Hokkaido & Tohoku, winter 2016

Om een goede(?) traditie maar in ere te houden, tijd voor weer een draadje over m’n komende trip naar Japan. In navolging op m’n winterreis vorig jaar weer vooral gepland rond de diverse winterfestivals, maar waar toen de nadruk op Hokkaido lag (plus nog een beetje Tokyo, Osaka en Okinawa daaromheen) zal nu Tohoku de hoofdmoot vormen. Vlucht en railpas zijn geboekt, nu dus nog even puzzelen voor de exacte invulling. Wel een verschilletje met voorgaande reizen: reeds volgende week om deze tijd zou ik al op Kansai Airport moeten zitten te wachten op m’n aansluitende vlucht…

Het plan tot nu toe:

[ul]
[li]Za 06-02: vertrek AMS[/li][li]Zo 07-02: aankomst Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri)[/li][li]Ma 08-02: Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri)[/li][li]Di 09-02: Noboribetsu Onsen?[/li][li]Wo 10-02: Noboribetsu Onsen?[/li][li]Do 11-02: Hakodate?[/li][li]Vr 12-02: Aomori/Hirosaki (Hirosaki Yuki-Doro)[/li][li]Za 13-02: Aomori/Hirosaki (Hirosaki Yuki-Doro, Goshogawara)[/li][li]Zo 14-02: Akita (Resort Shirakami, Oga Namahage Sedo Matsuri)[/li][li]Ma 15-02: Akita?[/li][li]Di 16-02: Yokote (Yokote Kamakura Matsuri)[/li][li]Wo 17-02: Yokote (Yokote Bonden)[/li][li]Do 18-02: Hachinohe (Hachinohe Enburi)[/li][li]Vr 19-02: Tokamachi? (Tokamachi Yuki Matsuri)[/li][li]Za 20-02: Haneda Airport (Tokamachi Yuki Matsuri)[/li][li]Zo 21-02: Thuis :frown:[/li][/ul]

Op de 20e zal ik pas 's avonds naar het vliegveld hoeven, m’n vlucht vertrekt net na middernacht. Ik heb de volle twee weken een JRP, dus maximale flexibiliteit. De eerste twee overnachtingen in Sapporo zijn geboekt, verder moet ik nog even aan de slag.

Grootste vraagtekens nu nog:

[ul]
[li]Vooral Hokkaido zit me nog dwars, ik heb eigenlijk nog geen echt goede ideeën voor de dagen na Sapporo. Noboribetsu Onsen lijkt me leuk, maar met een dagje heb ik het daar ook wel gezien volgens mij. En Hakodate heb ik er voornamelijk uit logistieke redenen tussen staan. Een alternatief waar ik nog wel aan zat te denken was om vanaf het vliegveld direct de trein naar Obihiro te pakken voor o.a. Tokachigawa Onsen, daarna pas Sapporo en/of Noboribetsu, en dan ineens door naar Aomori. Het Sapporo Yuki Matsuri heb ik overigens vorig jaar al bezocht, hoewel het mooi genoeg was om nogmaals te bezoeken is dat nu absoluut geen must.[/li][li]De tweede dag in Akita staat nog geheel open, zou ook een mooie gelegenheid zijn nog een onsen-stadje (of iets anders leuks) in te passen…[/li][li]Tokamachi (Niigata) is ook nog vrij twijfelachtig, dat ligt toch wel een heel eind uit de richting. Maar daarvoor weet ik vast nog wel een praktischer alternatief te vinden, ergens langs de Tohoku Shinkansen.[/li][/ul]

Zoals altijd: alle ideeën, suggesties of bedenkingen zijn welkom!

Inmiddels maar eens een update: er zit voortgang in de zaak, de route is in grote lijnen rond, en de meeste hotels zijn geboekt.

Wat betreft Hokkaido: ik heb m’n verblijf daar een dag ingekort, één nacht in Noboribetsu Onsen, waarbij ik mezelf dan wel op een 4*-ryokan met liefst 35(!) baden ga trakteren. Daarna door voor een enkel nachtje Hakodate, wat vooral een logistieke stop blijft.

Ook Hirosaki blijft daarna beperkt tot één nacht. Dan twee nachten Akita, als uitvalsbasis voor festivals in Oga en Kakunodate. Dan Yuzawa en Yokote, waarbij ik eigenlijk liever 2 nachten in Yokote had gezeten (al is het maar vanwege het hotel met onsen…), maar daar is de 15e domweg geen hotelkamer meer te vinden. Maar goed, die twee plaatsen liggen 20 minuten uit elkaar, dus verder maakt het weinig verschil. En dan daarna naar Hachinohe.

Dan resten nu dus nog de laatste twee nachten. Hiervoor zit ik nu vooral aan Aizu-Wakamatsu te denken, maar ik ben nog steeds aan het speuren. Dus tips blijven welkom…

Bijgewerkt plan tot nu toe:

[ul]
[li]Za 06-02: vertrek AMS [/li][li]Zo 07-02: aankomst Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri) [/li][li]Ma 08-02: Sapporo (Sapporo Yuki Matsuri) [/li][li]Di 09-02: Noboribetsu Onsen [/li][li]Wo 10-02: Hakodate [/li][li]Do 11-02: Hirosaki (Hirosaki Yuki-Doro) [/li][li]Vr 12-02: Akita (Resort Shirakami, Oga Namahage Sedo Matsuri) [/li][li]Za 13-02: Akita (Kakunodate Kakunodate Hiburi Kamakura) [/li][li]Zo 14-02: Yuzawa (Yuzawa Innuko Matsuri) [/li][li]Ma 15-02: Yuzawa [/li][li]Di 16-02: Yokote (Yokote Kamakura Matsuri) [/li][li]Wo 17-02: Hachinohe (Yokote Bonden, Hachinohe Enburi) [/li][li]Do 18-02: ? (Hachinohe Enburi) [/li][li]Vr 19-02: ? [/li][li]Za 20-02: Haneda Airport [/li][li]Zo 21-02: Thuis [/li][/ul]

Dat ziet er perfect uit. En nog maar een paar dagen voor vertrek!!
Fijne vakantie:chin:

Arigato!

Ik moet zeggen, het valt me ook niet tegen wat ik zo in anderhalf weekje in elkaar heb weten te draaien. Weliswaar had ik dit idee al wel langer, maar buiten het Yokote Kamakura en het Tokamachi Yuki Matsuri (die ik nu waarschijnlijk dus ga overslaan) had ik nog geen idee van de invulling. En dan heb ik in eerste instantie ook nog vooral over andere bestemmingen dan Japan gedacht. Twee weken geleden wist ik nog niet eens dat ik komende zaterdag zou vertrekken, vorige week om deze tijd twijfelde ik nog over de bestemming, en nu heb ik de route op het laatste stukje na rond.

Voor de laatste dag trouwens ook nog wel wat leuks gevonden: in Yokohama vieren ze liefst twee weken lang het Chinese nieuwjaar, en juist op die dag is er een grote optocht in Chinatown. Klinkt als de perfecte afsluiter alvorens richting het vliegveld te gaan…

Het enige wat me nog een beetje dwars zit is dat de voorbereiding vooralsnog wel volledig op de festivals gericht is geweest, en dat ik verder nog maar weinig andere dingen op de planning heb staan. Ter vergelijk: vorig jaar heb ik gedurende 9 dagen Hokkaido 6 festivals bezocht, maar tussendoor ook een ijsbrekercruise gedaan, een gevangenismuseum bezocht, een rit met een stoomtrein gemaakt, Japanse kraanvogels gezien, naar ban’ei-paardenraces geweest en een sake-brouwerij bezocht. En dat was dan nog maar de helft van de reis…

Ziet er weer uit als een ontzettend gave reis! Ben je al op de Stove Train geweest in Tsugaru? Amazing AOMORI - The Official Aomori Travel Guide
Beetje uit de buurt van Hachinohe, maar wellicht interessant. Ben er zelf niet op geweest dus kan er verder weinig over zeggen.

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, alleen dan eerder in de trip. Alleen heb ik dan na de tocht vanuit Hakodate slechts één nacht in Hirosaki, met 's avonds een festival, dus dat is vrij krap. En de volgende ochtend vroeg de Resort Shirakami (poging 3…) naar Akita. Overigens ben ik al wel eens met die Tsugaru Railway meegeweest, maar dat was in de zomer, dus de kacheltjes waren toen echt niet nodig. Maar ook toen een gebrek aan tijd (Goshogawara Tachineputa Matsuri!), ik zou daar graag nog eens meer tijd besteden.

Ik zit nu toch nog wel te denken of ik nog wat rond Akita zou kunnen schuiven, dan wellicht Yuzawa (en in ieder geval het Inukko Matsuri daar) schrappen of tot één nacht reduceren. Maar aangezien ik wel op die zaterdag naar Kakunodate wil voor het festival daar komt de Resort Shirakami weer een beetje in het gedrang, dat is dan wel een extreem lange omweg waarmee ik pas om 15u in Kakunodate ben, en maar weinig tijd overlaat voor een beetje sightseeing. Dacht ik dan even creatief te doen door dan die Resort Shirakami naar de 15e te schuiven en er gewoon een rondje van te maken, kom ik er nu net achter dat ie buiten de zomer niet dagelijks rijdt. En met reguliere treinen is de Gono-lijn haast niet te doen, of ik zou vanuit Akita maar tot uiterlijk Fukaura moeten gaan en daar omkeren. Of heb ik dan ook meteen de mooiste helft van de route te pakken?

Ik heb gisteren ook nog wel zitten puzzelen met de oversteek vanaf Hokkaido. Zoals al aangegeven is Hakodate puur een logistieke stop, vanuit Noboribetsu (waar ik toch nog een deel van de dag wil besteden) direct de oversteek naar Honshu maken is een wel erg lange rit. Maar ineens een gek idee: 's nachts per veerboot oversteken. Twee opties: eerst per trein naar Hakodate (2,5u) en dan per boot naar Aomori. Leuk, maar een overtocht van 3,5 uur geeft nu niet bepaald een hotel-vervangende nachtrust, en dan ver voor dag en dauw in Aomori arriveren klinkt toch ook minder ideaal. Andere optie: vanuit Tomakomai (vlakbij Noboribetsu) naar Hachinohe. Dan ben je 7,5 uur onderweg, dus toch een goede nachtrust. Maar ja, dan is het daarna weer een aardige treinrit, en win ik er per saldo weinig mee. Dat stukje blijft dus toch maar even zoals het is. Nou ja, voor de laatste keer “traag” de tunnel door dan maar, over een paar maanden rijdt er de shinkansen…

Al dat gerommel heeft me ook nog op een ander idee gebracht:

[ul]
[li]11-2: naar Aomori, en dan Hirosaki Yuki-doro als dagtrip [/li][li]12-2: naar Morioka voor het Yuki Akari [/li][li]13-2: naar Akita waarbij Kakunodate een ideale tussenstop is [/li][/ul]

De Resort Shirakami zou dan wel (weer…) moeten wachten tot een volgende reis, en ook Goshogawara zit er dan niet in.

Maar goed, nog anderhalve dag voor vertrek ben ik dus nog steeds lekker aan het puzzelen. Ik heb net wel voorlopig-definitief een hotel voor de laatste twee nachten in Aizu-Wakamatsu geboekt, maar of dat het definitief wordt zie ik dan later nog wel. Ook de rest laat ik nu maar even voor wat het is, eerst maar eens belangrijker zaken regelen…

Shit, ik ben nog niet eens weg of m’n vakantie heeft me al geld gekost. Krijg ik net een mail van Toyoko Inn of ik m’n hotel in Sapporo wil bevestigen. Bijzonder, dat heb ik nog nooit gehad. Maar als ik dan inlog valt me wat op: m’n reservering van Hakodate staat niet in het rijtje erbij. Maar even de mails controleren, maar ik heb gewoon een reserveringsbevestiging, en die heb ik niet per ongeluk geannuleerd. Maar als ik dan goed kijk: ik had geboekt voor 1 februari in plaats van 10 februari…

:angry:

Dat is balen zeg.

In ieder geval nog heel veel plezier voor deze reis, gaat vast lukken!

@WizzardOfOss hopelijk komt alles goed, maar ik denk met zoveel reiservaring die jij hebt , moet het wel goed komen.

Vast wel. Nu alleen eerst nog een grotere uitdaging: in Hakodate zien te komen. Vandaag van Sapporo naar Noboribetsu gereisd, en die trein bleek overvol. Vanwege het Chinese nieuwjaar blijkt namelijk half China hier nu te zitten. En mede daardoor dus ruim een uur lang sardientje gespeeld op het balkon. Maar aangezien ik daarna ook nog een stukje met de bus moest heb ik niet eerst nog even een reservering voor het vervolgtraject morgen geregeld, maar heb ik zo snel mogelijk die bus opgezocht. Met succes, ik was de Chinezen allemaal voor, en veel van hen zal een half uur of langer op een volgende bus hebben moeten wachten. Maar ja, morgen dus eerst de bus en dan waarschijnlijk weer zonder reservering 2,5 uur de trein in naar Hakodate. Gaat interessant worden…

Nou, het is gelukt, ik zit in Hakodate. Ik had nog wel even overwogen toch meteen door te reizen naar Aomori, maar een fikse vertraging en daardoor ongelukkige aansluiting hielp die optie effectief om zeep.

Net trouwens wel een schokkende ontdekking gedaan: er zit tegenwoordig een McDonald’s in Hakodate!

In Hakodate kun je lekker vis eten in de restaurantjes bij de dagelijkse vismarkt.
Wij zaten daar toen in een restaurantje waar de eigenaar tevens kok en ook de klanten bediende.
Dat allemaal in zijn eentje;restaurantje had ook maar 4 tafels.
Heb je gezien dat op veel plaatsen ook russische namen voorkomen.
Er is ook een Russisch-Orthodoxe Kerk van vroeger.

Die vismarkt die ken ik maar al te goed, ik overnacht steeds in de Toyoko Inn er net naast :slywink:

De charme van Hakodate was juist altijd dat McD daar schitterde door afwezigheid, daar had met namelijk Lucky Pierrot. Maar blijkbaar gaan ze het toch nog een keer proberen…

Inmiddels zit alweer in Akita. Eerst nog een stop in Hirosaki voor het Yuki-doro festival, dat was leuk. Daarna per Resort Shirakami (jawel, eindelijk!) naar Akita. En dan gisteren meteen naar Oga voor het Namahage Sedo Matsuri, dat was een heerlijke chaos:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“F__UwV4M0sQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Maar helaas zit het niet altijd mee, vandaag zijn niet één, maar zelfs twee festivals in het water gevallen. Planning was eigenlijk de hele dag in Kakunodate te besteden, met 's avonds het Hiburi Kamakura festival. Maar het regende nogal, en dan is een middag rondlopen door zo’n stadje toch niet leuk. Dus maar de volgende trein naar Morioka genomen, waar ook een sneeuwfestival zou zijn. Helaas probleempje: de sneeuw was al praktisch weggesmolten. En dan blijft er toch een wat sneu gebeuren over, in plaats van de sneeuwlantaarns waren ze nu druk bezig overal glazen potjes met waxinelichtjes neer te zetten. Dus 's avonds na een kom jaja-men weer terug naar Kakunodate, waar het volgens het weerbericht inmiddels gestopt zou zijn met regenen. Ik ben de trein uitgestapt, en direct weer ingestapt: het regende juist nog een flink stuk harder. En mede ook door een opkomend verkoudheidje waarvan ik hoop dat ie zich verder gedeisd houdt had ik daar toch even geen zin in.

Nu alleen dilemma: morgen zou ik naar Yuzawa verkassen voor het Inukko Matsuri, ook een sneeuwfestival. Echter, voor morgen wordt liefst 11 graden en de hele dag regen voorspeld, dus ik vrees alweer het ergste. Maar in zowat heel Tohoku en zelfs Hokkaido lijkt dat het geval, ik zat al even te kijken om uit te wijken naar Kaminoyama Onsen, maar ook daar regen en 15(!) graden, en dan zit je vlakbij skioord Zao. En ook terug naar Hirosaki/Goshogawara voor de Stove Train haalt zo weinig uit. Kortom, dit wordt waarschijnlijk een heel baal-weekend…

Gelukkig worden voor maandag weer overal temperaturen rond het vriespunt en sneeuw voorspeld, toch net wat aangenamer…

Jammer dat het nu ineens veel regent en door de hogere temperatuur de sneeuw verdwenen is.
Als je ook die temperatuur ziet in Japan; Tokyo heeft zondag 23 graden, de dag erna zo weer meer als 10 graden lager.
Dat zie je in een groot deel van Japan op dit moment.
Maar goed je hebt de Resort Shirakami nu gelukkig wel meegemaakt; met muziek?
Ik heb net vanavond de Stove Train nog gezien in een uitzending van het Railjournaal op NHK.
Lijkt me wel heel leuk zo eten bereiden in de trein onder het genot van een glas sake.
Soms zit het tegen; wij hebben elke keer nog veel geluk gehad met het weer.
Wel eens een hele dag regen, maar dan zoeken we wel een binnenactiviteit op.
In Yokohama zijn we toen naar het aquarium gegaan en ons daar best vermaakt ondanks de hordes schoolkinderen.

Hier in Nederland kwakkelt het weer een beetje; rond het vriespunt met soms regen, soms wat natte sneeuw.
En eindelijk eens wat wind uit het oosten vandaan.
Maar de slee en ski’s kunnen in de kast blijven! :jongleren:

Hoop dat het snel beter gaat met het weer daar en met je verkoudheid natuurlijk ook!

Dus ik hoef niet bang te zijn een Elfstedentocht te missen? :biggrin:

Het viel hier in Yuzawa gisteren uiteindelijk toch wel mee, hoewel de sneeuwsculpturen en met name de vele honderden sneeuw-schrijntjes langs de straten zichtbaar te lijden hadden gehad onder de te hoge temperaturen en regen viel de schade nog te overzien. En belangrijker: het festival was er zeker niet minder leuk om. Het heeft gedurende de dag ook vooral een beetje gemiezerd, niks waar een gezonde Nederlandse jongen (verkoudheidje lijkt niet door te zetten) van schrikt.

Bij aankomst was het wel even schrikken: niet alleen spraken ze ij de tourist info werkelijk geen woord Engels, ook het aanbod aan brochures was zeer summier en sowieso uitsluitend in het Japans. En ook in de rest van het stadje sprak vrijwel niemand Engels. Sowieso leek ik wel de enige buitenlander te zijn, ik ben alleen nog een in Japan geboren Australische tegengekomen, verder niemand. En ook andere zekerheidjes in Japan zoals de alom aanwezige konbini’s schitteren hier door afwezigheid. Maar dat had ook wel weer zo z’n charme, want toen ik bij de infostand toch wat informatie probeerde los te krijgen over het tijdschema werd ik meegesleurd naar een vliegermuseumpje vlakbij, waarbij ik me achteraf afvraag of dat nu was om mij dat museumpje te laten zien of om de kinderen ter plaatse hun (minimale) Engels met mij te kunnen oefenen. Hoe dan ook een hoop lol, en ik heb er nog een gratis kom soba aan overgehouden ook nog. Al met al een hartstikke leuk festival, met als enige dompertje dat vanwege de harde windstoten het grote vreugdevuur niet aangestoken werd.

Nu nog maar eens kijken wat vandaag te doen. Ik zal best nog wel een uurtje of wat kunnen vullen met gewoon door Yuzawa dwalen, het is een leuk stadje met leuke winkeltjes, maar verder zover ik heb kunnen ontdekken weinig bijzondere bezienswaardigheden. Ja, de natuur in de omgeving en onsen, maar daarvoor is toch echt een auto benodigd en is sowieso maar de vraag wat er nu 's winters toegankelijk is. Dus waarschijnlijk wordt het dan plan B: alvast even naar Yokote wippen voor een eerste dosis van het Yokote Kamakura Matsuri, en mogelijk nog wat andere bezienswaardigheden of in ieder geval alvast wat informatie daarover zodat ik er morgen (als ik er ook overnacht) niet helemaal onvoorbereid kom. Maar het zou ook zomaar een hele luie dag kunnen worden, dat kan ik eigenlijk ook wel even gebruiken…

Deze winter komt die zeker niet meer, in de loop van de week weer ver boven nul. :vrede:

Improviseren is toch leuk als je ergens komt waar ze jouw met je engels niet kunnen verstaan.
Beetje gebaren en je komt er soms ook wel.
Je wordt zelf een bezienswaardigheid op zulke plekken, waar niet veel toeristen komen.
Dat veroorzaakt vaak nieuwsgierigheid bij de plaatselijke bewoners.

Je mag ook wel eens een dagje rustig aan doen.
Wij kunnen dat ook vaak niet; je wilt toch van alles zien en doen.
Al doen wij het toch wat rustiger aan als dat jij het doet :biggrin:

Dit jaar gaan we het toch proberen!
Gaan we ook maar met een kleedje en wat eten en drinken in het park zitten als de bloesems in volle glorie zijn te bewonderen.
Zoals nu de blossom forecast is, komen we op het goede moment.

@Pa3fii: Mooi vooruitzicht he :hippie:
Mn broer en ik hopen straks ook het hoogtepunt in Kyoto mee te maken. Het is met de warme temperaturen van dit moment (volgens onze Ossche verslaggever ter plaatse) wel te hopen dat ze niet te vroeg gaan bloeien!

@Wizzard, jammer dat de sneeuwfestivals voor een deel letterlijk in het water vallen…
Maar wederom een leuk filmpje van de Ogers/ Demonen :slight_smile:

Niks mis met een beetje improviseren, maar het is toch wel makkelijk als je enige aanknopingspunten hebt. En gecombineerd met het tamelijk summiere openbaar vervoer beperkt je dat toch wel in je mogelijkheden. Als ik al wist wat er te doen was dan nog was het de vraag hoe danwel of ik er überhaupt kon komen…

Maar desondanks zijn het zeer geslaagde dagen in zowel Yuzawa als Yokote geworden. In Yuzawa nog naar de Ryozeki sake-brouwerij geweest, alwaar ik een rondleiding gehad heb door de directeur himself. Uiteraard zit daar ook een winkeltje bij, maar ik gaf na het proeven al direct aan dat ik alleen kleine flesjes kan meenemen. Dan is de keuze beperkt: de beste Junmai Daiginjo die ze hebben. En vooruit, dan doe ik er ook nog een paar glaasjes bij. Krijg ik nog een set kommetjes en een kruikje bij cadeau, die ik juist had laten liggen vanwege de nogal volumineuze verpakking…

Daarna alvast even naar Yokote voor een eerste dosis Kamakura Matsuri. Maar goed ook, want het is een wat tijdrovend festival, en officieel (maar niet iedereen neemt dat zo nauw) alleen van 6 tot 9 's avonds. En waar het om draait: overal in het stadje staan een soort iglo’s, dan kan je even binnen gaan, en onder het genot van amazake en geroosterde mochi een praatje maken. En sowieso is het gebeuren verspreid over meerdere locaties, als je die allemaal in éé’n avond wil bezoeken moet je je toch haasten. Het is overigens wel een goedkoop festival: je krijgt zoveel eten en drinken aangeboden dat de yatai haast overbodig zijn.

De dag erop verkast naar Yokote, en meteen 's ochtends het volgende festival, Bonden deel 1. Nu presenteren alle teams hun Bonden, een versierde paal welke de dag erop naar een schrijn gebracht zal worden. Er is ook een prijsuitreiking, waarbij opmerkelijk genoeg een flinke bokaal lijkt te winnen. Ik ben vergeten er nog naar te vragen, maar ik gok dat ze gewoon heel creatief categorieën verzinnen zodat iedereen ergens het beste in is…

Daarna even genieten van de reeds negen keer tot Yokote’s beste bekroonde yakisoba, en naar Akita Furusatomura. Ook hier wreekt zich de summiere informatie (Yokote is net iets minder erg dan Yuzawa, maar het blijft behelpen), de bus waar ik op sta te wachten blijkt alleen in het weekend te rijden, en taxi’s zijn ook even nergens te bekennen. Dan maar lopen…wat toch wat verder blijkt dan het leek. Waardoor ik uiteindelijk ook maar een kleine twee uur heb voor het Akita Museum of Modern Art (met leuke exposities over matsuri en foto’s over het leven in de regio een halve eeuw geleden) en het Wonder Castle, met allemaal leuke staaltje optisch bedrog. Voor de uitgebreide souvenirwinkels had ik geen tijd meer, en dat was wellicht maar goed ook…

's Avonds weer Kamakura Matsuri, met mooi de tijd om hetgeen ik de eerste avond nog had overgeslagen alsnog te bezoeken. Meer van hetzelfde op een goede manier. Juist omdat dit festival om interactie met locals draait gaat dit niet vervelen. En wederom volop gratis eten en drinken. En na afloop lekker ontdooien in de onsen van m’n hotel…

Gisteren dan Bonden deel 2. Eerst in parade door de stad, in het begin al rennend met zo’n tientallen kilo’s zware paal, maar nadat iemand dusdanig hard was gevallen dat er een ambulance aan te pas moest komen werd er toch iets rustiger aan gedaan. Echt leuk wordt het pas net buiten de stad, alwaar de Bonden naar een schrijn boven op een berg gebracht moeten worden. En dat dan via een steil en spekglad besneeuwd pad. Iets wat voor mij haast een onneembare vesting leek, tot ik een paar waraji (sneeuwschoenen van stro) aangemeten kreeg, die werkten verbazingwekkend goed. Zowel bij de toegangspoort beneden als bij de schrijn zelf volgt dan een heel spektakel: elk team probeert zijn bonden naar binnen te duwen, terwijl andere teams dat uit alle macht proberen te voorkomen. Mocht dat allemaal nog niet dubieus genoeg klinken: de bonden moet het mannetje voorstellen, de schrijn het vrouwtje…

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“cwcyvzHxi_8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Na weer m’n weg terug naar het station te zijn geglibberd en m’n 5e portie yakisoba in 3 dagen te hebben verorberd (buiten normale lunch- en etenstijd lijk je haast niks anders te kunnen krijgen in Yokote, maar gelukkig is het ook gewoon lekker) maar weer even improviseren: eigenlijk had ik direct naar Hachinohe door zullen reizen, maar het was me opgevallen dat je weliswaar relatief snel in Morioka staat, maar dat je dan nog bijna 2 uur onderweg bent. Wat blijkt: daar in Morioka heb je een overstap van bijna een uur. Geen zin in, dus hotel in Hachinohe een dag doorgeschoven. Maar andere optie: even de Akita shinkansen vergeten, en het boemeltje van de Kitakami-lijn gepakt, welke naar de gelijknamige stad aan de Tohoku-shinkansen leidt. Even snel buiten het station gekeken, maar het was al heel snel duidelijk dat dat een dooie boel was. Dus maar in in een dwaze ingeving de shinkansen naar Sendai gepakt. Waarom dwaas? Niet alleen omdat dat toch wel weer een stukje uit de richting is, maar vooral ook omdat ik even was vergeten dat Sendai een enorm ruim opgezet station heeft waardoor alle hotels een flink eind lopen zijn, niet zo handig voor een toch vooral logistieke tussenstop waarbij ik uiteraard nog wel even op zoek ga naar lekkere gyutan. Wat dat betreft zou Morioka in beide opzichten toch praktischer zijn geweest.

Maar ondertussen ook nog steeds geen goed idee voor de laatste overnachting, het was zelfs nog heel even in me opgekomen Hachinohe helemaal over te slaan en alsnog naar Tokamachi (Niigata) te reizen voor het lokale sneeuwfestival daar. Maar nee, toch maar weer terug naar het noorden. Ideetje: eerst voor de tweede keer deze reis naar Hirosaki, kan ik daar mooi een tripje naar Goshogawara maken voor de Tsutetsu Stove Train. En dan Hachinohe dus nogmaals een dag doorschuiven. Nou ja, ik stap wel in de trein, en kijk onderweg wel wat ik doe. Klinkt allemaal niet zo spannend, maar probeer dat maar eens te regelen vanuit een trein die door de ene na de andere tunnel sjeest waarbij steeds internet wegvalt. Pas later ontdekte ik dat ik net in een van de weinige treinen zat die niet in Hachinohe stopt, dus eigenlijk had ik daarmee de keuze reeds gemaakt…

Maar goed, Tsugaru Railway Stove train dus. Leuke rit, waarbij ik eigenlijk bij Ashino-koen uit had willen stappen voor een rondje sightseeing, maar op de heenweg de treinrit zelf gewoon te leuk vond om uit te stappen en dus doorgereden ben tot het eindpunt, en op de terugweg zag ik dat plan gedwarsboomd door regen. Maakt niet uit, het ging om de treinrit zelf.

Eenmaal terug in Hirosaki had ik eigenlijk nog wilde plannen voor de avond in gedachten (nou ja, ik wist een goede plek voor nog een late maaltijd), maar nadat ik in m’n hotel even gestrekt was gegaan ben ik direct ruim 3 uur weggedut. Gelukkig toch nog even wakker geworden zodat ik nog even wat praktische zaken als accu’s opladen kan regelen, maar aangezien het nog steeds plenst buiten laat ik het er maar even bij.

Morgen dus Hachinohe Enburi, en overmorgen in één ruk naar Tokyo/Yokohama, en dan zit het er helaas alweer op :crybaby:

En dan zit het er alweer bijna op, ik zit nu in de shinkansen richting Tokyo. Gisteren nog naar Hachinohe verkast, alwaar het Enburi Matsuri gaande was. Dit is een reeds 800 jaar oude traditie die dient als een soort gebed voor een goede oogst en vangst in het nieuwe jaar. Dit wordt gedaan in teamverband van jong tot oud, waarbij elk deel van de dans geïnspireerd is op landbouwactiviteiten danwel jacht of visvangst. Meest herkenbaar zijn de opvallende gebogen hoeden welke geïnspireerd zijn op paarden.

Helaas geen parade, die was alleen in de ochtend van de 17e, en daar had ik het Bonden in Yokote toch voor geen goud voor willen inruilen. Nu waren er verschillende voorstellingen op een podium voor het gemeentehuis, met daarbij ook volop yatai met een zeer gevarieerd aanbod, in 2013 was me dat bij het Sansha Taisai ook al in positieve zin opgevallen. Enige minpuntje was dat de middagvoorstellingen op een gegeven moment wel verstoord werden door een flinke bui, de dansers gingen stug door, maar het publiek was snel verdwenen.

Daarnaast was er het Oniwa Enburi, een gesloten voorstelling van twee teams in de tuin (met zowaar nog een beetje sneeuw!) van een mooi oud gebouw, onder het genot van senbei jiru en amazake. Maar hiervoor moest ik nog wel een kaartje hebben. Even vragen dus bij het de tourist information, en ze slaat aan het bellen. Jawel, er zijn nog kaartjes voor de vroege voorstelling, maar een telefonische reservering blijkt lastig. Maar geen nood, als ik even een kwartiertje wacht komen ze het kaartje gewoon naar het station brengen. Service, toch?

Later op de avond had ik eigenlijk nog naar Yatai Mura willen gaan, maar daarvoor ontbrak het me toch aan fut. En hoewel de thermometer anders beweerde voelde het hier aanmerkelijk kouder dan op andere plaatsen waar ik geweest was. Nee, dan kan je maar beter nog even in de onsen van het hotel gaan liggen weken…

En dan de laatste ochtend. De wekker op kwart over vijf voor de ochtendmarkt in Mutsuminato, in het havengebied van Hachinohe. Minder activiteit dan gehoopt (wellicht was ik ondanks de eerste trein ook gewoon al te laat, de markt begint om 3 uur 's nachts…), maar toch leuk voor een eetlustopwekkende wandeling. Zodat ik ondanks een ontbijtje op de markt ook nog even het prima ontbijtbuffet van m’n hotel kon plunderen. En dan de grootste uitdaging: de bagage inpakken voor de vlucht. In Akita begon m’n bagage al redelijk vol te zitten,maar toch ben ik stug doorgegaan met souvenirs kopen. Gelukkig valt het mee: met een beetje proppen hoef ik alleen een oude trui en wat inpakmateriaal achter te laten. Ik hoop alleen wel dat ze vanavond geen probleem maken van het gewicht, want daarvoor vrees ik het ergste…

Maar goed, het laatste beetje dus nog. Nu eerst naar Yokohama, waarbij ik nog twijfel of ik nog even (te) snel het Hara Model Railway Museum ga meepikken alvorens naar Chinatown te gaan voor de parade ter ere van het Chinese nieuwe jaar, of dat ik die toch even voor een volgende keer (met ruimer de tijd) bewaar. En dan na de parade richting vliegveld, dan zit het er weer op, helaas…

1 like