Japan reis september

Hallo,

eindelijk zijn we ertoe gekomen om een reis te plannen naar Japan. Na veel gelezen te hebben op het forum en in reisgidsen zijn we bezig met de planning aan het opstellen.

We vertrekken 30 aug (brussel via amsterdam) en keren terug op 21 sept

1: Brussel - Ams - Narita
2: Aankomst Tokio om 8:40
3: Dagje Tokio (eventueel Vismarkt)
4: Daguitstap vanuit Tokio naar Yokohama
5: Daguitstap vanuit Tokio naar Nikko
6: Daguitstap vanuit Tokio naar Kamakura
7: Vertrek naar Kyoto (3 uur) hier weet ik niet of we hier moeten overnachten en als uitvalsbasis gebruiken of in osaka ?
8: Kyoto
9: Kyoto
10: Daguitstap vanuit Kyoto naar Nara
11: Daguitstap vanuit Kyoto naar Osaka
12: Vertrek Kyoto naar Hiroshima (2 uur)
13: Dag Hiroshima of direct Miyajima
14: laat ik open hangt af van Miyajima of al verder reizen
15: Vertrek Hiroshima naar Kagoshima (aanrader van een vriend) (3 uur)
16: Dagje Kagoshima
17: Dagje Kagoshima beach (dagje aan het strand)
18: Vertrek naar Tokio (9 uur) mss dat we ergens een tussenstop met overnachting doen eventueel
19: Tokio
20: Tokio
21: Tokio
22: Tokio en vertrek overnachting op Narita wegens de vroege vlucht
23:vertrek Narita - Ams 10:00 uur

Dat is het voorlopige schema dat we in gedachten hadden. Zo proberen we toch redelijk wat dingen te zien en op redelijk wat locaties te zijn. Ik vermoed dat het wel een vrij druk schema is, maar daar houden we wel van. Alsook zit er redelijk wat Tokio in maar wij hebben toch wel wat nood aan de drukte van het stadsleven tijdens onze vakanties.

Ik weet niet waar we het beste blijven overnachten, Kyoto of Osaka en vanuit daar de daguitstappen doen ?

We gaan sowieso voor de JR , ik zit momenteel aan 588 euro (enkel de trajecten tussen de steden, bv Miyajima niet meegerekend) Mss dat een 2 weken pas wel zal voldoen laten ingaan op de 4de en dan tot en met de 18 de wat juist uitkomt met onze aankomst terug in Tokio

Mis ik belangrijke dingen in het reisschema die ik misschien toch moet opnemen ?
Kagoshima is me aangeraden door een vriend, die vond dat het wel de moeite is om erbij te nemen in het schema.

Verder had ik nog gedacht aan Kanazawa, maar in dit schema is dat niet zo eenvoudig. Of moet ik misschien iets anders laten vallen voor dit.

Alle tips en reacties zijn zeker welkom :slight_smile:

Om te verblijven in Tokio had ik Shinjuku gevonden als uitvalsbasis, nog mensen die daar ervaring mee hebben of enige andere voorkeur of afkeur?

Alvast bedankt

groetjes

Wat ik vergeten te vertellen ben, in Tokio staat er sowieso een namiddag Japans koken op ( is makkelijk te vinden voor een mooie prijs en lijkt me een super ervaring).

Wat ik vergeten te vragen ben, of iemand al een groene thee plantage heeft bezocht en of dat mogelijk is op een van onze locaties of eventueel in de buurt. Wij houden enorm van groene thee en lijkt ons een fijn idee om zo eens een plantage van dichtbij te zien.

groetjes en bedankt !

Hoi Lokeoli,

Helaas kan ik je geen tips geven want volgens mij heb je alles perfect geregeld.
Wel weet ik dat Shinjuku een mooi gedeelte van de stad is, maar met een metro in de buurt ben je overal zo in Tokyo want de infrastructuur van de metro is perfect.

Hele fijne vakantie!!

Helemaal geen verkeerd reisschema!

Voor beiden valt wat te zeggen. In Kyoto is veel meer te zien, al die toeristen komen er echt niet voor niets. En dus is een hotel daar wel zo praktisch. Maar puur als stad bekeken vind ik Osaka persoonlijk leuker, en vooral 's avonds ook levendiger. Daarnaast is het ook makkelijker een hotel te vinden, Kyoto is vrijwel altijd tamelijk druk bezet en ook een van de weinige plaatsen in Japan waar het toerisme merkbaar de prijzen omhoog stuwt.

Let op: van de 4e t/m de 18e zijn 15 dagen! Maar dat hoeft geen probleem te zijn, de ritjes van Tokyo naar Yokohama en ook Kamakura zijn niet zo duur, dus die zou je ook zonder JRP kunnen doen. En met de Tobu 2day Nikko Pass van 2670 yen is ook een JRP-loze trip daarheen nog wel te overzien.

Uiteraard, maar hé, je hebt maar drie weken :slywink:

Maar zonder gekheid: hoewel dit afgezien van Kagoshima niet de meest originele route is zal het toch een kwestie van keuzes maken zijn. En dit zijn in mijn optiek zeker geen verkeerde keuzes. Je zou onderweg nog Himeji als tussenstop mee kunnen pikken

Leuke stad inderdaad! Niet per se interessanter dan bijvoorbeeld Nagasaki of Kumamoto, maar zeker geen verkeerde keuze.

Daar ben ik zelf nog niet geweest, eerder wel overwogen maar toen was het nog een hele lange rit vanuit Tokyo. Nu met de Shinkansen is het wel te overzien, en ligt het zo’n 2,5 uur van zowel Tokyo als Kyoto. Dan zou je waarschijnlijk wel een dagje Tokyo moeten inleveren, maar wellicht toch een leuke optie.

Zelf ook weleens naar gekeken, maar tot nu toe nooit verbleven. Twee nadelen: het station is enorm uitgestrekt waardoor de meeste hotels er relatief ver vandaan liggen, zeker de wat minder prijzige. Wat mij betreft is Shinjuku vooral echt interessant als uitvalsbasis als je tot diep in de nacht Kabukicho of Golden Gai in zou willen zonder van taxi’s afhankelijk te zijn.

Tijdens de meeste van m’n reizen verbleef ik in Ueno, met volop goedkopere hotels dichtbij het sowieso al compactere station, en op zichzelf vind ik het ook een leukere wijk. Ook met het oog op Narita praktisch vanwege Keisei Ueno Station.

De laatste paar keren verbleef ik in Ikebukuro, meer vergelijkbaar met Shinjuku en qua vervoer nauwelijks minder praktisch, maar met meer goedkopere hotels wat dichter bij het station, en ook wat minder toeristisch. In Kabukicho kan je als buitenlander nauwelijks rondlopen zonder door hardnekkige proppers lastig gevallen te worden (nooit op ingaan sowieso, dit zijn beruchte scams!!!), in de soortgelijke wijken rond Ikebukuro Station heb je daar geen last van.

Bedankt Utamaro en Wizardofoss voor de reactie !

@wizard:
Mss overwegen we dan toch eventueel om in Osaka te overnachten, maakt ons op zich niet zo heel veel uit maar is moeilijk om dat zonder voorkennis te beslissen :wink: dus goeie tip !

Ja daar heb ik inderdaad een dagje teveel :slight_smile: zullen dan inderdaad eentje skippen of ergens proberen op te lossen zoals je aangeeft met de tips.

Het is inderdaad kiezen wanneer je voor de eerste keer naar Japan gaat en er zoveel te zien in, ik denk dat we Kanazawa voorlopig links laten liggen en hopelijk mss bij een volgende japan reis zullen aandoen.

Met je tips inzake de regio in Tokio heb ik het een en ander is opgezocht ivm hotels. Nu ik kijk vooral op trivago en booking enzo om hotels te zoeken. En dan kom ik op zich amper 10 euro per nacht goedkoper uit in Ueno. Ik weet uiteraard niet welke hotels of hostels jij kiest.
We hebben wat rondgekeken en zijn vooral op zoek naar een simpel hotel, beetje in de richting van de toyoko in ofzo (business hotels) en komen daarbij tussen de 70 a 80 euro per nacht per kamer (meestal ontbijt incl). Ik vermoed niet dat er in die richting goedkopere opties mogelijk zijn, of zie ik bepaalde dingen over het hoofd ?
Of reserveer jij rechtstreeks via de site van het hotel of hoe verblijf jij meestal als je in Japan bent ?

Een kennis van mij verblijft meestal in shinjuku, en daarom dat hij dat ook aanraadde . Nu we zijn geen mensen die tot een stuk in de nacht uitgaan, gewoon glaasje drinken en niet te laat in bed om de volgende dag zoveel mogelijk te kunnen doen of zien.
Maar waar we wel naar op zoek zijn is dat er in de buurt s’avonds toch nog wel iets te beleven is om nog ffe te gaan wandelen of glaasje te gaan drinken of misschien nog ffe paar winkeltjes doen ofzo. Om te vermijden dat we in een doodse afgelegen buurt zitten (of is dat niet echt mogelijk in Japan?)
Maar volgens jou gaan we dat niet hebben in Ueno of in Ikebukuro?

Ivm de thee plantage kan je mij niet verder helpen vrees ik ? Mss dat er hier iemand is die dat toch een bezocht heeft, ik ga anders google eens moeten doorspitten :wink:

Bedankt voor al je leuke tips en raad !

Ik zal bij verdere ontwikkelingen jullie op de hoogte houden, ik ga morgen al wat hotels proberen te boeken

In Japan is de keten Toyoko Inn meestal m’n eerste optie. Zoals al wel vaker aangegeven: niet direct sfeervol, maar wel altijd goed, op goede locaties, met scherpe prijzen en inclusief ontbijt. Het helpt uiteraard ook dat ik een clubcard van ze heb, die nog wat extra gemakken en voordeeltjes biedt. Pas als zij ergens niks naar m’n zin te bieden hebben ga ik voor iets anders kijken, meestal inderdaad via Booking.com, Japanican of Rakuten. Maar soms ook rechtstreeks bij hotels die ik dan via bijvoorbeeld Google Maps heb gevonden. Voor de prijs maakt het overigens meestal weinig uit.

Wel praktisch in Japan: de meeste hotels kan je tot op het laatste moment nog kosteloos annuleren, soms zelfs tot aan de aangegeven inchecktijd. Minder praktisch: die aangegeven inchecktijd wordt meestal strikt gehanteerd, zeker als je niet vooraf had aangegeven vroeg te zullen arriveren. Let overigens wel op: veel hotels adverteren met de tijd/afstand vanaf een bepaalde uitgang van een station, maar zeker bij megastations als Shinjuku of Ikebukuro (dat zijn de twee drukste stations ter wereld) kan het van de trein tot die uitgang al een serieuze wandeling zijn…

In de directe omgeving van de grote stations aan de Yamanote-lijn blijft het over het algemeen ook 's avonds levendig zolang er nog treinen rijden. Winkels sluiten meestal om 8 of 9 uur, maar de rest gaat gewoon door zeker tot middernacht. Supermarktjes (“konbini’s”) zijn sowieso meestal 24/7 open, maar ook winkels als Tsutaya (boekwinkel) of Don Quijote (alles wat je maar kan verzinnen…) draaien de hele nacht door.

In Ueno heb ik de laatste paar keer in het Ueno Touganeya Hotel gezeten, zeer dicht bij het station maar toch in een rustig straatje. Zonder ontbijt zie ik daar nu tweepersoons kamers voor 4800 yen, of 800 yen meer inclusief ontbijt. Er zit een konbini om de hoek, een lift naar het metrostation (en tunnel naar Ueno Station) op enkele tientallen meters afstand, en o.a. Ameyokocho en Ueno Park met alle musea zitten ook op loopafstand.

In Ikebukuro zit ik steeds in een van beide Toyoko Inn’s bij de noorduitgang (dezeen deze dus). Wel een stukje verder lopen dan in bij Ueno en ook wat duurder, maar veel gunstiger ga je het daar niet vinden.

Wat betreft theeplantages kan ik je helaas niet helpen, de enige plantage die ik ooit heb bezocht was in Zuid-Korea. Ook leuk, maar da’s toch een wat onhandige side trip :biggrin:

Hi Lokeoli,
Je hebt een mooie reis voor de boeg. Ik heb nog een tip. Wanneer je van een ander vliegveld dan Tokyo (bijvoorbeeld Fukuoka of Hiroshima) terugvliegt, dan hoef je niet helemaal meer terug te reizen naar Tokyo en wordt je wat vrijer in het plannen van de reis.

Mooie planning, maar wel erg druk…maar dat vinden jullie niet erg begreep ik uit het verhaal.
Wij zaten in Osaka vlak bij het Namba-station; daar kun je op de JR-treinen stappen, de metro komt er ook nog langs en ook nog niet-JR-treinen.
In die omgeving zijn ook veel bekende bezienswaardigheden en leuke wijkjes, o.a. Dotonbori en Den-Den-town.
Verbinding met Shin-Osaka via de metro is ook redelijk snel.

Fukuoka kent wel een mooi strand bij de Fukuoka Tower; wij waren daar van de week nog.
Bij het Wedding Island, een plek waar je trouwen kunt.
Kagoshima weet ik eigenlijk niet waar je strand kunt vinden; wij zaten voor 2 weken terug daar aan de kant van de Sakurajima.
Daar geen strand gezien.
Volgens mij heb je bij Tokio ook een stuk strand.

Je kunt inderdaad wel vanaf Fukuoka terug naar Nederland, maar niet meer rechtstreeks.
KLM is daar vorig jaar oktober al mee gestopt en ik heb vernomen dat Finnair dit vanaf mei ook nog wil proberen of dit rendabel is voor hun.
Maar dan moet je toch weer overstappen in Helsinki.
Wil je met KLM terug uit Fukuoka dan ga je via Seoul, met Korean Air vlieg je dan van Fukuoka naar Seoul, en verder met KLM.

Kanazawa ligt dan weer wat uit de route, al kun je er nu met de Shinkansen komen.
Dan wel vanuit Tokio; vanuit Kyoto kan dit ook wel, met de Lt. Express ben je er vanuit Kyoto ook nog vrij snel.