vragen eerste keer japan (2wkn)

Hallo allemaal,

Ik ben Bert, 28 jaar. Ik ben bezig om samen met mijn vrouw een tweeweekse vakantie richting Japan te plannen.
Ik heb al verschrikkelijk veel informatie en tips kunnen vinden via jullie forum. Bedankt hiervoor! Aan de hand hiervan heb ik een route samengesteld. Deze wil ik graag aan jullie voorleggen in de hoop dat jullie me hier feedback op kunnen geven.
We zijn van plan om te vertrekken in de mei (school)vakantie: eind april-begin mei.

Ik zie dat andere mensen die twee weken naar Japan gaan veel locaties bezoeken, maar wij houden er van om alles op eigen tempo te bekijken (ook in verband met ziektebeeld: Crohn), vandaar dat ik dit heb aangepast.
Mijn vraag aan jullie is of het nu niet té ruim genomen is en of we op deze manier toch een beetje een beeld krijgen van de verschillende facetten van Japan?
Ook vraag ik me af of het wel of niet handig is om voor twee personen zo’n pas voor het openbaar vervoer aan te schaffen met deze route in gedachte.

Tokyo (5 nachten):
Wij vertrekken op zaterdag en komen op zondag aan. Om de jetleg voor te zijn willen we deze dag met name besteden aan het bezoeken van Harajuku (Takeshita Street) en Yoyogi park (aangezien de studenten hier iedere zondag verzamelen?). De rest van de dagen wil ik in ieder geval de Tokio Sky Tree (uitzicht), Akihabara (gamehal en gadgets), Ueno park (kersenbloesem), Sensoji Temple en Tsukiji bezoeken en gaandeweg gewoon van het dagelijkse leven in Tokyo genieten (tips welkom).

Als de prijzen een beetje meevallen pakken wij waarschijnlijk een hotel in Ueno, wat zoals ik gelezen heb hier op het forum, een goede uitvalsbasis is om de stad te verkennen. Zijn er sites, hotelketens of bepaalde periodes waar goedkoop geboekt kan worden? Tips zijn wederom welkom: we behoeven geen luxe, maar willen wel graag een wc en douche op de kamer.

Vanuit Tokyo zouden we graag in ieder geval een uitstapje richting Nikko maken. Maar ik lees ook dat veel mensen Hakone bezoeken. Is dit de moeite waard? Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Vervolgens willen we met de hogesnelheidstrein richting Kyoto. Ik twijfel om dan meteen door te gaan naar Mount Koya of niet. Hier zouden we namelijk graag in een tempel bij monniken overnachten (1 of 2 nachten) om hun rituelen en leefwijze mee te maken, maar ook om de omgeving te bewonderen. Ik denk zelf dat een dagje rust tussen het vele wandelen en de vele indrukken van de voorgaande dagen wel welkom is. Zeker omdat we in Kyoto van plan zijn ook weer veel te bekijken. Ik hoor graag of dit aan te raden is of dat we dit beter kunnen plannen na Kyoto?

Vervolgens vertrekken richting Kyoto (5nachten) Hier willen we met name genieten van alle tempels, paleizen en kastelen. Is het aan te raden dit te doen met een gids? Wat is een goede, centrale (en goedkopere) locatie om een hotel te nemen in deze stad?
We zouden eventueel nog een uitstapje willen doen tijdens ons verblijf in Kyoto. We denken dan aan Osaka of Nara. Wat zijn jullie ervaringen?

We eindigen waarschijnlijk in Osaka (1 nacht) waar we, nadat we het aquarium bezocht hebben, ons rustig klaar kunnen maken voor vertrek. Is dit nodig of is het vliegveld ook snel bereikbaar vanuit Kyoto?

Dit is de route en de dingen die we willen zien.
Graag zou ik jullie feedback hier op krijgen om onze reis zo goed mogelijk te laten verlopen.

Bedankt alvast!

Hallo Bert,

wat leuk dat je naar Japan gaat. Je kunt het reistempo zo druk en zo rustig maken als je zelf wilt, het is tenslotte jouw vakantie :).
Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn om het te rustig te nemen of om de verschillende facetten te missen als je naar Tokyo, Kyoto en Koyasan gaat.

Als je eind april/begin mei gaat zul je helaas weinig meekrijgen van de kersenbloesems (uitgebloeid), maar ik begrijp dat deze tijd vaststaat voor je.

De dingen die je noemt in Tokyo zijn inderdaad leuk om te doen. Als je naar Harajuku gaat ben je ook vlak bij de Meiji schrijn. Dit is één van de grootste (of de grootste) Shinto schrijnen in Tokyo. De Senso-ji tempel in Asakusa is één van de grootste (of de grootste) boeddhistische tempels van Tokyo.
Ik kan je niets zeggen van het uitzicht van de Skytree, het complex zelf vond ik wel leuk om te bezoeken.
Een mooi uitzicht heb je ook vanaf het Tokyo Metropolitan Gouvernment Building in Shinjuku. De twee torens hebben een observatieverdieping op 202 meter hoogte, en zijn gratis te bezoeken.

Een heel handige site voor het uitzoeken van leuke dingen is http://www.japan-guide.com/ .

Ik heb goede ervaringen met de Tokoyo inn hotels http://www.toyoko-inn.com/eng/ .
Je moet kijken of de hotels ook goed gelegen zijn voor jouw wensen. De Toyoko inns liggen bijvoorbeeld dicht bij stations, maar ze moeten ook maar in het buurtje zijn wat je wilt.
De vorige keer in Tokyo sliep ik in het Super hotel in Asakusa, omdat ik graag in dat buurtje wilde overnachten. Ik vond het ook prima hotels om te verblijven.

Nikko vond ik erg mooi om te zien. Maar hou er rekening mee dat een aantal gebouwen gerenoveerd worden. Op dit moment is de Yomeimon poort bedekt met tentdoek. Ik weet niet hoe lang ze daar nog mee bezig zijn, maar de andere gebouwen zijn ook zeer de moeite waard!
Hakone wordt vaak als een dagtocht gedaan waarin de route wordt afgelegd. Je moet de afweging maken of je een tocht met tempels wilt hebben, of iets anders. In Kyoto zul je ook heel veel tempels vinden, hoewel niet met het kaliber houtsnijwerk als in Nikko. En je gaat ook nog naar mount Koya (tempels) en misschien naar Nara (ook tempels).

De vraag of je Koya-san voor Kyoto moet doen of er na kun je mede af laten hangen van de reisroute. Het zou ‘logischer’ zijn qua route om hem na Kyoto te doen, en dan door naar Osaka. Maar als rustpunt tussen de steden is ook wat voor te zeggen. Ik zou de routes opzoeken in Hyperdia, en kijken of een optie een duidelijke voorkeur heeft.

Ik vind Kyoto goed te doen zonder gids. Op het station is een uitgebreid tourist office, daar wordt ook goed engels gesproken. Vraag daar in ieder geval naar een plattegrond en een busmap (overzicht busroutes). Daar kom je een heel eind mee!
Een centrale locatie is natuurlijk dicht bij het station, ik vond booking.com erg handig om te zoeken.

Groeten,
Rebecca

1 like

Hallo Bert,

Houd begin mei wel rekening met de “Golden Week”!
Dan is het overal erg druk met reizende Japanners en drukte bij toeristisch plekken.
Je moet er wel voor zorgen als je in de 1e week mei gaat dat je nu eigenlijk al hotels gaat uitzoeken.
Als je te lang wacht wordt de keuze klein en de prijzen hoog.
Het openbaar vervoer is dan trouwens ook erg druk.
Wij waren vorig jaar november in Japan en moesten een paar keer constateren dat reserveren van een plek in de Shinkansen niet meer kon omdat alle plekken vol waren; gelukkig in de non-reserved wagons was plek zat.

Groet, Jan

1 like

Bedankt voor jullie reacties en tips Jan en Rebecca! Fijne inside information en ik heb inderdaad ook al heel veel aan de japan-guide.

Ik dacht dat Golden Week stond voor de week waarin de kersenbloesem tot bloei kwam en het daardoor drukker was, haha. Helaas geen kersenbloesem en toch topdrukte. Volgende keer toch nog iets langer rondkijken voordat ik boek. Ik ben daarom maar meteen aan de slag gegaan met het zoeken naar hotels i.v.m. vroeg reserveren.
Welke uitvalsbasis in Tokio kan ik het beste nemen als ik niet te duur, maar wel vrij centraal (goede bereikbaarheid andere delen van de stad, maar ook naar bijv Nikko of Hakone) en tevens in de avonduren ook genoeg vermaak is. Ik twijfel nu tussen Sjinjuku, Ueno of Asakusa. Als de prijs op ongeveer hetzelfde uit komt, waar gaat jullie voorkeur dan naar uit? En waar moet ik op letten als ik een hotel wil boeken in die wijk (wat is een goede ligging)?

Verder vroeg ik me af of jullie altijd de gehele vakantie gebruik maken van de JR railpass? Of dat jullie deze op bepaalde stukken van de reis laten ingaan.

Hallo Bart,

het is handig om in Tokyo een hotel te zoeken die dicht bij een station ligt waar de Yamanotelijn stopt. De Yamanotelijn is een ‘loopline’, hij maakt een groot rondje door de stad, ontzettend handig.
Asakusa valt dan al af, de tempel ligt dicht bij de metro. Ik vond het wel een erg prettige buurt om te overnachten, maar als uitvalsbasis voor je eerste bezoek zou je denk ik beter iets anders kunnen nemen. Ueno is een stadsgedeelte met een zelfde sfeer als Asakusa (ze grenzen aan elkaar). De Yamanotelijn stopt in Ueno (en ook in Shinjuki). Naar mijn smaak zijn er meer interessante dingen van Tokyo in de oostkant te vinden, dan zou Ueno een geschikte plek zijn. Het verschil in prijzen tussen Ueno en Shinjuku weet ik niet.
Een goede ligging is binnen loopafstand van het station.

Voor het gebruik van de railpas maak ik altijd een berekening via Hyperdia of je de kostprijs er wel uit haalt. Als je bijvoorbeeld een week alleen naar Tokyo zou gaan met wat kleine uitstapjes, dan zou zo’n railpas zonde van het geld zijn. Ook als je later wel grotere stukken af gaat leggen is het handig om te kijken met hoeveel dagen je weg kunt, en wanneer je hem in moet laten gaan.

Een handige tip om van Narita naar Tokyo te komen (indien van toepassing), is de N’ex+Suica combinatie. Dan kom je voor 3.500 Yen naar Tokyo en krijg je er een chipkaart bij (Suica) met 1.500 Yen saldo. Voor een enkele reis Narita- Tokyo zou je zonder deze combinatie al 2.900 Yen kwijt zijn.

1 like

Hallo Bert,

Wij zijn 2 keer in Tokyo geweest en hebben beide keren in een hotel vlakbij het station van de Yamanote-lijn gezeten.
1 keer in Tamachi en de andere keer in Hamamatsucho, die een station in de Yamanote-lijn hebben.
Beide wijken zijn zakenwijken met veel kantoren, maar ook restaurantjes.
Veel vertier in de avond is er niet, maar dat maakte ons niet zoveel uit, want als je de hele dag op stap bent geweest dan bleven we s’ avonds meestal toch op onze kamer. Maar je kon vanaf beide hotels heel gemakkelijk even naar een andere wijk met genoemde line.

Wij maakten toen wel grote afstanden met de Shinkansen en was een JR-pas wel voordelig.
Voor korte ritjes kun je beter losse kaartjes kopen en met locale of limited-express treinen reizen.
Wij gingen bv. helemaal van Okayama naar Hakodate en ook nog eens terug van Hakodate naar Tokyo, dat zijn veel kilometers, dus zo’n pas voordeliger.

Overigens is mei wel een goede periode om te gaan; weinig regen en lekkere temperatuur zonder al te hoge luchtvochtigheid.

De hotelprijzen variëren naarmate je meer luxe wenst, stijgt de prijs ook behoorlijk.
Ik vind een hotel al gauw goed, omdat ik die kamer alleen heb om te slapen, verder zijn we toch het grootste deel van de dag op stap.

Boeken is inmiddels gelukt via booking.com. Bedankt voor de tips.
Ik heb mijn planning enigszins aangepast terwijl ik ben begonnen met boeken. Het is nu als volgt:

6 nachten Tokyo (hotel vlakbij station Ueno)
5 nachten Kyoto (hotel Kyoto Tower)
1 nacht Mt Kujo ( maar ik moet nog een bevestiging krijgen van mijn verblijf daar)
2 nachten Osaka (Hotel tegenover Namba station)

Ik ga komende week eens via die site uitrekenen of de aanschaf van JR pass handig/goedkoper is dan losse tickets.

Hallo Bert,

Mooi schema voor een eerste keer Japan. Tokyo is genoeg te zien, 6 nachten is niet te veel.
Als je veel in de stad zelf blijft, zou ik daar niet van een rail-pass gebruik maken, sowieso zijn er niet veel lijnen waar hij geldig is.
Kyoto zijn wij te kort geweest, maar ook daar kun je best 5 dagen verblijven om diverse bezienswaardigheden te bezoeken.
Osaka kennen we alleen van het vliegveld, de stad zelf hebben we nog niet bezocht.

Het mooie van booking.com is dat je een reservering kunt annuleren als je een hotel tegenkomt dat meer aan de eisen voldoet.
Ik maak altijd eerst een reisplan, dan zoek ik hotels erbij, leg die als het kan meteen vast en ga daarna pas “fine-tunen” om tot een gewenst reisschema te komen.

Je moet maar eens uitrekenen wat voordeliger is, of een pass of losse kaartjes kopen.

Nog even een vraag aan de mensen die al enkele uitstapjes hebben gedaan vanuit Tokyo. Wat heeft jullie voorkeur?
Hakone of Fuji Five Lakes? en waarom?
En is Nikko en/of Kamakura ook nog aan te raden als je later die week al naar Nara, Kyoto en Koyasan gaat? Zo ja, welke heeft de voorkeur en waarom?
Heeft iemand toevallig enige ervaring met het Fuji Q Highlands pretpark? Doordat hier 3 recordhoudende achtbanen liggen lijkt dit me ook wel een ervaring die je nergens anders kunt beleven.

Of is er misschien een ander must-see uitstapje dat ik nu over het hoofd zie? Ik hoor het graag!

We zijn er inmiddels uit. De route is als volgt:

6 nachten Tokyo met als uitstapje Hakone (indien het goed/helder weer is)
5 nachten Kyoto
1 Nacht Koyasan
2 nachten Osaka

Mijn enige twijfel is nu nog om vanuit Kyoto een dagtrip naar Hiroshima (& Miyajima?) te maken. Indien we dit inderdaad van plan zijn is het goedkoper om een JR ticket te nemen, vandaar dat we dit nu al willen besluiten.

Mijn vraag aan jullie is:
Is het de tijd, geld en moeite die het kost om vanuit Kyoto naar Hiroshima en weer terug te reizen waard? Zo ja, wat is haalbaar en een aanrader om hier op die ene dag te bekijken? Is het bijvoorbeeld mogelijk Miyajima mee te nemen in de zelfde middag? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Hiroshima en Miyajima zijn absolute aanraders en zeker de tijd waard. Het is in een dagtrip te doen vanuit Kyoto, hoewel ik wel een overnachting aanraad om Hiroshima echt te ervaren.

Bij een dagtrip zul je je moeten beperken tot het atoombommuseum en Miyajima. De lokale hartige pannenkoek Hiroshima Okonomiyaki is iets wat je ook zeker moet proberen. Oesters zijn er ook heel lekker.

Kamakura zou ik inderdaad weglaten als je naar Kyoto/Nara gaat.

Nikko vind ik wel iets bieden wat je niet in Kyoto/Nara tegenkomt. De schrijn is totaal anders en er is ook natuur te zien in de buurt.