Reisschema Noord-Honshu

Alle informatie is welkom, al is het soms summier, of alleen in het japans.
Zoals al eerder geschreven, wij gaan het museum in Nagoya in ieder geval bezoeken, we zitten lang genoeg in Nagoya om dit te doen. Op Shikoku is ook nog een klein museum, maar dat ligt niet in het gebied waar wij verblijven.
We zouden er wel heen kunnen maar omdat treinen wat minder frequent rijden op Shikoku, kost dat teveel tijd.
Tijd die we dan liever aan andere mooie plekken besteden.

Zo zie ik het inderdaad ook. Heb eerder dit jaar op het Furusato Matsuri in Tokyo dan ook een hele lading folders meegenomen waarvan ik praktisch niks kan lezen, maar vaak is het net genoeg om op verder te kunnen Googlen. Maar toch zou het som best praktisch zijn die rare tekentjes te kunnen lezen…

Je merkt inderdaad wel dat wanneer je wat verder van de echt grote steden af komt de frequentie van de treinen ook een stuk omlaag gaat. Daar zit ik ook al een beetje mee met een paar van de matsuri die ik als dagtrip wil bezoeken, dan rijdt er vaak nog maar een enkele trein per uur, en na een uur of 10 is het dan ook alweer over. Dat wordt dus nog wel even puzzelen.

Ach, dat maakt het ook nog een beetje spannend als je niet alles lezen kunt.
Als je van spaghetti houdt, en eens niet Japans wilt eten dan zit er in Hirosake een supermarkt met een restaurantje op straatnivo waar ze hele lekkere spaghetti met lekkere saus verkopen.
Ik weet niet welk hotel je in Hirosaki verblijft; wij zaten precies recht tegenover het station.
Als je met het station in de rug, de grote straat naar rechts ingaat heb je na niet al te lange tijd lopen de supermarkt.

Naamloos.jpg

Nou, dacht vanavond even snel de resterende hotels voor m’n trip te boeken, dat valt toch ietwat tegen. Hakodate was zo geregeld (Toyoko Inn vlak naast station), maar in Sapporo is het blijkbaar vooral op de dag van aankomst erg druk. had al wel een Toyoko Inn in Susukino op het oog, maar net als alle andere Toyoko Inn’s in de stad zitten die vol. Dan maar op boekingssites kijken, maar ook daar houdt het aanbod niet echt over, veelal minder praktische of peperdure hotels, en een capsulehotel lijkt me zeker voor de eerste nacht toch ook niet zo’n succes…

En ook voor de laatste dagen in Tokyo een tegenvaller: het Ueno Touganeya Hotel waar ik in januari heb gezeten zit ook vol. Jammer, want het had een perfecte locatie, en sowieso was ik er graag teruggekeerd.

Wellicht nu toch maar eens een keer een andere wijk als uitvalsbasis nemen, zit nu toch naar Shinjuku te kijken. Enige nadeel: heb nu wel een aardig hotel op slechts 200 meter van een ingang aan de westkant van het station gevonden, maar Shinjuku Station een beetje kennende ben je er dan nog lang niet…

Iemand wellicht anders nog specifieke tips voor een leuk/praktisch gelegen hotel? Gezien het feit dat ik erg vroeg al vertrek vanaf Haneda zou iets meer in het zuiden van de stad ook zeker een optie zijn (bijvoorbeeld Shinigawa), ik heb alleen niet het idee dat dat 's avonds nou nog de meest levendige delen van de stad zijn.

Kamata misschien? Ik ben er zelf niet geweest, maar het lijkt me iets levendiger dan Shinagawa. Het aantal yakitori-restaurants schijnt ontelbaar te zijn. En het ligt vlakbij Haneda.

Soms is het wel lastig om een goed hotel te vinden, ook via boekingssites zoals booking.com. Terwijl er vaak nog aanbod genoeg is, laten deze sites maar weinig zien. Ik zoek nog wel eens de homepagina’s van hotels zelf op en probeer het daar. Lukt ook niet altijd!Ik heb dit jaar veel hotels via japanhotel.net geboekt. Ze tonen ook niet veel hotels, maar als je contact met ze opneemt dan gaan ze voor je zoeken.De service is heel goed; ik had per abuis een nacht te weinig geboekt, geen probleem, ze regelen dat voor je.Wel vooruitbetalen met creditcard.Succes met zoeken!

Booking.com kwam voor Sapporo inderdaad niet verder dan een capsulehotel en een luxehotel voor €2.300 per nacht…

Maar ook op Rakuten, Japanican en diverse andere sites hield het aanbod voor Sapporo niet over. Ik heb nu voor de laatste twee nachten al wel iets vastgelegd (kan toch gratis annuleren), voor die eerste nacht zoek ik dan nog wel iets. Zal ook eens naar die Japanhotel.net kijken, die kende ik nog niet.

Voor Tokyo zal ik ook nog eens kijken, maar afgaand op Streetview ziet Kamata (eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord) er inderdaad een stuk aantrekkelijker uit dan Shinagawa. Vind het toch altijd wel lekker om in een wat levendige buurt te zitten, 's avonds nog even lekker een rondje ronddwalen en nog even ergens wat eten, in dat opzicht beviel Ueno me altijd wel. Ik had toch altijd de indruk dat die gebieden dichter bij het water voornamelijk kantoorwijken waren, 's avonds sterft dat toch grotendeels uit.

Japanhotel.net heeft een hele lijst met hotels in Sapporo. Natuurlijk wel de vraag of er wat vrij is en de prijs je aanstaat.

Wij zaten in Hakodate in Loisir Hotel, vlak tegenover het station, mooi uitzicht over de haven, het station en deel van de stad.
Die vonden we ook pas op het laatste moment via Booking.com.

In de zakenwijken is s’ avonds niet zoveel te beleven.
Wij zaten in Tamachi, een zakenwijk in Tokyo, vlak bij het station en niet zo ver van de Rainbow Bridge.
Wij gaan meestal s’ avonds toch niet meer na 21.00 uur het hotel uit; wij zijn liever s’ morgens wat vroeger op.
Voor vertier hoef je niet naar Tamachi te gaan, maar natuurlijk kun je vrij snel met de Yamanote Line even naar een andere wijk gaan.

Ik heb ooit een week in Shinagawa in een hotel gezeten. Er is geen sfeer of iets 's avonds. De gebouwen zijn of hotels of kantoren. Wel voldoende restaurants en de hotels hebben meestal een bar. De locatie is natuurlijk wel uitstekend met directe toegang tot Shinkansen en Narita Express, Yamanote etc.

Het ligt er maar net aan wat je s’ avonds nog wilt doen.
Wij zaten in een hotel in Yokohama, vlak bij de haven en het park aldaar; s’ avonds lekker om een poosje te genieten van alle mensen die daar rondwandelen en van de ondergaande zon.
Of we gingen naar de Chinese wijk, altijd wel wat te beleven.
Tamachi was ideaal voor onze terugreis, vlak bij Shinagawa, om daar op de Narita Express te stappen.

Was nu al met behulp van Japanhotel.net aan het zoeken voor Sapporo, toch wel een hoop hotels die ik op andere sites nog niet was tegengekomen, maar vooralsnog niks waar ze op de 27e nog een kamer vrij hebben. Best bizar eigenlijk voor zo’n grote stad, ik begin me nu toch af te vragen of er dan iets speciaals te doen is. Per slot van rekening is er een dag later wel keuze in overvloed. Uiteraard is het niet zo vreemd dat het van zaterdag op zondag wat drukker is dan op andere dagen, zeker in de zomer, maar dit is wel heel extreem.

Maar goed, we zoeken gewoon nog even verder. En anders toch maar even die gasten van Japanhotel.net aan het werk zetten…

Dat Loisir Hotel in Hakodate zit trouwens nóg dichter bij het station dan Toyoko Inn, maar het kost ook een stuk meer. Vooralsnog blijf ik daar nog gewoon even zitten waar ik zit.

Als ik heel veel geld zou hebben en ruim 2300 Euro voor 1 nachtje over zou hebben in de presidential suite, dan zou ik die direct boeken! Hopelijk vind je nog een redelijke geprijsde kamer.

Het Loisir hotel hadden wij geboekt met een behoorlijke kortingsactie.
Onze komende reis zijn we gemiddeld tussen de 90 en 120 euro per nacht kwijt voor 2 personen.
Dat vind ik toch redelijk, vergeleken met de prijzen die men in ons land hanteert.
Wij hoeven geen luxe kamer, wel een beetje bewegingsvrijheid als je met zijn beiden bent.
Als we maar goed kunnen slapen; op onze kamer zijn we toch de hele dag niet, tenzij het erg slecht weer is.

Inmiddels inderdaad toch nog een hotel gevonden, Hotel Gracery, recht tegenover het station. Niet het goedkoopste hotel, maar liever 120 euro neertellen dan buiten op een bankje slapen:slapen:

Ik heb echt tientallen hotels geprobeerd (via boekingssites maar ook gewoon zoeken in Google Maps), maar afgezien van enkele andere dure luxehotels zit echt alles vol. Ik heb geen enkele andere kamer meer kunnen vinden onder de €300, terwijl ik op een gegeven moment toch al knap ver buiten het centrum aan het zoeken was. Alleen dus nog een capsulehotel en nog ergens een dorm in een onhandig gelegen guesthouse, maar zeker voor de eerste nacht na aankomst vind ik dat beiden geen optie. Ik zag wel dat er vrijdag- en zaterdagavond twee vuurwerkfestivals zijn, wellicht dat dat de extreme drukte verklaart. Maar voor een stad met 2 miljoen inwoners en een ruim aanbod aan hotels blijf ik het toch bizar vinden.

Voor de rest van de reis (even afgezien van Tokyo, daar ga ik vanavond nog eens naar kijken) zit ik tot nu toe overal in Toyoko Inn’s. Misschien niet de meest sfeervolle hotels, maar wel altijd gewoon goed. Die in Akita is met 7100 yen de duurste (festivaltarief…), in Hachinohe heb ik de goedkoopste nacht voor slechts 3900 yen. En voor dat geld krijg je er dan zelfs nog ontbijt bij…

Hotel Gracery ziet er in ieder geval goed uit als ik op de website kijk.

Japanners reizen veel in het weekend, vooral als er dan ook nog festivals zijn.
Dit maak ik ook op uit e-mailcontacten die ik heb met 2 Japanse vrouwen.

Wij waren maanden terug al aan het zoeken naar hotels voor onze trip op Shikoku.
In het begin was het aanbod ook beperkt of al vol geboekt, ondanks dat november weinig festivals kent.
De oorzaak hiervan is denk ik, de euforie die ontstaat door de herfstkleuren, die op vele plekken in Japan dan op zijn mooist zijn.
Weekendje herfstkleuren kijken!:smile:

Achteraf regelmatig gezocht naar andere hotels, die weer wat gunstiger gelegen zijn en prijstechnisch beter uitkomen.
Bij Japanhotel.net wordt dit wat lastiger omdat je vooruit betaald. Dit had ook weer z’n voordeel, dat op het moment van betalen de wisselkoers ons gunstig gezind was.

Ach, met jouw ervaring kom komt de rest ook wel goed!

Het voelde anders toch wel als een geruststelling dat ik vandaag nog een extra mail van Expedia kreeg, dat de reservering nu ook door het hotel was bevestigd. Had ook nog wel op de site van het hotel zelf gekeken, daar was de beschikbaarheid ook nul-komma-nul. En dan zit je toch ergens met de angst dat Expedia een kamer heeft verkocht die helemaal niet meer beschikbaar is.

Maar ik zal de komende weken vooral de Toyoko Inn wel in de gaten houden, wellicht dat er toch nog annuleringen zijn waardoor ik daar toch de volle drie dagen zou kunnen verblijven, dat is toch het meest praktisch en voordelig. En ik kan toch alles gratis annuleren. Maar ik heb nu in ieder geval een slaapplaats. Als het nu later in de reis was geweest zou het ook nog niet zo erg zijn, ik vind dan vast wel ergens een plekje om te slapen. Maar juist die eerste nacht na zo’n lange vlucht moet ik gewoon goed slapen, anders werkt dat nog dagenlang door.

Overigens zag ik wel dat de yen weer voorzichtig iets aan het stijgen is, da’s toch jammer…

Dat komt natuurlijk wel eens voor, dat men meer kamers verkoopt dan men heeft. Wij hebben dat nog nooit meegemaakt.
Als je maar een bevestiging hebt dan moeten ze je altijd helpen toch, als je aankomt.

Wij hebben op de heenweg nooit zoveel last van het tijdsverschil, meer op de terugreis.
Na een paar dagen is dat ook weer weg.

Ik heb de koers lange tijd in de gaten gehouden en heb vorige maand toen hij heel gunstig was, geld besteld.
Ik houd altijd de site van Pott Change in Amsterdam in de gaten; daar kun je snel zien hoeveel Euro je voor 10.000 Yen betaald.
Op een gegeven moment dacht ik, nu zal de koers niet veel beter meer worden, een goede gok geweest.
Ik betaalde 79 Euro voor 10.000 Yen.
Momenteel zit hij op 81.50 Euro voor 10.000 Yen.
Hier komt geen provisie of andere kosten bovenop!

Goede tip, die site gaat toch even bij m’n favorieten. Nu zal ik niet snel vooraf al geld inslaan voor de hele trip, dan gaat het toch al snel om bedragen waarmee ik liever niet de hele tijd rondloop, dan pin ik liever tussendoor nog een paar keer tegen een wellicht wat hogere koers. Maar aangezien het vast niet de laatste keer zal zijn dat ik naar Japan ga kan het geen kwaad een voorraadje in te slaan voor duurdere tijden.

Wat betreft de heenreis, dat is bij mij heel wisselend, en het is ook niet zozeer het tijdverschil wat me nekt. Meer de combinatie van vermoeidheid, onregelmatig eten, hoofdpijn en verkoudheid van de vlucht. Soms voel ik me na aankomt prima, en ga ik er meteen volop tegenaan en zit ik direct in m’n ritme, terwijl ik een andere keer hondsberoerd het vliegtuig uit kom gerold, geen hap door m’n keel krijg en het liefst m’n hotelkamer niet meer af kom. Na een goede nacht slaap is het meestal wel weer over.

Ik heb nu echter eerst nog die overstap in Fukuoka van 6 uur, bewust voor die langere stop gekozen in plaats van drie uur op het vliegveld. Dan kan ik daar nog even op m’n gemak de stad, even een frisse neus halen en rustig wat eten (helaas wat vroeg voor de yatai), en dan in de loop van de middag door naar Sapporo. Juist zo’n overstap na een lange vlucht breekt me vaak op, maar door die twee vluchten zo wat meer uit elkaar te trekken en de tijd daartussen nuttig te besteden (Fukuoka is géén goede airport om drie uur rond te moeten hangen…) hoop ik dat ik er nu minder last van heb.

En nu vanavond maar eens de knoop doorhakken waar ik in Tokyo ergens ga zitten, neig nu toch naar Shinjuku of Ikebukuro, aangezien ik waarschijnlijk toch vooral m’n tijd aan die kant van de stad door zal brengen. En dan kan ik tenminste ook lekker lang in Golden Gai blijven hangen zonder er weer een taxirit van 4500 yen aan over te houden. Daarnaast nog eens gaan rekenen of een 14-daagse JRP inderdaad wel de meest gunstige optie is. Die nieuwe JR East pass (5 reisdagen binnen 2 weken voor 22.000 yen) lijkt op zich ook wel een goede deal, maar met de ritten op Hokkaido plus nog wat dagtrips erbij zal het waarschijnlijk toch niet lonend zijn. En dan is het gemak van een gewone JRP ook wel wat waard.

Maar goed, alle belangrijke zaken zijn nu bijna geregeld, kan ik eindelijk eens gaan kijken of er eigenlijk ook nog iets te doen is :biggrin:

Wij hoeven niet zoveel geld meer mee te nemen want de hotels hebben we op 1 na allemaal al betaald; de JR-pas moeten we nog even mee wachten want dat kan nu nog niet omdat we pas in november gaan.
De vlucht is ook al betaald, dus hebben we alleen nog geld nodig om daar te eten en leuke dingen mee te doen.

Fukuoka is inderdaad weinig te beleven; wij zijn er onze 1e Japan-reis vandaan vertrokken naar Osaka en vandaar weer naar huis. Zit nog wel een leuk verhaaltje achter:
Wij moesten daar omstreeks 8.00 uur vertrekken naar Osaka met een binnenlandse vlucht uiteraard. Dus wij denken dat we daar dan ook 3 uur van te voren moesten zijn. Dus wij een taxi van hotel naar de luchthaven, want de metro reed niet zo vroeg.
Komen we daar aan is de luchthaven nog gesloten; om 6.00 uur kwam er leven achter de gesloten deuren.
Dus dat vroege aanwezig zijn was niet nodig.

Weet je wat ze eigenlijk met de JR-Pass moeten doen? Zoals je nu de nieuwe JR-East pass hebt zouden ze ook voor de reguliere pass moeten doen. Wel 21 reisdagen, maar de pass geldig voor 4 weken.
Wij zitten altijd met het probleem dat we moeten uitkienen wanneer wij de reguliere laten ingaan, alleen komen we vaak aan het einde van ons verblijf dan niet uit. Dit keer eindigen we in Nagoya, daar is JR niet zo sterk vertegenwoordigd, dus niet zo’n probleem. We moeten sowieso met de niet-JR naar de luchthaven.

Onze aankomst is ook Nagoya, maar daar reizen we direct door naar Hiroshima omdat we daar een afspraak hebben met een Japans echtpaar dat ons de herfstkleuren wil laten zien op een plek waar je met de trein niet kan komen.
3 uur rijden vanaf Hiroshima…:smile:

Hotels doe ik altijd met creditcard, dus daarvoor heb ik niet zoveel contanten nodig. Maar als ik weer zo los ga met souvenirs… :lol:

In Fukuoka ben ik nu drie keer geweest: de eerste keer was het het beginpunt van de groepsreis, de tweede keer was het voornamelijk als tussenstop naar Nagasaki en vanwege het sumo-toernooi, en afgelopen jaar was het de afsluiter van een weekje Kyushu. Aangename stad, maar inderdaad niet veel bezienswaardigheden. Maar nu vooral een handige tussenstop, ik had ook wel vluchten gezien die via Kansai gingen, maar aangezien je dan toch een stuk verder buiten de stad zit ga je dan niet zo snel even op en neer voor die paar uurtjes…

Maar dat van dat op tijd aanwezig zijn klinkt ergens wel herkenbaar. Voor deze reis ook, m’n terugvlucht vanaf Haneda vertrekt om 7.30u 's ochtends. M’n eerste gedachte was ook dat ik dan zo rond half 5 al aanwezig zou moeten zijn, en dan wordt het met OV toch lastig en een taxi toch kostbaar, om die reden had ik deze vlucht bijna al laten schieten ten gunste van een latere vlucht vanaf Narita. Tot ik me bedacht dat ik via Kansai vlieg, en dus eerst een binnenlandse vlucht heb. Zal dus allemaal wel meevallen, en als ik gewoon zorg dat ik de eerste trein heb sta ik ook vanuit Shinjuku of Ueno zo’n 2 uur voor vertrek op het vliegveld. Ruim zat.

Heb overigens wellicht al wel een extra doel voor Fukuoka: Sony heeft vandaag een nieuwe camera gepresenteerd die ik wel heel erg zie zitten. Het liefst zou ik hem nog voor de vakantie aanschaffen, maar de vraag is of ie op tijd in de winkels ligt, vermoedelijk niet. Maar in Japan zullen ze hem vast iets eerder hebben (en dan hopelijk ook een exportmodel), en laat er net achter Hakata Station nu net een Yodobashi zitten…

Wat je zo zegt van die railpass klinkt inderdaad wel goed, gewoon een soort stempelkaart voor een x aantal dagen. Heb nu nog even zitten rekenen, met de noodzakelijke reizen haal ik een 14-daagse JRP er maar net uit, het voordeel komt pas als ik nog een aantal dagtrips maak, vooral een retourtje Hachinohe-Morioka met de shinkansen hakt er aardig in. Die nieuwe JR East-pas zou voor de gewone reisafstanden plus dat retourtje op zichzelf zeer lucratief zijn (22.000 yen versus 31.000 yen aan losse kaartes), alleen komen er dan nog behoorlijke kosten bij voor de ritten van Sapporo tot aan Hirosaki. Met dan ook nog een paar dagtripjes erbij zit ik dan al snel weer op, jawel, de prijs van een 14-daagse JRP. Tsja, dan ga ik toch voor gemak. Maar met een beetje handige planning en wellicht in combinatie met de Seishun 18 Kippu voor de kortere ritten is die nieuwe JR East-pas toch wel heel erg interessant.

Ben trouwens wel benieuwd waar jullie voor die herfstkleuren heengesleept gaan worden. Sandankyo wellicht? Maar als het om kersenbloesems of herfstblaadjes gaat zijn Japanners toch wel een beetje prettig gestoord :biggrin: