Geheel onverwacht hebben wij besloten in juli 2016 19 dagen (17 nachten) naar Japan af te reizen.
Wij starten in Tokyo en nemen de vlucht terug via Fukuoka.
Mijn reisschema ziet er als volgt uit en dat heb ik gebaseerd op Japan Guide, diverse groepsreizen die ik voorbij heb zien komen.
Wij reizen dit keer met zijn tweeën en willen van het openbaar vervoer gebruik maken.
Ik heb nu dus het volgende:
16 juli (aankomst) - 20 juli Tokio (4 nachten)
20 juli - 21 juli : Matsumoto OF Takayama (1 nacht)
21 juli - 22 juli : Takayama OF Shirakawa-go
22 juli - 26 juli: Kyoto (4 nachten)
26 juli - 28 juli: Osaka (2 nachten)
28 juli - 29 juli: Hiroshima (1 nacht)
29 juli - 30 juli: Miyajima (1 nacht)
30 juli - 31 juli: Nagasaki (1 nacht)
31 juli - 2 aug : Fukuoka (2 nachten)
Diverse vragen:
Wat zijn de beste bestemmingen de 2 nachten ná Tokyo?
HOe komen we daar? Ben van praktisch en wil niet veel 'gedoe’en dus tijd kwijt zijn aan reizen en zoeken welke trein/bus we moeten hebben.
Is het beter om te overnachten in Nagasaki of 3 nachten Fukuoka doen en nagasaki als dagtocht?
Is deze route goed en vooral makkelijk aan te reizen met de shinkansen?
Mis ik nog een niet te missen bestemming?
Heel erg bedankt alvast voor de tips en het meedenken.
Afgelopen zomer ben ik in Japan geweest. Paar dingen die opvallen:
Deze route is eenvoudig te doen met de Shinkansen (Japan Rail Pass). Ik ben op bijna alle plekken geweest en dat hebben we met de trein gedaan. Met de Japan Rail Pass is Miyajima gratis te bezoeken vanaf Hiroshima (trein + boot). Dus je zou dit ook als dagtrip kunnen doen. Op het eiland zelf is niet veel te doen (behalve de floating shrine bekijken), maar je kunt dan wel mooie foto’s maken in de avond natuurlijk.
Je ziet in totaal 6 dagen in Kyoto en Osaka. Dus ja, wat is niet te missen? Vanaf Osaka/Kyoto zou je een dagtrip kunnen doen naar kasteel Himeji of naar Nara of als foodie een keer Kobe beef eten. Ik ben op die plekken geweest (zie link onder naar reisverslag Japan) en ik vond het erg de moeite waard.
En Nagasaki. Je kunt Nagasaki wel als dagtocht doen, maar niet echt handig als je nog naar Gunkanjima (Battleship Island, Gunkanjima (Hashima) Nagasaki) wil gaan. Alhoewel er ook wel 's middags boten vertrekken. In Fukuoka is niet zo heel gek veel te doen (alhoewel: Er zit een restaurant waar je zelf je vis kunt vangen).
Voor wat de tweede en derde bestemming betreft: zou je keuze 1 of 2 kiezen? Als ik het allemaal goed heb opgezocht liggen beide keuzes in de Japanse Alpen; is het reizen daarnaar toe en daar tussen te doen met de JPR?
Ik las dat het overnachten in Miyajima zo’n bijzondere ervaring was, ik beperk echter bij voorkeur zo veel mogelijk 1 nacht hotels. Ben liever ergens wat langer en maak, zoals je al zei, dagtochten.
Wilde de laatste twee nachten in Fukuoko doorbrengen, weer even relaxen voordat we ri huis vliegen.
Op die eerste twee vragen heb ik niet echt antwoord, omdat ik op beide plaatsen niet geweest ben. Voor de Japan Rail Pass keek ik altijd via http://www.hyperdia.com/ naar de treintijden. Maar dan hangt het nog van de locatie treinstation af hoe snel je bij je slaapplek bent. Voor ons verblijf in Tsumago nam ik vanaf het treinstation (makkelijk te bereizen) bijvoorbeeld een taxi, omdat er maar een paar keer een bus ging.
Wat betreft Fukuoka kan je nog best leuke dingen doen. Bijvoorbeeld Ohori Park.
voor wat betreft je vraag over de nachten na Tokyo. Ik denk dat het logistiek logischer is om Takayama en Shirakawa-go te doen. Om vanuit Matsumoto naar Takayama te komen ga je een aantal uurtjes zoet zijn omdat je om een aantal bergen heen moet (reken ruim 4 uur als je het met de trein doet, en ruim 2,5 uur met de bus).
Van Tokyo naar Takayama reizen zit ook wel logisch in elkaar, je gaat met de Shinkansen naar Nagoya, daar stap je over op de Hida Limited Express.
Hou sowieso rekening met langere reistijd bij Matsumoto/Takayama/Shirakawa-go vanwege hun ligging in de Alpen. Deze paginageeft meer uitleg over hoe Shirakawa-go te bereiken is. Takayama en Matsumoto zijn verder goed bereikbaar met de trein. Als op JR lijnen reist dan vallen ze onder de railpass.
Als je je route duidelijk hebt, kun je het beste even gaan rekenen met de losse ritprijzen om te kijken of het voordeliger is om een railpass te kopen (en zo ja, hoeveel weken, wanneer starten), of om de ritten los te kopen.
Bij Nagasaki raad ik je aan om daar echt te overnachten. Je kunt ook overwegen om in Fukuoka 1 nacht te blijven en meer in Nagasaki. Daar is wat meer te zien. Zeker voor ons Nederlanders is het een aanrader om Dejimate bezoeken. Zeg daar bij de kassa dat je uit Nederland komt, vinden ze leuk
Dank je wel, Nemesis voor je advies.
Ik overweeg om Hakone na Tokyo toe te voegen en na Hakone naar Takayama te gaan. Shirakawa-go slaan we dan over. We gaan dan van Takayama naar Kyoto.
Al met al zit mijn twijfel het meest na Tokyo en voor Kyoto. Wat is het meest de moeite waard en ook het meest logisch (en comfortabel) aan te reizen
Mijn planning wijzigt nog wel eens. Ik vind het erg lastig om te kiezen; het is voor ons de eerste keer naar Japan.
Is het logisch om twee nachten in Osaka te verblijven? Of kunnen we beter anders kiezen.
Moeilijk! Alle hulp is welkom!
De basis is: Tokyo, Kyoto, Hiroshima en een overnachting op Miyajima, Nagasaki en Fukuoka omdat onze terugvlucht daar vandaan vertrek.
Je hebt gelukkig nog wel even de tijd om je plannen bij te schaven, te wijzigen en nog een keer om te gooien
Het is inderdaad een kwestie van keuzes maken, er is ook zoveel om te zien.
Voor Osaka zou je overigens kunnen overwegen om deze als dagtocht vanuit Kyoto te bezoeken als je ergens anders meer ruimte in je schema wilt hebben.
Ook bijzonder is trouwens een bezoek aan Koya-san. Kijk of je daar een overnachting in een tempel kunt regelen, een heel speciale ervaring!
In Kyoto wordt in juli één van de grootste festivals gehouden: het Gion-Matsuri. Wellicht is het de moeite waard om te kijken of jullie iets hiervan mee kunnen pakken tijdens de reis. Hou er wel rekening mee dat het tijdens het hoogtepunt van het festival druk kan zijn en dat veel mensen dan in de stad willen overnachten. Hoewel het waarschijnlijk niet zo erg zal zijn als het vinden van hotels tijdens de kersenbloesemperiode, is het wellicht wel een goed idee om de overnachtingen voor Kyoto niet op het allerlaatste moment te gaan boeken.
Ik ben nog steeds bezig de reis in elkaar te zetten, heb alle hotels geboekt, maar kan tot laatste moment annuleren, behalve Tokyo. Wijzigingen die ik na tips van jullie heb doorgevoerd zijn: Nagasaki is nu 2 nachten en Fukuoka 1. Ook gaan we dus na Tokyo naar Takayama voor 2 nachten (zag ik dat dit 6 uur met de trein is??)
Als ik nu kijk naar mijn reisschema heb ik het gevoel dat ik meer steden zie dan natuur. Dat is een gevoel, want zeker weten doe ik dat niet.
Wat ik jammer zou vinden is als ik na bijna 3 weken naar huis ga en de ervaring heb dat ik 10 stedenstrips heb gedaan. Hoewel dat leuk zal zijn, wil ik echt graag in de natuur, strand, bos, etc. zijn. Dat lijkt mij nou juist zo prachtig van Japan.
Toch nog een keer een advies vraag aan de kenners: gezien mijn wens, zal ik dan Osaka opgeven? Dan heb ik twee dagen; die kan ik dan ergens toevoegen of een nieuwe bestemming voor kiezen.
Toevoegen heeft het voordeel dat de route niet haastig is; vorig jaar rondreis ervaren dat één nacht hotels (en dan een aantal achter elkaar) toch wat haasten is. Ik wil wel graag Japan ervaren en er niet doorheen crossen. Maar wáár dan toevoegen?
Nieuwe bestemming zou dan voor mij bij voorkeur aan het strand/water zijn.
Kanazawa toevoegen na Takayama, zou dat een optie kunnen zijn ipv Osaka?
Vervolgens van Kanazawa door naar Kyoto en dan gelijk na Kyoto door naar Miyajima.
Dan nog wat praktische vragen:
Ik lees hier en daar dat Hiroshima ook in één dag is te doen, dus daar niet overnachten, delen jullie deze mening?
Ik kijk vaak op treinverbindingen op Hyperpedia, maar kom daar niet echt altijd evenveel wijs uit:zo is er geen JR pass shinkansen van Kanazawa naar Kyoto? En als die er wel is, duurt dat 4x langer dan de hele snelle Nozomi lijn.
Wellicht kijk ik verkeerd, maar nu vraag ik mij af; moet ik wel voor mijn route een JR pass kopen, of toch losse kaartjes?
Hoi Dani,
handig he, dat je nog lekker kunt schuiven met hotelboekingen
Van Tokyo naar Takayama is inderdaad een lange rit, gerekend vanaf Tokyo station is het ongeveer 5 uur. Je gaat eerst met de shinkansen naar Nagoya. Stap daar over op de Hida Wide View limited express. Met die trein rij je de bergen in, wat op zich ook al een mooie rit is door de natuur.
Takayama is een stadje, maar voelt niet zo groot stedelijk aan als de andere steden. Iets kleiner en knusser. En met Miyajima zit je zeker in de natuur.
Maar als je een echte afwisseling wilt hebben met de stad, is een bezoekje aan Kamikochiwellicht de moeite waard. Hier kun je met de bus naar toe vanaf Takayama. Dan kun je Osaka als overnachting laten vallen. Osaka is met de trein vlot te bereiken vanaf Kyoto, dus zou je de stad ook nog als een dagtrip vanuit Kyoto aan kunnen doen.
De pagina over Kamikochi vermeldt overigens dat het in de zomer tijdens vakanties en weekends druk kan zijn daar.
Je andere optie, Kanazawa, is een een vriendelijke stad, maar dan toch weer een stad.
Voor een stukje bijzondere natuurbeleving is het ook leuk om de wandeltocht van deFushimi Inarischrijn in Kyoto te doen. Je loopt door het bos op de berg langs allerlei kleine schrijntjes en door de karakteristieke poortjes. Zeker met mooi weer is het een schitterende wandeling.
Om naar het strand te gaan, kun je vanuit Tokyo een dagtocht doen naar Enoshima, al dan niet gecombineerd met Kamakura(liggen naast elkaar).
Over Hiroshima ben ik (persoonlijk) van mening dat het wel de moeite loont om daar een een overnachting te doen. Dan heb je de tijd om het centrum te verkennen. Ik was zelf zeer onder de indruk van de monumenten en het museum over de atoombom. Niet leuk, maar wel heel indrukwekkend.
Een vrolijker noot van Hiroshima is de plaatselijke specialiteit Okonomiyaki, hier zijn veel restaurantjes voor (en veel bij elkaar in Okonomimura).
Vanaf Kanazawa rijdt er overigens (nog) geen shinkansen direct naar Kyoto, wel andere express treinen waar je met de railpas gebruik van zou kunnen maken (zoals de Thunderbird treinen).
Ik heb wel het gevoel* dat een railpas gunstig voor je zou kunnen zijn, maar zou je dan je schema met de datums erbij kunnen plaatsen? Dan kan ik het eea op gaan zoeken voor je.
*Aan gevoelens kunnen geen rechten worden ontleend
Dank voor je adviezen, ik ben daar hartstikke blij mee.
tot nu toe hebben we dit schema:
16 juli (aankomst id ochtend) - 20 juli Tokio (4 nachten)
20 juli - 22 juli : Takayama (2 nachten)
22 juli - 26 juli: Kyoto (4 nachten)
26 juli - 28 juli: Osaka (2 nachten)
28 juli - 29 juli: Hiroshima (1 nacht)
29 juli - 30 juli: Miyajima (1 nacht)
30 juli - 1 aug: Nagasaki (2 nachten)
1 aug - 2 aug : Fukuoka (1 nacht)
Ik denk zelf dat de enige wijziging die logisch zou zijn om Osaka (twee overnachtingen) te skippen voor een iets rustiger omgeving. Bij voorkeur inderdaad natuur of een kleinere (minder drukke) stad met b.v. een mooi natuurgebied. Vandaar dat ik Kanazawa noemde.
Is het een overweging om de twee Osaka nachten toe te voegen aan Takayama of Takayama doen vanuit dagtocht en elders centraal 4 nachten doorbrengen en vandaar uit trips te maken naar Kanazawa, Shiragawago en Kamikochi, etc. Of toch 2 nachten Takayama en 2 nachten elders…poeh, best nog twijfel hier en daar merk ik. Maar goed, ik wil dan ook alles ‘eruit halen’ en dat ook nog in een rustig reistempo.
Ik zit namelijk ook nog wel een beetje met de bagage, wil niet continue hoeven te slepen met koffers en grote tassen. Had ook al wel gelezen van de kofferservice die ervoor zorgt dat je koffer met een paar dagen op je volgende bestemming wordt bezorgd. Daar wil ik ook zo nu en dan wel gebruik van maken. Ergens wat langer verblijven, heeft als voordeel dat je relaxed kan reizen en die avond weer naar je hotel gaat.
ik denk dat je met een railpas van twee weken het voordeligst af bent:
16 aankomst Tokyo
17 Tokyo
18 Tokyo
19 Tokyo
20 Takayama 14790
21 Takayama
22 Kyoto 9180
23 Kyoto
24 Kyoto
25 Kyoto
26 xxx
27 xxx
28 Hiroshima 10890
29 Miyajima
30 Nagasaki 11960
1 Nagasaki
2 Fukuoka 4190
Alle grote (en dure) ritten zijn op deze manier binnen twee weken te doen. Voor losse kaartjes betaal je dan 51.010 yen, een railpas van twee weken kost 46390 yen.
Mocht je nog vanuit Tokyo een dagtocht naar Nikko willen maken, dan kan dat ook nog als je de pas de 19e in laat gaan. Neem dan de route met de shinkansen via Utsunomiya, de andere route is met een private spoorweg en valt niet onder de railpas. Check ajb wel nog of ik de datums goed heb overgenomen
Je hebt met dit schema ook nog ruimte om te schuiven met Osaka wel/niet.
Takayama is vanwege de afstand niet echt lekker om als dagtocht te bezoeken, maar 4 dagen Takayama is ook weer wat veel van het goede. Ik denk dat je daarna beter wel door kunt naar Kanazawa / Kamikochi / anders.
Ha Nemesis, dank weer voor je hulp.
Ik overweeg heel sterk om Kamikochi toe te voegen ipv Osaka, maar dan direct ná Tokyo, omdat het hotel waar ik graag wil logeren vol zit op de 22ste maar op de 20ste nog twee nachten beschikbaar is.
Is het een onlogische route om vanaf Tokyo eerst naar Kamikochi te reizen en daarna 2 nachtjes Takayama aan te doen? Ik moet dan wel alles omboeken, maar Kamikochi ziet eruit als een plaatje, dus de moeite waard. Overigens; wij zijn geen extreme wandelaars ofzo hoor, gewoon een wandeling afwisselend met lekker van de natuur genieten op ‘terras’ of waar dan ook, is meer dan prima. Bergen beklimmen doen we ook niet aan.
Dit gezegd hebbende; Kamikochi blijft dan evengoed de moeite waard denk ik?
Ik heb weer een nieuwe optie gevonden. Eigenlijk een oude van Hakone stond in mijn eerdere reisplan. Ik zie daar aan het Lake Ashi zo’n geweldig hotel, dat lijkt ons geweldig, ook leuk om een boottochtje te maken.
Of de route van Hakone naar Takayama een beetje te doen is, dat moet ik nog even uitzoeken…
Iemand ervaring met Hakone?
Hoi Dani,
Kamikochi is vanuit Tokyo het snelst te bereiken via de route Matsumoto ->Shim-shimashima ->bus naar Kamikochi. De route via Takayama wordt inderdaad een hele wereldreis.
Afgaand op de ervaringen van anderen is het niet echt bergbeklimmen of extreem hiken. Helaas kan ik niet uit eigen ervaring putten want Kamakochi staat nog op mijn wensenlijstje.
Hakone naar Takayama is te doen (ik heb het zelf ook gedaan) maar gaat ook wel even duren. Als je hotel aan lake Ashi hebt, dan zul je eerst met de bus naar een treinstation moeten (Odawara), en dan zit je weer op de Tokaido shinkansen lijn.
De kabelbaan van de Hakone round-trip is buiten gebruik vanwege verhoogde vulkanische activiteit. Daardoor is ook het vulkanisch gebied Owakudani niet te bezoeken. De rest van Hakone is gewoon prima te doen.
Het is handig om een Hakone free pass te kopen op het station van Odawara, daarmee kun je ook met de bus naar Hakone toe.