Japan voor de 15e keer, mei 2018

M’n laatste bezoek aan Japan is alweer een paar maanden geleden, hoog tijd om nieuwe plannen te maken! En dus weer het gebruikelijke brainstorm-/inspiratiedraadje. En stormen zal het…

Een paar weken geleden had ik al vrij gevraagd op het werk, al was dat voornamelijk om even maximaal gebruik te kunnen maken van de diverse feestdagen: van 27 april t/m 21 mei. Dan pik ik Koningsdag, Hemelvaart (plus de vrijdag er na wat bij ons een vrije dag is) en de Pinkstermaandag mooi mee. Oftewel 25 dagen vrij met slechts 13 vakantiedagen, lekker efficiënt toch?

En de invulling? Tsja, ik had vorig jaar nog een paar interessante festivals tijdens Golden Week in de omgeving van Toyama gezien die ik toen niet meer ingepast kreeg, en laat in het pinksterweekend nu net het Sanja Matsuri zijn, het grootste festival van Tokyo. Maar verder dan dat was ik eigenlijk nog niet gekomen toen ik me afgelopen weekend realiseerde dat dat nog maar anderhalve maand te gaan was…

Dus nu al een paar dagen flink aan het zoeken geweest naar interessante evenementen en bestemmingen, en het geheel begint langzaam al wat vorm te krijgen:

[ul]
[li]Vr 27-4: vlucht AMS - ?? [/li][li]Za 18-4: aankomst ?? [/li][li]Zo 29-4: (Takaoka/Isurugi - Isurugi Hikiyama Matsuri) [/li][li]Ma 30-4: Takaoka - Takaoka Mikuruyama Matsuri (avond) [/li][li]Di 01-5: Takaoka - Takaoka Mikuruyama Matsuri [/li][li]Wo 02-5: Nanto (Fukumitsu) - Fukuno Yotaka Matsuri (avond) [/li][li]Do 03-5: Nanto (Tonami) - Fukuno Yotaka Matsuri (ochtend) [/li][li]Vr 04-5: Nanao/Kanazawa - Seihakusai Matsuri [/li][li]Za 05-5: (Nanao/Kanazawa - Seihakusai Matsuri) [/li][li]Zo 06-5: ?? [/li][li]Ma 07-5: Kinosaki Onsen? [/li][li]Di 08-5: Tottori [/li][li]Wo 09-5: Izumo/Matsue [/li][li]Do 10-5: Izumo/Matsue - dagtrip Iwami Ginzan [/li][li]Vr 11-5: Izumo/Matsue - slaaptrein naar Shizuoka [/li][li]Za 12-5: (Shizuoka - Shizuoka Hobby Show) [/li][li]Zo 13-5: Shizuoka - Shizuoka Hobby Show [/li][li]Ma 14-5: ?? [/li][li]Di 15-5: ?? [/li][li]Wo 16-5: ?? [/li][li]Do 17-5: Nikko - Toshogu Jinja Reitaisai (yabusame) [/li][li]Vr 18-5: Nikko - Toshogu Jinja Reitaisai (1000 Samurai Procession) [/li][li]Za 19-5: Tokyo - Sanja Matsuri [/li][li]Zo 20-5: Tokyo - Sanja Matsuri [/li][li]Ma 21-5: vlucht TYO - AMS [/li][/ul]

Zoals is te zien zitten er nog wat gaten in het plan. Allereerst de heenvlucht: een vlucht naar Toyama Airport zou het meest praktisch zijn, maar lijkt vooralsnog een lastig verhaal. Alternatief is toch gewoon op Tokyo vliegen en dan de trein te pakken. Dat eerste festival in Isurugi zie ik ook als een bonus, maar zou ik zonder meer schrappen als dat logistiek beter uit zou komen. Zolang ik de 30e maar aan het eind van de middag in Takaoka ben is het prima.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“MOryKZcweyE” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Dan een wat lastiger stukje: het Fukuno Yotaka Matsuri. Hierover had ik vorig jaar nog uitgebreid contact per email met de tourist info van de Nanto-regio gehad, zelfs even een hotel geboekt, om uiteindelijk toch tot de conclusie te komen dat dat niet zo goed in de reis viel in te passen. En toen moeten beloven dit jaar alsnog te komen, dus nu moet ik uiteraard wel :lol:. Maar logistiek is dit toch wat lastig, want het hoogtepunt van het festival is 's avonds op 2-5 om 23u , in Fukuno zelf zit maar één hotelletje dat uiteraard al lang volgeboekt zit, en de laatste trein naar het grotere Tonami gaat reeds om 22.43u. Maar niet getreurd: de andere kant op gaat een uur later nog wel een trein, en in Fukumitsu heb ik nog wel voor een enkel nachtje onderdak kunnen vinden. De dag daarna moet ik dan wel alsnog uitwijken naar Tonami, of desnoods 's avonds alvast doorreizen naar een volgende bestemming

https://www.youtube.com/watch?v=m39ah-3mtWs

Want ook voor het volgende festival, het Seihakusai Matsuri in Nanao is accommodatie lastig, of beter gezegd: ik ben domweg te laat. Kanazawa zou dan een geschikte uitvalsbasis zijn, maar wellicht kijk ik nog voor iets elders op Noto-hanto. Ik heb nu ook twee dagen voor het festival staan, maar dat zal er waarschijnlijk maar eentje worden. En dan alweer een mogelijke optie: de 5e is er in Johana, weer terug in Nanto nog een stukje voorbij Fukuno, ook een interessant matsuri, maar dan krijg ik wel heel erg letterlijk het heen en weer…

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“RTacSmNrU4g” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Het volgende stuk is nog maar een ruw idee en wellicht gaat het nog totaal op de schop. Het plan is om min of meer langs de noordelijke kustlijn richting Izumo/Matsue te reizen. Kinosaki Onsen en Tottori leken me dan sowieso interessante tussenstops. Eigenlijk zou ik nog een stop tussen Kanazawa/Nanao en Kinosaki Onsen willen hebben, maar ik heb al wel gezien dat de treinverbindingen hier niet al te best zijn, en zo’n beetje alle vlotte verbingen via Kyoto lopen. Nog even wat puzzelen dus…

Vervolgens is het plan om de Sunrise Izumo slaaptrein naar Shizuoka te nemen. Ik heb hem nu nog op zaterdag staan, maar zondag zou ook kunnen. Aangezien die slaaptrein om 4.38u 's ochtends arriveert ben ik hoe dan ook riant op tijd voor die modelbouwbeurs, wat de voornaamste reden is voor het bezoek aan de stad.

Dan nog een gat, waarvoor ik wel wat ideeën heb maar nog niet gekeken heb hoe praktisch deze zijn. In de omgeving van Shizuoka is ook nog best wel wat te doen, ik denk dan met name aan de Oigawa Railway, een spoorlijn die voornamelijk op stoom opereert, maar dat is eigenlijk weer de verkeerde kant op. Andere opties zijn Izu-hanto, weer eens terug naar Hakone, of wellicht nog iets totaal anders. Of al eerder richting Nikko en daar een van de onsen-plaatsjes in de omgeving mee te pikken. En dan tot slot dus Tokyo.

https://www.youtube.com/watch?v=O3J1-s2iWbA

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“feSw6BZPlb8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Al met al dus nog bepaald geen complete route, waarbij ik ook zeker nog open sta voor suggesties. Vooral dat stuk richting Izumo/Matsue (of beter gezegd: de gehele noordkust ten westen van Kanazawa) is voor mij nog echt onbekend gebied, dus alle tips hiervoor zijn van harte welkom!

Hoe dan ook, wordt vervolgd!

Je bent niet het enige rekenwonder :smile: Heb zelf binnenkort drie weken vrij wat me tien dagen “kost”. Scheelde niet veel of ik had dan ook richting Japan / Zuid-Korea gegaan voor een oud plannetje van me: de tech tour. Alleen al de vluchten met o.m. All Nippon Airways voor een relatieve habbekrats van €450 klonk als muziek in de oren. Na een hoop gepuzzel/getreuzel gekozen voor een reboot tour: Singapore, Kuala Lumpur, Bali en Bangkok. In KL ben ik al een eeuwigheid (lees: 2009) niet meer geweest. Trouwens, mijn laatste bezoek aan Bali en Singapore stamt ook al weer uit 2011 cq 2012 (of 2013…). Vlieg met Garuda die blijkbaar terug vanaf SIN rechtstreeks op AMS vliegt.

Maar goed, voor jou wordt het een matsuri-tour. Een jubileum reis! Had je ooit gedacht toen je voor het eerst in Japan kwam zo van ‘niet verkeerd hier, laat ik hier minstens vijftien keer heengaan’ :biggrin: Niet om het programma tekort te doen maar ga je nog iets bijzonders doen? Als de slaaptrein gaat lukken dan lijkt me dat sowieso uitzonderlijk als ik de verhalen m.b.t. de reserveringen mag geloven. Is mogelijk een heenvlucht op Nagoya praktisch? Mogelijk heeft dat interessantere tijden/verbindingen vergeleken met Narita/Haneda. Van mijn speurtochten herinner ik me dat Finnair en Lufthansa op Nagoya vliegen.

Drie weken met 10 dagen, dat klinkt als hogere wiskunde :nadenken:

En 450 euro, dat klinkt aangenaam. De meest interessante vlucht die ik tot nu toe gezien heb is 760 euro, dan wel non-stop met KLM op Narita. Ik zit wel redelijk aan Tokyo vast met het oog op de doorreis naar Toyama, de meest praktische/voordelige optie daarvoor (even afgezien van een slaapbus, was leuk om een keer te proberen maar niet echt voor herhaling vatbaar…) is een vlucht vanaf Haneda. Ik zat stiekem ook nog wel even naar Seoul te kijken, zou leuk zijn om daar weer eens terug te komen, maar helaas gaat er van daar op zondag geen vlucht naar Toyama. En de vlucht op maandag is pas wat later in de middag, dan kom ik in Takaoka in de knel met dat festival.

Toch is dat nog niet hetgeen ik het meest mee bezig ben geweest. Vluchten heb ik dus nog niet geboekt, wel al diverse hotels. Nee, het is de route via Izumo/Matsue waar ik nog het meest over twijfel. Door die beurs in Shizuoka is dat toch een tikje gehaast, en aangezien ik voor in het najaar nog een aantal interessante festivals in die hoek van Japan weet zou het wellicht beter zijn het dan daarmee te combineren. Maar als ik Shizuoka laat schieten is er nog wel een andere optie: vanuit Izumo ook Dogoshima meepikken, waar in datzelfde weekend ook het nodige te doen is. Maar van het ene idee kwam weer het andere: uitgaand van het oorspronkelijke idee vanuit Shizuoka in Atami de veerboot naar Oshima pakken, om de dagen tot Nikko te vullen. Of nog iets heel anders: na dat festival in Nanao snel doorvliegen naar Fukuoka waar in de omgeving ook wat te doen is. Of anders toch tussendoor even een sidetrip naar Seoul? Kortom, volop wilde ideeën, maar nog weinig concrete plannen. Gelukkig heb ik nog een maand…

Overigens had ik nu dus ook voor Nikko al een hotel vlakbij het station geboekt, maar twijfel er nog wel over om daarvoor uit te wijken naar Chuzenjiko of wellicht Kinugawa Onsen. Iemand ervaring met die plaatsjes, welke is leuker?

Die slaaptrein heb ik in 2015 overigens al eens genomen, toen direct bij het inwisselen van de railpass de reservering gemaakt voor twee weken later, dat was toen geen probleem. En anders is er genoeg tijd om nog even wat te schuiven om de rit toch gewoon overdag te doen.

Maar inderdaad, hoewel het bij m’n eerste reis in 2008 wel duidelijk was dat ik zeker nog eens terug wilde (wat later dat jaar al gebeurde…) had ik toen niet kunnen vermoeden dat ik nog zo vaak zou gaan. En zeker niet in zo’n relatief korte tijd, 15 keer in 10 jaar. Maar voorlopig nog zeker geen last van Japan-moeheid. En weliswaar heb ik ook geregeld andere bestemmingen (te kort) meegepikt, maar ik moet toch echt terug naar 2014 voor m’n laatste reis waar Japan geen deel van uitmaakte…

Overigens, jij keek toch ook anime? Toevallig dit seizoen ook Yuru Camp△ gevolgd? Je zou bijna zin in een k(r)ampeerreis door krijgen. Bijna…

Oké, om het mezelf toch even iets makkelijker te maken: de optie via Dogoshima kan ik wel vergeten. Op dergelijke kleine en niet al te toeristische eilanden is het aanbod aan hotels al vrij beperkt, en als er dan ook nog wat bijzonders te doen is zit uiteraard alles inmiddels wel volgeboekt…

Op naar het volgende plan :ninja:

Geen idee hoe je er op komt maar ben niet bepaald fan van anime :lol: Daarvoor moet je bij m’n broers en zussen zijn. Zou niet eens weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Vraag me sowieso af hoe het kan dat zoveel mensen al die series kijken en de ene na de andere game uitspelen. Wel houd ik van films uit Azië. Tijdje terug heb ik nog de Koreaanse films a taxi driver en midnight runners gezien. Misschien maar weer eens tijd om dat oude filmtopic in het Zuid-Korea forum aan te vullen…

Voor de rest ben ik wel benieuwd hoe jouw jubileumplannen zich zullen ontvouwen. In alle eerlijkheid heb ik wel even een aantal bestemmingen in google maps moeten laden, want ik had niet eerder van ze gehoord - op Tokio en Nikko na dan. :smile:

Dan denk ik dat ik met (Aziatische) films in de war was, of dat ik je wellicht nu toch met iemand anders verwar. Ik moet zeggen dat het kijken van films bij mij al geruime tijd op een laag pitje staat. Toevallig heb ik van het weekend weer eens een (Nederlandse) film gekeken, maar verder kijk ik ze praktisch alleen nog tijdens een vlucht. En dat komt deels inderdaad toch doordat ik inderdaad wat teveel anime kijk (en vooral teveel teleurstellende series een heel seizoen blijf volgen), games daarentegen laten me koud (behalve dan Ruzzle en Toy Blast…). Maar los daarvan werkt het soms best inspirerend, er zijn regelmatig series waarin reizen of specifieke plaatsen in Japan een rol spelen. Alleen al naar dit winterseizoen kijkend, een serie over k(r)amperen rond Mt. Fuji, een serie over ramen met talloze echt bestaande ramen-ya, en als buitenbeentje nog een serie over een trip naar Antarctica (met nog een durian-stop in Singapore…). Plus nog twee series over Japans snoepgoed en drank.

Wat betreft m’n route: ik neig er inmiddels toch steeds meer naar er juist een veel simpeler route van te gaan maken. Na Nanao door naar Kansai (waar ook nog wel wat matsuri zijn), en dan bijvoorbeeld via Wakayama en/of Ise richting Shizuoka, langs een paar bestemmingen waar je meestal met de shinkansen heel snel voorbij flitst. En het eerder genoemde idee om dan via Oshima toch Tokyo min of meer letterlijk te omzeilen trekt me steeds meer, al lijkt het ook daar nog niet zo makkelijk om accommodatie te regelen.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“fllEZhxroyc” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Maar komend weekend eerst maar eens de vlucht boeken. Daar lijk ik al net iets te lang mee gewacht te hebben, want non-stop heen en terug op Tokyo kost nu ineens toch in de 4 cijfers. De meest gunstige vlucht nu is weliswaar nog steeds met KLM en ook wat goedkoper dan eerst, echter nu op de heenreis met een overstap in Osaka (of nog net iets goedkoper via CDG, maar daar hoef ik echt geen seconde over te twijfelen…). Maar dan wellicht een aantrekkelijker (maar vreemd genoeg wel weer iets duurder) alternatief: dan in Osaka blijven en van daaruit per trein naar Takaoka reizen (vanuit Tokyo zou een vlucht gunstiger zijn). Al zit ik nog even naar alternatieven te kijken, en ineens komen dan toch Seoul of Shanghai weer in beeld voor een korte stopover, om van daaruit dan door te vliegen naar Toyama of Komatsu. Kortom, toch nog even verder puzzelen…

En ineens nog een gedachte: m’n baas heeft er altijd nogal moeite mee als ik meer dan de formeel maximaal toegestane drie weken weg wil, en door koningsdag en pinksteren smokkel ik er nu natuurlijk al twee dagen bij. Maar van de andere kant: ik ben nu maar 13 werkdagen weg. Als ik er dan toch nog een of twee daagjes extra bij kan snoepen wordt zo’n stopover in Shanghai ineens toch best wel interessant. Kortom, morgen toch m’n baas maar weer eens een keer tot waanzin drijven :slight_smile:

Zucht, waarom ben ik tegenwoordig toch zo’n twijfelaar? Eigenlijk had ik in het afgelopen lange paasweekend al een vlucht willen boeken en wat stappen willen zetten met de route, maar in plaats daarvan ben ik op een zijspoor beland. Of beter: een totaal andere richting op gedwaald. Bij Djoser namelijk een groepsreis naar Wit-Rusland, Kaliningrad en Polen gezien die me toch ook wel aanspreekt. Sinds m’n bezoek aan Moldavië in 2014 trekt die hoek me toch ook meer, en het voordeel van zo’n reis is uiteraard dat het een kwestie is van boeken en visums regelen, maar verder geen gedoe. Toch ook wel een keer relaxed…

En om dit jaar toch ook aan m’n dosis Japan te komen ook al direct een alternatief in gedachten: in augustus naar Tohoku voor de kleinere zomermatsuri daar (de grote heb ik al gehad…), en dan blijven er nog wel wat dagen over voor nog een korte trip aan het einde van het jaar. Of anders in het najaar naar Shikoku/Chugoku voor de herfstmatsuri, een idee wat ik sowieso al had.

Maar ja, als ik dan kijk naar wat ik nu in m’n nog incomplete route al ingepland had staan, dan vind ik het toch weer zonde om dat te laten schieten. Zeker omdat ik nu doordat de diverse feestdagen zo gunstig vallen ik net wat meer mogelijkheden heb dan anders (een trip van 26 dagen zou een dik PR zijn…). En die trip naar Wit-Rusland kan in het najaar uiteraard ook…
(een excuus wat ik uiteraard ook dan weer kan gebruiken om ook dan toch weer naar Japan te gaan…)

Inmiddels sowieso ook wel toestemming voor nog een dagje eerder vertrek. Via Shanghai of Seoul gaat het echter helaas toch niet worden: weliswaar kan ik een redelijk voordelige non-stop heenvlucht naar Shanghai krijgen, maar een vlucht van daar naar zowel Toyama als Komatsu is weer knap duur. Vanuit Seoul is dat een stuk goedkoper, maar om in Seoul te komen kom ik toch weer op vrij prijzige en minder gunstige vluchten met overstap uit. Kortom, Osaka blijft dan toch veruit de meest gunstige optie, nonstop heen en terug voor € 674.

Kortom, hevige twijfel. En eigenlijk zou ik toch uiterlijk morgen wel de knoop moeten doorhakken, anders wordt die groepsreis zowel qua vlucht als visum wat lastig, en ook die vlucht naar Osaka zal er niet goedkoper meer op worden. Waar is toch de tijd gebleven dat ik een paar maanden van tevoren alles al geboekt had?

EDIT: en soms helpt het om de boel even van je af te schrijven. Want nog los van de vlucht ook eens even wat zitten speuren naar hotels voor het begin van m’n route, dat dwong me toch weer tot enige creativiteit (in Kanazawa zat op de gewenste data bijna alles vol of waren de prijzen nu absurd hoog…) waardoor het er eigenlijk alleen maar beter op lijkt te worden. En dus niet alleen hotels maar zojuist toch ook de vlucht geboekt. Over drie weekjes dus toch weer naar Japan…

@Colombientje & Pa3fii, jullie waren afgelopen jaar toch ook naar Takasaki en Kusatsu Onsen geweest? Hoe was dat? En hadden jullie het Usui Pass Museum daar in de buurt ook bezocht?

Ik zit nu namelijk nog een beetje met m’n route te puzzelen, en heb nog 3 of 4 overnachtingen te verdelen ergens halverwege tussen Kanazawa en Shizuoka. Ik zat reeds te denken aan eerst Karuizawa, dan de bus naar Kusatsu Onsen en van daar naar Takasaki. Maar niet al te ver daar vandaan ligt nog een ander interessant maar wat lastig te bereiken museum met auto’s, speelgoed en snoepgoed (logische combinatie toch?) waarvoor Takasaki toch ook de meest praktische uitvalsbasis lijkt. En dan neig ik er toch weer naar die andere twee plaatsen te laten vallen en gewoon 3 of 4 nachten in Takasaki te blijven. Maar de stad zelf lijkt me gewoon een 13-in-een-dozijn grote stad waar niet zo gek veel te doen is, of valt dat wel mee?

Overigens is het inmiddels al wel nog het invullen van zulke details, de grote lijnen staan nu toch echt. Van de oorspronkelijke route is echter niet zo gek veel meer over…
[ul]
[li]Na een begin in Kyoto door naar Fukui, vooral als uitvalsbasis voor Awara Onsen waar dan heel toevallig ook net een matsuri is…[/li][li]Dan Takaoka, Nanto, en Kanazawa als uitvalsbasis voor Nanoa. Wel noodgedwongen iets moeten schuiven, aangezien de combinatie van Golden Week en matsuri er voor zorgde dat hotels in Kanazawa bomvol zitten danwel tot wel 5(!!!) keer zo duur als normaal. Maar door dat schuiven heb ik nu ook wat meer tijd voor sightseeing in Nanto, en kan ik ook nog een stukje van een matsuri in Johana meepikken.[/li][li]Vervolgens dus nog dat stukje puzzelen. Oorspronkelijk had ik “linksom” willen reizen, via Kansai of Nagoya, maar “rechtsom” is toch praktischer en beidt meer interessante tussenstops.[/li][li]Dan Shizuoka met name voor die modelbouwbeurs en wellicht als ik er nog een dagje extra pak ook de Oigawa Steam Railway.[/li][li]Waarschijnlijk Atami of wellicht toch Ito voor het Izu Peninsula, met op zaterdagavond een groot vuurwerkfestival in Atami.[/li][li]van hieruit is het dus de bedoeling dat ik naar Oshima vaar, ik heb daar reeds een hotel geboekt maar moet nog even uitzoeken of ik telefonisch kaartjes voor de veerboten kan reserveren of dat ik die gewoon ter plekke kan kopen zonder het risico te lopen dat ik niet mee zou kunnen…[/li][li]Na waarschijnlijk een enkel nachtje in Tokyo zoals eerder al gepland door naar Nikko, en tot slot dus weer Tokyo voor het Sanja Matsuri.[/li][/ul]

Nog maar een kleine twee weekjes…

Tijd zat toch, lol. En dan kom ik ongeveer terug, mogelijk zien we elkaar op Schiphol. Zit nu in Kuala Lumpur, alwaar ik me helemaal gek lach. Was er voor het laatst in 2009. Het is nog steeds best een lastige stad om per voet te verkennen. Was jij laatst ook niet in KL?

Een soort van twijfelen heb ik ook en dat steekt met name de laatste jaren de kop op. Heeft denk te maken met de haast oneindige (research)mogelijkheden, tickets voor bodemprijzen en het concept van kosteloos wijzigen/annuleren. Vind het lastig om op een gegeven moment de knop om te zetten om ergens tevreden over te zijn. Er is altijd een betere accomodatie, handigere vervoersmodaliteit etc.

Inhoudelijk verder weinig toe te voegen aan de jubileumreis. Behalve: misschien wat dingen loslaten en meer op de bonnefooi?

KL was voor mij alweer eind 2015, de tijd vliegt…wel een erg leuke stad, alleen had ik nogal moeite met de benauwde hitte daar. Veel meer dan afgelopen jaar in Singapore.

Maar over dat getwijfel, dat klinkt heel herkenbaar. Een paar jaar geleden draaide ik voor m’n gevoel veel makkelijker een mooie reis in elkaar, en als ik daar zo naar terug kijk waren dat ook lang niet altijd de meest voor de hand liggende routes en bestemmingen.

Maar inmiddels was bovenstaand getwijfel ook weer de wereld uit: 3 nachten Takasaki, 3 nachten Shizuoka. En dus geen Karuizawa en Kusatsu. Maar dan loop ik tenminste ook niet elke dag van hotel naar hotel te zeulen, en het geeft wat meer flexibiliteit met de invulling. Ik nu alleen nog Atami open staan, al ben ik nu toch ook alweer aan het twijfelen of ik wellicht toch weer een dagje bij Shizuoka weg zal halen om dan ook eerst nog twee nachtjes in Ito door te kunnen brengen. Of wellicht toch Oshima alsnog schrappen, want dat blijft een wat onhandige en ook prijzige zijstap. En zo blijven we dus bezig…
(maar niet te lang meer, want ik zal toch een JRP moeten bestellen en dan kan het nog wel uitmaken of ik voor 14 of 21 dagen ga…)

En wat betreft het meer op de bonnefooi reizen: die gedachte is ook al meer dan eens in me opgekomen. Maar als ik dan toch zie hoeveel moeite het me soms kost om een hotelkamer te vinden, dan krabbel ik toch weer terug.

Grrr. Dacht ik gisteren de route helemaal rond te hebben, overal hotels geboekt, en ook al een railpass besteld. Zie ik bij toeval dat die modelbouwbeurs in Shizuoka alleen in het weekend voor publiek toegankelijk is, de eerste twee dagen zijn trade dagen, alleen voor genodigden. En uiteraard had ik gepland daar op donderdag al heen te gaan…

En dus is de twijfel weer terug: simpelweg Shizuoka en Ito omdraaien, of toch weer even wat heftiger schuiven (hallo Kusatsu Onsen en Oigawa Railway!). Met als extra beperkende factor dat ik reeds een JRP voor 14 dagen heb besteld, die zou ik waarschijnlijk al net niet terugverdienen, maar het gemak en flexibiliteit was me ook wel die twee of drie tientjes waard. Maar het gat wordt zo wel steeds groter. En dat zit mij als rechtgeaarde dus krenterige Nederlander toch dwars :ninja:

En nog zoiets: voor de veerboot naar Oshima had ik nu ook een Nederlandstalige aanbieder gevonden. Helaas lukt het dan weer niet om ineens zowel Atami - Oshima als Oshima - Tokyo te boeken, dat kan online alleen met twee afzonderlijke boekingen, waarbij ik niet de ene kan annuleren als de andere niet beschikbaar blijkt. Daarvoor moet je ze bellen. A 30 cent per minuut. Of hé, je kan ze ook een email sturen, gratis en voor niets! Maar denk je nu echt dat ze daarop reageren? Morgen dus toch nog maar eens even telefonisch proberen…

Maar hé, in het kader van (enigszins) op de bonnefooi reizen geeft Shizuoka en Ito omdraaien eigenlijk wel een voordeel: in Ito zou ik ook de kaartjes voor de veerboot moeten kunnen kopen. En mocht dat dan ter plekke toch niet lukken, dan ben ik nog steeds op tijd om m’n hotel op Oshima alsmede de nacht ervoor in Atami gratis te annuleren en voor 3 nachten ergens tussen Shizuoka en Nikko nog even een alternatief te boeken. En zo brengt even de frustratie van me afschrijven toch weer het antwoord…

Inmiddels is trouwens ook al wel duidelijk dat dit niet alleen een lange maar (mede daardoor) ook een knap prijzige trip gaat worden: voor vlucht, hotels, railpass en overig vervoer ben ik al hard op weg naar de 3 mille. Inmiddels dus wel alle 24 hotelovernachtingen geboekt, de goedkoopste (APA Hotel Takasaki, mét onsen!) voor €38, de duurste (APA Hotel Tonami) €120, en met een gemiddelde van €65 ben ik ook wel wat duurder uit dan anders. En sowieso slechts één keer Toyoko Inn, alleen in Kanazawa, dus veel punten en daarmee gratis overnachtingen ga ik deze keer ook niet verdienen. Daarnaast is ook slechts 9 keer ontbijt inbegrepen, maar daar staat tegenover dat ik liefst 16 nachten in een hotel met onsen zit. Dus 's ochtends wellicht een beetje behelpen, maar 's avonds wel lekker de vermoeidheid eruit badderen. En laten we wel zijn: dat gevoel is onbetaalbaar…

EDIT: leuk bedacht, even Ito en Shizuoka omwisselen. Voor Ito ook geen enkel probleem. Echter, in Shizuoka zit dat weekend echt alles vol. Of ik nu zoek op Booking, Japanican, Rakuten, Expedia of Agoda, geen van allen hebben ze ook maar een enkele kamer beschikbaar. Maar niet getreurd, na een beetje doorzoeken toch nog iets gevonden in Shimizu, een kwartiertje per trein vanaf Shizuoka. En Shimizu zelf lijkt ook nog best een paar aardige dingen te hebben, dit in tegenstelling tot Fujieda, vanuit Shizuoka een kwartiertje de andere kant op. Win-win-situatie…

En daarmee zou de route nu dus (voorlopig) definitief moeten zijn:

[ul]
[li]Do 26-4: vlucht AMS - KIX[/li][li]Vr 27-4: aankomst KIX, Kyoto[/li][li]Za 18-4: Kyoto[/li][li]Zo 29-4: Fukui - dagtrip Tojinbo, Awara Onsen Haru Matsuri[/li][li]Ma 30-4: Takaoka - Takaoka Mikuruyama Matsuri (avond)[/li][li]Di 01-5: Takaoka - Takaoka Mikuruyama Matsuri[/li][li]Wo 02-5: Nanto (Fukumitsu) - Fukuno Yotaka Matsuri (avond)[/li][li]Do 03-5: Nanto (Tonami) - Fukuno Yotaka Matsuri (ochtend)[/li][li]Vr 04-5: Takaoka - Johana Hikiyama Matsuri (avond)[/li][li]Za 05-5: Kanazawa - Nanao Seihakusai Matsuri[/li][li]Zo 06-5: Takasaki[/li][li]Ma 07-5: Takasaki - dagtrip Yokokawa[/li][li]Di 08-5: Takasaki - dagtrip Ikaho[/li][li]Wo 09-5: Ito[/li][li]Do 10-5: Ito - dagtrip Izu-Kogen[/li][li]Vr 11-5: Shimizu[/li][li]Za 12-5: Shimizu - Shizuoka Hobby Show[/li][li]Zo 13-5: Atami[/li][li]Ma 14-5: Izu-Oshima[/li][li]Di 15-5: Izu-Oshima[/li][li]Wo 16-5: Nikko[/li][li]Do 17-5: Nikko - Nikko Toshogu Jinja Reitaisai (yabusame)[/li][li]Vr 18-5: Tokyo - Nikko Toshogu Jinja Reitaisai (1000 Samurai Procession)[/li][li]Za 19-5: Tokyo - Sanja Matsuri[/li][li]Zo 20-5: Tokyo - Sanja Matsuri[/li][li]Ma 21-5: vlucht NRT - AMS[/li][/ul]

En eigenlijk bevalt het me nu allemaal prima, zijn alle stukjes toch mooi op hun plaats gevallen. Voor het overgrote deel nieuwe bestemmingen, en weinig echt lange reisafstanden. Hooguit nog enige twijfel bij de verdeling van de laatste dagen over Nikko en Tokyo, maar dat zie ik dan nog wel wanneer ik duidelijkheid over de veerboot heb. En nu maar proberen hier de resterende 8 dagen voor vertrek niet meer aan te rommelen :lol:

Goh, ik had toch per mail geïnformeerd voor die veerboten? Het heeft een week geduurd, maar ik heb dan toch reactie. Vanuit Londen. In het Engels. Inhoud? Je kan ons bellen (30 cent per minuut). We rekenen 20 euro boekingskosten. Einde mail. Geen echt inhoudelijke reactie op mijn vragen.

Toch wel opmerkelijk: het betrof een Nederlandstalige site (maar duidelijk wel internationaal), en met een specifiek emailadres voor Nederland. Ik vraag me nu af of degene die het beantwoord heeft überhaupt begreep wat er in m’n mail stond. En ik vraag me af waarom een bedrijf zo’n emailadres dan op z’n site zet als ze vragen niet kunnen of willen beantwoorden…

Maar goed, ergens valt het me al mee dat ze überhaupt reageren. Niet dat het veel uitmaakt, ik zie het over een paar weken in Ito wel…

Dit weekend dus maar eens goed besteden met alle voorbereidingen, met name de meer praktische dingen als wassen en alvast inpakken. Want uiteraard heb ik het toch gewoon weer voor elkaar dat ik woensdag nog gewoon moet werken (en het is druk…), en donderdagochtend al richting Schiphol moet. Ik zou mezelf toch ook eens een relaxte start van de vakantie gunnen:nadenken:

Maar hé, ik heb inmiddels al drie dagen de verleiding weerstaan om nog aan m’n route te rommelen. Ik leer het ooit nog wel :biggrin:

Mijn tas is al zo goed als ingepakt. Die van jou ook? Ok, ik heb het wat makkelijker want ik vlieg al weer bijna terug vanaf Singapore :slight_smile:

Heel leuk om deze stad weer eens te zien na al die jaren. Zit nu in Bugis/Rochor en eerder in Chinatown. Zijn beiden levendig hoewel Chinatown veeeeeel meer toeristen trekt. Persoonlijk heb ik voorkeur voor de lokale drukte van Bugis.

Wat betreft Airport Changi: oogt inmiddels als vergane glorie en als je pech hebt (zoals ik) land je bij een afgelegen terminal. Verder weinig te zeiken. Vooral lekker genast en idd: qua luchtvochtigheidsgraad beter uit te houden dan KL.

Nou, wens je alvast een behouden vaart en niet meer last minute de route radicaal omgooien :-p

Hehehe.

Ik heb al wel wat spullen klaargelegd en uiteraard wat wassen gedraaid, maar van echt inpakken is nog niks gekomen. Maar goed, alles wat geregeld moet zijn is geregeld, dus komt wel goed.

De druk is er op het werk ook wel een beetje vanaf, de kritieke opleveringen die ik toch echt morgen af zou moeten hebben heb ik vandaag reeds afgerond, moest zelfs vanmiddag even om werk vragen. Voor het eerst in 15 jaar of zo… morgenochtend vroeg beginnen en voor de files weer naar huis, wel zo prettig.

Overigens nog wel een verschuiving. Geen radicale, maar bij nader inzien bleek m’n eerste “hotel” in Kyoto toch niet zo handig. Ik had al wel gezien dat ik vooraf moest betalen met Paypal (wat dan vreemd genoeg alleen in het Japans kan, je kan dan ineens niet de taal omschakelen), toch niet heel gebruikelijk maar ook niet onoverkomelijk. Dus zaterdag betaald. Vervolgens de melding van Booking.com dat ik zelf met de aanbieder een tijdstip van aankomst moet afspreken, het betreft een particuliere aanbieder en er is dus geen permanente receptie. Klein probleempje: die aanbieder spreekt echt geen woord Engels, zelfs een “Thank you” voor de boeking kreeg ik in kana terug (lang leve Google Translate, een “arigatou” in ons alfabet was dan toch praktischer geweest). En het is sowieso na zo’n vlucht en met nog wat plichtplegingen (douane, wifi, JRP) op het vliegveld toch al lastig een exact tijdstip te bepalen dat ik daar arriveer. En na zo’n reis wil ik gewoon m’n bagage kwijt kunnen en als het even kan alvast inchecken. Maar hé, annuleren kon nog. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteraard wel eerst even een alternatief geboekt (de meest gunstig gelegen Toyoko Inn van Kyoto bleek nog welgeteld één kamer beschikbaar te hebben), maar toch dat oorspronkelijke hotel geannuleerd en gevraagd via Paypal weer terug te betalen. Wat wat verwarring opleverde aangezien de annulering eerder bij de aanbieder doorkwam dan de betaling. Maar met een beetje hulp van Booking.com is het toch opgelost en heb ik inmiddels ook m’n geld weer terug.

Dus zit ik dan in die Toyoko Inn? Welnee. Hoewel ik ergens rond Shijo/Karasuma nog steeds als de meest ideale uitvalsbasis voor Kyoto zie leek het me nu toch wel net zo makkelijk gewoon bij Kyoto Station te zitten. En laat APA daar nu ook nog twee hotels hebben. Met beiden kamers beschikbaar, en zowaar nog goedkoper dan die Toyoko Inn. De ene zit weliswaar een stukje dichterbij het station dan de andere, maar die andere heeft dan weer een onsen. Drie keer raden welke ik nu uiteindelijk gekozen heb :biggrin:
(nu dus 18 van de 24 overnachtingen met onsen, en vrijdagavond dus ook meteen de jetlag en alle stress wegbadderen…)

Voor de rest geen verschuivingen meer. Wel nog een beetje zitten zoeken naar leuke bezienswaardigheden, de focus heeft zoals wel vaker wel heel erg op de festivals gelegen. Maar inmiddels heb ik zo’n beetje overal meer opties dan dat ik tijd heb. Alleen Kyoto is nog wat behelpen, daar ben ik uiteraard al vaker geweest, en aan méér tempels heb ik ook niet zo’n behoefte. Heb nu het Manga Museum staan en nog een paar kleine dingetjes. Maar ach, ik vermaak me vast wel.

Wat betreft Singapore, ik zat een half jaar geleden ook in Bugis, en dat was inderdaad een perfecte uitvalsbasis, zeker voor herhaling vatbaar. En met de metro ben je toch zo overal. Wil daar toch zeker nog een keer terug. Maareh, het belangrijkste van Singapore: heb je nog een beetje lekker gegeten daar? :eten:

Goede vlucht in ieder geval!

Nou, wat eten betreft ben ik een vetklep. Seaweed fries, cheese fries, murtabak, samosa, big chicken cheese hotdog, crispy roti prata egg, kaya toast om eens effe een paar dingen te noemen. Dan heb ik me nog ingehouden en niet de fastfoodchains afgegaan. Weet je wat het ook is? Alleen loop ik niet zo makkelijk een restaurant in. Dat durf ik wel maar vind het ergens zonde en doe dat veel liever in gezelschap.

De internetterminal op Changi typt trouwens echt ruk (geen smoes). Ik stop ermee. Verder weer benieuwd naar jouw reisavonturen, altijd leuk om te lezen!

Ik krijg al honger van die opsomming. Bedenk me nu ook: ik had vorige reis ook een potje kaya meegenomen om zo lekker thuis nog eens een Singaporees ontbijtje te kunnen maken, maar daar is het nog helemaal niet van gekomen…

Goede vlucht!
(als je dit leest heb je die als het goed is al achter de rug…)

Ik zal zo dan toch eindelijk maar eens gaan inpakken :ninja:

Trouwens wel weer iets irritants bij KLM: nog voor je online kan inchecken kan je tegen betaling (minimaal €20 of een flinke berg frequent flyer miles per enkele vlucht) alvast een goede plaats uitzoeken. Ook de KLM wil tegenwoordig overal aan verdienen. Prima, maar toch lekker gewacht. Net dan toch ingecheckt (een beetje laat, werk…), en dan kan je (deels) gratis uit de resterende plaatsen kiezen. Waarbij ook reeds een voorkeur is vastgelegd. Denk je dan dat ze bij een alleen reizende dan een gangpad- of raamplaats kiezen? Welnee, gewoon een middenplaats. Gelukkig waren er nog wel betere plaatsen beschikbaar, want 11 uur lang van twee kanten ingeklemd zitten…

Goede reis … alweer ! Vast benieuwd naar je wedervaren …

Dank je…het is bijna zover…

Had een prima vlucht met Garuda Indonesia dat met een vergelijkbaar stoelensysteem werkt. Passagiers kunnen pas 24 tot een paar uur voor vertrek kosteloos een stoel uitkiezen (uit die er dan nog over zijn). Ze spelen uiteraard met de onzekerheid van reizigers. Irritanter was dat het me alleen via de app lukte en niet gewoon effe via de homepage op een ‘ordinaire’ internetbrowser.

Hoe verliep de vlucht? Weet nog dat ik de 777 van KLM gruwelijk benauwd vond met 3x4x3 Economy configuratie, terwijl ik met Garuda 3x3x3 in hetzelfde type kist had. Los van dat stoelengedoe moet ik zeggen dat de stessen van Garuda absurd goed voor me hebben gezorgd dus kan goed indenken dat ze al jaren tot World’s Best Cabin Personeel worden gebombardeerd.

Wat heb je uiteindelijk in Kyoto ‘uitgevreten’? :smile: