1ste keer Japan tour

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om samen met mijn vriendin in September 2014 naar Japan te gaan voor ongeveer 2 weken (van 11/09/2014-26/09/2014 om precies te zijn).

Wat er zeker op het programma staat is het volgende:
Tokyo
Kyoto
Hiroshima

Alles te doen natuurlijk met de JR pas vanwege het gemak.

Volgende tussenpunten zouden we ook graag doen:
Kobe (gewoon één nacht om eens te bekijken en vooral om steak te eten!)
Himeji (voor het kasteel, eventueel samen met Kobe te plannen)

En dan hadden we ook gedacht om naar Nagano/Matsumoto af te reizen om aan temple lodging te doen, eventueel met ritueel (indien iemand hiervoor een goede plaats weet, laat aub maar weten)

Mijn vraag is de volgende:

Wat is de meeste efficïente route om dit te doen nl:
Tokyo - Kyoto - Hiroshima - Nagano - Tokyo
of
Tokyo - Nagano - Kyoto - Hiroshima - Tokyo

Volgende vraag is uiteraard wat er allemaal te bezoeken is in de verschillende plaatsen, wat zijn de must-sees!

Tokyo: ik had hiervoor al sowieso 4 dagen (4 nachten zeker) genomen, dit kan eventueel 5 dagen worden en volgende trekpleisters al opgenomen:

• Keizerlijk paleis, sengaku-ji (Ronin - 47 samurai), Asakusa tempel, Ueno park, Meiji-schrijn, Zojo-ji tempel ( Tokugawa), Shibuya Crossing. Mijn vraag is dan ook de volgende: is dit te doen op bv 1 dag of dienen we hier meerdere dagen voor uit te nemen?
  • Eventueel een uitstap naar Kamakura in deze dagen inbegrepen, ik vermoed dat we hiervoor wel een hele dag zullen nodig hebben.
  • Andere bezienswaardigheden waar ik niet aan gedacht heb!

Belangrijk is ook dat hier een evenwicht wordt gevonden tussen tradioneel en nieuw, maar ik heb een vermoeden dat dit niet zo moeilijk zal zijn in Japan.

Nagano/Matsumoto:
Temple lodging, eventueel met ritueel: hoeveel dagen/nachten zijn hiervoor nodig?
Zenko-ji tempel bezoeken of iets gelijkaardigs

Kyoto: (hiervoor had ik ook reeds 4 dagen of nachten uitgetrokken)

• Onderweg van Tokyo naar Kyoto Mount Fuji gaan bezoeken. Heb reeds gezien dat deze enkel toegankelijk is tijdens de zomermaanden: julie en agustus. Is dit nog de moeite om als tussenstop te doen of kan je beter gewoon doorreizen naar Kyoto en enkele foto’s nemen vanuit de trein.
  • Nijo-kasteel, Nishi Honanji, Sanjusangendo, Kiyomizudera-tempel, Nanzen-ji tempel,
  • Gion corner en Ponto-cho

Kobe:

• slechts 1 nacht verblijven maar genoeg om toch even een lekkere steak binnen te spelen!
  • Eventueel het kasteel van Himeji bezoeken

Hiroshima: (hiervoor had ik gedacht aan 2 nachten zeker)

• Peace Memorial Park
  • Eventueel een uitstap en overnachting naar een nabijgelegen eiland om van de natuur te genieten.

Wat is de beste locatie om te overnachten in deze steden, met name belangrijk in Tokyo, Kyoto en Hiroshima. Zeker naar verder bezoek aan deze steden en dergelijke toe.
Zijn de business hotels de beste plaatsen prijs/kwaliteit, en wat is deze prijs/kwaliteit dan ongeveer per persoon per nacht.

De Ryokans, waar het beste boeken, wat is de gemiddelde prijs hiervan en wat kan je hiervan verwachten? Is dit echt een manier om van het traditionele Japan te kunnen proeven, indien ja, mag dit zeker niet ontbreken op deze tour.

Alvast bedankt
James

Even om te beginnen: heb je al een vlucht geboekt? Zo nee, kijk dan eens of terugvliegen vanaf Fukuoka of Kansai (Osaka/Kyoto) een optie is, dan hoef je niet weer helemaal terug naar Tokyo.

Over het geheel genomen heb je denk ik al een heel aardig plan staan. Uiteraard zal je overal wel tijd tekort gaan komen, maar zeker voor een eerste reis lijkt dit me een mooi uitgewogen verdeling van de tijd. Met temple lodging heb ik nog geen ervaring, en in Nagano ben ik nog nooit geweest, dus daar kan ik niks over zeggen.

Mount Fuji beklimmen kan inderdaad (officieel tenminste) alleen in juli en augustus, wat je wel zou kunnen doen is vanuit Tokyo via Kawaguchiko naar Matsumoto, dat is ook prima als tussenstop te doen zonder overnachting. Vanuit Matsumoto kan je dan door naar Kyoto.

De overnachting in Kobe zou ik ook achterwege laten, maar dat als dagtrip vanuit Kyoto doen, of desnoods als tussenstop onderweg naar Hiroshima. Overigens weet ik ook niet of je voor Kobe beef echt naar Kobe moet gaan, restaurants die dat serveren zijn in Kyoto (met name Gion) naar mijn idee makkelijker te vinden. Reken wel op een fors prijskaartje voor weinig vlees…

Himeji is ook makkelijk als tussenstop te bezoeken, maar hou er wel rekening mee dat het kasteel nog altijd geheel in de steigers staat. Kan enerzijds interessant zijn omdat je nu de constructie van dichterbij kan zien dan anders, maar je mist uiteraard wel het mooie plaatje van afstand. En met Matsumoto zou je eventueel al het mooiste alternatief in je route hebben.

Wat betreft hotels, over ryokans kan ik je ook niet veel vertellen, ik verblijf eigenlijk altijd in business hotels. Misschien niet sfeervol, maar wel waar voor je geld en vaak op toplocaties vlakbij treinstations. Zeker buiten Tokyo is Toyoko Inn meestal mijn eerste optie, pas als hun locatie me niet bevalt of uiteraard als ze vol zitten zoek ik naar iets anders. Hun prijzen zijn altijd scherp (zeker als je lid wordt van hun “club”, waar ook nog wat andere voordelen aan zitten), en niet heel gebruikelijk in Japan, het is inclusief ontbijt. Reken op zo’n 60-80 euro voor een tweepersoonskamer.

Tokyo - Kyoto - Hiroshima - Nagano - Tokyo
of
Tokyo - Nagano - Kyoto - Hiroshima - Tokyo

Tokyo - Nagano - Kyoto - Hiroshima - Tokyo is denk ik iets efficienter. In een keer van Hiroshima naar Nagano is een behoorlijke afstand van 5-6 uur in de trein zitten.

Tokyo: ik had hiervoor al sowieso 4 dagen (4 nachten zeker) genomen, dit kan eventueel 5 dagen worden en volgende trekpleisters al opgenomen:

• Keizerlijk paleis, sengaku-ji (Ronin - 47 samurai), Asakusa tempel, Ueno park, Meiji-schrijn, Zojo-ji tempel ( Tokugawa), Shibuya Crossing. Mijn vraag is dan ook de volgende: is dit te doen op bv 1 dag of dienen we hier meerdere dagen voor uit te nemen?
  • Eventueel een uitstap naar Kamakura in deze dagen inbegrepen, ik vermoed dat we hiervoor wel een hele dag zullen nodig hebben.
  • Andere bezienswaardigheden waar ik niet aan gedacht heb!

Ik denk niet dat je alles in een dag kunt bezichtigen in Tokyo. Mijn advies is om goed naar de locaties te kijken en op basis daarvan je planning te maken.

Je hebt nogal veel tempels in je planning. Het zou wel eens overkill kunnen zijn, tenzij je echt gek van tempels & schrijnen bent. Ik zou ik Tokyo wat meer op het moderne aspect focussen. Enkele suggesties: Tokyo Sky Tree, Akihabara, Tsukiji, Shinjuku, Ueno, Harajuku. Je krijgt genoeg tempels en schrijnen te zien in Kyoto.

Kamakura is uiteraard heel mooi, maar ik zou ook Nara, niet ver van Kyoto/Osaka, in overweging nemen.
Als Tokugawa jou interesseert, is Nikko ook een aanrader.

Miyajima is een must-see en zou ik zeker toevoegen aan mijn bezoek aan Hiroshima.

Overnachten in Tokyo: De leukste plekken om te verblijven zijn Shinjuku& Shibuya. Dan zit je midden in de actie. Voor wat goedkoper overnachten zijn Ikebukuro, Asakusa/Ueno opties. Maar eigenlijk kun je overal verblijven als je maar dicht bij een station zit en voor het gemak een station met een directe verbinding naar Narita Airport.

Overnachten in Kyoto: Voor het gemak kun je in de buurt van het station gaan zitten. Dan is het ook gemakkelijker om met Kyoto als basis uitstapjes naar bv Nara, Osaka te doen. Je kunt ook in het centrum van Kyoto gaan zitten (Kawaramachi/Gion), wat niet ver van het station is en zo ‘proef’ je meer van de stad.
Hetzelfde geldt voor Hiroshima. Toyoko Inn is altijd een goede optie. Ze zitten bijna overal op goed bereikbare locaties.

De Ryokans, waar het beste boeken, wat is de gemiddelde prijs hiervan en wat kan je hiervan verwachten? Is dit echt een manier om van het traditionele Japan te kunnen proeven, indien ja, mag dit zeker niet ontbreken op deze tour.

Voor een traditionele ryokan-ervaring zou ik uitgaan van 15.000yen of meer per persoon. Dan zit er ook (bijna altijd) een traditioneel diner en ontbijt bij de prijs inbegrepen. Een belangrijk onderdeel zijn de baden (meestal man/vrouw gescheiden). Voor een privebad betaal je vaak extra als die er is.
Op http://www.japaneseguesthouses.com/ kun je ryokan bekijken.
Voor een tempel overnachting is Koyasan een andere bekende plek.

Het kasteel in Himejistaat in de steigers, maar volgens planning zouden die in augustus weg moeten zijn. Maar vanaf dat moment is de binnenkant niet meer te betreden voor herstelwerkzaamheden. Als de steigers weg zijn, is het denk ik zeker de moeite waard om langs te gaan.

Alvast bedankt voor de reactie.

Ik heb hier al weer wat uit onthouden!

Nee een vertrek vanop een andere luchthaven is niet echt aan te raden. Tickets kosten momenteel € 520,00 per persoon heen en terug vanuit Brussel. Een enkel ticket naar Tokyo komt reeds op € 450,00. Dit is toch wel wat duur. Voor een treinpas komt het € 360,00 dus op gebied van transport is het reeds duur genoeg om een langere treinreis erbij te nemen.

Dus Kobe zou niet echt een overnachtingsplaats moeten zijn. Best dan nog een extra dagje Kyote eraan plakken om van daaruit Kobe te bezoeken.

Voor Matsumoto zou ik dit echter willen combineren met Nagano, deze liggen nogal dicht bij elkaar, en dan meteen profiteren van die Temple Lodging.

Is er een website of een keten van business hotels die een uitstekende prijs/kwaliteit hebben waarnaar we kunnen kijken? Naar sfeervol kijken wij niet echt, het is en blijft een slaapplaats en geen te bezoeken onderdeel van onze reis. Zolang het proper is is het allemaal goed, maar heb wel al het gevoel dat we hierover niet te klagen gaan hebben daar in Japan!

Tokyo - Nagano - Kyoto - Hiroshima - Tokyo is denk ik iets efficienter. In een keer van Hiroshima naar Nagano is een behoorlijke afstand van 5-6 uur in de trein zitten.

Dit was een route die ook meer mijn voorkeur had, alleen spijtig dat het traditionele overnachten dan al redelijk in het begin van de reis zit. Nuja, het einde van de wereld is dat natuurlijk ook niet eh!

**Ik denk niet dat je alles in een dag kunt bezichtigen in Tokyo. Mijn advies is om goed naar de locaties te kijken en op basis daarvan je planning te maken.
Je hebt nogal veel tempels in je planning. Het zou wel eens overkill kunnen zijn, tenzij je echt gek van tempels & schrijnen bent. Ik zou ik Tokyo wat meer op het moderne aspect focussen. Enkele suggesties: Tokyo Sky Tree, Akihabara, Tsukiji, Shinjuku, Ueno, Harajuku. Je krijgt genoeg tempels en schrijnen te zien in Kyoto. **

Ok, het moet niet per se allemaal tempels en schrijnen zijn, zeer zeker niet, maar dacht dat mss wel het mooiste was om te bekijken.
In ieder geval al bedankt voor je suggesties hierover.
Als ik het goed begrijp dan is het sowieso aan te raden om minstens 2 dagen centrum Tokyo te hebben.

maar ik zou ook Nara, niet ver van Kyoto/Osaka, in overweging nemen.
Dit kan eventueel in de planning opgenomen worden om vanuit Kyoto te bezoeken. Dus ook hier misschien best een dagje extra nemen!

**Miyajima is een must-see en zou ik zeker toevoegen aan mijn bezoek aan Hiroshima.
**
Ok, dit zouden we ook waarschijnlijk toevoegen aan dit bezoek, is het de moeite om te overnachten op het eilandje of is dit goed te doen om op 1 dag over en weer te gaan?

**Overnachten in Tokyo: De leukste plekken om te verblijven zijn Shinjuku& Shibuya. Dan zit je midden in de actie. Voor wat goedkoper overnachten zijn Ikebukuro, Asakusa/Ueno opties. Maar eigenlijk kun je overal verblijven als je maar dicht bij een station zit en voor het gemak een station met een directe verbinding naar Narita Airport.

Overnachten in Kyoto: Voor het gemak kun je in de buurt van het station gaan zitten. Dan is het ook gemakkelijker om met Kyoto als basis uitstapjes naar bv Nara, Osaka te doen. Je kunt ook in het centrum van Kyoto gaan zitten (Kawaramachi/Gion), wat niet ver van het station is en zo ‘proef’ je meer van de stad.
Hetzelfde geldt voor Hiroshima. Toyoko Inn is altijd een goede optie. Ze zitten bijna overal op goed bereikbare locaties.

**
Ok, bedankt voor de tip, dit ga ik zeker bekijken.

**Voor een traditionele ryokan-ervaring zou ik uitgaan van 15.000yen of meer per persoon. Dan zit er ook (bijna altijd) een traditioneel diner en ontbijt bij de prijs inbegrepen. Een belangrijk onderdeel zijn de baden (meestal man/vrouw gescheiden). Voor een privebad betaal je vaak extra als die er is.
Op http://www.japaneseguesthouses.com/ kun je ryokan bekijken.
Voor een tempel overnachting is Koyasan een andere bekende plek.
**
Ja de prijs is wat aan de “hoge” kant, maar voor zo een ervaring lijkt mij dit ook niet echt te veel. Als ik op vakantie ben kijk ik een beetje naar mijn budget, maar dit overheerst niet wat ik doen. Ik betaal liever wat meer dan dat ik achteraf moet zeggen dat ik het spijtig vind dat ik iets niet gedaan heb omdat ik op een paar euro aan het kijken was!

Ok, het moet niet per se allemaal tempels en schrijnen zijn, zeer zeker niet, maar dacht dat mss wel het mooiste was om te bekijken.
In ieder geval al bedankt voor je suggesties hierover.
Als ik het goed begrijp dan is het sowieso aan te raden om minstens 2 dagen centrum Tokyo te hebben.

2 dagen is wel het minimum. Wat ook nog mooi is zijn Japanse tuinen als Hamarikyu en Rikugien, maar de tuinen rond de tempels in Kyoto zijn ook schitterend.

maar ik zou ook Nara, niet ver van Kyoto/Osaka, in overweging nemen.

Dit kan eventueel in de planning opgenomen worden om vanuit Kyoto te bezoeken. Dus ook hier misschien best een dagje extra nemen!

Nara en Kamakura beide zou wel overkill zijn. Mijn voorkeur gaat dan uit naar Nara.

Miyajima is een must-see en zou ik zeker toevoegen aan mijn bezoek aan Hiroshima.

Ok, dit zouden we ook waarschijnlijk toevoegen aan dit bezoek, is het de moeite om te overnachten op het eilandje of is dit goed te doen om op 1 dag over en weer te gaan?

Het is zeker te doen als dagtrip vanuit Hiroshima of zelfs Kyoto. Als je in Hiroshima alleen naar het Atoombommuseum gaat zou je beide zelfs in een dag kunnen combineren. Je zou ook kunnen overwegen je ryokan overnachting op Miyajima in te plannen.

Heb jij eventueel een website waar jij ja business hotels boekt? Misschien een idee waar we het beste kunnen logeren in Tokyo en Kyoto? Liefst niet te duur: tussen 40-70 euro per persoon dachten wij uit te geven ongeveer.

Is dit haalbaar en wat krijg je voor dit geld?

Dit zijn twee grote Japanse booking sites die Engels beschikbaar hebben:

Sent from my GT-I9100G using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Even vanuit Taipei een korte reactie:

Je hoeft ook niet twee losse enkeltjes te nemen, dat zal inderdaad duur uitvallen. Maar je kan ook een zogenaamd “open jaw ticket” nemen, een retourticket waarbij je vanaf een andere stad terug vliegt. Dat is soms zelfs goedkoper dan een gewoon retourticket. Al moet ik zeggen dat 520 euro wel al behoorlijk gunstig is.

Niet elke vluchtensite biedt hiervoor een zoekmogelijkheid. Zelf gebruik ik meestal Ebookers, die hebben dat wel.

Zoal ik al had aangegeven is Toyoko Inn mijn favoriet, die boek ik gewoon direct op hun site: http://toyoko-inn.com/eng/index.html

In andere gevallen gebruik ik meestal de reguliere boekingssites, meestal www.Booking.com.

Ja uiteindelijke prijs kwam op €551,00 per persoon met Turkish airlines! Dus dit is echt wel te doen!

Ja ik ben daar al eens gaan kijken en dat zag er inderdaad niet slecht uit. Je kan daar een soort van kortingskaart kopen. Is dit mogelijk om online te bestellen en te laten overkomen? De voordelen die hieraan zitten zijn best wel “indrukwekkend” om het zo te zeggen.

Je kan gewoon tegen het normale tarief reserveren, en dan bij het eerste hotel je voor die pas aanmelden, alle voordelen worden dan alsnog verrekend. Als je er wat vaker verblijft is het al snel de moeite waard, sowieso krijg je dus korting, en bij elke 10e overnachting krijg je een voucher voor een gratis overnachting, die je ook direct voor die overnachting mag gebruiken. Ik heb zelf op die manier vorige week nog een nachtje gratis in Ikebukuro kunnen doorbrengen.

Ok dan zal ik dit zeker onthouden en daarvan proberen te profiteren. Is dit dan slechts één persoon die gratis kan overnachten of valt dit op kamers? Nu is 10 overnachtingen sowieso geen probleem om daarvan gebruik te kunnen maken.

Heb je misschien enige voorkeuren op gebied van locaties in bv. Tokyo, Kyoto en Hiroshima?

Alles gaat per kamer, dus ook met tweeën is het dan gratis.

Wat betreft locaties:
[ul]
[li] in Tokyo heb ik nog steeds een voorkeur voor Ueno als uitvalsbasis, maar daar vind je geen Toyoko Inn. Ik heb de laatste paar keer in het Touganeya Hotel gezeten, voor een nette prijs een prima business hotel op een toplocatie. Tijdens m’n laatste bezoek heb ik ook een nacht in Ikebukuro gezeten, in Toyoko Inn Tokyo Ikebukuro Kita-guchi No.1, op zich ook geen verkeerde locatie maar al wel een stuk verder van het station, en sowieso eigenlijk aan de verkeerde kant, de oostkant is levendiger.[/li][li]Ook in Kyoto heb ik nog niet in een Toyoko Inn gezeten, maar Toyoko Inn Kyoto Shijo-karasuma zou mijn voorkeur hebben. Wel wat verder van Kyoto Station, maar wel aan de drukste winkelstraat vlakbij Nishiki Market en ook Gion op beloopbare afstand. En direct bij een metrohalte plus station van de Hankyu-spoorlijn.[/li][li]In Hiroshima heb ik de laatste keer in Toyoko Inn Hiroshima Ekimae Ohashi Minami gezeten, vlakbij het station maar daardoor wel een stukje buiten het echte centrum. Maar met de tram ben je daar ook zo. Met hotels dichter in de buurt van het Peace Park heb ik geen ervaring, maar zie dat niet echt als een must.[/li][/ul]

Hoe kan je op voorhand zeker zijn dat een treinrit die je boekt wel te regelen is met een JR-pas?

Als ik even kijk op de website van Hyperdia dan kan ik gerust de start en bestemming ingeven en aangeven dat het via een Shinkansen moet gebeuren en liefst met een JR-pas, maar het is me niet echt duidelijk of dit nu wel met die JR-pas te “betalen” is!

Helemaal eenduidig is het niet, maar in het algemeen:
[ul]
[li]het belangrijkste zijn de icoontjes die getoond worden, groene treintjes zijn JR, anders betreft het private lijnen waarvoor je een hele enkele uitzondering daargelaten apart moet betalen. [/li][li]shinkansen zijn altijd JR, met de JRP mag je echter geen geen gebruik maken van Nozomi of Mizuho-diensten (traject Tokyo - Osaka - Hakata Kagoshima), dit kan je bij de zoekopdracht aangeven. Echter, hiermee schakel je ook direct de Hayabusa (traject Tokyo - Shin-Aomori) uit, welke je met de JRP wel gewoon mag gebruiken. Simpel gezegd: als je ten westen van Tokyo reist moet je dat vinkje dus uitzetten, anders niet. [/li][/ul]

Dan zijn er nog een paar uitzonderingen die je in Hyperdia niet kan zien:
[ul]
[li]op enkele “liner”-diensten is de JRP ook niet geldig, op veel andere weer wel. Het “liner”-vinkje in Hyperdia maakt dit onderscheid echter niet, dus is tamelijk nutteloos. De “verboden” treinen schijnen met name extra forensendiensten in spitsuren te zijn, dus waarschijnlijk niet relevant. [/li][li]op sommige plaatsen gebruikt JR sporen van private lijnen, daar moet je een toeslag voor betalen. [/li][li]slaaptreinen zijn een verhaal apart, daar betaal je extra voor de accommodatie, maar tevens moet je dan alsnog de limited express fee betalen. Hierop zijn echter ook weer uitzonderingen. [/li][/ul]

Op http://www.japan-guide.com/ staat meestal bij een bestemming ook hoe je er moet komen en wat wel/niet door de JR Pass gedekt wordt. Met een dropdown menu kun je ook vaak andere vertrekpunten selecteren

Hallo nogmaals,

We zijn intussen reeds een tijdje verder en de planning heeft een beter beeld gekregen van wat we gaan doen.

Hij ziet er ondertussen zo uit:

Tokyo (4 nachten) - Mt. Fuji 5 Lakes (1 nacht) - Nara (1 nacht) - Osaka (1 nacht) - Hiroshima (2 nachten) - Miyajima (1 nacht) - Kyoto (2 nachten) - Nagano (2 nachten) - Tokyo (1 nacht)

Aangezien we vrij veel gaan reizen met de trein is dit mijn volgende vraag:
Ik heb gelezen in de Lonely Planet dat er iets bestaat in Japan als luggage forwarding. Je kan je bagage vanuit je hotel laten doorsturen naar een volgend hotel voor weinig geld.

Heeft er hier iemand ervaring mee? Is dit veilig, loopt dit soms verkeerd en hoe pak je dit aan? Is dit mogelijk in elk hotel of slechts in enkele?

Alvast bedankt voor de meningen.

Ik maak vaak gebruik van luggage forwarden. Het is de gewoonste zaak van de wereld in Japan, ook voor alle hotels. Het kan ook bij de meeste convenience stores, mocht een hotel deze service niet hebben. Het is iets van 1400-1700 yen per koffer, dus soms kan het beter zijn om een stukje met de taxi te doen ipv opsturen. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Bezorgdiensten in Japan zijn net zo stipt als de treinen. Je kunt tot op twee uur of soms minder nauwkeurig laten bezorgen en bijna altijd de volgende dag, tenzij het een uithoek is zoals Hokkaido of Okinawa. Ik kan het zeker aanraden en het maakt reizen een stuk makkelijker, zeker in de drukke steden.

Via Wereldwijzer app

Is het ook mogelijk om het volgende te doen:

Wij gaan van Tokyo naar Nara naar Osaka en dan Hiroshima.

Kunnen wij onze koffers laten vertrekken in Tokyo naar Hiroshima en ze laten leveren 2 dagen later wanneer we daar zijn? Of is deze service altijd levering de volgende dag?

Je kunt de datum bepalen, maar voor de meeste hotels is het geen probleem om iets een paar dagen voor je op te slaan. Dus ik zou het de dag voor aankomst laten bezorgen, dan heb je gelijk je bagage bij aankomst.