Winterreis 2015 (Tokyo, Hokkaido, Osaka, Okinawa)

Met nog minder dan drie weken te gaan ben ik deze keer rijkelijk laat met m’n gebruikelijke brainstormdraadje, maar laat ik toch maar mijn plannen uit de doeken doen:

[ul]
[li] Vr 30-1: vertrek AMS, tussenstop SVO[/li]
[li] Za 31-1: aankomst NRT, Tokyo [/li][li] Zo 01-2: Tokyo [/li][li] Ma 02-2: Tokyo [/li][li] Di 03-2: Tokyo [/li][li] Wo 04-2: vlucht naar Abashiri (Hokkaido) [/li][li] Do 05-2: Abashiri (Ryuhyo Cruise, Prison Museum) [/li][li] Vr 06-2: trein naar Kushiro [/li][li] Za 07-2: Kushiro (Japanse kraanvogels, Kushiro Koori Matsuri) [/li][li] Zo 08-2: trein naar Obihiro (Ban’ei paardenrennen, Obihiro Koori Matsuri) [/li][li] Ma 09-2: trein naar Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri) [/li][li] Di 10-2: Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri) [/li][li] Wo 11-2: trein naar Asahikawa (sake-brouwerij, Asahikawa Fuyu Matsuri) [/li][li] Do 12-2: trein naar Otaru (Otaru Yuki Akari no Michi) [/li][li] Vr 13-2: vlucht naar Osaka [/li][li] Za 14-2: Osaka (Osaka Auto Messe) [/li][li] Zo 15-2: Osaka (Tezuka Osamu Manga Museum) [/li][li] Ma 16-2: vlucht naar Naha (Okinawa) [/li][li] Di 17-2: Naha [/li][li] Wo 18-2: Naha [/li][li] Do 19-2: Naha [/li][li] Vr 20-2: vlucht naar HND, Tokyo [/li][li] Za 21-2: vlucht van NRT via SVO naar AMS [/li][/ul]

Alle vluchten zijn inmiddels geboekt, de lange vlucht met Aeroflot, de binnenlandse vluchten 2x Japan Airlines en 2x Peach. Helaas vlieg ik achteraf gezien een dag te vroeg terug naar huis, in dat laatste weekend is er een grote anime-beurs in Tokyo Big Sight, maar de vlucht omboeken bleek toch een iets te prijzig grapje.

Ook de hotels zijn allemaal geboekt, maar hier zijn nog wel twee twijfelgevallen:
[ul]
[li]in Osaka zit ik nu in een (ideaal gelegen) hotel dat ten opzichte van m’n vorige bezoek bijna 3x(!) zo duur is geworden, en dat irriteert me mateloos. Ik heb echter nog geen beter alternatief gevonden, hooguit nog een ryokan vlakbij Nankai Namba Station, weliswaar iets duurder (en dat andere hotel is reeds ruimschoots het duurste van de hele trip) maar dat voelt toch als meer waar voor je geld. [/li][li]Voor de laatste nacht in Tokyo heb ik nu uit praktische gronden een hotel direct bij Nippori Station gekozen (ideaal t.o.v. Narita Airport), maar waarschijnlijk verander ik dat nog in Shinjuku zodat een iets te lang avondje Golden Gai niet met een dure taxirit hoeft te eindigen… [/li][/ul]

Voor de trein lijkt vooralsnog een Hokkaido Rail Pass van een week de beste optie, die kan ik ter plekke aanschaffen. Alleen de rit van Otaru naar Chitose Airport valt er dan buiten, maar dat valt te overzien. En met de geplande activiteiten in Tokyo en Osaka zal een 14-daagse JRP bj lange na niet lonend zijn. Of ik moet natuurlijk vanuit Tokyo een dagtripje Nagoya doen voor het SCMAGLEV-museum :wink:

Uiteraard al wel gekeken voor bijzondere treinen op de route:
[ul]
[li]van Abashiri naar Kushiro kan ik het eerste stukje de Ryuhyo Norokko nemen, met panoramarijtuigen voorzien van ouderwetse kachels. [/li][li]vanuit Kushiro rijdt de SL Fuyu-no-Shitsugen, maar het wordt nog even puzzelen om die in te kunnen passen. Maar mocht dat niet lukken dan in ieder geval toch even ergens langs het spoor toekijken. [/li][li]van Sapporo naar Asahikawa kan ik de Okhotsk-no-Kaze nemen, een luxe panoramatrein. Helaas komt het spectaculaire uitzicht volgens mij pas voorbij Asahikawa… [/li][/ul]

Voor Tokyo had ik nog geen heel specifieke plannen, wellicht het Tobu Railway Museum of een trip naar Yokohama voor het Hara Model Railway Museum. En hopelijk nu eindelijk eens een bezoek aan Niagara Curry.

Ook voor Naha geen strakke planning, maar vermoedelijk wordt het een dagje in Naha, een dagtrip richting het noorden (o.a. Aquarium) en een dagtrip naar het zuiden (oorlogsmuseum en Okinawa World).

Ziet er goed uit!
Ik ben nieuwsgierig naar jouw ervaringen straks van Aeroflot tov Finnair/Lufthansa/KLM. Qua prijs is hij vaak idd (een van) de goedkopere opties.

Is de Toyoko Inn al volledig volgeboekt bij Namba? Ik had die de laatste keer dat ik in Osaka was.

Het is jammer dat je net te vroeg bent voor de bloesems (anders is het ook geen winterreis, duh), want de begraafplaats tegenover het Nippori station is ook een van de top-hanami plekken in Tokyo. Lijkt mij alleen niet zo’n lekkere plek voor een hanami picknick :stuck_out_tongue: Wel zit het lekker in het hart van Yanaka, ik vind dat stadsdeel wel een apart sfeertje hebben.
Tobu railway museum ziet er leuk uit, die gaat op mijn lijstje van dingen die ik nog eens wil doen :slight_smile:

Toyoko Inn Namba zat inderdaad vol, sowieso lijk ik er in een knap druk weekend te zitten, betaalbare hotels in overvloed, maar vooral op de zaterdag zit bijna alles vol. Overigens gaat er ook een Toyoko Inn midden in Shinsekai komen, maar daarvoor ben ik helaas nog te vroeg, dat zou ik wel een erg leuke locatie vinden. Je bent in zo’n grote stad toch afhankelijk van het OV, maar dan vind ik het wel zo leuk om 's avonds in een levendig gebied te zitten.

Wat betreft de kersenbloesem: wellicht pik ik in Naha nog een staartje daarvan mee, maar volgens Japan Guide zouden ze daar gemiddeld al op 4 februari in volle bloei staan. Voor de rest zal ik inderdaad nog te vroeg zijn, helaas. Misschien iets voor een 10e reis naar Japan :biggrin:

Oh ziet er goed uit man! Dat wil ik ook ooit nog een keer doen, langs meerdere steden gaan behalve Tokyo. Heel misschien dat ik rond begin mei ook ga. Dan is ook weer cinqo de may festival in Yoyogi park, daar was ik vorig jaar ook bij en was heel gezellig!

1 like

Inmiddels nog wat aan de hotels gedaan, het alternatief voor het drie keer zo duur geworden Hotel Kikuei is…hetzelfde hotel nu voor de helft van de prijs! In plaats van 10.000 yen ineens nog maar 5.200 yen per nacht. Nog altijd fors duurder dan de vorige keer, maar hier kan ik toch beter mee leven. Daarnaast voor de laatste nacht het hotel bij Nippori toch omgeboekt naar Ueno, dat blijft toch een beetje mijn “thuis” in Tokyo.

Ondertussen nog wat zitten zoeken naar evenementen, helaas loop ik niet alleen een grote anemi-beurs net mis, maar op de zaterdag dat ik terugvlieg is er ook nog een sake-festival in Tokyo. En ik ben juist weer net te laat voor een Attack on Titan-expositie in het Ueno Royal Museum en een Satoshi Kon Retrospective in het Suginami Animation Museum (wat me desondanks wel een bezoek waard lijkt). Jammer maar helaas. Maar goed, ik kan altijd nog naar Yokohama voor het Strawberry Festival :biggrin:

Dat klinkt herkenbaar, ik heb dat met Asakusa :slight_smile:
Ueno lijkt me ook wel wat gezelliger om te zitten dan in Nippori.

Toch maar goed dat ik de vlucht niet meer omgeboekt heb, die beurs is helemaal niet in februari maar pas in maart:nadenken:

Maar wel een meevallertje: op 3 februari is Setsubun, en dan zit ik nog mooi in Tokyo waar volop festiviteiten zullen zijn.

Verder gisteren toch maar eens wat thermo-kleding aangeschaft, weliswaar lijkt het momenteel niet extreem koud op Hokkaido, maar dagtemperaturen van rond het vriespunt en 's nachts tot -10 zijn toch frisjes als je voornamelijk buiten bent.

Kijk kijk kijk, lees ik dit nu goed!? Daar gaat hij (al)weer bijna :smile: Prettige vlucht alvast en hopelijk kom je niet al te verrot aan. Benieuwd naar je ervaringen, hopelijk heb je onderweg tijd om e.e.a. te posten!

Dank je! Ik ben eerlijk gezegd niet eens zo bang hoe ik aan ga komen, maar meer hoe ik vertrek. Heb een niet al te best weekend achter de rug, en hoewel m’n eetlust nu een paar dagen later weer redelijk is rommelt m’n maag nog behoorlijk, en heel fit voel ik me dan ook niet. Ik had het dan ook echt niet erg gevonden als ik de vlucht nog een dag of twee had kunnen uitstellen, jammer van de dagen in Tokyo, maar dan zou ik waarschijnlijk toch een stuk fitter doorreizen naar Hokkaido.

Maar een reis zoals deze moet ik sowieso niet meer doen: het is toch knap lastig inpakken wanneer je te maken gaat krijgen met zowel temperaturen ver onder het vriespunt als boven de 20 graden, en dan ook nog eens zowat alles daar tussenin. Blijft deze keer toch niet zoveel ruimte voor souvenirs over :biggrin:

Aangezien de eerste etappe er weer bijna opzit maar eens een korte update…

Om te beginnen bij het begin: de NS maakte het allemaal toch weer even spannend. Niet vanwege dat beetje sneeuw, hoewel dat er wel voor zorgde dat ik in Den Bosch m’n aansluiting miste. Maar nee, op Utrecht was ineens de conducteur verdwenen! En zonder conducteur konden we niet verder. Dat leverde alles bij elkaar weer een half uur extra vertraging op. Gelukkig neem ik altijd ruim de tijd…

De vlucht verliep verder prima, vliegen met AeroFlot is me prima bevallen. Goede service, prima eten, en sowieso moderne toestellen. Over de overstap in Moskou was ik minder te spreken, dan schijnt het vliegveld al twee jaar op rij uitgeroepen te zijn tot beste luchthaven van Europa, maar ik vraag me serieus af op grond waarvan. Bewegwijzering is matig, zeer weinig informatieborden met vluchten welke maar een gering aantal vluchten tonen. Daarnaast was het van gate naar gate een teringeind lopen, wat gezien de overvolle opzet van het hele vliegveld sowieso geen lolletje is. En je zou toch verwachten dat er bij de gate van een internationale vlucht iemand Engels zou spreken: op Schiphol konden ze me niet vertellen of mijn stoel een gangpadplaats betrof, dus dat wou ik nog even checken en eventueel laten wijzigen. Sta je tegen een chagrijnige kerel te lullen die uitsluitend Russisch sprak. Gelukkig bleek het toch een prima plaats.

En zo stond ik zaterdag dus in Tokyo. Toch duidelijk nog niet helemaal op orde, maar helaas, bij Toyoko Inn betekent (zoals ik al wel wist, maar je blijft hopen) om 15 uur inchecken ook echt pas om 15 uur inchecken, niet 14.15u. Dan maar even proberen een kom gyudon weg te werken. Eenmaal op de kamer was het snel over, alleen 's avonds laat nog even een kort rondje naar de konbini gemaakt voor wat drinken en een bakje oden.

Zondag wilde het ook allemaal nog niet echt, dus vooral wat rondgesjouwd door Ikebukuro. Toyota Amlux werd helaas verbouwd, dus gesloten. Wel bij de nieuwe flagship store van Animate geweest, maar allemensen, wat een gekkenhuis. En voor de deur stond nog een busje met beschildering van Tokyo Ghoul, van waaruit o.a. koffie werd verkocht. Wie de serie kent zal geen suikerklontjes in z’n koffie gooien :biggrin:. Daarna naar Shinjuku, naar het MGO vooral voor de Tourist Information, voor meer info over Setsubun. Dat bleek redelijk zinloos. Uiteraard wel even voor de zoveelste keer naar boven, net een mooie zonsondergang achter de bergen. Maar ook heel erg veel mensen die dat wilden fotograferen, dus ik dacht slim te zijn: snel naar de andere toren. Helaas, die was dus net gesloten, en voor de toren waar ik net vandaan kwam stond nu ineens een idioot lange rij. Dan maar naar Omoide Yokocho voor wat eten, bij een yakatoribar terechtgekomen. Prima gegeten, en sowieso een leuk praatje gehad met een Amerikaanse Koreaan, aangezien hij nog familie in Noord-Korea heeft was hij zeer geïnteresseerd in mijn ervaringen in dat land.

Maandag naar Yokohama, vooral voor het Hara Model Railway Museum. In tegenstelling tot de meeste musea is dat op maandag gewoon open. Maar helaas, net deze week even niet, tot donderdag gesloten. In de toren ernaast zit het Nissan hoofdkantoor, kan ik mooi ook even navragen voor het Nissan Engine Museum. Maar helaas, bij Nissan wordt op maandag blijkbaar ook niet gewerkt. Dan maar naar bekend terrein, Minato Mirai. Eerst even mijn blunder van de vorige keer rechtzetten: ik was toen zonder het te weten in een gebouw geweest waar een Hard Rock Cafe zat. Nu dus alsnog maar even een shirt gehaald. Daarna naar het Cup Noodles Museum, en dat was een aangename verrassing. Leuk opgezet museum waarin duidelijk wordt dat zoiets vanzelfsprekend als instant noedels toch wat hoofdbrekens van één persoon gekost heeft, de workshop om zelf een Cup Noodles naar smaak te maken heb ik dan wel overgeslagen, maar nog wel lekker gegeten op de Bazaar. Verder een beetje door de malls op Shinko Island gestruind, in World Porters nog in een lekker ouderwetse snoepwinkel het een en ander ingeslagen, en in Red Brick Warehouses nog maar eens getest of Kua’Aina zich nog steeds de beste hamburgerketen ter wereld mag noemen. En ja, wat mij betreft mogen ze dat nog steeds…

Vandaag dan de laatste dag Tokyo, eerst naar het Tobu Railway Museum. Verrassend ruim van opzet, niet heel erg veel echte treinen (of anders deels verzaagd of alleen vanaf de buitenkant te zien), maar voor een Densha Otaku zeker de moeite waard. Daarna naar Senso-ji voor Setsubun. Goede timing, de dans van de 7 geluksgoden stond net op het punt te beginnen. Daarna tijd voor wat snacken bij de diverse yatai. En dan waar het bij Setsubun allemaal om draait: het gooien van geroosterde bonen door allerlei Bekende Japanners (die ik uiteraard geen van allen ken). De eerste ronde bleef ik heel netjes achteraan staan, dan zie je het allemaal wel goed, maar vang je dus niks. Dus toch maar een beetje naar voren dringen. Beter, maar die kleine plastic zakjes met bonen zijn zeker in die drukte lastig te vangen. Dus de laatste twee rondes maar doen zoals de Japanners doen: met een plastic tasje of gewoon je muts proberen die dingen te vangen. En met drie keer succes. Ik had geen idee wat ik nu met die bonen moet (lees net dat je ze gewoon moet eten), maar ze zouden in ieder geval geluk moeten brengen. Daarna richting de Skytree, welke ik nog alleen van nabij had gezien toen ie nog in aanbouw was. Eerst even door de Ghibli-winkel en daarna eten, er bleek een restaurant van Rikyu, een bekende gyutan-keten uit Sendai, te zitten. Blijft goddelijk, die gegrilde rundertong. Daarna de toren in, maar dat was toch een beetje een tegenvaller. Sowieso is het duur: 2060 yen om naar het Tembo Deck op 350 meter te gaan, en dan nog 1030 extra om naar de Tembo Galleria op 450 meter te gaan. Uiteraard is het uitzicht indrukwekkend (zeker nu met prachtig helder weer), maar helaas is het haast onmogelijk om een beetje leuke foto’s te maken: zoveel reflecties van allerlei (veelal volstrekt onnodige) lampen. En op de Tembo Galleria is het juist nog een tikje erger, en die 100 meter doet voor het uitzicht sowieso ook niet veel, weggegooid geld dus. Je moet er uiteraard een keer geweest zijn, maar voor de fotograaf (en vanwege de centrale ligging eigenlijk ook gewoon voor het uitzicht an sich) blijft Mori Tower toch van eenzame klasse.

Zo nog maar vast een beetje inpakken, en dan morgen op naar Abashiri. Iets zegt me dat het contrast met Tokyo best groot zal zijn…

1 like

Behoorlijk ‘on the move’ dus. Momenteel (22:45 uur) is daarvan in Oss geen sprake van. De VID spreekt over een verkeersinfarct op de A50. Alles muurvast door winterse buien. Hopelijk ga je het - ondanks de ‘all season’ koffer - iets beter treffen. Spreek/versta je na al die reizen een beetje Japans? Of is het pure Lost in Translation?

“Een beetje” is een goede omschrijving, maar ik moet daar toch echt eens meer aan gaan doen. Vooral losse woordjes, en met de getallen wordt ik steeds handiger, maar verder zit er niet zoveel vooruitgang in.

Inmiddels zit ik dus overigens in Abashiri, daar ziet het er op straat zo uit:


Maar geen centje pijn, alles draait gewoon door. Maar eerlijk is eerlijk: gedurende een aantal maanden per jaar weten ze hier niet beter. M’n thermokleding werkt ook prima, warmer dan -5 is het vandaag niet geweest, maar dat voelde toch best aangenaam. Alleen wel zo onhandig geweest m’n muts in de bus te laten liggen, maar gelukkig lag die daar 20 minuten later toen de bus weer de andere kant op ging nog steeds.

Helaas was er wel een teveel aan ijs op zee, ik heb vandaag een Ryuhyo-cruise gedaan, maar vanwege de hoeveelheid ijs hebben we alleen wat rondjes gevaren door het dunne ijs binnen de stormbreker van de haven. En dat voelt toch een tikje belachelijk, vooral als je bedenkt dat er vandaag 8 boten met elk enkele honderden passagiers dus zo rondjes hebben gevaren. Wellicht morgen nog een herkansing, als ze dan wel een langere route varen ga ik nog een keer.

Verder vandaag in het Abashiri Prison Museum geweest, over de meest beruchte gevangenis van Japan, niet alleen vanwege de barre winters (iets wat je nu ook prima ervaart, binnen het cellencomplex was het nu ook gewoon -5…), maar ook omdat de gevangenen als dwangarbeid een weg dwars door het toen nog “wilde” Hokkaido moesten aanleggen, een klus die 1 op de 6 niet heeft overleefd.

Net overigens m’n goedkoopste avondmaaltijd ooit in Japan op: gratis curry (wel de simpelste variant zonder vlees of vis) in het hotel. Toch niet gek voor een hotel van sowieso slechts €25 per nacht, inclusief ontbijt. Je moet er dan wel snel bij zijn, officieel is dat eten zondag t/m donderdag tussen 7 en 8 uur, maar om kwart over zeven was de (toch bepaald niet kleine) pan echt al leeg…

Ik was vooraf toch een beetje bang dat na de drukte van Tokyo zo’n klein stadje in een uithoek van het land en zeker met die kou toch wat tegen zou vallen, maar ik vermaak me hier eigenlijk prima. Bijna jammer dat ik morgen alweer verder moet naar Kushiro…

Had je natuurlijk wel kunnen bedenken dat je muts nog op dezelfde plek lag als waar je hem achter gelaten had.:slight_smile:

Leuk om je verhalen te lezen.

Dat is het leuke van Japan, er is meestal overal wel weer wat te beleven.
Natuurlijk moet je je van te voren wel even wat oriënteren op het gebied waar je zit.
In ieder geval weer leuke verhalen over hoe het in Japan kan gaan.

Het Hardrock Cafe in Yokohama valt niet zo erg op, behalve dan die grote gitaar aan de gevel.
Zit een beetje verstopt in een hoekje.
Elke reis bezoeken wij ook vaak wel even Hardrock Cafe als het mogelijk is.

Wij zaten toen vlak bij Minato Mirai, vandaar uit konden we ook makkelijk alle kanten uit.
Wij zijn toen eerst met de boot gegaan die ons bij de Redbrick Warehouses, vol met souvenirs, bracht.
En vandaar uit weer lopend terug richting de wijk waar ons hotel zat.

Iets wat we daar nog steeds niet van vergeten zijn, zijn de gehaktballen van Gooz.
:zon02:

Nog veel plezier, we blijven je volgen.

Daar was ik ook niet zo bang voor, maar je moet wel de bus in kwestie terugvinden. Gelukkig rijden ze in Abashiri maar volgens twee deels overlappende routes, dus dan is het wel uit te puzzelen…

Zojuist trouwens toch m’n planning enigszins omgegooid, hotel in Obihiro gecancelled, blijf een dagje langer in Kushiro. Ironisch genoeg juist omdat ik dan meer tijd in Obihiro zal hebben. Probleem is namelijk dat toeristenattractie nummer 1 van Kushiro, de Japanse kraanvogels, bepaald niet als zodanig door bussen bediend worden. Aangezien ik gisteren te laat hier in Kushiro aankwam kon ik vanochtend pas naar de tourist info waar ik tot de ontdekking kwam dat de meest praktische bus een uur eerder al was vertrokken. Zou ik echter morgen alsnog kraanvogels gaan kijken, dan ben ik vervolgens pas na 15u in Obihiro, waar de laatste dag van het lokale ijsfestival maar tot 17u duurt. Door nu een nacht langer in Kushiro te blijven kan ik morgen een lange dagtrip naar Obihiro maken, en dan maandag eerst kraanvogels kijken en dan door naar Sapporo (waar het festival wel gewoon tot 22u doorgaat). Het is een beetje puzzelen, maar door de nodige uren extra in de trein te gaan zitten win ik effectief dus tijd…

Over trein gesproken, helaas was de Ryuhyo Norokko vanuit Abashiri uitgevallen, trein kapot. Dus gisteren ruim 4 uur lang in een gewoon boemeltje gezeten om in Kushiro te komen, toch ook wel sfeervol. Onderweg nog aan de praat geraakt met een stel uit Taiwan, die vroegen toen of ik zin had met hun ergens te gaan eten, want in je eentje een restaurant vinden was volgens hun ook maar lastig. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik het restaurant heb uitgezocht, en ik aan hun heb geprobeerd uit te leggen hoe het menu werkte. Ik heb heerlijke jingisukan op, zij een mix van de meest uiteenlopende dingen van de rest van het menu: klinkt sashimi gecombineerd met gegrilde worstjes als een goede combinatie? En vervolgens na afloop niet gewoon de rekening door 3 delen, maar exact uit laten rekenen wat hun deel en wat mijn deel was…wat na een hoop rekenwerk welgeteld 30 yen in mijn voordeel bleek te zijn…

Vandaag dus vanwege het genoemde kraanvogel-bus-probleem even moeten improviseren, en als alternatief maar weer eens een ritje met een stoomtrein gemaakt: de SL Fuyu-no-Shitsugen vanuit Shibecha terug naar Kushiro. Wel een heel gepuzzel met de vereiste reservering, per slot van rekening moest ik ter plekke nog wel even uitpuzzelen (m.b.v. een dienstregeling in het Japans) hoe ik nu de handigste aansluiting met een gewone trein had, en bij elk plaatsje dat ik aanwees om met de dienstregeling van de stoomtrein (eveneens in het Japans, dus moeilijke tekentjes vergelijken) te vergelijken begon de geen woord Engels sprekende JR-medewerker al zowat een reservering uit te draaien. Maar uiteindelijk is het goedgekomen en was het toch weer een leuke ervaring.

Dan het Kushiro Koori Matsuri: dat bleek toch wel een echt lokaal feestje, en voor een stad met 187.000 inwoners dan eigenlijk nog vrij klein. Een ijs-doolhof, een flinke sneeuw-glijbaan en een stuk of 10 niet al te indrukwekkende sneeuw/ijssculpturen, en uiteraard nog enkele yatai, maar dat was het dan ook wel. 's Avonds nog wel even een kort maar heftig vuurwerk. Voorafgaand aan de stoomtreinrit was ik er ook al even geweest, toen was er in het ernaast gelegen gebouw ook nog en soort beurs met lokale bedrijven, producten en scholen, dat was dan wel weer een leuke bonus.

In Abashiri was ik een paar dagen geleden nog wezen kijken bij de voorbereidingen van het Ryuhyo Matsuri (wat eveneens dit weekend wordt gehouden), ondanks dat dat een veel kleiner stadje is was het festival wel aanmerkelijk grootser opgezet, met veel meer en vooral ook indrukwekkendere sneeuw- en ijssculpturen. Toch wel opmerkelijk.

Van tussentijdse updates is weinig terechtgekomen, maar het einde komt helaas toch echt in zicht :crybaby:

De genoemde beslissing om langer in Kushiro te blijven en Obihiro als dagtrip te doen heeft goed uitgepakt, ik had nu rustig de tijd voor het aanmerkelijk grotee Koori Matsuri in Obihiro plus ook de Ban’ei-paardenraces, wat toch ook een hele belevenis was. En de dag erop dus eerst nog kraanvogels (Tancho) wezen kijken, heel even leek een sneeuwstorm roet in het eten te gooien (en daar sta je dan bij een bushalte in the middle of nowhere, en geen flauw idee waar je ergens heen moet en door de sneeuw een zicht van misschien 10 meter…), maar toen dat gelukkig snel weer over was heb ik die vogels prachtig kunnen zien. Daarna terug naar de stad en flink rennen om de trein naar Sapporo te halen, die vervolgens een klein anderhalf uur vertraging bleek te hebben…

Dan Sapporo, waar ik m’n verblijf met twee nachten verlengd heb (noodgedwongen wel in een ander, minder gunstig gelegen hotel) en ook van Asahikawa en Otaru dagtrips heb gemaakt. Het Sapporo Yuki Matsuri was echt grandioos, maar wel mega-toeristisch, ik heb volgens mij nog nooit zoveel westerlingen in Japan gezien. Maar zeer indrukwekkende sneeuwbouwwerken in Odorikoen, een flink stel ijssculpturen in Susukino, en een hoop sneeuw- en ijspret bij de Tsu-dome (denk aan sneeuw-glijbanen van 30 meter hoog en 100 meter lang…). Ondanks wederom een forse vertraging viel ook de trip naar Asahikawa goed uit, eerst nog naar de Otokoyama Sake-brouwerij geweest, en daarna het Fuyu Matsuri. Qua ijssculpturen is dit absoluut de topper, qua sneeuwsculpturen was alleen het gigantische podium/glijbaan echt indrukwekkend, maar ook hier was genoeg te beleven. Dan tot slot Otaru Yuki Akari no Miichi, ook dat leek even door extreme sneeuwval wat problematisch te worden, maar uiteindelijk viel het gelukkig mee, waardoor dit een mooie afsluiter voor Hokkaido bleek.

Vervolgens dus Osaka, ik had de mazzel dat mijn vlucht slechts 40 minuten vertraging had, terwijl veel andere vluchten vanwege wederom forse sneeuwval veel langer vertraagd waren of zelfs helemaal uitvielen. En ondanks een temperatuur ruim boven het vriespunt kwamen er ook bij aankomst in Osaka toch een paar sneeuwvlokjes uit de lucht. Zaterdag eerst naar het Tezuka Osamu Manga Museum in Takarazuka geweest, over de mangaka die o.a. Astro Boy heeft bedacht en gezien wordt als de grondlegger van de moderne manga en anime. Zondag naar de Osaka Auto Messe, een tuningbeurs waar naar goed Japans gebruik de auto’s slechts bijzaak zijn. Maandag weer even moeten improviseren, het Museum of Housing and Living wat ik nog had willen bezoeken bleek niet alleen op dinsdag, maar ook op elke derde maandag van de maand gesloten te zijn. Dan maar een stukje door naar het Expo '70 Commemorative Park, een enorm park op het terrein van de wereldtentoonstelling van 1970, al zijn daar buiten de even enorme als bizarre Tower of the Sun maar weinig echte overblijfselen van. Alleen niet zo goed op de tijd gelet, vervolgens nog een paar keer slordig de fout in gaan met de treinen en enigszins verdwalen op Umeda, en het wordt toch heel krap voor m’n vlucht naar Naha. Gelukkig kwam het allemaal goed, al moest ik wel zo’n 20 euro bijbetalen wegens te zware bagage. Toch weer teveel souvenirs…

En nu zit ik dus in Naha, met nog en dagje te gaan alvorens ik weer naar Tokyo vlieg voor de terugreis. Gisteren Shuri Castle bezocht, wel een beetje teveel lopen treuzelen en daarna wat ongelukkige keuzes gemaakt waardoor ik bepaald niet het maximale uit de dag heb weten te halen. Vandaag naar het Ocean Expo Park geweest, zo’n twee uur met een express-bus naar het noorden van het eiland. Helaas blijkt hiervoor een huurauto dan toch een betere optie, want omdat ik de laatste bus terug moest halen ben ik nu eigenlijk alleen in het indrukwekkende Churaumi Aquarium geweest, voor de rest ontbrak de tijd. Of misschien heb ik toch teveel lopen treuzelen en teveel foto’s geprobeerd te maken…

Maar sowieso bevalt Okinawa me prima, enerzijds is het toch echt Japan, maar tegelijk voelt het toch duidelijk anders. En ook de lokale keuken (met vooral veel nadruk op varkensvlees, ze eten hier schijnbaar alles van het varken behalve de knor) , die toch sterk afwijkt van de rest van Japan, bevalt me goed. Morgen zal ik nog Okinawa World bezoeken, een park met een flinke grot, een soort openluchtmuseumpje over de traditionele Okinawaanse cultuur en een slangenmuseum. Daarna hoop ik eenmaal terug in Naha nog wat tijd te hebben voor een awamori-brouwerij. Helaas vlieg ik dan vrijdag toch al vroeg in de ochtend naar Tokyo, had hier graag nog meer tijd gehad. Maar goed, des te meer reden om nog een keer terug te gaan…

1 like

Ken een Japanner die is geboren op Okinawa. Hij woont in Tokio en ziet er anders uit dan de gemiddelde Japanner. Ook opmerkelijk: hij spreekt uitzonderlijk goed Engels.

Japan, ik zie het als een soort speeltuin voor volwassenen. Verder heb ik zo mijn ideeën over waar de focus precies ligt op de Auto Messe (foto/video?) :biggrin: Have fun nog even!

Zit alweer in Oss :crybaby:

Zal morgen nog wel wat uitgebreider berichten, vanochtend om half 10 lokale tijd in Tokyo op de trein gestapt, en nu net thuis, rekening houdend met het tijdverschil heb ik dan klokje rond gereisd. De laatste nacht in Tokyo is een vrij korte geweest (inpakken blijft altijd een ramp…), en de laatste nacht in Naha nom-existent, nog even een hapje eten na middernacht leverde een gezellige nacht in een barretje op, waardoor ik pas om 6 uur weer in m’n hotel was en een goede twee uur later op weg naar het vliegveld…

Andersoortige modellen met twee koplampen

(en ja, er zijn foto’s van, maar dat wordt nog wel even uitzoeken…)

Ik heb weer genoten van je verhalen. Het is met recht een afwisselende reis geworden.
Heb je nog wat souvenirs mee kunnen nemen, of was er geen ruimte meer in je bagage met de kleding-voor-alle-weertypen? :wink:

Ik ben de dag na terugkeer bij m’n ouders geweest om souvenirs te showen, dat was een handbagagetrolley vol. En dan ook goed vol…

Zal vandaag eens alles uitstallen en wat fotootjes maken.