Japanse Alpen

Dag Japanliefhebbers,

We puzzelen nog een beetje met onze reisroute voor deze zomer. We vliegen heen en terug op Tokyo (is al geboekt) en we zouden graag de Japanse alpen bezoeken. Specifiek dan de steden Matsumoto, Kanazawa, Takayama en Shirakawago.

En hier is het moeilijk voor ons om de reisroute te bepalen. Het is ook de eerste keer dat we een reis helemaal op ons eentje regelen. We hebben al twee mogelijke reisroutes:
(1)
Vr 15 jul: vlucht Brussel-Tokyo

START Japan Rail pass (2 weken)
Za 16 jul: aankomst Tokyo + trein naar Matsumoto
Zo 17 juli: Matsumoto (kasteel + wasabi )
ma 18: Matsumoto trein naar Takayama
di 19: Takayama
woe 20: Takayama-Ogimachi (bus)
do 21: Ogimachi
vr22: Ogimachi-Kanazawa (bus)
za23: Kanazawa
zo24: Kanazawa-Kyoto
ma25: Kyoto
di 26: kyoto
woe 27: Kyoto
do 28: Kyoto-Nara
vr 29: Kyoto-Tokyo
STOP JAPAN RAIL PASS
za30: Tokyo
Zo 31: Tokyo-nikko
ma 1: nikko-Tokyo
di 2: Tokyo
woe 3: Tokyo
Do 4: Tokyo-hakone
Vr 5: Tokyo
Za 6 Toyo-Brussel

OF route (2)
Vr 15 jul: Vlucht Brussel-Tokyo
Za 16 jul: Tokyo
Zo 17 jul: Tokyo
Ma 18 jul: Tokyo
Di 19 jul: Tokyo

Wo 20 jul: Tokyo - Matsumoto (begin JRP)
Do 21 juli: Matsumoto
Vr 22 jul: Matsumoto - Kyoto
Za 23 jul: Kyoto
Zo 24 jul: Kyoto
Ma 25 jul: Kyoto
Di 26 jul: Kyoto
Wo 27 jul: Kyoto - Kanazawa
Do 28 jul: Kanazawa
Vr 29 jul: Kanazawa - Shirakawago
Za 30 jul: Shirakawago
Zo 31 jul: Shirakawago - Takayama
Ma 1 aug: Takayama
Di 2 aug: Takayama - Tokyo (eind JRP)

Wo 3 aug: Tokyo
Do 4 aug: Tokyo
Vr 5 aug: Tokyo
Za 6 aug: Vlucht Tokyo-Brussel

Heeft iemand ervaring met het bereizen van dit traject door de Japanse alpen?
Gaan we na Matsumoto beter met de trein naar Kyoto en van daaruit naar Takayama-Shirakawago-Kanazawa.
OF van Matsumoto via Kochi naar Takayama en dan naar Shirakawago) Kanazawa en naar Kyoto?

Alvast bedankt!
Groetjes

Route 2 is het meest praktisch met de JRP. Ik heb het niet uitgerekend, maar ik denk dat zonder JRP goedkoper is.

-Gaan we na Matsumoto beter met de trein naar Kyoto en van daaruit naar Takayama-Shirakawago-Kanazawa.-

Deze route zou ik nemen als je zoveel mogelijk met de trein wilt reizen.

-OF van Matsumoto via Kochi naar Takayama en dan naar Shirakawago) Kanazawa en naar Kyoto?-

Dit is de meest efficiënte route om deze plaatsen te bezoeken. Ik zou dan wel de JRP heroverwegen, aangezien je ook grote gedeeltes met de bus zult afleggen. Er zijn lockers voor bagage in Kamikochi, dus bagage kun je ter plekke opslaan.

Ik heb geen antwoord op je vervoersvragen omdat wij de Japanse Alpen met een huurauto hebben gedaan (beviel perfect). Wat ik je wel kan aanraden is om die twee nachten in Shirakawa-go te heroverwegen. Het is daar prachtig, maar wij vonden 1 nacht wel genoeg. Zeker als je met het openbaar vervoer reist en dus waarschijnlijk de hele dag in het dorp hebt, dan is er niet zo heel veel te beleven.

Wij waren 's ochtends nog naar de markt in Takayama geweest en zijn daarna op ons gemak naar Shirakawa-go gereden. Ingecheckt in het guesthouse en daarna een korte wandeling door het dorp gemaakt, er waren toen nog veel toeristen. Na het bad en het eten zijn we weer in het donker (in onze pijama’s en op houten slippers;) ) door het dorp gewandeld, toen was het er echt uitgestorven. De volgende ochtend hebben we nog een stuk door het dorp gelopen, hebben we een museum bezocht en zijn we naar het uitkijkpunt geweest. Toen hadden we het echt wel gezien. Om een uur of 12 zijn we toen weer richting de volgende bestemming gereden.

na 6 daen Japanse Alpen zitten we nu in Kyoto.Takayama is een mooie uitvalsbasis voor dagtochten richting Alpen. Wij (gezin met twee tieners) zijn met de nohi bus naar kamikochi geweest en hebben daar een leuke hike gedaan. Op de terugweg met de bus moet je overstappen in Hrayu onsen. Daar hebben we een openlucht onsen bezocht. Prijs bus (retour takayama-kamikochi = 4900 y. P.p. Prijzig maar zeer de moeite waard. Dagje shirakawa go is ook leuk, maar overigens ook weer duur met de bus. Wij vonden een bezoekje van 2 uur genoeg.
Voordat we Takayama aandeden hebben we twee nachten in Magome gezeten ( in minshuku magomechay= topplek) we hebben een deel van de ouse postroute tussen kyoto en tokyo gelopen (comfortabele 8 km, drie uur rustig aan) je loopt dan tussen de plaatsjes magome en tsumago. Leuke in oude stijl herstelde dorpjes. Leuker dan shirakawa-go volgens ons.
Deze landelijke activiteiten zijn erg leuk na de overprikkeling in Tokyo.
Na de Alpen zijn we vertrokken naar Kyoto.
Nog een tip: in Nagoya is de hele maand juli het nagoya basho sumo tournament aan de gang. Kaartjes te verkrijgen bij de family Mart (apparaten in Japans ) of aan de kassa in nagoya.