Wij gaan in augustus 3 weken Japan verkennen. Het reisschema hebben we inmiddels wel zo goed als definitief. Idee hierbij is dat we op ons gemak Japan willen ontdekken en gewoon de tijd willen nemen. Toch even de vraag aan ervaringsdeskundige of we hiermee de mooiste highlights ook gaan zien. Het schema is als volgt:
5 augustus: Vliegen
6 augustus: Aankomst Tokyo
7 augustus: Tokyo
8 augustus: Tokyo
9 augustus: Tokyo – Dagtrip Hakone en Mount Fuji
10 augustus: Tokyo
11 augustus: Tokyo
12 augustus: Nikko
13 augustus: Nikko
14 augustus: Takayama
15 augustus: Takayama
16 augustus: Hiroshima (5 uur trein)
17 augustus: Hiroshima
18 augustus: Hiroshima – Dagtrip Miyajima
19 augustus: Kyoto (2 uur trein)
20 augustus: Kyoto
21 augustus: Kyoto – Dagtrip Nara
22 augustus: Kyoto
23 augustus: Aankomst Osaka
24 augustus: Osaka – Dag naar Kobe
25 augustus: Osaka
26 augustus: Naar Amsterdam
Natasser,
je schema zit qua basis goed in elkaar. Persoonlijk zou ik iets minder Tokyo en meer Kyoto plannen, maar dit hangt ook van je interesses en smaak af.
Ik vond zelf Tokyo interessant voor 4 dagen maar had het toen wel gezien, in Kyoto ben ik 5 dagen geweest maar vond dit nog veel te kort.
Effectief ben je nu 2 1/2 dag in Kyoto en dat doet deze stad m.i. geen recht.
Qua wereldsteden vond ik Tokyo t.o.v. van andere aziatische wereldsteden die ik heb bezocht (Hong Kong, Taipei, Beijing, Shanghai, Bangkok, Bombay) niet echt verrassend, maar je kunt je er zeker wel vermaken en leuke dingen doen (zijn op dit forum al genoemd, kijk bv. naar de posts van Elfje). Zelf houd ik van steden maar ook van natuur en wandelen, voor deze combinatie is Kyoto ideaal.
Nikko en Miyajima behoorden naast Kyoto tot de hoogtepunten in mijn vakantie. Je kunt overwegen om op Miyajima te overnachten ipv een dagtrip. Als alle toeristen weg zijn beleef je de ware aard van dit eiland.
n.b. De dagtrip naar Hakone is super toeristisch, je moet veel geluk hebben om Mt Fuji te kunnen zien als je daar bent, als je in je schema iets wilt schrappen dan zou ik deze dagtrip weglaten.
Wel aardig met bovenstaande reactie eens, heel aardig programma, maar een beetje schuiven zou nog kunnen. Toch zou ik ook Tokyo niet te kort willen doen, het is misschien geen stad vol wereldberoemde bezienswaardigheden, maar er valt toch meer dan genoeg te zien voor een aantal dagen.
Je zou ook kunnen overwegen vanuit Kyoto niet door te reizen naar Osaka maar gewoon in Kyoto te blijven, dan ben je wat flexibeler met je tijdsindeling in die hoek. Kobe en Osaka zou je dan als dagtrips kunnen bezoeken, en ook vanuit Kyoto kan je rechtstreeks de trein naar Kansai Airport nemen, kost je dan misschien een half uurtje meer. Voordeel is dan ook dat je de dagen in Kyoto wat meer kan spreiden, want er is inderdaad overweldigend veel moois te zien, het zijn wel tempels, tempels en nog meer tempels, in Nara is dat al niet anders, na een paar dagen slaat de tempeleritis wel toe. Een dagje de hectiek van Osaka tussendoor is dan een welkome afwisseling.
Ook vraag ik me af of je echt twee dagen naar Nikko moet, ik ben er zelf nog niet geweest, maar heb wel overwogen dit als dagtrip te doen. Ook Kamakura zou je nog kunnen overwegen als dagtrip vanuit Tokyo. En uiteraard stap je onderweg van Hiroshima naar Kyoto onderweg in Himeji nog even uit voor het kasteel…
inderdd-Kyoto/Osaka/KObe liggen per lokaaltrein (erg goedkoop daar) slechts 25/30 min. van elkaar-daar zou ik niet om gaan verkassen. KObe biedt vrijwel niks echt te zien-het is en havenstad-deels verwoest door een aardbeving recent-dus veel allthesame nieuwbouw.
Hou er rekening me dat deze tijd vh jaar ook voor de JPNers echt vakantie is-dus overal hutjemutjevoldrukdrukdruk en het weer dan vaak echt drukkend heet benauwd is. Boek zoveel mogelijk tevoren accomodatie. Vermoedelijk heb je al geboekt-maar als het nog kan-probeer dan een andere tijd ih jaar.
Maakte zelf die fout een tijd terug-vanaf rond de 15/8 is het opeens veel stiller.
Als je op de yennetjes let-probeer dan nog wat te schuiven met de data-zodat je met een 7day JRpass uitkomt. Dan betaal je gewoon het eerste/laatste stukje ter plekke, of je nemt een goedkopere bus of private railway.
Natasser,
als je specifieker aangeeft waar je interesses naar uit gaan dan kunnen wij je schema nog wat meer op maat maken.
Ik kan je advies geven over Nikko, Kyoto en Miyajima (weet een fantastisch adres daar om te overnachten, met een persoonlijke service en een diner op Okura niveau, dat nog redelijk betaalbaar is ook) als je dit wilt.
Ben het met voorgaande sprekers eens: Osaka en Kobe, niet doen voegt niet veel toe.
Groet, Ton
Ben het met een aantal voorgaande sprekers eens: Osaka en Kobe is niet interessant genoeg en als je op je gemak in zo’n korte tijd Japan wilt bezoeken zou ik dat schrappen. In Kobe staan de fabrieken van het bedrijf waarvoor ik werkte dus veel geweest, maar ik verbleef er verder nooit. Kyoto is veel mooier en leuker. En ook Osaka is “gewoon” een stad.
Probeer in Kyoto naast de bekende de toeristische tempels ook die waar (vrijwel) geen toeristen komen. Gewoon met de bus of op eigen benen kom je er genoeg tegen. Of loop het “path of phylosophy” (filosofenpad), dan kom de gewone tempels ook tegen.
Ik kan je nog wel Koyasan aanraden. Bijvoorbeeld een 2-daagse trip vanuit Kyoto. Vanuit Kyoto kun je met de trein naar Nara (één dag in het park is daar genoeg en eventueel een overnachting in het SUN hotel) en de volgende dag naar Koyasan voor een tempelovernachting (dit is zeker een van de hoogtepunten van een reis naar Japan maar ook hier is één nachtje is genoeg) en tenslotte terug naar Kyoto of eventueel meteen door naar Kansai Airport.
Mee eens met Gejo, op basis van het advies in het forum van Gejo heb ik vorig jaar gekozen voor Koyasan met tempelovernachting, ik vond het onvergetelijk.
Zie mijn foto’s : http://www.traveltojapan.eu/Koyasan.html
vr.gr. Ton
Allereerst iedereen bedankt voor de tips en tricks van Japan. En door al jullie berichten over Osaka en Kobe, hebben we besloten om die dagen gewoon Kyoto als uitvalsbasis te nemen. Kunnen we altijd nog kijken hoe we die dagen precies gaan invullen.
En Ton, qua interesses vinden we de combinatie van cultuur en stad erg leuk. Overdag beetje slenteren door de stad, sfeer proeven door naar mensen te kijken en cultuur beleven door musea, tempels etc. En vervolgens 's avonds ergens een hapje eten en ergens een drankje drinken. Kunnen we daarmee in Kyoto uit de voeten?
En zo een overnachting in Miyajima Lijkt me toch ook erg leuk. Dus zeker geinteresseerd in een adresje om te overnachten. En nu ook nieuwsgierig geworden naar het lekkere eten daar.
Voor wat betreft de overnachting in Kyosan: wat kan ik precies verwachten? Of is het iets wat ik gewoon moet ervaren? En heeft iemand een adresje om daar te overnachten?
Benieuwd naar de nieuwe tips. En wat een fantastische manier om een valantie voor te bereiden. De voorpret is door al deze tips echt al leuk!
Hierbij de link naar Koyasan (ook wel Mt Koya genoemd)
http://www.japaneseguesthouses.com/db/mount_koya/
Japanese guesthouses is een professionele organisatie, je reservering is daar in goede handen.
Japanese guesthouses heeft ook reviews als je een beeld wilt krijgen hoe mensen de betreffende lokatie hebben ervaren. Kijk daarnaast ook eens op : http://www.tripadvisor.com/Hotels-g1121341-c3-Koya_cho_Ito_gun_Wakayama_Prefecture_Kinki-Hotels.html
Ik zelf heb geslapen in de Shojoshin-in Temple deze ligt vlakbij een indrukwekkend bos met graftombes waar je door hen wandelt (veel pelgrims volgen dit pad) naar een van de hoofdtempels (zeker doen).
Voor overnachting Miyajima: Ryoso Kawaguchi.
http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g1022438-d943482-Reviews-Ryoso_Kawaguchi-Hatsukaichi_Hiroshima_Prefecture_Chugoku.html
Zij hebben gratis pickup en breng service van en naar de ferry pier. De eigenaresse kookt 's avonds een fantastisch meergangen diner. In Miyajima neem je een kabelbaan naar een bergstation en vandaar wandel je naar de top van Miyajima, waar je een 360 graden uitzicht hebt over het eiland met omliggende kleinere eilandjes en de baai van Hiroshima, daar kun je werkelijk genieten. Het is een behoorlijke klim maar als je je tijd neemt is het prima te doen; daarna moe maar voldaan een heet bad in je ryokan nemen, dineren en 's avonds een wandeling langs de baai over het serene eiland maken.
Aanraders Kyoto:
http://www.traveltojapan.eu/Kyoto.html http://www.traveltojapan.eu/Kyoto_Okochi-Sanso_villa.html
Dit kun je in een dag doen vanaf centraal Kyoto.
Bij het Imperial household agency http://sankan.kunaicho.go.jp/english/
kun je een bezoek aan een van de door hen beheerde top tuinen reserveren; reserveren kun je ter plekke doen vaak hebben zij nog wel enkele plekken vrij voor de komende dagen (niet op de dag zelf).
Een erg goede website is : http://www.japan-guide.com/e/e2158.html
Ik heb uren doorgebracht op deze website om mijn vakantie voor te bereiden, deze website zal je voorpret zeker nog vergroten 
Als je echt iets bijzonders in Japan wilt meemaken, dan kan ik je een Tempelovernachting in Koyasan echt aanraden. We hebben een overnachting daar gehad bij de “Shojoshin-in” Tempel… Niet in een “gewone” kamer (die zijn doorgaans zonder toilet en bad), maar in de “Hanara”. Dat is een apart gastenverblijf van de Tempel. In hdit vrijstaande gastenverblijf is onder andere een “zitkamer” (zonder stoelen uiteraard), toiletten (Japanse en Europese stijl), een leuk houten bad (waar je gemakkelijk met zijn tweeën in kunt) en een eigen tuin waar de Hanare in staat! De Hanare is via Internet te boeken via “Japanese Gusts Houses” (http://www.japaneseguesthouses.com). Stuur ze even een mailtje met het verzoek. Deze organisatie is een aanrader en geeft wel informatie over de Japanse guesthouses (en de shukubo’s) op hun site. De Hanarekost ¥ 30.000 voor twee personen per nacht met daarbij (vegetarisch) diner en ontbijt. Niet goedkoop, maar het is dan ook iets bijzonders en je zult er geen spijt van krijgen. Je betaald overigens cash bij aankomst in de tempel aan een vriendelijke monnik (dus niks vooruit). Het overheerlijke diner krijg je opgediend door de monniken in een eigen privé-ruimte in de tempel zelf. Om haf zes ’s ochtends word je gewekt om de dienst in de tempel bij te wonen. Dat is niet verplicht, maar wel ook erg leuk. En daarna om 7:00 uur aansluitend het ontbijt in dezelfde privé-ruimte als je diner. Over Koyasan zelf is op dit forum verder wel het een en ander te vinden. Allereerst is de treinreis er naar toe door de bergen met boemeltreintjes en als laatste een kabeltrein de berg Koya op erg leuk In het plaatsje zijn vele tempels waarvan er een stuk of 30 zijn waar je kunt overnachten. Ook Japanners doen dat en sommige jongeren blijven er een poosje ter meditatie. De begraafplaats waar een bekende monnik is begraven, is bij de Shojoshin-in en een bezoek waard, ook ’s avonds (met schemerverlichting) of ’s ochtends vroeg.
Succes!