Ik moet zeggen dat ik Huis ten Bosch (wat sowieso nog een stevig eind buiten Nagasaki ligt) dan wel weer geweldig vond, maar goed, dat was dan wel pas tijdens m’n tweede bezoek aan Japan, een reis van 3 weken. En hoe bizar het ook is, in een kortere reis zou ik het een van de eerste dingen zijn die ik zou schrappen. Nagasaki zelf is verder best een aardige stad, maar met minder reizen zijn er zat leukere bestemmingen te vinden.
Voor Hiroshima zelf is één dag inderdaad zat (overdag de atoombom-monumenten en museum, 's avonds heerlijk eten bij Okonomimura), en dan een tweede dag voor Miyajima. Aan een ho(s)tel kan ik je hier helaas niet helpen, aangezien ik beide keren 's avonds laat nog ben doorgereisd naar de volgende bestemming.
In Kyoto heb ik beide keren in het Palace Side Hotel overnacht, de prijs is lager dan je gezien de chique uitstraling zou verwachten, de kamers relatief ruim, helaas is er alleen geen internet op de kamer. De lokatie is redelijk, een paar metrohaltes vanaf het station en met afgezien van uiteraard het paleis weinig bijzonders in de directe omgeving, maar wel vlakbij een handige bushalte voor zowel de noordelijke als zuidelijke lussen.
De bussen zijn in Kyoto sowieso een aanrader, met de (relatief prijzige) metro kom je bij de meeste tempels nu eenmaal niet, en voor slechts 500 yen heb je een dagkaart voor de bus. Met fietsen heb ik geen ervaring, lijkt me eigenlijk best een goed alternatief, maar verkijk je niet op de afstanden.
Osaka is op zich wel een aangename stad, maar zoals Sado terecht al aangeeft, zeker geen must-see met zulke beperkte tijd.
Op de stations zijn altijd wel kluisjes te vinden, zeker bij grotere stations ook voor grote tassen. Mijn eigen 100 liter tas kon ik zowel in Himeji, Hiroshima, Kamakura als Otsuki steeds probleemloos kwijt. Het is alleen soms wel even zoeken, kleine kluisjes vind je vaak verspreidt over het hele station, de grote echter maar op enkele plaatsen. En zorg dat je de nodige muntjes van 100 yen hebt…