Zoals je ziet heb ik nog 2 nachten ‘over’, die moet ik nog ergens kwijt.
Ik hoef verder Fuji niet te beklimmen (kan ook niet in maart/april toch?), maar zou wel graag van een forse afstand mooie foto’s van de berg willen maken. Liefst op een unieke locatie. Zou ik dan idd een overnachting moeten regelen, of is Mt. Fuji ook prima te doen vanaf Tokyo?
Verder nog de trip vanaf Kanazawa naar Tokyo. Hoe kunnen we deze het beste doen? Ik hoop op mooie foto’s van de bergen, beetje zoals Oostenrijk oid. Waar zou ik moeten zijn/overnachten? Is het huren van een auto het overwegen waard? Kan dit zomaar, en is het een leuke route? Ik ben ervaren met het rijden in het buitenland (4 jaar in Kuala Lumpur), maar ben onbekend met Japan.
Langer verblijf in Tokyo en Kyoto kan maar hoeft niet. Ik kom er vast nog wel een keer. Al jullie tips zijn van harte welkom :).
Allereerst: zou het niet een optie zijn om te beginnen in Osaka, dan je ronde richting Tokyo te maken, en dan op het eind in Kyoto te verblijven en van daar uit naar het vliegveld te gaan? Of andersom uiteraard. beide steden liggen dicht genoeg bij elkaar om direct van/naar Kansai Airport te reizen.
Voor de rest gaat het grotendeels door een gebied waar ik nog veel te weinig ben geweest, alleen 2 nachten Matsumoto/Kiso Vallei en een dagtripje Nagano. Dat ging allemaal prima per trein. Maar op zich kan ik me voorstellen dat een auto je hier wat meer vrijheid geeft. En met het oog op Mt. Fuji, Fuji Five Lakes klinkt dan toch als de meest geschikte optie, en als je dan nog een auto tot je beschikking hebt is het ook makkelijker voor een van de meer afgelegen, minder toeristische meren te gaan. Bedenk overigens wel dat er in de Alpen in maart nog volop sneeuw zal liggen, en dat bijvoorbeeld de Alpine Route en Kamikochi nog niet open zullen zijn.
Ha. Dank voor de input. Je hebt gelijk mbt de afstanden. Is het niet zo dat Osaka en Tokyo wellicht beide wat overeenkomsten hebben? Is het dan niet net wat minder leuk om beide steden direct na elkaar te doen, of maakt dat niet uit?
Ik heb verder wat concrete vragen:
Ik wil een camerabody kopen (en wel de Olympus E-P5 om precies te zijn, Japans merk dus goed beschikbaar). Waar kan ik dit het beste kopen? Waar krijg ik de beste prijs? Betalen toeristen standaard hogere prijzen, of gaat het er netjes en eerlijk aan toe?
Kan ik ergens online vooraf tickets voor de treinen bestellen? Zo ja, waar of via wie?
Ik wil in elk geval een rit in de supersnelle trein…gewoon om het treinen. Echter, in ons reisplan lijkt dit niet echt mogelijk, tenzij ik Mt. Fuji los vanuit Tokyo doe en dan later vanaf Tokyo de snelle trein naar Osaka neem (of bv in het begin meteen van Osaka naar Tokyo ga).
Zouden jullie uberhaupt in Osaka verblijven als Kyoto zo dichtbij ligt? Is Osaka niet al prima voor bv 1 nacht in het drukke centrum, of is er echt wel veel meer te zien en doen?
Welke stops in de Japanse alpen zijn wel mogelijk in maart/april? Zou ik dit deel dan het beste tot het einde kunnen bewaren, omdat ik dan meer kan heb er te kunnen komen (ivm sneeuw etc). Aan de andere kant wil ik juist graag in de sneeuw daar zijn. Is het misschien mogelijk om een chauffeur te regelen met een goede auto die ons er dan doorheen rijdt (bv eerst vanaf Kanazawa of vanaf Tokyo een trein naar een punt waar we kunnen worden opgepikt?). Of kan ik net zo makkelijk dagtrips (incl. overnachten) doen vanuit Kanazawa en vanuit Tokyo? Welke plekken zouden we dan moeten doen?
hier heb ik niet zoveel ervaring mee, ik weet alleen dat je moet letten op het voltage wat het product aankan. En of Engels beschikbaar is in het met menu van het toestel lijkt mij ook wel nuttig.
Niet vooraf in de zin dat je het hier in Nederland al kunt bestellen. Maar als je je schema al klaar hebt kun je bij het inwisselen van de JRP voucher, of bij de balie vragen om de ritten alvast te reserveren. Niet alle JRP inwisselpunten doen aan ritreserveringen, maar de JR balie staat er vaak naast, dus kun je meteen door.
Hoe ik het doe is dat ik vooraf van de verplaatsingen van stad A naar B thuis met hyperdiaalvast opzoek welke trein ik wil hebben. Die ritten print ik dan op een apart A4tje uit en neem ik mee. Dat vinden ze bij de balie vaak erg prettig werken
Maar je kunt tot kort voor vertrek naar zo’n balie toe om een plekje te reserveren.
Volgens mij is het wel mogelijk om met de shinkansen te gaan als je vertrekt uit Fuji. Je zult dan eerst naar een station van de shinkansen moeten reizen, zoals Shizuoka.
Verder zijn er mogelijkheden om met de shinkansen te reizen als je dagtrips gaat nemen vanuit bijvoorbeeld Osaka/Kyoto en Tokyo.
Vanuit Osaka/Kyoto is Himejibijvoorbeeld een mooi voorbeeld om te doen met de shinkansen.
Van Tokyo is Nikkoo.a. te bereiken met de shinkansen (althans, bijna. Je gaat naar Utsunomiya en dan verder met een andere trein).
Kanttekening is wel om te checken of het past. Heb je die dagen een railpas, dan is het makkelijk te doen. Heb je geen railpas, dan kan lokaal vervoer schelen in de prijs.
Ik zou een van de opties nemen die WizardofOss aangeeft, starten in Osaka en eindigen in Kyoto, of omgekeerd. De Haruka is een treindienst die rijdt tussen Kansai International airport en Osaka en Kyoto. Dan pak je toch beide steden mee.
Misschien nog een tip voor als je aankomt. Er is een Haruka & Icocacombinatie pakket. Daarmee koop je dan een rit met de Haruka express en krijg je ook een opgeladen OV chipkaart.
Osaka heeft echt een heel eigen karakter dan steden als Tokyo en Kyoto.
Takayamais heel goed te doen in de Alpen (er is een treinverbinding tussen Kanazawa-Takayama en Takayama-Nagoya). 14-15 April is daar het lente-festival. Dit is één van de meest geliefde festivals van Japan, dus als je het zou willen zien, dan moet je tijdig reserveren.
Maar ook als er geen festival is, is Takayama leuk om aan te doen. Er is ook een museum waar een aantal van die festivalkarren staan, ook leuk om te bezoeken.
Vanuit Takayama kun je ook met de bus naar Shirakawa-go.
Takayama is ook echt een plek om in een ryokan te overnachten. Neem de maaltijden er dan bij, dat is ook een beleving op zich.
Goede tip mbt voltage etc. En idd. Prijzen liggen vaak best laag in NL.
Wat betreft je input met de treinen. Ik overweeg om geen pailpas te kopen. De 7 dagen pas zal te kort zijn (helft vd dagen zitten we dan in Tokyo). Het huidige plan is nu om te starten in Kyoto. Na Kyoto nemen we de trein naar Kanazawa. Dan na 1 nachtje door naar Toyama, en na weer een nachtje naar Nagano. Dus wel korte stops, maar ik kom er vast nog wel een keer. Na Nagano door naar Tokyo.
Ik kan Toyama overslaan en bv 2 nachten in Kanazawa verblijven (1 nacht Nagano), of 1 nacht Kanazawa en 2 nachten Nagano. Nagano staat op het lijstje om naar Jigokudani Monkey Park te gaan. Is er eind maart iets bij Toyoma dat we absoluut (in die ene dag) moeten of kunnen zien? Stopt de snelle trein (shinkansen) daar ook? Stopt deze trein uberhaupt in Nagano? Dan willen we die trein vanaf Kanazawa pakken, en dan telkens stoppen…of zijn er geen stops tot Tokyo?
Mooi dat de Shinkansen ook naar Himeji kan, dat wilden we de laatste dagen idd vanuit Osaka doen.
Waarschijnlijk wordt Takayama hiermee dus overgeslagen. Komt nog wel een keer hoop ik :).
Ik begrijp de nadelen van de korte stops en snap dat je er wellicht beter langer kan verblijven…maar dit is onze 1e keer. Zo hebben we een redelijke indruk en kunnen we altijd nog eens terug. Nara/Mt Koya kan misschien ook vanaf Osaka als dagtour (maar daar slapen leek ons wel wat).
Ik heb nog niet helemaal helder hoe die dagen na Kyoto en voor Tokyo er precies uit zullen zien. Ik hoop op de mogelijkheid om ergens 's middags (na uitchecken) een trein naar de volgende locatie te kunnen pakken en hier dan redelijk snel aan te komen (vandaar de shinkansen als dit kan). Vervolgens inchecken en de namiddag/avond en volgende ochtend nog wat korte stops in de omgeving te doen. Dan hetzelfde schema de dagen erop.
van Kyoto naar Kanazawa rijdt geen shinkansen, maar er is wel een directe verbinding met the Thunderbird limited express.
Kanazawa, Toyama, Nagano en Tokyo zijn allen stops op de HokurikuShinkansen.
Het zou helpen als je hotels neemt die vlak bij het station liggen. Sowieso makkelijk om snel het hotel te bereiken, maar je kunt ook na het uitchecken aan de receptie vragen of je je bagage even bij hun kunt laten staan (dat is vaak geen probleem). Dan kun je nog even de stad in en haal je later je bagage op voor je verder gaat.
Hakonekun je vanuit Tokyo bereiken door met de shinkansen of een andere lijn naar Odawara te gaan, en vandaar verder met de bus of andere lijnen.
Wij hebben in Odawara de Hakone Free pass gekocht, de busrit naar Hakone viel hier ook onder. Er zijn echter nog andere manieren om Hakone te bereiken, die staan op de pagina in de link aangegeven.
Van Hakone naar Osaka is weer eerst naar Odawara, en dan verder over het Sanyo/Tokaido tracé met de shinkansen (dat is het snelst).
Nara is prima te doen als dagtocht vanuit Osaka (vanuit Kyoto is het ook te doen).
Voor een overnachting zou ik dan voor Koya-san kiezen, en dan een tempelovernachting. Kijk of je de maaltijden erbij in hebt. Ik vond de tempelovernachting erg bijzonder. De maaltijden waren vegetarisch (en erg lekker). In de ochtend hebben we ook nog een ceremonie bij mogen wonen.
Als je plannen al redelijk definitief zijn, dan wil ik wel even gaan rekenen voor de railpas. Ik heb namelijk het idee dat je op de grens van rendabel zit. Shinkansenritjes zijn vrij prijzig
Wat betreft de shinkansen. Het is nog niet helemaal zeker of wij in Toyama gaan overnachten. Ik heb even zitten rekenen en we hebben tussen Kyoto en Tokyo in totaal 4 nachten te verspreiden. Mijn reisgezel wil alles van de Samurai meekrijgen in Kanazawa, ik wil graag die iceroad in Toyama zien, en het Jigokudani Monkey Park voor wat foto’s. 4 nachten op het traject Kanazawa-Toyama-Nagano-Tokyo dus.
Als de afstand (en vooral reistijd) tussen bv Kanazawa en Toyama ook redelijk acceptabel is met de normale trein, is die ook prima het overwegen waard. Als we echter moeten kiezen tussen max een uurtje tussen de twee plekken, of ineens 7 uur in een trage trein met tig stops, dan weet ik het zo net nog niet.
Binnen ons verblijf in Tokyo overwegen we dus nog 1 of 2 trips (naar Hakone voor Mt. Fuji incl. overnachting en naar Nikko met 1 overnachting). Ons hotel in Tokyo staat de eerste 3 nachten vast (1-4 april 2017). Daarna kunnen we meteen door naar Nikko of Hakone en dus met de Shinkansen.
Ik vind de 14 dagen pas wel aan de prijzige kant, maar Tokyo (of Odawara) -> Osaka moet sowieso maar met de Shinkansen lijkt me :).
Hoi,
even een kort antwoordje voor ik weg moet
De Hokuriku is ook een shinkansenlijn, dus een snelle trein. Maar jullie willlen voornamelijk naar Toyama voor de Alpine road.
Als ik het zo snel lees op Japan-guide, is het een vrij lang stuk wat je al aardig richting Nagano brengt. Vanaf het eindpunt zou je een bus naar Nagano kunnen nemen. Nagano -> Tokyo kan dan weer met de snelle trein.
Als je dit doet is lijkt het mij ook wel een idee om je bagage alvast door te laten sturen, dan hoef je daar niet mee te slepen.
Ik weet niet of je deze pagina al kende, anders kun je hem hierzovinden.
Hmm. Dat is mooi om te lezen. In dat geval wordt het waarschijnlijk het volgende qua treinreizen:
Osaka Airport -> Kyoto
Kyoto -> Kanazawa
Kanazawa -> Toyama
Nagano -> Tokyo
Tokyo -> Nikko
Nikko -> Tokyo
Tokyo -> Hakone
Hakone -> Tokyo
Tokyo -> Osaka
Osaka -> Himeji
Himeji -> Osaka
Osaka -> Mt Koye
Mt. Koye -> Osaka
Osaka -> Osaka Airport
Dat zijn volgens mij wel zo’n beetje alle treinreizen. Mogelijk doen we nog wat trips vanaf Kyoto en vanaf Tokyo…maar dat is nog niet zeker.
Zie ik nog wat over het hoofd? Is die trip over de Alpine Road misschien uit te besteden via bv een gids met chauffeur? Of is dat niet zo heel gebruikelijk in Japan?
Ok. We zijn weer wat verder. De Japanse Alpen is een beetje een issue :). De Alpine Route is namelijk nog gesloten tijdens ons bezoek. Hetzelfde geldt voor de Kurobe George en meer…het meeste is pas weer rond half april toegankelijk voor toeristen. Dus een andere route. Nog steeds ga ik het liefst van Kanazawe naar Toyama, dan door naar Nagano. Het liefst 2 nachten Toyama, zodat we 1 dag hebben voor de Japanse alpen…maar dit lijkt niet zo’n handige opzet.
Dan een andere opzet. Na Kanazawa door naar Takaoka en vanaf het station de Heritage bus naar Gokayama waar we dan 1 nachtje willen verblijven (hopelijk ligt daar nog wat sneeuw eind maart 2017). Dan door naar Toyama voor 1 nacht, en de volgende dag naar Nagano. Een alternatieve route is vanaf Gokayama binnendoor naar Nagano (als dit uberhaupt kan), met onderweg nog een overnachting om de reis te breken. Dan slaan we Toyama over…maar daar kom ik vast nog wel eens voor die Alpine Route.
Feitelijk hebben we tussen Kyoto en Tokyo 4 nachten…waarvan in elk geval 1 nacht in Kanazawa en 1 nacht in Nagano. Ik maak uit de reisadviezen voor die regio op dat ik ook nog vanaf Kanazawa binnendoor via Shirakawa-go,Takayama, Shin-hotaka (kabelbaan) en dan door naar Nagano, voor die trip zou ik dan 2 nachten hebben…maar ik twijfel want ik vind Gokayama er net wat mooier uitzien dan Shirakawa-go/Takayama…daarbij, men schrijft dat Shirakawa-go een tussenstop is…hoe dan precies? Gaat er een trein op dit traject waar je uitkan, om later weer een andere trein te pakken?
23 maart: Vlucht naar Osaka
24-28 maart: Kyoto
28-29 maart: Kanazawa
29-30 maart: Takayama
30-31 maart: Okuhida Onsen (Shinhotaka Ropeway)
31 maart - 1 april: Nagano
1-4 april: Tokyo
4-5 april: Nikko Nationaal Park
5-7 april Tokyo
7-8 april: Hakone
8-9 april: Osaka
9-10 april: Mt. Koyasan
10-12 april: Osaka
12 april: Vlucht naar Amsterdam
Onze plannen mbt de Alpine Route en de Kurobe George gingen niet door, dus bij Kanazawa binnendoor naar Nagano met de bus.
Dat brengt mij bij het volgende. Is een JRP nu de moeite waard? Volgens mij kan ik pas vanaf Nagano voor het eerst de JRP pass gebruiken (of kan het voor alle treinen, dus ook vanaf Osaka Airport naar Kyoto en van Kyoto naar Kanazawa?).
Dan in Tokyo heb ik de trip naar Nikko en terug, en daarna door naar Hakone, en van Hakone (Odarawa) met de Shinkansen naar Osaka. Bij Osaka nog het ritje naar Himeji, en ook nog naar Mt. Koya. Is het een kwestie van alle reizen in HyperDia gooien voor een totaalprijs?
In Hyperdia kun je je reizen invoeren en dan komt er een prijs uit. Dat heb je ook nog seatfee die erbij komt, die prijzen staan er ook op.
Verder kun je de JR voor alle lijnen gebruiken, je hebt ook regionale JR passen. Misschien kun je die wel gebruiken.
Als je bijv binnen Tokyo of Osaka met de trein gaat en het is JR kun je daar ook je pas voor gebruiken.
En je kunt bekijken of je een twee of drie weekse pas nodig hebt.
Even snel wat zitten rekenen, dan kom ik in totaal op ongeveer 38.000 yen aan treinritten uit. Wel met de kanttekening dat ik voor de trip naar Nikko dan niet van JR ben uitgegaan maar van Tobu, wat wanneer je geen railpass zou nemen een nauwelijks langzamere maar wel fors goedkopere en dus logischer optie is. Kanazawa - Shirakawago - Takayama - Okuhida Onsen - Nagano heb ik dan niet meegeteld aangezien dat dan busritten zijn. Dat is wel een stukje minder dan een 14-daagse JRP (46.390 yen).
Bekijk je echter alleen de route vanaf Nagano, dan is dat (wederom gerekend met Tobu) zo’n 31.000 yen, zodat een 7-daagse JRP (29.110) wel voordelig is. En met
Ik heb nog geen ervaring met die route, maar zover ik weet rijden er tussen Takayama en Kanazawa bussen via Shirakawago, waar je dan een tussenstop kan maken.
Wat ik nog wel zit te denken: is het geen optie om Kanazawa en Takayama om te wisselen? Afgezien van de busrit via Shirakawago en naar Okuhida Onsen kan je dan alles per trein doen, en vanuit Kanazawa kan je dan wel weer eenvoudig de Hokuriko-shinkansen naar Nagano en verder nemen. Dan zal je echter wel zeker een 2-weekse JRP moeten nemen, maar die haal je er dan ook wel uit.
Ha. Ik was ook al even gaan rekenen. Moest wel data van bv oktober of november invoeren om bedragen te kunnen zien, want maart/april stond er nog niet bij :).
Het traject Kanazawa -> Shirakawa-go -> Takayama -> Okuhida Onsen -> Matsumoto gaat inderdaad met de Nohi bussen. Dit traject staat ook al vast (overnachtingen etc zijn al geboekt), dus omwisselen heeft geen zin meer…en ik heb idd nog lang getwijfeld om vanaf Kanazawa de Shinkansen naar Nagano te nemen, maar uiteindelijk ben je bij Okuhida Onsen (Shinotaka Ropeway) al zo dichtbij Matsumoto, dat ik dan daar liever de bus pak en het extra reizen voor lief neem. We stappen in Matsumoto voor het eerst op de trein naar Nagano (een express?). Wat ik nog wel kan doen/overwegen is door op de reisdag na Okuhida Onsen de Nohi bus via Takayama terug naar Kanazawa te nemen…maar dan zit ik net zo goed ruim 3,5 uur in de bus (als ik het schema van Nohi goed zie), incl. overstappen bij Takayama. Ik denk niet dat het dan nog de moeite loont, want die Shinkansen doet er toch ook wel weer een uurtje over…
We zullen de 31e maart in Matsumoto aankomen voor de trein naar Nagano…als ik dan die 7 dagen zou activeren, dan is deze maar tot 6 april geldig…of gaat het om 7 reisdagen binnen een bepaalde periode?
Goed. In elk geval moet ik dan nog even goed nagaan wanneer de pas precies nodig is en hoe de lokale kosten er tegen opwegen…
Ik zie nu dat er een stukje uit m’n vorige post is weggevallen, maar geen idee meer wat ik daar wou zeggen :nadenken:
Maar nee, het is echt 7 opeenvolgende kalenderdagen. Maar op zich is ie voor een rit van Matsumoto naar Nagano ook niet echt nodig. Daar rijdt wel een Limited Express trein (Wide View Shinano), maar die kost drie keer zoveel als de normale trein en bespaart je 10 tot 20 minuten. Met de gewone trein doe je er ongeveer een uur over en ben je 1140 yen (oftewel een tientje) kwijt. En dan kan je de JRP op 1 april in laten gaan, zodat je hem ook tot de laatste dure rit naar Osaka op 7 april hebt.
Maar wellicht toch nog weer een andere optie (annuleren kan toch vast nog wel?): is het geen idee om in Matsumoto in plaats van Nagano te overnachten? Ook een leuke stad met een schitterend kasteel. En dan de volgende dag via Nagano (met eventueel nog een uitstapje naar Jigokudani) naar Tokyo.
Waar ik overigens wel nieuwsgierig naar ben, aangezien je blijkbaar een goed beeld hebt van de bussen in die regio: had je daar wellicht een handige site voor gevonden? Want waar treinen middels Hyperdia prima te plannen zijn vind ik dat met bussen meestal toch een ander verhaal, dat is toch vaak een kwestie van ter plekke uitzoeken, al dan niet met wat hulp van de tourist info.
Mooie input. Dankjewel. Ik ga Matsumoto even goed overwegen…we vinden het bij Jigokudani van belang dat het weer meezit…vandaar Nagano, want dan kunnen we het bezoek een beetje timen aangezien we dan flink in de buurt zitten.
Vanaf Matsumoto is het dan toch weer 1,5 uur verder eer je bij Jigokudani bent…ik ga het dus maar nog even uitzoeken.
Wat betreft de bussen. Nohi bus en Alpico bus werden ons aangeraden op de bustrajecten vanaf Takayama. Hoorde dat ze altijd op tijd rijden, en je kunt op veel plekken opstappen/uitstappen. Kosten vallen mee.
Enig idee hoe het verder met treinprijzen zit in maart/april? Zijn prijzen grofweg het hele jaar door gelijk? Geeft het zoeken op bv oktober nu al een realistisch beeld van de kosten per ticket op Hyperdia?
Ik meen dat een aantal treinen (of beter: het express fee-gedeelte daarvan) tijdens bijvoorbeeld Golden Week wat duurder zijn, maar verder zijn de prijzen zover ik weet het hele jaar door gelijk. Je kan er dan ook gerust vanuit gaan dat de prijzen nu gelijk zijn aan de prijzen nu. Sowieso zijn ze in basis al jaren constant, alleen zijn ze door de BTW-verhoging enkele jaren geleden iets verhoogd.
Ook qua dienstregeling zullen er zeker op de grote trajecten geen grote verschillen zijn, maar hou er wel rekening mee dat er in het weekend een afwijkende dienstregeling geldt.
Nou, de hele route is rond :). Nu aftellen tot maart haha.
Een vraagje. Is €50 per persoon per dag een realistisch bedrag voor eten (excl. vervoerskosten, entreegelden en overige kosten)? In de meeste gevallen zit ontbijt bij de hotelreservering inbegrepen. En mogelijk eten we niet alle avonden uitgebreid.