Tokyo - Nagasaki - Tokyo in 1 week?

in juli zitten wij (mijn vrouw en ik) twee weken in Tokyo, en hebben dan nog een week daarna om meer van Japan te zien. Voor die week kopen we een railpass. We vragen ons af wat verstandig is om te doen, gezien de korte tijd en de lange afstanden.

Op het verlangljstje staat Nagasaki, vanwege de band met Nederland. Maar, dit is minstens 9 uur reizen. Met de shinkansen NOZOMI zou sneller zijn, maar daarmee kunnen we niet met een railpass heb ik gelezen… (klopt dat?).

Sowieso willen we minstens drie nachten in Kyoto verblijven. Als we naar Nagasaki gaan doen we dit op de ‘terugweg’. Hebben jullie tips voor uitstapjes vanuit Tokyo (naast Nara en Uji)?

Graag jullie nu al gewaardeerde advies!

Jos

Het is wat aan de krappe kant, maar het is te doen. Op de heenweg zou je Hiroshima als tussenstop kunnen gebruiken, een dagje daar (of twee om ook Miyajima mee te pikken) is genoeg. Dan 1 a 2 dagen Nagasaki, en dan terug naar Kyoto (eventueel met een tussenstop in Himeji, zonder overnachting), waarvoor je inderdaad ruim de tijd moet nemen.

Nozomi’s kan je inderdaad niet gebruiken met de JRP, ook niet met een toeslag of zo. Heel veel scheelt het meestal ook niet, Hikari’s maken maar enkele stops meer. Wel rijden Nozomi’s vaak in een hogere frequentie, je zal dus soms wat langer op een trein moeten wachten of een minder gunstige aansluiting hebben. Zie Hyperdia voor een online dienstregeling.

Nara en Uji bedoel je neem ik aan als uitstapjes vanuit Kyoto? Iets zegt me dat dat niet nodig zal zijn, in Kyoto zelf is meer te zien dan je in 3 dagen zal redden, je loopt hooguit het risico een ernstige vorm van Tempeleritis op te lopen.

Mocht je toch Tokyo bedoelen, ik ben zelf in Fuji Five Lakes, Kamakura en Hakone geweest, die zijn allen zeker de moeite waard.

1 like

Ik zou persoonlijk niet helemaal naar Nagasaki afreizen enkel om dan in Huis Ten Bosch te belanden. Dan kun je net zo goed naar Madurodam gaan, toch? Van Dejima (eiland waar de Portugezen/Nederlanders op mochten verblijven) schijnt weinig meer over te zijn. Bovendien, als je iets van de Holland-gekte die in Japan heerst mee wilt krijgen, kun je net zo goed naar de windmolen van Sakura gaan, nabij Narita (je kunt de Nederlandse windmolen ook vanuit de trein zijn vlak nadat je het vliegveld per trein verlaat). Heb je meteen een eventueel dagtripje vanuit Tokyo.

Als je een week hebt zou ik niet verder gaan dan Hiroshima (kun je wel doen, maar als je minstens 3 nachten in Kyoto wilt slapen dan is 't wel erg krap allemaal!). Hoewel het treinnetwerk van Japan superefficient is, is het nog steeds een heel gedoe en gesleep!

Als daytrip zou ik ook zeker Kamakura aanraden. Als je Mt. Fuji niet te zien krijgt vanuit de shinkansen op weg naar Kyoto, dan zou ik zeker ook de moeite nemen naar de Fuji Five Lakes te gaan!

dank voor jullie reacties!

Ik bedoelde met Tokyo inderdaad Kyoto, sorry.
Het is me duidelijk dat Nagasaki wat ver is… Ik kan me er helemaal iets bij voorstellen dat het een groot madurodam gehalte heeft.

7 nachten als volgt: twee nachten Hiroshima en vier nachten Kyoto, laatste nacht dan nog Tokyo omdat we in de ochtend terugvliegen.

Vanuit Hiroshima een dag naar Myajima lijkt me wel boeiened, en verder Hiroshima zelf. Op de weg naar Kyoto een stop bij Himeji ( er is daar vast ergens een backpack-drop-point). In en rond Kyoto vermaken we ons denk prima zonder nu al echt vast te pinnen. Nog meer tips in die contrijen?
Hebben jullie overnachting-suggesties voor beide steden?

Als je nu een week met de trein weggaat, regel dan in je hotel in Tokyo dat je daar je baggage achter kunt laten. Bij mijn hotel deden ze daar niet moeilijk over. Dan hoef je ook niet alles te slepen, en alleen wat schone onderbroeken mee te nemen!

In Tokyo zit ik zelf altijd in hotel Juyoh, €25/¥3200 voor een singeltje (Twin voor €50, dus ook €25 pp), maar het is vooral de “chille” sfeer die het hem daar doet.

In Osaka/Kyoto heb ik gebruik gemaakt van de J-Hoppers. Erg goed, maar wel backpacker instelling. Met zijn 8en op de kamer, dus! Kosten ben ik vergeten, maar beiden bevielen goed.

Rond Kyoto is genoeg te doen. Osaka is meer een soort mini-Tokyo, dus niet echt een must-see. Nara is dat zeker wel, en Himeji ook. Huur een fiets! Kyoto is vrij groot, dus je moet wel iets hebben om snel van plek naar plek te kunnen komen.

Overigens is 1 volle dag in Hiroshima in principe genoeg, hoor! Ik heb Hiroshima zelf aangedaan vanuit Kyoto, prima te doen! De trein brengt je er in twee uurtjes heen.

Probeer je dag niet teveel vol te plannen, want het hete weer zal je energie zeker verslinden. Vergeet ook niet dat het klimseizoen van Fuji in juli valt. Ik weet niet hoe avontuurlijk jullie zijn, maar de weg naar de top is er niet een die je alleen af zult leggen; het is populaire toeristische attractie om zonsopgang te kijken op de top van Fuji-San!

Ik moet zeggen dat ik Huis ten Bosch (wat sowieso nog een stevig eind buiten Nagasaki ligt) dan wel weer geweldig vond, maar goed, dat was dan wel pas tijdens m’n tweede bezoek aan Japan, een reis van 3 weken. En hoe bizar het ook is, in een kortere reis zou ik het een van de eerste dingen zijn die ik zou schrappen. Nagasaki zelf is verder best een aardige stad, maar met minder reizen zijn er zat leukere bestemmingen te vinden.

Voor Hiroshima zelf is één dag inderdaad zat (overdag de atoombom-monumenten en museum, 's avonds heerlijk eten bij Okonomimura), en dan een tweede dag voor Miyajima. Aan een ho(s)tel kan ik je hier helaas niet helpen, aangezien ik beide keren 's avonds laat nog ben doorgereisd naar de volgende bestemming.

In Kyoto heb ik beide keren in het Palace Side Hotel overnacht, de prijs is lager dan je gezien de chique uitstraling zou verwachten, de kamers relatief ruim, helaas is er alleen geen internet op de kamer. De lokatie is redelijk, een paar metrohaltes vanaf het station en met afgezien van uiteraard het paleis weinig bijzonders in de directe omgeving, maar wel vlakbij een handige bushalte voor zowel de noordelijke als zuidelijke lussen.

De bussen zijn in Kyoto sowieso een aanrader, met de (relatief prijzige) metro kom je bij de meeste tempels nu eenmaal niet, en voor slechts 500 yen heb je een dagkaart voor de bus. Met fietsen heb ik geen ervaring, lijkt me eigenlijk best een goed alternatief, maar verkijk je niet op de afstanden.

Osaka is op zich wel een aangename stad, maar zoals Sado terecht al aangeeft, zeker geen must-see met zulke beperkte tijd.

Op de stations zijn altijd wel kluisjes te vinden, zeker bij grotere stations ook voor grote tassen. Mijn eigen 100 liter tas kon ik zowel in Himeji, Hiroshima, Kamakura als Otsuki steeds probleemloos kwijt. Het is alleen soms wel even zoeken, kleine kluisjes vind je vaak verspreidt over het hele station, de grote echter maar op enkele plaatsen. En zorg dat je de nodige muntjes van 100 yen hebt…

Van 3 tot 13 juli zitten ook wij (mijn vrouw en ik) een kleine 2 weken in Japan. We beperken ons tot Kyoto, Nara, Koyasan (tempelovernachting) en Tokyo. Ik ben voor mijn werk veel in Japan geweest, maar mijn vrouw nog nooit. We krijgen in Kyoto zelfs een soort reunietje met aan aantal Japanners waar ik in het verleden in Nederland mee gewerkt heb.

Jullie reis is toch wel wat vol gepland ben ik bang voor. Alles is te doen, maar ik raad jullie aan om de tijd te nemen en op te passen niet zoveel mogelijk bezocht te willen hebben om thuis op de foto’s te zien waar je nu eigenlijk geweest ben. Er is zoveel moois te zien en te ervaren. Het is heerlijk om ook eens rustig in een Boeddistische tempel uit te rusten (mediteren) en het “path of filisophy” te lopen in Kyoto. En Japan, je komt er altijd wel weer een keertje terug als je eens geweest bent.

Voor hotels kan het handig zijn om te boeken bij de Toyoko-inns (http://www.toyoko-inn.com/eng/index.html) . Bijna in elke stad aanwezig op goede locaties in het centrum, altijd schoon, internet op de kamer, Japans ontbijt inclusief en niet duur voor een 2 pk.

Succes en veel plezier!

Nagasaki zou ik inderdaad overslaan, op Honshu is genoeg te zien (iets voor een tweede reis naar Japan misschien?). Hiroshima en Miyajima zijn in twee dagen te doen (op de eerste dag naar het Hiroshima Peace Memorial en op de tweede dag naar Miyajima). Ik ben in 2004 in Hiroshima geweest en verbleef destijds in het Hiroshima Intelligent Hotel Grand. Dit hotel ligt niet ver van het treinstation.

www.intelligent-hotel.co.jp/en/index.html

Ze hebben drie hotels in Hiroshima en je moet het Grand hotel (Kyobashi-Cho) hebben. De review op TripAdvisor (www.tripadvisor.com) is ook vrij gunstig.

Verder is Himeji zeker een aanrader. Dit is als dagtocht goed te doen. Naast Himeji Castle ligt de Kokoen Garden, een Japanse tuin aangelegd in 1992 waar je op gezette tijden in een theehuisje aan een theeceremonie mee kunt doen.

Nara zou ik als dagtocht vanuit Kyoto doen. De Todaiji, Kofukuji en de Isuien Garden liggen allemaal redelijk dicht bij elkaar, dus te voet goed te doen.

Uji is een leuk stadje, waar je in een ochtend alle belangrijke bezienswaardigheden wel kunt zien. Ik ben er toevallig in april geweest. De Byodoin (afgebeeld op het muntstuk van 10 yen) is zeker de moeite waard. Daarnaast zou ik een bezoekje aan de Ujimgami Shrine zeker niet overslaan (aan de andere kant van de rivier). Alhoewel klein, je bent er dus snel uitgekeken, is het wel één van de oudste Shinto heiligdommen in Japan. Daarnaast is het straatje dat naar de Byodoin toe leidt, met talloze winkeltjes waar je groene thee kunt kopen erg interessant. In Uji wordt al eeuwenlang in groene thee gehandeld, het stadje staat er zelfs bekend om. Niet verwonderlijk is de oudste theewinkel van Japan dan ook in Uji gevestigd, namelijk Tsuen Tea (http://www.tsuentea.com/). Gezien het feit dat jullie van plan zijn in juli te gaan, is het misschien een idee om 's avonds het “aalscholver vissen” op de Uji rivier mee te maken (zie: http://www.pref.kyoto.jp/visitkyoto/en/theme/others/ukai/). Ga echter alleen naar Uji als je in Kyoto uitgekeken bent (wat ik betwijfel, aangezien daar zo veel moois te zien is).

In Kyoto hebben wij ooit (2001) eens in het Hotel New Hankyu Kyoto geslapen (zie: hotel.newhankyu.co.jp/kyoto-e/). Dit hotel hebben we destijds gekozen vanwege de gunstige ligging (tegenover het trein- en busstation).

In de buurt van Tokyo zou ik daarnaast een uitje naar Nikko overwegen. De tempels en heiligdommen in Nikko zijn zeer indrukwekkend en erg de moeite waard. Als jullie toch in de buurt zijn en genoeg tijd hebben, is daarnaast het bezichtigen van de Kegon waterval een aanrader. Deze 97 meter hoge waterval is erg indrukwekkend.

Net wat Sado schrijft, Mount Fuji beklimmen is zeker een aanrader. Mochten jullie het niet alleen aandurven, dan zou het eventueel georganiseerd kunnen (zie: http://www.jtb-sunrisetours.jp/JTB.SunriseTours/FrontEnd/tour.aspx?TariffCode=TYOOF777)

Verder sluit ik me aan bij de tips van WizardOfOss en Sado.

Wat het hotel in Kyoto betreft, ik heb ook eens voor mijn werk in het New Hankyu Kyoto Hotel overnacht. Prima hotel vlak bij station, maar schrik niet van de kamerprijs. Voor het werk maakte het me niet uit en bedrijven hebben flinke kortingen, maar dit jaar betalen we het zelf en hebben toch maar in het Toyoko inn Kyoto Gojo-Karsuma geboekt voor ± 1/3 van de prijs. En een nog gunstigere ligging dichterbij het centrum aan de grootste en gezellige winkelstraat. Het is een zakenhotel keten dat vooral door Japanners wordt gebruikt.

Je kunt overigens in Kyoto ook goed eten boven in het in het Hankyu building. In de bovenste twee etages van dit warenhuis zijn een aantal restaurantjes gevestigd.

Verder al genoeg tips hierboven denk ik en de tijd is kort, maar wellicht toch ook Koyasan overdenken. Er is over Koyasan al genoeg informatie te vinden in dit forum.

Succes.

Een bezoek aan Kyoto is natuurlijk niet compleet zonder ‘yudofu’ gegeten te hebben. In de buurt van het ‘Filosofenpad’ zitten genoeg restaurantjes waar je heerlijke yudofu kunt bestellen. Verder heb je in Gion/Pontocho genoeg leuke restaurants (alhoewel vanwege de ligging, wel prijzig). 's Zomers is het zeker een aanrader om in Pontocho in één van de aan de Kamogawa (Kamo rivier) gelegen restaurants te eten. Veel aan deze rivier gevestigde restaurants bouwen 's zomers houten platforms (zogenaamde ‘yuka’) waarop je, genietend van het uitzicht, gezellig kunt eten. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van het aan deze rivier gelegen Chinese restaurant ‘Tohkasaikan’, vooral de Pekingeend en ‘gyoza’ zijn hier erg goed, alhoewel ik me kan voorstellen dat, als je in Japan bent, je zoveel mogelijk van Japans eten wilt genieten (trouwens, de positie die de Chinese keuken in Japan inneemt, is vergelijkbaar met de positie van de Franse keuken in Nederland).

Hotel New Hankyu Kyoto hebben wij destijds via het reisbureau (Trapics) van Hankyu geboekt (http://trapics.hankyu-travel.com/), wat stukken goedkoper was dan rechtstreeks boeken via het hotel, genoemde site is helaas alleen in het Japans. De ligging (en prijs) van het hotel (tegenover het station en busstation) was destijds voor ons doorslaggevend.

Ben toch meer dan 10 x in Kyoto geweest, heb er een bruiloft meegemaakt, bij Japanners thuis (collega’s) geslapen, en dacht dat ik Kyoto wel kende. Maar op dit forum toch weer nieuwe tips!

Beste mensen, wat een tips. Teveel om overal op te reageren.
Mijn dank is groot!

Iemand overigens weleens overnacht in Tour Club in Kyoto.

En, hoe beroerd moet ik me een nacht in een Ryokan voorstellen als 100 kilo wegende Hollander op een matje :frowning: ?

Je zult slapen als een roosje. :wink: De meeste futons zijn dik (en zacht) genoeg. Alleen al om de ervaring eens in een ryokan (met onsen) geslapen te hebben, zou ik het zeker niet laten.

Voor de Tour Club in Kyoto zie:

http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g298564-d302761-Reviews-Tour_Club-Kyoto_Kyoto_Prefecture_Kinki.html

Ik zit ergens rond de 105kg, en heb tijdens de eerste reis een prima comfortabele overnachting in een ryokan gehad. Tenminste, toen m’n kamergenoten ook genoeg hadden van het kussengevecht…

We gaan zeker voor een aantal nachten in een Ryokan pitten. Dat durf ik wel aan…

Hebben jullie ook een idee over hoe lang tevoren je hotels/ryokans moet boeken voor de periode in 6-29 juli? Is het dan druk met toeristen? Kun je gemakkelijk ala Thailand op de bonnefooi aankloppen?

Op de bonnefooi is lastig in Japan, reserveren is vaak wel gewenst. Juli is een drukke periode, ik heb zelf steden als uitvalsbasis gekozen en maar vast gereserveerd om zo nog uit te komen met het budget, er waren namelijk zelfs al bepaalde ho(s)tels die sommige dagen volgeboekt zaten.

Als je nu al een beetje weet welke steden je als uitvalsbasis wilt kiezen, zou jij dat ook op die manier kunnen doen.

ok helder. ik ga dit weekend de plannen maar verder concreet maken en reserveren. toevallig nog een goeie tip voor (budget?) overnachting in Hiroshima?

Ik overnacht zelf in J-Hoppers Hiroshima, dat is goedkoop. Of het verder ook een goed hostel is weet ik niet, want ik moet er nog naartoe. :stuck_out_tongue: