Tokyo Reis april 2010

Hallo iedereen.

Na even rondzoeken op het Wereldwijde Web kwam ik terecht op dit forum en zag al een hoop nuttige informatie voor mijn trip naar Japan volgend jaar april.

Op 28 maart vertrek ik richting tokyo om vervolgens om 9 april terug te vliegen.

Nu vroeg ik me af of het haalbaar is om EN tokyo goed te ontdekken en nog 2 dagen ofzo naar een andere stad te gaan. De Sakura gaat rond die tijd door het land en die zou ik graag ergens willen zien.

Verder: hoe lastig is het om jezelf in Tokyo te redden zonder volzinnen Japans te spreken?

Als laatste vroeg ik me af hoe lastig het is om met een koffer door Tokyo naar je hotel te komen. Ik las op Wikitravel (volgens mij) dat dat niet echt heel handig is en dat er zelfs diensten zijn die dit voor je overnemen (transport van je koffer naar je hotel) Heeft iemand hier iets meer info over?

Alvast bedankt en waarschijnlijk spreken we elkaar de komende maanden nog wel vaker :slight_smile:

Wat betreft de sakura heb ik geen ervaring, maar wellicht heb je hieriets aan?

In een kleine twee weken kan je absoluut het nodige zien, voor een eerste kennismaking met Japan is vooral Kyoto eigenlijk toch wel een must. Daarnaast zou je vanuit beide steden een aantal dagtrips kunnen maken, vanuit Tokyo bijvoorbeeld naar Hakone, Kamakura of Nikko, en vanuit Kyoto naar Nara of Himeji.

Ook Hiroshima/Miyajima als nog een derde bestemming zou best kunnen. Of als alternatief op de weg terug naar Tokyo een extra stop in bijvoorbeeld Matsumoto. Het spoorwegnet in Japan is fenomenaal, je kan in vrij korte tijd forse afstanden afleggen.

Geen enkel probleem. Weliswaar spreekt vrijwel niemand Engels, maar bijna alles wat je moet weten staat in het Engels aangegeven. Vooral bij treinen en metro’s is alles prima aangegeven, bussen zijn meestal wel wat lastiger. Maar met een beetje voorbereiding is ook daar nog wel uit te komen.

En bij restaurants hebben ze vaak plastic imitaties in de etalage staan, danwel een menukaart met foto’s, dan wijs je gewoon aan wat je lekker lijkt. Weliswaar weet je dan nog niet altijd wat je zal krijgen, maar het zal zelden tegenvallen. Het enige wat soms lastig is dat ook de prijzen (eigenlijk alleen in restaurants) een enkele keer ook in Japanse tekens worden vermeld, maar 1, 2 en 3 zijn makkelijk, evenzoveel horizontale streepjes. Begint het met iets anders (en heeft het 4 cijfers), dan is het dus knap duur…

Uiteraard zal je vast wel een keer een communicatieprobleempje tegenkomen, maar de kans dat dat echt problemen geeft is minimaal. Gewoon vriendelijk blijven lachen en het bij een ander nogmaals proberen. Tijdens m’n beide reizen door Japan (2 weken met een groep en 4 weken zelfstandig) heb ik m’n phrasebook niet gebruikt, en ik heb nooit het idee gehad dat ik daardoor in m’n doen en laten werd beperkt.

Met een hoop bagage door de ochtend- of avondspits in een trein/metro in hartje Tokyo is geen lolletje, maar voor alle andere situaties valt het allemaal wel mee. Er van uitgaand dat je vooraf je hotel al boekt, bepaal dan vooraf al de te nemen route naar je hotel (let ook op uitgangen van stations!), dan hoef je alleen maar de bordjes te volgen, en niet ter plekke nog een keer bepakt en bezakt en met jetlag te proberen de metrokaart van Tokyo te doorgronden…

Twee weken is niet te lang, maar voor Tokyo en één andere stad is goed te doen. Die andere stad moet eigenlijk wel de voormalige hoofdstad van Japan, Kyoto, zijn. Anders dan Tokyo met alleen laagbouw en ook erg gezellig.

Afgelopen zomer zijn we ook twee weken in Japan geweest en de route Kyoto-(+Nara)-Tokyo genomen. Persoonlijk zou ik niet te veel dagtrips maken. Ben het wel met Wizzard eens dat het OV prima geregeld is, maar in de twee genoemde steden is voldoende te zien en te beleven, zeker als je de tijd neemt.

Afgelopen zomer hebben we in Tokyo in het Toyoko Inn Otsuka-eki Kita-guchi No.2 geslapen en dat hotel is 50 meter van het station gelegen. Loopje vanuit de trein zo met je koffertje naar toe. We vonden het overigens geen enkel probleem om met onze koffer in de trein te reizen, maar we hoefden dan ook maar één keer over te stappen.

Ha Heren,

Sorry dat ik zo laat reageer, had de berichten namelijk al wel gelezen.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb besloten om ook naar kyoto te gaan voor een aantal dagen.

Het Oak hotel heeft nog plaats dus dat ga ik vandaag even reserveren. Verder was ik van plan om in Kyoto een paar nachten in een Ryokan te gaan overnachten. Heb de website www.japaneseguesthouses.com al gevonden in een ander bericht van (volgens mij) WizardOfOss en ben daar ook al druk aan het zoeken naar een leuk adresje. Heeft iemand al eerder een ryokan aangedaan in Kyoto?

Verder vroeg laatst iemand aan mij: “wat zijn nou de echte bezienswaardigheden in Tokyo”. Voor mij zijn dat o.a. de jeugd op harajuku, de chaos in Shibuya en de Tech winkels in Akihabara. Maar er is waarschijnlijk zoveel meer.
Wat moet ik niet missen in Tokyo?

Die site kwam niet van mij, ik heb in Kyoto beide keren in het Palace Side Hotel gezeten. Een prima “gewoon” hotel, met een redelijke lokatie en nette prijzen. Tweede keer had ik eigenlijk wat dichter bij het station willen zitten, maar alles met een Engelse site zat al vol. Aan ryokans kan ik je helaas niet helpen.

Wat betreft Tokyo:

  • inderdaad Harajuku en het nabijgelegen Yoyogi Koen en Meiji Jingu, maar dan wel op een (bij voorkeur zonnige) zondag. Doordeweeks is er een stuk minder te beleven.
  • en zeker ook Akihabara en Shibuya. Wat betreft die laatste, verlaat het station via de Hachiko-uitgang, steek de scramble crossing over, en geniet vanaf de 2e etage van de Starbucks van de mensenmassa.
  • Tsukiji vismarkt, wel 's ochtends vroeg op, de tonijnveiling begint om 5.30u
  • Ueno: Ueno Park (ook bij voorkeur in het weekend), Ameyoko, Yamashiroya
  • Asakusa: Senso-ji tempel en omgeving, Flame d’Or Building, Kappabashi-dori
  • Shinjuku: Metropolitan Government Office (gratis uitzicht!), Kabukicho ('s avonds)
  • Minato/Roppongi: Mori Tower (prijzig, maar beste uitzicht van de stad), Tokyo Tower
  • Toden Arakawa-tramlijn, onderweg zie je een totaal ander Tokyo
  • Ryogoku: sumo-training, Edo-Tokyo-Museum (in een soort van gigantisch Star Wars-gebouw…).
  • Odaiba: vrijheidsbeeld, Fuji TV Building, Palette Town (Toyota MegaWeb, Classic Car Collection, Venus Fort), Decks Tokyo Beach (Little Hong Kong), Aqua City (Sony Mediage).

En dan vergeet ik vast nog wel een paar dingen. Maar Tokyo is veel meer dan alleen de bezienswaardigheden, het is bovenal een stad om te “ervaren”.

De site kwam waarschijnlijk van mij, maar heb zelf nooit in Kyoto in een Roykan geslapen. Wel via deze organisatie een tempel in Koyasan geboekt. Een nogal kostbaar nachtje, maar wel onze mooiste ervaring in Japan! Een dag/nachttrip vanuit Kyoto naar Koyasan is eventueel een optie.

Wat betreft Tokyo is niets aan toe te voegen. In Kyoto is de Kiyomizu tempel (complex op palen tegen de heuvel) indrukwekkend en zeker de moeite waard. Vanuit het centrum wandel je er zo naar toe.

Het Gouden Paviljoen (Golden Tempel) zou ik ook niet overslaan. Vanuit Kyoto centrum wel met de bus. Je kunt bij deze tempel ook een eenvoudige theeceremonie doen. Best leuk.

En als je een dagje rustiger aan wilt doen, loop dan eens het “Path of Phylosophy” (filosofenpad) aan de rand van Kyoto. Onderweg loop je langs leuke kleinere tempels en winkeltjes die niet toeristisch zijn. Het authentieke Japan.

Verder is het gezellig winkelen in het centrum van Kyoto.

Veel plezier!

Als we dan toch ook over Kyoto gaan beginnen, ik sluit me volledig aan bij de tips van Gejo, daarnaast zijn Fushimi Inari-taisha en Sanjusangen-do nog twee tempels die je eigenlijk niet mag missen. En voor de afwisseling Nijo-jo, een kasteel. En mocht je echt even in the mood voor iets compleet anders zijn, het Manga-Museum schijnt ook de moeite waard te zijn, zelf ben ik daar overigens niet geweest. Het grootste gevaar van Kyoto: Tempeleritis…

Nijo Castle was het eerste dat ik bezoch in Kyoto in 1979. het bedrijf had voor mij een kamer in het tegenover gelegen International Hotel (Kokusai hotel) geboekt. Vandaar.

Als je zin hebt om te trimmen (tegenwoordig heet dat joggen): 's avonds hollen veel Japanners rondjes rond het kasteel. 1 rondje is 2 kilometer.

In Kyoto heb ik zelf in Kawashima ryokan overnacht (geboekt via de site www.japaneseguesthouses.com). Dit is een redelijk eenvoudige ryokan. Ik had daar een kamer zonder eigen toilet en douche. Je kunt er een westers of japans ontbijt krijgen (apart in rekening gebracht). De ligging van dit hotel is gunstig. Het ligt in het centrum in de buurt van Gion en vlakbij Shijo street (winkelstraat). Vlakbij dit hotel, letterlijk om de hoek, staat een postkantoor. Gemakkelijk als je wilt pinnen.
De staf spreekt (voor Japanse begrippen, voor wat dat waard is) redelijk engels.

Japaneseguesthouse.com is een prima organisatie om een ryokan te boeken. Overnachten in een ryokan is zeker heel leuk, maar echter wel (erg) duur.

Wil je goedkoop overnachten in Kyoto, dan kun je één van de twee Toyoko-inns in het centrum van Kyoto nemen. “Toyoko Inn Kyoto Shijo-Karasuma” ligt midden in de winkelstraat “sijo street” (bij het metrostation en naast de Starbucks…) of “Toyoko Inn Kyoto Gojo-Karasuma” dat daar 500 meter vandaan ligt in een zijstraat (Gojo dus). Dan betaal je (veel) minder dan de helft voor een 2-persoonskamer met bad/douche en toilet, koelkast, TV en Internet aansluiting en heb je gratis (Japans) ontbijt. deze hotels zijn (zeer) schoon en netjes.

Houd je geld over, denk dan eens aan een tempelovernachting in Koyasan. Ook duur en te boeken bij Japaneseguesthouse.com, maar zeker het overwegen waard (een van onze mooiste ervaringen in Japan)

Wow, wat veel informatie :smiley: hartelijk dank allen.

Zelf heb ik net even het reisverslag van wizardofOss uitgelezen (alleen het kyoto en tokyo gedeelte, maar zelfs dat was (gelukkig) erg uitgebreid en vol goede tips. (het edo-tokyo museum bijvoorbeeld, zelf (nog) niet gevonden)

Nog even een nieuwe vraag: Mount Fuji bezichtigen. Van waar kan dat het beste?
En is iemand al ooit in Disney Tokyo geweest?

Groet,
Martijn

Disney Tokyo heb ik alleen vanuit een helikopter gezien…

Mount Fuji was toen ik er was vanuit Hakone niet te zien, ondanks het mooie weer en een schijnbaar heldere lucht. Bij m’n tweede reis ben ik in Kawaguchiko (Fuji Five Lakes). Dat is al een stuk dichter bij, toen hadden we dus ook een uitstekend uitzicht op Fuji-san, alleen helaas wel met tegenlicht:


Mocht je sowieso interesse hebben in een attractiepark, daar vlakbij ligt ook Fuji-Q Highland, met naar verluidt een aantal van de spectaculairste achtbanen ter wereld.

Hoi Martijn.

Wij hebben in 3 weken een aantal steden bekeken:
Tokyo, kyoto, hakone, himeji, hiroshima, myajima: zijn met de trein heel goed te doen. Wij hadden een rugzak ipv een koffer, dat is geen probleem met het openbaar vervoer. Overnachten in een ryokan is prima, hebben dit 2x gedaan (dunne matrasjes, alles is schoon maar sober) en goedkoop, 1x bij de monniken deze overnachting was prijzig.
Wij hebben onze reis via VNC geboekt, je kan aangeven welke plaatsen jij wilt bezichtigen zij maken een passende reis. Wij hebben gemerkt dat je veel aan het boek Lonely planet hebt.
Als je nog meer wil weten (ook voor foto’s) kan je mij mailen.

Groeten:chin::chin:

Hoi,

Wij hebben in Kyoto 5 nachten in een ryokan geslapen op 5 minuten loopafstand van het station. Erg vriendelijke mensen en comfortabel. www.matsubayinn.com

groeten,
Jeanine

Ik denk dat je www.matsubayainn.com bedoelt?

1 like

ja sorry dat is de goede link, typefout!

groeten,
Jeanine

ik zag de ‘fout’ ook al, maar bedankt voor de tip :slight_smile:

Ziet er prima uit. Wij hebben deze op jullie advies ook geboekt. :slight_smile: