Met nog minder dan drie weken te gaan ben ik deze keer rijkelijk laat met m’n gebruikelijke brainstormdraadje, maar laat ik toch maar mijn plannen uit de doeken doen:
[ul]
[li] Vr 30-1: vertrek AMS, tussenstop SVO[/li]
[li] Za 31-1: aankomst NRT, Tokyo [/li][li] Zo 01-2: Tokyo [/li][li] Ma 02-2: Tokyo [/li][li] Di 03-2: Tokyo [/li][li] Wo 04-2: vlucht naar Abashiri (Hokkaido) [/li][li] Do 05-2: Abashiri (Ryuhyo Cruise, Prison Museum) [/li][li] Vr 06-2: trein naar Kushiro [/li][li] Za 07-2: Kushiro (Japanse kraanvogels, Kushiro Koori Matsuri) [/li][li] Zo 08-2: trein naar Obihiro (Ban’ei paardenrennen, Obihiro Koori Matsuri) [/li][li] Ma 09-2: trein naar Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri) [/li][li] Di 10-2: Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri) [/li][li] Wo 11-2: trein naar Asahikawa (sake-brouwerij, Asahikawa Fuyu Matsuri) [/li][li] Do 12-2: trein naar Otaru (Otaru Yuki Akari no Michi) [/li][li] Vr 13-2: vlucht naar Osaka [/li][li] Za 14-2: Osaka (Osaka Auto Messe) [/li][li] Zo 15-2: Osaka (Tezuka Osamu Manga Museum) [/li][li] Ma 16-2: vlucht naar Naha (Okinawa) [/li][li] Di 17-2: Naha [/li][li] Wo 18-2: Naha [/li][li] Do 19-2: Naha [/li][li] Vr 20-2: vlucht naar HND, Tokyo [/li][li] Za 21-2: vlucht van NRT via SVO naar AMS [/li][/ul]
Alle vluchten zijn inmiddels geboekt, de lange vlucht met Aeroflot, de binnenlandse vluchten 2x Japan Airlines en 2x Peach. Helaas vlieg ik achteraf gezien een dag te vroeg terug naar huis, in dat laatste weekend is er een grote anime-beurs in Tokyo Big Sight, maar de vlucht omboeken bleek toch een iets te prijzig grapje.
Ook de hotels zijn allemaal geboekt, maar hier zijn nog wel twee twijfelgevallen:
[ul]
[li]in Osaka zit ik nu in een (ideaal gelegen) hotel dat ten opzichte van m’n vorige bezoek bijna 3x(!) zo duur is geworden, en dat irriteert me mateloos. Ik heb echter nog geen beter alternatief gevonden, hooguit nog een ryokan vlakbij Nankai Namba Station, weliswaar iets duurder (en dat andere hotel is reeds ruimschoots het duurste van de hele trip) maar dat voelt toch als meer waar voor je geld. [/li][li]Voor de laatste nacht in Tokyo heb ik nu uit praktische gronden een hotel direct bij Nippori Station gekozen (ideaal t.o.v. Narita Airport), maar waarschijnlijk verander ik dat nog in Shinjuku zodat een iets te lang avondje Golden Gai niet met een dure taxirit hoeft te eindigen… [/li][/ul]
Voor de trein lijkt vooralsnog een Hokkaido Rail Pass van een week de beste optie, die kan ik ter plekke aanschaffen. Alleen de rit van Otaru naar Chitose Airport valt er dan buiten, maar dat valt te overzien. En met de geplande activiteiten in Tokyo en Osaka zal een 14-daagse JRP bj lange na niet lonend zijn. Of ik moet natuurlijk vanuit Tokyo een dagtripje Nagoya doen voor het SCMAGLEV-museum
Uiteraard al wel gekeken voor bijzondere treinen op de route:
[ul]
[li]van Abashiri naar Kushiro kan ik het eerste stukje de Ryuhyo Norokko nemen, met panoramarijtuigen voorzien van ouderwetse kachels. [/li][li]vanuit Kushiro rijdt de SL Fuyu-no-Shitsugen, maar het wordt nog even puzzelen om die in te kunnen passen. Maar mocht dat niet lukken dan in ieder geval toch even ergens langs het spoor toekijken. [/li][li]van Sapporo naar Asahikawa kan ik de Okhotsk-no-Kaze nemen, een luxe panoramatrein. Helaas komt het spectaculaire uitzicht volgens mij pas voorbij Asahikawa… [/li][/ul]
Voor Tokyo had ik nog geen heel specifieke plannen, wellicht het Tobu Railway Museum of een trip naar Yokohama voor het Hara Model Railway Museum. En hopelijk nu eindelijk eens een bezoek aan Niagara Curry.
Ook voor Naha geen strakke planning, maar vermoedelijk wordt het een dagje in Naha, een dagtrip richting het noorden (o.a. Aquarium) en een dagtrip naar het zuiden (oorlogsmuseum en Okinawa World).