Advies route 3 weken Japan

Hallo allemaal,

In mei willen mijn man en ik een rondreis maken door Japan. Super veel zin in! We houden van stad, cultuur, natuur en willen Japan optimaal beleven en meemaken. Ik vind het best lastig inschatten alles en hoop dat iemand ons advies kan geven op ons voorlopige planning en vragen. We hebben nog niets geboekt. Dat hopen we na advies van jullie te kunnen doen :slight_smile:

0 – Amsterdam - Tokyo
1 – Tokyo
2 – Tokyo
3 – Tokyo – uitje Kamakura?
4 – Tokyo – uitje Nikko?
5 – Tokyo – uitje Hakone?
6 – Tokyo – Matsumoto
7 – Matsumoto – Takayama of Toyama?
8 – Takayama of Toyama? - Kanazawa
9 – Kanazawa – Kyoto
10 – Kyoto
11 – Kyoto – uitje Nara
12 – Kyoto – Koyasan (slapen in tempel)
13 – Koyasan – Osaka
14 – Osaka – Himeji – Fukuyama of Matsuyama?
15 – Fukuyama of Matsuyama? – Hiroshima
16 – Hiroshima – uitje Miyajima
17 – Hiroshima – Fukuoka
18 – Fukuoka – Nagasaki
19 – Nagasaki
20 – Nagasaki – Osaka of Fukuoka?
21 – Osaka of Fukuoka? – Amsterdam
22 – Aankomst Amsterdam

Mijn vragen zijn:

1. Wat is jullie advies op de route? Is het een beetje logisch en hebben we voldoende dagen per plaats gepland?
  2. Welke uitjes vanuit Tokyo adviseren jullie? Ik heb er nu drie maar misschien is dat te veel?
  3. Ik vind het lastig kiezen tussen Takayama of Toyama? of Kanazawa? Welke twee plaatsen adviseren jullie?
  4. Fukuyama of Matsuyama? Is Matsuyama wel goed te bereiken?
  5. We willen met de trein reizen. Is alles wel met de trein bereikbaar? Adviseren jullie een 2 of 3 weken JRP?
  6. Adviseren jullie vlucht terug via Fukuoka of Osaka? of maakt dat niet veel uit? Hangt van de vliegticket prijzen af dacht ik, maar weet niet of de treinreis van Nagasaki naar Osaka heel ver is.
  7. Zijn we nog op tijd voor het boeken van hostels/hotels? We willen budgetreizen, maar wel eigen kamer en badkamer.
  8. Hebben jullie tips voor tempel verblijf in Koyasan?

Best veel vragen he… ik hoop dat jullie ons op weg kunnen helpen :):slight_smile:

Veel liefs,
Seher

Hallo Seher,

leuke route, hij zit logisch in elkaar.
Wat je wilt zien is natuurlijk aan smaak gebonden en de uiteindelijke keuze ligt bij jullie wat je wilt doen. Ik weet niet of jullie reizigers zijn die er flink tempo in houden, of wat meer tijd willen nemen om de dingen te bekijken. Bepaalde gedeeltes van de reis komen namelijk wat gehaast op me over, maar dat kan natuurlijk jullie keuze zijn.

Wat Hakonebetreft, (dat is als dagtocht te doen vanuit Tokyo), van het klassieke rondje is het gedeelte met de kabelbanen op dit moment al geruime tijd niet in gebruik vanwege verhoogde vulkanische activiteit in de regio (je wordt nu met bussen naar het volgende punt gebracht. Het vulkanische gebiedje Owakudani is hierdoor ook afgesloten. Er is nog wel genoeg te zien in Hakone, maar neem dit puntje mee in je overweging.

Van Matsumoto naar Takayama is een reisje met de trein van ruim 4 uur. Ik weet niet of er een makkelijkere busverbinding is, maar dat kun je meenemen in je keuze.

Osaka/Himeji naar Matsuyama en Matsuyama naar Hiroshima zijn ook trips van zo’n 4 uur. Ik denk dat je Matsuyama daardoor beter kunt laten vallen en de dag ergens anders kunt gebruiken.

Het is natuurlijk een stuk korter van Nagasaki naar Fukuoka (120 min) dan van Nagasaki naar Osaka (300 min). Maar misschien vind je een mooie deal voor de tickets vanuit Fukuoka, dat zou schelen :slight_smile:

Alles is wel goed met de trein te doen. Of je een 2 of 3 weekse pas moet nemen hang sterk af van je definitieve route. Als je bijvoorbeeld alle grote ritten binnen twee weken kunt doen, is een twee weekse pas beter.
Alle mogelijkheden met de treinroutes, en prijzen, kun je uitzoeken op www.hyperdia.com. Daar heb ik bijvoorbeeld ook de tijden van de ritten vandaan die ik eerder noemde.

Je bent nog wel op tijd voor hotels boeken. Hou er rekening mee dat Golden Week (Japanse feestdagen met veel binnenlands toerisme) nog tot in mei doorloopt. Misschien kun je er omheen plannen, of anders er rekening mee houden.
Ik heb zelf geen ervaring met hostels, maar businesshotels zijn ook best budget geprijsd in Japan, en vaak op goede locaties vlak bij stations (een keten is bijvoorbeeld Toyoko-inn, heel goede ervaringen mee).

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Succes!

Super bedankt voor je reactie! Hier hebben wij zeker wat aan. Heb de reis wat aangepast op jou advies. Het ziet er nu zo uit:

0 – Amsterdam - Tokyo
1 – Tokyo
2 – Tokyo
3 – Tokyo – uitje Nikko
4 – Tokyo – uitje Kamakura
5 – Tokyo – Matsumoto
6 – Matsumoto – uitje Yamanouchi?
7 – Matsumoto – Kanazawa
8 – Kanazawa – Kyoto
9 – Kyoto
10 – Kyoto
11 – Kyoto – uitje Nara
12 – Kyoto – Koyasan
13 – Koyasan – Osaka
14 – Osaka
15 – Osaka – Himeji – Onomichi
16 – Onomichi – Hiroshima
17 – Hiroshima – uitje Miyajima
18 – Hiroshima – Nagasaki
19 – Nagasaki
20 – Nagasaki – Fukuoka
21 – Fukuoka – Amsterdam
22 – Aankomst Amsterdam

Wat ik nog lastig kiezen vind is dag 5 tm 8. Is Matsumoto de moeite waard? heb begrepen dat je vanuit Matsumoto naar Yamanouchi kan om apen te zien, maar is dat ook in de lente de moeite waard? Ligt dan geen sneeuw…
Of misschien Takayama en Shirakawa-go in plaats van Matsumoto en Kanazawa… Welke van deze plaatsen mogen we echt niet missen? Vind het zo moeilijk kiezen.

Na Himeji heb ik nu Onomichi gekozen. Is dat een leuk plaatsje? of beter overslaan en direct door naar Hiroshima?

We reizen net na de Golden Week. Dus de drukte slaan we over :slight_smile: en hopelijk vinden we goedkope vliegtickets vanaf Fukuoka. Dat scheelt idd in reistijd.

Van wat ik kan lezen over de snow-monkeys is dat in een gemiddeld jaar er van december tot maart sneeuw ligt in Jigokudani. Het park is wel het gehele jaar open. Ik ben niet bij de snow monkeys geweest, dus kan helaas geen ervaring daarover delen.

Ik ben wel in Matsumoto en Takayama geweest, en als ik een keuze zou moeten maken, zou ik naar Takayama gaan evt. in combinatie met Shirakawa-go.
Kanazawa is wel een vriendelijke stad, maar het wordt ook wel eens β€˜klein-Kyoto’ genoemd. De β€˜interessante’ gebieden zijn niet zo veel als in Kyoto, maar Kanazawa heeft wel één van de mooiste landschapstuinen van het land (Kenrokuen).
Matsumoto heeft een heel mooi origineel kasteel, maar je gaat later in de reis ook naar Himeji toe, ik neem aan voor het kasteel :).

Als je geen specifieke reden hebt om naar Onomichi te gaan, zou je meteen door kunnen reizen naar Hiroshima. De shinkansen stoppen ook op het station van Himeji, van daar naar Hiroshima is niet zo lang meer (uurtje ongeveer).

Hoi Nemesis4, nog bedankt voor je reactie! Zo blij met je tips. Ik ben de afgelopen weken druk geweest met veel lezen en uitzoeken. De route is nu zo:

1 – Aankomst Tokyo
2 – Tokyo
3 – Tokyo
4 – Tokyo - uitje Kamakura
5 – Tokyo – uitje Nikko
6 – Tokyo – Takayama
7 – Takayama– uitje Shirikawago
8 – Takayama - middag vertrekken naar Kyoto
9 – Kyoto
10 – Kyoto
11 – Kyoto – uitje Nara
12 – Kyoto – Koyasan
13 – Koyasan – Osaka
14 – Osaka
15 – Osaka – Himeji - Hiroshima
16 – Hiroshima – uitje Miyajima
17 – Hiroshima – Nagasaki
18 – Nagasaki
19 – Nagasaki – Fukuoka
20 – Fukuoka – Amsterdam

Wat ik nog lastig vind is om te bepalen of we een 2 of 3 weeks JRP moeten aanschaffen. Wat denk jij?
En welke metro pas adviseer je voor Tokyo? kan je deze pas ook in andere steden gebruiken bijvoorbeeld Kyoto?

Wij hebben een hotel geboekt in Tokyo. Hotel Bougainvillea Akebonobashi. Vind het nog lastig om te zien of dit hotel een gunstige ligging heeft ten opzichte van de metro en trein. Of maakt dat niet veel uit in Tokyo?

En dan nog een laatste vraag:
Via welke routen kunnen we het beste reizen naar Takayama? en is het uitje naar Shirakawagago goed te doen?
ik dacht namelijk dat het wel leuk is om Mt. Fuji te zien vanuit de trein onderweg naar Takayama. Of reizen we dan onwijs om?

Hoop dat je tijd hebt om mijn vragen te beantwoorden. Zijn er weer veel… :wink:

Heb net ontdekt dat vanaf Hotel Bougainvillea Akebonobashi slechts 4 minuten lopen is naar de metro :cheer2:
dat zit wel goed dus

Niemand?

Jawel hoor, maar helaas nog geen tijd gehad om goed voor de antwoorden te gaan zitten. Vanmiddag moet me dat wel lukken :slight_smile:

Hoi,
ik heb het eea op kunnen zoeken, en kom op de volgende bedragen:

1 – Aankomst Tokyo -
2 – Tokyo -
3 – Tokyo -
4 – Tokyo - uitje Kamakura - 1800 retour
5 – Tokyo – uitje Nikko - 10000 retour `- route shinkansen
6 – Tokyo – Takayama - 13930
7 – Takayama– uitje Shirikawago -
8 – Takayama - middag vertrekken naar Kyoto - 9180
9 – Kyoto -
10 – Kyoto -
11 – Kyoto – uitje Nara - 1400 retour
12 – Kyoto – Koyasan - 1000 rest route geen JR
13 – Koyasan – Osaka - geen JR
14 – Osaka -
15 – Osaka – Himeji - Hiroshima - 9710
16 – Hiroshima – uitje Miyajima - 820 retour
17 – Hiroshima – Nagasaki - 11960
18 – Nagasaki -
19 – Nagasaki – Fukuoka - 4190
20 – Fukuoka – Amsterdam -
totaal (yen) - 63990

Met dit totaalbedrag zou je beter af zijn met een drie weekse railpas van 59350 yen. Dan kun je er ook voor kiezen om bij aankomst in Narita met de N’ex trein naar Tokyo te gaan. Dit is de duurste optie, maar ook de snelste. Als je dan toch de railpas hebt dan valt deze rit er onder (normaal 3000 yen).
Je moet als je naar Nikko gaat dan wel voor de route met de shinkansen via Utsunomiya gaan. Er is ook nog een andere maatschappij die naar Nikko gaat (Tobu), die wordt niet gedekt door de railpas.
Een groot deel van de route Osaka-Koyasan wordt ook door een private maatschappij verzorgd, hier zul je losse kaartjes voor moeten kopen.

Voor Tokyo adviseer ik om geen metro pas te kopen. Als je gaat voor de drieweekse railpas kun je de stukken met de trein toch al met de railpas doen (zoals de Yamanote lijn en de Chuo lijn, niet dat het van die schokkende bedragen zijn :wink: )
Voor de metro kun je dan losse kaartjes kopen, of voor het gemak een chipkaart. Dit is echt voor het gemak, het maakt de ritjes er niet goedkoper op. Er worden een aantal (dag)passen voor de metro aangeboden, maar ik vind die niet gunstig; je moet dan Γ©cht veel metroritjes per dag maken om de prijs er uit te halen (en we zijn wel Hollanders… )

In Kyoto zul je veel gebruik gaan maken van de bus. Op het station staan automaten waar ze dagpassen voor de bus verkopen. Die zijn als het goed is ook bij de chauffeur in de bus te koop. Die passen kosten 500 yen voor een dag, die heb je er na drie ritjes met de bus al uit, dus dit is wel een goede deal.

Voor de route naar Takayama heb ik in het schema rekening gehouden dat je met de shinkansen naar Nagoya gaat, en vandaar met de Hida Wide View.
Naar Shirakawa-go gaan er bussenvanaf Takayama. IK heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik neem aan dat ze je de tourist office in Takayama wel verder kunnen helpen (bij het station).
Of misschien iemand van hier?

Wil je alleen de berg in de verte zien liggen? Hij is namelijk vanuit de trein te zien als je naar Nagoya gaat. Maar dan heb je natuurlijk niet veel tijd om rustig te kijken, en je bent sterk afhankelijk van het weer.
Voor plaatsen dichterbij (Fuji five lakes, Hakone) is wel weer om, en het is al een redelijk lange rit naar Takayama. Als je echt Fuji wilt zien, dan kun je dit misschien het best doen vanuit Tokyo.

Dat hotel in Tokyo ziet er leuk uit. Het ligt aan de Toei Shinjuku metro lijn, die gaat in westelijke richting naar het Shinjuku station. Vandaar kun je eventueel overstappen op andere lijnen naar andere delen in de stad.

Hoihoi,
Super bedankt voor je reactie! Dit gaat mij zeker helpen om knopen door te hakken :slight_smile:
We gaan nu voor de 3 weeks JRP pas. Geeft ook wat meer rust en gemak denk ik naast het feit dat het goedkoper is.
Vond de website voor het berekenen van de prijzen niet zo duidelijk (maar dat ligt vast aan mij haha).

Je tips voor ov in Tokyo en Kyoto zijn super handig! Heb het gelijk op mn lijstje gezet.

Ik denk dat we ter plekke wel kijken hoe we de Mt Fuji willen zien. Is niet echt een pre maar mooi als we een kans wagen als we via Nagoya reizen.

Mei komt dichterbij, super veel zin in! 3 op reis is nu in Japan, leuk om te zien ook.

Wat leuk Aapje, jouw route is voor 95% gelijk aan die van mij!
Wanneer ga jij?

Hoi! wij vliegen 9 mei. Idd leuk, wanneer ga jij? Ben je er al helemaal klaar voor? Wij op een paar punten na wel :slight_smile: JRP pas kopen en Sumo wedstrijden opzoeken.

Wij vliegen op 15 juli. Dus nog wel wat tijd om verder na te denken en voor te bereiden.
Veel plezier!

Op het busstation van Takayama, naast het treinstation spreken ze Engels. Daar kun je kaartjes naar Shirakawa-go regelen.

Thnx voor de tip!

Heeft één van jullie misschien ervaring met de sumo evenementen? en BuySumoTickets.com?
Het lijkt mij gaaf om een wedstrijd mee te maken. De goedkoopste kaartjes (arena C) zijn €42.93pp.
is het de moeite waard? hoeveel tijd ben je kwijt als je naar een wedstrijd/toernooi gaat? zou het wel zonde vinden als het een hele dag duurt.

Ik ben in 2008 naar een sumotoernooi in Fukuoka geweest, toen hebben we 's ochtends gewoon aan de kassa kaartjes gekocht. Voor de doordeweekse dagen is dat volgens mij nooit zo’n probleem. Wij zijn er destijds wel praktisch de hele dag geweest, wellicht een tikje overdaad. Wel is het leuk om de opbouw te zien, in het begin de lage rangen die gewoon doen waar het om draait: worstelen. En hoe verder je komt, hoe meer rituelen en show erbij komt kijken. Met uiteraard op het eind de toppers, die de (korte) gevechten steevast minutenlang weten op te rekken.

Ook leuk was in Fukuoka de binnenkomst van die toppers in het gebouw: ze kwamen met hun gevolg gewoon via de publieksingang binnen, met een handvol beveiligers om het publiek op afstand te houden. Niet dat ze nu echt belaagd werden, maar uiteraard wil iedereen toch even een mooi kiekje maken. Het leverde in ieder geval leuke taferelen op.

Klinkt heel leuk en bijzonder om een keer mee te maken. Ik zal mijn bevindingen straks ook met jullie delen!

Hey aapje87, hoe hebben jullie de reis ervaren? Zou je dingen anders hebben gedaan? Zelf willen mijn man en ik in oktober voor 3 weken naar Japan gaan. Dus ben benieuwd naar je bevindingen!

Hoi Davidnl88, sorry voor de late reactie [emoji85] zie nu pas dat ik vergeten ben te reageren.
Japan was echt geweldig!! Zou het zo weer over doen. Het enige jammere vond ik dat we geen tickets konden krijgen voor een sumo wedstrijd in Tokyo. We hadden erop vertrouwd dat het daar ook kon… maar helaas.
Veel plezier in Japan en lekker genieten van alle moois [emoji1]

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app