Hallo beste mensen,
Ik ben hier nieuw, maar lees al een hele tijd de berichten op deze forum en heb zo stuk voor stuk een reisschema opgesteld. In april 2012 zou ik (alleen) afreizen naar Japan en daar een kleine 3 weken rondreizen.
Dit is mijn voorlopige reisschema:
Dag 1 (3 april 2012): Aankomst Kansai airport → Kyoto (overnachting)
Dag 2: Kyoto
Dag 3: Kyoto
Dag 4: Kyoto
Dag 5: Kyoto → Nara – (dagtrip)
Dag 6: Kyoto → Mount Koya (overnachting)
Dag 7: Mount Koya → Osaka (overnachting)
Dag 8: Osaka → Hiroshima → Himeji (kasteel) → Miyajima (overnachting)
Dag 9: Miyajima → Osaka → Kanazawa (overnachting)
Dag 10: Kanazawa
Dag 11: Kanazawa → Shirakawo go (overnachting in Omigachi)
Dag 12: Omigachi → Takayama (festival) (overnachting)
Dag 13: Takayama (festival) (overnachting)
Dag 14: Takayama →Nagoya → Tokyo (overnachting)
Dag 15: Tokyo
Dag 16: Tokyo
Dag 17: Tokyo → Kamakura (dagtrip)
Dag 18: Tokyo → Nikko (dagtrip)
Dag 19: Tokyo → Hakone (Overnachting)
Dag 20: Hakone → Tokyo → Nagano (overnachting)
Dag 21: Nagano → Tokyo
Dag 22 (24 april 2012): Tokyo → Brussel
Lijkt dit haalbaar of is het te volgepakt? Alle tips zijn welkom! :chin:
Goede timing, volgens mij pak je zo nog mooi een stuk van de kersenbloesem-periode mee! Vermoedelijk wordt dit je eerste bezoek aan Japan?
Het middelste deel van je reis bevat bestemmingen waar ik nog niet geweest ben, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Himeji kan je momenteel beter overslaan, het kasteel staat geheel in de steigers. Wellicht zou je met wat schuiven Matsumoto als alternatief nog ergens in kunnen passen? Ook heb je nu weinig tot geen tijd in Hiroshima, het Peace Park daar is toch ook absoluut een bezoek waard.
Met die dagtrips blijft er m.i. wel wat weinig tijd over voor Tokyo zelf, al kan je dat uiteraard ter plekke nog anders indelen. Hakone is overigens ook prima als dagtrip te doen, scheelt weer een keer verkassen.
En had je een specifieke reden om Nagano te willen bezoeken? Bij mijn weten is daar buiten het winterseizoen niet zo gek veel te beleven, al kan ik me natuurlijk vergissen. Sowieso zou je die dan wellicht eerder kunnen doen, voordat je Tokyo in duikt, en wel om twee redenen: allereerst omdat je dan je laatste zondag in Tokyo bent, de dag voor Harajuku en Yoyogi-koen. Maar daarnaast ook een financieel voordeel: dan zou je met een 14-daagse Japan Rail Pass alle lange trajecten kunnen doen.
Dit is inderdaad mijn eerste reis naar Japan en in mijn enthousiasme probeer ik zoveel mogelijk te zien en mis ik inderdaad de tijd om Tokyo voldoende te bezoeken.
Ik zal zien of ik Matsumoto vanuit Takayama kan bezoeken, zo heb ik meer tijd in Hiroshima. Nagano staat op mijn lijst omdat om de Zenkoji tempel te bezoeken en de apen in de onsen zijn naar het schijnt ook de moeite . Ik ga toch nog eens moeten kijken of ik niet meer tijd kan losmaken voor Tokyo., door minder tijd te spenderen in Kanazawa en Takayama bv.
Bedankt voor de tips!
Ja, en hij is best mooi… als je van beton houdt.
Eerlijk is eerlijk: Nagoya is nog een stuk erger. Bij dat kasteel hadden mijn reismaatje en ik echt het gevoel dat we ons bekocht voelden voor die drie euro die de toegang op dat moment kostte.
Het kasteel in Osaka is wat dat betreft een stuk mooier herbouwd, want laten we wel wezen: in de Tweede Wereldoorlog hebben de Amerikanen behoorlijk wat oude Japanse erfstukken in de as gelegd.
Je reisschema is prima hoor alleen ik heb zelf overnacht in Hiroshima op loopafstand van het Peacepark en heb Mijayima als dagtrip gedaan (savond en snachts is er nl niets te doen en in Hiroshima kan je savonds nog even lekker rondlopen. In Hiroshima is ook een kasteel en die vond ik wel ok.
Ik heb zelf op mijn Hakone roundtrip overnacht in het plaatsje Moto Hakone, dat is een heel leuk plaatsje.
Als je naar het festival in Takayama gaat (ik ben er ook geweest en het is heel leuk mis vooral de avondoptocht niet). Maar ik raad je wel aan om dan ruim van te voren je accomodatie te boeken in Takayama!
Ik zou ook niet naar Naganoa gaan, dan wordt je schema echt te druk. Ik heb ook zoveel mogelijk in 3 weken gepropt en ik merkte ook dat ik af en toe even een dag langzamer aan moest doen want het is echt vermoeiend hoor 3 weken, je wilt gewoon zoveel mogelijk zien!
Het is veel relaxter voor jezelf als je na die dagtipjes vanuit Tokyo nog even bij kan komen en door Tokyo rond kan sjokken voordat je naar huis gaat dan nog naar Nagano heen en weer te racen.
Fri April 13th : Kanazawa → Shirakawo go (Overnight stay in Omigachi)
Sat April 14th : Omigachi → Takayama (Overnight stay in the already booked Sakura Guesthouse ). This is during the Sanno Matsuri
Sun April 15th : Takayama (Overnight stay in the Sakura Guesthouse)
Mon April 16th : Takayama →Nagoya → Tokyo (Overnight stay)
Tue April 17th : Tokyo
Wed April 18th : Tokyo
Thu April 19th : Tokyo → Kamakura (daytrip)
Fri April 20th : Tokyo → Nikko (daytrip)
Sat April 21st : Tokyo → Hakone or Kawaguchiko (if nice weather)
Sun April 22nd : Tokyo
Mon April 23rd : Tokyo
Tue April 24th : Tokyo (Narita) → Brussels
Misschien is het inderdaad een beter idee om in Hiroshima een overnachting te doen. Ik heb reeds mijn eerste hostel geboekt, nl tijdens het festival in Takayama en er was inderdaad niet zoveel keuze meer.
Heeft er iemand ervaring K’s hostel in Tokyo, ik zou eventueel in Asakusa verblijven. Is dit aan te raden?
Ik heb overnacht in het K’s House hostel in Tokyo Asakusa en dit is echt een geweldig hostel, prima buurt ook in Asakusa waar het ligt en het station waar je de World Heritage pass kan kopen om een dagtip naar Nikko te doen ligt daar ook en je bent op loopafstand van de beroemde shrine. Ik heb ook overnacht in het K’s House hostel in Kyoto. K’s House zijn echt geweldige hostels, superschoon en lekkere dekbedden. Savonds gaat de deur op slot maar je de sleutel ligt in een kluisje bij de voordeur, je krijgt de code van het kluisje zodat je altijd naar binnen kan.
Ligt er helemaal aan wat je reisdoel is ;).
Als je er een tempeltrip van wil maken, dan kun je er nog wel een dagje of wat bij plakken, maar dat was niet echt je doel, volgens mij.
Ik vind het zelfs jammer dat je Osaka maar twee nachten doet: die stad heeft veel te bieden, ook culinair gezien.
Tipje: sta vroeg op (en dan bedoel ik ook vroeg) en ga naar het kasteel. Ik zie dat jullie in Umeda slapen: de eerste metro rijdt vroeg genoeg volgens mij. Ik zit in Osaka altijd in een appartement in Otemae, vlakbij het kasteel, dus voor mij is het een klein wandelingetje.
In de kasteeltuin binnen de binnengracht is er 's ochtends een enorme bedrijvigheid, inclusief ochtendgymnastiek voor iedereen die daar werkt.
Ze vinden het enorm grappig als een westerling daar ook aan meedoet.
Het is ook erg mooi om er de zon op te zien komen en de kersenbloesem te zien.
Dotombori laat je 's avonds het rijke leven van Osaka zien, Tennoji heeft een prachtige tuin en een Boeddhistische tempel met een indrukwekkende verzameling gouden Boeddhas, en Shinsekai is weer een heel andere kant van de stad.
Persoonlijk vind ik Osaka ook een erg leuke stad, maar je zal uiteraard keuzes moeten maken.
Tijdens mijn laatste bezoek verbleef ik daar in Hotel Kikuei, een klein hotelletje, simpel maar schoon en relatief ruim, met ongeveer €35 voor een éénpersoons en-suite een koopje. En op een prima locatie vlakbij Nankai Namba station, mooi tussen Dotombori en Shinsekai in, tegen otaku-wijk Den-Den Town aan, en met vlakbij ook nog een leuke versmarkt.
Umeda is wat mij betreft een minder interessante wijk, al maakt dat met het efficiënte metro-netwerk uiteraard niet zo gek veel uit.
Dan laat ik de eerste dagen zoals ze nu zijn en probeer ik zoveel mogelijk de highlights van Osaka en Kyoto te doen. Ik heb nog eens rondgekeken en logies rond het Shin Osaka station lijkt me ook interessant omdat je vanuit daar gemakkelijk naar Kyoto kunt bv., maar hotel Kikuei is inderdaad zeer goedkoop.