advies reisschema

Beste leden,

We hebben nu globaal een reisschema opgezet voor 3 weken maar we zouden graag nog wat hulp hebben
bij de invulling van de laatste week.

31 mrt vertrek Schiphol
1 tm 6 april TOKYO ( inclusief 2 dagtochten KAMAKURA en HAKONE)
7 en 8 april Hiroshima ( dagtrip MIYAJIMA -eiland )
9 tm 12 april KYOTO
13 april NAGOYA * ( bezoek Toyota -fabriek )
14 april TAKAYAMA(bezoek festival)

Hierna komen wij er niet meer uit voor de planning van de resterende dagen ( 7 dagen ) onze terugvlucht is op
21 april 00.35 uur ( nacht op za /zo ) .

Wij willen deze resterende dagen nog graag naar :

KANAZAWA,MATSUMOTO en NIKKO

Wij zouden ook graag nationale parken in Hokkaido willen bezoeken namelijk :
Bij HOKADATE : ONUMA QUASI en/of SHIKOTSU TOYA
We weten niet of dit laatste haalbaar is qua reistijd .
We hadden wel ergens gelezen dat er ook een nachttrein rijdt.

Maar wij weten niet welke route we dan het beste kunnen volgen .

Misschien kan iemand ons op weg helpen.

Met vriendelijke groet,

Hans

Hallo Hans,

Wij zijn in Hakodate geweest dit jaar.
Vanuit Tokyo is het toch zo’n 5 uur met de trein.
Shinkansen tot Shin-Aomori, dan door de Seikan-tunnel met de Limited Express naar Hakodate.
Vandaar uit kun je met de trein naar Onuma Koen station, huur een fiets en je kunt heerlijk rondom het meer fietsen.
Hakodate heeft nog veel meer bezienswaardigheden: zoals de oude “handelswijk” met kerken en andere mooie gebouwen.
Het fort in de stad kun je ook nog bezoeken, en Hell Valley in Noboribetsu.
Dan ben je toch zo 4 dagen kwijt.
Als je dan ook nog Kanazawa, Matsumoto en Nikko aan wilt doen, dan heb je niet aan een week genoeg.

Eigenlijk zou je 5 a 6 keer naar Japan moeten gaan en elke keer een hoofdeiland bezoeken, zoveel is er te zien en te beleven.
Als je tenminste goed op internet aan het zoeken slaat.

Groeten,
Jan

Beste Jan ,

Omdat wij eventueel in de 3e week van april 2013 naar Hakodate zouden kunnen gaan ,vraag ik mij wel af of het dan niet te
koud is .

Groeten Hans

Hallo Hans,

Je moet dan in Hakodate geen hoge temperaturen verwachten.
Wij waren er half mei; de hoogste temperatuur was net boven de 20 graden.
Maar s’ avonds koelde het er behoorlijk af want Hakodate is omringd door veel water.
Door wind vanaf dit water zakt de temperatuur dan behoorlijk.
Een trui had je echt wel nodig.
Half April kom je niet aan die 20 graden, 15 graden overdag wordt dan zelden gehaald.

Gr. Jan

Beste Jan,

Ik heb inmiddels jullie mooi verzorgd reisverslag gevonden en dit zijn we nu aan het lezen.
Kunnen we met onze JR Pas naar Hakodate reizen .
Wij hebben bovengenoemd reisschema enigzins ingekort:

13 april NAGOYA * ( bezoek Toyota -fabriek ) : wordt vrijdag 12 april omdat fabriek in weekend dicht is
14 april TAKAYAMA(bezoek festival) : zaterdag 13 april bezoek KANAZAWA

Na het bezoek van het festival 14 april willen we meteen doorreizen naar onze volgende bestemming .
Wij zouden dan Matsumoto kunnen overslaan en misschien op weg naar Hakodate een tussenstop in Nikko kunnen maken.
Is dit haalbaar . Mijn vrouw had in een reisgids gelezen dat er ook een nachttrein rijdt naar Hakodate . Is dit juist.

Mvg Hans

Hallo Hans,

Dit reisverslag hebben we iedere dag bijgewerkt, zodat we achteraf dingen nog weer makkelijk kunnen terugvinden als we foto’s bekijken. En het is leuk voor volgers om te weten waar je zit.

Hakodate kun je met de JR Pass naar toe reizen.

Houdt er rekening mee als je vanuit Takayama toch als eindbestemming Hakodate op 1 dag wilt doen, een tussenstop eigenlijk te veel tijd kost. Je moet eerst terug van Takayama naar Nagoya, overigens een hele mooie treinroute zo door de bergen en dalen.
Vervolgens moet je dan naar Tokyo met de Shinkansen, vandaar uit is het dus nog 5-6 uur naar Hakodate.
Dan is een tussenstop in Nikko niet te doen.
Dan zou je daar een nachtje moeten blijven of ergens kort in de buurt van Nikko.

De nachttrein van Tokyo naar Hakodate doet er vele malen langer over dan de dagtrein, dus tijdwinst haal je daar ook niet.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr. Jan

Hallo Hans,

Wij,(Jan,(pa3fii) en ik)hebben gemerkt dat als je een route gaat uitzoeken voor Japan,keuzes moet maken.Hoe moeilijk dat ook is.Voor onze aankomende eventuele 3e reis naar Japan,volgend jaar,zijn we alweer volop bezig met het bepalen van de route en zal er wederom keuzes gemaakt moeten worden.Je kunt nu eenmaal niet alles zien in zo’n mooi groot land als Japan.Bij onze reis afgelopen mei hadden we vier weken vrij,maar volgend jaar zullen we het moeten doen met 3 weken,dus betekend het keuzes maken.
Maar het leuke is dan ook weer dat je daarna weer terug wil.Tenminste in ons geval.
Ik wens je daarom ook veel succes met het maken van moeilijke keuzes voor je aankomende reis.En vraag gerust als je nog iets wil weten.

Gr.Yvonne

Beste Jan en Yvonne,

Wij zijn het volkomen met jullie eens ; omdat wij de 1e keer gaan hebben wij veel berichten en reisverslagen op het forum
nagelezen. Door de hoeveelheid informatie ben je geneigd te veel bezienswaardigheden in het reisschema op te nemen.
Wij hebben soms ook de reistijden onderschat .( Zoals Jan in het bericht hiervoor vermeld).
Mede door deze informatie hebben we besloten om Hakodate te schrappen en eventueel voor een volgende reis te bewaren.
We kunnen dan ook een andere periode gaan als de temperatuur wat aangenamer is .

Bedankt voor het meedenken,

Mvg Hans

Goede keus!! Het moet ook niet zo zijn dat je uitgeput weer thuis komt en weer vermoeid naar je werk te moeten.

Beste Jan ,

Ik las in jullie reisverslag dat je een treinliefhebber bent en een Japans schaalmodel hebt aangeschaft.
Nu is mijn vraag : Mijn zoon heeft Rocco digitaal ( gelijkstroom ) HO .
Kun je met een Japans model ook wel op zijn baan rijden of is dit alleen geschikt voor een vitrine
Mvg Hans

Hallo Hans,

Ik interesseer me erg in alles wat met treinen te maken heeft, daarom is Japan ook een land bij uitstek voor mij.
Heel veel variaties in treinen en mooie spoortrajecten.
Ik heb een schaalmodel van de Shinkansen N700 gekocht, niet de originele lengte want die past niet in de kast.
Deze is 4 wagens lang terwijl in het echt hij uit 8 of 16 bestaat.
Maar wel erg goed nagemaakt; in Hakihabara, de electronicawijk in Tokyo, zit een winkel die een groot assortiment treintjes heeft.
Helaas kan hij niet op onze modelbanen gebruikt worden.
Een complete set met rails en trafo kan in principe ook niet omdat wij 220V/50Hz hebben en Japan 110V/60Hz, en dat kun je niet zondermeer in ons stopcontact prikken.
Ik heb hem alleen maar aangeschaft voor in de kast, met een stukje rails erbij.
Ik denk dat je dit schaalmodel een beetje kunt vergelijken met Minitrix…

Groet,
Jan

Om hier even op in te haken, op zich kunnen Japanse modellen prima op de Europese modelbanen rijden. Ook in Japan is HO 16,5mm spoorbreedte en N 9mm, en rijden de modellen op 12-16V gelijkspanning. Hooguit zal er voor digitaal gebruik nog een decoder ingebouwd moeten worden, bij mijn weten is het DCC/NMRA-systeem wat Roco gebruikt ook in Japan de gangbare standaard.

Wel is het zo dat waar bij ons HO het populairst is het in Japan vrijwel geheel om N draait. HO-materieel is maar sporadisch te vinden en meestal knap aan de prijs. Dit in tegenstelling tot N, wat juist goedkoper is dan de Europese modellen, terwijl de kwaliteit op een minimaal gelijkwaardig niveau ligt.

Echter wel een bijzonderheidje: de spoorbreedte mag dan gelijk zijn, de schaal wijkt wel iets af. De meeste treinen in Japan rijden namelijk op smalspoor, 1067mm, het zogenaamde Kaapspoor. Om de verhoudingen toch enigszins correct te houden is spoor in in Japan 1:150 in plaats van 1:160, en HO is 1:80 in plaats van 1:87. Alles is daardoor net iets groter, of het nu gaat om de treinen, huisjes, auto’s of wat dan ook. Gebruik je Japans en Europees spul (wat zeker in het verleden vaak juist wat klein uitviel, voor HO-huisjes was 1:100 lang heel gebruikelijk was) door elkaar dan kan dat wat vreemd ogen.

De Shinkansen zijn overigens een uitzondering hierop, deze rijden in werkelijkheid op normaalspoor (1435mm), en de modellen zijn dan ook wel gewoon 1:160 of 1:87, net als de Europese modellen. Zet zo’n model naast een model van een forensentrein, dan zal je opvallen dat de shinkansen wat klein oogt.

Wat betreft winkels, in Akihabara zit een grote winkel van AsoBit, met een hele etage aan modelspoor, afgezien van een beperkt aanbod op de speelgoedafdelingen van de grote elektronicawinkels heb ik in Tokyo nog geen andere noemenswaardige winkels gevonden. In Osaka zitten er iets van 3 of 4 vrij dicht bij elkaar in Den Den Town, de een wat meer verstopt dan de andere. Let op logo’s van Kato of Tomix, kijk naar postertjes aan de muur met de nieuwtjes, en kijk vooral ook veel omhoog. De meeste winkels zitten niet op de begane grond, en zijn daardoor wat lastig te vinden.

Aldus een (niet zo actieve) verzamelaar van Trix Express en modelautootjes in HO en Japans N-spoor, met de intentie daar ooit nog een baan voor te bouwen…

NB: wie echt iets aparts zoekt of gewoon een gebrek aan ruimte heeft, kijk dan ook eens naar T-spoor, schaal 1:450. Ben het helaas ook in Japan nog nergens in de winkels tegengekomen, en heb me tot nu toe nog teveel kunnen beheersen om het ergens online te bestellen…

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“NXSmyJr5qfI” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
(de latere modellen schijnen overigens veel beter te rijden, stiller en ook minder snel)

Dit is de website van een winkel in Akihabara waar ik mijn schaalmodel gekocht heb.
Wij hebben s’ avonds deze winkel bezocht; doordat het donker was viel de reclame-uiting van tamtam goed op.
Hij zit ongeveer 10 minuten van de uitgang van het station in Akihabara.
Hij is van het merk KATO, die hun modellen erg goed namaken vanaf de originele treinen.

Als ze wel of niet op Nederlandse modelbanen kunnen rijden heb ik me niet in verdiept.
Het ging mij er om dat ik graag een model van de N700 serie wilde hebben voor in onze “souvenirkast”

Beste Jan,

Volgens mijn zoon kan je in Nederland bij bepaalde modelbouwwinkels ook KATO kopen.
Zijn de prijzen in Japan lager als in Nederland .
MVG Hans

Beste Hans,

Er zijn winkels die KATO verkopen, maar dan zijn het vaak modellen van Europese treinen.
Ik zag ook in Duitsland een firma die met KATO zaken doet.
De prijzen zullen waarschijnlijk niet veel verschil maken; net als andere electronica in Japan niet goedkoper is als bij ons.

M.vr.gr.
Jan

@ Wizard: Tijdens mijn bezoek in 2009 heb ik nog wel t-spoor in wat winkels in Dendentown zien liggen. De vorige keer in 2011 heb ik het niet meer gezien (maar ook niet heel erg goed gezocht).

@ Hans: zou je bij terugkomst kunnen vertellen hoe je het festival van Takayama hebt beleefd? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.

Groeten, Rebecca

Beste Jan,

Ik ben van plan zelf een schaalmodel aan te schaffen die ik dan in een vitrine zet.
Ik heb gekeken op de website van hs -tamtam maar ik vind geen prijs van de N700 ; kun je me een indicatie geven .
Ik heb ook dit model nog gevonden ; volgens kenners is dit de Japanse koploper :JR East class 351 "Super Asuza

Mvg Hans

Hallo Hans,

Ik heb het model vorig jaar gekocht van de N700, een vierwagen stel, onder catalogusnummer 10-547
Daarbij een stukje rails gekocht waarop hij in mijn kast staat.
Ik heb zo uit mijn hoofd, ongeveer 120 euro betaald.
De Super Asuza lijkt inderdaad wel een beetje op de bij ons bekende koploper.
Op www.katomodels.com kun je nog veel info vinden.
Wat de actuele prijs is heb ik nog niet kunnen vinden.

M.vr.gr. Jan

Zo, ik ben ook weer terug met nieuw treinmateriaal :p.
De Yodobashi Camera verkoopt ook modeltreintjes, die zit o.a. ook in Kyoto en Yokohama. Het liedje van de winkel krijg je alleen moeillijk uit je hoofd als die eenmaal genesteld zit (en dat gaat snel, het wordt constant gedraaid…).

Hans, hoe is het festival in Takayama bevallen? We hebben er een klein beetje van op tv gezien.
Verbleef je toevallig in Asakusa tijdens je verblijf in Tokyo?

Heb je nog mooie treintjes gekocht!
Bij Yodobashi en Big-Camera hebben wij ze ook wel gezien, maar toch in Akihabara gekocht bij een speciaalzaakje.
In November zitten wij in Nagoya in een hotel boven de Big- Camera, dus dat wordt vaak even binnenwippen in de verloren avonduurtjes…:smile: