Centraal-Japan & Taiwan, najaar 2016

Ik heb een railpass voor twee weken, dat komt nu precies mooi uit. Niet helemaal bedoeld, want toen ik de pas bestelde was ik nog volop aan het schuiven. Op dat moment zou een JR East Pass i.c.m. losse kaartjes of bussen goedkoper zijn geweest, maar met deze uiteindelijke route ligt dat toch anders.

Mazda in Hiroshima? Ben daar in 2011 ook geweest, zeker mooi. Drie jaar eerder was ik ook al in de Toyota-fabriek en het Toyota Automobile Museum bij Nagoya geweest, dat is ook zeker een aanrader. Ik weet van Honda en Nissan dat ze beiden zelf nog een museum hebben, maar volgens mij geen fabriekstours. En de andere autofabrikanten doen zover ik weet helemaal niks. Van de motoren zou ik het daarentegen niet zo weten.

Ik zag in Nagahama trouwens nog wel het Yanmar museum (tractoren en graafmachines e.d.), die geven wel een nieuwe dimensie aan het fenomeen “ballenbak”:

https://i.imgur.com/kB7JqYd.jpg

:biggrin:

Hamamatsu nog gehad vandaag?

Na toch wel wat intensief speurwerk lijkt het er sterk op dat ook Honda, Nissan en Subaru fabriekstours aanbieden. Er zitten wel enige restricties aan. En Mazda was idd in Hiroshima.

Daar zit ik nu inderdaad. En zoals het er nu naar uitziet ga ik daar morgen ook nog het grootste deel van de dag besteden, alvorens door te reizen naar Shizuoka.

De reis kende een niet helemaal optimale start. Niet dat er van alles mis ging, maar de combinatie van laat plannen, een drukke werkweek en voor vertrek een zeer korte nachtrust wreekte zich wel. Eenmaal op Narita aangekomen verlangde ik dan ook meer naar een hotel dan naar 10 uur in het stadje. Nog wel gevraagd of een eerdere doorvlucht naar Nagoya mogelijk was, maar ik zou hooguit standby kunnen worden gezet voor een twee uur eerdere vlucht, en dat schiet ook niet op.

Dus maar het beste ervan maken. Leuke start: ik ben eenmaal in Narita niet direct zoals iedereen richting tempel gelopen, maar eerst even een klein stukje een andere kant op: in een park staat daar een stoomloc opgesteld, tip van de tourist info. Daarna zoals alle andere toeristen gewoon richting tempel. Het is vooral de weg er naar toe die dat leuk maakt: allemaal leuke winkeltjes, restaurantjes en tentjes met zoetigheden. Als lunch uiteraard ook maar even de lokale specialiteit geprobeerd: unagi. Bij de tempel zelf had ik wel wat gemengde gevoelens: veel mooie oudere gebouwen in een park-achtige setting, maar de hoofdtempel is een kolossaal modern bouwwerk.

Eenmaal terug op het vliegveld was ik echt helemaal gesloopt, ik heb nog net staand een kom udon naar binnen weten te werken, maar van de vlucht heb ik nagenoeg niks meegekregen. Op het vliegveld nog wel even langs de tourist info, maar meer dan een plattegrond hadden die niet te bieden. Gewoon naar de reguliere bezienswaardigheden gaan, en verder geen moeilijke vragen stellen. De tourist info op Nagoya Station bleek de volgende dag overigens nauwelijks inspirerender, nog even afgezien van het feit dat er nauwelijks Engels werd gesproken.

Het hotel aan de voorzijde van het station was achteraf ook niet de meest gelukkige keuze: door de omvang van het station vrij ver lopen, en in een buurt die 's avonds laat praktisch uitgestorven bleek. Meestal stikt het rond grote stations van de bekende 24-uurs eettentjes, goed voor nog even een snelle late hap, maar ik heb niks kunnen vinden. Aan de achterkant van het station is alles toch een stuk compacter, en lijkt er 's avonds ook aanzienlijk meer leven. En nog een minpuntje voor het hotel: vaak is de variatie van het ontbijtbuffet bij Toyoko Inn wel enigszins evenredig met de prijs van de kamer, maar hoewel deze toch tot de duurderen behoorde was het ontbijt het meest karige wat ik er ooit gehad heb.

Na een stroeve start de tweede dag naar het SCMaglev & Railway Park geweest, de moeilijke naam voor het grote museum van JR Central. Waarbij het me toch weer opviel dat veel van die JR-musea niet direct per JR te bereiken zijn. Hoewel iets minder kolossaal als het museum in Saitama heb ik hier in een rustig tempo (en met zeer pijnlijke voeten…) ook makkelijk de hele middag weten te spenderen. Daarna terug op het station me aan wat lokale specialiteiten tegoed gedaan: cochin oyakodon met tebasaki. Niks mis mee, maar het ontging me toch een beetje waarom Nagoya zo trots is op z’n kippen.

Hoewel ze me op de tourist info hadden verzekerd dat alle halloween-activiteiten zich in het weekend al hadden afgespeeld zag ik toch nog wel wat verkleedde mensen lopen. Dus toch maar eens vragen: jawel, in Sakae zou toch echt nog wel wat te doen zijn. Aangezien het nog vroeg was en m’n voeten echt niet meer wilden toch eerst maar even naar m’n hotel gegaan. En daar is het die avond toch bij gebleven…

Na een al met al wat teleurstellend verblijf in Nagoya vandaag dus maar verder naar Hamamatsu. Een ogenschijnlijk saaie industriestad, maar op internet had ik toch al wat interessante dingen gezien. En ook de tourist info liep over van het enthousiasme, terwijl juist een aantal dingen die ik wilde bezoeken vandaag gesloten bleken. En ze me bijna ergens heen gestuurd hadden wat dat ook was, daarover later meer. Maar sowieso was de eerste indruk van de stad wel aardig: compacter dan Nagoya, lekker levendig, en vanwege het grote aantal Brazilianen in de stad zie je meer Portugees dan Engels.

Voor de lunch was me unagi bij een restaurant nabij het station aangeraden, maar daar stond een eindeloos lange rij salarymen. Dus maar even de praktisch lege Yoshinoya ernaast aangedaan voor een simpele kom gyudon. Daarna de bus richting de kust genomen, waar een van de grootste zandduingebieden van Japan zou liggen. Heel spectaculair vond ik het niet, maar het was wel even lekker uitwaaien. Vlakbij lag ook een ander doel van die busrit: Hamamatsu Festival Hall, over het lokale vliegerfestival. Buiten werd dat vliegeren ook al in de praktijk gebracht, maar dat ging allemaal zeer relaxed. Binnen kreeg ik wel even een ander beeld van de totale waanzin van dat festival, en heb ter plekke besloten dat ik dat volgend jaar mei ga bezoeken (eerste idee: in een weekje of twee de Tokaido afreizen zonder shinkansen).

Terug in de stad naar misschien wel de grootste trekpleister van Hamamatsu: de stad wordt gezien als de muziekstad van Japan (de enige wolkenkrabber van de stad zou dan ook op een mondharmonica moeten lijken), en dus is er een groot muziekinstrumentenmuseum. Een indrukwekkend overzicht va instrumenten van over de hele wereld, met uiteraard de mogelijkheid te beluisteren en in een aparte ruimte ook zelf wat te proberen. Leuk.

Daarna avondeten: hé, nu zit de Yoshinoya stampvol (geen salarymen, die zijn uiteraard nog aan het werk), en is het bij die unagi-tent rustig! Dus maar even genoten van een unadon in ochazuke-stijl. Prijzig, maar ik begrijp nu die lange rij rond lunchtijd wel. Daarna naar de Zaza-mall, alwaar de “Diorama Factory” nog tot laat open zou zijn. Helaas, een gesloten deur met een onbegrijpelijk bordje erbij. Jammer, dan maar even een rondje door de Toys 'R Us, weer een stel mooie kerstkaarten gescoord, en veel leuke dingen voor m’n neefjes en nichtje gezien die ik toch niet mee kan nemen. En hé, zit daar nu ook nog een ouderwets snoepwinkeltje? Ook altijd leuk. Vooral als blijkt dat daar de alternatieve ingang van die Diorama Factory (een mooie verzameling schitterende staaltjes modelbouw) blijkt te zitten. Dat stond er dus op dat geheimzinnige bordje…

Maar al met al heb ik na de wat stroeve start nu toch een zeer geslaagde dag achter de rug, dat mocht ook wel even…

En dan de planning voor morgen: in het kader van autofabrieken bezoeken: Hamamatsu is onder meer de thuisbasis van Suzuki en Yamaha (motoren én vleugels!), en de grondleggers van zowel Honda als Toyota kwamen uit de stad danwel omgeving. De versnellingsbakkenfabriek van Honda is helaas alleen in groepsverband te bezoeken, en de musea over de genoemde oprichters liggen wat verder buiten de stad, evenals een bezoekerscentrum van Yamaha. Rest dus Suzuki, waarvoor ik morgenmiddag een reservering heb. Daarvoor eerst maar even wat tweewielers in de praktijk bekijken: in Hamamatsu ligt ook een circuit waarop morgen (en dus niet vandaag, zoals ze bij de tourist info per abuis aangaven) races worden gehouden. Van wat ik zo heb gezien draait het meer om het gokken dan om het daadwerkelijke racen, maar dat klinkt toch als leuk (en gratis!) vermaak.

Oorspronkelijk had ik voor morgen overigens de Oigawa Railway op de planning staan, maar die is net zo makkelijk vanuit Shizuoka te bezoeken. En anders wordt die gewoon doorgeschoven naar de genoemde Tokaido-reis. Per slot van rekening heb ik toch al mooi en reservering voor de SL Kita Biwako te pakken voor komende zondag:cheer:

Tot slot nog één irritatie: het is buiten tussen de 15 en 20 graden, met soms een fanatiek zonnetje en soms frisse windvlagen. Voor mij T-shirt weer, en ook voor de meeste Japanners nog geen reden de dikke winterjassen uit de kast te halen. Waarom staat op veel plaatsen binnen de verwarming dan wel al op standje 11l?!

Nou vooruit, nog een tweede irritatie: was ik tijdens m’n vorige reis enthousiast stempels gaan verzamelen op alle stations. Leuk om nu weer te doen uiteraard, dus weer een mooi stempelboekje gekocht. Oké, pas in Nagoya, in Narita heb ik er totaal niet aan gedacht. Maar wat denk je: op Nagoya Station: geen stempel. Op Hamamatsu Station: geen stempel. Zou dit dan toch vooral iets van JR East zijn wellicht?

Ik lees nu pas dat je al weer in Japan bent, leuk hoor.
Kunnen we weer eens wat van je lezen. :dag:

In Nagahama heb je ook nog dat kleine treinmuseumpje vlak bij het JR- station.

Valt niet zo op, behalve als je er toevallig langs komt.
Wij zaten daar toen vlak aan Lake Biwa in een hotel, toen ook een typhoon voorbij kwam.
Die was niet zo sterk gelukkig, redelijke windvlagen, maar weinig neerslag.

Jouw trip lijkt overigens een groot deel op die van ons.
Bij Kaga Onsen heb je overigens ook nog dat grote automuseum.

En offcourse the Kurobe Gorge Railway, hoop dat je in die kleine wagonnetjes past, want je bent nogal lang. :biggrin:

Ik zit momenteel meer in het World Travel Forums Net omdat ik daar moderator ben en veel op de daaraan gekoppelde facebook-site.
Maar ik blijf je volgen hier…

Groet,
Jan

Heel leuk om je belevenissen te volgen. Ik kijk al uit naar je volgende post!

Ik was die in m’n voorbereidingen inderdaad tegengekomen, en moest toen ook direct aan jullie reis denken…

Dat is zelfs de voornaamste reden om Kaga Onsen niet zomaar voorbij te rijden :slywink:

Ik maak me eerder zorgen over de breedte :lol:

Ik had die eigenlijk ook wel een beetje willen gaan volgen, maar daar is tot nu toe nog weinig van gekomen. Tijd…

Maar goed, eerst maar weer eens even terugkijken, want we zijn weer twee dagen verder. Twee geweldige dagen ook, waarbi wel opviel dat de ene dag uitermate strak volgens planning verliep, en de andere dag elke poging tot planning kansloos mislukte. Woensdag zoals aangegeven eerst naar de motorraces geweest, opmerkelijk genoeg “Auto Race” genaamd. Het deed me sterk aan de Ban’ei paardenraces denken: de sport als bijzaak, alles draait om gokken. Met als publiek voor minimaal 90% oude kerels, al viel me wel op dat het grootste deel daarvan wel daadwerkelijk vanaf de tribune de races bekeek in plaats van op een scherm de opbrengst van de loten te bekijken. Wat betreft het racen zelf: elk half uur een race van een paar minuten, direct gevold door de opwarmrondjes van de volgende groep. Het is overigens ook een prima dagbesteding voor zuinige Nederlanders: gratis bus vanaf het station en terug, gratis toegang, gratis water en thee, goedkope restaurantjes en snacktenten. Al met al heb ik me daar de nodige uren prima vermaakt, en ging ook met een volle maag weer terug naar het station.

Want er stond nog wat op het programma: Suzuki Plaza. Ik had een reservering gemaakt voor 15.00u, m’n trein arriveerde om 14.48u, en de genoemde 10 minuutjes lopen zijn wellicht toch wat erg optimistisch. Maar gelukkig maakte het niet uit dat ik iets te laat was, het bleek niet zoals ik eigenlijk had verwacht om een begeleide rondleiding, de tijden zijn meer als blokken bedoeld om al te grote drukte te vermijden. Maar goed, anderhalf uur tot sluitingstijd, dat moet genoeg zijn toch? Per slot van rekening is Suzuki toch ook niet het meest aansprekende merk. Fout gedacht: er is een dusdanig omvangrijke en interessante collectie dat ik nog net in vijf minuutjes door de tweede etage kon rennen alvorens toch verzocht werd te vertrekken…

Terug op Hamamatsu Station eerst maar eten alvorens m’n bagage te halen en in de trein te springen. Naast unagi zijn ook gyoza een specialiteit van de stad. Het schijnt zelfs dat Hamamatsu inmiddels de officieuze gyoza-hoofdstad Utsunomiya heeft ingehaald qua consumptie daarvan. Nadat ik tsukemen met als bijgerecht een bord met 12 gyoza had verorberd kan ik me daar iets bij voorstellen.

Dan dus door naar Shizuoka, 77 km in slechts 21 minuten, en dan nog zeggen veel mensen dat hogesnelheidstreinen geen nut hebben op kortere afstanden. De tourist info bleek daar helaas al dicht, dus maar meteen door naar m’n hotel. Dan maar even op internet kijken wat Shizuoka te bieden heeft. Al snel wat leuks gevonden: de stad zou vooral bekend staan om z’n oden, en vlakbij m’n hotel zaten liefst twee “oden yokocho”, steegjes met een massa kleine oden-tentjes. Helaas echter bleek de ene geheel gesloten (naar later bleek is dat altijd zo op woensdag), en bij de andere waren maar een paar tentjes nog open maar wel al aan het afsluiten. Om half elf 's avonds al, toch ietwat teleurstellend voor dergelijke tentjes. Dan dus maar gewoon ergens een kom ramen. En daarna nog even de Don Quijote door waar ik met misschien toch ietwat veel snacks en snoepgoed weer naar buiten kwam. Misschien nog wel gevaarlijker dan 100-yen winkels…

Vanochtend een wat moeizame start, de vermoeidheid speelt nog steeds wel parten, en het uiterst simpele (westerse!) ontbijt in het hotel hielp ook niet echt mee. Maar goed, de plannen voor de dag: eerst langs de tourist info, dan Hobby Plaza en wellicht ook het Tamiya hoofdkantoor en museum bezoeken, en verder wat meepikken van de Daidogei World Cup. Nou, vergeet het maar, kansloos. Voor de duidelijkheid: dat Daidogei is 's werelds grootste evenement en officieus wereldkampioenschap voor straatartiesten, en overal in de stad zijn er onafgebroken optredens. En anders heb je nog wel een stel maffe figuren die gewoon rondlopen. Wat ik me steeds ook ten doel stelde, er kwam altijd wel iets anders leuks tussendoor. De lunch dus ook maar simpel gehouden: even snel bij een Yoshinoya wat naar binnen stouwen, en snel weer de (gezellige, niet overdadige) drukte in. Tussendoor trouwens nog wel even bij de tourist info geweest (er zijn nu eenmaal ook optredens bij/in het station…), maar eigenlijk puur nog met het oog op het Fujinomiya Matsuri morgen. Zoals ik er nu tegenaan kijk ga ik morgenochtend en ook zaterdag toch voornamelijk aan Daidogei spenderen, per slot van rekening heb ik nauwelijks een kwart van alle (officieel) aanwezige artiesten bezig gezien. Misschien alleen nog snel even op zoek naar wat extra accu’s voor m’n camera’s…

Tussendoor trouwens alsnog wel in Oden-machi wezen eten (oden uiteraard, duh…), ook dat was weer een ouderwets leuke ervaring: een piepklein eettentje met afhankelijk van de inschikkelijkheid van de bezoekers ergens tussen de 8 en 12 zitplaatsen, een Obaa-chan die iets onverstaanbaars brabbelt wat niet eens op Japans lijkt, een hoop zooi om de toch al minimale ruimte nog verder te vullen (de eigenaar hier was duidelijk liefhebber van Tamiya en Gunpla), en bovenal lekker eten en een gezellige sfeer.

Ik zal zo eens een backup van alle foto’s en filmpjes maken, en wellicht meteen wat op Youtube gooien…

En alvast een paar filmpjes:

Allereerst de “Auto Race”:

https://www.youtube.com/watch?v=SBKPAKO7-XQ

En een tamelijk willekeurige selectie uit de Daidogei World Cup:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“AyoI1O3Ed9g” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“UGst8057sYA” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

https://www.youtube.com/watch?v=-TNMSIoErRQ

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“cZscnUKnSsM” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

https://www.youtube.com/watch?v=-i09YcY9ZOI

Lekker hoor en kan me er ook iets bij voorstellen met dit soort “bescheiden” bijgerechten…

Het filmpje van de “autorace” doet mij dan weer denken aan Keirin. Keihard rondjes om de kerk: iemand moet me toch eens uitleggen wat daar de meerwaarde van is, behalve dat je kan gokken :biggrin:

Neem aan dat je inmiddels een rit met de stoomtrein gemaakt?

In het World Travel Forums Net gebeurd ook niet zoveel; veel lezers wel, maar weinig reacties!
De Facebook Group komen wel wat nieuwe leden bij.

Leuke filmpjes overigens!
Doet de heimwee naar Japan toch weer wat toenemen, al zal het er voorlopig waarschijnlijk niet van komen.
Ben nu gebonden aan schoolvakanties. :biggrin:
Natuurlijk kun je dan ook wel gaan maar we gaan het liefst in voor- of naseizoen.

Hoop dat je alle gestelde doelen zult halen, die je in gedachten hebt.
Ons lukte dat de laatste trip ook niet altijd.
Soms wil je teveel ineens!

We kijken uit naar je volgende verslag!

Ach, soms gaat alles inderdaad netjes volgens planning, en de andere keer loopt alles mis…
(en dan heb ik het nog niet over het feit dat ik tijdens het typen van dit alsmaar groeiende bericht al drie, correctie, vier dagen op rij in slaap ben gevallen…)

Vrijdag 4 november
Om maar met het goede te beginnen: vrijdag eerst in Shizuoka meer Daidogei, nu naar Sumpu Castle Park geweest. En dat geeft toch een wat andere indruk dan die eerste dag: geen echt straattheater meer, maar een enorm park met diverse podia (inclusief een groot afgeschermd podium met tribune waar je kaartjes voor moest hebben), heel veel eetstalletjes (waarbij kebab wel opvallend populair was), en vooral ook veel meer mensen. Desondanks toch voor een aantal geweldige optredens een goed plekje weten te bemachtigen.

En dan 's middags naar Fujinomiya voor het gelijknamige matsuri. Dat bleek toch veel meer een echt lokaal festival dan ik had verwacht, met daardoor ook slechts minimale informatievoorziening en sowieso geen woord Engels. En dat was wel jammer, want ik had eigenlijk geen idee wat er nu precies allemaal gaande was: van een parade van de dashi was geen sprake, ze reden ogenschijnlijk volkomen willekeurig door de straatjes, om geregeld een “duel” met elkaar aan te gaan. Desondanks heb ik me er tot het einde toe uitstekend vermaakt, en zeker ook genoten van de enorme hoeveelheid yatai.

Zaterdag 5 november
De laatste dag in Shizuoka stond weer geheel in het teken van Daidogei. Nu echter toch vooraf nog eens gekeken welke acts me het meest interessant leken, en daar een redelijk strak schema voor opgesteld. Dat liep bijna alsnog in het honderd toen een van de wat geïsoleerd liggende podia toch wat lastig te vinden bleek, maar uiteindelijk heb ik m’n hele programma kunnen volgens planning kunnen aflopen, met zelfs nog een paar optredens als bonus.

En dan is het toch echt tijd Shizuoka te verruilen voor Nagahama. Dat had een reis van een kleine twee uur moeten worden, maar dat liep even anders. Ik had namelijk de Hikari van 20.32u moeten hebben, echter vertrekt 3 minuten eerder van datzelfde perron een Kodama. Waar ik dus per abuis ben ingestapt. En dan sta je op het eerstvolgende station te wachten op die Hikari die op volle snelheid voorbij komt razen. En met dan een paar niet zo handige aansluitingen erbij loop je dan ineens pas tegen middernacht je hotel binnen.
(Waar helaas de onsen ook reeds om middernacht sluit…)

Zondag 6 november
En dan was het (na een ochtendduik in de onsen) inderdaad stoomtreindag. Wat ook weer niet helemaal volgens planning ging, in de veronderstelling nog voldoende tijd te hebben zie ik net de trein naar Maibara voor m’n neus wegrijden. Als ik dus niet naar de stoomtrein kan, dan zit er niks anders op dan wachten tot de stoomtrein naar Nagahama komt. Helaas wordt daardoor een toch al vrij korte rit nog verder ingekort. En in omgekeerde richting rijdt ie “out of service” gesleept door een e-loc, en de tweede rit van de dag zat al vol. Desondanks toch altijd weer een leuke ervaring.

In Kinomoto had ik het ook vrij snel wel gezien: een mooie tempel en een leuke oude straat met vooral veel shoyu-winkels, en dat was het dan wel. Dus maar weer terug naar Nagahama, en daar eerst bij een prachtig oud restaurantje een heerlijke kom nishin-soba op. Daarna het leuke historische centrum in, daar eerst het Kaiyodo Figure Museum bezocht (van een fabrikant van o.a. de bekende manga/anime-figures, maar vooral ook van ontelbaar veel Gachapon-capsules), en daarna het Hikiyama Museum, over het gelijknamige festival (welke ook hoog op mijn wishlist binnenkomt).

Wel viel me op dat na sluitingstijd de boel al al direct helemaal leeg liep, maar pas toen ik na anderhalf uurtje rust in het hotel nog even op een avondmaaltijd uitging merkte ik pas hoe erg het was: er was domweg niks meer open. Ja, een peperduur restaurant met omi-beef en twee of drie bars met iets wat hooguit een snackmenu genoemd kon worden, maar verder niks. Nou ja, behalve dan en yakitori-tent onder m’n hotel, alwaar ik met een gozer uit Okinawa aan de praat raakte waardoor het alsnog een lange avond werd…
(maar wel op tijd terug voor nog een dip in de onsen uiteraard!)

Maandag 7 november
Allereerst m’n verblijf in Nagahama met een dag verlengd, en Fukui geschrapt: later meteen door naar Kanazawa met wellicht Kaga Onsen nog als dagtocht. Dan naar Hikone. Helaas een teleurstelling: het Omi Railway Museum blijkt slechts zeer sporadisch geopend, even geduld hebben tot 26 november…

Dan maar heel cliché het kasteel bezocht, samen met het bijbehorende museum en de Genkyu-en tuin bleek dat toch weer een mooie dagbesteding. Daarna nog even een rondje over Yume Kyobashi Castle Road, de traditioneel ogende toegangsweg naar het kasteel vol met de gebruikelijke toeristische tentjes. En daar valt m’n oog toch op wat interessants: funazushi. Voor wie het niet kent: dat is de oorspronkelijke vorm van sushi, karper die tot enkele jaren in rijst heeft liggen fermenteren. Uiteraard moet ik dat toch een proberen, en zo staat er ineens een bordje één jaar oude karper voor m’n neus. En zo ziet het ook uit en ruikt het ook, toch wel een tikje intimiderend. De smaak is echter veel minder vreemd dan verwacht: denk hele oude kaas, iets als Old Amsterdam maar dan nog een flink stuk ouder en intenser van smaak. Zeker niet verkeerd.

Maar dat was meer een snack dan een maaltijd, dus toch nog even op zoek naar een restaurant. En in Hikone toch enigszins hetzelfde verschijnsel als in Nagahama: na sluitingstijd van de winkels is het ook hier snel gedaan. Uiteindelijk in een soba-restaurant terechtgekomen voor een waar feestmaal, bestaande uit talloze deels seizoensgebonden gerechtjes. Daarna terug richting station, waar nog wel meer leven bleek te zijn. Vanuit die optiek was Hikone waarschijnlijk toch een geschiktere uitvalsbasis geweest dan Nagahama.

En dan zit ik nu (dinsdag) in de trein naar Kanazawa, maar niet nadat ik toch nog even het Nagahama Railroad Square heb bezocht. Maar daarover later meer.

En nog wat beeldmaterieel, te beginnen met meer Daidogei:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“05SBcF_Ro48” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“7wZzZUub9sI” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“4iKBY4H9KHk” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

En een paar met m’n mobiel geschoten kiekjes.

SL Kita Biwa-ko:

http://i.imgur.com/OrzL5dJ.jpg

Sfeerplaatje Biwa-ko:

http://i.imgur.com/BaastWp.jpg

De funazushi:

http://i.imgur.com/Otulif9.jpg

Het soba-feestmaal:

http://i.imgur.com/PgEj2l8.jpg

En toen zaten we dus in Kanazawa. Vanochtend dus eerst nog het Nagahama Railroad Square bezocht, klein maar leuk. Daarna snel m’n bagage oppikken en de trein in naar Kanazawa. Het idee was dat ik daar nog vroeg in de middag zou zijn, zodat ik nog wat van de middag kon maken. Dat liep helaas toch wat minder. Allereerst omdat op het station arriveren toch niet hetzelfde is als er op uit trekken. Nee, uiteraard eerst even langs de tourist info, dan de bus naar m’n hotel in Katamachi, en dan nog inchecken met een hele rij wachtenden voor me. Nog even los van het feit dat ik me nu achteraf afvraag of een hotel bij het station wellicht toch handiger was geweest, over het hotel (APA Kanazawa Chuo) heb toch ook wat twijfels: het is toch een aardig stuk duurder dan een Toyoko Inn of andere business hotels, voor ontbijt moet bijbetaald worden, en de kamer is veruit de kleinste van de reis tot nu toe. Maar wel een onsen met rotemburo op het dak, dat dan weer wel.

Maar goed, al met al was ik alweer anderhalf uur verder alvorens ik op stap kon, en dan doe je toch ook niet veel meer. Daarnaast nog een ander probleempje: regen, regen en nog eens regen. Soms wat harder, soms wat minder, maar volgens mij is het nog geen moment droog geweest. Uiteindelijk ben ik dan maar een beetje door de winkels in de buurt gedwaald.

En dan het eten. Het weer nodigde niet echt uit om eens een leuk tentje te zoeken, dus ook daarvoor maar bovenin de Daiwa gekeken. En toch eens wat nieuws geprobeerd: buffet dining. Voor 1980 yen mag je 120 minuten lang onbeperkt eten en drinken (m.u.v. alcohol). Met een buffet bestaande uit talloze Japanse en internationale gerechten, met daarbij ook sushi, oden, udon en nabe. En uiteraard een flink dessertbuffet. Ergens had ik verwacht binnen een uur klaar te zijn, maar tot m’n eigen verbazing heb ik die 120 minuten netjes vol weten te maken en liep ik daarna voldaan maar ook weer niet overvol naar buiten toe. Daarna toch maar gewoon terug naar het hotel en uiteraard nog even de onsen in.

Morgen wordt nog wel even een puzzel, aangezien ook dat een regendag lijkt te gaan worden. Eigenlijk zou ik het liefst morgen de stad verkennen om zo tovh een beetje Kanazawa-gevoel te krijgen, maar waarschijnlijk is het toch praktischer morgen naar Kaga Onsen te gaan voor met name het Motorcar Museum of Japan, en mocht het nog droog worden Yamanaka Onsen. Per slot van rekening moet ik met die 500 auto’s daar wel een aantal regenuurtjes kunnen doorbrengen. En anders had ik ook nog wel een tripje naar Hakui in gedachten voor het UFO-museum. Is het vreemd als ik dat sowieso eigenlijk veel interessanter vind klinken dan welke bezienswaardigheid van Kanazawa zelf dan ook?

Je hebt al weer heel veel gezien en beleefd lees ik in dit leuke verhaal dat je elke keer maar weer op “papier” krijgt.
Soms valt de planning inderdaad wel eens wat tegen en door het missen van een trein loopt het anders als verwacht.
Dat hebben wij ook al vaker meegemaakt; ach met ons tempo, rustig aan doen dus, maakt dat niet zo veel uit.

Wij zijn vanuit Kanazawa naar Kaga Onsen gegaan en daar kun je best een dag volmaken als je een kaartje voor de loopbus neemt.
Je kunt op 2 routes instappen; die ene leidt je naar het Motor Car Museum en naar andere attracties.
Je kunt zo vaak in- en uitstappen als je maar wilt; je komt altijd weer bij het station terug.

Toen wij in Kanazawa zaten was er als je bij het station de roltrap af gaat naar beneden, een platen en cd-beursje, waar ik toch nog enkele leuke platen heb gekocht die van goede kwaliteit zijn.

Ik kan van Nagahama toch nog wel weer dingen teruglezen die wij ook daar gezien/bezocht hebben.
Ook het Kaiyode Figure Museum zijn we niet voorbij gelopen.

Ja, regen is niet leuk, maar daar doe je nu eenmaal niets tegen.
Wij proberen dan altijd iets te vinden waar dit niet erg is.
Ach en een paraplu is toch ook voor weinig te koop! :vak02:

Het bleek vanochtend niet alleen regen, maar ook hagel. Dus maar naar Kaga Onsen. Alleen jammer dat ik weer een trein net voor m’n neus weg zag rijden, en dus een uur kon wachten…

Die tijd echter wel nuttig besteedt, want nog eens de tourist info bezocht en met name meer info over Noto-cho gekregen. Idee is om daar morgen al vroeg heen te gaan voor het UFO-museum, dan heb ik daarna de middag nog voor Kenrokuen en wellicht nog iets van een museum.

Maar nu zit ik dus in de trein naar Kaga Onsen, en breekt er zowaar een zonnetje door de wolken…

Sent from my C6503 using Wereldwijzer mobile app

Leuk man, maar wat is het stil… Toch geen enkeltje met de UFO genomen :smile:

Filmpje met die stoelenacrobaat is echt moeilijk!! Balanceerde hij nou met harde ondergrond?

Het schiet er inderdaad een beetje bij in. Morgen een lange treinrit, dan kan ik wel weer eens een update’je tikken. En hopelijk heb ik dan ook net een bezoek aan een Nissan-fabriek achter de rug, dat ga ik zometeen proberen te regelen…

De ondergrond waar die stellage op staat is inderdaad wel hard, anders zou het wel heel spannend worden. 4 glazen flessen en 6 gestapelde stoelen lijken me toch al genoeg onzekere factoren…

Die Nissan-fabriek zal het trouwens toch niet worden. Reservering minimaal een week van tevoren verplicht, en de komende maand zit al helemaal vol. Dan had ik eigenlijk nog wel iemand van een tourist info willen laten bellen, maar ja, zondag hè. Nu kan ik wel de domme gaijin spelen en er toch naar toe gaan, maar de kans is dan toch groot dat me dat voor niks een dure taxirit gaat opleveren. Iets voor een volgende keer dus…

Dan moet ik alleen nog even verzinnen wat ik morgen ga doen, ik vlieg pas om 18.25u vanaf Haneda naar Okinawa, maar zit nu nog in Oyama, een toch behoorlijke stad, maar zonder tourist information. Blijkbaar weten ze zelf ook dat ze niks te bieden hebben?

:biggrin: Bedoelde meer de ondergrond om de stoelen heen, want mocht hij vallen dan klettert hij toch wel van erg hoog (schat zo’n 6-7 meter).

Jammer van Nissan maar hééé: goede reden om ooit nog eens terug te gaan naar Japan… Heb laatst uitgevogeld dat Nissan tours in meerdere fabrieken aanbiedt, waarbij er in mijn overzicht een groot vraagteken staat of ze ook in Engels zijn…

Misschien dat je in Oyama een fabriek van Komatsu kunt bezoeken. En anders valt er wel wat te nassen, toch…

Tsja, moet je ook niet vallen hè, simpel toch? :biggrin:

Wat betreft die fabriek, ze geven heel duidelijk aan dat de rondleidingen daar in Tochigi alleen in het Japans zijn, en dat je vriendelijk wordt verzocht zelf een tolk te regelen. Heel duidelijk in het Japans overigens, lang leve Google Translate…

Maar die fabriek in Tochigi is wel een extra interessante, sowieso ligt die middenin een grote testbaan, maar ook wordt daar naast de Cima en Fuga de GT-R gebouwd.

Nog wel even gegoogled voor Komatsu, maar ik kan daar zo niks vinden over fabriekstours. Ik weet dat die in de fabriek in de gelijknamige stad (bij Kanazawa) wel aanbieden (en daar is ook een mooie website voor), maar hier dan waarschijnlijk toch niet.

lol2

Time flies…uh en volgens het schema: jij ook bijna!

>>>