Vragen mbt route juli 2011

Hallo,

Dit is dus ons eerste bezoek aan Japan en ik moet eerlijk zeggen dat het allemaal een beetje overweldigend is. Wat reeds zeker is, is dat we onze vliegtuigtickets Brussel - Tokyo en Tokyo - Brussel reeds geboekt hebben. Verder gaan we ook alles met het openbaar vervoer doen, dus geen auto huren ter plaatse. Nu proberen we zo’n beetje onze reisroute samen te stellen, maar dit is echt ontzettend moeilijk, omdat dit land zo onbekend is voor ons. We hebben alvast een eerste aanzet die we jullie eens wilden voorleggen:

15 jul 11: Brussels - Tokyo
16 jul 11: Tokyo - Kyoto (Arrive Tokyo 9am – Travel directly to Kyoto)
17 jul 11: Kyoto
18 jul 11: Kyoto (Daytrip Nara)
19 jul 11: Kyoto
20 jul 11: Kyoto - Hiroshima
21 jul 11: Hiroshima - Miyajima
22 jul 11: Miyajima - Osaka
23 jul 11: Osaka - Nagoya (Visit Toyota Factory + Sumo game)
24 jul 11: Nagoya - Japanese Alps
25 jul 11: Japanese Alps - Japanese Alps
26 jul 11: Japanese Alps - Japanese Alps
27 jul 11: Japanese Alps - Japanese Alps
28 jul 11: Japanese Alps - Hakone
29 jul 11: Hakone - Tokyo (Tokyo Disney Sea??)
30 jul 11: Tokyo
31 jul 11: Tokyo
01 aug 11: Tokyo (Daytrip Nikko)
02 aug 11: Tokyo (Daytrip Kamakura)
03 aug 11: Tokyo
04 aug 11: Tokyo - Brussels

We hebben dus echt hulp nodig met het gedeelte rond de Japanse Alpen. Alle suggesties voor overnachtingen (Takayama, Tsumago, …) die jullie hier kunnen doen zouden geweldig zijn. Uiteraard zijn alle andere suggesties of veranderingen rond het schema ook steeds welkom. Buiten begin en eindpunt Tokyo ligt er dus momenteel nog niets vast en kan alles dus nog flexibel gewijzigd worden.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Ondertussen heb ik via een andere weg nog een beetje input gekregen op de route en heb ik ze een beetje verder ingevuld. Kunnen jullie misschien eens kijken of dit de meest logische weg is door de Alpen, of kunnen we misschien beter een andere volgorde volgen, eventueel bepaalde plaatsen overslaan en langer blijven op 1 bepaalde plaats? Uiteraard is alle andere input ook nog steeds welkom. Zoals gezegd kunnen we nu alles nog aanpassen.

16 jul 11: Tokyo - Kyoto (Arrive Tokyo 9am - Travel directly to Kyoto)
17 jul 11: Kyoto
18 jul 11: Kyoto (Daytrip Nara)
19 jul 11: Kyoto
20 jul 11: Kyoto - Hiroshima
21 jul 11: Hiroshima - Miyajima
22 jul 11: Miyajima - Osaka
23 jul 11: Osaka - Nagoya (Visit Toyota Factory + Sumo game)
24 jul 11: Nagoya - Takayama
25 jul 11: Takayama - Toyama
26 jul 11: Toyama - Matsumoto (Tateyama-Kurobe Alpen Route)
27 jul 11: Matsumoto - Kamikochi
28 jul 11: Kamikochi - Hakone
29 jul 11: Hakone - Tokyo (Tokyo Disney Sea??)

Bedankt.

Ziet er goed uit. Ik mis alleen Shirakawago. Wellicht kun je erheen tijdens je verblijf in Takayama. Als je Disney Sea wilt bezoeken is het beter om doordeweeks voor 20 juli te gaan indien mogelijk, dan ben je de schoolvakanties voor en kun je bij de meeste attracties vrijwel meteen doorlopen.

Mooie route.
Het enige wat ik op te merken heb is dat het programma mij nogal vol lijkt van 23 tot en met 29 juli. Het openbaar vervoer in Japan is weliswaar goed geregeld, maar het reizen kost toch tijd.
Je kunt overwegen dit deel van de reis met 2 dagen op te rekken ten koste van ?? Tokyo ??, zodat je meer tijd hebt om alles te bekijken.
Een andere mogelijkheid is om in genoemde periode een plaats over te slaan. Maar ik weet het, met zoveel moois is het moeilijk kiezen.

Misschien kun je Toyama vervangen voor Kanazawa. Toyama ken ik niet, maar Kanazawa heeft hele mooie plekken. Er is een wijk met oude Samurai-woningen, Higashichaya-district is een mooie wijk met oude theehuisjes en Kenrokuen is een van de top 3 Japanse tuinen. Omicho is ook leuk, een overdekte markt net veel viskraampjes. Ook is Kanazawa een van de beste plekken om seafood/ sushi te eten in Japan, wat ik zeker kan beamen. Het wordt daar vlakbij uit de zee gevist en voor dezelfde kwaliteit in Tokyo betaal je 3x zoveel!

Allemaal alvast heel erg bedankt voor jullie input.
Hierop gebaseerd hebben we nog een aantal wijzigingen doorgevoerd. We weten inderdaad dat er stukken bijzitten die nogal druk zullen zijn, maar daar zijn we vanuit vorige reizen wel wat gewoon aan. We zijn momenteel zo enthousiast dat we dat er wel bijnemen :wink:
Kunnen jullie hierop nog eens een kritische blik werpen om na te gaan of alles een beetje ‘logisch’ in elkaar zit? We gaan nu stilaan alles finaliseren zodat we de hotels/ryokans kunnen gaan boeken.

16 jul 11: Tokyo - Hakone (Arrive Tokyo 9am – Travel directly to Hakone)
17 jul 11: Hakone - Kyoto (Hakone loop during morning)
18 jul 11: Kyoto
19 jul 11: Kyoto (Daytrip Nara)
20 jul 11: Kyoto (Daytrip Osaka)
21 jul 11: Kyoto
22 jul 11: Kyoto - Miyajima (Visit Hiroshima on way to Miyajima)
23 jul 11: Miyajima - Nagoya (Visit Toyota Factory + Sumo game)
25 jul 11: Takayama - Shirakawa-go
26 jul 11: Shirakawa-go - Kanazawa
27 jul 11: Kanazawa - Matsumoto (Tateyama-Kurobe Alpen Route)
28 jul 11: Matsumoto (Castle + Visit Kamikochi)
29 jul 11: Matsumoto - Tokyo (Tokyo Disney Sea??)

PS: Nagoya is een must vanwege het bezoek aan de Toyota fabrieken (mijn vrouw is een beetje een logistics nerd :smile:
Een Sumo wedstrijd (er is een toernooi van 10 tot 24 juli in Nagoya) zou goed meegenomen zijn, maar geen absolute must.

Bedankt.

Is die Toyota-fabriek alleen vanwege de logistics of loopt er ook wat benzine door jullie aderen? In dat geval mag je het Toyota Automobile Museum anders absoluut niet overslaan. En wees gerust, er staan niet alleen Toyota’s…

Overigens kan je in Hiroshima ook een fabriekstour doen bij Mazda (i.c.m. Mazda Museum), over twee en een halve week kan ik je vertellen hoe dat is.

Mocht het niet lukken om het Sumo-toernooi te bezoeken, dan kun je altijd nog terecht in Tokyo voor je Sumo-fix. Je kunt er trainingen bij wonen: Ryogoku Sumo Town - Tokyo Travel

1 like

@ WizardOfOss: Het is vooral het logistieke proces dat mijn vrouw interesseert. We hebben afgelopen zomer ook de Boeing fabrieken in Seattle bezocht en ik moet eerlijk zeggen dat het best wel boeiend is.

@ Nigo: Bedankt, dat wist ik niet, maar komt eigenlijk wel van pas. Moeten we ons in Nagano ook niet afjagen om alsnog een wedstrijd te zien, want ik had begrepen dat deze slechts tot 18u00 liepen.

Wij zijn er in oktober geweest en vonden het (sorry) een beetje tegenvallen. 80% van de tour bestaat uit museumbezoek met oude modellen en uitleg van de motortechniek. De rest van de 20% van de tijd mag je op een uitkijk boven de fabrieksvloer staan. Dat was waar wij eigenlijk voor kwamen, want mijn vriend is helemaal weg van de efficiente werkwijze in sommige fabrieken. Maar de tijd was erg kort daar en het hele productieproces ook niet zo geanvanceerd als gehoopt. In Duitsland had hij veel indrukwekkendere fabrieken gezien (waar hele stukken geautomatiseerd plaatsvonden). Van wat wij gelezen hebben is de Toyota-fabriek een stuk inderukwekkender. Wat niet wegneemt dat ook Mazda voor de autoliefhebbers een must is natuurlijk en omdat het zo gunstig ligt (enkele haltes vanaf het hoofdstation) is het ook niet zo’n onderneming als het bezoeken van Toyota.

Hmmm, dat klinkt dan niet zo bemoedigend. Maar ik ben eigenwijs, ga toch gewoon kijken :biggrin:

Naar Toyota vond ik het op zich ook wel meevallen, ik kreeg een hele uitleg hoe je er met de bus moest komen vanaf het station, maar het was makkelijk te lopen. En wij waren er eerder dan de bus…

Allemaal alvast bedankt voor jullie constructieve input. We hebben rekening gehouden met de opmerkingen en hebben getracht onze route hiermee aan te passen om zo te trachten alles te finaliseren:

16 jul 11: Tokyo - Hakone (Arrive Tokyo 9am – Travel directly to Hakone)
17 jul 11: Hakone - Kyoto (Hakone loop during morning)
18 jul 11: Kyoto
19 jul 11: Kyoto (Daytrip Nara)
20 jul 11: Kyoto (Daytrip Osaka)
21 jul 11: Kyoto
22 jul 11: Kyoto - Miyajima (Visit Hiroshima on way to Miyajima)
23 jul 11: Miyajima - Nagoya (Sumo game)
25 jul 11: Takayama - Shirakawa-go
26 jul 11: Shirakawa-go - Toyama (Spend day in Kanazawa)
27 jul 11: Toyama - Matsumoto (Tateyama-Kurobe Alpen Route)
28 jul 11: Matsumoto (Castle + Visit Kamikochi)
29 jul 11: Matsumoto - Tokyo
30 jul 11: Tokyo (Tokyo Disney Sea??)

We kunnen misschien 1 dag Tokyo wegnemen ten voordele van het Alpen gedeelte. Maar waar zouden we dan een extra dag Alpen het beste toevoegen?

Nog een ander vraagje: We willen zeker Mt Fuji en omgeving zien, ,maar ik ben er altijd van uitgegaan dat we dit zouden doen vanuit Hakone? Als dit niet het geval is, dan kunnen we misschien beter die extra dag Tokyo laten staan en van daaruit een dagtrip ondernemen naar Mt Fuji en omgeving?

Cheers

Mt Fuji is alleen zichtbaar vanuit Hakone en moet het weer niet al te slecht zijn, maar in juli is het weer meestal geen probleem. Voor het beklimmen of van heel dichtbij bekijken is Kawaguchiko (een groot meer) de meest populaire plek. Enkele reis per bus is minder dan 2u vanuit Tokyo, dus als dagtrip te doen. Misschien kun je Kamakura overslaan, want je gaat al naar Kyoto, Nara, Takayama en Kanazawa, waar je volop het oude Japan te zien krijgt

Ik zou niet gelijk de 1e dag gelijk doorreizen naar Hakone. (Je hebt nl. zeker al minimaal anderhalf uur nodig om van de luchthaven naar Tokyo te komen.

Ik zou de 1e dag gewoon overnachten in Tokyo en dan de volgende dag heel vroeg zo rond 8 uur naar Hakone gaan en de Hakone roundcourse gaan doen. Die is echt heel leuk. Je gaat dan naar Tokyo Sjinjuku JR station (Odakyu Line Shinjuku Station West Exit 1F) en koopt daar een Hakone roundcourse free pass voor 2 dagen bij Odakyu railways. (5000 Yen pp)

http://www.hakonenavi.jp/english/freepass/index.html

Je mag dan 2 dagen lang onbeperkt gebruik maken van al het vervoer om het rondje te doen (maar als je zo rond 8/9 uur vertrekt dan ben je zo rond 3 uur wel klaar) je kan de pass dus 2 dagen gebruiken dus je zou nog kunnen overnachten in Moto Hakone en dan de volgende dag met de bus (zit bij het ticket inbegrepen en leuke rit) naar JR Station Odawara gaan en vanuit daar de shinkansen naar Kyoto pakken. (Ga aan de rechterkant vd trein zitten dan zie je de Mt. Fuji nog een keer).

In Odawara zit ook een mooi kasteel op 5 min. loopafstand van het JR station.

En als je de Hakone Roundcourse doet en je hebt geluk (net zoals ik had) dan kan je de echt heel lang van Mt. Fuji genieten! Want die kan je heel lang zien dan.

Je bagage kan je dan gewoon in de lockers van JR Odawara station doen als je bv niet overnaht in Moto Hakone. (Je komt daar op de heenweg ook langs).

Vervolgens zou ik niet Hiroshima gaan zien “onderweg naar Miyajima”. Je kan gewoon het beste de dag van aankomst in Hiroshima overnachten in Hiroshima en dan de volgende dag heel vroeg naar Miyajima gaan (daar ben je wel een hele dag zoet en dan nog overnachten in Hiroshima en dan de volgende ochtend de trein naar Takayama pakken.

Probeer jezelf ook wat “rust” te geven in je schema want dat heb je wel even nodig hoor anders stort je in! Want het is echt heel intensief!

Vervolgens als je terug bent in Tokyo is daar zoveel te zien en te doen dat je je moet afvragen of je dan nog naar Kamakura wilt.
Nikko zou ik zeker niet overslaan en Kamakura is ook wel leuk zeker als je nog even het treintje naar Enoshima Island pakt.

Maar mocht je 1 vd 2 over willen slaan dan zou ik Kamakura overslaan.

Disney Sea schijnt heel leuk te zijn (ben ik niet geweest) en die bestaat alleen in Japan. Maar wat ik van veel Japanners heb gehoord is dat ze er vaak ook in de namiddag/avond naar toe gaan (na het werk).

1 like