Over een kleine twee maanden wil ik (alweer…) naar Japan gaan, deze keer met name voor de zomer-matsuri van Tohoku. Voor een deel van de trip heb ik maanden geleden dan ook al de hotels gereserveerd, van 1 t/m 9 augustus zit ik achtereenvolgens in Hirosaki, Hachinohe, Akita en Sendai (in Aomori zat alles al vol, dus het Nebuta Matsuri wordt noodgedwongen een dagtrip). De rest van de reis moet nog ingevuld worden, in totaal wil ik er een trip van zo’n twee weken van maken.
Idee was oorspronkelijk om in Sapporo te beginnen, en dan via Hakodate naar de genoemde “festivalsteden” af te zakken, om dan vanuit Sendai of eventueel Tokyo terug te vliegen. Maar vanwege de kosten van de daarvoor benodigde vluchten, alsmede de reistijd en daardoor toch wat beperkte tijd ter plekke heb ik dat plan toch maar overboord gezet, die steden bewaar ik toch maar voor een specifieke trip naar Hokkaido. Dus kom ik dan toch weer uit op een retourvlucht Tokyo, en dan een rondreis per trein.
Er zit dus nog een gat van 4 dagen in dat schema, waarin ik met één of twee tussenstops richting Hirosaki zou moeten reizen. Maar het valt me toch wat tegen wat er aan informatie over deze regio van Japan zowel op internet als in papieren reisgidsen te vinden is. Twee opties waar ik zelf al aan zat te denken zijn Yamagata (Yamadera) en Ichinoseki (Hiraizumi/Geibikei). Heeft iemand misschien nog andere ideeën voor de invulling van dat stukje van de route, plaatsen die ik nog over het hoofd heb gezien? Of sowieso nog andere tips voor de rest van de reis?
In 2008 hebben we 5 dagen in Tōhoku rondgereisd. Met het vliegtuig zijn we vanaf Ōsaka Itami naar Niigata gevlogen en hebben toen per auto de regio verder verkend (“omhoog” richting Aomori en toen weer “naar beneden” richting Sendai en vanaf Sendai vervolgens met het vliegtuig terug naar Ōsaka Itami). Ik kom nu al meer dan 12 jaar in Japan en vind die reis tot nu toe nog steeds één van de mooiste reizen die ik samen met mijn vrouw daar gemaakt heb. Tip: van tevoren ergens “The Narrow Road to the Deep North” (Oku no Hosomichi) van Matsuo Bashō bestellen. Monumenten met zijn gedichten kom je op verschillende plaatsen in Tōhoku tegen.
Meer foto’s van reizen naar Japan via de link hieronder. Dit betreft alleen de foto’s die ik met mijn digitale camera heb gemaakt. Alle “analoge” foto’s (van vóór 2006) staan nog niet op Flickr. Op dit moment ben ik nog bezig met het uploaden van de foto’s die ik in november/december 2012 heb gemaakt. Tijdens deze laatste reis hebben we o.a. de Kumano Kodo pelgrimsroute (gedeeltelijk) gelopen. Was écht schitterend en zeker een aanrader!
De rest zal ik vanavond nog eens rustig bekijken, maar ik zie toch al een paar dingen erbij staan die ik blijkbaar over het hoofd had gezien. Zal eens kijken wat ik zo in kan passen, zoveel te zien, zo weinig tijd…
Ik zag trouwens dat die hele reis eigenlijk een beetje overbodig is, afgelopen weekend had ik (zonder daarbij de warme, benauwde zomer te hoeven trotseren) in Fukushima gewoon in één weekend 6 festivals kunnen meemaken: Scott's Japan Travel Journal: Tohoku Rokkonsai 2013 lol2
Hakodate is te doen als dagtrip vanuit Aomori, maar het is een beetje als Kobe en Yokohama, de attracties zijn de oude westerse gebouwen. Je kunt er wel uiteraard de lokale gerechten proberen op bijvoorbeeld de vismarkt en het uitzicht vanaf mount Hakodate is zeer de moeite waard. Maar eerlijk gezegd lijken mij de suggesties van Sonatine aantrekkelijker. Had je Neputa Festival in Kuroishi al op je lijstje staan?
Kuroishi stond nog niet op m’n planning, maar dat is volgens mij tamelijk vergelijkbaar met het gelijknamige matsuri in Hirosaki?
Ik was nu van plan te bezoeken:
[ul]
[li]Hirosaki Neputa Matsuri [/li][li]Aomori Nebuta Matsuri (dagtrip vanuit Hirosaki) [/li][li]Hachinohe Sansha Taisha [/li][li]Moriake Sansa Odori (dagtrip vanuit Hachinohe) [/li][li]Akita Kanto Matsuri [/li][li]Sendai Tanabata Matsuri [/li][/ul]
Het Goshogawara Tachineputa had me ook nog erg mooi geleken, maar dat valt domweg niet in te passen, of ik zou Akita moeten schrappen. Lijkt me geen goede ruil.
Aomori zal qua planning de lastigste zijn, toen ik in februari de hotels geboekt heb zat alles daar al vol, dus dat moet een dagtrip worden. In principe vanuit Hirosaki, maar mocht het weer onverhoopt niet meewerken dan wellicht vanuit Hachinohe.
Dat festival van Morioka had ik in eerste instantie over het hoofd gezien, terwijl me dat toch zeker een van de leukere lijkt. Ik zag echter nog wel dat voor 4 augustus daar nog kamers te krijgen zijn, voor 3 augustus echter niet meer. Maar ik zou dus een overnachting in Hachinohe kunnen verplaatsen naar Morioka. Echter, ik kom wat tegenstrijdige data voor dat festival tegen, sommige sites hebben het over 1 t/m 3 augustus, andere over 1 t/m 4. Gezien de (onverwachte) beschikbaarheid van de hotels ben ik dan ergens toch geneigd dat eerste te geloven…
Nog los van de festivals zal het hoe dan ook passen en meten gaan worden, want eigenlijk zou ik vanuit Hachinohe ook nog Osore-zan willen bezoeken. Maar wellicht wordt ook dat wat teveel van het goede…
Wat betreft Hakodate, dat was sowieso in de eerste plaats een tussenstop om de reistijd wat in te perken, maar wat me daar misschien nog wel het meest interesseerde was inderdaad iets culinairs: lokale hamburgerketen Lucky Pierrot. Al was het maar om te kijken of de walvisburger nog steeds op het menu staat
Kuroishi heb ik aangegeven voor het geval je het over het hoofd had gezien en omdat het begint op 30-7, wanneer je nog geen planning had. Ik weet niet in hoeverre ze vergelijkbaar zijn, maar daar hebben we YouTube voor. Ik zie geen walvisburger bij Lucky Pierot op het menu. De andere burgers zien er ook interessant uit, dus misschien de moeite waard om nog een keer naar Hakodate te gaan!
Aha, op die manier. Ik zie ook dat het vlakbij Hirosaki ligt, dan zou ik ik daar nog een nacht ervoor zou kunnen plakken, en dan met één tussenhalte die kant op reizen. Scheelt ook weer een keer verkassen en dus gesjouw met de bagage. Yamagate zou dan waarschijnlijk de meest voor de hand liggende stop zijn, Yamadera lijkt me echt schitterend, en de reactie en zeker ook de foto’s van Sonatine maken me alleen nog maar enthousiaster. Het enige waar ik op voorhand minder vrolijk van wordt is de gedachte aan het beklimmen van 1000 treden, uitgerekend in de hitte van de zomer…
@Sonatine, ik krijg zo wel de indruk dat een huurauto het reizen naar veel van die plaatsen een heel stuk makkelijker maakt, is het niet? Voor nu zie ik dat niet zo zitten (genoeg per trein bereikbare plaatsen, en de JRP heb ik sowieso toch) maar voor een volgende reis zou ik dat wellicht toch ook eens moeten overwegen. Als ik alleen al naar jouw foto’s kijk, dan is er nog zo ontzettend veel moois te zien in Japan.
Ik zat er nu hooguit met de gedachte te spelen voor een dagje vanuit Hachinohe naar Osorezan een auto te huren, met de trein en bus is dat anders een trip van zeker drie uur, en dat uiteraard ook weer terug. Maar wellicht is het sowieso verstandiger dat voor een latere reis te bewaren. Het zal hoe dan ook toch een keuze worden tussen het Morioka Sansa Odori of een dagje Osorezan. Hoewel ik na een paar dagen van festival-drukte misschien juist wel de rust van zo’n tempel kan gebruiken is het wellicht toch beter nu gewoon zoveel mogelijk festivals af te werken, een volgende trip zal als het even kan toch in een minder warme periode zijn.
Een ietwat maf idee wat ook nog in me opkwam (ik ben tenslotte treinengek…): de zondag na aankomst nog in Tokyo besteden (nooit een probleem met Harajuku en Yoyogi…), en dan 's avonds de Hokutosei slaaptrein naar Hakodate nemen. Daar vervolgens twee nachten, en dan die extra nacht in Hirosaki zodat ik Kuroishi mee kan pikken. Kost wel wat extra, maar dan bespaar ik ook weer een hotelovernachting, en het zal toch een bijzondere ervaring zijn. Een andere optie zou diezelfde Hokutosei ofwel de Akebono naar Aomori zijn, en dan voorafgaand aan het festivalrondje Shimokita (Osorezan) meepikken. Heeft een van jullie wellicht ervaring met die slaaptreinen?
Maar misschien zou ik eerst maar gewoon eens de retourvlucht Tokyo moeten boeken, en me dan pas druk gaan maken over de exacte invulling van de trip
Jij als treinengek moet toch de Resort Shirakami treinroute doen.
Wij hebben hem vanuit Hirosaki gedaan.
Het is een deel van de JR Gono Line en hij maakt als het ware een rondje.
Heel leuk om mee te maken; zeker omdat hij onderweg stopt en je de mogelijkheid hebt om even uit te stappen.
Hij rijdt maar een enkele keer per dag.
Wij zijn toen vanuit Hirosaki met de limited expresse naar Higashi Noshiro gegaan. We hadden 4 minuten overstap om de reis per Resort Shirakami (de rode) te vervolgen. We hadden vertraging opgelopen op het traject van Hirosaki naar Higashi Noshiro, maar de oplettende conducteur had telefonisch geregeld dat de Resort Shirakami op ons zou wachten.
We werden opgevangen door JR-beambten en zo snel mogelijk over de traverse naar de andere kant geleid en zo konden we toch onze reis langs deze fraaie route vervolgen. De route eindigde voor ons een stukje voor Hirosaki wij dachten dat hij daar niet zou stoppen. De JR-beambte riep ons toen wij uitstapten en we mochten gewoon weer instappen om in Hirosaki onze reis te beeidigen. Een stukje service van JR.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je de Resort Shirakami ook in Akita beginnen.
Dan zou je even in het spoorboekje moeten kijken.
Je gaat echt heel kort langs de kustlijn en onderweg krijg je ook nog wat muzikaal vertier…
Ik zag op de site van JR inderdaad dat de lijn van Akita tot Hirosaki loopt, maar aangezien ik i.v.m. het Kanto Matsuri pas later naar Akita zal gaan lijkt me dan zo’n rondje vanuit Hirosaki dan een betere optie. Al heb ik wel zo’n vermoeden dat ik dan al in Tokyo een reservering voor die trip zal moeten maken, mede door de festivals zal alles wat ook maar een klein beetje toeristisch wel stervensdruk zijn. En gezien het aantal Densha Otaku in Japan…
Dit weekend wou ik toch in ieder geval de vlucht boeken, daarna maar eens kijken of ik uit alle tips een definitief plan kan destilleren.
Reserveren zal gezien het tijdstip dat jij daar bent, een goede optie zijn.
Wij waren er in mei vorig jaar, toen was het niet zo druk.
Er was toen plaats genoeg in die trein.
Nogmaals, als je de kans hebt, moet je dit beslist doen.
Hij gaat op een bepaald moment heel zachtjes rijden omdat het landschap aan de kust ter plekke heel fraai is; hij rijdt overigens zowiezo niet hard, zodat je ook nog foto’s door het raam kunt maken.
Wij hadden niet veel zon; 1 voordeel, weinig reflectie in het raam; nadeel, de foto’s zijn wat somberder, maar best wel goed gelukt.
Succes met de planning!
Ik ben druk bezig met die van ons in november, rondje Shikoku!
Daar heb je zeker gelijk in. Alhoewel sommige plaatsen ook per trein/bus prima bereikbaar zijn. Met de auto reis je soms toch net iets efficiënter (vooral op het platteland), waarbij opgemerkt dat ikzelf zelden achter het stuur zit. Doorgaans zit er een Japans(e) vriend(in) of familielid (mijn vrouw is Japans) achter het stuur.
Grrr, vluchten zoeken, altijd een drama. Had ik het oorspronkelijke plan voor een trip vanuit Sapporo al uit m’n hoofd gezet, en dus zoals bovenstaand plan gewoon beginnen en eindigen in Tokyo. Nou ja, op zich niet zo erg, had al gezien dat dat eerste weekend in Tokyo het Sumida River Hanabi Matsuri is, en daarnaast in Tokyo Big Sight een grote autotuningbeurs. Twee goede redenen om dan toch in Tokyo te zijn.
Maar weer net even te lang gewacht met een vlucht boeken, waardoor de prijzen nu toch weer in de vier cijfers zitten. En dan zoek je voor de aardigheid toch nog eens een keer op een heenvlucht naar Sapporo, terug vanaf Tokyo. En verrek, dan kom je ineens op een hele aardige vlucht met een enkele overstap in Fukuoka uit, ongeveer net zo duur als het retourtje Tokyo. En wat wordt het dan: terug naar het oorspronkelijke plan, of toch maar het alternatieve plan wat me eigenlijk ook wel aan stond. Keuzes…
En geboekt. Toch maar teruggevallen op het oorspronkelijke idee, beginnen in Sapporo dus. Heen op vrijdag, had nog de keuze tussen een overstap in Fukuoka van een krappe 3 uur en een ruime 6 uur, gezien de ligging van dat vliegveld vlakbij het centrum voor die lange overstap gekozen, liever even een paar uurtjes de stad in dan 3 uur op zo’n klein vliegveld hangen.
Ten opzichte van m’n eerdere reisschema vlieg ik nu wel wat later pas terug, dinsdag de 13e vanaf Haneda (via Kansai). Daardoor heb ik na de 2 reeds geplande dagen in Sendai dus nog 4 volledige dagen over. Daardoor moet bijvoorbeeld Yamadera dan toch nog wel in te passen zijn, alleen dan na in plaats van voor de reeks van festivals.
Al met al zal het wel zoiets gaan worden:
[ul]
[li]Vr 26-7: vertrek AMS [/li][li]Za 27-7: aankomst FUK, vlucht naar Sapporo [/li][li]Zo 28-7: Sapporo [/li][li]Ma 29-7: Sapporo [/li][li]Di 30-7: Hakodate [/li][li]Wo 31-7: Hakodate (Of wellicht alvast naar Hirosaki i.v.m. Kuroishi Neputa Matsuri) [/li][li]Do 01-8: Hirosaki (Neputa Matsuri) [/li][li]Vr 02-8: Hirosaki (Aomori, Nebuta Matsuri) [/li][li]Za 03-8: Hachinohe (Sansha Taisha) [/li][li]Zo 04-8: Hachinohe (Morioka, Sansa Matsuri [/li][li]Ma 05-8: Akita (Kanto Matsuri) [/li][li]Di 06-8: Akita (Kakunodate) [/li][li]Wo 07-8: Sendai (Tanabata Matsuri) [/li][li]Do 08-8: Sendai (Matsushima) [/li][li]Vr 09-8: Sendai (Yamadera) [/li][li]Za 10-8: Tokyo (Tokyo Bay Hanabi) [/li][li]Zo 11-8: Tokyo (Yoyogi/Harajuku) [/li][li]Ma 12-8: Tokyo [/li][li]Di 13-8: vlucht HND - KIX - AMS[/li][li]Wo 14-8: weer aan het werk:slapen: [/li][/ul]
Iets zegt me dat ik na die trip wel een vakantie kan gebruiken :lol:
Ziet er goed uit!
Denk eraan dat je bukt als je de Seikan-Tunnel ingaat met de trein:paranoid:
Je kunt in het noorden van Honshu mooi zien waar ze bezig zijn met de aanleg van een nieuw traject voor de Shinkansen.
Die moet ooit ook door de Seikan-Tunnel; volgens mij is daar bij de aanleg al rekening mee gehouden.
Om uiteindelijk bij Sapporo uit te komen; maar je zult zien dat er op Hokkaido nogal wat hindernissen zijn te nemen.
Is trouwens ook een hele mooi treinroute zo vanaf Sapporo naar Hakodate; wij hebben gezien van Noboribetsu.
Je komt ook langs Lake Onuma, waar wij helemaal om heen gefietst zijn…
Je wilt gewoon te veel zien in een korte tijd; ga je toch na die tijd op je werk uitrusten. :evil:
Die tunnel lijkt me inderdaad erg gaaf, al zal het er in de praktijk waarschijnlijk vooral op neerkomen dat het een half uur donker is en je er verder weinig van merkt. Dat gevoel had ik bij de Kanaaltunnel in ieder geval wel, je weet dat het heel bijzonder is dat je “even” van Frankrijk nar Engeland rijdt, maar dat is het dan ook wel zo’n beetje. Ik zag trouwens wel dat er aan weerszijden van de zeestraat onderin de tunnel een station is, en dat er aan de Honshu-zijde (Tappi-Kaitei) ook een museum zit, dat lijkt me toch zeker interessant. Volgens Wikipedia zouden er slechts een paar treinen per dag stoppen, maar afgaand op Hyperdia valt het wel mee, stopt er voor beide richtingen elke 25 minuten eentje.
Verder had ik al gezien dat er in Otaru (vlakbij Sapporo) een behoorlijk spoorwegmuseum zit, en ook altijd leuk/lekker, de Nikka-stokerij. En inderdaad nog eens kijken voor wat natuurschoon, Lake Onuma lijkt me dan inderdaad een leuke optie. Verder nog maar eens kijken wat er te zien valt. Wel jammer dat ik net te vroeg weer uit Hakodate weg ben voor het Minato Matsuri, maar goed, je kan nu eenmaal ook niet alles zien. Des te meer redenen voor een volgende reis :biggrin:
Overigens heeft deze route nog wel een bijkomend voordeel: ik kan slecht tegen de warmte, dan zal in die periode Hokkaido toch stukken aangenamer zijn dan Tokyo. Heb ik nu mooi twee weken om geleidelijk aan te wennen aan die temperaturen…
Oh, dat spoorwegmuseum ken ik nog niet!
Je kunt als je door de tunnel gaat precies zien hoe diep je onder de zeestraat door gaat. Op de stoel voor je zit, hoe kan het ook niet anders, je bent in Japan, een tijdschema waar je op een bepaald tijdstip bent.
Wij zijn er 2 keer door gegaan.
Hakodate waren wij in mei vorig jaar, toen kon je s’ avonds wel een trui aan hebben buiten.
Doordat het omgeven is door water koelt het toch snel af s’ avonds.
Bij Lake Onuma zitten ook beren, maar niet aan de kant waar wij gefietst hebben.
Je hoeft niet helemaal rond het meer te fietsen; in de omgeving van Onuma Koen station is ook natuurschoon genoeg.