. Daarna terug naar het hotel met het voornemen 's avonds laat nog even naar Pontocho te gaan, maar daar is het niet meer van gekomen.

Gisteren was matsuri-dag. Aangezien ik 's avonds nog wel door moest naar Kobe eerst m’n bagage op Kyoto Station in een kluisje gegooid, daarna richting het keizerlijk paleis voor het Jidai Matsuri. Dacht ik (samen met vele anderen) een mooi plekje gevonden te hebben, blijkt dat maar één weghelft afgezet werd voor de optocht. Dus met een hele groep rennen door het metrostation naar de overkant van de straat, alwaar ik gelukkig toch nog snel een aardig plekje gevonden had. Het matsuri was wel enigszins een tegenvaller, een lange, trage optocht met gekostumeerde mensen uit diverse periodes van de Japanse geschiedenis. Mooi om te zien, maar wel heel serieus en levenloos.

Daarna opschieten voor festival nummer 2: het Kurama-no Himatsuri. Kurama is een piepklein onsendorpje net buiten de stad, in feite niet groter dan één doorgaande straat, waar je met een boemeltje naar toe kan. Dat boemeltje zat nu uren voor aanvang al overvol, wat een voorteken had moeten zijn van wat nog komen ging. Eenmaal ter plekke leek het nog mee te vallen: druk, maar niet extreem. Dus maar even wat eten, dat was de tweede aanwijzing dat het dorpje de toestroom aan bezoekers niet aankon: de rijst was op, dus het menu was aardig uitgedund. Maar goed, udon met gegrilde haring smaakt ook prima. Na het eten begon de omvang van het geheel duidelijk te worden: om de mensenmassa plaats te kunnen bieden was het verplicht rondjes lopen, aangespoord door enkele honderden politieagenten met megafoons. Het meest vervelende: tijdens zo’n ronde loop je dan misschien een kwartiertje langs de festivalroute, en daarna is het ruim een uur lang schuifelen om weer bij het begin uit te komen. En ook dat stuk langs het parcours viel er weinig te genieten, aangezien de politie maar met één ding bezig was: zorgen dat iedereen bleef lopen. Even een foto maken? Alleen als je heel snel bent, anders staat er alweer een agent voor. Filmpje? Kansloos. Voor de duidelijkheid: het festival draait erom dat de bewoners met enorme fakkels door de straten gaan om bij de tempel te eindigen, maar heel veel heb ik er helaas niet van meegekregen. Typisch een geval van een festival wat aan z’n eigen succes ten onder gaat, zulke bezoekersaantallen in zo’n klein dorpje is gewoon waanzin. Aangezien ik nog door moest naar Kobe heb ik me dan ook niet meer aan een tweede ronde gewaagd, maar toch maar weer de trein naar Kyoto gepakt. Daar nog een lekkere bibimbap op, bagage weer opgepikt en door naar m’n n nieuwe overnachtingsplaats.

Daar vanochtend bijtijds vertrokken, op naar Kochi. Onderweg schitterende uitzichten, al moet ik eerlijk bekennen dat ik moeite had m’n ogen open te houden. Eenmaal bij m’n hotel een leuke verrassing: hoewel ik een normale kamer had geboekt bleek er nu toch ook een kamer in Japanse stijl beschikbaar. 8 tatami’s voor mij alleen, plus nog een mooi zitje bij het raam. En verder uiteraard alle eigenaardigheden die je van en Japanse kamer mag verwachten, zoals thee bij ontvangst, papieren schuifdeuren, slapen op een futon, een badkamer met de douche naast het bad, een afzonderlijk toilet mét slippers, een afstandsbediening met tig knoppen om de lamp te bedienen…

Daarna een beetje door de stad gedwaald richting het kasteel, waar ik zonder me te altezeer te hoeven haasten als allerlaatste weer naar buiten liep. Daarna uiteindelijk bij de Hirobe Ichiba uitgekomen, een mix van een markt en foodcourt waar het een gezellige bende was, en waar ik me uiteraard aan Kochi’s bekendste culinaire specialiteit heb gewaagd: Katsuo no tataki, van buiten licht geroosterde maar verder rauwe bonito. Heerlijk! Op de weg terug naar m’n hotel kwam ik ook nog een paar straatstalletjes tegen, ik kon het toch niet laten daar zojuist nog even naar terug te lopen voor nog een biertje, oden en gyoza. Nog wel een gemiste kans: ik ben daar vrienden voor het leven geworden met een hoge pief van NTT Data, daar had ik wellicht een mooie carrièremove uit kunnen slepen :biggrin:

Nog wat betreft die Orange Railway: zoeken in Hyperdia met alleen private railways aangevinkt wil vaak wel helpen. Of anders gewoon een paar obscure “via’s” opgeven. Maar het blijft soms puzzelen. Ook die Hitoyoshi kreeg ik lange tijd niet naar boven, terwijl die op de gewenste datum toch echt zou rijden.

Nog iets heel anders wat nog wel leuk kan worden: binnenkort is het Halloween, en daar zijn ze in Japan toch blijkbaar ook wel een beetje gek van. Uiteraard wel meer kawaii dan griezelig. Ben benieuwd of ik daar nog wat van mee ga krijgen…

1 like

Leuk allemaal, ik heb alweer helemaal zin gekregen om weer te gaan. Helaas moet ik nog wel een klein half jaartje wachten, maar die tijd overbrug ik wel met het lezen van jouw leuke verslagen :slight_smile:

Ik heb de Orange Railway inmiddels gevonden in de Hyperdia; alle opties uitgezet en alleen privé railways aangezet.
Dit moet wel te doen zijn mede omdat we vlak bij het vertrekpunt van deze lijn zitten.

In Kochi zaten wij in een hotel naast een bouwput en vlak tegenover het ziekenhuis.
Maar weinig hinder daarvan ondervonden omdat we toch overdag er niet waren en de bouwvakkers op tijd naar huis gingen.
Wel af en toe wakker van de ambulance die naar het ziekenhuis ging.

Die festivals in Japan is wat!
Het blijft toch altijd veel bezoekers trekken elke keer maar weer.
Wel leuk om daar dan als buitenstaander tussen te begeven al snap je soms de rituelen en “spelregels” niet.

Heb je het mooie uitzicht op de Seto Ohashi brug toch niet gemist! :crybaby:
Mooi uitzicht over de Inland Sea omdat de trein niet zo erg hard rijdt.
Ben je via Iya Valley naar Kochi gegaan, neem ik aan, dat is de snelste weg.
Is redelijk spectaculair, vooral met de herfstkleurtjes, maar die zijn er waarschijnlijk nog niet.
Toen wij op Shikoku waren was het nog later in de tijd en de herfskleuren daar redelijk aanwezig.
Alleen veel tunnels in dat traject zodat een foto vanuit de trein een uitdaging was.

Geniet nog van je reis en we lezen wel weer wat van je.

:dag: