Weer een reisprogramma! + passende vervoerskeuze

Hallo beste mensen,

Ik was bezig mijzelf te oriënteren op een reis naar het prachtige Japan en kwam daarbij dit interessante forum tegen en dacht dat mijn zoveelste verzoek daar ook nog wel bij kan waarbij haar leden maar al te vriendelijk bereid zijn hun kennis en ervaring te delen.

Het gaat om een reisprogramma van 15 dagen. De vraag is of het te doen is binnen het genoemde tijdbestek. Ook zou ik graag willen weten welke vervoerskeuze beter is. Ik weet dat de railpass erg voordelig is en het netwerk erg goed is geregeld, echter twijfel ik alleen of dit met de door mij geopperde plaatsen en het tijdbestek realiseerbaar is (dat ik niet tig keer moet overstappen met trage connecties waardoor de reistijd veel tijd in beslag neemt). Ik overweeg daardoor sterk een auto te huren al gaat mijn voorkeur uit naar de railpass.

Dit is het reisprogramma:

Dag 1: Amsterdam - Tokyo
Dag 2: Tokyo
Dag 3: Tokyo - Nikko – Gunma, Shima Onsens
Dag 4: (Gunma Shima Onsens)
Dag 5: Gunma, Shima – Matsumoto - Tsumago & Magome
Dag 6: Tsumago & Magome + Nezame-no- take pass
Dag 7: Tsumago & Magome - Shirakawa- go
Dag 8: Shirakawa- go – Kyoto
Dag 9: Kyoto
Dag 10: Kyoto
Dag 11: Kyoto – Nara/Osaka – Kyosan
Dag 12: Koyasan
Dag 13: Kyosan – Tokyo (eventueel Kamakura, Fuji)
Dag 14: Tokyo (eventueel Kamakura, Fuji)
Dag 15: Tokyo - Amsterdam

Jullie zien dat de Shima Onsens in Gunma een optie zijn. Eerlijk gezegd ben ik elders in mijn bestemmingen geen ryokan met onsen tegengekomen die aan mijn wensen voldoet (in een natuurlijke omgeving, rotenbura met sekses gescheiden en enigszins betaalbaar). Dus als jullie iets elders op de route weten dan wordt dit erg gewaardeerd!

Alvast erg bedankt!!!

Groet, Mike

Leuk dat je hebt besloten naar Japan te gaan!

Het zou helpen als je aangeeft met hoeveel personen je gaat reizen en welke data je in gedachten hebt.

Ik heb het niet allemaal exact uitgerekend, maar ik schat dat de tijdwinst met de auto niet opweegt tegen de extra kosten voor autohuur, tol, benzine en eventuele drop-off kosten als je met minder dan 3 personen reist. Je zult waarschijnlijk ook non-stop moeten rijden om tijdwinst te behalen en ik denk dat de verleiding in de bergen groot zal zijn om af en toe ergens te stoppen en genieten. De 14-daagse railpass is 45000yen, zo`n 3200yen per dag per persoon zonder buskosten voor Shima-onsen en Shirakawa-go.

Op het traject Nikko – Gunma, Shima Onsen – Matsumoto valt het volgens mij wel mee met overstappen. Als ik het goed heb maximaal 3x overstappen per rit en je kunt op sommige stukken de shinkansen nemen of express treinen. Het kost alleen veel tijd omdat je vaak een omweg neemt met de trein. Maar rijden in de bergen gaat ook niet snel.

Het beste is denk ik geld uit te sparen op de andere overnachtingen en zo een hoger budget voor een onsen binnen de route in de buurt van Nikko, Matsumoto, Magome/Tsumago of Shirakawa-go te creeren. Dan hoef je niet naar Shima-onsen te reizen, hoewel dat mij een prachtige plek lijkt van wat ik op internet heb gezien.
Je betaalt niet alleen voor de overnachting, maar meestal ook voor een geweldig diner en ontbijt en natuurlijk de onsen zelf. Dus ook al kost het 200euro per persoon, als je bedenkt wat er allemaal bijzit is het niet eens zo duur.Een rotenburo met uitzicht op echte natuur is wel even zoeken, vaak hebben rotenburo uitzicht op een mooie japanse tuin. In de echte natuur moet het namelijk erg afgelegen zijn om ‘afgeschermd’ te zijn.

Bedankt voor je reactie Nigo!

En ja, ik vind Japan een onbeschrijfelijk prachtig land en heb er altijd dolgraag naar toe willen gaan. Echter is het nog niet concreet en ik ben mij aldus aan het orienteren op mijn toekomstige droomreis.

Wat betreft het aantal personen, dat is nog niet zeker. Het wordt ofwel alleen of hooguit met z’n tweeën. Ik weet dat als je met z’n tweeën bent je de kosten voor de auto kunt verdelen en zo voordeliger uitkomt (dan met één persoon).

Daarnaast gaat het mij niet zozeer (ook wel belangrijk natuurlijk) om de vergelijking van de prijzen maar meer de haalbaarheid van het programma met de trein, waardoor ik dan genoodzaakt zou zijn een auto te huren. Het zou niet leuk zijn om de elke dag de hele dag al reizende door te brengen. Aangezien ik totaal onbekend ben met het hele treingebeuren - behalve dat dit in Japan optimaal geregeld en betaalbaar is - de vraag met welk vervoerstype dit programma het best werkzaam is.

Zoals ik al zei, sta ik open voor alles wat vergelijkbaar is met het pittoreske en de in een natuurlijk gelegen Shima onsen op de route, waardoor een omweg verholpen wordt. Echter ken ik deze niet aldaar (op de route) omdat het, zoals je zegt, niet afgelegen is. Mocht je nog wat te binnen schieten dan hoor ik dit graag. Ik zal zelf ook nog eens een keer zoeken in mijn reisgidsen daarvoor en de indirect omgeving eens bekijken.

Nogmaals bedankt.

Verdere reacties zijn hartelijk welkom.

Ik heb ook een alternatief reisprogramma bedacht waarbij ik terugvlieg via Kansai Airport ipv Tokyo:

Dag 1: Amsterdam - Tokyo
Dag 2: Tokyo
Dag 3: Tokyo + dagtrip Kamakura & Mount Fuji
Dag 4: Tokyo
Dag 5: Tokyo - Nikko – Gunma, Shima Onsens
Dag 6: (Gunma Shima Onsens)
Dag 7: Gunma, Shima – Matsumoto - Tsumago & Magome
Dag 8: Tsumago & Magome + Nezame-no- take pass
Dag 9: Tsumago & Magome - Shirakawa- go
Dag 10: Shirakawa- go – Kyoto
Dag 11: Kyoto
Dag 12: Kyoto
Dag 13: Kyoto – Nara/Osaka – Kyosan
Dag 14: Koyasan – Kansai
Dag 15: Kansai – Amsterdam

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Het hele programma mag overigens - en dat geld voor beide routes - omgegooid worden als dit een betere route bevat, indien de plaatsen van bestemming maar behouden worden (behalve Shima, indien er een alternatief voor is). Nogmaals er bedankt!

Groet, Mike

Wat overigens niet geheel onbelangrijk is om in overweging te nemen is of de meeste routes wel ‘gedekt’ worden door de JR rail pass.

Niemand???

Wij zijn ook naar een mooie onsen geweest die misschien wat beter in je route te passen valt: Yarimikan.
Heel erg lekker gegeten (echt 10 verschillende gangen) en er zijn zowel gescheiden als gemengde (af te sluiten) baden.
http://www.yarimikan.com/english/index.htm

Geweldig, bedankt! Dit is inderdaad zoiets als wat ik zoek.

Het is alleen iets duurder dan ik had verwacht, maar als je erover nadenkt dan is het relatief goedkoop wat je er allemaal voor krijgt: tot 200 euro voor een privé buitenbad met kamer!

Daarnaast ligt het erg op de route (indien met de auto). Het ligt namelijk precies tussen Matsumoto en Shirakawa-go. Dat is een stuk dichterbij dan de Shima-onsens (behalve als je vanaf Nikko met de auto naar Shima doorrijdt, maar dan is de afstand naar Matsumoto wel weer groter). Ook is het een stuk mooier. Deze ga ik dus onthouden!

Dit terzijde heb ik een beetje zitten kijken en je kunt al een auto huren van 40 euro per dag. Daarbij benzine gerekend en tol kom je misschien uit op 75 per dag (als je de tolweg vermijd). Dat is wel wat duurder dan met de JR railpass, maar niet als je de extra trein- en buskosten meetelt die veelal (?) niet worden gedekt op mijn route. Hierbij zijn de afstanden tussen deze bestemmingen niet groot, en veel sneller overbrugbaar dan telkens een omweg / dagretour met de trein. Ik denk dus dat de auto qua kosten en tijd, althans in deze reisprogrammavolgorde aantrekkelijk is - althans volgens een leek…

Jostravels:
Yamarikan ziet er inderdaad geweldig uit. Klopt het dat je in de gemengde baden een handdoek om je lichaam bindt? Of zitten er vooral mannen? Ik ben nog nooit in een ryokan met gemengde baden geweest.

Mike 2:
Als je de tol met auto wilt berekenen kun je Navitime gebruiken: 地図・ルート検索 - NAVITIME

De kosten met de trein kun je uitrekenen via http://www.hyperdia.com/
Let op de bijkomende kosten voor Shinkansen of andere expresstreinen die bovenop het basistarief komen. Voor ritten met de JR Pass moet je het Nozomi-vinkje weghalen.

De enige plekken die niet bereikbaar zijn met de JR Pass zijn Shirakawa-go en Koyasan:
Shirakawa-go is alleen per bus/auto bereikbaar. Vanuit Kanazawa of Takayama kun je een bus nemen: Shirakawa-go and Gokayama Travel Guide
Takayama wordt vaak gecombineerd met een bezoek aan Shirakawa-go.

Het stuk van Osaka naar Koyasan met de trein is geen JR
Koyasan: Osaka to Koyasan: How to get to and around Koyasan - Access, Transport and Orientation

Tsumago & Magome + Nezame no Taki (of Toko) vereisen ook een korte bus/autorit. Kiso Valley Travel Guide - What to do in the Kisoji

Verder zijn in Tokyo bijv. de metro’s geen JR en geldt daar de JR Pass dus niet. Maar de meeste plekken in Tokyo zijn voor een groot deel met JR bereikbaar, waarna je voor het laatste stukje dan apart moet betalen.

1 like

Wij namen in Yarimikan de goedkoopste kamer, die had geen eigen bad maar wel een toilet. Ik weet niet meer pecies welke baden er waren en hoeveel, maar in ieder geval:
binnen waren gescheiden baden, daar was iedereen naakt, met het kleine handdoekje eventueel als hoofdbedekking
buiten waren volgens mij 4 af te sluiten baden (in cabines maar sommige wel met een mooi uitzicht)
buiten was een gemengd bad, maar toen wij daarin zaten waren we de enigen (het was 's avonds buiten sowieso erg rustig, na het eten ging niemand meer in bad)
buiten waren gescheiden baden, daar was iedereen naakt.
elk bad beschikte over een kleine kleedruimte. Je kreeg in het hotel een Yukata en een warme jas voor daarover. Die outfit droeg iedereen voor het lopen tussen de baden. En als klap op de vuurpijl kreeg iedereen een rieten tas/mandje voor het transport van andere zaken tussen de baden. We hebben ons rot gelachen om onze outfit (vooral de wollige overjas stond heeeeel leuk en het rieten handtasje stond mijn vriend ook leuk).
De kamers waren comfortabel met betere matrassen dan in andere authentieke accommodaties waar we sliepen.
En dan nog even waarom de prijs eigenlijk wel meeviel: het eten was echt heel erg veel en goed. Er staan ook reviews op Tripadvisor overigens. Wij waren de enige westerse mensen, maar toen wij er waren zat het hotel wel aardig vol, dus je moet echt op tijd (per fax) reserveren.

Overigens hebben wij ook een auto gehuurd voor ons stuk over het ‘platteland’ (Matsumoto - Tsumago - Takayama - Shirakawa-go - Yarimikan - Kamikochi - Matsumoto). Dat is heel erg goed bevallen. Wij huurden via Tocoo, dat was prima geregeld. Laat je wel de Japanse GPS goed uitleggen want er zit niet altijd een Engelstalige instructie bij. Maar verder: ideaal met de auto, gaan waar je wil wanneer je wil!

Geweldig dat je dit voor mij hebt uitgezocht Nigo, bedankt! De links zijn erg nuttig.

Leuke videos van de shikoku route! Ga je nog meer plaatsen of was dit het?

Graag gedaan. De tijdprognose van Navitime is vaak wel heel ruim. Je kunt er meestal een uur vanaf halen over lange afstanden. Google geeft betere tijden, Navitime is vooral handig om de tol te berekenen. In Japan is het gebruikelijk om telefoonnummers in te voeren in navigatiesystemen. Elk telefoonnummer is gelinkt aan een adres/coordinaten. Dus zorg dat je van elke locatie ook het telefoonnummer bij je hebt.

Volgens mij heb je het over de video’s van Sado. Ik ben nog niet in Shikoku geweest.

Bedankt voor je info. Sorry, ik haalde jullie door elkaar. Maar wel van plan om te gaan naar Shikoku?

Geeft niet. Volgens mij zijn we even gek op Japan :stuck_out_tongue:

Shikoku wil ik ook uiteraard bezoeken. Lijkt me echt geweldig. Ik kom gemiddeld eens in de twee jaar in Japan, maar ik ben er nog niet aan toegekomen.

Ik kwam trouwens deze ryokan online tegen. Het is op een uur rijden vanaf Nikko: http://www.bankyu.co.jp/en/index.htm
Krijgt goede reviews op tripadvisor en voldoet denk ik aan je wensen.

Geweldig, ik wordt er bijna verliefd op. Dit is echt het meest mooie wat ik tot nu toe ben tegengekomen. Ik had mijn reisschema inmiddels al weer aangepast op yamirikan/kamikochi, maar ik denk dat het nu toch echt doorstoten naar omgeving Nikko wordt. Deze voldoet inderdaad aan alle wensen, erg mooie setting en veel privacy. Dat ie wat aan de dure kant is neem ik voor lief (alhoewel ongeveer hetzelfde als yamirikan), dat is het echt waard (voor niet al te lang dan haha). Wederom bedankt!

Ik heb net nog even zitten zoeken maar die giga kamer met eigen rotenburo kost maar liefst JPY69,300!!! Meer budget kamers beginnen vanaf 250 euro. Een privé rotenburo afhuren is aanzienlijk goedkoper voor een paar tientjes per 45 minuten (alhoewel dit voor een een beperkte tijd is).

Voor de duidelijkheid: bij Yarimikan hoef je niet te betalen voor de baden, ook niet voor de privérotemburo. Bankyu ziet er trouwens ook erg goed uit!

Dat is wel heel duur. Ik heb alleen naar de ‘vanaf’ prijzen gekeken. Met prive-rotenburo is meestal een stuk duurder. Het hangt ook af van de timing. Hopelijk is er een mooie aanbieding tegen de tijd dat je gaat.

Geeft niet. Volgens mij zijn we even gek op Japan

:dag:

Klopt, misschien was ik onduidelijk. Overigens zijn de foto’s van de privérotemburo ook op de site van Yarimikan te zien. Erg mooi nogmaals.

Hallo,

Inmiddels ben ik met de hulp van Nigo tot de conclusie gekomen dat het goedkoper en sneller is om met de JR railpass te reizen. Echter is dat niet sneller wanneer het om dagtrips gaat die ietwat afgelegen liggen qua bereikbaarheid maar dichter bij elkaar wat betreft afstand.

Het gaat om de volgende te bezoeken plaatsen:

• Matsumoto
  • Shirakawa-go
  • Magome/Tsumago (Nakasendo Trail)

Ik verblijf in Tokio en Kyoto, dus om lange heen en weer ritten te besparen, is het mogelijk om wat tijd te besparen door door te reizen tussen deze plaatsen, rekening houdende met mijn niet al te lange verblijf (13 dagen)? En zo ja, wat is dan het meest beste traject qua gedektheid (Jr railpass) en reisduur?

Ik heb al wat lopen zoeken met de handige links wat betreft de traject tussen deze 3 plaatsen vanuit Tokyo en Kyoto maar er is minder info wat betreft de trajecten tussen deze kleinere plaatsen. Dus jullie kennis/ervaring hierbij is erg welkom!

Groet Mike