Centraal-Japan & Taiwan, najaar 2016

Sterker nog: ik ben thuis…

Zoals al een beetje gevreesd is het er totaal niet meer van gekomen nog eens wat van me te laten horen, dus heb nu nog wat te doen. Okinawa begon goed doordat ik naar een van een eerdere trip bekende bar was gegaan waar ik pas om 5 uur 's ochtends weer naar buiten kwam. Samen met de barman en de andere resterende gasten, om vervolgens nog een andere bar op te zoeken. Heel gezellig, maar ook heel goed om elk beetje ritme compleet te verstoren. En Okinawa maar vooral Taipei waren door het snikhete en benauwde weer ook echt slopend.

En dan dacht ik nog slim te zijn door vooraf te kijken of er douches zijn op Taoyuan Airport, zodat ik na een dag rondsjouwen in dat plakweer toch fris het vliegtuig in kon gaan. Ja, die douches zijn er. Maar wel na de security in de verkeerde terminal. Daar heb je dus ook niks aan. En dan thuis maar onder de warme douche? Euh nee. Want net op de dag van vertrek bleek een al iets langer optredende storing van m’n CV-ketel kritiek te zijn geworden, dus geen warm water en ook geen verwarming meer. Maar gelukkig is dat opgelost, monteur loopt net de deur uit…

Welkom terug in Nederland.

:finger:

Wel fijn trouwens, vliegen met KLM: het eerste wat je dan van Nederland ziet is de stapel kranten net voor het instappen, om precies te zijn de Telegraaf. Met daarop een grote foto van Wilders met een volslagen debiele quote van hem. Als er iets is wat ik NIET gemist heb de afgelopen weken is het wel die idiote politieke poppenkast hier…

Ach ja, politiek heeft al zo mijn interesse niet; we krijgen toch niet wat ze ons beloven.
Ze kunnen soms weken debatteren over onbelangrijke zaken, zonder een oplossing.
Nou noem je natuurlijk ook al een krant op, die graag sensatie verkondigd! :biggrin:

Nog maar even (een poging tot) een bondig verslagje van het restant van m’n trip…

**Woensdag 9-11: **Ik was dus gebleven in de trein naar Kaga Onsen. Aldaar het automuseum bezocht, wat een collectie! Helaas wel enigszins ten koste van de presentatie, het staat wel heel erg vol. Maar absoluut een must voor elke autoliefhebber. Daarna nog snel even naar Yamashiro Onsen om ook nog even van het (loei)hete water te genieten.

**Donderdag 10-11: **'s ochtends naar Hakui voor Cosmo Isle, a.k.a. het UFO-museum. Ik had vooral iets mafs verwacht, zeker ook gezien je rond het station direct aan alle kanten door aliens begroet wordt. Maar eigenlijk is het vooral toch een heel serieus en informatief ruimtevaart-museum met een zeer indrukwekkende collectie. Deels echt (Soyuz-capsule, Mercury-raket en bijbehorende capsule, ruimtepakken), deels reproductie al dan niet met gebruik van authentieke onderdelen. En vooruit, in een donker hoekje is er ook nog een imitatie van de Rosswell-alien. Terug in Kanazawa uiteraard toch ook nog Kenrokuen bezocht, mooi en groot, maar toch ontgaat me het unieke ervan een beetje. En uiteraard helpt het ook niet dat het echt overspoeld wordt door toeristen, veelal in groepen.

**Vrijdag 11-11: **bijtijds de trein in naar Unazuki Onsen. Daar is het best een stukje lopen naar m’n hotel, om als ik er bijna ben voorbij te worden gereden door de shuttlebus. Right… Na een snelle lunch het treintje in van de Kurobe Gorge Railway, en door de schitterende kloof naar Keyakidaira, veel mooier kan een treinrit niet zijn. In Keyakidaira wandelingen gemaakt naar Hitokui Iwa en Sarutobikyo, om vervolgens net de beoogde trein terug te missen. Dubbel jammer, want niet alleen wachten, maar daardoor was ook het overgrote deel van de terugrit in het pikdonker. En dan is het in zo’n open rijtuig ook wel steenkoud, iets wat ik toch met een paar dagen snotteren en kuchen heb moeten bekopen. Eenmaal terug in Unazuki van het geweldige diner en de prima onsen van het hotel genoten.

**Zaterdag 12-11: **enigszins ziek, zwak en verkouden toch vroeg weer op pad. Nog wel even een snel sightseeing-rondje gemaakt om toch ook maar even een plaatje van het oranje treintje op de rode brug te hebben de trein in naar Koriyama. Nog even overwogen alle plannen te schrappen en in het hotel te blijven, maar uiteindelijk toch maar de trein naar Sukagawa gepakt voor het Taimatsu Akashi. En voor een hoop Ultraman, die je werkelijk overal in het stadje tegenkomt. Helaas was ik al wel te laat om de enorme fakkels door de stad gesjouwd te zien worden, maar op Goro-yama worden er nog wel een aantal overeind gezet. Al snel is wel duidelijk dat dit een festival is om op tijd (twee uur voor het aansteken van het vuur dus) een goed plekje voor te zoeken, de mensenmassa is enorm en wordt door de politie ook strikt in goede banen geleid. Maar wanneer de fakkels een voor een worden aangestoken is al snel duidelijk waarom dit een van de festivals was waar ik de hele reis omheen had gepland: dit is onvergelijkbaar met alle andere festivals die ik tot nu toe gezien heb.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“TbY0Vifm5dQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

**Zondag 13-11: **nog steeds niet echt op orde toch 's ochtends weer door Oyama, en van daaruit naar Tochigi. Het matsuri daar was wellicht wat minder uniek en deed ook sterk aan het eerder bezochte Fujinomiya Matsuri denken, maar door de gezellige drukte en het fanatisme van de deelnemers was het toch een zeer geslaagde ervaring.

**Maandag 14-11: **alweer de laatste dag op Honshu, en zonder concreet plan de trein in gestapt. Eens kijken of er in Saitama meer te doen is dan alleen het Railway Museum? Naar het Ome Railway Park? Weer eens een middagje door Akihabara of Nakano Broadway dwalen? Uiteindelijk schoot me toch nog iets anders binnen wat ik weleens op Youtube was tegengekomen: Shibamata. Bagage op Ueno Station in een kluisje gestopt (tip: binnen de poortjes zijn niet alleen meer kluisjes te vinden dan daarbuiten, ze zijn ook net een paar honderd yen goedkoper!), naar Nipppori om daar nog even wat treinen te filmen op wat volgens Dotaku de beste treinenspotplek van Japan is, en verder met de Keisei-lijn. Shibamata blijkt weer eens een perfect voorbeeld hoe dorps het gigantische Tokyo toch kan zijn, met een lekker nostalgisch-toeristisch straatje naar een tempel met magnifiek houtsnijwerk. En met ook volop lekker eten.

Daarna naar Haneda Airport voor m’n vlucht naar Okinawa. Alwaar ik m’n telefoon laat stuiteren, lijkt in eerste instantie zonder gevolgen, maar dat blijkt later toch even anders. Met Skymark, een lowcost airline die qua service niet onderdoet voor reguliere (maar flink duurdere) airlines. Eenmaal in Naha is het klimaat wel even een dreun: warm en vooral erg benauwd. Hotel opgzocht en daarna “even” wat gaan eten bij een barretje dat ik nog van de vorige keer kende. Maar zoals eerder al gemeld bleek dat dusdanig gezellig dat ik me een hotelovernachting had kunnen besparen. Tegen half 8 's ochtends liep ik m’n hotel weer binnen, ben nog even gaan ontbijten, en vervolgens toch nog maar even te gaan pitten…

Dinsdag 15-11: gezien het verloop van de nacht is dit een kort dagje geworden, vooral gebruikt om even de tourist info te bezoeken en wat door het centrum van naha te dwalen, gelukkig was het weer nu net even aangenamer dan op de avond van aankomst. Ook Tsuboya en het aardewerkmuseum aldaar bezocht. En dat was het wel zo’n beetje. Nog wel heerlijke ramen gegeten. Hokkaido Ramen. En daarvoor reis je dan helemaal naar Okinawa…

**Woensdag 16-11: **eerst een stukje oorlogsverleden bezocht, namelijk het hoofdkwartier van de japanse strijdkrachten ten tijde van de slag om Okinawa in WO2. In een tunnelstelsel op een berg. Erg indrukwekkend, vooral als je ziet wat voor desastreuze gevolgen de strijd voor de lokale bevolking heeft gehad. Op de berg kwam ik nog een foldertje van iets anders tegen, wat vanaf de berg gezien ook best te belopen viel: Manko Park, een wetland-gebied voor trekvogels en kleine zeediertjes. Dat bleek stiekem toch een zeer stevige wandeling. Maar ik heb me er toch prima vermaakt, je kan eindeloos blijven kijken naar de kleine krabbetjes en andere beestjes…

**Donderdag 17-11: **vroeg op, want om 9u 's ochtends een vlucht naar Taipei. Wel irritant: de monorail komt bij de domestic terminal uit, van daaruit is het nog best een wandeling naar de international terminal, zeker met zware bagage en dat warme weer. En dan is het best irritant als je te horen krijgt dat Peach ook z’n internationale vluchten uitvoert vanaf de aparte lowcost terminal, welke alleen te bereiken is middels een pendelbus die uiteraard vanaf de domestic terminal vertrekt…

Eenmaal op Taoyuan Airport de bus naar Taipei Main Station genomen en m’n hotel opggezocht. Het was al wel direct duidelijk dat het klimaat hier nog net even onaangenamer is dan op Okinawa. Na een lunch in het station meteen een missie: een nieuwe mobielte kopen. De eerder genoemde val had zich inmiddels toch doen gelden, waardoor m’n toestel alleen nog enigszins te gebruiken was zolang hij stil op tafel lag aangesloten op de lader. Niet heel erg mobiel dus. Naar Bade dus voor Guang Hua Digital Plaza, een enorme elektronicamarkt, om een nieuw toestel te ritselen. Op zich geen heel spannende missie, ware het niet dat zowel de markt zelf als het naastgelegen Syntrend Creative Park voor elke gadgetliefhebber een waar Walhalla zijn. Maar uiteindelijk wel geslaagd, en dus ben ik nu de tevreden gebruiker van een mooie Asus Zenphone. 's Avonds geen zin meer om ver op pad te gaan en me dus maar beperkt tot Ximending, maar eigenlijk te vermoeid om er echt van te kunnen genieten.

**Vrijdag 18-11: **eventjes de drukte en warmte van de stad ontvluchten, en de trein naar Rueifang gepakt met als doel Jioufen te bezoeken. In het stadje zelf ben ik uiteindelijk niet geweest, aangezien het Jinguashi Gold Mine Museum (toch mooi ook even 's werelds grootste blok zuiver goud mogen aanraken) aangevuld met de nabijgelegen Guan Yu tempel een prima middagvullend programma bleek. Helaas eindigt de middag met flinke regenbuien. En dan dacht ik geluk te hebben door vanaf de tempel een bus direct naar Taipei te kunnen nemen, maar ook in Taiwan loopt het verkeer al snel helemaal vast bij een beetje regen. En dan sta je dus doodleuk 2 uur lang in een file aan te schuiven. Tot ik ineens iets bekends zie: de tempel bij Raohe Street Night Market. Uitgestapt, en lekker over die markt gedwaald en genoten van o.a. een heerlijk coffin bread en vlees van een varkenspoot.

**Zaterdag 19-11: **de laatste dag alweer. Had daar eigenlijk nog wel iets van willen maken, maar het ondraaglijk warme weer wist dat enthousiasme heel effectief in de kiem te smoren. En dus maar vooral door de diverse ondergrondse gangen vol winkeltjes rond Taipei Main station lopen dwalen voor nog wat laatste souvenirs. En naar Dihua Street voor het leuke Puppet Theatre Museum.

En dan 's avonds onvermijdelijk toch naar het vliegveld. Eerst de eerder beschreven tegenvaller van de douches achter de security van de verkeerde terminal, vervolgens lang wachten tot er ook maar iemand opduikt bij de inchekbalies van de KLM. Na inchecken, security en douane weet ik toch niet helemaal wat ik van het vliegveld moet denken. Enerzijds zijn alle wachtruimtes ingericht naar thema’s over de lokale cultuur en natuur. Samen met de winkeltjes een prima manier om een paar uur tijd te doden. Daar staat echter tegenover dat uitgerekend in het land met de meeste convenience stores in verhouding tot z’n bevolkingsomvang zoiets voor een snelle hap of drankje op het vliegveld ontbreekt. Het aantal eetgelegenheden in de terminal is sowieso al minimaal, en gaat ook nog eens vrij vroeg dicht. En voor drinken ben je aangewezen op een handvol automaten welke deels ook nog geheel leeg danwel uitgeschakeld waren. En dus met een rammelende maag maar wel nog wat extra souvenirs het vliegtuig terug naar huis in…

Vind dat altijd één van de leukere momenten op reis. De onverwachte gezelligheid met volstrekt onbekenden dat een tikkeltje uit de hand loopt.

Top man verder! Beeldend, informatief en met humor geschreven, ben zelf ook een beetje op reis geweest. Opvallend trouwens dat je het telkens voor elkaar krijgt om bussen en treinen te missen :wasted: En als je na zo’n reis de Televaag openslaat met Wilders, tsja, kan me wel iets voorstellen bij je reactie…

Dus het automuseum is toch nog gelukt! Er staan zeker veel auto’s daar; wij zijn er ook geweest.
Toen wij er waren liepen er maar een paar bezoekers, dus alle ruimte om alles te bekijken.
Ik zie natuurlijk wel wat dingen terug in jouw verslag.
Ook de Kurobe Gorge Railway, die wij ook van het begin tot het einde gedaan hebben.
Wij hadden de pech dat het behoorlijk ging regenen op de heenweg; ook wij hadden een open wagon geboekt.
Op het eindpunt hebben we even een moment droog weer gehad en kon ik dus nog een paar foto’s maken.
Het werd ook behoorlijk fris en bleef regenen; toen heb ik de open wagon van de terugweg omgeboekt naar een gesloten exemplaar,
hetgeen toch wat comfortabeler was.
Wij zaten toen in Kanazawa, dus moesten nog vanuit Unazaki terug met dat kleine treintje van de privé-spoorwegmaatschappij en de JR-trein.
Ondanks de regen toch nog een leuke dag.
Jammer dat de verkoudheid je te pakken kreeg na de rit in de “kleine treintjes”

Dat is wel een verschil, vanuit de omgeving Kanazawa naar Okinawa, qua temperatuur.
Terwijl in het noorden al sneeuw aan het vallen is.

In ieder geval weer een ervaring rijker gezien de verhalen die je toch altijd weer weet te brengen.
Jammer van de telefoon, weer een extra kostenpost bij deze reis.

Nou weer sparen voor de volgende trip. :biggrin:

Toch weer erg leuk om lezen, om volgen …

Op zich wel, maar qua moment werkte het nu wel heel erg ritmeverstorend…

Wat dat betreft merkte ik toch wel dat ik voor de eerste twee weken een vrij aardig plan had wat hooguit door Daidogei enigszins verstoord werd, maar dat ging echt van hoogtepunt naar hoogtepunt. Voor Okinawa en Taipei had ik praktisch niks vooraf gepland, en door een combinatie van vermoeidheid en fysieke ongemakken, het niet zo prettige klimaat en dan ook nog zo’n nacht is dat toch een beetje een ongeregeld en vooral ook vermoeiend weekje geworden. Ik heb me best vermaakt, maar dat was zeker niet het deel van de reis dat me het langst bij zal blijven. Of anders gezegd: voor m’n gevoel zou de reis niet minder geslaagd zijn geweest als ik een klein weekje eerder al zou zijn teruggevlogen.

Ik zou überhaupt niet snel uit vrije wil de Krant van Achterlijk Nederland openslaan, maar in dit geval was was nog erger: er lag gewoon een stapel op een karretje bij de deur van het vliegtuig, met op de voorpagina die foto. Praktisch onmogelijk te vermijden dus…

Zekers, en was absoluut de moeite waard. Druk was het inderdaad niet, voornamelijk wat groepen oudere kerels die waarschijnlijk hun eerste autootje nog eens kwamen bekijken…

Dat had ik eigenlijk ook moeten doen, had me vast een paar dagen gesnotter gescheeld…

Dat had ik ook nog wel overwogen, of anders verblijf in Toyama, maar achteraf ben ik toch wel blij met die overnachting in Unazuki, toch altijd wel leuk om eens in zo’n klein dorpje te zitten in plaats van weer een grote stad. Hooguit jammer dat ik de volgende dag toch wel vrij vroeg weer door moest vanwege dat matsuri in Sukagawa (wat ik toch voor geen goud had willen missen), ik had graag nog een paar uur extra gehad om gewoon nog wat rond te dwalen.

Toch niet zo erg als m’n reis begin 2015: van de vrieskou van Hokkaido via Osaka naar het tropische Okinawa…

Ach, m’n oude toestel had ook wel z’n langste tijd gehad, en ben toch blij met m’n nieuwe toestel, zeker ook gezien hetgeen ik er nu voor betaald heb. Het was alleen even vervelend omdat ik er juist een beetje aan gewend was geraakt de telefoon voor snelle kiekjes te pakken in plaats van een van de andere camera’s, en uiteraard ook om onderweg toch snel even iets op te kunnen zoeken.

Overigens had ik ook uiteraard weer een pocket-wifi, maar eigenlijk heb ik die deze keer maar vrij beperkt gebruikt. Tuurlijk, het is soms handig om even snel op Hyperdia te kunnen kijken, en een paar keer heb ik in de trein nog even wat plannen zitten maken, maar dat was het ook wel. Eigenlijk heb ik hem nog het meest gebruikt in het hotel van Shizuoka, waar de wifi-verbinding niet zo stabiel was.

Ik had deze keer overigens wel een LTE-apparaatje, die was maar een paar euro duurder dan de 3G-varianten die ik eerder steeds had. Die was me echter nu toch wel goed bevallen, en niet eens zozeer vanwege de snelheid. Waar ik met de 3G-apparaatjes me toch vaak aan gestoord heb was dat het signaal in tunnels direct wegviel, vooral lastig in treinen die van tunnel naar tunnel rijden. Met dat LTE-geval heb ik daar totaal geen last van gehad. En daarnaast leek die ook een stuk efficiënter met z’n accu om te gaan, je trekt hem echt niet in een paar uurtjes snel leeg.

Waarschijnlijk geen wintertrip komend jaar, maar zoals eerder aangegeven leek het Hamamatsu Matsuri me wel een aardig startpunt voor een volgende trip…