Centraal-Japan & Taiwan, najaar 2016

En zoals al aangekondigd maar weer m’n gebruikelijke draadje voor de invulling van m’n komende reis. De vluchten heen naar Nagoya en terug vanaf Taipei zijn geboekt, voor een deel van de route heb ik al een aardig idee, maar er zit nog een gat in m’n schema…

[ul]
[li]Za 29-10: vertrek AMS
[/li][li]Zo 30-10: aankomst Narita, transfer 10u tot vlucht naar Nagoya
[/li][li]Ma 31-11: Nagoya (Halloween)
[/li][li]Di 01-11: Nagoya?
[/li][li]Wo 02-11: Nagoya?
[/li][li]Do 03-11: Shizuoka (Daidogei World Cup)
[/li][li]Vr 04-11: Shizuoka/Fujinomiya (Fujinomiya Matsuri)
[/li][li]Za 05-11: Tokyo (een hele waslijst aan festivals en evenementen in Tokyo en omgeving…)
[/li][li]Zo 06-11: Tokyo (een net iets kortere waslijst…)
[/li][li]Ma 07-11: ?
[/li][li]Di 08-11: ?
[/li][li]Wo 09-11: ?
[/li][li]Do 10-11: ?
[/li][li]Vr 11-11: ?
[/li][li]Za 12-11: Sukagawa (Taimatsu Akashi)
[/li][li]Zo 13-11: Tochigi (Tochigi Aki Matsuri)
[/li][li]Ma 14-11: vlucht naar Taipei?
[/li][li]Di 15-11: Taipei?
[/li][li]Wo 16-11: Hualien?
[/li][li]Do 17-11: Hualien?
[/li][li]Vr 18-11: Taipei?
[/li][li]Za 19-11: Taipei, na middernacht vlucht naar huis
[/li][li]Zo 20-11: Thuis :frown:
[/li][/ul]

Om met Nagoya te beginnen, de enige echte must-see die ik nu heb staan is het SCMaglev museum. Een korter verblijf zou dan ook best een optie zijn, en dan bijvoorbeeld een overnachting in Kanzanji Onsen.

Voor Shizuoka heb ik het Tamiya HQ en museum staan, die Daidogei World Cup (straatartiesten festival) is een leuke bonus. En verder zou het als uitvalsbasis voor het Fujinomiya Matsuri kunnen dienen.

Dan het weekend in Tokyo, waarbij er vooral op de zaterdag festivals in overvloed zijn. Geen van allen echter must see’s, dus Tokyo overslaan is desnoods een optie…

…want dan volgt hét grote vraagteken: 5 dagen (of wellicht dus 7) waar ik nog geen concreet plan voor heb. Ik weet alleen dat ik absoluut de 12e in Sukagawa (Fukushima prefectuur) en een dag later in Tochigi wil zijn, maar met de goede treinverbindingen kan je dan letterlijk alle kanten op. Een paar dagen Izu-Hanto bijvoorbeeld, of juist gebruikmakend van de Hokuriko-shinkansen naar Toyama (Kurobe Gorge) en Kanazawa. Of naar Motegi, voor de Mooka Railway en de Honda Collection Hall. Of nog wat verder naar Aizu-Wakamatsu. Kortom, ideeën genoeg, maar nog niet echt hét idee. En vooralsnog ook geen matsuri om me tot een bepaalde bestemming te verleiden. Dus wie nog goede suggesties heeft…

En dan daarna dus naar Taiwan (die vlucht moet ik nog boeken en kan dus schuiven), wat qua invulling nog helemaal open staat. Zolang ik de 19e 's avonds maar weer op het vliegveld sta…

Qua transport moet ik ook nog even kijken, met de route zover ga ik een 14-daagse JRP niet terugverdienen. Het zal van die nog openstaande dagen afhangen of dat uiteindelijk wel zou lukken, al zou ik hem dan waarschijnlijk puur voor gemak en flexibiliteit toch wel nemen. Ergens zit ik er ook nog wel aan te denken het traject van Nagoya tot Tokyo eens per bus te doen, en dan voor het restant een van de andere rail passes. Maar dat is nog even puzzelen…

Grrr, alweer de eerste tegenvaller: in Japan blijken ze Halloween vrij pragmatisch aan te pakken, met als gevolg dat het niet per se op de 31e gevierd wordt. Vorig jaar toevallig wel, omdat die datum toen op een zaterdag viel. Dit jaar dus niet. Nee, even googlen bevestigt dat de voornaamste evenementen dit jaar op de 29e al zijn. Ongeveer wanneer ik in het vliegtuig stap dus…

Dat is balen. Als je dat had geweten…

…had ik waarschijnlijk toch geen toestemming van het werk gekregen om een dag eerder te vertrekken :slywink:
(desondanks toch erg jammer, zeker omdat de Halloween-parade op zaterdag in Nagoya een van de grootsten van Japan schijnt te zijn)

Maar gelukkig ook een meevaller: ik had een paar jaar geleden het boek “Japan by Rail” gekocht, maar op de een of andere manier vergeet ik steeds dat ik die in de kast heb staan. Maar gisterenavond laat zag ik hem toevallig staan, dus toch maar eens snel kijken wat ze over het traject Nagoya - Tokyo schrijven. En al snel beet: vlakbij Shizuoka ligt Oigawa, de thuisbasis van de Oigawa Railway. Niet zomaar een spoorwegmaatschappij, maar eentje die op dagelijkse basis met stoomtreinen (deels voorzien van een Thomas the Train-uitdossing…) rijdt. Hooguit jammer dat ik het niet eerder gezien had, want komende zondag hebben ze een groots stoomfestijn…

Dus nog maar eens kijken of dat boek nog meer te bieden heeft, ik zag zo snel ook al iets over een stoomdienst vanuit Takasaki (iets ten noorden van Tokyo) en nog wat trein-gerelateerde zaken in de prefectuur Nagano. En dat biedt toch perspectief voor die nog openstaande dagen…

Hopelij komt het dan toch nog goed, en ga je andere mooie dingen meemaken.

Treinen zijn in Japan inderdaad fantastisch leuk. De alpen trein die ons naar Hakone-Gora bracht was een van de mooiste trein-ervaringen die we ooit hebben meegemaakt op reis.

Ach, het zal vast wel goed komen, daar ben ik ook zeker niet bang voor. Ik baal er alleen van dat ik zoveel heb zitten zoeken naar matsuri en andere evenementen dat ik Halloween op de 31e domweg als een gegeven heb beschouwd en nooit gegoogled heb wat er waar en wanneer gaat gebeuren. Gewoon dom dus.

Maareh, jij was toch ook al eens in Taiwan geweest? Nog tips wellicht? Was jij wellicht al bij Taroko Gorge of Alishan (met ook al zo’n leuk treintje…) geweest?

Ik ben een aantal jaar geleden in Taipei geweest, en dat was zeer de moeite waard. Mede door de locatie denk ik… Perfect tegenover Daan-park en dicht bij ons favoriete restaurant Din Tai Fung. Behalve de metro weinig treinen gezien in die paar dagen, maar zeker een land om naar terug te gaan.

Nou ja, als je dan nog een keer terug gaat, dan heb ik vast nog wel een paar tips voor je :biggrin:

Wel grappig: tijden m’n twee bezoeken aan Taiwan ben ik überhaupt maar weinig in restaurants geweest, en heb al zeker nergens vaker dan één keer gegeten. De simpele reden? Night markets…

Ben ook gek op de markets… Maar… Din Tai Fung!!! Echt probeer m ooit eens in Azie. Dat is mijn tip.

Even gegoogled (moet ik me heel diep schamen als ik zeg dat ik er nog nooit van gehoord had?), en dat klinkt inderdaad toch interessant. En ik zie meerdere vestigingen door heel Taipei, dus dan zou ik er toch zeker een keer bij in de buurt moeten zijn…

Ga je geen spijt van krijgen. Het filiaal in Xinyi is m.i. het leukst.

Moet dan wel hééél goed zijn …

Lines can go for hours in the afternoon.”

Whouuu wat een mooi vooruitzicht :vak01:
Fijne vakantie en geniet ervan, je zult wel weer een hoop mooie ervaringen opdoen!

Nog maar vijf nachtjes te gaan, maar eigenlijk heeft een weekend puzzelen alleen maar meer twijfels gebracht :nadenken:

Op zich heb ik wel een aardig idee voor de invulling van de nog openstaande dagen: Kanazawa, Kaga Onsen en Toyama hebben genoeg te bieden voor invulling van die dagen. Maar de vraag is nu meer: hoe daar te komen. Na Fujinomiya had ik Tokyo staan, al zou ik dat verblijf dan wel inkorten tot een enkel nachtje. Er zijn dat weekend weliswaar een hoop evenementen in en om Tokyo, maar ook bij de twee-daagse festivals ligt het zwaartepunt toch echt op de zaterdag. En hoewel een matsuri altijd leuk is zie ik gene van allen als een echte must see. Komt nog bij dat er die dag praktisch geen hotelkamer te krijgen is, al zou dat uiteraard een prima excuus zijn om voor een nachtje eens een capsulehotel te proberen…

Maar ondertussen zat ik toch ook al aan een alternatief te denken: vanuit Shizuoka terug richting Nagoya, en dan direct door naar Takayama. En dan van daaruit weer door naar eerder genoemd drietal, al dan niet via Shirakawago. Dan heb ik toch een route die op het begin in Nagoya na (in 2008 al eens bezocht) totaal nieuw voor me is. Het zijn echter wel een paar stevige treinritten dan…

En dan staat het Taiwan-deel van de trip nog steeds helemaal open. Om te beginnen met de vlucht. Aangezien ik de 13e nog een matsuri in Tochigi wil bezoeken wat tot in de avond duurt zie ik daarna nog doorreizen naar Tokyo niet echt zitten, maar als ik dan de 14e direct door wil vliegen zal ik gezien de beschikbare vluchttijden midden in de ochtendspits richting Tokyo moeten reizen (en dan door naar Narita). Al zit ik ook nog wel met een ander idee te spelen: vanuit Tokyo eerst naar Naha (Okinawa), en dan van daaruit door naar Taipei. Dankzij lowcost airlines kost dat geen drol terwijl de vluchttijden praktischer zijn, en even een kleine dosis Okinawa klinkt toch ook aanlokkelijk. Taipei wordt dan wel gedegradeerd tot een stopover van enkele dagen, maar des te meer reden eens goed na te denken over een hele reis gericht op Taiwan…

had ik al gezegd dat het nog maar vijf nachtjes slapen was? :biggrin:

EDIT: Uit de categorie “eerst boeken, dan pas twijfelen”: hotel in Takayama is geboekt. Ik had daar gisteren nog volop opties, maar vandaag geven zowel Booking.com, Japanican als Rakuten praktisch niks meer terug. Twee (behoorlijk prijzige) slaapzalen in een hostel, en anders meteen 30km buiten Takayama. En ook wel even naar Gero Onsen als alternatief gekeken, maar de laatste kamers daar kosten 459(!!) en 621(!!!) euro voor een enkel nachtje…

Dus toch maar even op de site van SuperHotel gekeken (gisteren op het eerste gezicht nog de meest interessante optie via de boekingssites), en daar bleek nog net welgeteld één kamer beschikbaar. Nu niet meer dus :biggrin:

EDIT 2: ook Kanazawa is geboekt, daar was het vooral kiezen tussen dicht bij het station of midden in het centrum. Dat laatste dus. Toyama daarentegen heb ik geschrapt. Dat was vooral bedoeld als uitvalsbasis voor de Kurobe Gorge Railway, maar daarvoor is er uiteraard een betere optie: Unazuki Onsen, aan het begin van die lijn. In een ryokan weliswaar iets buiten het dorpje en met maaltijden erbij aan de prijzige kant, maar hé, wie zeurt daarover als daardoor dit het uitzicht vanuit de onsen is:

Nu dus alleen nog bepalen waar ik ergens in Kaga Onsen ga zitten, en uiteraard wat ik met het laatste deel van de reis doe…

EDIT 3: en toen keek ik nog eens goed naar de spoorkaart, en kom tot de ontdekking dat Takayama eigenlijk heel onlogisch ligt. Niet onmogelijk onlogisch, maar toch. Eigenlijk zouden Hikone en Fukui veel logischer tussenstops zijn. Zo gezegd, zo gedaan…

Dat is toch altijd wat he, een reis plannen. En eenmaal onderweg wordt het soms radicaal anders :teeth: Jouw reisbrainstorm doet me ook weer beseffen dat er bizar veel in Japan is te doen en voor ieder wat wils. Tikkeltje onnozel als mensen zeggen “Japan trekt me niet zo.” Dat zijn dan bv autofanaten. :smile: Misschien idee voor Taipei/Taiwan: hot springs bezoeken. Wat ga je tijdens de transfer op Narita doen? Zou voor mij net iets te lang zijn om me op het vliegveld te verschansen…

Ik kan me echter toch niet herinneren dat ik het als zodanig stressvol heb ervaren. M’n trip in februari ben ik ook slechts twee weken van tevoren gaan plannen, en het idee vooraf bestond ook slechts uit twee bestemmingen waarvan ik er uiteindelijk maar één bezocht heb.

Twee dingen die nu echter wel spelen:
[ul]
[li]ik had in beginsel al niet echt iets om een reis aan op te hangen. De eerste plannen waren juist volledig op het westelijke deel van Japan gericht, domweg omdat ik daar toen interessante matsuri zag. En de uiteindelijke reis is nu eigenlijk ook ontstaan rondom de matsuri in Fujinomiya en Sukagawa. [/li][li]Dankzij de verhuizing van ons kantoor naar Zeist zijn m’n avonden een stuk korter: later thuis en vroeger gaan slapen. En een stuk vermoeidheid zit er ook echt wel in. Ik ga niet alleen op vakantie omdat ik dat wil, maar ook omdat ik het echt wel even nodig heb. [/li][/ul]

Gisteren kwam eigenlijk voor het eerst echt een “komt wel goed”-gevoel.Toch ineens een paar ideeën die niet meer knelpunten veroorzaken dan dat ze oplossen, en niet eindeloos blijven dwalen in plannen die toch niet praktisch uitvoerbaar blijken. En dan is ineens zo’n alternatieve route via Hikone en Fukui ook snel geregeld en vraag ik me af waarom ik dat niet eerder had bedacht…

En dan zegt deze autoliefhebber dat Japan dan juist een hoop te bieden heeft. Sowieso een unieke automarkt met een hoop maffe auto’s, autobeurzen die onvergelijkbaar zijn met de beurzen in Europa, en ook nog een aantal fantastische musea. Ik ben in 2008 al bij het Toyota Automobile Museum geweest, en een van de redenen om nu Kaga Onsen te bezoeken is het Motorcar Museum of Japan, met afgaand op de site een geweldige collectie.

Maar dat geldt voor vrijwel alles. Uiteraard helpt een stukje interesse in het land zeker mee, maar ik denk dat Japan voor vrijwel elk soort vakantie wel wat te bieden heeft.

Gezien mijn vorig jaar ontstane liefde voor onsen zat ik daar zeker al aan te denken. Hot springs en night markets, meer is toch eigenlijk niet nodig voor een perfecte vakantie? :biggrin:

Voor Narita moet ik nog even kijken, twee jaar geleden had ik al eens plannen gemaakt voor een transfer van iets van 8 uur, alleen is daar door een vertraagde vlucht niks van terechtgekomen. Nu dus herkansing. Want ik was inderdaad niet van plan op het vliegveld te blijven, daarom had ik nu juist ook de langst mogelijke overstap gekozen in plaats van een uur of wat rond te moeten hangen.

Heb ik gisteren een overnachting in Hikone geboekt voor 5 op 6 november, lijkt (als ik die gekke tekentjes goed begrijp tenminste) uitgerekend die 6 de SL Kita Biwako te rijden. Dat zou toch wel heel erg mazzel zijn…
(maar iemand die mijn vermoeden kan bevestigen?)

Jawel dus. Ik heb een Chinese collega die weliswaar geen Japans spreekt, maar toch een deel van de kanji (maar uiteraard niet de kana) kan lezen. En inderdaad staat daar op die site toch echt 6 november :cheer:

Inmiddels was ik overigens alweer aan het omboeken geslagen, Hikone weer geschrapt, maar in plaats daarvan twee dagen het nabijgelegen Nagahama als uitvalsbasis. voor beide plaatsen alsmede hopelijk die stoomtrein. Dan vooralsnog een dagje Fukui, en dan drie dagen Kanazawa. Kaga Onsen (of meer specifiek: het eerder genoemde automuseum daar) zal dan waarschijnlijk een dagtrip worden, ofwel komt die nog in de plaats voor Fukui.

Ben wel lekker bezig met schuiven zo, ik ga m’n verblijf in Nagoya nog met een nachtje inkorten voor een tussenstop in Hamamatsu met het oog op de Oigawa Railway, en dan is volgens mij het verblijf in Koriyama nog de enige waar ik niet mee heb zitten schuiven danwel een gemaakte reservering heb geannuleerd…
(kortom, werk aan de winkel!)

Alle vluchten zijn geboekt, en de meeste hotels ook (alleen Naha en Taipei nog), dus tijd voor een update met het (voorlopig…) definitieve plan:

[ul]
[li]Za 29-10: vertrek AMS [/li][li]Zo 30-10: Narita transfer 10u, avondvlucht naar Nagoya [/li][li]Ma 31-11: Nagoya (Halloween?)[/li][li]Di 01-11: Hamamatsu[/li][li]Wo 02-11: Shizuoka (Oigawa Railway)[/li][li]Do 03-11: Shizuoka (Daidogei World Cup) [/li][li]Vr 04-11: Shizuoka (Fujinomiya Matsuri) [/li][li]Za 05-11: Nagahama[/li][li]Zo 06-11: Nagahama (SL Kita Biwa-ko)[/li][li]Ma 07-11: Fukui[/li][li]Di 08-11: Kanazawa[/li][li]Wo 09-11: Kanazawa[/li][li]Do 10-11: Kanazawa [/li][li]Vr 11-11: Unazuki Onsen (Kurobe Gorge Railway)[/li][li]Za 12-11: Koriyama (Sukagawa Taimatsu Akashi) [/li][li]Zo 13-11: Oyama (Tochigi Aki Matsuri) [/li][li]Ma 14-11: avondvlucht Haneda - Naha[/li][li]Di 15-11: Naha[/li][li]Wo 16-11: Naha[/li][li]Do 17-11: ochtendvlucht naar Taipei[/li][li]Vr 18-11: Taipei[/li][li]Za 19-11: Taipei, na middernacht vlucht naar AMS[/li][li]Zo 20-11: Thuis :frown: [/li][/ul]

Waarschijnlijk zal ik ofwel Fukui, ofwel de eerste nacht Kanazawa nog omboeken naar een leuke ryokan in Kaga Onsen, maar opvallend genoeg zijn de meesten daar niet bepaald soepel met wijzigen/annuleren. M’n nu geboekte hotels zijn dat wel, dus daar kan ik altijd nog mee schuiven.

Het belooft overigens wel een tamelijk prijzige reis te worden. Deels door de niet meer zo gunstige koers (nu €0,88 voor 100 yen), deels door de vluchten (alles bij elkaar €760), maar deels ook doordat ik mezelf een paar keer (soms noodgedwongen, soms vrijwillig) op wat leukere hotels/ryokan trakteer. Maar met nog 5 hotelovernachtingen te boeken komt het totaal voor vluchten, railpass, hotels en de pocket-wifi toch alweer boven de 2 mille uit…

Mooi voorlopig definitief schema (was eerlijk gezegd de draad een beetje kwijt). Wat voor soort railpass wordt het en heb je al ideeën voor Okinawa? Geniale slogan trouwens van dat automuseum: “paving the road for the harmonious development of people and veciles.” Daar zou het ministerie van Infrastructuur & Milieu eens goed naar moeten kijken… Ben zelf slechts per toeval bij Mazda geweest. Dat heeft wel zo’n impact gemaakt dat ik nog eens terug wil voor andere autofabrikanten. Ook motoren lijken me interessant, met name Kawa en Suzuki.

Bij deze alvast veel plezier onderweg!