Reis plannen door Japan

Hallo,

Wij willen in mei 3 weken naar Japan. Eerst heb ik via wat reisbureaus offertes opgevraagd, maar na wat heen-en-weer gemail ben ik er wel achter dat ik het net zo goed zelf kan regelen. Een bijkomend voordeel is dat het hartstikke leuk is om helemaal zelf te organiseren!!
Nu loop ik alleen vast op de routebepaling. In de bijlage heb ik het voorlopige idee op papier gezet.
Nu heb ik al vele verhalen op dit forum gezien en hoop dat er wat mede-forummers zijn die naar de planning kunnen kijken ( zie bijlage).

  • is 4 dagen kyoto teveel?
  • waar kunnen we het beste starten?
  • zijn er plaatsen die eventueel toegevoegd kunnen worden?

Groet,

Je voorlopige idee op papier is prima. Het grappige is, ik heb precies dezelfde route gedaan in
3 weken tijd (inc. Takayama en Koyasan en Enoshima Island). Ook gewoon allemaal zelf geregeld zonder reisbureau.

Ik ben alleen op de treinreis van Hiroshima terug naar Kyoto uitgestapt in Himeji om het kasteel daar te zien.

Verder is dit een heel vol programma voor 3 weken. Dus ik zou er zeker geen plaats bij doen!

Startplaats maakt niet zoveel uit, dan pas je alleen de volgorde van de route aan.
Mijn start en eindplaats was Tokyo.

Lijkt mij zeker wel haalbaar. In 18 dagen heb ik nog een aantal andere dingen gedaan, maar ik ben maar 2 dagen in kyoto geweest. Ik zit zelf nu in Tokyo en vlieg morgen terug naar Korea, vaarwel sushi, welkom gimchi ;-(
Wat mij opvalt is dat jullie in jullie reis geen plaatsen in Kyushu bevat, terwijl ik dat misschien wel interessanter vond dan bijvoorbeeld Mt. Fuji. Sowieso w.m.b. nogal toeristisch net zoals kyoto of nara (wel mooi hoor, maar pas op om niet tempelziek te worden). Vooral Fushimi-Inari vond ik een hoogtepunt en ook de tuinen van Nara, zelfs nu in de winter hebben die plekken iets. In de lente kan het niet anders dan prachtig zijn!
Als jullie van een beetje wandelen houden en van een prachtig uitzicht over uitgestrekt vulkaangebied (met in de lente als het goed is ook nog prachtige bloemen), zou ik zeker naar Kirishima-yaku NP gaan. Vlakbij Kagoshima (het zijn simpele beklimmingen naar 360 graden-view). Van daaruit kan je ook vrij makkelijk naar Ibisku Onsen gaan (zandbaden, geinig) of Beppu (heerlijk) en een fijne beklimming naar Kaemon-dake. Kagoshima zelf is wellicht een beetje minder buzzing dan Tokyo, maar heeft wel wat, verwacht alleen geen Engels aldaar of iig minder dan in Tokyo of Kyoto…

have fun! (en neem een Japan Railpas mee, vergeet dat niet!!!)

In 4 dagen Kyoto kun je zeker een aantal van de mooiste tempels, shrines en kastelen bekijken. En in je route zou ook ik zeker Koyasan opnemen. Maar je moet toch keuzes maken. Kyoto is misschien wel touristisch, maar dan door vnl. de Japanners zelf. Daarom is het niet zo “erg”. Persoonlijk houd ik niet van die georganiseerde bustours waarbij je zoveel mogelijk bezienswaardigheden in zo kort mogelijke tijd kunt zien maar slenter leiver door de kleine straatjes naar de tempel toe zodat je wat meer ziet dan auto’s.

Waar je start maakt niet zoveel uit. Wij starten dit jaar in Osaka en vliegen terug vanuit Tokyo. Kan beiden direct van en naar Amsterdam met KLM gevlogen worden.

Eensgelijks! je hoeft niets georganiseerd te doen, mits je zelf goed organiseerd… En nog een tip: ga ergens zitten en kijk naar mensen, mensen, mensen! Je kijkt je ogen uit en krijgt altijd dingen te zien die mensen in dagelijks leven doen als uiting naar elkaar bijvoorbeeld, waardoor het land w.m.b. meer tot leven komt.

Ver daar ben ik het zeer zeker mee eens met je tip! Ik vond het geweldig om gewoon op een bankje te zitten en alles te bekijken. Geweldig. Ook vond ik een bezoek aan de dierentuin in Tokyo geweldig alleen hierom al. Gewoon de Japanse families bekijken op hun dagje uit in het park. Ook was ik er tijdens de Hanami met alle picknicks onder de bomen, geweldig !

Er zijn al de nodige prima tips langsgekomen, maar om daar ook nog wat aan toe te voegen:

  • Matsumoto is ook zeker de moeite waard, met een prachtig kasteel (minder imposant maar misschien wel mooier dan Himeji) en sowieso een prachtige ligging in de Alpen. Een uitstapjes naar de Kiso-vallei is van hieruit ook prima mogelijk.
  • ga op de zondag in Tokyo (met goed weer tenminste, dat was mij de laatste keer helaas niet gegund) naar Harajuku en Yoyogi Park!
  • van 10 tot 24 mei is er een van de grote sumotoernooien in Tokyo, in november heb ik een vergelijkbaar toernooi in Fukuoka mogen meemaken, dat was toch wel een van de hoogtepunten van een toch al fantastische vakantie.
  • vanuit Hakone is Mt. Fuji naar het schijnt vaker niet dan wel te zien, in mijn geval dus helaas niet. Vanuit het veel dichterbij Mt. Fuji gelegen Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) had ik echter meer geluk.

Zo’n reis is inderdaad prima zelf te regelen, via internet is vrijwel alles te regelen. De sites die mij het meest van pas zijn gekomen (waarschijnlijk ken je ze al, maar baat het niet dan schaadt het evenmin):
http://www.hyperdia.com/cgi-english/hyperWeb.cgi

http://wikitravel.org/en/Japan

Bedankt voor jullie reacties, fantastisch! Maar met al die nieuwe tips wordt het niet makkelijker:lol:. Ik zal maar eens gaan afwegen, strepen, toevoegen etc. Jullie horen zeker weten nog van mij!

Groet,

Ik moet zeggen dat voor een 1e reis door Japan je route prima is. Je hebt alle highlights en de “belangrijkste” plaatsen erin zitten. Andere plaatsen zou ik pas gaan bezoeken als je nogmaals of nog meerdere malen naar Japan gaat. (en…ik denk dat je na 1x Japan zeker nog een keer terug wilt !)

Zo ik ben bijna klaar met de planning. Nu vraag ik me alleen nog af, vanuit welke plaats we het beste Matsumoto en Takayama kunnen bezoeken? Of is een overnachting in een van die plaatsen een goede optie en dan daarna door naar Tokyo?

Groet,

In Takayama ben ik niet geweest, maar in Matsumoto was het Iidaya Hotel ons uitstekend bevallen. Een typisch businesshotel recht tegenover het station en op 10, 15 minuten lopen van het kasteel, met brandschone en vrij ruime kamers, een heerlijk ontbijt (naar keuze Japans of Westers) is inbegrepen en bij de receptie spreken ze ook nog eens prima Engels.

Ik denk dat je sowieso bijna niet onder een overnachting uit zal komen, of je zit die dag wel erg lang in de trein. Daarnaast zou je onderweg van Matsumoto naar Tokyo nog een tussenstop in Kawaguchiko kunnen maken, van daar uit heb je een grotere kans Mt. Fuji te zien dan vanuit Hakone. Dat is dan wel meteen weer een dagvullend programma overigens…

Als je vanuit Tokyo de shinkansentrein neemt richting Kyoto-Hiroshima en je gaat vanuit Tokyo aan de rechterkant vd trein aan het raam zitten dan zie je Mt. Fuji heel goed door het raam op een gegeven moment. (Vanuit Kyoto richting Tokyo dus aan de linkerkant vd trein).

Je kan Mt. Fuji ook een hele tijd bewonderen als je de Hakone Roundcourse neemt!

Maar Mt. Fuji kan je alleen helemaal van top tot teen bewonderen als je geluk hebt. Aangezien de bergtop vaak onder de wolken zit. Ik had geluk toen ik er was want er was geen wolk te bekenen en heb de berg zeker een halve dag (met die Hakone Roundcourse) kunnen bewonderen in volle glorie. Het is echt een hele aparte berg.
Zelfs de Japanners bewonderden zich over mijn foto’s omdat zelfs velen van hen de berg nooit hebben gezien zonder wolken.

Vanuit de shinkansen zou je hem inderdaad ook moeten kunnen zien, helaas was ons dat tijdens de eerste reis niet gegund (en bij de tweede reis was het toen donker. Toen heb ik hem alleen heel even vanuit de trein naar Hakone gezien, de rest van de dag was het weer te bewolkt.

Maar gelukkig is het de tweede reis toch nog allemaal goed gekomen:

http://img73.imageshack.us/img73/3744/mountfujiyg5.jpg

(gezien vanaf Mount Tenjo bij Kawaguchiko)

Wauw mooie foto Wizard !

Schitterende foto inderdaad!
Ik heb Mount Fuji een aantal malen kunnen zien vanuit de Sinkansen en zou hem toch ook nog wel eens willen beklimmen (zoals veel Japanners dat eenmaal in hun leven doen)

Ter vergelijk, zo zag ie er uit vanaf Ashino-ko bij Hakone:

http://i289.photobucket.com/albums/ll203/SandervW/Japan2008/17-Tokyo-Hakone/th_Dsc_3313.jpg

Niks te zien? In dit plaatje zou ie bij helderder weer toch echt duidelijk boven die heuvels uit moeten komen…

En over het beklimmen (wat ik ooit toch ook wel wil proberen): *“A wise man climbs Fuji once, only a fool climbs it twice.” :biggrin:
*

Wow wat een prachtige foto!! Ik kan niet wachten om hem te zien! Al begrijp ik wel dat daar ook wat geluk bij komt kijken. Dit weekend eerst maar eens een vliegticket boeken voordat de prijzen nog meer oplopen.

Groet,

Mt. Fuji zònder wolken ! Foto´s gemaakt tijdens de Hakone roundcourse.

Beetje kleine foto’s, maar dat ziet er ook prima uit. En met die laag sneeuw op de top is het plaatje ook echt compleet.

De 1e stap is genomen,tickets zijn geboekt.Mooie prijs ook nog (blijf een Hollandse… Haha)